No entäs tuollainen aika "liisterinen" muovi pinnoite lattia?
Sitten varmaan perus kysymys:
Mikä o sellainen huoleton auto ja kone?
Sitten tyhmäkysymys:
Miten sorvataan moottoria?
Kertokaa kaikki miten tehdään nämä akkujen ja moottorien korjaukset/kunnostukset?
Tuo alusta on luultavasti parempi kuin se parketti. Kokeilemallahan se selviää.
Auton valinnassa melkein tärkeintä on se, että osia on saatavissa helpolla ja mieluusti kaikilla kaveripiirissä on sama auto. Yhdessä opettelemalla moni asia on helpompaa. Omasta mielestäni tämän hetken hinta/laatusuhteeltaan ehdottomasti paras auto on Xray Raycer. Tämä taitaa olla ainoa kerta, kun voi sanoa, että halvalla saa hyvää. Xray on siis halpa, laadukas, kestävä. Lisäksi Säätäminen on loogista, monipuolista ja helppoa. Sinulla on kuitenkin joi tuo Asson NTC3, joten harkitsisin vakavasti Asson TC3:sta. Se on myöskin hyväksi havaittu. Luonnollisestikin löytyy lukuisia muita autoja, jotka olisivat sopivia.
Jos et varsinaisesti ole ajatellut kilpailla, niin kone kannattaa olla avattava, kuulalaakeroitu, pitkäkestoisilla hiilillä ja ennakoltaan säädettävä. Mahdollisimman pitkäkestoinen kone olisi siis käytännössä laimea virikone (paljon lankakierroksia), jossa ennakko olisi säädetty melko pienelle esim. jopa kolmeen. Enemmän koneen kestävyyteen voi vaikuttaa kuitenkin aivan muilla seikoilla. Auton välityksen pitää olla riittävän iso, annetaan moottorin jäähtyä akkujen välillä, pidetään moottori puhtaana, pidetään voimansiirto mahdollisimman vapaana, pidetään moottorin kuulalaakerit hyvässä öljyssä, jne.
Kollektori sorvataan suurinpiirtein seuraavasti. Avataan kone (hiilet irti, ruuvit löysällä, pääty pois), otetaan ankkuri ulos, otetaan ankkurista prikat järjestyksessä pois, laitetaan ankkuri sorviin, sorvataan kollektorista mahdollisimman vähän pois (koko kollektorista tultava kirkas), kootaan kone käänteisessä järjestyksessä. Samassa yhteydessä luonnollisestikin putsataan koko kone ja öljytään laakerit. Lopuksi ajetaan konetta sisään esim. minutti 3,6 voltilla.
Moottori puhdistetaan esim. käyttämällä paineilmaa ja moottorin puhdistussuihketta. Tämä suihke poistaa tehokkaasti myös öljyä laakereista, joten niitä on varottava. Tämän takia kannattaakin suihkasta puhdistus ainetta johonkin rättiin ja pyyhkiä sillä. katso vielä muutkin aiheet esim.
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=2380http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=3416Akkuja oikeaoppisesta purkamisesta on jo muutama aihe, joten kannattaa katsoa niitä. Esim.
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=3074http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=3551http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=1376