Kirjoittaja Aihe: Maastosarja 2010 säännöt  (Luettu 23146 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #30 : 09.05.10 - klo: 19.38 »
Mitä autolle kannattaa tehdä aina huoltojen aikana. Tietysti siis korjata vaurioita jos autoon sellaisia tulee. Esim turistissa renkaat yleensä puhdistetaan, auto twiikataan ja säädetään jos tarvis on. Lyhyesti siis, mitä asioita autosta kannattaa tarkkailla erien välissä kun aikaa on.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #31 : 10.05.10 - klo: 18.48 »
Sääntöihin tehty tarkennus:

2.5.1 Rengassäännöt

LISÄYS 10.5.2010: Renkaiden rakenteen muokkaaminen on kielletty molemmissa luokissa. Ilmareikien teko ja pintakuvion muokkaaminen on sallittu.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa kisaaja

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #32 : 10.05.10 - klo: 22.43 »
Jep. Kuka ostaa läjän nelkun etupyöriä? Leikattuja ja leikkaamattomia, uutta ja vähän ajettua :evil:
-Goldi

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #33 : 16.05.10 - klo: 10.33 »
SC-säännöistä kysymys:

"Erikseen lisättävät siivet tai ilmaohjaimet on kielletty, korin pitää olla yksiosainen."

Tarkoittaako tuo, että Asson ’09 Championship Body (tulee myös SC10FT:n mukana) on laiton, jos siihen ruuvaa kiinni nuo takaosan numerokyltit tms? Eli kisoihin ne pitäisi irroittaa?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #34 : 16.05.10 - klo: 10.52 »
Eikös tuo sääntö ole ihan selkeästi kirjoitettu eikä siitä pitäisi syntyä mitään tulkinnanvaraa? Eli ilman niitä pleksejä saa ajaa.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #35 : 16.05.10 - klo: 11.40 »
En kyllä luokittelisi numerokylttien pleksejä ilmanohjaimiksi tai siiviksi, mutta jos tulkinta on tuo niin eipäs laiteta numerokylttejä omiin autoihin.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #36 : 16.05.10 - klo: 11.53 »
Tuo on vain oma tulkintani, mutta jos numerokyltit tekee Suomen 1:10 kilpanumeroiden kokoon niin aika isot ylimääräiset ilmanohjaimet siitä saa (vähän nykyformuloiden takasiipeen asti jatkettujen takakatteiden tapaan).

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #37 : 16.05.10 - klo: 11.58 »
Ilmanohjaimet tai ei, niin tuo ei täytä tuota yksiosaisuuden vaatimusta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #38 : 16.05.10 - klo: 17.15 »
Olen ajanut sekä numerokylteillä ja ilman, eikä mitään eroa kierrosajoissa tai ajettavuudessa ollut havaittavissa. Autojen aerodynamiikka on sitä luokkaa että pari puolikkaan stidiaskin kokoista numerokylttiä katon takana ei tee paranna kilpailukykyä millään tavalla.

Tämä numerokylttiasia sulkee kisoista pois RTR autot joissa on kyltit valmiina. Toki ne on poistettavissa mutta...

Ykisosainen kori? Oma kori on sitten sääntöjenvastainen, sivuikkunat poistettu sekä "takapeltiin" leikattu "tuulettimien" reiät korin alle kertyvää ilmaa varten. Näihin reikiin on laitettu verkko näyttävyyden takia, nythän kori ei ole enään yksiosainen joten hylkyyn menee katsastuksessa. Jos tukin reiät jesarilla niin silloinkaan kori ei ole yksiosainen, eli joko reiät tai leikkaamaton kori?

Mihin vedetään saivartelun ja järkevän sääntötulkintojen raja?
Kylätason RC-kuski.

Poissa Lusikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #39 : 30.05.10 - klo: 16.32 »
Terve!

Olisi tarkoitus osallistua kolmeen viimeiseen kisaan M2-10 ja M4-10.

Voiko siis aikaisemmin efra hyväksytyillä NiMH- akuilla ajaa vielä?
Viimeksi ajoin 2008 ja silloin omat akut hyväksyttiin leikkiin mukaan.

