Black Diamond tai Las Vegas 2.0 softat vai mitä ne uusimmat nyt oli...
Mitä eroa on noilla softilla tuohon SXX malliseen.
Jerzi
PS Kyllähän se 25c riittänee oikein mainiosti viellä.
Markkinoilla on saatavilla tällä hetkellä 3 säädintä jotka ovat ns. toista sukupolvea dynaamisen ennakon suhteen.
Säätimet ovat Castlen mamba, Tekinin RS ja advanced electronicsin Black diamond.(lisää näitä on tulossa vaikka miltä toimitajalta, LRP,Novak etc.)
Mambassa ja Tekinissä säädetään tietylle kierroslukuvälille ennakonnousu(esim 3k alku ja 14k loppuu, nousua 40 astetta), eli voit tarkasti määritellä kuinka nopeesti ennakkoa tulee lisää ja missä kohtaa. Tekinissä voi tämän lisäksi vielä lisätä hiukan ennakkoa tämän päälle vielä ylärekistereissä. Ennakkoa haluua eri määrän riippuen esim moottorista, auton painosta, pito-olosuhteista ja radan muodosta. AE:n säädöistä minulla ei ole havaintoakaan, ehkä joku kertoo joka tietää?
Optimi tilanne on se että aina kun momenttia on "liikaa" niin lisätään hiukan ennakkoa ettei sitä ole liikaa, näin saadaan mahdollisimman nopeasti mootori kiertämään paljon. Dynaamisella ennakolla pystytään ainakin tuplaamaan moottorin RPM, riippuen paljonko siinä on kiinteetä(kannusta) ennakkoa.
Ennakko siis lisää kierroslukuja mutta vähentää momenttia. Mutta jos ennakkoa lisää liikaa liian aikaisin moottori ei jaksa vääntää ja tuottaa vaan hirmuisen määrän lämpöä. Eli paljon ennakkoa lisää ei ole ratkaisu vaan sitä pitää olla sopivasti. Näitä säädettäessä pitää muistaa että vähemmän ennakkoa alkuun pitää kamat ehjänä. Sama kuin lyhyt välitys pitää kamat ehjänä.
Tätä kaikkea pystyy tänä päivänä analysoimaan telemetria systeemillä, esim novak sentry tai eagltree v3. Tästä datasta voi tehdä hyviä päätöksiä auton säätöön liittyen ja pystyt luultavasti nopeemmin säätämään autosi kohdille.
Tulevaisuudessa säätimet pystyvät varmaan itse säätmämään itsensä radalle, moottorille ja kuskille. Tämä tapahtunee sisäänrakennetun telemetria systeemin kautta ja algoritmille syötetään jotkut tietyt alkuarvot mitkä voisivat sopia kyseiselle radalle.