Kirjoittaja Aihe: Semisuuri Puutaheinää keskustelu  (Luettu 27344 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #60 : 07.01.10 - klo: 19.10 »
No onhan se yksikertaistettu jos vertaat neulojen nimiä ja selityksiä.

Sori mutta et nyt muutenkaan ole aivan oikeassa. Oletko koskaan ajanut krossia krossiradalla?
Siellä ei voi tyhjäkäynti olla kovin iso koska hyppäämisestä tulee vaikeaa. Siitäkin kirjoitin edempänä.

Rata-ajossa sillä ei ole aivan niin suuri merkitys mutta PA kulutuksen ja siten tankkivälin kannalta on.

ps. en linkittänyt yhtään videota, vain kuvan

En ole, mutta mitä väliä sillä on? Miksi se tyhjäkäynti pitäis olla suuri!? Siis ajattelin säätöä! Et kai sinä nyt kisassa ala säätämään?? Jos moottori on hyvissä säädöissä tankki myös kestää kauemmin, koska polttoainetta ei mene "hukkaan".

Näyttävästi oli Ekkulin linkki, mutta jokatapauksessa.

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #61 : 07.01.10 - klo: 19.15 »
Palataan sitten asiaan kun olet ajanut kisaa.

Nyt odottelen hoken kommentteja ekkulin videon perusteella. Omat kommenttini siihen:

Katso video ensin.

Kaveri säätää tyhjäkäynnin alaneulasta niin että kone pysyy käynnissä eikä sammu.
Radalla ei ajeta pätkääkään toisin kuin hoke ehdottaa.

Tyhjäkäynnin hienosäätö sen jälkeen tapahtuu tyhjäkäyntiruuvista, ei pakollinen operaatio jos se on pelialueella mutta tässä sillä kaveri pitää huolen että polttoainekulutus on minimissään ja että kierrokset laskevat kun kaasusta päästetään irti.

Se on kombinaatio molemmista, tottakai.

Kuten videosta näkee helpointa on laittaa 1mm kurkkua auki ja säätää tyhjäkäynti lämpöiselle koneelle alaneulasta pukilla.

Sitten hienosäätö luistin kurkusta (tyhjäkäyntineulasta) jos on tarpeen.

(Kaveri lisää vielä että pääneulan voi myös säätää pukilla mutta jättää hieman rikkaan puoleiselle ettei mene piikillä radalla. Näinhän se menee....)

Juuri kuten ekassa viestissäni sanoin, sori Hoke.

Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #62 : 07.01.10 - klo: 19.24 »
Jätkät hei lopettakaa tää turha vääntäminen
team magic/www.jp-nitroracing.com
k-factory, H.A.R.D

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #63 : 07.01.10 - klo: 19.37 »
Palataan sitten asiaan kun olet ajanut kisaa.

Nyt odottelen hoken kommentteja ekkulin videon perusteella. Omat kommenttini siihen:



Juu.. Kyl F1 kuljettajatkin ajaa formuloita, mutta ei ne tekniikasta mitään tajua. Monsuilla ei ole kisoja paljon järjestetty, joten en voi ajaa kilpaa kuin kavereiden kanssa. Se ei silti tarkota ettenkö polttomoottoritekniikasta mitään tajuaisi. Säädä se auto ja sitten vasta mene ajamaan kisaa. Odotan itsekkin HOKE:n palua :)

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #64 : 07.01.10 - klo: 19.51 »
tuota.. Mulla ei ole ongelmia koneen tyhjäkäynnin kanssa. Hoke kyllä puhui jostain kesällä tapahtuneista asioista mutta se on mennyttä se. Luepas nyt aihe läpi kunnolla ja palaa asiaan jos on vielä ihan pakko. Kiitos

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #65 : 07.01.10 - klo: 19.54 »
Voi jee, mitä vääntämistä taas. Oikein joukkueet jo vissiin valittu, osan vanhoja viestejä kun lukee niin on mielikin muuttunut koneen säätämisen suhteen...osa väänsi sitä alaneulaakin vielä taannoin tyhjäkäyntiä "etsiessänsä", mutta ei enään..(itse en ota kantaa, koska ei kiinnosta monen päivän vääntö asiasta ja tuskin ketään kiinnostaisikaan..siis minun mielipide.)

