Kirjoittaja Aihe: Short Course -sääntökeskustelu  (Luettu 114456 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #390 : 16.02.10 - klo: 14.01 »
Mun mielestä tää koko sähkötouhu on ihmeellisen jakomielitautista touhua. Yhtäällä väännetään hampaat irvessä siitä, että ei saa ajaa kun tietyillä moottoreilla ja tietyillä renkailla tasapuolisuuden ja ties minkä nimissä ja lähes saman hengenvertoon ollaan toisaalla sallimassa kaikki mahdollinen virittely ja DIY-hommelit vedoten siihen, että rajaaminen tappaa luokan ja potkii samalla rahalla vielä harrastajia munaskuille.

Eli mitä tässä nyt oikein halutaan; kaikista rajoitteista ja säännöistä ja ohjeista vapaata ideaaliyhteiskommunia vai DDR-tyylistä stasi-natsi-nahkapiiska-spankingia ?



Tätä mä oon ihmetelly kanssa.

Ensin tosiaan oltiin rajottamassa moottoreita.
Onneksi meni silloin kaaliin että se nostaisi ainoastaan kustannuksia ja myös nostaisi osallistumiskynnystä.
Hyvä että tuosta täysin käsittämättömästä moottorirajoitus ideasta luovuttiin.

No mutta seuraavaks ollaankin sallimassa sitten ihan kaikki mahdollinen kasailu automaattisesti.

Juuri nimenomaan tulee semmonen jakkomielitautinen homma mieleen.
"eipäs joopas eipäs joopas joopas eipäs"

Ja jännä että jälleen vaikka jotku ymmärsivätkin pointtini niin eih... jotku jatkavat taaas samaa linjaa...
Ollaan edelleen sitä mieltä ettei autoa pahemmin saada nopeammaksi rakentamalla.
Mikkokin jopa ihmettelee että tuskin sellasta kaveria on joka nämä kaikki osais...
No heitetäänpä vaikkapa esimerkiksi Jose.
Osaa ajaa... osaa suunnitella ja osaa myös johonkin asti tehdä.
Tuntee myös kavereita jotka tekee muoviosista lähtien kaiken minkä haluaa.
Täysin uskomatonta että edes viitsitään mainita kuinka tuskin tällaisia osaavia kavereita löytyis...
Todellakin löytyy, ja näiden correjen ollessa tällä tasolla, se ei olisi edes vaikeeta.

Ja voi miroshima...
Sanot että tuo työstäminen ei todellakaan ole kaikkien ulottumattomissa nykyään.
Perään vetelet että jos on varaa ostaa asso kaupasta niin on varaa teettää yksi pohja...
No tota... Jos tarkoitit että on vara ostaa ASSO SC10 sieltä kaupasta niin pelkän pohjan teettäminen on todellakin kallista sillon.
JOs taas tarkoitit että on varaa ostaa assokaupasta viripohja joka maksaa alta satasen niin on vara teettää pohjalevykin.

Sorry jos jaksan epäillä tuota aikatavalla.
Teetkö minulle kaksikerroksisen rungon 7075 alumiinista, välissä muovirakenteet ja tukivarsien kiinnikkeet jyrsittynä???

Tai käykääpäs joku kysymässä jostain firmasta mitä maksaisi teettää tyhjästä tällainen... vielpä ilman piirustuksia.

Ethän sä voi kirkkain silmin sanoa että koneistamot tuuppasee sulle valmiin setin alta satasen.

Sorry, mutta kun ei onnistu.



Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #391 : 16.02.10 - klo: 14.04 »
Asson kanssa pääsee helpoimmalla, muuta ei tarvii kuin jäykemmät etujouset, auto setuppeihin ja kisaamaan.

Tai mistä minä mitään tiedän, pojalle sanottiin kisoissa että noi Assojen alustat ei näytä toimivilta... kovaa niillä kuitenkin mennään :cool:

Totta...

Kovaa niillä mennään... mutta vain verrattuna muuhun porukkaan tällähetkellä.

Kuten olen aikaisemminkin sanonut niin asso ei edes ole SC korin ja renkaiden vaatimuksilla tehty.
Silti se toimii noin kivasti.
Miten hyvin toimisikaan auto joka on tehty näiden vaatimusten mukaan...
No varmasti senverran paremmin että perus asso onkin jo hidas, eikä sillä pärjää.
Tarvitaan siis plinkiä...
Ja annas olla kun joku muuttaa plinkipohjan rakennetta sentillä ja on taas selkeesti parempi ajaa... no tarvitaan sitten semmonen.

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #392 : 16.02.10 - klo: 14.13 »
Lainaus
Tämä periaatteellinen ristiriita ihmetyttää, miten toisessa paikassa rajoittamisella parannetaan tasa-arvoa ja kehitetään lajia ja toisaalla taas tapetaan sitä. Selvensikö tämä tätä mun analogiaa ?

