Kirjoittaja Aihe: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt  (Luettu 106401 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #30 : 10.09.10 - klo: 17.21 »
Ainut haitta siitä radan toisella puolella olemisesta on että mekkareita alkaa sitten palloilla pitkin rataa... jotku valppaina ja jotku löntystää keskellä rataa kun autoja jo tuleekin kovalla vauhdilla kohti.
Ongelmia tulee varmasti olemaan... kun katselee välillä nykyistäkin toimintaa radalla.

Ja jos oikein viilailla haluaa niin aikataulu myös venyy hieman, kun se porukan kerääminen lähtölinjalle kestää pidempään.
Minuutti sinne tänne, mutta päivän kuluessa se on äkkiä yks vartti.
Todella pieni ongelma jos sitä edes sellaiseksi jaksaa laskea.


Lähinnä on helpointa pistää autot siihen lähimmäs varikkoa.
Eikä jokaisella radalla starttaaminen onnistuisi samoista paikoista kuitenkaan, eli yhtenäisen linjankin johdosta ehkä parempi vaan pitää ne lähtöruudut siinä varikon läheisyydessä.

Toi lähtöruutujen läheisyys ei ole mikään ongelma radoilla missä on pitkä etusuora... Vaikka olis 5 tai jopa useammankin metrin välein.
Lavangossa ei nyt sattunut olemaan tilaa venyttämään pidemmäks lähtöruutuja, mutta olivat silti sääntöjenmukaisesti 3 metrin välein.

Näköjään se on siltikin aivan sama miten pitkät lähtöruudukkojen välit ovat... Silti ekassa vähänkään tiukemmassa mutkassa on aina pakka kasassa.
Se on kuskejen omaa kädetystä jos toista konttiin vedetään, oli se lähtöruutujen väli metrin tai kymmenen.

Poissa HYPER 11 WRC

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #31 : 10.09.10 - klo: 22.22 »
Jaahas, erehryin käymäänn KITI:n sivulla ja eipääs M8 kisoja näyttäs monta ole. Mennäänkö
Kauhavalla to. pe la ja su? :shocked:

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #32 : 12.09.10 - klo: 12.08 »
Eipä noita kisoja siellä kalenterissa varmaan vielä kaikkia edes ole. Kalenterin suunnittelu on käynnissä ja kun se saadaan päätökseen jokusen kuukauden jälkeen, niin sitten tiedetään paremmin. Eli siis ei vielä syytä huolestua.

Mutta toki tässä on myös totuutta mukana, eli siis ensi kaudelle en tiedä kuinka monta osakilpailua on haettu, mutta ei varmasti montaa. Kauhava on ilmoittanut järjestäjäksi, mutta muita hakemuksia ei vielä ole tietääkseni tullut. Tammisaari ilmoitti että heillä ei ole resursseja ensi kesäksi järjestää kisoja. Salossa varmaan ajetaan, mikäli sieltä hakemus on tullut. Tosin olisi mukavaa jos tällä kertaa siellä ei sataisi. :mrgreen:

Lavangossa ei varmaan ensi kaudella ajeta, koska rataprojekti on käynnissä. Eli siis nyt olisi hyvä ainakin Turun miettiä kisan järjestämistä. Samoin myös käsittääkseni Ulvilassa on toimintaa, joten ehkäpä kisat siellä pitkästä aikaa?

Ratoja myös on käsittääkseni Hämeenlinnassa, Lahdessa, Jyväskylässä .. Eli siis paikkoja kyllä riittää, mutta onko puuhamiehiä?

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #33 : 12.09.10 - klo: 12.09 »
Ja tuosta Salosta vielä sen verran, että jos siellä ensi kaudella ajetaan niin voisi olla järkevää miettiä toista ajankohtaa. Salohan on ollut aina samana viikonloppuna ja en kyllä muista yhtään kisaa siellä milloin ei olisi satanut. :lol:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #34 : 12.09.10 - klo: 12.42 »
Jyväskylässä ei ole SM vaatimuksien mukaista koroketta.
Noinkohan Hämeenlinnassakaan.
Lahdesta en tiedä.

