Kirjoittaja Aihe: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt  (Luettu 106531 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #150 : 20.01.11 - klo: 16.30 »
Okei... en näköjään lukenut tarkasti tuota kohtaa.

Eniveis... ei vieläkään poista sitä että se on edelleenkin yhä hankalampaa aloittelijoille.
Myöskin korostaa kaluston eroja...

Aika harva kun oikeesti pääsee sen 10 minuuttia radalla kuin radalla, mutta ylivoimaisesti suurin osa pääsee 9 minuuttia.

45 minuutin A finaalikin on sellainen että siinä paras tankkiväli on 9 minuuttia.
Muuten tarttee päästä jo sitten niin pitkään tankkaamatta että se onnistuu vain oikeasti hyvin hyvin harvoin.

10 minuutin alkuerässä sillä on erittäin suuri ero pääsetkö maaliin tankkaamatta vai pitääkö tankilla käydä.
Finaalin aikana yhden tankkauksen ero kisakumppaneihin on aika marginaalinen.

Mä en näe että alkuerien pidentäminen 10 minuuttiin tois ainakaan lisää kuskeja...
Jopa päinvastoin, koska kalustolla ja säätötaidoilla jne tulee olemaan iso merkitys...
Tankkaajan taidotkin jo vaikuttavat... Parin sekunnin ero alkuerässä saattaa merkata monta sijaa...
Finaalissa sen eron saa vielä hiljalleen kurottua kiinni.
No mutta edelleenkin tämä siis vain suurentaa kärkijätkien, keskikastin ja aloittelijoiden välisiä eroja ja koska ei haluta antaa niin suurta siimaa kavereille niin tarttee myös kaluston kanssa hommata ne viimesimmät.

Enemmän panostamista ja vielä enemmän pikkujuttuja joissa yhdenkin pienen virheen takia rokotetaan selkeästi.


Edes EM kisoissa ei yleisesti ajeta 10 minuutin alkueriä.
Se on MM kisojen erikoisuus.



5 minuutin ajallinen lisäys päivän ajamisissa mutta sillä kustannuksella että kärjen perässä pysyminen on vielä mahdottomampaa...
Ei kuulosta sen arvoiselta että tätä kannattais ihmeemmin eteenpäin ajaa samalla kun ihmetellään miten porukkaa saa lisää ja miten aloittelijoiden kynnystä saa pienemmäksi.


5 minuutin alkuerissä saadaan esiin nimenomaan kuskejen nopeuserot.
Siihen ei tarvita kokeneita tankkaajia tankkipistooleineen jne.
Jo muutenkin meinaa olla mahdotonta saada kokenutta mekaanikkoa kisoissa edes semifinaaliin... Saati sitten A finaaliin.

Alkuerissä on tarkotus saada kuskista se nopeus irti minkä mukaan sitten mennään niihin finaaleihin missä tarttee jo osata tankatakin.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #151 : 20.01.11 - klo: 21.23 »
Eränpituusasiassa samaa mieltä Hoken kanssa.

Sillä, kuinka monta minuuttia yhteensä päivän aikana ajetaan, on toki merkitystä, mutta vielä enemmän on merkitystä sillä, kuinka monta kertaa pääsee yrittämään ja kokeilemaan. Tässä on oleellinen ero, jos kolme yrityskertaa vähenee kahdeksi, niin tarkoittaa sitä että jokin saa mennä pieleen vain yhden kerran alkuerien aikana, koska on vain se toinen kerta, jolloin pitää onnistua.

Aloittelijaystävällisin kilpailuformaatti olisikin ennemmin sellainen, jossa ei ajeta pitkiä eriä ollenkaan, vaan maksimimäärä lyhyitä, esim 5min lähtöjä, koska tällöin saa mahdollisimman usein laittaa rikkimenneen auton kuntoon tai muuttaa säätöjä yms.

