Kirjoittaja Aihe: Semisuuri Puutaheinää keskustelu  (Luettu 27377 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #30 : 06.01.10 - klo: 22.44 »
Aikonaan kuin minä ajoin noita m8 autoja  niin jos kone kävi kuumana niin säädin seosta rikkaamalle enkä niinkään pääneulaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #31 : 07.01.10 - klo: 00.40 »
Mä en nyt millään pysty käsittämään miksi tällaisesta asiasta väännetään kun alunperin kysyjä kysyi mistä hän säätää autonsa tyhjäkäyntiä.
Ei siihen ole mitään muuta vastausta näillä tiedoilla jne kuin että tyhjäkäyntiruuvista.

Jos tullaan pyytämään apua kun kone ei käy ja kerrotaan kaikenlaisia oireita mitä kone tekee, sitten puhutaan jo seoksista.

Nyt on myös puhuttu että sisäänajo on eri asia... minä puhun koneen säätöjen kohdillaan olemisesta jne.

EI EI EI EI...

Aivan sama tilanne oli kone sitten säädöissään, ei säädöissään tai sisäänajossa.

Jos kone on pielessä, tai sisäänajossa niin tilanne on sama... koneen säädöt siis eivät ole optimissa.

Vain ja ainoastan mikäli yläneula on kohdallaan ja tyhjäkäyntiruuvilla säädetty kurkku noin millin auki, voi alaneulan säätäminen olla oikea ratkaisu.
Jos kone on täysin hakoteillä, et voi säätää alaneulasta mitään tyhjäkäyntejä, koska kun lähdet säätämään yläneulaa kohdalleen niin alapään seokset menee sekaisin ja tyhjäkäynti siinä samassa aivan hakoteilleen jälleen kerran.

Mietitäänpäs nyt oikeasti mitä porukka tekee tilanteessa että kone on pielessä.

Kone pistetään käyntiin... se pidetään vaikka väkisin kaasua painelemalla käynnissä.
Ajetaan suoranpätkää ja säädetään yläpää kohdilleen... tai siis ainakin hyvin lähelle.

Tämän jälkeen säädetään alapää.

Esim ajamalla kone lämpimäks.... tykitetään suoralla pari vetoa edestakas ja pysähdytään... lasketaan 10 sekuntia ja survastaan kaasu pohjaan...
Jos savuttaa rankasti, alaneulaa kireemmälle... Jos lähtee ku rusakko puskasta niin ajetaan uudestaan pari kertaa suora edestakas... Pysähdytään... lasketaan 30 sekkkaa... Jos edelleen lähtee kuin rusakko puskasta niin alaneulaa auki.
Ja kun siis yläneula on ollut kohdallaan niin tyhjäkäynti on säädetty tyhjäkäyntiruuvilla senverran kohdalleen että auto pysyy testin ajan käynnissä.

Kun näitä perus säätöjä haetaan niin tilanne on sama, oli kone vaikka timppa 5v naapurin metsään säätämä tai sisäänajon jälkeen... ihan sama... sekasin kuitenkin.

Aina säädetään ensin yläpää... sen jälkeen alapää.

Ei siis mitenkään voi olla edelleenkään sanomassa että pitää säätää niin että kurkku millin auki... Alaneulaa ruuvaillaan sen verran että tyhjäkäynti on hyvä ja thats it...
Tai että sen jälkeen sitten yläneula...

Jokainen vähänkään näiden koneiden kanssa plarannut tietää että tämä ei vaan onnistu, koska kun säädät yläpäätä niin se edelleenkin vaikuttaa alapäähän ja koneen tyhjäkäyntiin jne...
Eli miten ihmeessä selitetään se että jos ruuvaat kurkun millin auki... tämän jälkeen alaneulalla säädät tyhjäkäynnin niin kone on 70% säädöissään.

Sorry, mutta jos yläpää on pielessä niin se on mun laskuopin mukaan edelleen 100% pielessä...
Koska (toistan taas) kun säädät sen yläpään niin joudut koskemaan sekä alaneulaan että myös tyhjäkäynti ruuviin... SATA VARMASTI!!!!

Edelleen kysyjälle vastaukseksi...
Mikäli koneesi muuten toimii mielestäsi ok ja haluat tyhjäkäyntiä korkeammaksi tai matalammaksi... Säädät sen tyhjäkäyntiruuvista.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #32 : 07.01.10 - klo: 00.49 »
AAMEN!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #33 : 07.01.10 - klo: 01.19 »
P.M Lue ajatuksella mun viesti uudestaan.

Alaneula on oikeasti tyhjäkäyntiruuvi eli idle screw / air mixture screw

Tyhjäkäyntiruuvi on oikeasti tyhjäkäynnin pääteasennon säätöruuvi eli idle stop screw

Suomessa vakiintunet nimet on hieman kyseenalaisia, joskin niitä voidaan kyllä käyttää.