No tää oli mun osalta tässä!(joo, ei mitään ns. fiksua).. Ja sori OT.
Ei muuta kuin jatkakaa, jos siltä tuntuu..  :roll:

ps. tuleekohan tästäkin sanomista, varmaankin..mutta eipä haittaa.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #66 : 07.01.10 - klo: 20.48 »
Voi jee, mitä vääntämistä taas.

Asioista voi olla myös eri mieltä, kun yleensä näihin juttuihin ei ole sitä yhtä ja ainoaa totuutta. Kyse on paljolti siitä miten sen toisen totuuden hyväksyy ja kuinka hyvin osaa olla eri mieltä asioista ilman vääntämistä, todistamisen tarvetta tai riitelyä.

Kyllähän tämä taas meni "munan mittaamiseksi", mutta eipä tuo niin iso yllätys ollut. Harmi, että itse asia unohtui tässä välissä, eli sen ensimmäisen kysymyksen esittäjän auttaminen. Eipähän tuo kysyjäkään ole edes vaivautunut katsomaan, onko hänen kysymykseensä vastattu, mutta silti..
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #67 : 07.01.10 - klo: 20.52 »
Meni vai?

Yllättävää olet taas tuomitsemassa.  :police:

Parempi ratkaisu lienee ettei reagoi hoken kommentteihin ja solvaukseen lainkaan.

Eräs Espoo RC centerin aktiiveista ja hyvä ystäväni sanoi samaa, ei kannata vaivautua... onhan se ihan oikeassa!
« Viimeksi muokattu: 07.01.10 - klo: 20.55 kirjoittanut Mika R »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #68 : 07.01.10 - klo: 20.53 »
Meni vai?

Miten sinä säädät tyhjäkäynnin?

Pierasen ja katon jäikö rantu kalsariin. Jos ei, niin syön lisää hernekeittoa ja kokeilen uudestaan. :lol:
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #69 : 07.01.10 - klo: 20.56 »
Lienee savolainen tapa?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #70 : 07.01.10 - klo: 21.12 »
Niin paljon tekstiä tullu sillä välillä kun olin poissa että taidanpa siirtää vastailuja vielä hieman pidemmälle...

Sen verran vastaan jälleen poinaksen viestiin että...

Edelleen...
Jatkuvastihan olen sanonut että joo... Tuolla tavoin saat tuon asian hoidettua... totta...
Mutta kun sillon vaan täytyy oikeesti tajuta tuo että jos säädät alaneulasta tyhjäkäyntiä isommalle tai pienemmälle niin säädät koneen seoksia...
Tällöin täytyy myös edelleen muistaa että jos sitten säädät yläneulaa niin joudut edelleen säätämään alaneulaa...

Ja mikä tärkeintä...
Tässä on edelleen unohdettu se mitä kaveri kysyi, ja minkä tasoinen ruuvaaja siellä päässä onkaan.

Jos kaveri kysyy mistä pitää tyhjäkäyntiä säätää niin hän ei todellakaan osaa sillon myöskään koko konetta säätää.

Ei siis kannata mennä tuollaisia säätöohjeita kertomaan, ellei sitten selitä koko asiaa alusta loppuun asti...

Ja on turha mennä keksimään neuloille ja muille uusia toimintaperiaatteita ym.

Edelleen.. tyhjäkäyntiruuvin säätäminen EI VAIKUTA SEOKSEEN.
Se avaa samalla sekä luistia että alaneulaa...
Eli se vain lisää koneeseen menevän polttoaine/ilma seoksen määrää.
Se EI MUUTA SITÄ.
Alaneula vain ja ainoastaan muuttaa seossuhdetta, koska sillon ilman määrä pysyy samana... mutta säädät polttoainetta joko enemmän tai vähemmän.

Koko homman pointti edelleen oli se että jos alottelija kysyy mistä hän säätää tyhjäkäyntiä niin ettehän te nyt voi olla vetämässä pitkää stooria alaneula, yläneula, tyhjäkäyntiruuvi... ruuvejen toimintaperiaatteet keksitään uusiks jne... puhutaan seoksen muuttumisista vaikkei ne edes muutu... YM...

Hei comooooooon... alottelija joka halus vain tietää MITEN SAA LISÄÄ TAI VÄHEMMÄN TYHJÄKÄYNTIÄ!!!!!!