-A-

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #152 : 21.01.11 - klo: 10.45 »
Teoriassa joo aloittelija voi muuttaa säätöjä enemmän, jos on eriä enemmän. Käytännössä taitaa vaan olla niin, että ne proot paremminkin pystyy säätämään autoa vielä paremmaksi. Aloittelija sitten arpoo ja kyselee niiden säätöjen perään. Mutta ok - ei ajeta käärmettä pyssyyn 10 minuutin muodossa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #153 : 21.01.11 - klo: 11.29 »
Autoa voi säätää kuka tahansa paremmaksi.
Mutta se että saadaan kone kukkumaan 10 minuutin hiitti maaliin asti tarkoittaa että sopan pitää kestää vähintään 11 minuuttia jotta tuo onnistuu.
Se 10 minuutin tankkiväli kun ei vielä riitä... Pitäähän päästä ajamaan auto ensin viivan yli jolloin aika vasta käynnistyy... sekä kun otetaan huomioon että 10 minuutin aika saattaa tulla täyteen juuri sen jälkeenkun ylität linjan... Siitä vielä kierros täyteen...
Kyllä alkaa olemaan siinä ja siinä että edes 11 minuutin tankkivälillä onnistuis.
Ja siis... ei muuta kuin porukalta käsiä ylös kuinka moni pytyi kisatilanteessa tuollaisen tankkivälin ajamaan???????

Vain ja ainoastaan ne kaikkein kokeneimmat pystyy tuohon siten että radallakin vielä edetään kovaa, eikä siis säästellä polttoainetta ajamalla hyvin hiljaa.

Eli siinäkin tullaan jälleen siihen aloittelevan ja kokeneen kuskin eroon.
Erittäin moni kun tuppaa ajamaan on/off kaasulla.
Kokeneemmat eivät.

Muutenhan 10 minuutin alkuerät olis oikein kivat jos ei siihen vaikuttais mekaanikon nopeus ja kaluston täydellisyys.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #154 : 21.01.11 - klo: 15.56 »
Jos muutamme jotain muuttamisen ilosta, ei se tuo mitään parannusta.

Asian voi nähdä myös näin:

Lainaus
Tekemällä asioita siten, kuten on aina tehnyt tähänkin saakka, on ainoastaan mahdollisuus päästä sinne, minne on päässyt tähänkin saakka.

Jos asioita haluaa parantaa, kannattaa pitää mieli avoimena. Rengaskeskusteluun ei ole sen enempää tarvetta enää palata, mutta hyvä puoli tässä oli se, että sain asialla kirvoitettua hyvän ja tarpeellisen keskustelun liikkeelle.
Flying Calacucco

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #155 : 21.01.11 - klo: 16.31 »
Nimenomaan nyt on keskusteluiden aika. Kun säännöt kaudelle on tehty, niin niitä ei mielellään enää lennosta muuteta.

Poissa TheJR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #156 : 21.01.11 - klo: 17.24 »
Milloinkas M8 SM säännöt julkaistaan?
Fg Mini#84 White

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #157 : 22.01.11 - klo: 01.25 »
Jos asioita haluaa parantaa, kannattaa pitää mieli avoimena. Rengaskeskusteluun ei ole sen enempää tarvetta enää palata, mutta hyvä puoli tässä oli se, että sain asialla kirvoitettua hyvän ja tarpeellisen keskustelun liikkeelle.


No se on taas mielipide.

Mun mielestä ei ole tarpeellista sillon mikäli jokin sääntö ei ole oikeasti ongelma.
Ja nyt kun se ei ole ollut ainakaan kenenkään pärjäämis/harrastus mahdollisuuksille mikään este että on vapaat renkaat vaan jopa päinvastoin on ollu enemmän mahdollisuuksia valita lompakolleen sopivat renkaat niin en näe ongelmaa.

