Kirjoittaja Aihe: 1:1 Auton renkaat  (Luettu 130118 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #480 : 19.11.10 - klo: 09.40 »

Silti ne kitkat kuulema pitää jäällä saman mitä nastarengaskin ja nastarenkaat kuluu yhdessä talvessa niin ettei niillä tartte ajaa.

Ennenvanhaan nastarenkaat oli paljaalla asfaltilla kuin jäällä olisi ajanut, ja todellakin nastat kuluivat paljaalla asfaltilla ajamalla yhdessä talvessa loppuun.


Miten vanhaan aikaan pitää mennä että oli noin???
Nimenomaan nykyäänhän se on alkanut tasoittumaan tuo renkaiden kulumisero kitka vs. nasta, koska nastarenkaidenkin kumiseos on pehmeää.

Ne hakkapeliitta kympit ja niitä vanhemmat oli kovia ku mitkä.
Ei ne itse renkaat kulunu ku nimeks ja niitä näki monesti porukalla kesäsin alla nastat nypittyinä... kumi kesti pitkään... nastat tosin eivät.

Täytyy myöntää, että kirjoittamastani voi tulla käsitys itse renkaan pitävyydestä/kulumisesta.

Tarkoitin, ja olisi pitänyt valita sanamuodot tarkemmin, että nastat kuluivat asfaltilla ajamalla talvessa loppuun, koska nasta ei painunut kovaan renkaaseen siten, kuin nykyään.

Samasta syystä pito asfaltilla oli kuin olisi jäällä ajanut, kun kovametallikärki oli kulunut/katkennut jolloin auto kulki niiden nastojen rungon varassa, joka oli vielä ikäänkuin "pyöristetty" sitä kovametallikärkeä kohti.

Olen ollut moisilla renkailla varustetun auton kyydissä hesassa loivassa alamäessä, ja auto tosiaan liukui jarrutettaessa kuin olisi peilijäällä menty.
« Viimeksi muokattu: 19.11.10 - klo: 09.47 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #481 : 19.11.10 - klo: 12.21 »
No nyt sen alkaa ymmärtämään oikeaan suuntaan kun muokkasit tekstiä.

Juh... kyllähän nastarenkaat on ollu nakkisodan aikaan jos jonkinmoiset nastoinensa.


Mutta nykyaikaiset nastarenkaat on niin pitkälti erilaiset kuin edes 10 vuotta vanhat että niissä on samaa enää nimitys.

Se tässä keskustelussa on ollut hauska seurailla miten on monilla "nastavihaajalla" jäänyt käsitykset ikivanhoista nastarenkaista ja huomaa että käsitykset ovat jopa hyvin sekaisin.

Kuvitellaan ettei nastarenkaat pidä asvaltilla... Testit osoittaneet että ovat olleet paremmat kuin kitkat ja nykyään ollaan aika lähellä toisiaan.
Kuvitellaan että nastat on katki ja irti renkaista jo ekan talven aikana... No kun ei ole... Sen voi käydä toteamassa jokaiselta vähänkään uudemmilla nastarenkailla ajavilta... Jotka eivät aja kuin Turku.

Mutta huvittavimpia kommentteja tässä topikissa on olleet kyllä puhtaasti ne missä on viitattu kitkarenkaiden olevan pitävämpiä kuin nastarenkaiden... Siis yleistäen.
Mistälie nämä harhakuvitelmat ovat tulleet, mutta vuosien ja vuosien testit ovat todistaneet että nastarenkaat pitävät yleisesti paremmin kuin kitkarenkaat.
Nastarenkaat pitävät Lähes tilanteessa kuin tilanteessa paremmin...
Ja just ne jotka ajavat kitkoillaan siinä käsityksessä että pitävät paremmin kuin nastarenkaat... niiden kanssa en haluais samaan liikenteeseen.