Kauhava... Salo... Turku sais tosiaan järkätä sm kapinat... ulvila olis aika päällikkö paikka kans.

Ja entäpäs jos lavanko olis loppukesään mennessä siinä kuosissa että siellä vois SM kisat järkkäillä...

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #35 : 12.09.10 - klo: 13.10 »
En usko että se koroke nyt sinänsä muodostuu ongelmaksi. Koroke voidaan kyllä kattaa varmaan tarvittaessa, mutta toki joku varikkosuora pitäisi olla jne..

Toki Lavangossa olisi hienoa korkata uusi rata käyttöön, mutta varmuutta radan valmistumisesta ei varmaankaan ole ja toiseksi myös radan voisi hyvä olla hyvä asettua yhden talven ajan jotta ei käy kuten Salossa 2007 jolloin radasta irtosi nyrkin kokoisia paakkuja kun kisaa ajettiin. Tietysti jos rataa päästään muokkaamaan jo tänä syksynä, niin silloin ongelmaa ei ole. Silti pitäisi olla varmuus siitä että rata on valmis varmasti ajankohtana jolloin kisat pidetään.

Poissa *Ari*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • www.hobbyfactory.fi
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #36 : 12.09.10 - klo: 20.21 »
Kyllä lavangossa oisi tarkoitus ajaa sm kisa.
hobbyfactory.fi kyosho, AKA

Poissa vaunu13

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #37 : 12.09.10 - klo: 21.25 »
Kyllä lavangossa oisi tarkoitus ajaa sm kisa.


...Ja sen eteen tehdään Rempan johdolla hommia!!! että keväällä tai kesällä uusirata on lavangossa valmis
« Viimeksi muokattu: 14.09.10 - klo: 00.33 kirjoittanut vaunu13 »
VEDÄTYSMATKAT, seuramatkojen ykkönen!!!      HC Hustler Racingteam

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #38 : 13.09.10 - klo: 21.35 »
Henkilöstö resurssit vaikuttaa ensikauden Ulvilan toimintaan SM tasolla. Vielä emme voi sanoa mitään suuntaan tai toiseen. Rata on kyllä pienellä muokkauksella täysverinen M8 baana. Nyt hyppyrit hieman kesyjä M8 kalustolle. Johtuen suuresta määrästä aloittelijoita joita olemme saaneet rc-harrastuksen pariin. Nyt rata suunnattu paremmin heille.

T: Rami 
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #39 : 14.09.10 - klo: 11.35 »
Kyllä sarjaan yksi tasamaabaanakin mahtuu. Tuleepahan oppia ajaa keskieurooppalaisella radalla varsinkin jos pinta on kova. Esimerkiksi ensi kesän Saksan EM baanalla on yksi pienehkö hyppyri ja yksi pudotus.

Jos ei Lavangon rata ole ensi kesänä kunnossa, niin taitaa tulla aika laiha kisakesä, sillä ainakin puolet kisakuskeista uuaauuulaisia. Tänään talkoilen pitkästä aikaa itsekin.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #40 : 11.01.11 - klo: 11.45 »
Nostetaanpa tätä aihetta ylöspäin listalla ja ajatuksissamme.

Ideoita ja ehdotuksia?

Ehdotan kisajärjestäjille vapaaehtoista junnu+vaarifinaalia semien ja a-finaalin välissä. Kesto 20 min. Kuski hommaa nostajan tai ei aja. Max 12 kuskia eli parhaat joko ennen vuotta 1972 sekä jälkeen 1995 syntyneet tai ensimmäistä vuotta M8 luokkaa ajavat, alkuerien jälkeisen tuloksen perusteella. Palkitseminen vapaaehtoista. Tarjolla siis vain mainetta ja kunniaa sekä ajoaikaa.

