"Kylmä totuus on edelleen, että yli 27-vuotiaat (käytännön raja menee jossakin 17-18v-hujakoilla), jotka eivät pysty/halua ajaa TS-10:ssa, ovat ilman luokkaa. Jos se on tarkoituskin, silloin kaikki on hyvin. Olen vain olettanut, että laji toivottaisi tervetulleeki jokaisen harrastelijan, ikään katsomatta. " VesaK
sekä tj- että ts-luokissa on ollut satunnaisesti mukana myös jäähdyttelijöitä ja harrastelijoita, joka on aina ilahduttava piirre. jos jo nykyisiin luokkiin löytyisi lisää näitä "ei-niin-tosissaan-olevia" harrastelijoita, niin se olisi varmastikin omiaan madaltamaan kynnystä lähteä kisaamaan uusille löysäpipoisille kokeilijoille. kisailijoista löytyy nykyisinkin myös niitä, jotka kisaavat pienellä budjetilla ja rennolla asenteella. ehkä näin kisaajamäärät saataisi kasvamaan. ehkä.
suomen tilannetta on hieman vaikea vertailla suuren maailman tilanteisiin, jos puhutaan esim. maista suomi-saksa. harrastajamäärät ovat saksassa varmastikin 10-20- kertaiset, joten porukkaa riittä useampiin luokkiin. ehkä olisi hyvä keskittyä nykyisten luokkien profiilien parantamiseen, mikäli tarvetta on. ja varmastikin nykyinen lajiavastaava myös tätä asiaa hoitaa innokkaasti.
moottoripuoli on usein noussut avainkysymykseksi. siinä on hyvä käydä keskusteluja ja tarkkailla, mikä on paras vaihtoehto vakioluokkaan. ja muutenkin vakioluokan sääntöjä on pohdittava, mikä olisi parasta kokonaisuuden kannalta. tarkoituksenahan ei varmasti ole jättää ketään kisatoiminnan ulkopuolelle, vaan tarjota mahdollisimman suurta harrastajamäärää tyydyttävä kokonaispaketti.
kerhokisatoiminta on eri puolilla (VAU, Oulu) toiminut tässä esimerkillisesti. voisiko kuitenkin seuraava hyppäys harrastajakisailijalle olla jo tj- tai ts-luokka? :|