Säännöissä lukee:
"2.5.2 Akkusäännöt
NiMh-akkujen osalta noudetaan voimassa olevaan Efran akkulistaa"

Ja Efra-listassa lukee:
"APPROVED NiMH BATTERY LIST. 2010.
Only cells detailed below are approved for EFRA Sanctioned Events."

Itsellä siis käytössä ainakin vuoden 2007 listasta löytyvät Grepowin 4200 akut.
http://www.ps93.ch/reglement/akkuliste-2007.pdf


PS. Käyttääkö kukaan oikeastaan näitä NiMH-akkuja kisoissa?
XXX-4 / XXX-CR

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #40 : 31.05.10 - klo: 14.43 »
PS. Käyttääkö kukaan oikeastaan näitä NiMH-akkuja kisoissa?
Tähän vois vastata hyvin yksiselitteisesti että ei käytä. Ja jos joku väittää että käyttää niin saattaa joku satunnainen kuski ajaa vielä peltikennoilla mutta tuskin on top 20 sisällä tuloksissa, korjatkaa toki joku jos olen väärässä.
Jos haluat oikeasti kisata niin suosittelen ostamaan yhden kunnon lipon jolla voit ajaa koko kisa kauden.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #41 : 31.05.10 - klo: 15.41 »
Sakke ei varmaankaan tarkoita etteikö nimheillä ajaa voisi tai pärjäisi, mutta lipo on NIIN helppo käyttöinen vs. peltikenno. Itse ostaisin ehkä sen pari lipoa että kisan aikana aina toinen akku saa huilia ja latautua rauhassa.

Poissa Lusikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #42 : 31.05.10 - klo: 18.34 »
Kiitos vastauksista. Kyllä niihin lipoihin tässä varmasti siirrytään kohtapuoliin.

Jos nyt kuitenkin tulisin vielä yhden kisan ajamaan peltikennoilla, niin saako juuri noilla akuilla siis ajaa? Eli Grepow 4200. Löytyy vuoden 2007 Efran listasta (http://www.ps93.ch/reglement/akkuliste-2007.pdf), mutta ei vuoden 2010 listasta.

Edit. Kukaan ei tiedä tai sit on tyhmä kysymys?
« Viimeksi muokattu: 04.06.10 - klo: 11.30 kirjoittanut Lusikka »
XXX-4 / XXX-CR

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #43 : 05.06.10 - klo: 15.00 »
Mielestäni sallitut akut on listattu 2010-listassa. Oman ja muiden terveyden vuoksi noilla vanhoilla NiMheillä ei kenenkään kannata harrastaa...
---

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #44 : 01.07.10 - klo: 17.12 »
Noniin nostetaampa asia nyt tapetille täälläkin.
http://rc10.fi/index.php?topic=48279.msg452118#msg452118
Tämmöinen toiminta tulee kohottamaan kisaamisen kustannuksia kohtuuttomasti niille jotka joutuvat ajamaan kisoihin pitkän matka. Koska jos haluat menestyä radalla jolla kisat ovat pakotetaan tällä toiminnalla käymään kisapaikalla reenaamassa ja hakemassa säädöt autoon jo etukäteen toisin kuin aikasemmin jolloin perjantaina on ollut hyvää aikaa säätää auto ja hakea radan ajolinjat kohdalleen siinä kunnossa kun rata tulee kisassa olemaan.

Ja nyt on sitten kenenkään aivan turha vedota siihen että samaan tyyliin toimitaan rata/turisti puolella koska crossi on aivan eri laji. :azn:
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #45 : 01.07.10 - klo: 20.45 »
Ei vaan samaan tyyliin toimitaan krossissa.