Toinen ehdotus lisäpykäläksi auton minimipainon suhteen on, että jos autosta tippuu lisäpaino ajon aikana (ja auto on siis alipainoinen), niin auto hylätään. Sen sijaan jos rengas tai muu osa tippuu niin sen saa puntarille laittaa kisan jälkeen.

Tietääkö joku tai viitsiikö joku punnita polttoaineen painon? Tiheyksien perusteella se on saman painoista kuin vesi = 125 g. Mietin vain katsastajien avuksi ohjetta, jossa voisi auton mitata nopeasti tankki täynnä = min 3325 g. Virallinen mittaus sitten tarvittaessa tankki tyhjänä.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #41 : 11.01.11 - klo: 14.05 »
Nostetaanpa tätä aihetta ylöspäin listalla ja ajatuksissamme.

Ideoita ja ehdotuksia?

Ehdotan kisajärjestäjille vapaaehtoista junnu+vaarifinaalia semien ja a-finaalin välissä. Kesto 20 min. Kuski hommaa nostajan tai ei aja. Max 12 kuskia eli parhaat joko ennen vuotta 1972 sekä jälkeen 1995 syntyneet tai ensimmäistä vuotta M8 luokkaa ajavat, alkuerien jälkeisen tuloksen perusteella. Palkitseminen vapaaehtoista. Tarjolla siis vain mainetta ja kunniaa sekä ajoaikaa.


Kannatetaan ehdottomasti. Tosin eikö voisi vaariversiossa vetää iän suhteen MM-säännöillä ? :wink: Samaten joku rajotus missä ko. finaaliin ei pääse jos on päässy alkuerien jälkeen suoraan semeihin tms. ? Jos jäkrätään meiltä tulee ainakin ko. kapinaan palkintoja.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #42 : 11.01.11 - klo: 14.14 »
Muuten hyvä, mutta jos sääntöihin asti laittaa niin laittaa sitten mielummin iän kuin syntymävuoden rajoitteeksi.
Muuten pitää joka vuosi muokata tuota syntymävuotta yhdellä pykälällä.

Eli pistää vaan rajaksi että pitää olla TÄYTTÄNYT 40 eikä ole saanut TÄYTTÄÄ 16
Muistaakseni se on niin arvokisoissakin että pappafinaaliin pääsee vain jos on jo täyttänyt.
Ei siis riitä että täyttää kuukauden päästä.
Eikös niin vasta käynyt eräälle tamperelaiselle ettei saanut osallistua koska ei ollut vielä täyttänyt, vaikka olikin täyttämässä saman vuoden aikana.

Poissa kappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #43 : 15.01.11 - klo: 22.29 »


Tietääkö joku tai viitsiikö joku punnita polttoaineen painon? Tiheyksien perusteella se on saman painoista kuin vesi = 125 g. Mietin vain katsastajien avuksi ohjetta, jossa voisi auton mitata nopeasti tankki täynnä = min 3325 g. Virallinen mittaus sitten tarvittaessa tankki tyhjänä.


Vaikka en kilpailija olekkaan niin kysyn täällä kisaukkojen puolella että onko jossain joku lisälehti säännöistä kun tuossa lainauksessakin puhutaan 3200g minimipainosta tyhjällä tankilla? Noissa säännöissä kuitenkin M 8 auton minimipaino on 3000g nelivetona http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-03-26T20-45-32175.pdf
Voi olla ihan toopekin kyssäri johon on helppo selitys, ja oletettavaa onkin koska nuo kisapelit joita itsellä on ovat kyllä aikamoisia panssarivaunuja jos tuo 3000 on paikkansapitävä.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #44 : 15.01.11 - klo: 22.32 »
Minimi on ollut tuo 3kg
Pari kolme vuotta sitten normi paino krossarille oli luokkaa 3,5kg. Lipot sun muut ovat keventäneet autoja, mutta ei paino ole välttämättä pahasta, aloittelija yleensä hyötyy hieman painavammasta autosta koska tehoahan näissä kyllä riittää senkin edestä.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa kappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #45 : 15.01.11 - klo: 22.43 »
Minimi on ollut tuo 3kg
Pari kolme vuotta sitten normi paino krossarille oli luokkaa 3,5kg. Lipot sun muut ovat keventäneet autoja, mutta ei paino ole välttämättä pahasta, aloittelija yleensä hyötyy hieman painavammasta autosta koska tehoahan näissä kyllä riittää senkin edestä.

