Kirjoittaja Aihe: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?  (Luettu 112592 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #90 : 09.04.10 - klo: 10.33 »
Ensi talvena jatkettaisiin nykyisillä 17,5t koneilla, mutta prostockiin vapaa säädin ja todelliseen vakioluokkaan kestävä halpissäädin ilman lennosta muuttuvaa ennakkoa? Silloin ainakin vauhtierot luokkien välillä olisivat taas järkeviä.

Mitä tapahtuu kun kansa keksii tavan ohjelmoida säädintä? Miten tätä voidaan valvoa? Pahimassa tilanteessa tehdaskuskit ajaa eri firmiksellä kuin tavikset, kun saavat ohjelmointikapulan suoraan tehtaalta erilaisen firmiksen keraa.

Tietty tähän voisi myös kytkeä kolmannen ns. piggyback laitteen joka muuttaa sensorista tulevat signaalit sopiviksi jolloin saataisiin lisää ennakkoa käyttöön. Tätä voi paremmin valvoa mutta pitäisi ottaa huomioon sääntöjä kirjoittaessa.

Vähän kärjistettyä ehkä mutta kaikki ihan mahdollisia skenaarioita.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #91 : 09.04.10 - klo: 10.39 »
Tehdaskuskina voisin itse todeta, että nyt kun stokkiluokat on kasvamassa, tehdassponsseja omaavan kuskin paikka on jossai muualla kuin stokkiluokassa.

tuossa lisää tuosta aiheesta:

http://www.redrc.net/2010/01/ernest-provetti-open-letter-to-rc-industry/
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #92 : 09.04.10 - klo: 11.00 »
goos: Nimenomaan vakioluokkaan tulisi vakioitu säädin mikä on niin simppeli että nappia painamalla kalibroidaan ajovalmiiksi eikä siihen saa yhdistettyä ohjelmointilaitetta. Prostock olisi sitten niille ketkä haluavat lisää vauhtia ja säätimen konffaaminen kiinnostaa enemmän.

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #93 : 09.04.10 - klo: 11.05 »
goos: Nimenomaan vakioluokkaan tulisi vakioitu säädin mikä on niin simppeli että nappia painamalla kalibroidaan ajovalmiiksi eikä siihen saa yhdistettyä ohjelmointilaitetta. Prostock olisi sitten niille ketkä haluavat lisää vauhtia ja säätimen konffaaminen kiinnostaa enemmän.

+Pisteet tälle!
Tiim Lahti

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #94 : 09.04.10 - klo: 11.27 »
goos: Nimenomaan vakioluokkaan tulisi vakioitu säädin mikä on niin simppeli että nappia painamalla kalibroidaan ajovalmiiksi eikä siihen saa yhdistettyä ohjelmointilaitetta. Prostock olisi sitten niille ketkä haluavat lisää vauhtia ja säätimen konffaaminen kiinnostaa enemmän.

Näinhän se on mutta esim SP citrix säädin perustuu varmasti SP:n toisiin säätimiin ja oikeella osaamisella joku tekee siihen ihan varmasti laitteen/softan millä sitä pääsee säätämään ainakin auttavasti. Pitää muistaa että jos vakiosäädin on alhaisella ennakolla saadaan jo isot hyödyt siitä että saadaan jonkinlainen kiintee ennakko siihen lisättyä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #95 : 09.04.10 - klo: 12.03 »
goos: Nimenomaan vakioluokkaan tulisi vakioitu säädin mikä on niin simppeli että nappia painamalla kalibroidaan ajovalmiiksi eikä siihen saa yhdistettyä ohjelmointilaitetta. Prostock olisi sitten niille ketkä haluavat lisää vauhtia ja säätimen konffaaminen kiinnostaa enemmän.

Näinhän se on mutta esim SP citrix säädin perustuu varmasti SP:n toisiin säätimiin ja oikeella osaamisella joku tekee siihen ihan varmasti laitteen/softan millä sitä pääsee säätämään ainakin auttavasti. Pitää muistaa että jos vakiosäädin on alhaisella ennakolla saadaan jo isot hyödyt siitä että saadaan jonkinlainen kiintee ennakko siihen lisättyä.