Tilanne olis hyvin eri mikäli maailmalla ja varsinkin arvokisoissa ajettais ykstyyppirenkailla.
Sillon minäkin liputtaisin sen puolesta että turhaan me täällä sekoillaan joillain eksoottisemmilla renkailla, vaan ajetaan niillä millä arvokisoissakin paremmuus ratkaistaan.
Mutta nyt se olisi lähinnä vain haittaamassa mikäli täällä peräkylässä päätettäis ajaa yhdellä renkaalla kun kaikkialla muualla ajetaan vapaalla.

Ai että paljonko saatais jo PM kisoissakin käkättimeen kun ei sinne lähtijöilä olis renkaita ellei ulkomailta osta.
Ellei tietysti sattuis käymään suuri munkki että juuri sillä radalla sattuukin olemaan se meidän valkkaama rengas hyvä...
Tosin tähänkään en jaksa uskoa kun renkaat kehittyy tässä luokassa aikalailla jatkuvasti niin oltais aina vuoden perässä renkaissakin.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #158 : 22.01.11 - klo: 08.23 »
Jos asioita haluaa parantaa, kannattaa pitää mieli avoimena. Rengaskeskusteluun ei ole sen enempää tarvetta enää palata, mutta hyvä puoli tässä oli se, että sain asialla kirvoitettua hyvän ja tarpeellisen keskustelun liikkeelle.

No se on taas mielipide.

Mun mielestä ei ole tarpeellista sillon mikäli jokin sääntö ei ole oikeasti ongelma.

Se, että jokin asia ei ole sinun mielestä ongelma, ei tarkoita välttämättä sitä, etteikö ongelmaa olisi olemassa jonkun toisen näkökulmasta. Avoimella keskustelulla tarkoitin sitä, että asioita voi yrittää nähdä muustakin kuin omasta näkökulmasta.

Hyvällä keskustelulla sen sijaan tarkoitin koko tätä aihetta, lienee siellä jokunen hyväkin ajatus.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #159 : 22.01.11 - klo: 13.11 »
Niin...

Kuten myös se että sinun mielestäsi siellä on ongelma, on myös mielipide.

Jos vuosia ja korkealla tasolla ajaneet kuskit eivät näe ongelmaa eikä varsinkaan näe miksi pitäisi olla montaa eri sarjaa, monelta eri valmistajalta jne
Niin kyllä...MINÄ en näe yhtään mitään ongelmaa.

Jos kärkijätkät ajaa yhdellä ja samalla renkaalla kisasta toiseen niin en mä ymmärrä millään että miksi aloittelijan tai keskikastin kuskin tarttee olla hommaamassa montaa eri gummia.

Kuten sanoin... siellä on vain vaihtoehtoja eli voit ottaa halvemmat renkaat jos haluat jne.

Ja taas se ykstyyppitouhu tekis ainoastaan nämä myyntihommelit hankalaksi niin lähinnä ykstyyppisyydestä saatais vain vaikeuksia, eikä mitään helpotusta.

Ykstyyppiä on perusteltu sillä että tekee renkaiden valinnan helpommaksi...
No aivan yhtä helppoa on kysyä muutamalta kuskilta millä renkaalla tarttee ajaa.

Vain mikäli itse HALUAA ihmetellä eri renkaita jne jne jne testailla eikä uskoa niitä jotka kärjessä ajaa samoilla renkailla niin sillon niitä renkaita sit on montaa erilaista ja homma on vaikeeta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #160 : 22.01.11 - klo: 14.02 »
Säännöt julkaistaan, kun ne valmistuvat. Nerokas vastaus  :grin:. Haasteena on, että EFRAn pilliluettelo valmistuu varmaan taas kovin myöhään. Mielellään saataisiin liki täydellinen pilliluettelo sääntöihin. Tuskin yhtään pilliä poistuu, mutta lisää saattaa tulla.