Siihen edelleen oikea vastaus on... TYHJÄKÄYNTIRUUVISTA!!!!
SIJAITSEE KAASARIN KYLJESSÄ VIISTOSTI!!!

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #71 : 07.01.10 - klo: 22.00 »
Ei ollut pitkä viesti http://rc10.fi/index.php?topic=43026.msg398999#msg398999

Sen sijaan sun löpinät kyllä. kiitos ja hyvää yötä, viestisi kertoo kaiken.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #72 : 07.01.10 - klo: 23.04 »
Jos nyt järjen kanssa miettii tota Mikan tyyliä, niin siinä on muutama ongelma.

Mites tilanne kun tyhjäkäynti on turhan korkea/matala, mutta alaneula säädöissä? Eipäs olekkaan enää jos säädetään tyhjäkäynti kohdilleen alaneulasta.

Tai entä jos alaneula on valmiiks vähän rikkaalla, mutta tyhjäkäynti silti turhan korkeella? Ruuvataan vielä alhaalta rikkaammalle?

Ei oikein kuullosta fiksulta, mutta noinhan aloittelija tekisi jos noudattaa sun ohjeita.

Mika R

  • Vieras
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #73 : 07.01.10 - klo: 23.22 »
kaasuttimet on tehty niin että ohjekirjan antama kurkun aukko yleensä pitää eli tuo noin 1mm. Sitä voi hieno säätää mutta aloittelijan tuskin kauheasti tarvitsee. Siitä kun lähtee niin ei mene pahasti metsään missään tilanteessa.

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #74 : 08.01.10 - klo: 00.36 »
heh..ajattelinkin että onko nämä jauhamiset jo poistettu mut topikin nimi olikin muutettu kuvaavammaksi :grin:
kohta ei kukaan tiedä mitä ruuvia säädetään kun vielä vähän sotketaan asioita :lol:
hobao hyper 8

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #75 : 08.01.10 - klo: 00.48 »
heh..ajattelinkin että onko nämä jauhamiset jo poistettu mut topikin nimi olikin muutettu kuvaavammaksi :grin:
kohta ei kukaan tiedä mitä ruuvia säädetään kun vielä vähän sotketaan asioita :lol:

Ei pidä paikkaansa. Lueskelkaa HOKEN viimeinen viesti, se riittänee saada vastaus tähän möllirallitukseen.
Kuinka moni teistä säätää TYHJÄKÄYNTIÄ alaneulasta/seosruuvista  :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #76 : 08.01.10 - klo: 01.32 »
Parempi ratkaisu lienee ettei reagoi hoken kommentteihin ja solvaukseen lainkaan.

Minä en solvaa sen enempää kuin sinäkään.

Kommentteihin et ainakaan sinä tunnu aina reagoivan... tai ainakaan niiden sisältö ei mitenkään mene perille.

Toivottavasti aloittelevat sentään reagoivat kommentteihini, ettei tartte taas tulevana kesänä katsoa niin monia koneita jotka on pahasti olleet pielessä ja moni koneista on ollut pielessä olevilla säädöillä ajon jälkeen niin pahassa jamassa että vaikka olen koneen kohdalleen säätänyt niin koneesta ei ole enää saanut irti kuin osan sen suorituskyvystä.

Tuolla ylempänä joku mainitsi ohimennen formulat...
Ja jotain siitä että moni hyvistä kuskeista ei kuitenkaan tajua autojen tekniikasta mitään...

Polttiskrossi harrastuksessa tämä ei ihan päde.
Siellä kyllä suuri osa nimenomaan kärkiryhmän kavereista on myös kärkiryhmän säätäjiä... noin karusti linjattuna.

En ainakaan koskaan ole vielä törmännyt sellaiseen jamppaan joka osaa säätää koneen ja auton viimeisenpäälle, mutta ajamisesta ei tule mitään, ja sijoitus on jossain alimmissa finaaleissa.

Sieltä ne osaavat yleensä aina löytyy A finaalista.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla monenko mielestä mun koneet tai mun säätämät koneet ovat toimineet huonosti???? (pois lukien jotkin viat tai vastaavat)
Monikos taas on todennut että mun koneet on kiekunu hienosti ja tankkivälitkin olleet ihan kärkitasoa???