Kaikkihan on aina mahdollista, vaikka laittaa joku muu säädin noihin kuoriin :tongue: Mutta miksi ihmeessä kukaan tekisi niin? Nythän puhutaan vakioluokasta ei siinä kisaamalla kukaan rikastu ja jos jonkun auto olisi nopeampi kuin muiden niin tämä huomattaisiin heti silloin kuin tekniikka on samaa.

Näin amatööri ajelijan näkökulmasta tämä on paras idea pitkään aikaan ja jättäisi poron ja stanun kummatkin varsin houkutteleviksi vaihtoehdoiksi ensi talvea ajatellen.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #96 : 09.04.10 - klo: 12.10 »
Kaikkihan on aina mahdollista, vaikka laittaa joku muu säädin noihin kuoriin :tongue: Mutta miksi ihmeessä kukaan tekisi niin? Nythän puhutaan vakioluokasta ei siinä kisaamalla kukaan rikastu ja jos jonkun auto olisi nopeampi kuin muiden niin tämä huomattaisiin heti silloin kuin tekniikka on samaa.

Näin amatööri ajelijan näkökulmasta tämä on paras idea pitkään aikaan ja jättäisi poron ja stanun kummatkin varsin houkutteleviksi vaihtoehdoiksi ensi talvea ajatellen.

Esim ETS sarja, luulisi että autonvalmistajilla esim on mielenkiintoa kehittää systeemi millä voidan säädintä muuttaa nopeammiksi sääntöjen puitteissa. Silloin voidaan hyvin siirtää lisätty nopeus "auton maineeseen" koska säätimet ovat "vakioituja". Ja ei pidä oikeesti aliarvioida ihmisten tarvetta voittaa, ihan vaan voittamisen ilosta. Kyllä sieltä jokin laite/softa tulee millä saadaan lisäpotkua laitteeseen sääntöjen puitteissa.

Jos missasitte ekat viestini sanoin että esimerkit ovat kärjistettyjä niin tämäkin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #97 : 09.04.10 - klo: 12.15 »
goos: Nimenomaan vakioluokkaan tulisi vakioitu säädin mikä on niin simppeli että nappia painamalla kalibroidaan ajovalmiiksi eikä siihen saa yhdistettyä ohjelmointilaitetta. Prostock olisi sitten niille ketkä haluavat lisää vauhtia ja säätimen konffaaminen kiinnostaa enemmän.

Minun mielestä siinä ei tarvita edes sitä yhtäkään nappia, vaan sellainen Plug&Play- systeemi. Jos on epäilys manipuloinnista, niin varmaan niihin jonkin sortin sinetöinti on mahdollista tehdä. Tosin jos säädin on tarpeeksi "tavanomainen" ja kaikenlisäksi paketoitu avaamattomaan kuoreen, jossa ei ole mitään ohjelmointiporttia tms. tuntuu säätimien manipuloiminen aika suurelta kynnykseltä stokkiluokan voiton/pärjäämisen eteen. Totta on, että voittamisen halu on suuri, mutta onhan se kusettamisen mahdollisuus tälläkin hetkellä olemassa, esim. muokkaamalla moottoria sisuskaluiltaan erilaiseksi, en ole yhdessäkään katsastuksessa törmännyt tilanteeseen, jossa moottorin aitous olisi todellisesti tarkistettu.

Mitään/ketään mainostamatta otetaan vaikka tällainen esimerkiksi:



« Viimeksi muokattu: 09.04.10 - klo: 12.27 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #98 : 09.04.10 - klo: 12.34 »
Lainaus
esim. muokkaamalla moottoria sisuskaluiltaan erilaiseksi, en ole yhdessäkään katsastuksessa törmännyt tilanteeseen, jossa moottorin aitous olisi todellisesti tarkistettu.

Tuota noiden vakiokoneiden mittaus on aika helppo homma jolla todetaan onko kone laillinen vai ei.
AKK miehillä on mittari ja tieto mitkä kuuluu olla ko.koneiden arvot. Joten se tie on aika lyhyt.
Täläinen mittauskin on kisapaikalla tehty jos ei viime vuonna niin edellisenä ainakin.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #99 : 09.04.10 - klo: 12.36 »
Hyvältä kuulostaa, vakiosäädin ja entinen 17.5T kone. Mitä tulee huijaamiseen, niin aina se on mahdollista jollain tavalla, mutta kotimaan stanusarjaa ei varmaan voi lähteä rakentamaan siitä lähtökohdasta että epäillään jonkun aina kusettavan ja sen estämiseksi tehdään hankalia ja kalliita ratkaisuja.