Ei oikeastaan kun ei pidä paikkaansa.

Ei sitten tullut mieleen että luokkia saattaa ajaa aivan eri henkilöt.
Minä en ole ajanut sähkökrossia oikeastaan koskaan ja sen ainoan kerran indoor kisan ajoin niin renkaita EI rajoitettu. Eli säännöt olivat samat.

Ratapuolella vallitsevat toisenlaiset perinteet, joilla on pyritty laskemaan kustannuksia. Ei näissä kisoissa näitä ihmisiä ole toistaikseksi näkynyt, ainakaan Espoossa.

2WD stock luokan yhteydessä käytiin kovaa vääntöä pitääkö moottoreita rajoittaa. Hokekin oli muistaakseni että ei tarvitse koska krossissa alustan liukkaus sääntelee luontaisesti tehoja. Espoossa ei minusta haitannut pätkääkään vaikka ent. koulukaveri ajoi 6,5T koneella ja minä 14T koneella.

Ei rajoituksia please, tai sitten stock-box ja open erikseen, jonka tuntui moni kuski puoltavan, se on vaan harmi että sitten jo ennestään kohtuu pientä luokkaa ruvetaan jakaa palasiin eli yhdestä luokasta on sitten syntynyt jo kolme variaatiota, 2WD stock, 2WD open ja 4WD. Funtsikaa jos nää kaikki sais ajaa samaa luokkaa... sitä ainoota ROORA luokkaa mille on laadittu säännöt.



Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #393 : 16.02.10 - klo: 14.15 »
Eikös teillä siellä espoossa ole aika montaa eri valmistajan sc autoa. Kokeilkaapas joku päivä, että yksi ja sama kuljettaja kuljettaa monen eri valmistajan autot radan läpi useamman kierroksen. Sitten vähän mustaa valkoselle millasia eroja lappeihin tulee. Toki jos sama testi saadaan toistetuta useammalla henkilöllä niin parempi. Mitä vähempi muokattu auto sitä parempi.

Sitten näkis ainakin mustaa valkosella mikä auto sen aloittelijan kannattaa ostaa tai mihin autoon kannattaa vaihtaa jos hauluaa kaluston puolesta samalle tasolle. Ihmettelen kyllä suuresti jos niitä eroja ei tule. Ja jos ei tule niin eipä siinä mitään olen ite sitten ainakin ihan hiljaa...

hoke,

Ei ketään ilman piirrustuksia mitään tee. Pitäiskö se karkki syödäkkin sun puolesta. Jos ei iteä kiinnosta sen vertaa, että suunnittelee/kopioda olmessa olevia virityksiä niin aika turhaa itkua. Sitten voi ostaa sen valmiiksi pureskellun karkin kaupasta. Kuten sanoin niin kun ite kyselin foorumin kautta slicen osia vahvemmasta materiaalista niin halvemmissa hinnoissa liikuttiin kuin kaupallisissa. Toki mulla oli ne orginaalit... Mutta nyt ne orginaalien mitat on yhdellä tekijälläkin. Eikä nuo meikäläisen mielestä ainakaan mitään valtio salaisuuksia ole.

Joka viestiin lykkään sitä, että painotan sitä, että sääntöjen puitteisa oleva rakentelu pitäisi sallia. Että jää ne räikeimmtä ylilyönnit pois. Jos niiden puitteissa saa autonsa tehtyä nopeaksi niin ei siitä pitäisi rankaista. Se sitten millaset raamit saadaan on noista kisanjärjestäjistä kiinni.

Mutta jos taas lähdetään sille linjalle, että diy on kielletty niin se on sitten kaikki. Ei asson etu panssaria ei mitään. Kuitti katsastukseen minkä valmistajan kilke tämä nyt on. Tai sitten se täysin stock luokka.

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #394 : 16.02.10 - klo: 14.16 »
Ei se mene niin, jokainen auto säädetään kuskin mukaan. Toi ottais aika paljon aikaa tehdä kunnon testi. Ehkä joku R/C lehti on tekemässä SC shoot outia.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #395 : 16.02.10 - klo: 14.20 »
Ei se mene niin, jokainen auto säädetään kuskin mukaan. Toi ottais aika paljon aikaa tehdä kunnon testi. Ehkä joku R/C lehti on tekemässä SC shoot outia.

Jees tiedän, että vaatis aikaa. Mutta jos sitä porukalla tekee niin ei siinä yhtä päivää pitempää varmaan mene? Siis sikäli mikäli moisen kokeiluun löytyy kalustoa ja kiinnostuneita. Enkä nyt tarkota, etät jokanen auto haettaisiin täydellisiin säätöihin vaan saisi ne suurin piirteiset erot. Onko siellä sitä useampaa sekunttia eroa eri autoilla...