Mutta siis alaneulasta säädetään tyhjäkäyntiä ja tyhjäkäyntiruuvista (idle stop screw) säädetään myös tyhjäkäyntiä mutta yleensä se asetetaan  ~1mm :iin eikä siihen kosketa paitsi jos on tarvetta nostaa tyhjäkäyntiä esimerkiksi kytkimen laahaamisen takia kisoissa ettei moottori sammu kesken erän tmv.


Se on ihan sama kuinka Hoke yrittää solvata, ei pure. Teet vain itsesi hölmöksi jälleen.

Hah... vai että air mixture...
No taas tätä että miten asiaa tulkitaankaan.
Jokatapauksessa kun muistetaan että kyse on nitrokoneista niin näissähän ei säädetä ilman määrää, vaan POLTTOAINEEN määrää.

Tuossa ylhäällä olevassa tekstissäsi on muutenkin monta epäkohtaa... En edes jaksa ihan tarkalleen kaikkiin sohasta.
Mutta... jännä että sanot ettei tyhjäkäyntiruuviin kosketa... paitsi jos on tarvetta nostaa tyhjäkäyntiä.
Toisinsanoen... jos on tarvetta säätää tyhjäkäyntiä.

Ja eikö muille särähdä yhtään tuo että kurkku säädetään NOIN millin auki ja tämän jälkeen siihen ei ole tarvetta koskea...
Edelleen jokainen vähänkään näistä koneista kokemusta omaava tietää että nämä koneet ovat hyvin herkkiä säädöille.
Silti jännä että tuo tyhjäkäyntiruuvi säädetään vain sinnepäin... Yleensä jopa silmämääräisesti, mutta alapään seos säädetään sitten sen mukaan miten sinnepäin ruuvaus määrää.
Alapään ruuvin kääntäminen vartti kierroksen verran on jo aika paljon... silti itse neula ei liiku vielä kuin millin murto-osan.
Eli kun kurkku on säädetty siihen noin milliin... onko se nyt sitten puolen millin toleranssilla tai millä... ja jos tämän mukaan pitää alaneulaa säätää niin sehän tarkoittaa jo vähintään puolta kierrosta alaneulaa...
Ja siis kun kerta tyhjäkäyntiruuviin ei kosketa niin alapään seokset on nyt sitten säädetty vain tyhjäkäynnin ehdoilla... ja edelleen sen noin millin ehdoilla.
Vielä kun siihen lisätään päälle toi yläpään ruuvaus niin voi elämä sentään miten pieni todennäköisyys on saada kone oikeasti kohdalleen.


Siis ihan oikeesti... Jos tällästen touhujen mukaan jotku koneitaan säätelee niin en yhtään ihmettele että kisoissa ajavista ainakin 50% ajaa koneet pahasti pielessä... ja aina on nimenomaan se alapää hukassa.
Ihmetellään miten minä muiden kärki jätkien mukana ajelen yli 9 minuutin tankkiväleillä koneen kertaakaan sammumatta... Koneen toimivan kuin ajatus jne.

Mjaa ah... minkähän tekis kun seuraavan kerran joku tulee pyytämään multa apua koneen säädöissä...
Kysyn ainakin että onko säädetty näiden vinkkejen mukaan vai minkä.


Mitä tulee tuohon itsensä jälleen tyhmäksi tekemiseen...
Älä nyt viitsi naurattaa...
Vai että jälleen...
No katsotaan toimiiko mun koneet jälleen tulevankin kauden jälkeen yhtä kellontarkasti kuin jo muutamana edellisenä vuotena.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #34 : 07.01.10 - klo: 01.47 »
En tiiä meneekö jo provon puolelle..

Mut mika r on säätäny mun konetta kerran, ja silloin meinas tippua pääneula radalle kun kone oli semmosissa säädöissä että se kävi. Ei kiitos enää.

Yleensä säädän itse koneeni sinnepäin(metsään) ja sen jälkeen seuraavissa kisoissa meen nykimään hokea hihasta.

Sen jälkeen voikin rauhassa ajella esim alkuerät ilman mekkaria, senku viskaa auton radalle ja erän jälkeen huutaa jollekin alhaalla olevalle josko viittis sammuttaa.

Enkä ole kenenkään nähnyt tai kuullut säätävän tyhjäkäyntiä alaneulasta.
XRAY 808 2009 Spec |

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #35 : 07.01.10 - klo: 07.52 »
Ainahan se menee.. kun "edustan" teille punaista punaista vaatetta  :laugh:

Jotkut fiksummat ehkä osaa hyödyntää informaation -
tapojahan on useita, moottorin säätäminen on niinku "pelikrja", valkuilla on omansa.

