Kirjoittaja Aihe: Schumacher Mi4, Mi5 ja Mi6 -touring-autot  (Luettu 61470 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4LP, Mi4CX & Mi4CXL touring-autot
« Vastaus #90 : 21.03.13 - klo: 09.42 »
Jos on hirmu kiire ajamaan niin pikaisesti kannattaa tarkistaa ettei Caster-palat ole ne ole halki ohjauspalan saranaruuvien ympäriltä. Jos ne on rikki niin sen huomaa helposti katsomalla tai voi myös kevyesti taivuttaa palaa ja katsoa näkyykö halkeamia.
Tukivarsien muoviset kiinnikkeille samanlainen tarkastus.

Irroita renkaat sekä iskarit ja kokeile ettei pyöränripustus ei ole jumissa. Samalla varmista myös että iskarit toimii oikein.

Varmin tapa olisi purkaa auto osiin ja kasata sitten uudelleen.
Silloin saisi samalla tarkastettua kaikkien sarana-akseleiden suoruuden sekä kasatessa jousituksen herkän toiminnon. Jatkossa huolto ja korjaaminen on helpompaa kun rakenne on tuttu.

Varaosiksi voi hommata kolarointien varalle:
- caster-palat, 4ast std tai med
- ohjauspalat
- tukivarrenkiinnikkeet

Kulumisen varalle diffin ja spoolin muoviset ulostulohuilut (U3814)

Autoon on saatavilla viisi erilaista caster-palaa, joten tarkista että molemmilla puolilla on samanlaiset. Niissä on merkintä F (flex) tai M (med), std:ssä ei lue jäykkyyttä. Lisäksi on vielä 2 ja 6 asteiset palat.
OSPA Ry
|  Schumacher Eclipse 3 GT-12  |  Associated B6.2D & B6D |  Tamiya M05 Ver.II NSU & M03  | Hobbyfactory

Poissa pakona

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4LP, Mi4CX & Mi4CXL touring-autot
« Vastaus #91 : 21.03.13 - klo: 09.57 »
Kiitos suuresti vastauksestasi.
Ei tässä niin kiire ole ajamaan, mielummin laittaa kaluston ensin kuntoon ja sitten lähtee ajamaan. Ehkä aloitan suosiolla tuolla että puran auton ja kasaan alusta loppuun niin silloin tosiaan pääsee autoonkin paremmin sisään ja eritoten kiinnitän huomiota noihin mainitsemisiisi kohtiin.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4LP, Mi4CX & Mi4CXL touring-autot
« Vastaus #92 : 21.03.13 - klo: 11.28 »
tuolta voi vilkaista hyvät ohjevideot kiesin kasaukseen:

http://www.youtube.com/user/SchumacherRacingTV
OSPA Ry
|  Schumacher Eclipse 3 GT-12  |  Associated B6.2D & B6D |  Tamiya M05 Ver.II NSU & M03  | Hobbyfactory

Poissa pakona

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4LP, Mi4CX & Mi4CXL touring-autot
« Vastaus #93 : 21.03.13 - klo: 12.04 »
Kiitos, tuolla näyttäisi olevan paljon hyviä vinkkejä. Eiköhän näillä päästä jo hyvin alkuun :)

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4LP, Mi4CX & Mi4CXL touring-autot
« Vastaus #94 : 17.04.13 - klo: 14.13 »
Sieltähän se uutuus tupsahti. Hyvältä näyttää.

Schumacher Mi5 Competition RC Touring Car









Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #95 : 18.04.13 - klo: 09.03 »

Poissa pakona

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #96 : 25.04.13 - klo: 10.03 »
Olen nyt kuukauden ajanut CX mallilla ja täytyy sanoa että ihan hyvä auto tuo ekaksi autoksi oli, suurimmaksi ongelmaksi huomasin auton kippaavuuden ja siihen en saanut millään löydettyä helpotusta, öljyjä on vaijdettu jäykemmäks, rekaisiin laitettu 1mm prikat leveyttä kasvattamaan, mutta silti tuntuu kippaavan tosi herkästi. Maavara edessä on jotain 4.5 luokkaa ja takana 5.5 luokkaa.

Ratana tikkurilan rata, eli pito on toki aivan älytön.

Toki ajotaitoni ei ole vielä parasta luokkaa joten välillä tulee turhan hätäsiä liikkeitä tehtyä, mutta olisiko jotain säätöä jolla tuohon kaatumiseen voisi eritoten vaikuttaa, pidotus aikoja olen kokeillut erinlaisia.

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #97 : 25.04.13 - klo: 10.38 »
Olen nyt kuukauden ajanut CX mallilla ja täytyy sanoa että ihan hyvä auto tuo ekaksi autoksi oli, suurimmaksi ongelmaksi huomasin auton kippaavuuden ja siihen en saanut millään löydettyä helpotusta, öljyjä on vaijdettu jäykemmäks, rekaisiin laitettu 1mm prikat leveyttä kasvattamaan, mutta silti tuntuu kippaavan tosi herkästi. Maavara edessä on jotain 4.5 luokkaa ja takana 5.5 luokkaa.