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #396 : 16.02.10 - klo: 14.21 »
Mitä tuo sitten kertoisi sääntöjen ja tämän keskustelun kannalta, not much.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #397 : 16.02.10 - klo: 14.35 »
No juu ei mitään. Siinä tapuksessa vaan jos haluaa tietää mikä auto on vakiona nopein, mutta joo turhaa vaivaa...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #398 : 16.02.10 - klo: 14.44 »
hoke,

Ei ketään ilman piirrustuksia mitään tee. Pitäiskö se karkki syödäkkin sun puolesta. Jos ei iteä kiinnosta sen vertaa, että suunnittelee/kopioda olmessa olevia virityksiä niin aika turhaa itkua. Sitten voi ostaa sen valmiiksi pureskellun karkin kaupasta. Kuten sanoin niin kun ite kyselin foorumin kautta slicen osia vahvemmasta materiaalista niin halvemmissa hinnoissa liikuttiin kuin kaupallisissa. Toki mulla oli ne orginaalit... Mutta nyt ne orginaalien mitat on yhdellä tekijälläkin. Eikä nuo meikäläisen mielestä ainakaan mitään valtio salaisuuksia ole.

Joka viestiin lykkään sitä, että painotan sitä, että sääntöjen puitteisa oleva rakentelu pitäisi sallia. Että jää ne räikeimmtä ylilyönnit pois. Jos niiden puitteissa saa autonsa tehtyä nopeaksi niin ei siitä pitäisi rankaista. Se sitten millaset raamit saadaan on noista kisanjärjestäjistä kiinni.

Mutta jos taas lähdetään sille linjalle, että diy on kielletty niin se on sitten kaikki. Ei asson etu panssaria ei mitään. Kuitti katsastukseen minkä valmistajan kilke tämä nyt on. Tai sitten se täysin stock luokka.

Turhaa itkua...
Huoh.
Miksi noin sanot.

Mietippäs nyt hetki....


Noniin.
Moniko osaa oikeasti tehdä 3D piirustukset ja varsinkaan sellaiset että voit toimittaa ne koneistamoon missä sulle niistä piirustuksista tuupataan valmis osa käteen??????

No hei... Ei edes yks neljäsosa harrastajista ole sellaisia jotka tämän osais.


Seuraavaksi puhutkin sitten taas täysin asiaa.

Sitähän mä oon toitottanu tässä ties miten ja kauan.
Sääntöjen puitteissa.
Mutta missä ne puitteet menee???
Millon lähtee käsistä ja millon mennään vielä järjellisissä rajoissa.

Vaikka miten moneen kertaan tätä toistan niin vastaukset on tasoa "tuskin parempaa saa itse tekemällä...ei mitään järjeä rajoittaa mitään..."

Ja juuri nimenomaan noista raameistahan minäkin olen puhunut.

Koska ylilyöntejä ennemmin tai myöhemmin kuitenkin tulee.
Jos ne halutaan välttää niin millä ihmeen tavalla???

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #399 : 16.02.10 - klo: 14.48 »
No juu ei mitään. Siinä tapuksessa vaan jos haluaa tietää mikä auto on vakiona nopein, mutta joo turhaa vaivaa...

Testi missä testataan mikä auto on vakiona nopein, on täysin turha.

Se ei kerro mitään auton todellisesta nopeudesta kuitenkaan.

Mikäli haluttaisiin testata autojen oikeat nopeuserot niin siihen menisi tosissaan aikaa.
Jokainen auto tarvitsisi säätää niin nopeaksi kuin mahdollista.
Tämä taas vaatisi ajotunteja aikalailla että kyseisen auton metkut saadaan täysin selville ja sitäkautta löydetään se paras setuppi.
Vasta tämän jälkeen voidaan kokeilla mistä autosta saadaan eniten irti.
Vielä kun tuohon soppaan lasketaan mukaan eri renkaiden erilainen toimivuus jne niin sen parhaan paletin löytäminen ei onnistu ihan heti parissa tunnissa.

Ja sittenkin kun autoista on saatu irti ne parhaat setupit... kovimmat kymmenykset niin tarvitaan toinen kuski.
Jolla on erilainen ajotyyli.

No mutta kun hän säätääkin autot erilailla jne.

Näihin vaikuttaa niin paljon kuskejen ajotyylit ja mieltymykset ettei testiä vaan pysty tekemään niin että se kertoisi autojen erot oikeasti.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #400 : 16.02.10 - klo: 15.22 »

Ei oikeastaan kun ei pidä paikkaansa.

Ei sitten tullut mieleen että luokkia saattaa ajaa aivan eri henkilöt.
Minä en ole ajanut sähkökrossia oikeastaan koskaan ja sen ainoan kerran indoor kisan ajoin niin renkaita EI rajoitettu. Eli säännöt olivat samat.

Ratapuolella vallitsevat toisenlaiset perinteet, joilla on pyritty laskemaan kustannuksia. Ei näissä kisoissa näitä ihmisiä ole toistaikseksi näkynyt, ainakaan Espoossa.