No mutta... itseasiassa mulle aivan se ja sama koko naurettavuus...
Minä jatkan siitä mihin olen jäänytkin...
Radalla apuja pyytävät saavat sen verran apuja kun ehdin antamaan, eli tervetuloa vaan edelleen apuja pyytelemään...

Ps: videon unohdin taas, enkä kyllä viitsi enää ruveta katselemaan ja kuuntelemaan...
Katsotaan huomenna mikä siinä nyt on homman nimenä.... Ihan kuin sillä taaskaan mitään merkitystä alkuperäisen kysymyksen kannalta olisi.

Mika R

  • Vieras
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #77 : 08.01.10 - klo: 08.25 »
heh..ajattelinkin että onko nämä jauhamiset jo poistettu mut topikin nimi olikin muutettu kuvaavammaksi :grin:
kohta ei kukaan tiedä mitä ruuvia säädetään kun vielä vähän sotketaan asioita :lol:

Suuri yleisöhän ei tiedäkään. Sen takia esim. HPI ohjekirjat yleistää. Ja sen takia niin moni ajaa sähköillä ja kokee ne paljon helpommaksi.
Jos katsot tuon linkittämäni "raamatun" niin huomaat asian. Asiat eivät kuitenkaan ole ylisepääsemättömiä ja ovat aivan loogisia.
http://www.rctech.net/forum/nitro-off-road/295490-tuning-bible.html

Mopon kaasarilla, johon joku vertasi, on vähän tekemistä nitromoottorin kanssa.
Heuli ei ymmärrä näistä asioista ilmeisesti paljonkaan koska vaihtoi aiheen "puutaheinää" keskusteluksi. Sori Heuli.

Samasta syystä Kyoshon huoltoon tuodaan moottoreita vuodessa mieletön määrä säädettäväksi. Tosiassa Kyoshon RDS moottorit ovat aivan sairan helppoja säätää, eivät mitään tehopakkauksia mutta helppoja ja toimivat "sinnepäinkin" säädöillä ihan hyvin.
Eikä siinä mitään, kyllä Sami säätää ne siellä kuntoon ja vaihtaa osat mitä tarvitsee jos huonosti on käynyt.
« Viimeksi muokattu: 08.01.10 - klo: 08.30 kirjoittanut Mika R »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #78 : 08.01.10 - klo: 08.47 »
Mopon kaasarilla, johon joku vertasi, on vähän tekemistä nitromoottorin kanssa.

Kaasarit on kaikissa ottomoottoreissa toimintaperiaatteiltaan samanlaisia, oli käyttövoimana bensa tai metanoli.

Kaasuttimien perussäädöt katsotaan ensin ohjekirjasta, sen jälkeen säädetään seokset (ylä/ala) kohdalleen ja sitten tyhjäkäynti kohdalleen tyhjäkäyntiruuvista. Jos tyhjäkäyntiruuvilla ei saada peliä pysymään käynnissä niin sitten uudestaan seosruuvien kimppuun että saadaan alapään seos kohdalleen. Ei ole sen vaikeempaa, sitten kun on aikansa niitä säätänyt niin korvakuulolta kuulee mikä on pielessä. Ne ketkä on ollut tekemisissä moottorisahojen kanssa, tietää mistä puhun.

Ja loppuun kyllä, olen vuosien aikana säätänyt muutakin kuin näppisrallia foorumilla :cool:

Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #79 : 08.01.10 - klo: 08.51 »
Haloo.. onko mopon moottorissa/kaasarissa tyhjäkäyntiruuvi ja miten se on toteutettu?

Erikoistahan näissä keskusteluissa on se että esimerkiksi mun kirjoittelut mielletään usein näppisralliksi ja pitäisi olla vaan hiljaa. Monet sitten taas kuitenkin kaipaavat kunnon asiakeskusteluja eikä vain noita "minkä auton ostan" juttuja tai "mun moottori ei käy.. mikä vikana"

Nyt kun koheltaja olet paikalla, niin sanopas sinä minun ikäisenä kaverina että mikä tässä viestissä on nyt sitten niin keturallaan että ansaitsin sen kuran päälleni mitä alkoi tulla


http://rc10.fi/index.php?topic=43026.msg398999#msg398999

Haluasin kuulla mielipiteesi ja ihan näin julkisestikin. Jos ei kestä päivänvaloa niin laita YV
« Viimeksi muokattu: 08.01.10 - klo: 09.04 kirjoittanut Mika R »

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #80 : 08.01.10 - klo: 09.17 »
miten säädetään traxxas slayerin tyhjäkäyntiä?