On ollut vai onko vieläkin 3000g? Mistä tuo 3200 sitte tulee?

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #46 : 15.01.11 - klo: 22.44 »
Mun muistikuvan mukaan sitä on oltu nostamassa EFRA lukemiin 3,2kg jos ei vielä sitä ole.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #47 : 15.01.11 - klo: 22.46 »
Kyllä siitä on nyt jo pari vuotta höpisty että raja muutettaisiin 3200.
Nyt en ihan satavarma ole mutta mun mielestä viimekaudelle se raja jo piti tulla tuohon 3200.
Kenties joissain kisoissa tuon mukaan jopa mentiin.
Ei jaksa kunnolla muistaa.

Siihen se nyt kuitenkin olis hyvä laittaa ihan tuonne AKK sääntöihinkin ettei tartte turhaan ihmetellä.
3200 on kuitenkin se painoraja millä on maailmalla ajettu jo ties kuinka monta vuotta.
Nyt autot alkavat jopa olemaan niin kevyitä että tuo 3200 raja alkaa monilla autoilla pienten kevennysten jälkeen olemaan kohtalaisen helposti saavutettavissa.

Ps: mitä hyötyä siitä painosta sille alottelijalle nyt sitten on???
Ai se että auto hyppää huonommin jne. Eli jopa vaikeampi ajaa radalla.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #48 : 15.01.11 - klo: 22.48 »
Sitä vakautta ja kestävyyttä (keveys ei tule osien kestävyyden kustannuksella) lähinnä ajattelin, mutta mutta.. no sanotaan niin että jos nyt auto on vaikka 3,6kg niin enpä siitä kauheasti vielä huolestuisi. Puolensa toki keveydellä.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #49 : 15.01.11 - klo: 22.57 »
Päivitä kalusto nykyaikaan tai tule ihmettelemään nykyisiä autoja...
Esim reiska oli mulla täysin vakio kuntoisena lipo akulla varustettuna 3270g
Kestää paljon paremmin kuin parikolme vuotta vanhat autot.
Ja nämä nykyiset kevyet autot ovat jopa selvästi vakaampia ja helpompia ajaa kuin muutaman vuoden vanhat panssarivaunut.
Se nopeus mikä muutaman vuoden vanhalla autolla oli maksimi mihin sillä pääs, on näille nykyisille keveille autoille todella helppoa.
Nimenomaan keveyden takia autot selvittää helpommin röykyt ja hyppyrit kun ei autot pohjaile enää niin herkästi.

Mutta ei sillä mitään väliä ole paljonko se auto painaa mikäli harrastus on lähinnä pihasudittelua tai puhtaasti omaksi huvikseen joskus radalla käy pyörähtämässä.
On vaikka 4 kilonen auto niin helppo sillä on kisakuskeihin verrattuna hiljaa ajaa.
Mutta jos yrittä ruveta kovaa ajamaan niin kummasti se kevyt auto etenee helpommin kovaa.

Vähän sama asia kuin se mitä monesti perus harrastajan suusta kuulee.
"en mä jaksa niin hirveesti säätää... ihan hyvä se on... kunhan vähän vielä oppii ajamaan paremmin jne jne jne"
No mutta väärin.
Nimenomaan mitä parempi kuski, sitä enemmän voi antaa säädöissä yms tasoitusta muille ja silti ajaa kovaa.
« Viimeksi muokattu: 15.01.11 - klo: 23.01 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa kappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #50 : 15.01.11 - klo: 22.59 »
Kyllä siitä on nyt jo pari vuotta höpisty että raja muutettaisiin 3200.
Nyt en ihan satavarma ole mutta mun mielestä viimekaudelle se raja jo piti tulla tuohon 3200.
Kenties joissain kisoissa tuon mukaan jopa mentiin.
Ei jaksa kunnolla muistaa.