Nyt käytettyjen vehkeiden markkinoilla liikkuu hyviä säätimiä kuten spx:ää kohtuulliseen hintaan, niin olisiko se jo liian houkuttelevaa että sallittavien säätimien listalle hyväksyttäisiin näitäkin sillä rajoituksella, että "stockki"-profiilit olisi kielletty? Sehän on helppo tsekata katsastuksessa että mitkä asetukset autosta löytyy jos on vähänkin epäilystä vilpistä vauhdin perusteella.
Löysin rantein...

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #100 : 09.04.10 - klo: 13.15 »
No nyt se vakio säädin peli on käynnistynyt ETS sarjan osalta :

http://ets.redrc.net/2010/04/ets-introduces-spec-speedo-for-pro-stock/
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #101 : 09.04.10 - klo: 13.34 »
No nyt se vakio säädin peli on käynnistynyt ETS sarjan osalta :

http://ets.redrc.net/2010/04/ets-introduces-spec-speedo-for-pro-stock/

Tuosta linkistähän tämä keskustelu käynnistyi uudelleen edellisellä sivulla.. Jos asetatte stanuun vakiosäätimen, niin määrittäkää samantein liittimet ja johtojen pituudet standardiksi, niin voitte sekoittaa ja arpoa säätimet autoihin aina ilmottautumisen yhteydessä.. :grin:

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #102 : 09.04.10 - klo: 13.53 »
Hyvältä kuulostaa, vakiosäädin ja entinen 17.5T kone. Mitä tulee huijaamiseen, niin aina se on mahdollista jollain tavalla, mutta kotimaan stanusarjaa ei varmaan voi lähteä rakentamaan siitä lähtökohdasta että epäillään jonkun aina kusettavan ja sen estämiseksi tehdään hankalia ja kalliita ratkaisuja.

Kysehän ei ole huijaamisesta jos softaa muuttaa tai lisää ennakkoa esim piggybackilla, olettaen että säännöt vaan määrittelee että on vakioitu säädin. Sama säädin siinä on vielä käytössä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #103 : 09.04.10 - klo: 14.24 »
Hyvältä kuulostaa, vakiosäädin ja entinen 17.5T kone. Mitä tulee huijaamiseen, niin aina se on mahdollista jollain tavalla, mutta kotimaan stanusarjaa ei varmaan voi lähteä rakentamaan siitä lähtökohdasta että epäillään jonkun aina kusettavan ja sen estämiseksi tehdään hankalia ja kalliita ratkaisuja.

Kysehän ei ole huijaamisesta jos softaa muuttaa tai lisää ennakkoa esim piggybackilla, olettaen että säännöt vaan määrittelee että on vakioitu säädin. Sama säädin siinä on vielä käytössä.

Nyt aletaan mennä hiusten halkomisen puolelle. Sääntöihin ei liene ongelmallista kirjata asiaa siten, että säädin on vakioitu ja kaikenlainen ennakoiden tms. manipulointi ja lisäheebeleiden käyttö säätimien yhteydessä tulkitaan sääntörikkomukseksi. Sääntöjen henki on se mitä tulee noudattaa teknisten yksityiskohtien lisäksi. Ei kai nyt ole tarkoituksenmukaista kirjata erikseen sääntöihin kaikkia erilaisia mahdollisuuksia niiden kiertämiseen ja todeta, että se mitä ei ole erikseen kielletty on sallittua.
« Viimeksi muokattu: 09.04.10 - klo: 15.05 kirjoittanut Bulvaani »
Tiim Lahti

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #104 : 09.04.10 - klo: 14.44 »
No nyt se vakio säädin peli on käynnistynyt ETS sarjan osalta :

http://ets.redrc.net/2010/04/ets-introduces-spec-speedo-for-pro-stock/

Ottakaa huomioon, että ETS -sarjan omistaa ko. merkin Euroopan-jakelija. Paniikkinappulaa painettiin...

Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #105 : 09.04.10 - klo: 17.22 »
Lainaus
esim. muokkaamalla moottoria sisuskaluiltaan erilaiseksi, en ole yhdessäkään katsastuksessa törmännyt tilanteeseen, jossa moottorin aitous olisi todellisesti tarkistettu.