Jollekkin on jäännyt vaivaamaan mistä on kyse, eli kaveri kysyi ja moni vastasi tyhjäkäyntiruuvista joka on se oikea vastaus tässä tapauksessa.
Jos tässä tapauksessa olis vastaus seosruuvi niin melkein jo voidaan väittää että kaveri olis mennyt sekaisin tuosta vastauksesta.
Niinkuin on moneen kertaan täälläkin sanottu luistin pitää olla n.1mm auki kurkusta ja pitää muistaa että servonpäässä on n.1mm tyhjää (siis collari/stoppari servosta,sori todella vaikeata on kertoa näin kirjaimilla) myös jotta pelivaraa on säätämisen suhteen. Jos luistin on 1mm auki ja auto liikkuu niin avataan seosta/alaruuvia koska luultavasti tuo seos on liian piikillä.
Eikait tämän vaikeammaksi tehdä asioita.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

  • Vieras
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #81 : 08.01.10 - klo: 09.22 »
Niinkuin on moneen kertaan täälläkin sanottu luistin pitää olla n.1mm auki kurkusta ja pitää muistaa että servonpäässä on n.1mm tyhjää (siis collari/stoppari servosta,sori todella vaikeata on kertoa näin kirjaimilla) myös jotta pelivaraa on säätämisen suhteen. Jos luistin on 1mm auki ja auto liikkuu niin avataan seosta/alaruuvia koska luultavasti tuo seos on liian piikillä.
Eikait tämän vaikeammaksi tehdä asioita.
Jerzi

Hyvin sanottu. Samanhan minäkin ekassa viestissäni kirjoitin vähän eri sanoin tosin.
Se on voi voi jos kaveri menee siitä sekaisin.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #82 : 08.01.10 - klo: 09.35 »
Haloo.. onko mopon moottorissa/kaasarissa tyhjäkäyntiruuvi ja miten se on toteutettu?


Munkin pakko avata sanainen arkkuni, kun tultiin alueelle josta tiedän.

Lyhyesti ja ytimekkäästi vastaus kysymykseen: Kaasuttimissa on, moottorissa ei.

Yleensä toteutettu niinkuin näissä nitromoottoreissakin, eli kartiokärkinen (yleensä jousikuormitettu) ruuvi nostaa kaasuttimen luistia kiristettäessä.

Motorpyörissä (ja muissakin useampikaasuttimisissa) joskus toteutettu niin että muutetaan koko kaasutinpatteriston säätöä yhdestä, usein vaijerin päässä olevasta säätimestä.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #83 : 08.01.10 - klo: 09.47 »
Haloo.. onko mopon moottorissa/kaasarissa tyhjäkäyntiruuvi ja miten se on toteutettu?

Tähän halootteluun ja sen kummempaan näppisralliin en lähde mukaan. Perusasiat on jo moneen kertaan käyty läpi joten turha rallaaminen ei tässäkään topicissa palvele ketään.
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #84 : 08.01.10 - klo: 09.57 »
Jep, keskitytään jatkossakin vain muihin (epäolennaisiin) asioihin. Kiitos koheltaja. Eikös haloottelu ole nykypäivän trendi.. yritin olla muodissa mukana juu nou.

Kiitos BB:lle, mopon moottori ja kaasari on sen verras vieras itselle että myönnän etten tunne asiaa yhtään. Jos kaasarit ovat periatteiltaan samanlaisia niin tekeekö loppumoottori sitten sen että bensamiehet kokevat 1/5 paljon nitroautoja helpommaksi? Jotkut heistä eivät koske tikullakaan nitroautoihin. Ja valittavat kun nitroautot eivät pysy käynnissä.

Kiitos myös tosiaan Jerrylle että kirjoitti saman kuin minä.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #85 : 08.01.10 - klo: 10.50 »
Ongelma tässä on ollut kokoajan se että Mika R neuvoo alottelijaa aivan kuin tämä tietäisi nitrokoneista jotain.