2WD stock luokan yhteydessä käytiin kovaa vääntöä pitääkö moottoreita rajoittaa. Hokekin oli muistaakseni että ei tarvitse koska krossissa alustan liukkaus sääntelee luontaisesti tehoja. Espoossa ei minusta haitannut pätkääkään vaikka ent. koulukaveri ajoi 6,5T koneella ja minä 14T koneella.

Ei rajoituksia please, tai sitten stock-box ja open erikseen, jonka tuntui moni kuski puoltavan, se on vaan harmi että sitten jo ennestään kohtuu pientä luokkaa ruvetaan jakaa palasiin eli yhdestä luokasta on sitten syntynyt jo kolme variaatiota, 2WD stock, 2WD open ja 4WD. Funtsikaa jos nää kaikki sais ajaa samaa luokkaa... sitä ainoota ROORA luokkaa mille on laadittu säännöt.


Mä nyt tipuin kyllä kärryiltä....

Siis mikä ei pidä paikkaansa ? Eikö täällä juurikin ole käyty sitä keskustelua, että jos rajoitetaan on se huono SC luokalle ja jos taas noihin muiden luokkien rajoituksiin puututaan niin se tuo epätasa-arvoa. (eri topikeissa tosin) Ei se liittynyt millään muotoa sun ajamisiin ? Edelleen mitä merkitystä sillä on, ajaako SC luokkaa samat ukot kun tahkoaa turistia tai sähkökrossia kun tässä on oltu pähkimässä sääntöjä yleisesti SC-luokalle, ei joillekkin tietyille kuskeille ? Ja sitten vielä, että jos ajat sähkökrossikisan, jossa ei ole rengasrajoitusta niin mitä se muuttaa sen suhteen onko niitä ylipäätään suomessa järjestettävissä krossikisoissa vai ei ? Tai sitten vaan missasin pointin ihan totaalisesti, mutta se meni sitten molempiin suuntiin  :grin:

EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #401 : 16.02.10 - klo: 15.40 »
Se ei pidä että samat henkilöt kehittäisivät näitä luokkia eri suuntiin.

Ei omat ajoni liitykään mutta tämän luokan sääntöargumentointi liittyy ja krossi 2WD:ssä en ole mitenkään mukana (käytin tätä siis esimerkkinä). Pieni osa henkilöistä voi olla samoja mutta pääsääntöisesti ihmiset ovat aktiivisesti mukana vain jommassa kummassa. Sama koskee tourinkia ja tätä.

Täytyy ymmärtää että sähkökrossissa ja touringissa on pitkät perinteet jossa ihmisiä mukana pitkältä ajalta (jopa vuosikymmeniä) ja heidän mielipiteitä täytyy kunnella, esim. rengas sääntöjen suhteen.

Sen sijaan SC luokka on uusi, ihmiset suurelta osalta uusia, ja säännöt voivat olla poikkevat tästä esim. renkaiden suhteen. Tai sitten ne voivat olla samat.

Pysyitkö nyt kärryillä?  :smiley:

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #402 : 16.02.10 - klo: 15.42 »
Ja sittenkin kun autoista on saatu irti ne parhaat setupit... kovimmat kymmenykset niin tarvitaan toinen kuski.
Jolla on erilainen ajotyyli.

En tarkottanut mitään jokasen auton viilaamista täydelliseksi ajettavaksi vaan suurinpiirteistä. Että onko siellä niitä sekunttien eroja vai ei. Vaikeaa tuo silti on... Joten aika turha ehdotus.

No ite olen heittänyt pallon noille kisajärjestäjille oman setupin kohdalta ja seuraavien nokian kisojen osalta. Toimikoon sitten vaikka ennakkotapauksena niin ei tartte enää vääntää täällä. Aluksi ehkä ihan mukavaa, mutta ei tällänen näppis ralli paljoa jaksa kiinnostaa. Vaikka vanhana muron väärin käyttäjänä siihen olen tottunutkin.

Se vaan on todettava, että aika paljon tulee kuskeja tippumaan pois jos diy kielletään. Koska mihin se sitten rajataan... runkoa et saa tehdä. Etuvahvikkeen saat, iskari tornia et jne. jne. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin on/off. Tylsää hommaa se katsastajillakin on kattella onkohan tämä osa ite tehty vai ostettu kaupasta ja aikaa vievää.

e: Mun osalta kamelin selkä on katkennut tässä keskustelussa. Tosin eiköhän tässä ole jo kaikki moneen kertaan sanottu.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #403 : 16.02.10 - klo: 16.41 »
Ja voi miroshima...
Sanot että tuo työstäminen ei todellakaan ole kaikkien ulottumattomissa nykyään.
Perään vetelet että jos on varaa ostaa asso kaupasta niin on varaa teettää yksi pohja...
No tota... Jos tarkoitit että on vara ostaa ASSO SC10 sieltä kaupasta niin pelkän pohjan teettäminen on todellakin kallista sillon.
JOs taas tarkoitit että on varaa ostaa assokaupasta viripohja joka maksaa alta satasen niin on vara teettää pohjalevykin.