Tuota noiden vakiokoneiden mittaus on aika helppo homma jolla todetaan onko kone laillinen vai ei.
AKK miehillä on mittari ja tieto mitkä kuuluu olla ko.koneiden arvot. Joten se tie on aika lyhyt.
Täläinen mittauskin on kisapaikalla tehty jos ei viime vuonna niin edellisenä ainakin.

Minun käsityken mukaan suurin ero mitä näillä uusilla softilla saavutetaan on se, että auto kulkee kovempaa suorilla, eli viri softissa niissä on suurempi ennakko.
Itse en ainakaan suurempaa eroa huomannut päivityksen jälkeen, muuta kuin huippunopeus kasvoi(säädin SP 2.0 LPF)
Mitäs jos määritetään moottorille sallittu maksimikierrosnopeus?
Motti irti autosta ja mitataan esim tuohon tyyliin:

Tällä ainakin saavutettais se että nopeus erot eivät olis niin suuria ainakaan pääsuorilla.
Ja ei mennä heittämällä ohi.

Tietenkin nopareissa on eroja miten se ennakko säätyy kaasun asennosta riippuen,
mutta mun mielestä suurin ero tulee kuiteski ratojen suorien nopeuksissa.
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #106 : 09.04.10 - klo: 17.28 »
Moottoria ei ole kovin terveellistä pyörittää ilman vastusta täysillä kierroksilla, joten jonkinlainen dyno tuohon tarvittaisiin jos halutaan lähteä testaamaan pyörimisnopeuksia.

Tuosta SpeedPassionin 50 euron halpissäätimestä ei ainakaan saa säädettyä kuin jarrut mikä olisi mielestäni juuri omiaan vakioluokkaan:
Lainaus
The ESCs feature only brake strength and drag brake force as programmable options. All other performance parameters are fixed and there is no USB altering or updating capability in order to deliver the same consistent power for everyone.

Muiltakin valmistajilta varmaankin alkaa vastaavia tulemaan markkinoille kun on herätty tähän vakioluokan nopeusongelmaan.

EDIT: Peitsamon linkittämä LRP on hiilikoneille, muuten kyllä ominaisuuksiltaan sopisi.
« Viimeksi muokattu: 09.04.10 - klo: 17.40 kirjoittanut Heuli »

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #107 : 10.04.10 - klo: 11.23 »
Lainaus
Jos asetatte stanuun vakiosäätimen, niin määrittäkää samantein liittimet ja johtojen pituudet standardiksi, niin voitte sekoittaa ja arpoa säätimet autoihin aina ilmottautumisen yhteydessä..

Tuo liitin "ongelma" on ETS sarjassa ratkaistu. Siellä kun ajetaan SP uusilla koneilla ja niissä on liittimet koneen päässä. Vaikka samoja liittimiä voi käytää muissakin koneissa ne kun ovat vakio 3,5 millisiä liittimiä.

Mitä tulee koneen max rpm mittakseen ilman kuormaa niin asia on kuten Heuli kirjoitti eli ei kovin terveellinen toimenpide....  ;)
(taitaa olla muutamalla moottori merkillä jopa kielletty toimenpide)
Eikä tuolla ilman kuormaa mitatulla max rpm:llä muutenkaan taida olla oikeesti mitään tekemistä pääsuora vauhdin kanssa. Varsinkin vielä jos mennään takaisin noihin ns. vakio säätimiin.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #108 : 11.04.10 - klo: 09.50 »
Eilen vihdoin ajetiin tuolla ETS sarjan 13,5 koneella ja se oli oikeen mukava tuttavuus.
Säätimenä oli "tavallinen"  TCspecci ja vauhti oli nyky stanua selkeesti parempaa mutta viriinkin oli best läppien mukaan selvä ero.
Kuskin kommenttina tämä olis ensvuoden poroon oikeen hyvä yhdistelmä.
(Kiva kun saa keskittyä pelkkään ajamiseen).
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #109 : 11.04.10 - klo: 10.18 »
Eilen vihdoin ajetiin tuolla ETS sarjan 13,5 koneella ja se oli oikeen mukava tuttavuus.
Säätimenä oli "tavallinen"  TCspecci ja vauhti oli nyky stanua selkeesti parempaa mutta viriinkin oli best läppien mukaan selvä ero.
Kuskin kommenttina tämä olis ensvuoden poroon oikeen hyvä yhdistelmä.
(Kiva kun saa keskittyä pelkkään ajamiseen).