Seuraava ongelma on tullu siitä että mika neuvoo aloittelijaa ohjeilla jotka ovat vastoin suurimman osan harrastajista opittuja ja kokemuksien kautta todettuja säätö"ohjeita"
XRAY 808 2009 Spec |

Mika R

  • Vieras
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #86 : 08.01.10 - klo: 11.06 »
Ymmärrän mutta eikö aloittelijaa saa/pidä neuvoa? Missä kohtaa saa alkaa neuvomaan muutenkin kuin sanomalla "tyhjäkäyntiruuvista" (mikä muuten oli kaverille jos alkuun vastattu hehe)
Ja mitä itse neuvoon tulee, sehän oli täsmälleen sama kuin mitä Jerry sanoi pari postausta ylempänä, vain hieman eri sanoin.

Kirjoitin aiheesta tänne http://snrt.nettisivu.org/nitro-moottorin-saataminen/

Toivottavasti kelpaa. Jos ei niin YV tai mika.rinne@kolumbus.fi
« Viimeksi muokattu: 08.01.10 - klo: 11.13 kirjoittanut Mika R »

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #87 : 08.01.10 - klo: 11.23 »
Mopon kaasarilla, johon joku vertasi, on vähän tekemistä nitromoottorin kanssa.

Kaasarit on kaikissa ottomoottoreissa toimintaperiaatteiltaan samanlaisia, oli käyttövoimana bensa tai metanoli.

Kaasuttimien perussäädöt katsotaan ensin ohjekirjasta, sen jälkeen säädetään seokset (ylä/ala) kohdalleen ja sitten tyhjäkäynti kohdalleen tyhjäkäyntiruuvista. Jos tyhjäkäyntiruuvilla ei saada peliä pysymään käynnissä niin sitten uudestaan seosruuvien kimppuun että saadaan alapään seos kohdalleen. Ei ole sen vaikeempaa, sitten kun on aikansa niitä säätänyt niin korvakuulolta kuulee mikä on pielessä. Ne ketkä on ollut tekemisissä moottorisahojen kanssa, tietää mistä puhun.

Ja loppuun kyllä, olen vuosien aikana säätänyt muutakin kuin näppisrallia foorumilla :cool:



Näinhän se menee :). Mikan nyt pitää vaa todeta et polttoaineella toimiva kaasutin toimii aina perus periaatteella, vaikka katsoisi mistä..

Mika, sinun tyylisi toimii AINOASTAAN säävaihteluihin. Yleensä silloin ei tarvitse säätää tyhjäkäyntiä.... yleensä... Vaan ylä ja ala ruuvia vähän säätämällä. Ilma kun on ohuempaa ja paksumpaa lämmöstä riippuen.

Tuo tyhjäkäynnin säätö muutenkaan mitään haasteellista ole.. En taju miksi teet siitä niin "vaikean" käänntelee vain ruuvia hitaasti tyhjäkäynnillä.. Välillä antaa pinen kaasun, että tietää mihin kohtaa luistin stoppaa.

Mika R

  • Vieras
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #88 : 08.01.10 - klo: 11.28 »
En koskaan sanonut niin että mun tapa on ainoa.

Jos katsot keskustelun läpi alusta asti, niin en ole yhdessäkään kohtaa sanonut että hoken tai jonku muun tapa olisi väärä. En juurikaan niihin ottanut kantaa, paitsi sanomalla jos joku oli kanssani periaatetasolla samaa mieltä.

Puolustin vain omaa näkökantaani, joka tuomittiin heti alkuun.

Se on helppoa hyökätä yhdessä muiden kanssa. Odota Make sitä päivää kun joskus haluat tuoda oman näkökantasi esille ja joudut sitä puolustamaan. Tietenkään ei ole pakko ja voit alistua ikäänkuin yleisön painostuksesta ("Mika R on terveestä, kirjoittaa mitä tahansa")

Hieno homma jos asia on sinulle helppo ja yksinkertainen.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« Vastaus #89 : 08.01.10 - klo: 11.49 »
Et vaan vieläkään tajua.

Kysyjän kysymykseen antamasi vastaus on vaan liian monimutkainen ja laaja.

Kysyjä edelleen kysyi mistä hän säätää revonsa tyhjäkäyntiä.
Lähes jokainen polttiksista vähääkään titävän suorin vastaus on... Tyhjäkäyntiruuvista.