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #482 : 19.11.10 - klo: 17.13 »
Olen ollut moisilla renkailla varustetun auton kyydissä hesassa loivassa alamäessä, ja auto tosiaan liukui jarrutettaessa kuin olisi peilijäällä menty.
No eikai ne nyt niin liukkaat oo :-)

Nimimerkillä:
Kuukauden päivät Black Rocketeilla Escortin alla ajelleena.
Oli pakko kun 'ajoauto' oli rikki, eikä pihas ollu muuta kuin tuo II-ryhmän Escortti.
Huonoimmat piikit vaan alle ja työmatka cruisailua Myyrmäki - Espoo väliä.
Liukkainta oli silloin kun kostean asvaltin pinnan huurre oli jäätynyt.
Kuivalla viellä menetteli.
Ei ne takaset kovin pitkäikäisiksi jäänny.
Olisko malttamattomalla kaasujalalla ollu vaikutusta??

Juu juu tiedän ettei niillä olisi saannut ajaa muttakun muita kumeja (kesäisiä lukuunottamatta) ollu Fordin vanteilla. Eikä viittinny muutaman päivän (joka venyi yli kuukaudeksi) takia ostaa.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa cornelius

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • Lahden UA
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #483 : 19.11.10 - klo: 20.35 »
Kitkat :p :p :p
"If in a doubt flat out" - Colin McRae

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #484 : 26.12.10 - klo: 03.47 »
Meillä on kenne vain asenne vika :grin:
Kun olemme tottuneet vanhaan hyvään aikaan,jossa kuljettaja ajoi autoa,eikä niinkuin nykään,että sähköiset anturit ajavat autoa...
Ja ralliautossa ei näitä ollut :huh: silloin joskus :mrgreen:

Ja tätä kennen viittaamaan asiaan liityen,niin jos talvi on hyvä,on lunta ja pakkasta,niin tarjoan paikan missä jokainen voi kokeilla esp,ösp,abs,jne... juttujen toimivuutta.Voin sanoa että asenteet muuttuu,ja pisteenä i:n päälle tarjoan paikan kilpa-auton kyydissä,tietenkin kypärät ja vyöt kiinnitettyinä.

Tomsantommy:

Miltä tilanne näyttää?
Joko päästään testailemaan ojien välissä pysymistä?
Tullu vissiin liikaa ikää kun ei enään kehtaa leikkiä tuolla missä on muitakin tielläliikkujia.


Kokeilin tuota rengaspaineen lisäystä tänään.
Lisäämällä 2,3:sta 2,7:ään (kylmä rengas) niin pito parani ihan perstuntumalla ihan mukavasti. Tämä Good Year nastakumissa.
« Viimeksi muokattu: 26.12.10 - klo: 03.50 kirjoittanut kenne »
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #485 : 03.01.11 - klo: 23.00 »
Jostain on muodostunut käsitys, ettei raskaan liikenteen tarvitse käyttää talvirenkaita ollenkaan. Kavereiden kanssa kun pohdittiin, niin mitään järkevää perustelua tälle ei tullut mieleen. Jonkun muistelin myös tässä topikissa maininneen, ettei esim. bussit käytä "talvirenkaita", joskus kuitenkin muistelen nähneeni paikallisbussissa melko karkeakuvioiset renkaat.

Miten on siis asian laita?
« Viimeksi muokattu: 03.01.11 - klo: 23.04 kirjoittanut Futaba »
| Academy | Axial |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #486 : 03.01.11 - klo: 23.40 »
Käyttää kyllä.
Sitä en tiedä että onko ne ihan talvirengas nimikkeellä vai miten, mutta nimenomaan karkeampaa kuviota niissä kyllä on.
Tätä näkee busseissa, kuorma-autoissa ja rekoissa.

Kesällä niissä on lähestulkoon parit vuodet taaksepäin formuloissa nähtyjä urarenkaita  :mrgreen:
Semmosia selvästi vähemmillä urilla olevia eniveis.