kait ymmärrät että vanha tc-speci ei oikeen ole vertailukelpoinen kun puhutaan ensivuoden porosta?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #110 : 11.04.10 - klo: 10.23 »
No nyt se vakio säädin peli on käynnistynyt ETS sarjan osalta :

http://ets.redrc.net/2010/04/ets-introduces-spec-speedo-for-pro-stock/

Ottakaa huomioon, että ETS -sarjan omistaa ko. merkin Euroopan-jakelija. Paniikkinappulaa painettiin...


Aakelta todella hyvä huomio, itseltäni menny täysin ohi. Eli Speed Passion on maksanut kisat ja olettaa saavansa siitä mainoshyödyn ja tietyn määrän myyntiä. Nyt on näköjään käynyt niin että Speed Passionin oma säädin ei ole ollut kilpailukykyinen ja LRP on viennyt herkut päältä kun SXX SS säädin on käytännössä dominoinnut koko sarjaa. Tämäkin on hyvin voinut olla yksi osasyy miksi päätös on tehty.

Itsellänihän ei ole faktaa että se olisi syy, mutta näin voisi spekuloida. Ainakin lopputulos on se että LRP hehkutus vähenee ja puhutaan enemmän SP:stä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #111 : 11.04.10 - klo: 13.18 »
Lainaus
kait ymmärrät että vanha tc-speci ei oikeen ole vertailukelpoinen kun puhutaan ensivuoden porosta?

No oli se nyt sentään SXX TC specci...  ;)

Mutta siinä on mietittävää halutaanko näistä Stocci luokista jotain "videopeli" säädin luokkia vai sellaisia että saa keskittyää vaan ajamisen.
Tämä paluu vanhaan oli todella kivaa. Iso pinjoni paikalle ja säätimen bunssi maximiin ja ajamaan.
Mikään ei ole tämän helpompaa ja kivempaa.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #112 : 11.04.10 - klo: 14.13 »
No nyt se vakio säädin peli on käynnistynyt ETS sarjan osalta :

http://ets.redrc.net/2010/04/ets-introduces-spec-speedo-for-pro-stock/

Ottakaa huomioon, että ETS -sarjan omistaa ko. merkin Euroopan-jakelija. Paniikkinappulaa painettiin...


Aakelta todella hyvä huomio, itseltäni menny täysin ohi. Eli Speed Passion on maksanut kisat ja olettaa saavansa siitä mainoshyödyn ja tietyn määrän myyntiä. Nyt on näköjään käynyt niin että Speed Passionin oma säädin ei ole ollut kilpailukykyinen ja LRP on viennyt herkut päältä kun SXX SS säädin on käytännössä dominoinnut koko sarjaa. Tämäkin on hyvin voinut olla yksi osasyy miksi päätös on tehty.

Itsellänihän ei ole faktaa että se olisi syy, mutta näin voisi spekuloida. Ainakin lopputulos on se että LRP hehkutus vähenee ja puhutaan enemmän SP:stä.

Itse asia ei muutu miksikään, vaikka kilpailevien merkkien edustajat yrittävät kääntää tätä mukamas merkkiasiaksi.

Kysymys on tasaväkisen kilpailukentän tarjoamisesta vakioluokkaan tuleville kuskeille. Siis VAKIOLUOKKAAN. Vakion (stock) tulisi kirjaimellisesti olla myös vakio, jotta luokan idea toteutuu.
Vapailla nykysäätimillä se on "Modified 17.5T" luokka eikä VAKIOluokkaa ole tarjolla ollenkaan.

Stocker voittaa kisoja puhtaasti sen ansiosta, että ainoastaan hänelle (tehdaskuski) on annettu tehtaan nopein softa+muu viritetty nopari. Esim. DHI-cupissa ukko teki tolkuttoman määrän ajovirheitä, jotka hän pystyi paikkaamaan Berghofia ja Henkkaa isommilla tehoilla. Tasaväkisillä vehkeillä Stocker olisi ollut korkeintaan 3. jos sitäkään.  Henkallakin oli tehtaan säädin lainassa, mutta ei samanlainen kuin Stockerilla.