Ja mitenkäs se Jose voitti jyväskylässä vaikka pitkältä tulikin eikä ollut treeniä alla...
Ja mitenkäs se pysty voittamaan aivan uudella takatuupilla jolla ei ollut treenannut ja ehtinyt hakemaan niitä säätöjä ennen kisapaikalle tuloa.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #46 : 01.07.10 - klo: 20.51 »
Ja mitenkäs se Jose voitti jyväskylässä vaikka pitkältä tulikin eikä ollut treeniä alla...
Ja mitenkäs se pysty voittamaan aivan uudella takatuupilla jolla ei ollut treenannut ja ehtinyt hakemaan niitä säätöjä ennen kisapaikalle tuloa.
No eiköhän se Josen tekemisen taso oo ihan jotain muuta kuin muiden kuolevaisten kuskien ajot..  :grin:
Ja ihan oman osaamattomuuden takia mielelläni jätän sen kisan pois missä ei oo mitään mahollisuutta ajella finaalissa mielummin meen sen viikonlopun reenaan tosissaan että on sit niissä kisoissa missä on jotain mahkuja niin ajamassa kovempaa... Siellä finaalissa kun ei oo kuin rajallinen määrä paikkoja ja 3/4 kisasta lasketaan niin jätetään se yks pohjanoteeraus jo valmiiks pois niin pistää vähän yrittään kovempaa seuraavissa kisoissa. :)
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #47 : 01.07.10 - klo: 20.59 »
Ja mitenkäs se Jose voitti jyväskylässä vaikka pitkältä tulikin eikä ollut treeniä alla...
Ja mitenkäs se pysty voittamaan aivan uudella takatuupilla jolla ei ollut treenannut ja ehtinyt hakemaan niitä säätöjä ennen kisapaikalle tuloa.
No eiköhän se Josen tekemisen taso oo ihan jotain muuta kuin muiden kuolevaisten kuskien ajot..  :grin:
Ja ihan oman osaamattomuuden takia mielelläni jätän sen kisan pois missä ei oo mitään mahollisuutta ajella finaalissa mielummin meen sen viikonlopun reenaan tosissaan että on sit niissä kisoissa missä on jotain mahkuja niin ajamassa kovempaa... Siellä finaalissa kun ei oo kuin rajallinen määrä paikkoja ja 3/4 kisasta lasketaan niin jätetään se yks pohjanoteeraus jo valmiiks pois niin pistää vähän yrittään kovempaa seuraavissa kisoissa. :)

Paraskin puhumaan kun en ole kisoissa käynyt, mutta eikö nimenomaan kannattaisi mennä sinne kisoihin ajamaan että oppisi? Jos Josen tekemisen taso on... korkea... niin eikö silloin ole ihan oikeutettua että sellaiset pärjää ja ne joiden tekemisen taso ei ole niin korkea, niin ei sitten niin hyvin pärjää. Enkä edes tiedä miten olet pärjännyt, mutta ihan yleisesti.

Ja finaali se on Ö-finaalikin  :huh:

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #48 : 01.07.10 - klo: 21.07 »
Paraskin puhumaan kun en ole kisoissa käynyt, mutta eikö nimenomaan kannattaisi mennä sinne kisoihin ajamaan että oppisi? Jos Josen tekemisen taso on... korkea... niin eikö silloin ole ihan oikeutettua että sellaiset pärjää ja ne joiden tekemisen taso ei ole niin korkea, niin ei sitten niin hyvin pärjää. Enkä edes tiedä miten olet pärjännyt, mutta ihan yleisesti.
Ja finaali se on Ö-finaalikin  :huh:
Ohan tuo totta mutta itsellä kun ei tätä nykyä ole mahdollista työn takia reenata edes koti radalla niin mielummin ajan viikonloppuna sen 10 tuntia reeniä kuin ne 35-45min kisalähtöjä.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

to_lat

  • Vieras
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #49 : 01.07.10 - klo: 22.35 »
Lainaus
MISSÄ PERJANTAIN 16.4 VAPAAT HARJOITUKSET 
Kiitokset tiedosta PERUN ilmottautumiseni kisoihin kun perjantaina ei pääse harjoittelemaan.

Lainaus
Auton hajoaminen ja radion pimentyminen kisaa edeltävissä reeneissä on riittävä syy.