En tiedä mikä on kiire saada säännöt. Keskusteluista on varmasti selvinnyt, että mitään kovin suurta muutosta ei tule sekä autoa koskevat säännöt eivät taida muuttua sitten mitenkään.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #161 : 23.01.11 - klo: 13.31 »
Haasteena on, että EFRAn pilliluettelo valmistuu varmaan taas kovin myöhään. Mielellään saataisiin liki täydellinen pilliluettelo sääntöihin. Tuskin yhtään pilliä poistuu, mutta lisää saattaa tulla.

Eli yo voisi tulkita että noita 2xxx sarjan pillejä ei sitten raakatakkaan vielä tälle kaudelle ? Minulla oli jotain aikaisemmista EFRA:n jutuista sellainen käsitys että 2011 vedettäisiin jo 3xxx sarjalaisilla + näillä uusimmilla 2xxx-kolmikammiisilla ja että siellä olisi jatkossa joku fixaatio alkaa väsäämään jotain lisävaimentimia jne. että äänitasot saataisiin alas ? Mikäli mennään 2xxx niin hyvä, koska noista 3xxx pilleistä ei taida mikään pelata kunnolla ja siltä kantilta nykyset pillit on parempia paitsi tehon niin myös helpomman säätämisen takia. 
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #162 : 23.01.11 - klo: 22.41 »
Minun mielestäni yksityyppi renkaat EI.
-Henry Mort

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #163 : 24.01.11 - klo: 09.44 »
En aio esittää, että viime kauden pillejä poistuu (vaikka EFRA niin tekisi), koska nyt on jo kiire ensi ajokautta ajatellen pillien luokittelu + kaupustelu. Lisäksi tämä taas varmasti nostaisi aloittelijoiden ja muiden kynnystä sekä kustannuksia.

Mielestäni vasta vuodelle 2012 yritetään saada desibelit ajas (kannatettavaa), mutta miten. Se jäi selvitettäväksi. Desibelejä voi vähentää monella tavalla. Toisaalta nykymoottorit on hieman äänettömämpiä kuin muutaman vuoden takaiset kone+pilli yhdistelmät. Luulen, että polttoainetalouden ja väännön korostaminen on vienyt pahimmat desibelit pois.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #164 : 24.01.11 - klo: 10.30 »
Oliskohan ihan mahdotonta saada joku asioista tietävä sinne suunnittelijoiden ja asioista päättävien väliin?

Kyllä varmasti tommosen pillin voi saada hiljaiseksi ja samalla toimivaksi.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #165 : 24.01.11 - klo: 11.47 »
Mitä tulee pillien ääniin, niin ongelma on enemmän ratapuolella kuin krossissa. Nyt 2011 EFRA:n alaisissa arvokisoissa pillien äänieä tullaan mittaamaan ratapuolella. Krossista ei ollut puhetta. Myös Suomessa tulee olemaan kisoissa ratapuolella äänien mittaus, mutta krossia tämä ei koske ainakaan näillä näkymin.

Asiantuntemus asiasta on hyvä, mutta ongelma on lähinnä pillien valmistajat jotka eivät tähän mennessä ole ääniä laskeneet koska ei ole ollut todellista syytä (ei mittauksia kisoissa). Toive on että valmistajat reagoivat näihin mittauksiin vihdoin tekemällä asialle jotain.

Toinen haastava tekijä on varsinainen mittaus, koska sääntöjen mukaan mittaus tulee tehdä 10 metrin päästä autosta ja 1 metrin korkeudelta maan pinnasta. Radalta sopivan kohdan löytäminen on hankalaa sekä myös autoja on useampia, joten äänien erittely kahdesta vierekkäin ajavasta autosta on mahdotonta. Lisäksi radalla on myös muita ääniä varikolta jne ympäristöstä, joten asia ei ole niin yksinkertainen kuin voisi luulla.