Sorry jos jaksan epäillä tuota aikatavalla.
Teetkö minulle kaksikerroksisen rungon 7075 alumiinista, välissä muovirakenteet ja tukivarsien kiinnikkeet jyrsittynä???

Tai käykääpäs joku kysymässä jostain firmasta mitä maksaisi teettää tyhjästä tällainen... vielpä ilman piirustuksia.

Ethän sä voi kirkkain silmin sanoa että koneistamot tuuppasee sulle valmiin setin alta satasen.

Sorry, mutta kun ei onnistu.


Mene ite kysymään, kun et kerran usko.  Tosin ilman piirrustuksia et voi tehä kyllä mitään, ihan naurettavaa edes ehottaa moista.

Tätä näppisrallia on aika turha jatkaa enempää, ei ainakaan kehitä millään tapaa lajia.

edit: sen verran vielä, että jos omavalmiste osat kielletään nii sen jälkeen ite ajan uudella automerkillä joka on "tehdasvalmisteinen". Tehdas se on pienikin tehdas.
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo: 16.48 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #404 : 16.02.10 - klo: 19.05 »
No etkö lukenut mitä sanoin...
Vain murto-osa harrastajista hallitsee piirustusten tekemisen.

Siksi se ei halvalla onnistukaan, kun ei koneistamot rupea piirustuksia rustaamaan ainakaan halvalla.

Kuten sanoin... Katsotaanpas asioita vähän muultakin kantilta kuin ainoastaan omalta.
Mikäli sinä osaat piirustukset tehdä niin fine... se ei silti tarkoita sitä että kaikilla olisi tasapuoliset mahdollisuudet, kun surin osa ei tuota hommaa hallitse.

Mikäli osaat tehdä valmiit piirustukset ja menet sitten koneistamoon kysymään hintaa niin alkaa hinnat tulemaan fiksulle tasolle.
Varsinkin jos tiedät hyvän pajan joka tekee kohtuu hinnalla.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #405 : 16.02.10 - klo: 19.49 »
No etkö lukenut mitä sanoin...
Vain murto-osa harrastajista hallitsee piirustusten tekemisen.

Siksi se ei halvalla onnistukaan, kun ei koneistamot rupea piirustuksia rustaamaan ainakaan halvalla.

Kuten sanoin... Katsotaanpas asioita vähän muultakin kantilta kuin ainoastaan omalta.
Mikäli sinä osaat piirustukset tehdä niin fine... se ei silti tarkoita sitä että kaikilla olisi tasapuoliset mahdollisuudet, kun surin osa ei tuota hommaa hallitse.

Mikäli osaat tehdä valmiit piirustukset ja menet sitten koneistamoon kysymään hintaa niin alkaa hinnat tulemaan fiksulle tasolle.
Varsinkin jos tiedät hyvän pajan joka tekee kohtuu hinnalla.

Kynä, viivotin ja paperia, jos ei noita osaa käyttää niin se on jo avutonta. Muuta ei omiin piirrustukiinkaan olis tarvinu. Hyvin tehdystä piirrustuksesta osaava jamppa tekee ohjelman nopeesti, eikä tuolle kauheesti hintaa vaikuttanut jäävän.

Omaa napaahan tässä maailmassa on tapana ajatella ekana, tossakun se eturintamssa kulkee. Silti tarjoon kaikille saman mahollisuuden ostaa tuon ite suunnittelemani konversion slashiin. hintakaan ei pitäs olla paha ottaen huomioon että on täysin bolt-on setti.

tasapuolisia mahollisuuksia ei ole harrastaa muutenkaan, esim jyväskylässä ei ole lähellekään niin hyvää sisärataa kuin espoossa tai nokialla, kai tuonkin takia pitää saada tasotusta?? vai eikö?? lisäksi kaikille ei ole muutenkaan mahd. harrastaa niin paljon, on muutakin elämää, saisko tostakin vaikka 2 kymppää pois läpistä. Mitäs muuta pannaan?  Ihan turhaa vertailla tasavertasuuksia, itellä ei ole varaa laittaa 1,5k€ rc autoon, saati 250€ edes nopariin halua laittaa. Pitäskö siitäkin alkaa vääntää?

tasavertaset mahollisuudet on vain aatteena ja sitäkin kutsutaan kommunismiksi, en kannata missään määrin
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #406 : 16.02.10 - klo: 21.24 »
Ai kynä, paperi ja viivotin riittää että saat koneistamolta 3D CNC palikkaa????
Jep jep.

Ihanko tahallasi heittäydyt tuollaiselle vääntölinjalle?
Yksikään vertauksesi ei liity mitenkään tähän asiaan, eikä niistä yksikään ole sinnepäinkään sama asia.