En jaksa noihin provoihin lähteä edes mukaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #36 : 07.01.10 - klo: 09.40 »
Ei johdu pätkääkään mistään "punaisesta vaatteesta"

Ja nyt vielä mainitset että jotku fiksummat ehkä osaa hyödyntää infon...
Melkein vois sanoa että äläs nyt rupee keneenkään älykkysosamäärään sotkeutumaan... mut no antaa olla.

Sen verran tuosta kommentista kuitenkin "avaudun" että huomaatko itse miten ristiinrastiin infoat???

Kysyjähän on täysin aloittelija polttomoottoriautojen suhteen.
Silti lähdet kertomaan tuollaisia alaneula säätö hommeleita millä alottelija saa koneensa täysin metsään...
Koska et neuvonut yläneulaa ollenkaan.
Ja taas kun tämä aloittelija säätää ensin alaneulansa ja sen jälkeen vasta yläneulansa niin ongelmat alkaa.

Ja tosiaan... mainitset että fiksumpi... No harvemmin aloittelija on mitenkään fiksu näiden laitteiden kanssa... Siksihän apua pyydetään, koska ei vielä ymmärretä koneesta hyvä että mitään.

Ja sinä neuvot kuvion joka vain sotkee aloittelevan kuskin perus tiedot näistä moottoreista...
Niinkuin huomattiin, vaikka minä puhun tavasta millä lähes kaikki on koneensa säätänyt jo iät ja ajat niin porukka ihmettelee että kumpikos se nyt on sitten oikein, kun toinen sanoo että tyhjäkäyntiruuvista ja toinen puhuu alaneulasta.
Termit ja tehtävät menee täysin uusiks jne.

No toivottavasti aloittelevat kuskit eivät menneet tästä topikista vain totaalisen sekaisin.

Ps: eikä tässä olla mitään provottu... aikalailla perus totuuksia kylläkin ladeltu.

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #37 : 07.01.10 - klo: 10.03 »
En sinun älykkyyteesi viitannut lainkaan. Eli fiksummat osaavat ottaa infon irti, mitä on keskustelusta otettavissa. Eivätkä vaan tuomitse heti kättelyssä. Siis noin yleisesti, en puhu sinusta vaikka mielelläsi korostat läpi keskustelun omaa osaamistasi ja siinä ei tietenkään ole mitään vikaa - en ole myös missään kohdassa väittänyt sun olevan väärässä -  tosin kannanottojasi on kyllä mun vaikea yrittää ajoittain ymmärtää solvauksen (=sun totuuksien) seasta.

Yläneulaan: Kyllä neuvoin että yläneula säädetään ensin, tokassa viestissäni. Sehän on lähtökohta pääsääntöisesti.

Sitä paitsi aiheena ei ollut koneen säätäminen (yleensä) vaan tyhjäkäynnin säätö.

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #38 : 07.01.10 - klo: 10.09 »
Noniin lapset, nyt rauhotutaan tai nassesetä tulee hyvin hyvin vihaiseksi.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #39 : 07.01.10 - klo: 10.21 »
Tuolta näet tämän nassesedän http://snrt.nettisivu.org

Täytyy laittaa sinne tyhjäkäynnin säätöohjeet lisäksi haha  :cheesy:

Tämä on muuten hyvä lause:

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Vain ja ainoastan mikäli yläneula on kohdallaan ja tyhjäkäyntiruuvilla säädetty kurkku noin millin auki, voi alaneulan säätäminen olla oikea ratkaisu.

Eksmä näin sanonut jo heti ekassa viestissäni?
Tosin pääneulan mainitsin vasta tokassa viestissäni, mutta oletin sen olevan säädöissä ja siitähän ei ollut kysymys alunperinkään.
« Viimeksi muokattu: 07.01.10 - klo: 10.43 kirjoittanut Mika R »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #40 : 07.01.10 - klo: 10.38 »
En sinun älykkyyteesi viitannut lainkaan. Eli fiksummat osaavat ottaa infon irti, mitä on keskustelusta otettavissa. Eivätkä vaan tuomitse heti kättelyssä. Siis noin yleisesti, en puhu sinusta vaikka mielelläsi korostat läpi keskustelun omaa osaamistasi ja siinä ei tietenkään ole mitään vikaa - en ole myös missään kohdassa väittänyt sun olevan väärässä -  tosin kannanottojasi on kyllä mun vaikea yrittää ajoittain ymmärtää solvauksen (=sun totuuksien) seasta.

Yläneulaan: Kyllä neuvoin että yläneula säädetään ensin, tokassa viestissäni. Sehän on lähtökohta pääsääntöisesti.

Sitä paitsi aiheena ei ollut koneen säätäminen (yleensä) vaan tyhjäkäynnin säätö.

Sun on vaikee ymmärtää, koska sinulla on nimenomaan se asenne että solvataan jne...

Ja taas puhutaan ristiin...