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #487 : 03.01.11 - klo: 23.46 »
ei ne käytä :wink: bussien renkaita uusitaan vaan sitämukaa kun ne kuluu tai hajoaa ja joihinkin busseihin se vaihtoajankohta vaan osuu sujuvasti syksyyn.

Busseja koskee se raskaankaluston sääntö että renkaassa pitää olla 1,6 mm kulutuspintaa joten aika slikseillä tuolla jotkut autot kulkee

joillain yksityisillä 1-muutaman auton bussiyrityksillä on jopa nastarenkaat etuakseleille mutta liikennelaitos tasolla ei ole tullut vielä moisia vastaan
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #488 : 03.01.11 - klo: 23.49 »
Pitääpä ihan tosissaan katsoa taas bussien renkaat kun viereen pääsen.
Tähänasti on kyllä tottunut näkemään erilaista kuviota nimenomaan kesällä ja talvella.

Miksi muistelen vielä että tässäkin topikissa joku raskaamman puolen kuskeista totes että talveks vaan laitetaan karkeempaa kuviota kuin kesäks.

Tämä bussejen renkaista kokemus lähinnä vain näistä Helsingin lähiliikenteen busseista ja kyllä niissä selvästi karkeempia kuvioita on talvisin nähty kuin kesällä.
Eikä ole ollut syynä urasyvyys vaan ihan täysin eri kuvio.

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #489 : 03.01.11 - klo: 23.50 »
Käytännössä suuri osa ajaa samoilla renkailla ympäri vuoden.

Mun työkalussa nyt melkein kulutusmerkkeihin ast kuluneet etuset pienellä siksak kuviolla. Takana talvellekin soveliaat salmiakki nappulakuviot joilla pärjää oikein hyvin.
Viellä en ole jäännyt jumiin ja jarrutusmatkat suht ok. Tänäänkin piti ajaa melkein 'umpihangessa' kun hain asiakkaalta tavaraa.
Tuntuma melkein sama kuin henkilöautossani.
Toki ennakoida pitää enemmän nyt.

Joskus kun kiviautolla ajoin niin niihin laittoivat toiset uudehkot karkeammat taakse ja nastat eteen....mutta taitaa nykyään olla aika harvassa.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #490 : 03.01.11 - klo: 23.53 »
http://www.nokianrenkaat.fi/tuoteryhma?group=5.01
Onhan noita talvipintoja, eri asia kuka niitä sitten laittaa talveksi.
Liikaa Kyoshoja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #491 : 03.01.11 - klo: 23.55 »
Jeps... Nimenomaan tollasta karkeempaa kuviointia olen nähnyt aika paljonkin... ja nimenomaan lähiliikenteen busseissa ainakin vetävällä akselilla.
Kun taas kesällä on lähinnä pitkittäistä siksakkia.

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #492 : 04.01.11 - klo: 00.13 »
toi noktop 21 on ylesimpiä ympärivuotisia pintoja joita menee syksyisin alle meidän firmassa, mutta samaa pintaa siis ruuvataan alle ympärivuoden.

Aika yleinen vaihtoraja isoilla yrityksillä on 4 mm mutta varsinkin bussi ja kuljetus firmoissa joissa autot ei ole kenenkään kuitilla, on aika yleinen renkaan vaihto syy ollut hylkäys katsastuksessa.
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #493 : 04.01.11 - klo: 00.27 »
Liukastelijoille tiedoks että mä ajan puolperää ~80000kg kokonaispainolla ja kesät talvet tällä kuviolla -> http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=10387212&group=5.06&name=Nokian+Noktop+80

Voin kertoo ettei tolla tee juurikaan mitään lumella tai jäällä :D

ps. on aika herkkua jos kärrissä sattuu jarrut pelittämään.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #494 : 04.01.11 - klo: 01.34 »
Liukastelijoille tiedoks että mä ajan puolperää ~80000kg kokonaispainolla ja kesät talvet tällä kuviolla -> http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=10387212&group=5.06&name=Nokian+Noktop+80

Voin kertoo ettei tolla tee juurikaan mitään lumella tai jäällä :D

ps. on aika herkkua jos kärrissä sattuu jarrut pelittämään.