Eli siis odotellaan mitä EFRA keksii, mutta itse en odota että asian tiimoilta ainakaan tämän vuoden aikana mitään radikaalia tapahtuu. Loppuvuonna EFRA kokouksen jälkeen taas tiedetään enemmän, sekä tietysti myös käytössä on ratapuolen kokemukset TP-10 luokasta Suomesta. TP-10 luokka ei kuitenkaan ole se ongelmallisin näistä, vaan C-8 luokka jota ei kuitenkaan Suomessa ajeta aktiivisesti. Mittaus Suomessa on lähinnä "lisäarvoa" niille kilpailijoille jotka ovat suuntaamassa arvokisoihin, jotta siellä ei tulisi hylkäyksiä / huomautuksia äänien takia.

EFRA:n linja tämän vuoden arvokisoissa on, että liian suuresta desibelimäärästä ei suoraan hylätä vaan annetaan kilpailijalle tiedoksi että hän voi korjata laitteensa seuraavaan erään. Koska mittaus on vaikea toteuttaa, niin myöskään kaikkiin mahdollisiin 0.001db ylityksiin ei puututa, vaan pyritään löytämään selkeät ylilyönnit joihin sitten puututaan ym. tavalla.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #166 : 04.02.11 - klo: 11.25 »

Mistä kalenterista löytyisi M8 SM:ien ajankohdat, kun KITIstä löysin vain 1. osakilpailun Kauhavalla?

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #167 : 11.02.11 - klo: 21.46 »
Ei aivan aiheesta mutta, onko kenelläkään tietoa, ajetaankohan kesällä T8 sarjaa jossain muodossa (SM, FO tmv.)?

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #168 : 14.02.11 - klo: 16.02 »

Kesän M-8 sarjan kisojen ajankohdista olisi jo TODELLA hyödyllistä saada lisää tietoa, kun KITIssä on kalenterissa vain M-8 I osakilpailu Kauhavalla 14-15.5.

Onkohan tuo ym. kilpailu kaksipäiväinen, niinkuin KITI kertoo?

Kun oman tiimin kalenteriin tulee taas päällekkäisyyksiä, niin olisi hyvä päästä suunnittelemaan kokonaisuutta.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #169 : 14.02.11 - klo: 17.49 »
Noinhan se kuuluukin ilmoittaa...
Onhan se säännöissäkin että ensisijainen päivä on lauantai ja sunnuntai varapäivä sään takia.

EM warmuppi oli ymmärtääkseni samana viikonloppuna kuin tuo kauhavan kisa... Joten lähes varmaksi voin sanoa että tuo päivämäärä tulee siirtymään.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #170 : 16.02.11 - klo: 09.26 »
Gomezin kirjeestä poimittuna niin tällä kaudella on sitten uusina asioina 25% nitroraja sekä pakollinen liposäkki. Nitroraja tuskin tuottaa tuskaa, mutta liposäkin hankinta ja käyttäminen voi unohtua ulko-olosuhteissa.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #171 : 16.02.11 - klo: 09.46 »
Gomezin kirjeestä poimittuna niin tällä kaudella on sitten uusina asioina 25% nitroraja sekä pakollinen liposäkki. Nitroraja tuskin tuottaa tuskaa, mutta liposäkin hankinta ja käyttäminen voi unohtua ulko-olosuhteissa.

Ei se liposäkin käyttö sisälläkään ihan niin hyvin suju vaikka luultavasti kaikille sellainen jo on ja useimpien ratojen säännöissä edellytetään sitä.

Tuukka, onko M-8 SM-kisojen päivämääristä tulossa jo piakkoin lisää tietoa?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #172 : 16.02.11 - klo: 11.11 »
Tässä kuussa varmaan saadaan kalenteri kasaan. Ensi maanantaina on lajiryhmän kokous, siitä varmaan alkaa asiat selkiytymään.

Mikäs on muuten sopiva lähestyminen liposäkittömiä kohtaan?

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #173 : 16.02.11 - klo: 11.28 »
Tässä kuussa varmaan saadaan kalenteri kasaan. Ensi maanantaina on lajiryhmän kokous, siitä varmaan alkaa asiat selkiytymään.

Mikäs on muuten sopiva lähestyminen liposäkittömiä kohtaan?