AIVAN!!!!
Kyseessä oli tyhjäkännin säätäminen.
Ja se tapahtuu TYHJÄKÄYNTIRUUVISTA... (IDLE SCREW)... ei siis air mixture screw, koska tämän ruuvin kääntäminen ei vaikuta yhtään mihinkään seokseen.

No mutta sinähän nimenomaan neuvot säätämään koneen seoksia jne.
Puhutaan kuinka kone on täysin hukassa niin näin se pitää sitten säätää.

No nyt sanot itsekin että aiheena ei ollut koneen säätäminen yleensä, vaan tyhjäkäynnin...
Kääntämällä tyhjäkäyntiruuvia, säädät edelleenkin vain tyhjäkäyntiä.

Säätämällä alaneulaa, säädät seosta... Ja jos kone on ollut pielessä niin pakko on säätää myös yläpäätä... ja kun sitä säädät niin jälleen kerran alapäätä, koska yläneula vaikuttaa alapäähän.

Lopeta nyt jo toi sotkeminen... Ei tartte alottelijoita ruveta alottelijoita sekottamaan.

Ja mitä tuohon fiksuuteen tulee niin voi jukolavita nyt sentään.
En puhunut itsestäni tippaakaan.
Jos luet ja ymmärrät lukemasi niin tajuat että tuo fiksuus heittosi meni pahasti syrjään...
KOSKA... tässähän neuvottiin alottelijaa joka ei tiedä edes mistä säädetään tyhjäkäynti... Hänen fiksuudestaan se ei ole kiinni...
Silti varsinkin aloittelijan on todella mahdoton ymmärtää miksi sinä käsket säätämään tyhjäkäyntiä alaneulasta ja käsket jättämään tyhjäkäyntiruuvin rauhaan... pistät jopa ruuvejen nimitykset uusiksi... ja vielä näiden ruuvejen toimintaperiaatteetkin menee uusiks...
Tyhjäkäyntiruuvi = ilmaseos ruuvi... EI OLE!!!!  Se EI VAIKUTA SEOKSEEN... se vaikuttaa vain seoksen MÄÄRÄÄN, joka on säädetty ALANEULASTA.

Ja aina seoksiin koskemalla vaikutetaan todella isoon osaan koneen toimivuudesta.
Tyhjäkäynti vaikuttaa vain tyhjäkäyntiin... Ei koneen lämpötiloihin, ei koneen voiteluun...

Tuo mainitsemasi tapa toimii vain mikäli kone on totaalisen metsässä ja sille pitää hakea joku perus asia kohdalleen... kaasari siis noin millin auki tyhjäkäyntiruuvilla.
Jos taas kone on säädöissään, ei koneen tyhjäkäyntiä säädetä mistään muualta kuin tyhjäkäyntiruuvista...

Eli edelleen sinä neuvot säätämään konetta... Minä ja muutama muukin neuvoo säätämään sitä helvatan tyhjäkäyntiä mistä tässä puhe olikin.

Mitä tulee tuohon että tuon osaamistani esiin... Totta... olen hieman sitä tuonutkin esiin...
Vai pitäiskö mun ilmottaa että mä en näitä koneita osaa säätää, mut tehkää kuten neuvon.
Eikä ole ollut mitään provoakaan tuo...
Totuus kun vaan on se minkä on moni saanut jo vuosia nähdä.
Mun säätämät koneet toimii jos vaan ovat ehjiä.
Multa tullaan säätöapua pyytämään lähes joka kerta kun radalla tai kisoissa olen.
Minä kyllä osaan nämä koneet säätää... Minun koneeni eivät alapäästään läpätä ilman että jotain muuta on vialla.

Sinä sitävastoin olet ollut radalla ajamassa niin että vierestä kuuntelin kuinka kone läpätti niin että pahaa teki.
Sinä olet säätänyt Clubbahin koneen... ja täysin metsään.
Niin metsään että kun hän tosiaan tuli minun pakeilleni seuraavalla kerralla niin kyllä meinas olla tuskaa saada kone edes sinnepäin pikaisella säätämisellä, mutta aika hyvin se silti onnistu. Taisin jättää vaan tyhjäkäynnin turhan matalalle, kun en konetta ajotilanteessa säätänyt... Mutta tämä asia korjaantu heti ekassa lämmittelyssä... TYHJÄKÄYNTIRUUVIA kääntämällä.

Tämä EI ollut provo... EI egoilu eikä mikään muu kuin tosi tapahtuma.

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #41 : 07.01.10 - klo: 10.42 »
Lue mun ed. viesti, muokkasin sitä hieman.

Tosta clubbah jutusta voi olla aikaa.. paljon?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #42 : 07.01.10 - klo: 10.53 »
Älä turhaan muokkaile viestejäs jälkikäteen...
Menee entistä enemmän sekasin...