Minusta on ihan sama kuka ne säätimet valmistaa. Tärkeintä minusta olisi vakioluokan palauttaminen VAKIOksi.

Laukaan mahtava TSS-10 luokan osallistujien määrä kertoo siitä, että päätös avata luokka ikärajoista oli 100% oikein.
Suurta osallistujamäärää ei todellakaan voi tulkita kannatukseksi nykyiselle säädintilanteelle. Jos LMM ehtii, niin voisi vaikka järjestää gallupin kisapaikalla ,-))
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #113 : 11.04.10 - klo: 14.13 »
Lainaus
kait ymmärrät että vanha tc-speci ei oikeen ole vertailukelpoinen kun puhutaan ensivuoden porosta?

No oli se nyt sentään SXX TC specci...  ;)

Mutta siinä on mietittävää halutaanko näistä Stocci luokista jotain "videopeli" säädin luokkia vai sellaisia että saa keskittyää vaan ajamisen.
Tämä paluu vanhaan oli todella kivaa. Iso pinjoni paikalle ja säätimen bunssi maximiin ja ajamaan.
Mikään ei ole tämän helpompaa ja kivempaa.

En kyllä koe, että se säätimen säätäminen on mikään ongelma. Ainahan voi ostaa semmoisen säätimen mihin saa kaverilta valmiit ja toimivat säädöt. Ei silloin tarvi säätää sen enempää, kuin tuo "bunssi maximiin".
---

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #114 : 11.04.10 - klo: 14.46 »
Komppaan jarkkoa tämän vakioluokan "vakioimisesta", vaikka se vaatisi monopoliasemia ja vetäisi toisilta kauppiailta suut mutruun. Käytännössä millään muulla kuin nopeudensäätimen ja koneen vakioimisella ei tätä pystytä tekemään.

Edullinen nopari tai combo, mihin ei pysty softaa muuttamaan voisi olla se avainsana millä stanu saadaan takaisin stanuksi, eikä kilpailuksi siitä kellä on parhaat softat käytössä.

Kylätason RC-kuski.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #115 : 11.04.10 - klo: 21.07 »
Onkos kellekään tullu sellasta ideaa mieleen että määrättäs radalloille minimi välitys. Tällä saataisiin jokainen auto kiihtymään samaa tahtia oli kers tai ei ja jos välitys on riittävän pitkä niin kerssi säätimistäkään ei olisi etua koska koneet eivät pääsisi kiertämään yli vakio kierrosten pää suorallakaan. Tämä tuo eteen sen että jos ennakot on säädetty liian kireiksi kers säätimissä niin koneet vaan kuumenevat ja tehot katoavat. Samalla autoja joutuisi ajaamaan hiukan harkitummalla kaasunkäytöllä kun koko ajan ei voi polkea kaasu pohjassa ettei koneet kuumene liikaa.

Edit: Niin lisäks vielä sellanen että pinionin ja vetorattaan voisi merkata harkkojen jälkeen samoin kuin renkaat niin ne olisi helppo tarkastaa katsastuksessa.
« Viimeksi muokattu: 11.04.10 - klo: 21.17 kirjoittanut sakke_ »
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #116 : 11.04.10 - klo: 21.45 »
Onkos kellekään tullu sellasta ideaa mieleen että määrättäs radalloille minimi välitys. Tällä saataisiin jokainen auto kiihtymään samaa tahtia oli kers tai ei ja jos välitys on riittävän pitkä niin kerssi säätimistäkään ei olisi etua koska koneet eivät pääsisi kiertämään yli vakio kierrosten pää suorallakaan. Tämä tuo eteen sen että jos ennakot on säädetty liian kireiksi kers säätimissä niin koneet vaan kuumenevat ja tehot katoavat. Samalla autoja joutuisi ajaamaan hiukan harkitummalla kaasunkäytöllä kun koko ajan ei voi polkea kaasu pohjassa ettei koneet kuumene liikaa.

Edit: Niin lisäks vielä sellanen että pinionin ja vetorattaan voisi merkata harkkojen jälkeen samoin kuin renkaat niin ne olisi helppo tarkastaa katsastuksessa.

Jos välitykselle laitetaan maksimi se tarkoittaa käytännössä sitä että sinulla pitää olla kaikki ne "nopeat säätimet" omistuksessa ja sitten pitäisi testaa mikä niistä on nopein. Pahimassa tapauksessa käy niin että ajetaan huonosti käyttäytyvillä autoilla siksi että säännöt rajaa jotain mihin säädintä ei ole suunniteltu.