Siihen se nyt kuitenkin olis hyvä laittaa ihan tuonne AKK sääntöihinkin ettei tartte turhaan ihmetellä.
3200 on kuitenkin se painoraja millä on maailmalla ajettu jo ties kuinka monta vuotta.
Nyt autot alkavat jopa olemaan niin kevyitä että tuo 3200 raja alkaa monilla autoilla pienten kevennysten jälkeen olemaan kohtalaisen helposti saavutettavissa.



No mukava kuulla että se "oikea" minimi on 3200. Koittakaa potkia persuuksille AKK:ta että päivittävät säännöt kuntoon. Oli aika järkytys lyödä puntariin autot ja todeta että n.300g liikaa painoa eikä hajuakaan mistä raapisi pois tuollaisia määriä. 100g ei ole ongelma.
Kiitos Akk:n tästä väliaikaisesta shokkitilasta :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #51 : 15.01.11 - klo: 23.02 »
Mikäli rupeat autoa keventelemään niin ota huomioon että eri rengas seteissä on isoja painoeroja.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #52 : 16.01.11 - klo: 09.36 »
Nostetaanpa tätä aihetta ylöspäin listalla ja ajatuksissamme.

Ideoita ja ehdotuksia?


Yksityyppirenkaat?
Flying Calacucco

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #53 : 16.01.11 - klo: 10.39 »
Nostetaanpa tätä aihetta ylöspäin listalla ja ajatuksissamme.

Ideoita ja ehdotuksia?


Yksityyppirenkaat?

Halutaanko me oikeesti mennä samaan peeloiluun kun noissa sähkösuristimissa ?
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #54 : 16.01.11 - klo: 10.44 »
Nostetaanpa tätä aihetta ylöspäin listalla ja ajatuksissamme.

Ideoita ja ehdotuksia?


Yksityyppirenkaat?

Halutaanko me oikeesti mennä samaan peeloiluun kun noissa sähkösuristimissa ?

Luulis tästä maasta löytyvän sen verran fiksua porukkaa, ketkä osaa sanoa hyvän ja kestävän ja saatavilla olevan renkaan Suomen radoille.

Mielestäni tuo rengasruletti on jokseenkin tarpeeton ja älyttömän kallis, kun siitä ei oikeesti juurikaan hyötyä kenellekkään ole.
Flying Calacucco

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #55 : 16.01.11 - klo: 11.12 »

Luulis tästä maasta löytyvän sen verran fiksua porukkaa, ketkä osaa sanoa hyvän ja kestävän ja saatavilla olevan renkaan Suomen radoille.

Mielestäni tuo rengasruletti on jokseenkin tarpeeton ja älyttömän kallis, kun siitä ei oikeesti juurikaan hyötyä kenellekkään ole.

Mikä rengasruletti ? Enemmän rulettia on noitten yksityyppigumeksien kanssa. No mitä hyötyä siitä on, että valitaan yksi rengas jota saa yhden maahantuojan kautta ? Ko. taholla ei ole kilpailua, jolloin hinnat on mitä on + ko. taho voi "hinnoitella" tuotteen muille myyjille kannattamattomaksi jolloin niitä ei "tarvitse" myydä muille. Sitten seuraava steppi on, että ko. gumesta aletaan haalimaan maailmalta, kun tämä yksi toimija ei hoida asioitaan ja lopputulos on, että homma ei oikeen kannata kenellekkään jolloin myöskään renkaita ei saa kun on tarve. Lisäksi sun jos kenen pitäisi tietää, että jos kuski osaa homman niin kaveri on siellä podiumilla pyöri alla sitten PL, AKA, ProCircuit tai mikä tahansa. Eli energiaa hukkuu ihan epäolennaiseen, jos jäät miettimään minkämerkkisellä gummilla siellä Jyrkkälässä nyt pitäisi ajaa. AKA Cityblock ja PL Caliber ja pärjäät aina niin hyvin että sijoitus on ihan susta itsestäsi kiinni. Ei ole liian kallista pitää kahta rundia ko. rengasta mukana (3 jos meinaat ajaa finaalinkin) joilla treenaa vielä hyvät tovit kisojen jälkeen.   
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #56 : 16.01.11 - klo: 11.29 »
AKA Cityblock ja PL Caliber ja pärjäät aina niin hyvin että sijoitus on ihan susta itsestäsi kiinni. Ei ole liian kallista pitää kahta rundia ko. rengasta mukana (3 jos meinaat ajaa finaalinkin) joilla treenaa vielä hyvät tovit kisojen jälkeen.   