Ja edelleen... Jos kone on kohdallaan niin alaneulan kääntäminen on edelleen se väärä tapa.
Eihän säädöissään olevan koneen SÄÄTÖJÄ tarvitse muuttaa jos vain tyhjäkäyntiä halutaan muuttaa.

Hmmmm... oma muisti ei nyt jaksa muistamaan ajankohtaa, kun noita tulee jatkuvasti säädettyä... Jotenkin muistelisin mennyttä kesää, tai sitten edellistä.
Eniveis... tämän tapauksen muistan, koska kysyin Clubbahilta konettä säätäessäni vitsaillen että kuka koneen on niin hanurilleen saanut (viittasin häneen itseensä, mutta eipäs hän ollutkaan itse syyllinen)

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #43 : 07.01.10 - klo: 10.58 »
Lisäsin tuo lainauksesi ja siihen kommentin, tein sen aika nopeasti mutta ehdit jo väliin.

Mä luulen että clubbahin tapauksesta on jo useita vuosia. Aika kauan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #44 : 07.01.10 - klo: 11.08 »
Ei ole useita vuosia, koska ei ole Clubbah vielä kovin montaa vuotta kisaillut.

Mitä tulee tuohon lainaukseen...

Pitänee ilmeisesti korostaa sitten...

"Vain ja ainoastan mikäli yläneula on kohdallaan ja tyhjäkäyntiruuvilla säädetty kurkku noin millin auki, VOI alaneulan säätäminen olla oikea ratkaisu."

Vielä sanaa pointin tarkennusta...
Voi sanalla viittaan MAHDOLLISUUTEEN...
Eli SAATTAA olla oikea / toimiva vaihtoehto.

Siltikin jos kon on säädöissään... Sen säätöjä ei mennä turhaan muuttamaan vain alhaisen tyhjäkäynnin takia.

Poissa Ekkuli

  • TamUA
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #45 : 07.01.10 - klo: 13.03 »
Tässä on hyvä video koneen säädöstä
http://www.vimeo.com/7595905
...ku ny vaa ei sattus mitää....

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #46 : 07.01.10 - klo: 13.28 »
Hyvä video!

Luistin säätöön (idle stop screw) näyttää koskevan vasta kun tyhjäkäynti (idle) alaneulasta on kunnossa. Säätää sen verran että kierrokset tippuu niin paljon ettei renkaat pyöri (kytkin ota kiinni).

ps. Mikä toi auto on?
« Viimeksi muokattu: 07.01.10 - klo: 13.34 kirjoittanut Mika R »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #47 : 07.01.10 - klo: 14.11 »
Enpä vielä katsonut edes kyseistä videota.

Eiköpähän siellä kuitenkin haeta konetta säätöihin jne...

Ja mitä kommentistasi voi päätellä niin kun on säätänyt koneen muuten kohdalleen niin säätää TYHJÄKÄYNNIN... TYHJÄKÄYNTIRUUVISTA...


Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #48 : 07.01.10 - klo: 14.22 »
Katso video ensin.

Kaveri säätää tyhjäkäynnin alaneulasta niin että kone pysyy käynnissä eikä sammu.
Radalla ei ajeta pätkääkään toisin kuin hoke ehdottaa.

Tyhjäkäynnin hienosäätö sen jälkeen tapahtuu tyhjäkäyntiruuvista, ei pakollinen operaatio jos se on pelialueella mutta tässä sillä kaveri pitää huolen että polttoainekulutus on minimissään ja että kierrokset laskevat kun kaasusta päästetään irti.

Se on kombinaatio molemmista, tottakai.

Kuten videosta näkee helpointa on laittaa 1mm kurkkua auki ja säätää tyhjäkäynti lämpöiselle koneelle alaneulasta pukilla.

Sitten hienosäätö luistin kurkusta (tyhjäkäyntineulasta) jos on tarpeen.

(Kaveri lisää vielä että pääneulan voi myös säätää pukilla mutta jättää hieman rikkaan puoleiselle ettei mene piikillä radalla. Näinhän se menee....)

Juuri kuten ekassa viestissäni sanoin, sori Hoke.
« Viimeksi muokattu: 07.01.10 - klo: 16.31 kirjoittanut Mika R »

Poissa Kakkutukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #49 : 07.01.10 - klo: 15.45 »
Joo, tuikkaan taas komeasti tähän väliin, että minulla se kurkku (vai olenko väärässä, mutta se ilmanottoaukko kuitenkin) on alle millin auki. Onko se liian vähän?
Voimaa ja valtaa.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #50 : 07.01.10 - klo: 16.29 »
Melkosta vääntöä täällä näköjään ja hyvinkin selvästi kaiken yleismaallisen sättimisen lisäksi puhutaan aidasta ja aidanseipäästä :laugh:

Tuosta omasta systeemistä sen verran kommenttia, että siinä kyllä kone kertoo mihin suuntaan ollaan menossa. Oletetaan nyt tapaus, että yläneula on rankasti rikkaalla, samaten alaneula ja pannu ei käy. Tarkastetaan että kurkku noin 1mm auki ja pannu käymään lämpöiseksi -> ei meinaa käydä -> kiristetään alaneulaa kunnes käy nätisti. OK sitten baanalle, huomataan että yläneula rikkaalla kun ei menaa täyskaasulla mennä -> käännetään yläneulaa kiinni. Jos sitä joutuu paljon ruuvaamaan, niin luultavasti alapää menee laihalle jolloin kierrokset nousee. No mikäs tähän oli lääke ? Avataan alaneulaa pikkuisen että taas käy kivasti ja jatketaan yläneulan kanssa kunnes se on passeli (välillä toki alaneulaa säätäen jos tarvii). Tässä vaiheessa yläneula on siis saatu säädettyä ja alaneulakin on jo hollilla vs se kuinka paljon kurkku on auki. Nyt sitten testaamaan alaneulan asentoa, joko HOKE:n kin kuvaamalla tavalla pysäyttämällä auto ja odottamalla jonkun aikaa ennen täyskaasu kiihdytystä tai sitten puristamalla fuililetkusta ja tarkkailemalla pannun reaktiota. Kumpi tuntuu itselle mukavammalta. Sitten lopuksi ihmetellään tarviiko sitä tyhjää vääntää mihinkään suuntaan, voipi olla että tarvii, voipi olla että ei. Jos tarvii, niin sitten täytyy vielä tarkastaa alaneula uudestaan KOSKA tyhjäkäynnin säätäminen vaikuttaa alaneulan asentoon ja sitä kautta alaneulan seokseen.

Vastaavasti jos tilanne onkin niin, että yläneula on laihalla ja joutuu rikastamaan, niin silloin luultavasti tyhjäkäynti tippuu ja alaneulaa kiristämällä sen saa korjattua. Loppu samalla systeemillä.

Eli ei tässä jouduta tilanteeseen jossa pannu olisi liian rikkaalla tai liian laihalla vaan kone säädetään niin että toimii ? Edelleen en missään vaiheessa väittänyt että tyhjäkäynnin kierroksia oletusarvoisesti säädetään alaneulasta, se vaan on yksi konsti tehdä asioita, kun jostain pitää saada se kiintopiste. Toki sen voi tehdä siitä luistia liikuttavasta ruuvista, mutta pitää tiedostaa se, että homma vaikuttaa aina myös alaneulaan. Tai sitten en vaan ymmärrä.

Joka tapauksessa jos aina ruuvataan VAAN sitä tyhjäkäyntiruuvia ollaan kun nykysuomen terveydenhuollossa, hoidetaan oiretta ei ongelmaa. Jos se luisti on oletusarvoisesti alunperin kohdallaan ja kone ollut säädöissä niin ei se käynnin yhtäkkinen muutos siitä tyhjäkäyntiruuvista johdu vaan muusta asiasta. Jos sitä tyhjäkäyntiruuvia menee aina automaagisesti ruuvailemaan on lopputuloksena se että sotkee alaneulan säädöt ja lopputulos voipi olla huonompi kuin lähtökohta.

Edelleen kuten jo aikaisemmin totesin, niin jos muuten homma on kuosissa niin voi sitä tyhjäkäyntiruuvia säätää jos haluaa pikkuisen nostaa/laskea tyhjäkäyntikierroksia mutta sen jälkeen on tarkastettava ettei alaneula mennyt mettään. Kummin vaan, toisessa tapauksessa säädetään yhtä ruuvia toisessa mahdollisesti joudutaan temppuilemaan kahden kanssa. Valintakysymyksiä ja tehtävä sen mukaan kumpi tuntuu itselle paremmalta.


Kakkutukka: jos vehje pelaa, niin ei ole liian vähän auki. Koneet on yksilöitä.

Jerzzi: jos homma olisi kuosissa, ei sen 2min kohdalla pitäisi joutua konetta säätämään  :azn:

Omalta osaltani jätän nyt keskustelun tähän ja toean että onneksi saa vielä pari kuukautta ajella noilla sähkösuristimilla ennenkuin pitää alkaa taas nitron kanss apelaamaan  :wink:
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #51 : 07.01.10 - klo: 16.29 »
Ei välttämättä.. se on ohjearvo.

e: Poinas ehtikin väliin. Olen täysin samaa mieltä yo. kirjoituksesta.
Etenkin krossissa näin, kun koneet ovat isompia >= 3,5cc