Lainaus
Ja ihan oman osaamattomuuden takia mielelläni jätän sen kisan pois missä ei oo mitään mahollisuutta ajella finaalissa mielummin meen sen viikonlopun reenaan tosissaan että on sit niissä kisoissa missä on jotain mahkuja niin ajamassa kovempaa

Nyt on sitten oikeesti jollain on puurot ja vellit sekaisin. Mikähän näistä nyt olisi uskottava selitys. Ensin perutaan, kun ei ole treenejä. Sitten hajoaa auto tai radio ja kuitenkin ollaan mennossa treenaamaan johonkin muualle kisojen aikaan.


Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #50 : 01.07.10 - klo: 22.59 »
Lainaus
MISSÄ PERJANTAIN 16.4 VAPAAT HARJOITUKSET 
Kiitokset tiedosta PERUN ilmottautumiseni kisoihin kun perjantaina ei pääse harjoittelemaan.

Lainaus
Auton hajoaminen ja radion pimentyminen kisaa edeltävissä reeneissä on riittävä syy.

Lainaus
Ja ihan oman osaamattomuuden takia mielelläni jätän sen kisan pois missä ei oo mitään mahollisuutta ajella finaalissa mielummin meen sen viikonlopun reenaan tosissaan että on sit niissä kisoissa missä on jotain mahkuja niin ajamassa kovempaa

Nyt on sitten oikeesti jollain on puurot ja vellit sekaisin. Mikähän näistä nyt olisi uskottava selitys. Ensin perutaan, kun ei ole treenejä. Sitten hajoaa auto tai radio ja kuitenkin ollaan mennossa treenaamaan johonkin muualle kisojen aikaan.




Tuohan on ihan selvää epäurheilijamaista käytöstä.
*HOKE*:N sanoin lahjattomat treenaa......
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #51 : 01.07.10 - klo: 23.24 »
jose on aivan kuolevainen siinä missä muutkin.
Voitettavissa ja voitettukin moneen kertaan.... Minäkin.
Ja ilman sen enempiä treenejä.

Joku jo sanoikin että eikös sitten nimenomaan kannata mennä kisoihin kun siellähän sitä oppii.
Juuri niin.
Pitää opetella ne auton säädöt jne niin että auton saa säädettyä ekoissa erätreeneissä ja loput viilaukset alkuerissä.
Vieläpä kun otetaan huomioon että toimiva auto toimii hyvin radasta riippumatta... Ainoastaan hienosäätkä tarvitaan.
Jos kisoissa pärjääminen meinaa olla hankalaa niin siihen tarvitsee ainoastaan lisää kisakokemusta.

Kisoihin siitä!    :afro:

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #52 : 02.07.10 - klo: 16.33 »
Minä en ole töiden takia päässyt kiertämään vielä yhtäkään krossikisaa. Jyväskylä meni töiden takia ja nyt Salo. Mutta Vaasaan lähden vaikka väkisin, pääasia että kisaamaan pääsee ja katsomaan muiden ajoa,oppimaan ja kyselemään neuvoja yms. Sen tiedän jo varmaksi että näillä treenimäärillä ei voiteta edes sitä Ö-finaalia vaan ollaan liikkuvana pujottelukeppinä. Mutta kisoista ainakin itselle jää niin paljon käteen vaikka sijoitus olisi häntäpäässä. Vinkkejä,neuvoja, uuden opettelua ja sitä ajamistakin. Noh vielä kun ei ole kokemusta paljoa niin uutta oppii kokoajan. Sikäli ymmärrän jos joku oikeasti osaava ajaja jättää kisat väliin sen takia koska ei edellis päivänä pysty treenaamaan.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #53 : 02.07.10 - klo: 18.53 »
"Hei mutsi mä en ooo syöny mun lääkkeitäää.."

Sakke vähää pipoo löysemmälle, ei aina voi voittaa... tai koskaa edes.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #54 : 03.07.10 - klo: 00.52 »
snakepoisonilla aivan oikea asenne. Kisoissa oppii moninkerroin enemmän kuin treenipäivänä.

Mutta.... Oikeesti osaava ei tartte perjantain treeniä juuri ennen lauantain kisaa, koska hän osaa kyllä säätää sen auton parilla kierroksella ja pärjää ilman sitä treeniäkin.... Kuten on jo moneen kertaan nähty.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #55 : 03.07.10 - klo: 03.46 »
snakepoisonilla aivan oikea asenne. Kisoissa oppii moninkerroin enemmän kuin treenipäivänä.