Vai että kommunismi...

Täähän menee vaan hauskemmaks :D

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #407 : 16.02.10 - klo: 21.55 »
Ai kynä, paperi ja viivotin riittää että saat koneistamolta 3D CNC palikkaa????

Kyllähän sitä saa, tietty se on helpompaa(=halvempaa) jos on näyttää pajalle sopivaa tiedostomuotoa(nativii,step,dxf etc). Suurinosa tosin autojen osista on puhtaasti 2d osia joita voi hyvin kuvailla kynällä ja paperilla. Riippuen sitten osasta ja valmistusmenetelmästä ne ohjelmoidaan tuotantokoneeseen erilailla. Mutjoo siinä olen samaa mieltä että ei ihan jokaisella ole ohjelmistoja tai osaamista tähän puuhaan edes.

Itse teen siis päivittäin työtä 3d suunnittelusoftien kanssa ja olen mm. toiminut kouluttajana.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #408 : 16.02.10 - klo: 22.10 »
Ai kynä, paperi ja viivotin riittää että saat koneistamolta 3D CNC palikkaa????
Jep jep.

Ihanko tahallasi heittäydyt tuollaiselle vääntölinjalle?
Yksikään vertauksesi ei liity mitenkään tähän asiaan, eikä niistä yksikään ole sinnepäinkään sama asia.

Vai että kommunismi...

Täähän menee vaan hauskemmaks :D

Väännän ihan yhtäpaljon kuin sinäkin, kuka on sanonut että kyseessä on 3D osa HÄ? ei kukaan sanonut niin, joten elä oleta siis mitään jos et tiedä.

Vertaukset liittyy sääntöihin samalla tapaa kuin tuo sinun loputon juputus diy osista, eli ei sitten millään tapaa.

Ihan tiedoksi, 3D palikan voi suunnitella myös paperille. Vai mielestäsikö aina on ollut hommaat tarvittavaat ohjelmat käytössä?

ketäs täällä kommariksi on sanottu? minen ainakaa ketää? lähinnä vertasin tuota tasavertasuutta ideologiana kommunismiin. Kiva aate ei vaan toteudu käytännössä ei sitten millään.

Minun mielestä tässä ei ole mitään hauskaa, lähinnä säälittävää.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #409 : 16.02.10 - klo: 22.11 »
Ai kynä, paperi ja viivotin riittää että saat koneistamolta 3D CNC palikkaa????
Jep jep.

Onnistuu ja hinnaksi tollaselle simppelille pohjalevylle jää alle 50€!  :cool:

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #410 : 16.02.10 - klo: 22.15 »
Mutjoo siinä olen samaa mieltä että ei ihan jokaisella ole ohjelmistoja tai osaamista tähän puuhaan edes.
Niin, ja kaikilla ei ole varaa autoon eikä kaikki osaa ajaa. Ei olla Ameriikassa.

Aika moni porailee esim. pohjalevyjä osaamatta kummemmin piirtääkään.

Hienouttahan se olisi, jos olisi sekä "RTR" että vapaa luokka. Aloitettaisiin ensin toisella ja sitten rinnalle toinen. Ja aloitetaan mieluummin vapaasta päästä.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #411 : 16.02.10 - klo: 22.30 »
Ai kynä, paperi ja viivotin riittää että saat koneistamolta 3D CNC palikkaa????
Jep jep.

Onnistuu ja hinnaksi tollaselle simppelille pohjalevylle jää alle 50€!  :cool:

No voihan simppeli.

Ei sitten muuta kuin simppeliä tekemään.

Misään simppelistä lätkästä en ole puhunutkaan.

Kyllähän nyt yks suora läpyskä saadaan halvalla ja vaikka ruutuparerille rustatulla mallilla tehtyä.

Mutta että 50e vaikkapa kaksikerrosrunko välissä olevilla cnc kilkkeillä ja tukivarsien kiinnikkeet siihen päälle...

Kaikki vielä 7075 alumiinista.

Paljonkos kyseinen alumiini maksaa raakapalikkana?

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #412 : 16.02.10 - klo: 23.21 »
Huh...

Vähän jo pelkäsin, että lähti tää keskustelu keulimaan, mutta ei ehkä vielä sittenkään.
Keskustelu alkaa mennä pikku hiljaa lillukanvarsiin ja erittäin paljon itsensä toistoksi.

Pari kommenttia rakenteluun.
Sen verran kun olen keskustelua seurannut, niin oman auton DIY-rakentelijat voi laskea yhden käden sormilla. Nämä hemmot varmaan osaavat hommansa hyvin. Ajamisen taso jää vielä arvoitukseksi. Jos joku haluaa tekemiänsä sarjatuotanto-osia muille myydä, niin se mitä ilmeisimmin on veronalaista liiketoimintaa.