Ratana tikkurilan rata, eli pito on toki aivan älytön.

Toki ajotaitoni ei ole vielä parasta luokkaa joten välillä tulee turhan hätäsiä liikkeitä tehtyä, mutta olisiko jotain säätöä jolla tuohon kaatumiseen voisi eritoten vaikuttaa, pidotus aikoja olen kokeillut erinlaisia.

Kokeile löysempää iskariöljyä, jotta auto pääsee kallistumaan mutkassa enemmän,
myös iskarit kannattaa laittaa aika lappeelleen niin auto reagoi rauhallisemmin ja pysyy paremmin pystyssä.

Poissa JiiIii

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #98 : 25.04.13 - klo: 13.11 »
Kovalla pidolla tuo leveyden kasvattaminen tuntui lisäävän kääntyvyyttä, eli rollasi entistä helpommin.
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Poissa pakona

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #99 : 25.04.13 - klo: 13.20 »
Täytyypä noita juttuja tuossa koitella jos niistä olisi apua, tosin taitaa nämä tän talven matto ajot pikkuhiljaa ajeltu. eli varmaan sitten seraavaks keskittymään asfaltti säätöihin.

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #100 : 20.05.13 - klo: 13.15 »
Hoferin ETS auto:




Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #101 : 17.06.13 - klo: 17.02 »
Yokomo Euro Touring Series Rd5 - Pro Stock A-main Leg 1


Huh, mitä ajoa! Martin Hofer jää alun kolarin takia viimeiseksi ja nousee viimeiseltä sijalta voittoon.
Aika ylivoimaiselta näyttää tuon auton vauhti, kun muut jäävät 0.5sec per kierros ja Viljamikin pystyy pidättelemään muutaman mutkan ajan.

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #102 : 17.06.13 - klo: 17.49 »
Näky kääntyvän ulostulossa enemmän melkein jokapaikassa tuo schumi.
Vastaheitolla voittoon.

Poissa RCM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.RCM.fi
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #103 : 16.07.13 - klo: 20.19 »

Pentti Minkkinen kasaili auton ja teki siitä erittäin hyvän ja kattavan raportin. Kannattaa lukaista!

http://www.rcm.fi/tiedostot/Schumacher/SCHUMACHER_Mi5.pdf

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #104 : 13.10.13 - klo: 22.13 »


Tilaisin itselleni uuden Mi5 turistin mutta ne oli päässyt loppumaan tehtaankin varastosta joten Matti lähetti minulle testiin esittelyauton kunnes tehdas saa toimittettua lisää kittejä ja pääsen itsekin kasaamaan uutta autoa.

Auton oli siis rakennettu, vain sähkökamat paikalleen ja menoksi. Pieniä muutoksi autoon piti kuitenkin tehdä mekkaamisen helpottamiseksi.

Iskunvaimentimien sekä kallistuksenvakaajien pallokupeissa ei ollut samanlaista läpireikää pallopään ruuvaamista varten kuten Camber-linkkien ja raidetankojen pallokupeissa on. Irroitin iskarit ja vakaajien pallot poratakseni niihin 3mm reiät työkalun läpimenoa varten.
Tämä auttaa siihen että jos vakaaja tai iskari pitää irroittaa tukivarresta niin pallokuppia ei tarvi "plopsauttaa" irti pallosta vaan pallopääruuvin voi ruuvata irti tukivarresta joka on parempi tapa estäen  pallokuppia venymästä väljäksi.

Kallistuksenvakaajat ja droopit oli säätämättä, se olikin helppo tehdä ennen iskareiden asentamista takaisin paikalleen.

Sitten olikin vuorossa oli sähkökamojen asennus. Niiden asentaminen sujui helposti ja nopeasti koska pohjalevyssä oli reilusti tilaa servon ja moottorin välissä.
Renkaat paikalleen, maavara sekä Camberit kohdilleen ja lopuksi vielä koritolppien korkeussäätö.

Aloitin tutustumisajot pakettisetupilla joka näytti olevan enemmän asfaltille tarkoitettu.
Muutaman akullisen jälkeen ruuvasin tukivarsien kiinnitykset lähemmäksi Hoferin perussetuppia, eli alatukivarsien kiinnityspallojen 1mm prikka vaihtui 0.5 milliin ja Camber-linkkien sisäpäässä pallopään ja levyn väliin lisää prikkoja. Tuolla muutoksella se muuttuikin heti paremmaksi mattobaanalle.
Eri jousia en ole vielä kokeillut.
Paketissa mukana tuleva iskariöljy tuntui edessä hieman liian löysältä joten vaihdoin eteen hieman paksumman öljyn.

Auton runkorakenne on aika fleksaava eli kiertojäykkyydeltään löysä. Mikäli sähkökamat eivät ole liian tiiviisti toisissaan kiinni vaan välissä on pieni rako niin runko pääsee joustamaan sekä myös palautumaan takasin suoraksi. En kertaakaan huomannut että runko olisi ollut twiikissä.