Juuri näin.
Itse ajoin koko viimekauden tasan kahdella rengastyypillä.
Cityblock ja Caliber.
Caliberia käytin vain kerran... muuten aivan kaikki kisat cityblockilla.
Mitään muita ei tarvitse.
Ja jos tämän kokee jotenkin kalliiksi niin heittää kolikkoa ja valitsee kummalla ajaa.
Sillä pärjää mikäli käsistä löytyy.

Ainoastaan aivan kärki kuskit hakivat viimeisimpiä kymmenyksiä kokeillen välillä pikkupiikkisiä renkaita.
Kenenkään muun tulokset eivät muuttuneet ainakaan parempaan suuntaan mikäli kokeili jotain muuta kuin noita edellä mainittuja kahta rengasta.

Ei suoraan sanottuna mitään järkeä lähteä mihinkään ykstyyppi pelleilyyn.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #57 : 16.01.11 - klo: 12.05 »
..aivan kaikki kisat cityblockilla.
Mitään muita ei tarvitse.

No mitä haittaa olisi valita sitten vaikka tuo rengas yksityyppirenkaaksi?

Voi olla, että olen ollut turhan sinisilmäinen kauppiaiden juttuihin, mutta parin kauden jälkeen varastosta löytyy noin 30-40 kierrosta renakaita, jotka lähestulkoon kaikki ovat olleen jossain vaiheessa ja jonkun suusta sanottuna ns. "must-rengas".

Toinen asia, mitä tässä mietin on se, että miksi M8 on niin erilainen laji, että siellä ei voi ajatellakkaan yksityyppirengasta, saati kiinteitä kilpailunumeroita, kun sama järjestely toimii monessa muussa luokassa ihan loistavasti sekä rata- että krossipuolella. Väitän, että touring-luokissa olisi selvästi vähemmän kilpailijoita, mikäli rengas olisi vapaa. Väitän myös, että tässä kohtaa toimii käänteinen logiikka M8-sarjan suhteen. Ainakin ns. kerhokisaajien näkökulmasta asia helpottuisi ihan merkittävästi.

Mielestäni tuo yksityyppirengas (oikein valittuna) helpottaa kaikkien elämää. Kilpailijan ei tarvitse ostaa repullista renkaita, vain todetakseen, että ne olikin jos so-last-season. Kauppiaan ei tarvitse pohtia, mitä rengasta pitää varastossa, koska tietää, että menekkiä on. Lisäksi kilpailupaikalla olisi helpompaa saada oikeaa rengasta muidenkin, kuin niiden tiimikuskilaisten.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #58 : 16.01.11 - klo: 12.58 »
Oikeita renkaita on ollut jokaisen saatavilla ihan yhtä tasapuolisesti.

Ongelma on ollut renkaiden saanti.
Ja kun niitä sitten vihdoin on jälkitoimituksena saanut niin suomen kausi on ollut joko aivan loppusuoralla tai jo loppu.
Siksi renkaita on kauppojen hyllyillä yhtäkkiä paljon kauden jälkeen.
Nämä täysin suomalaisten maahantuojien ja kauppiaiden hallitsemattomissa.
Renkaat on tilattu ikuisuus ennen kisakautta... Toimituksessa kestää naurettavan pitkään ja kun vihdoin renkaita tuleekin niin saa todeta että jälkitoimituksessa on 80% tilatuista.
Silti jokainen sai kisoihin ne renkaat millä kärjessä taisteltiin voitosta.

