Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.
Näistä kahdesta pidän Mad Forcesta enemmän. Savagesta on hajonnut osia herkemmin ja sen moottori on huomattavasti vaikeampi säätää. Savagen kytkimessä on myös jotain mätää, välillä auto pysähtyy ja kytkin ei ota ollenkaan kiinni ennen kuin auto on seisonut jonkin aikaa paikallaan ja näkyy pieni nytkähdys. Tämän jälkeen ajo voi taas jatkua. Isomman koneen vuoksi Savage on luonnollisesti myös paljon meluisampi - Mad Force tuntuu suorastaan äänettömältä siihen verrattuna. Molemmat menevät niin lujaa että moottorin teholla ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Molemmat lähtevät liikkeelle kuin Naton ohjukset ja lähtevät käsistä myös helposti lujaa ajettaessa. Eli isomman koneen vuoksi Savagea ei ainakaan kannata valita.
Savage käyttäytyy kyllä paljon paremmin erillisjousitettujen renkaiden ansiosta. Kovassa vauhdissa ja mutkissa se siis pysyy paremmin hallinnassa kuin Mad Force, mutta toisaalta Mad Forcen jäykät akselit ovat pirun makeat ja sopivat tosi hyvin monster-autoon.
Ostin Mad Forcen Ideaparkin Atalasta impulssiostoksena ja pyysin kauppiasta suosittelemaan aloittelijalle sopivaa vehjettä joka ei ihan heti hajoa. Siinä Mad Force on kyllä lunastanut lupauksensa. On siitäkin osia mennyt, lähinnä ripustuksia, mutta kauheaa kyytiä olen sille antanut.
Kaikki varaosat olen tilannut Jenkeistä tai Aasiasta, toimitusajat ovat olleet yhtä nopeita kuin Suomesta tilattuna mutta hinnat paljon edullisempia. Savageen tilasin rosteri-kuusiokoloruuvisetin jolla korvasin kaikki kamalat puu/muoviruuviristipäät hienojakoisilla koneruuveilla. Ruuvikitissä on tosi paljon ekstraa eli siitä piisaa vararuuveja vaikka kuinka paljon. Ehdottoman kannattavaa.
http://www.rcscrewz.com/product_info.php/m/hpi/p/hpi044-hpi-savage-xl-stainless-steel-screw-kit/manufacturers_id/15/products_id/2736Molemmissa ohjausservot tuntuvat olevan turhan heikkoja vaikka ovatkin luokkaa 8 kg/cm. Hitecin HS-7955TG on tilauksessa. Varmasti ihan overkill mutta sehän on vain hauskaa :)
Korostan, että olen aloittelija isolla A:lla, mutta silti... Jos jollain on antaa neuvoja Savagen moottorin ja kytkimen säätämiseen niin otan innolla neuvoja vastaan!