1/10 autoissa (2,1cc) olen paljon säätänyt tota tyhjäkäyntiä pukilla alaneulasta ja siinä ei tarvita lainkaan tuota rata testausta eikä 30s odottelua jne. Johtunee kytkimestä (centax) ja vaihteista eli ei rasita konetta aivan samalla tavalla kuin isompi krossiauto. Jos kone savuttaa kurveista ulos eikä tukehdu pääsuoralla niin luultavasti säädöt ovat lähellä täydellisyyttä.
« Viimeksi muokattu: 07.01.10 - klo: 16.49 kirjoittanut Mika R »

Poissa Miksupoju

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #52 : 07.01.10 - klo: 17.31 »
Milläs perusteella tyhjäkäyntiruuvi vaikuttaa seokseen?? :huh: :huh:
En oo mistään muualta lukenu että näin muka olis.
HoBao Hyper 8.5

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #53 : 07.01.10 - klo: 17.33 »
Milläs perusteella tyhjäkäyntiruuvi vaikuttaa seokseen?? :huh: :huh:
En oo mistään muualta lukenu että näin muka olis.

Mihin kohtaan keskustelussa viittaat tällä?

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #54 : 07.01.10 - klo: 17.34 »
P.M Lue ajatuksella mun viesti uudestaan.

Alaneula on oikeasti tyhjäkäyntiruuvi eli idle screw / air mixture screw

Tyhjäkäyntiruuvi on oikeasti tyhjäkäynnin pääteasennon säätöruuvi eli idle stop screw

Suomessa vakiintunet nimet on hieman kyseenalaisia, joskin niitä voidaan kyllä käyttää.

Mutta siis alaneulasta säädetään tyhjäkäyntiä ja tyhjäkäyntiruuvista (idle stop screw) säädetään myös tyhjäkäyntiä mutta yleensä se asetetaan  ~1mm :iin eikä siihen kosketa paitsi jos on tarvetta nostaa tyhjäkäyntiä esimerkiksi kytkimen laahaamisen takia kisoissa ettei moottori sammu kesken erän tmv.


Se on ihan sama kuinka Hoke yrittää solvata, ei pure. Teet vain itsesi hölmöksi jälleen.

Ei hitto... Mun on pakko mun ohjekirja kaivaa esille!

En tiedä mikä kumma kone sinulla on, mutta savagen ohjekirjassa nimitykset menevät näin:
High Speed Needle - Maksimi kierrosten säätö (tiedätte jo varmaan)
Mid Range Needle - Keskikierrosalueen säätö, johon ei suositella koskevan (eikä ole kaikissa moottoreissa).
Low Speed Needle - Koneen vastaavaisuus alakierroksilla.
Idle Adjustment Screw - Säätää tyhjäkäyntikierrokset.

Kannattaa opetella uudelleen tuo säätäminen ehkäpä ja antaa alottaville oikeita neuvoja. Ohjekirja on tässäkin tilanteessa paras kaveri. Se kannattaa lukea alusta loppuun jokaisen auton kohdalla!

Poissa Miksupoju

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #55 : 07.01.10 - klo: 17.39 »
Jos tarvii, niin sitten täytyy vielä tarkastaa alaneula uudestaan KOSKA tyhjäkäynnin säätäminen vaikuttaa alaneulan asentoon ja sitä kautta alaneulan seokseen.

Tota ihmettelin. Eihän asia voi olla näin?

Ja se tapahtuu TYHJÄKÄYNTIRUUVISTA... (IDLE SCREW)... ei siis air mixture screw, koska tämän ruuvin kääntäminen ei vaikuta yhtään mihinkään seokseen.

Tyhjäkäyntiruuvi = ilmaseos ruuvi... EI OLE!!!!  Se EI VAIKUTA SEOKSEEN... se vaikuttaa vain seoksen MÄÄRÄÄN, joka on säädetty ALANEULASTA.

Tää on oikein.
« Viimeksi muokattu: 07.01.10 - klo: 17.46 kirjoittanut Miksupoju »
HoBao Hyper 8.5

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #56 : 07.01.10 - klo: 17.48 »
Tässä ketjussa on niin paljon kirjottelijoita niin laitan taas tämän linkin tännekkin, jotta kaikki sen näkevät!
http://www.youtube.com/watch?v=ma2_CghxiUk
Vaikka et omistaisi savegea niin tuo säätökikka on juuri se mitä HOKE selittää. Joten seuratkaa tuo video vielä tarkasti äänillä ja ei kuin säätämään poijat.

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #57 : 07.01.10 - klo: 18.13 »
Ei hitto... Mun on pakko mun ohjekirja kaivaa esille!

En tiedä mikä kumma kone sinulla on, mutta savagen ohjekirjassa nimitykset menevät näin:
High Speed Needle - Maksimi kierrosten säätö (tiedätte jo varmaan)
Mid Range Needle - Keskikierrosalueen säätö, johon ei suositella koskevan (eikä ole kaikissa moottoreissa).
Low Speed Needle - Koneen vastaavaisuus alakierroksilla.
Idle Adjustment Screw - Säätää tyhjäkäyntikierrokset.