RCTech.netistä Mi5-topikista lukemani perusteella heikoimmiksi osaksi osoittautuikin ohjauspalat. Pienessä reunaputkikosketuksessa ohjauspalan alumiininen kiinnitysruuvi repeytyi irti ohjauspalasta.
Huomasin että ruuvi olisi voinut olla muutaman millin pitempi jolloin kestävyyskin olisi parempi.
Ohjauspala jäi muuten ehyeksi joten asensin kotona ohjauspaloihin Helicoilin eli kierteenkorjauselementin jolloin kestävyys paranee reilusti.
Toisena treenipäivänä autosta ei hajonnut mitään mutta kyseinen ruuvi oli päässyt löystymään ajon aikana joten lukitsin sen kiinni käyttäen pientä määrää autopaketissa mukana tulevaa ruuvilukitetta.

Alkuperäisen kiinnitysruuvin tilalle voi kokeilla M4x14 tai M4x16 linssikantaista ruuvia joka pitää lyhentää 13.5mm pituiseksi ettei se ota kiinni vetoakselin ristiniveleen.
Tehtaalta onkin tullut ohjauspalan ja saranaruuvin V2 päivysosat mutta en vielä ole saanu niitä käsiini joten en tiedä muutoksista tarkemmin.

Edelliseen CXL-malliin verrattuna hihnojen paikkaa on vaihdettu. CXL:ssä etuhihna kulkee keskellä ja takahihna reunassa mutta Mi:5:ssä etuhihna kulkee oikeassa reunassa ja takahihna keskellä. Jos haluaa ajaa kuuladiffillä niin Mi4:n diffi menee paikalleen kun ensin kääntää hihnapyörän toisin päin.
Edessä voi käyttää SpecR:n valmistamaa ratasdiffiä.

Tuo aiemmassa postauksessa esiintyä Hoferin auto on täynnä purppuran värisiä osia mutta myyntimallissa ainoa sen väriset osat ovat hexat ja nekin on vanteen takana piilossa. Kaikki alumiiniosat ovat tyylikkään mustia.

Alla linkki Petitrc.comin oivalliseen sivustoon. Sieltä löytyy rakennus- ja säätövinkkejä sekä setuppeja.

http://www.petitrc.com/reglages/schum/SetupSheetsSchumacherMI5.html
« Viimeksi muokattu: 13.10.13 - klo: 22.50 kirjoittanut jval »
OSPA Ry
|  Schumacher Eclipse 3 GT-12  |  Associated B6.2D & B6D |  Tamiya M05 Ver.II NSU & M03  | Hobbyfactory

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #105 : 24.10.13 - klo: 23.01 »

Tehtaalta onkin tullut ohjauspalan ja saranaruuvin V2 päivysosat mutta en vielä ole saanu niitä käsiini joten en tiedä muutoksista tarkemmin.


Nyt on omakin auto kasattu valmiiksi joten voin myöskin kertoa tarkemmin noista osista.

Ohjauspalasta oli pienennetty ruuvinreijän viistettä sekä ruuvi venytetty maksimi mittaan eli 13,5mm pituiseksi. Noilla muutoksilla kestävyys on parantunut reilusti.

OSPA Ry
|  Schumacher Eclipse 3 GT-12  |  Associated B6.2D & B6D |  Tamiya M05 Ver.II NSU & M03  | Hobbyfactory

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #106 : 30.10.13 - klo: 19.44 »
Haralla auto testissä:


Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #107 : 10.06.14 - klo: 18.06 »
(o\_!_/o)

Poissa iceracer

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #108 : 08.03.15 - klo: 13.12 »
Moron.
Meni mi4 etupuskuri päreiksi.
Onko porukalla tietoa käykö mi5 etupuskurin foami mi4 autoon?
On mi4 foamit rcm:llä loppu.

Mi4 foami. http://www.rcm.fi/u3154-foam-bumper-mi4.html

Mi5 foami.  http://www.rcm.fi/schumacher-u4283-foam-bumper-mi5.html

Kovin kuvassa samannäköisiä ovat...
VD12

Poissa iceracer

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #109 : 12.03.15 - klo: 19.31 »
Vastaanpa itselleni että, hyvin käy-oikein mukavasti👌
VD12

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
(o\_!_/o)

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« Vastaus #111 : 16.09.16 - klo: 08.47 »
Terve! Onko porukalla kokemuksia kutosesta? Auto hankinnassa ja tämä olisi yksi vaihtoehto..


Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4, Mi5 ja Mi6 -touring-autot
« Vastaus #112 : 17.09.16 - klo: 13.48 »
Ei ole ainakaan minulla vielä kokemuksia mutta suunnitelmissa on päästä lauantaina kasaamaan uutta kiesiä
OSPA Ry
|  Schumacher Eclipse 3 GT-12  |  Associated B6.2D & B6D |  Tamiya M05 Ver.II NSU & M03  | Hobbyfactory

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Schumacher Mi4, Mi5 ja Mi6 -touring-autot
« Vastaus #113 : 17.09.16 - klo: 22.33 »
Ei ole ainakaan minulla vielä kokemuksia mutta suunnitelmissa on päästä lauantaina kasaamaan uutta kiesiä

Päädyin Asson uutukaisen TC7.1 hankintaan. Kiinnostava auto oli kyllä Schumikin..