Mutta.... Oikeesti osaava ei tartte perjantain treeniä juuri ennen lauantain kisaa, koska hän osaa kyllä säätää sen auton parilla kierroksella ja pärjää ilman sitä treeniäkin.... Kuten on jo moneen kertaan nähty.
Niin kyllähän ne jotka osaa pärjää mutta jos ne reenit ois niin kädettömätki kykenis vähän paremmin pärjäämään. Ei kaikilla oo mahollisuutta käydä edellisenä viikonloppuna reenaas radalla...
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #56 : 03.07.10 - klo: 08.21 »
Mutta.... Oikeesti osaava ei tartte perjantain treeniä juuri ennen lauantain kisaa, koska hän osaa kyllä säätää sen auton parilla kierroksella ja pärjää ilman sitä treeniäkin.... Kuten on jo moneen kertaan nähty.

Eipä siitä reenaamisesta haittaakaan olis, itellä ei ainakaan ole mitään hajua auton säätämiseen. Tuupparilla ajanu vasta tänä keväänä/kesänä ulkona.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #57 : 05.07.10 - klo: 02.33 »
snakepoisonilla aivan oikea asenne. Kisoissa oppii moninkerroin enemmän kuin treenipäivänä.

Mutta.... Oikeesti osaava ei tartte perjantain treeniä juuri ennen lauantain kisaa, koska hän osaa kyllä säätää sen auton parilla kierroksella ja pärjää ilman sitä treeniäkin.... Kuten on jo moneen kertaan nähty.
Niin kyllähän ne jotka osaa pärjää mutta jos ne reenit ois niin kädettömätki kykenis vähän paremmin pärjäämään. Ei kaikilla oo mahollisuutta käydä edellisenä viikonloppuna reenaas radalla...

Jos ne perjantain treenit on ja sinne menee ne "kädettömät" treenaamaan niin aina sinne tulee niitä osaaviakin.
Eli ero on sama koska molemmat pääsee treenaamaan.
Ainoastaan sillä että ne nopeimmat kuskit jätetään treenejen ulkopuolelle ja ainoastaan ne muut saa treenata, saadaan hieman tasoitettua eroa...

Se että kukaan ei pääse, on kaikille sama.
Ei oo kaikilla mahdollisuutta käydä edellisenä viikonloppuna joo...
Tuota... tuo heitto meni siinämielessä meikäläiseltä vähän ohi, koska tuohon voidaan laskea jokainen kuski mukaan.
Ja se että perjantaina (arkipäivä jolloin ihmiset tekevät töitä) ei kaikilla myöskään ole mahdollisuutta treenata.

Ja MirosHima... No mene treenaamaan... jollekin radalle.
Sillä treenillä on nimenomaan merkitystä tottakai.
Sen hajun auton säätämiseen saa ihan miltä tahansa radalta.
Ei siihen tarvita mitään tiettyä rataa.
Tai edes päivää juuri ennen kisoja... Ihan vaikka se oma lähin rata riittää siihen opetteluun.

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #58 : 05.07.10 - klo: 17.53 »
snakepoisonilla aivan oikea asenne. Kisoissa oppii moninkerroin enemmän kuin treenipäivänä.

Mutta.... Oikeesti osaava ei tartte perjantain treeniä juuri ennen lauantain kisaa, koska hän osaa kyllä säätää sen auton parilla kierroksella ja pärjää ilman sitä treeniäkin.... Kuten on jo moneen kertaan nähty.
Niin kyllähän ne jotka osaa pärjää mutta jos ne reenit ois niin kädettömätki kykenis vähän paremmin pärjäämään. Ei kaikilla oo mahollisuutta käydä edellisenä viikonloppuna reenaas radalla...

Jos ne perjantain treenit on ja sinne menee ne "kädettömät" treenaamaan niin aina sinne tulee niitä osaaviakin.
Eli ero on sama koska molemmat pääsee treenaamaan.
Ainoastaan sillä että ne nopeimmat kuskit jätetään treenejen ulkopuolelle ja ainoastaan ne muut saa treenata, saadaan hieman tasoitettua eroa...