Painossa taitaa olla 32t hyvän miehen lisää?  :grin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvoyhdistelm%C3%A4
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #495 : 04.01.11 - klo: 01.46 »
Ei taida noilla renkailla olla tieliikenteessäkään.. :grin:
Liikaa Kyoshoja

Poissa hk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #496 : 04.01.11 - klo: 03.50 »
Saatte toki pelleillä niin paljon kuin haluatte, mutta ainakin meikäläisellä se vihoviimeinen säästökohde on talvinakit.
Kyälähtee! Yleensä ihan minne sattuu. 
Tampere.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #497 : 04.01.11 - klo: 05.28 »
Liukastelijoille tiedoks että mä ajan puolperää ~80000kg kokonaispainolla ja kesät talvet tällä kuviolla -> http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=10387212&group=5.06&name=Nokian+Noktop+80

Voin kertoo ettei tolla tee juurikaan mitään lumella tai jäällä :D

ps. on aika herkkua jos kärrissä sattuu jarrut pelittämään.

Painossa taitaa olla 32t hyvän miehen lisää?  :grin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvoyhdistelm%C3%A4

Laitetaan +/- 5000kg foorumihaarukka siihen, ja ei..ei todellakaan tieliikenteessä. Ei tulis tolla keksinnöllä mieleenkään.

XRAY 808 2009 Spec |

Poissa kipi

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #498 : 04.01.11 - klo: 12.45 »
Raskaassa kalustossa nastoitetut renkaat on pakollisia vain polttoaine vehkeissä.
Pikavuoro-bussit harvoin käyttävät nastoja,sivuteitä ajavat syrjäkylien bussit saattavat käyttää.
Omassa työkalussa on vain karkeampaa kumia alla,vaihdetaan yleensä syksyllä alle,kesäisin sitten toisilla kumeilla.Työ sisältää kaikenlaista,maanajoa,hakkeen ajoa,koneiden siirtoa ja talvella teiden aurausta,jolloin välillä kaipais nastoja eteen.
eikun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
sillä aikaa kun te mietitte,mä oon tehny jo viis virhettä

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #499 : 04.01.11 - klo: 13.06 »
Puhuko joku nastoista?

Sitähän tuossa ihmeteltiin että käyttääkö jonkinsortin talvirenkaita.

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #500 : 04.01.11 - klo: 18.23 »
Jeps, jostain vain muistui mieleen, että raskaan kaluston rengasvalintoja olisi perusteltu sillä, että on suurempi massa ja parempi pito. Teekkareina ja fysiikkaa lukeneena kuitenkin hämmästeltiin, kun sillä massalla ei ole minkäänlaista vaikutusta tohon yhtälöön; tien ja renkaan välinen kitkavoima kyllä kasvaa, mutta samassa suhteessa kasvaa myös liike-energia, mikä sillä kitkavoimalla pitäisi kuolettaa.
| Academy | Axial |

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #501 : 05.01.11 - klo: 01.03 »
Jeps, jostain vain muistui mieleen, että raskaan kaluston rengasvalintoja olisi perusteltu sillä, että on suurempi massa ja parempi pito. Teekkareina ja fysiikkaa lukeneena kuitenkin hämmästeltiin, kun sillä massalla ei ole minkäänlaista vaikutusta tohon yhtälöön; tien ja renkaan välinen kitkavoima kyllä kasvaa, mutta samassa suhteessa kasvaa myös liike-energia, mikä sillä kitkavoimalla pitäisi kuolettaa.
Siinä se insinörin ja työn tekevän ero :-)
Paperilla toimii muttei käytännössä :-)
...vai oliko tässä että teoriassa ei voi toimia mutta käytännössä toimii.