Kannattaa opetella uudelleen tuo säätäminen ehkäpä ja antaa alottaville oikeita neuvoja. Ohjekirja on tässäkin tilanteessa paras kaveri. Se kannattaa lukea alusta loppuun jokaisen auton kohdalla!


Tämä jenkeille rankasti yksikertaistettu, muutenhan siellä oltais ihan sekaisin.

Tässä kuva omasta nykyisestä moottoristani, 10 vuoden aikana nitromoottoreita mulla on ollut varmaan 50 kpl eri valmistajilta ja vaikka hoke toisin väittää niin autot ovat jopa liikkuneet ja on niillä oltu palkintopalleillakin esim. Turussa viime kesänä truggy luokassa toinen. Aika harvoin mulla on stumppeja kisoissa, jos koskaan. En silti väitä että olisin miten pro säätöhommissa. Yksi kaveri mulla on on joka osaa, se on Kyoshon Sami Virtanen joka sääti ja huolsi M8 A-finaalin pojille myös kilpailevissa talleissa moottoreita että pystyivät ajamaan. Sen kanssa en tästä asiasta ole tosin jutellut.




Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #58 : 07.01.10 - klo: 18.39 »
Ei hitto... Mun on pakko mun ohjekirja kaivaa esille!

En tiedä mikä kumma kone sinulla on, mutta savagen ohjekirjassa nimitykset menevät näin:
High Speed Needle - Maksimi kierrosten säätö (tiedätte jo varmaan)
Mid Range Needle - Keskikierrosalueen säätö, johon ei suositella koskevan (eikä ole kaikissa moottoreissa).
Low Speed Needle - Koneen vastaavaisuus alakierroksilla.
Idle Adjustment Screw - Säätää tyhjäkäyntikierrokset.

Kannattaa opetella uudelleen tuo säätäminen ehkäpä ja antaa alottaville oikeita neuvoja. Ohjekirja on tässäkin tilanteessa paras kaveri. Se kannattaa lukea alusta loppuun jokaisen auton kohdalla!


Tämä jenkeille rankasti yksikertaistettu, muutenhan siellä oltais ihan sekaisin.

Tässä kuva omasta nykyisestä moottoristani, 10 vuoden aikana nitromoottoreita mulla on ollut varmaan 50 kpl eri valmistajilta ja vaikka hoke toisin väittää niin autot ovat jopa liikkuneet ja on niillä oltu palkintopalleillakin esim. Turussa viime kesänä truggy luokassa toinen. Aika harvoin mulla on stumppeja kisoissa, jos koskaan. En silti väitä että olisin miten pro säätöhommissa. Yksi kaveri mulla on on joka osaa, se on Kyoshon Sami Virtanen joka sääti ja huolsi M8 A-finaalin pojille myös kilpailevissa talleissa moottoreita että pystyivät ajamaan. Sen kanssa en tästä asiasta ole tosin jutellut.





Yksinkertaistettu??? Samat säädöt näyttää minulla olevan! Siis tottakai low speed sätää tyhjäkäyntiä, koska polttoaineen ja ilman seos muuttuu! Kai olet mopoa säätänyt joskus?? Mutta sillä EI MISSÄÄN NIMESSÄ säädetä tyhjäkäyntiä kohdilleen, vaan koneen paras säätö. Eli kone kiihtyy rivakkaasti, ei tukahtele eikä mitään muutakaan!

Jos auto ei meinaa pysyä käynnissä säädön aikana, kasvatetaan tyhjäkäyntiä tyhjäkäynti ruuvista (Idle Adjustment Screw). Lopuksi kun auto lähtee kuin hauki kaislikossa (kuten linkittämässäni videossa) voi tyhjäkäyntiä säätää tyhjäkäynti ruuvista kohdilleen, koska se ei vaikuta sinun saavuttamiin säätöihisi!

Mikan linkittämästä videossa äijä sääsi low speediä laihemmalle, koska auto oli niin rikkaalla ettei meinannut jaksaa käydä! Tuskin se noin rikkaalla edes tehdasasetuksissa on.

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #59 : 07.01.10 - klo: 19.03 »
No onhan se yksikertaistettu jos vertaat neulojen nimiä ja selityksiä.

Sori mutta et nyt muutenkaan ole aivan oikeassa. Oletko koskaan ajanut krossia krossiradalla?
Siellä ei voi tyhjäkäynti olla kovin iso koska hyppäämisestä tulee vaikeaa. Siitäkin kirjoitin edempänä.

Rata-ajossa sillä ei ole aivan niin suuri merkitys mutta PA kulutuksen ja siten tankkivälin kannalta on.

ps. en linkittänyt yhtään videota, vain kuvan