Jos verrataan ns. tavallista suharia (kuten meikäläistä) vaikka Joseen, Ariin tai lähes vastaavalla ajotaidolla varustettuihin kavereihin, niin voi helposti todeta heidän ajavan meikäläisen kipolla ainakin sekunnin kovempia kierrosaikoja verrattuna omiin aikoihini. Ei tätä tarvitse edes mitenkään testata. Jos ajattelen, että joku vastaavalla ajotaidolla varustettu kaveri rakentaisi itse autonsa, niin se ei omaan tulokseeni vaikuttaisi, koska häviäisin jo vakiokalustollakin aika selkeesti. Haluaisinko lähteä kilpavarusteluun hänen kanssaan? En, koska ensin kannattaisi mun opetella ajamaan paremmin.

Itse olen sitä mieltä, että ne loput kuskit, jotka aikovat osallistua kisoihin tulevana vuonna todennäköisesti huomaavat, että yhdellä, kahdella kämmillä kisaerässä voi hukata esim. 10-15 sekuntia melko kevyesti ja rakentelun etu häviää saman tien. Tämä on ilmeisesti se vanha "kantapää opettaa" -teoria, jolla opitaan ajamaan paremmin/järkevämmin.

Hauskaahan tollanen rakenteleminen voi olla - sitä en kiistä ollenkaan. Kumminkin siitä saatu yleinen hyöty voi olla melko minimaalista.


Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #413 : 16.02.10 - klo: 23.37 »
Jos verrataan ns. tavallista suharia (kuten meikäläistä) vaikka Joseen, Ariin tai lähes vastaavalla ajotaidolla varustettuihin kavereihin, niin voi helposti todeta heidän ajavan meikäläisen kipolla ainakin sekunnin kovempia kierrosaikoja verrattuna omiin aikoihini. Ei tätä tarvitse edes mitenkään testata.

Testattu on... Ari ajoi autoani alle kymmenen kierrosta tänään. Ja teki sekunnin paremman kierrosajan kuin minä. Ok, ajan vasta ensimmäistä kautta mutta jotkut vaan osaa paremmin.

Hauskaahan tollanen rakenteleminen voi olla - sitä en kiistä ollenkaan. Kumminkin siitä saatu yleinen hyöty voi olla melko minimaalista.

Juuri näin. Miksi se sitten pitäisi kieltää?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #414 : 16.02.10 - klo: 23.39 »
Asiallinen vastaus...

Muistutan silti vielä että mitä paremmin auto toimii, sitä paremmin aloittelijakin oppii ajamaan... ja vieläpä sitä nopeammin.
Jos auto on hyvä... sillä pääsee kovaa ilman turhaa repimistä.

Hyvin säädetty auto tuo jo perus kuskille nopeutta lisää selvästi.
Kokonaisen kisahiitin aikana jopa kierroksen edun... varsinkin sisäradoilla jossa läppiajat on kuitenkin alle 20 sekuntia.

Ja vielä kun muistetaan että mitä helpompi ja paremmin toimiva auto, sitä vähemmän tulee virheitäkin.

Monesti saan kuulla aloittelevilta kuskeilta jos satun muutaman vinkin heittämään, että ei he viitsi keskittyä niihin asioihin... ei heidän ajoaan paranna...
Itseasiassa päinvastoin.
Rattimies ajaa hankalampaakin autoa kovaa ja varmasti.
Paremmalla autolla vain kovempaa ja varmemmin.

Perus kuski ajaa hankalalla autolla huonosti ja epävarmasti.
Hyvällä autolla selvästi kovempaa ja selvästi varmemmin.

No tuo ei toki näihin sääntöpuinteihin liity hyvä jos mitenkään...
Tarkennuksena vain tuohon pienoiseen "harhaluuloon" että ensin kannattaa opetella ajamaan.
Totuus kun on että siihen on tarvittu erittäin hyvin toimiva auto että kuskista kehittyy nopea ja tasainen.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #415 : 17.02.10 - klo: 00.08 »
ROAR säännöt on hyvät kaikilta osin. Ja 4wd säännöt tulee varmaan sinnekin, joskus.
Multi surfase on hanurista

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #416 : 17.02.10 - klo: 06.32 »
Allekirjoitan molemmat vastaukset edellä.

Sähköjen ja iskarien vaihtamisen jäljiltä säädin autoa uusiksi joka erään. Jos olisin ajanut samoilla säädöillä kuin alkupäivästä niin tulos olisi ollut pahasti alakanttiin. Lopussa olin jo finaalin omilla luvuilla. Ja mikäs sen parempi paikka säätää kuin kisat - paljon aikaa eikä voi mennä radalle. Plus suora vertailu muiden omaan ja muiden nopeuteen.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #417 : 17.02.10 - klo: 08.07 »
Paljonkos kyseinen alumiini maksaa raakapalikkana?

ei montaakaan euroa tuollseen simppeliin pohjalevyyn, olisko materiaalin osuus 3mm paksusta 6082 alumiinista tehtynä omassa pohjassa joku 6-7€/pari (pohja ja ruoto)
7075 tuskin paljon kalliimpaa on, mutta sen pokkaaminen vaan on normaalilla tapaa huonoa, kuulemma murtuu.