Samoin tuntuu uskomattomalta että raspattu kesärengas (vaikka ilman kuvioitakin) pitää melkein paremmin kuin vanhat maasntie nastarenkaat....Tämä siis -60/-70 luvun jääradoilla :-)
Ajoivat jopa sellaisilla ennen kilpaa (omassa luokassaan tietysti).
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #502 : 05.01.11 - klo: 01.28 »
Kyllä on tänäkin talvena jo tullut nähtyä sellaisia suorituksia raskaanliikenteen osalta, että tuskin olisi ollut haittaa, jos renkaissa olisi ollut jokin muukin ominaisuus kuin näennäinen pyöreys.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #503 : 05.01.11 - klo: 03.21 »
Jeps, jostain vain muistui mieleen, että raskaan kaluston rengasvalintoja olisi perusteltu sillä, että on suurempi massa ja parempi pito. Teekkareina ja fysiikkaa lukeneena kuitenkin hämmästeltiin, kun sillä massalla ei ole minkäänlaista vaikutusta tohon yhtälöön; tien ja renkaan välinen kitkavoima kyllä kasvaa, mutta samassa suhteessa kasvaa myös liike-energia, mikä sillä kitkavoimalla pitäisi kuolettaa.
Siinä se insinörin ja työn tekevän ero :-)
Paperilla toimii muttei käytännössä :-)
...vai oliko tässä että teoriassa ei voi toimia mutta käytännössä toimii.

Jos toi toimii käytännössä, vaikka teoria sanoo muuta, niin turhaanhan meille teoriaa opetetaan, suoraan vaan kokeita tekemään.

Pelkkä massa ei voi mitenkään olla se tekijä, painopiste kyllä vaikuttaa vetopitoon. Jarrutusmatkaan ei edes painopisteellä ole mitään merkitystä. Edelleenkään ei käytännön kokemusta siis ole, mutta en tahdo uskoa, että niitä fysiikan lakeja pystyisi juksaamaan.
| Academy | Axial |

Poissa Janne T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #504 : 05.01.11 - klo: 08.48 »
Kyllä Futaba oikeassa olet. Ei massalla ole merkitystä vaan kitkalla.

Takaisin alkuperäiseen topicciin. A3:ssa alla Nokian neloset. Vaihtuvat kitkarenkaisiin kunhan aika noista jättää. Musta on tullut vanhemmiten allerginen metelille.
MP777, RC18T, XUT, DURGA

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #505 : 05.01.11 - klo: 09.23 »
Jos toi toimii käytännössä, vaikka teoria sanoo muuta, niin turhaanhan meille teoriaa opetetaan, suoraan vaan kokeita tekemään.

Pelkkä massa ei voi mitenkään olla se tekijä, painopiste kyllä vaikuttaa vetopitoon. Jarrutusmatkaan ei edes painopisteellä ole mitään merkitystä. Edelleenkään ei käytännön kokemusta siis ole, mutta en tahdo uskoa, että niitä fysiikan lakeja pystyisi juksaamaan.
Niin tuo teoriahan pitää paikansa jos alusta pysyy samana eri massojen alla...

Eli siis voisiko tämä käytännönero johtua siitä, että lumisella alustalla 30-60 t puristaa rengasta syvemmälle lumeen kuin 1,2 t?

Kyllähän jokainen bussia odotellut on nähnyt kun bussi liukuu kelkkana kovaksi tamppautuneen "jään" päällä. Tai mitä tapahtui konginkankaalla? Ts. kun se liukas alusta on tarpeeksi kova niin ei se massa enää autakkaan.
« Viimeksi muokattu: 05.01.11 - klo: 12.00 kirjoittanut *HOKE* »
Old fart

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #506 : 06.01.11 - klo: 01.13 »
A3:ssa alla Nokian neloset. Vaihtuvat kitkarenkaisiin kunhan aika noista jättää.