Se että kukaan ei pääse, on kaikille sama.
Ei oo kaikilla mahdollisuutta käydä edellisenä viikonloppuna joo...
Tuota... tuo heitto meni siinämielessä meikäläiseltä vähän ohi, koska tuohon voidaan laskea jokainen kuski mukaan.
Ja se että perjantaina (arkipäivä jolloin ihmiset tekevät töitä) ei kaikilla myöskään ole mahdollisuutta treenata.

Ja MirosHima... No mene treenaamaan... jollekin radalle.
Sillä treenillä on nimenomaan merkitystä tottakai.
Sen hajun auton säätämiseen saa ihan miltä tahansa radalta.
Ei siihen tarvita mitään tiettyä rataa.
Tai edes päivää juuri ennen kisoja... Ihan vaikka se oma lähin rata riittää siihen opetteluun.

No ei todellakaan ole sama.. Kokenut kuski pääsee "hieman" nopeammin sujuiksi uuden radan ja kuten tässä salon tapauksessa täysin erilaisen alustan kanssa. Kaikki kyllä tajuaa halutessaan myös sen ettei se tutulla radalla hinkkaaminen ole ratkaisu asiaan. Ihan esimerkkinä nyt vaikka näin että tietty ajamisen taso on jo saavutettu, ja sitä kotirataa pystytään kiertämään hyvällä nopeudella ja jopa varmuudella, ei todellakaan tarkoita sitä että täysin vieraalle radalle mennessä setupit ajotyyli ja profiilin omaksuminen jotenkin helpottuis.

Tästäkin asiasta tietty pystytään vääntämän täysin mitäänsanomatonta tekstiä kyllä sivutolkulla jos tälle linjalle halutaan lähteä. Mun pointtina tässä olis laatia sarjalle säännöt jotka muokkaisivat osakilpailut sarjan sisällä samankaltaisiksi, ettei yllätyksiä ja pettymyksiä suotta tulisi.

Selvää on että 90% sähkökrossikuskeista on tottunut ja haluaa säilyttää tuon perjantain treenipäivän, ja lisäämällä se ensikauden sääntöihin, ei uusilla järjestäjilläkään tule suurempaa tuskaa selvitellä miten on aikaisemmin menty..
Lapsikin jo ymmärtää että on turha osotella ketään sormella tyyliin "ei mekään saatu ajaa teillä kun sato.." Sillon mahdollisuus on ollut olemassa, ja thats it, Kelejä kukaan ei voi vaatia tasapuolistamaan.

Tohon tasogappiasiaan vielä semmonen huomio, että kehitys hidastuu tietyn rajan saavuttaneilla kuskeilla joka lajissa. Eli ette te pikkuautoilun Hoket ja muut RC-loordit pääse meitä kädettömiä karkuun vuosi toisensa perään, sen voin luvata!!  :grin:

 


Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Maastosarja 2010 säännöt
« Vastaus #59 : 05.07.10 - klo: 23.46 »
^ Komppaan Jussia, eli samanlainen kaava kaikkiin kisoihin ja pe-treenit sääntöihin.

Salon kohdalla vaan taisi käydä sellainen "huti", että ei vaan yksinkertaisesti tiedetty sähkökrossissa vallinneesta tavasta.

Monella kuskilla vauhti nousee perjantain treenien ansiosta ihan eri tasolle uudelle radalle mentäessä. Kokemattomalla kuskilla auton säätäminen, uusien hyppyreiden omaksuminen ja alustan tottuminen on huomattavasti hitaampaa. Itse olin viimekaudella keltanokkana Maastosarjassa ja ilman perjantain treenejä olisin ollut täysin kassalla, kun lauantaina alettiin ajamaan kelloa vastaan.

Tietty voitaisiin tehdä, niin kuin polttispuolella tehdään, mutta kun tämä ei ole polttiskrossia, vaan sähkökrossia ja tälläkin luokalla on omat vakiintuneet (hyvät) tavat.