Muita suoraan vääriä asioita olet kyllä heittänyt...
Esim juuri tuo että alaneulasta säädetään tyhjäkäynti...
Ei... se ei ole missään nimessä sen ensisijainen tehtävä.
Siitähän edelleen säädetään alakierrosten seos.
Olet myös kopsannut mistälie jenkkilän sivuilta noita ruuvejen nimityksiä...
Tyhjäkäyntiruuvi = Air mixture screw... Ei... ei vaan edelleenkään ole.
Se ei ole mikään ilma seos ruuvi.
Ei... Se kun ei muuta seosta, eikäsiitä säädetä mitään seosta... se ei sillon vaan oikeasti ole mikään Air mixture screw.
Ei vaikka miten tiukasti haluat tästä mielipiteestäsi pitää kiinni.
Fakta on toinen, eikä siihen kenenkään mielipiteet vaikuta sillon tippaakaan.
Näkemyksillä tässä on vielä vähemmän virkaa.

Aivan sama vaikka sun näkemys on että sininen väri korissa tekee autosta nopeemman... Se kun ei OIKEESTI OLE NÄIN!!!
Ja jos alottelija tulee kysymään että miten hän saa autoaan nopeammaksi...
Et sä voi olla sille sanomassa että maalaamalla auton siniseks... Vaikka sun näkemykses edelleen olis näin....
Tai joo... voit olla sanomassa, mutta sorry... Sillon alkaa tasan yhtä kova vääntö, ellei kovempikin.
Faktoja kun ei missään nimessä pidä sivuuttaa jos jollekin aloittelijalle perus juttuja opetetaan.




Tehdään tähän nyt vielä rautakanki vääntö tuosta seoksesta ja miksi siis tyhjäkäyntiruuvi ei vaikuta seokseen.

Eli... Ajatellaan hyvin suoraviivasen karusti että moottori toimii 50% ilmalla ja 50% polttoaineella (ei oikeita lukemia... vain selkeyttämään tätä selitystä)
Alaneulalla säädät polttoaineen määrää...
Et mitään muuta.
Sinulla on kaasarin luisti auki sen yhden millin.... Koneeseen menee 50/50 seosta.
Säädät tyhjäkäyntiruuvista luistia enemmän auki... vaikka kahteen milliin.
Koneeseen menee edelleen 50/50 seos... sitä vain menee sinne enemmän.
Seos ei ole muuttunut yhtään mihinkään, eli kone saa edelleen saman voitelun jne.

No ajatellaan että pidetään se luisti paikallaan.
Säädetään alaruuvia...
Eli säädetään polttoaineen määrää.
Säädetään nyt vaikka ruuvia kireemmälle, eli alapäätä piikimmälle.
Keksitään nyt vaikka että 10% vähemmän polttoainetta.
Sillon sun seos on 60/40... eli vähemmän polttoainetta, vähemmän voitelua jne.
SEOS ON MUUTTUNUT.
Ja koska seoksesta johtuu monta muutakin asiaa niin yksi näistä on että tyhjäkäyntikierrokset ovat kasvaneet.

Ja vaikka ruuvaat tyhjäkäyntiruuvia kiinni tai auki niin seos on ja pysyy samassa seoksessa...
Tyhjäkäynnin kierrokset lähinnä vain nousee ja laskee sitä mukaa kun ruuvia kääntelet.
Eli tyhjäkäyntiruuvista säädät vain tyhjäkäyntiä.
Et muuta.

MUTTA... pidetään edelleen lukemat selkeinä, eli...
Kyseinen kone toimii kaikkein parhaiten tuolla 50/50 seoksella kaikissa tilanteissa... se on sen optimi... Voitelulle, teholle jne.
Koneesi syystä tai toisesta käy turhan matalaa tai korkeaa tyhjäkäyntiä...
Olet esim säätänyt sen millin silmämääräisesti tai muutenkin vain NOIN arvolla, kuten sitä on täällä toitotettu. (koska se on vain noin... yhtä tasan oikeaa arvoa ei vain ole, kuten ei missään muissakaan ruuveissa)
No olet saanut koneesi kuitenkin säädettyä yllättäen siihen optimisäätöön, eli optimi seokselle...
Haluat muuttaa tyhjäkäynnin kierroksia...

MIKÄ ON OIKEA VASTAUS????
Mistä säädän lisää tyhjäkäyntiä, muuttamatta koneelle parhaita säätöjä????
« Viimeksi muokattu: 08.01.10 - klo: 12.25 kirjoittanut *HOKE* »