Omasta kokemuksesta sanoisin että esim Tekinin saa ihan tarpeeks ärhäkäksi vaikka olisi rajoitettu välitys eli en usko että tämä edes ratkaisi mitään ongelmia, lähinä loisi niitä lisää.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #117 : 11.04.10 - klo: 22.10 »
Itse asia ei muutu miksikään, vaikka kilpailevien merkkien edustajat yrittävät kääntää tätä mukamas merkkiasiaksi.

Minusta on ihan sama kuka ne säätimet valmistaa. Tärkeintä minusta olisi vakioluokan palauttaminen VAKIOksi.

Laukaan mahtava TSS-10 luokan osallistujien määrä kertoo siitä, että päätös avata luokka ikärajoista oli 100% oikein.
Suurta osallistujamäärää ei todellakaan voi tulkita kannatukseksi nykyiselle säädintilanteelle. Jos LMM ehtii, niin voisi vaikka järjestää gallupin kisapaikalla ,-))

En yrittänyt muuttaa keskustelua merkkiasiaksi, kuhan tein huomion että osasyynä voisi olla tuo mainitsemani asia. Minulle henkilökohtaisesti (ja kauppiaana*) on ihan sama onko meillä ensi vuonna TSS-10 luokassa vakiosäädin/säätimet tai ei.

Tärkeintä minulle on se että meillä on luokka mihin on helppo sopeutua ja rahallisesti helppoa aloittaa. Tämä luo hyvät harrastemahdollisuudet kaikille ja laji voi kasvaa. Hyvä tapa luoda tämä voi hyvinkin olla hyvän vakiosäätimen/säätimien valinta.

Gallup olisi hieno asia ja se varmaan kertoo jotain. Tuloksen tulkitseminen voi olla tosin haastavaa koska harvalla TSS-10 luokassa on tarvittava kokemus, että voisi arvioida mikä olisi se oikeesti paras vaihtoehto. Gallupissa voisi myös kysyä nykyistä säädintä ja onko aikomusta päivittää tällä kaudella nopeampaan.

Itse pystyn ainoastaan spekuloimaan, että testaamisen arvoisia yhdistelmiä voisi olla 21.5t ja 23.5t vapaalla säätimellä ja 17.5t vakioidulla säätimellä. Vakioitu säädin myös poistaa kaikki tähän mennessä ostetut säätimet käytöstä ja kaikkien pitäisi ostaa taas uusi säädin.

*Kirjoitan tällä tunnuksellä 100% omia mielipiteitä ja jätän kaupalliset intressit "Axelsco" tunnukselle.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #118 : 11.04.10 - klo: 22.10 »
Jos välitykselle laitetaan maksimi se tarkoittaa käytännössä sitä että sinulla pitää olla kaikki ne "nopeat säätimet"...
Omasta kokemuksesta sanoisin että esim Tekinin saa ihan tarpeeks ärhäkäksi vaikka olisi rajoitettu välitys eli en usko että tämä edes ratkaisi mitään ongelmia, lähinä loisi niitä lisää.
Nyt et tainnut tajuta ideaa.
Kun nykyisillä kers säätimillä saadaan autot kulkemaan välityksiä lyhentämällä jolloin kone saadaan kiertämään enemmän ja tätä kautta lisää vauhtia. Olen testannut omaa tekiniä pitkillä ja liian pitkillä välityksillä ja silloin ero normi säätimeen on minimaalinen koska koneeseen ei tule enempää vääntöä vaikka kuinka sitä säädintä säätää lähinnä koneen saa kuumenemaan. Eli jos välitys on niin pitkä että vakio säädin saa vasta suoran päässä juuri ja juuri täyden vauhdin niin kun vertaa esim. tekiniä samalla välityksellä niin ero ei ole merkittävä koska kone ei väännä sen enempää kuin kerssittömälläkään säätimellä.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #119 : 11.04.10 - klo: 23.06 »
^ Eihän tuo olisi miltään kantilta katsottuna "kätevä tapa" hallita kulkuja. Katsastuksessa ei ole aikaa laskea kokonaisvälityksiä eri autoille ja spurri-pinjoni-yhdistelmille.