Mutta että 50e vaikkapa kaksikerrosrunko välissä olevilla cnc kilkkeillä ja tukivarsien kiinnikkeet siihen päälle...

Kaikki vielä 7075 alumiinista.

Paljonkos kyseinen alumiini maksaa raakapalikkana?

koneistuksessa laskevat ainoastaan siihen käytettyä aikaa, itehän teettäsin ennemmin vaikka 12mm levystä tuon oman värkin jos ei vaikuttas hintaan, mutta kun alkaa vaikuttamaan jos aletaan ajamaan kevennyksiä yms tuollaseen palikkaan.
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo: 08.11 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #418 : 17.02.10 - klo: 08.59 »
Huomaatteko, mitä tekemistä näillä muutaman viime sivun kirjoitusten kanssa on Short Course sääntökeskustelun kanssa? On kuin olisi lähipupin baaritiskillä puolenpäivän aikaan, samat äijät jorisee samoista asioista. Lopettakaa nyt jo toi vänkääminen, usean sivun verran on samoilta henkilöiltä samoja näkökantoja joten eiköhän ne asiat tulleet jos selviksi.

Täällä sivutolkulla jaarittelu jostain 3D ohjelmista ja työstön sekä asutosuunnittelun lähtökohdista, ei tule vaikuttamaan kehitteillä oleviin sääntöihin. Tietämättömille, 3D osia on koneistettu muutaman vuosisadan ajan paperille piirrettyjen 2D kuvien perusteella, nämä asiat vaan unohtuu nykyisessä tietokonemaailmassa. Edelleen meidän tallilla tehdään vastaavilla menetelmillä 3D kappaleita ja edelleen ne valmistetaan ruutupaperi piirustuksilla. Mitä tekemistä näillä asioilla on Short Course sääntökeskustelun kanssa? Ei mitään.

Nyt kisajärjestäjät lyövät lukkoon säännöt siksi että ne ovat yhteneväiset joka kisassa/kisapaikalle, niillä mennään toistaiseksi ja jos tilanne niin vaatii, niitä muokataan tarpeen mukaan.

Alkaa ihan oikeesta pikkuhiljaa vatuttamaan tämä vänkääminen ja asioiden tarkoituksellinen monimutkaistaminen. Sitten sen näkee että tuleeko Suomen ykköskuskit viemään piparit yyber autoillaan, jos niin käy niin sitten käy, nyt mennään näillä ja ajetaan/kisataan rennolla meiningillä. Eipä tuolla jenkkilän suunnalla kovinkaan montaa yyperi autoa ole viivalla, vaikka säännöt sallivat sellaisen tekemisen, lähes poikkeuksetta kaikki ajaa kaupan autoilla enkä ole missään heidän keskustelufoorumeilla törmännyt vastaavaan sääntövääntöön, jota on viime päivinä täällä käyty.

Turha monimutkaisuus on teknistä tietämättömyyttä, koskee myös sääntöjä ja niistä käytäviä vääntöjä. Jos halutaan luoda F1 tasoiset/tiukat/monimutkaiset säännöt niin me laitetaan pyyhkeet kehään, ei kiinnosta suorittaa lakimiestutkintoa että pärjää siinä sääntöviidakossa. ROAR tai vastaavat simppelit säännöt on aivan riittävät.

Kylätason RC-kuski.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #419 : 17.02.10 - klo: 09.49 »
Turha monimutkaisuus on teknistä tietämättömyyttä, koskee myös sääntöjä ja niistä käytäviä vääntöjä. Jos halutaan luoda F1 tasoiset/tiukat/monimutkaiset säännöt niin me laitetaan pyyhkeet kehään, ei kiinnosta suorittaa lakimiestutkintoa että pärjää siinä sääntöviidakossa. ROAR tai vastaavat simppelit säännöt on aivan riittävät.
Osuit naulan kantaan ja älä huoli, kukaan ei tule tarvitsemaan korkeampaa korkeakoulututkintoa tulevia sääntöjä tulkitakseen  :wink:

Ja ei meillä ole myöskään tarkoitus alkaa täysin omaa linjaakaan vetämään  :wink:  :wink:

En nyt halua olla salamyhkäinen, mutta kun vielä ei ole valmista esitellä, niin en enempää myöskään ala selvittämään. Joka tapauksessa työryhmällä on muitakin ajatuksia SC-luokan tiimoilta, jotka on tarkoitus tuoda julki teknistensääntöjen yhteydessä ja uskon, että tätä kannattaa odottaa  :wink:  :wink:  :wink:

Edit:typo
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo: 12.05 kirjoittanut Mikko L »
Old fart