Ajon aikana tulppa hehkuu omalla voimallaan, koska joka kierroksella räjähtävä polttoaine pitää sen hehkuvana.
Konetta käynnistettäessähän tulppa on aika vilponen ilman ulkoista apua.
Eli toiminnan puolesta rc-moottori on juurikin kuin diisseli, vaikka polttoöljyä ei menovetenä käytäkään.
Diisselihän ei nestemäisenä
sytytystulpasta edes helpolla syttyisi, vaan se räjähtää vasta paineessa
kaasuuntuessaan hehkutulpasta, jonka kuumentamiseen siis se ulkoinen hehkuvehje kännistysvaiheessa tarvitaan. Tähän perustuu myös diisselien(myös rc-mottien) kovat puristukset, jotta sinne männän päälle tosiaan se todella suuri paine saadaan aikaan.
Toisin kun taas bensiini ei kuumuudesta syty, vaan tarvitsee avotulen (sytytystulppa -> kipinä). Tämän voi huoletta testata kaatamalla bensaa punaiselle hellanlevylle, vertaukseksi vaikka diisseliä toiselle levylle
Eli kaikki spekuloinnit 95E:n käyttämisestä rc-motissa on huuhaata -> ei toimi.
Toivottavasti tässä ei nyt montaa asiavirhettä ole, ei jaksa järkeillä :?