Ilmoitus ennen skaboja että DQ tarjolla :) skaboissa sitten waroitus ekasta rikkeestä ja DQ toisesta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #174 : 16.02.11 - klo: 11.55 »
Ja edelliseen korjauksena laadukas kerhosarja, ns. "Turku Open" formaatilla, kaikki ajavat täyspitkän finaalin. T8-luokan nostaminen takaisin suosioon => Huomattavasti helpompi auto ajaa samalla radalla kuin M8 => aloittelijaystävällinen.

Onko tähän T8 asiaan mitään ajatuksia? Itse voisin harkita ottavani tämän taas omaan ohjelmaani junnun kanssa mahdollisesti.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #175 : 16.02.11 - klo: 12.56 »
Joko on M8 auton kokoisia liposäkkejä saatavilla?

Senverran on ahdasta polttisautojen radiokoteloissa että lähes jokainen jonka tiedän lipoa tai lifeä käyttävän, pitää akun kotelossaan latauksen ajan.

No mutta... sääntöhän ei koske lifejä  :tongue:

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #176 : 16.02.11 - klo: 12.58 »
Tuo lipoakkujen lataussääntö on mielestäni myös vähän ristiriitainen ja määrittelyltään puutteellinen.

C-12 autoissa käytettään myös vastariakkua, eikä sitä joka latausta varten voi autosta irroittaa ja laittaa pussiin. Tätä ei muutenkaan olla valvottu kisoissa vaikka vastariakunkin lataaminen pitäisi tuon sääntöpykälän mukaan olla kielletty. Pitää ottaa asia esille lajiryhmän palaverissa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #177 : 16.02.11 - klo: 13.06 »
Jeps...

Nimenomaan polttiksenkin vastariakku kun on niin ahtaassa paikassa ja lähes kaikki haluaa asentaa sen mahdollisimman hyvin pehmustettuna paikoilleen, että sen poistaminen ja paikoilleen laittaminen on jopa erittäin työlästä tästä johtuen.
Myöskin akun poistaminen ja takaisin laittaminen on jopa "vaarallisempaa" koska johdot voi erittäin herkästi tästä edestakas änkemiestä ja tunkemisesta vaurioitua.

No mutta kuten totesin niin LiPo sääntöhän ei koske LiFe akkuja joten käytetään niitä...
Tai sitten pitää parsia muutama liposäkki toisiinsa että saa koko auton tungettua sinne  :p

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #178 : 16.02.11 - klo: 13.09 »
Gomez kirjoitti: This is not the only new rule we have to apply, I must recall you on the opening sentence of this letter, Safety comes first, this is linked to the charging of your LiPo/LiFe batteries. For such a “LiPo Sack” is mandatory at all EFRA classes, cost of it is nearly peanuts so please, buy one and USE IT. Itse efrasääntökirjaa 2011 ei ole näkynyt.

Mitenköhän tuo liposäkki on sitten määritelty?! Riittääkö Alepan muovikassi? Vai onko ainoa virallinen liposäkki vain kaupasta ostettu liposäkki liposäkki merkinnällä? On nimittäin pöljää kirjoittaa sääntö, jota voi kiertää tai valvominen vaikeaa. Jokainen kuitenkin taitaa ymmärtää säännön tarkoituksen ja hengen. Meistä fiksuimmat taitaa myös säilyttää akkujansa tuossa kaupan liposäkissä.

T8 sarjaa ei tule ainakaan viralliselle puolelle eli saisi SM arvoa.  Ensin pitää olla tarve vasta sitten SM-kisa, kun kuitenkin melkein samanlainen luokka M8 on tarjolla.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #179 : 16.02.11 - klo: 13.12 »
Ja tottahan se on, että se vastariakun repiminen boxista ei kyllä tilannetta paranna.

Tehdään sellaisia boxiin meneviä liposäkkejä vastariakuille?

Vai pyyhitäänkö paikkoja koko säännöllä?