Miks ihmeessä meidän pitäis tässä luokassa lähteä täysin ulkomaailman vastaiseen touhuun???
Miks meidän pitäis tehdä järjestelmä missä kuskit jotka ovat oikeasti parin päämerkin tiimikuskeja, eivät saisikaan ajaa renkailla mihin heillä on sponssi sopimukset???
Miksi ihmeessä pitäis rajoittaa kilpailua renkaiden suhteen???
Miks ihmeessä pitäis mennä siihen kiinteeseen numerointiin kun 90% kuskeista joutuu vaihtamaan numeronsa kerran päivässä.. loput ei kertaakaan.
Kiinteitä numerointeja testattu ja aina saatu hirvee härdeli starttiruudukoissa kun ei mekaanikko satu muistamaan mikä se lähtöruutu olikaan.

Miksi ihmeessä pitäis mennä muuttamaan jotain mitä ihan oikeasti luokkaa jo pitkään ajaneet kuskit eivät näe tippaakaan ongelmana... päinvastoin.

Mä ehdotan että siirrytään takas siihen ikivanhaan ponderi rulettiin... Eli ei personalpondereita vaan jokainen kuski hakee ponderin ennen hiittiä.
Se ei ollut silloin ongelma kun se oli ainoa vaihtoehto.
Nyt on niin iso ongelma vaihtaa se numerotarra kerran päivän aikana.
Suuri ongelma ostaa YKSI kierros uusia renkaita kisaan...
Kyllä... YKSI.

Esimerkkinä oma kisapäivä sisältäen kokopitkän A finaalin...
Aamulla autoon edellisessä kisassa vähintään finaalin ajetut renkaat.
Niillä erätreenit läpi... Alkuerät läpi ja vielä radasta riippuen joko semit läpi tai sitten juuri ennen semejä uudet renkaat joilla finaalikin läpi... Ja joilla taas seuraavassa kisassa ajaa puolet.
Onpa kallista.
Aamulla numerotarra koppaan...
Ennen nousuja/semiä kenties uusi numero ellei sattunut käymään tuuri.
Ja jos pääsee finaaliin niin ehkä kolmas numero ellei jälleen sattunut tuuri... näinkin on käynyt että koko päivä on menty samalla numerolla.
Ja kun ajatellaan että suurin osa kuitenkin ajaa nousufinaaliin saakka sillä yhdellä numerolla, vaihtaa numeron nousuunsa... nousun jälkeen pakkaa kamat...
Miten siitä saadaan ongelma ja rengasruletti aikasiks kun oot ajanu koko kisan sillä yhdellä ja samalla rengassetillä läpi???

Monta vuotta kisaa ajaneena ja ulkomailla kiertäneenä en vaan näe yhtään pienintäkään ongelmaa numeroiden saati renkaiden suhteen.
Ei vaan suoraan sanottuna ymmärrä ongelmaa kun koko homma on vain helpottunut vuosi toisensa perään.

Olen myös pariin otteeseen joutunut tilanteeseen että olen ollut alkuerien jälkeen viimeinen.
Hitaimmasta noususta kavuten A finaaliin asti.
Numerotarroja joskus vaihdellen.
Tapahtunut suomessa hobaocupissa, SM kisoissa sekä ulkomailla PM kilpailuissa joissa tuli noustua enemmän kuin 5 kertaa (matka katkesi tosin ennen A finaalia).
Ei pienintäkään tuskaa / ongelmaa numeroiden suhteen.
« Viimeksi muokattu: 16.01.11 - klo: 13.04 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #59 : 16.01.11 - klo: 20.22 »
Täältä jyrkkä ei ykstyyppi renkaalle!

Peitsamo on hyvä ja kysyy kärkikuljettajilta mikä on töh rengas ja ostaa niitä säkillisen, ei tarvitse arpoa ja ostaa jokaista rengasta yhtä settiä.
XRAY 808 2009 Spec |