Kyllä jos sulla oikeasti on neloset alla niin niistä on jättänyt aika jo kauan sitten...
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #507 : 06.01.11 - klo: 16.34 »
Helsingin Sanomat julkaisi 10-15 vuotta sitten, että massa ei vaikuta jarrutusmatkaan kun siihen vaikuttaa vain alkunopeus ja renkaiden ja tienpinnan välinen kitka. Käytännössä tämä on tietenkin ihan toisin. Huittisten Akk teki kokeita sen lehtijutun jälkeen, jossa siis todistettiin, että massa vaikuttaa jarrutusmatkaan. Toki siihen vaikuttaa moni muukin asia mutta massa lienee yksi suurin tekijä. Myös abs-jarrut vaikuttavat isoilla autoilla jarrutusmatkaan siten, että edellä menevät renkaat eivät kiillota tien pintaa ja taaemmat renkaat jarruttavat tehokkaammin. Abs-jarrut saattavat muissa tapauksissa pidentää jarrutusmatkaa. Tuo em. on tietysti teoriaa vaikka osa on testattu käytännössäkin.
Isoissa autoissa ei kymmenen vuotta sitten käytetty nastarenkaita muuta kun länsirannikolla, koska siellä keliolosuhteet olivat haasteellisemmat kuin muualla. Nekin ajoneuvot taisi olla vain linja- ja säiliöautoja. Omassa Sisussa ei vaihdettu talveksi edes karkeampaa rengasta ja hyvä oli, että kaikki renkaat oli edes ehjiä. Kulutuspintaa oli yleensä riittävästi vain vetävällä akselilla ja muissa saa olla mitä vaan. Siinä oppi ennakoimaan.
Nimimerkillä kesällä Turussa Aninkaistemäkeä sukkana laskenut ajoneuvoyhdistelmänkuljettaja. Tämä johtui kuitenkin enemmän jarruista kuin renkaista vaikka eturenkaat lukossa olikin.
Syy miksi näihin ei aina vaihdeta karkeampia tai nastarenkaita on tietysti raha. Silloin yksi rengas maksoi n. 1600 markkaa ja renkaita oli yhdistelmässä 20 kpl(nuppi 4-akselinen ja kärry 3-akselinen).

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #508 : 07.01.11 - klo: 00.19 »
Oliskohan tässäkin auttanut kitkat tai nastat?vai onko vika auton kuljettajassa? http://www.youtube.com/watch?v=j6yX70Ce9VY hyvä lopputulos!

Sen verran olen ite kiinnittänyt huomiota kun tulee mentyä bussiin kouluaamuina ja iltpäivinä että joissakin on edessä samat renkaat kuin kesälläkin,mutta joissakin on saattanut olla myös jotkut talvi nakit alla,varma en ole.Takarenkuloita ei tule pahemmin katottua kun en kumminkaan takaovenkautta bussiin mene :wink:.Henkilöautossa meillä on kitkat.

<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #509 : 07.01.11 - klo: 01.08 »
Helsingin Sanomat julkaisi 10-15 vuotta sitten, että massa ei vaikuta jarrutusmatkaan kun siihen vaikuttaa vain alkunopeus ja renkaiden ja tienpinnan välinen kitka. Käytännössä tämä on tietenkin ihan toisin.

Mikähän on tämä käytännössä. Jos alusta on kova, eli ei muuta muotoaan renkaiden alla (eli vaikka jäinen asfaltti), ei massalla voi olla merkitystä. Jos taas tilanne on yllä kuvatun kaltainen, eli renkaat painuu syvemmälle lumeen, voi tilanne olla toinen.

Tuli tätä töissäkin yks päivä kokeiltua, kun tönin tyhjää ja täyttä muovilaatikkoa rullahihnalla eteenpäin jonossa. Yhtä pitkälle ne menivät.
| Academy | Axial |