Kirjoittaja Aihe: 1:1 Auton renkaat  (Luettu 130170 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #540 : 09.01.11 - klo: 20.16 »
Ja mun kun ajetaan ylipainolla. Otan reilummin vauhtia ennen mutkaa ja sit saa repsikasta kääntää sil fyssan kirjal sen auton :D
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #541 : 09.01.11 - klo: 20.21 »
Ja mun kun ajetaan ylipainolla. Otan reilummin vauhtia ennen mutkaa ja sit saa repsikasta kääntää sil fyssan kirjal sen auton :D

Fysiikan lyhyt oppimäärä. Paino on voimaa ts. painovoimaa, ylipaino on sitten ylivoimaa vai miten se meni. Ei ihan äkkiseltään liity aiheeseen. Niistä käytännöntesteistä joudun kysymään suoraan koululta. Mennee muutama päivä.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #542 : 09.01.11 - klo: 20.44 »
Työkaluni kulkeee Turun motarin alamäessä vapaasti rullaten max 100 km/h tyhjänä-
Huiput on tullut kun kopissa on ollut 9t (maxkuorma) tavaraa silloin tais tulla navin muistiin 123km/h.
Eli suuremalla massalla rullaa pidemmälle/kovempaa. No pidemmälle ehkä siksi että nopeus käy kerkeamalla.
(juu en ole lukenut fysiikkaa mutta jotain tällästähän ne silloin oppikoulussa aikanaan opetti).

Alamäessä maan vetovoima vetää autoa sinne montun pohjalle. Tätä hidastaa renkaiden yms. pyörimisvastukset ja ilmanvastus. Yli 100km/h nopeuksissa ilmanvastus on jo hyvin ratkaiseva ja tähän ei kyydissä oleva kuorma vaikuta mitenkään. Massa lisää muita ajovastuksia, mutta myös maapallon vetovoiman antama voima on suurempi, ainakin jos ei ole auringonpimennys :roll:. eli alamäkeä mennään kovempaa kuorma kyydissä rullaten.


Aikanaan TM testasi autojen (henkilöautojen) pysähtymismatkoja tyhjänä ja max. kuormalla. Tyhjänä pysähtyi nopeammin ja tämä kertoo siitä, että auton alustan mitoitus on optimoitu kevyelle autolle, ei täydelle kuormalle.

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #543 : 09.01.11 - klo: 21.19 »
Ja mun kun ajetaan ylipainolla. Otan reilummin vauhtia ennen mutkaa ja sit saa repsikasta kääntää sil fyssan kirjal sen auton :D
Nää sun viestit alkaa jo muistuttaa trollaamista, ku vänkäät vaan omaa asiaas hymiöiden kera, etkä paljon kiinnitä muihin viesteihin huomiota.

Etsi viesti jossa joku on sanonut, että massa parantaa pitoa, tai että raskaalla autolla voi ajaa kovempaa ku kevyellä.

Sanonko sadannen kerran, että niillä fysiikan kirjan kaavoilla olen vain yrittänyt kaataa niitä pieniäkään perusteluita sille, ettei raskas kalusto ole velvoitettu vastaaviin talvirengasmääräyksiin kuin henkilöautoliikenne. Mutta eipä ole kukaan sitä huomannut, tärkeää on vaan ollut tulla kertomaan kuinka hemmetisti sitä omaa käytännönkokemusta löytyy, että heitä ne fysiikankirjat rovioon.
« Viimeksi muokattu: 09.01.11 - klo: 21.24 kirjoittanut Futaba »
| Academy | Axial |

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #544 : 09.01.11 - klo: 21.25 »
Ja mun kun ajetaan ylipainolla. Otan reilummin vauhtia ennen mutkaa ja sit saa repsikasta kääntää sil fyssan kirjal sen auton :D
Nää sun viestit alkaa jo muistuttaa trollaamista, ku vänkäät vaan omaa asiaas hymiöiden kera, etkä paljon kiinnitä muihin viesteihin huomiota.

Etsi viesti jossa joku on sanonut, että massa parantaa pitoa, tai että raskaalla autolla voi ajaa kovempaa ku kevyellä.

Sanonko sadannen kerran, että niillä fysiikan kirjan kaavoilla olen vain yrittänyt kaataa niitä pieniäkään perusteluita sille, ettei raskas kalusto ole velvoitettu vastaaviin talvirengasmääräyksiin kuin henkilöautoliikenne.

Mä mitään vänkää, kunhan ilmotin että tervetuloa. Ja viesteissä on hymiötä siks etten jaksa foorumivääntöä ottaa kovinkaan tosissani koska tiedän itse perstuntumalta miten se massa vaikuttaa ja miten ei. (jätetään nyt tästä hymiö pois niin tiedät että olen tosissani)
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #545 : 09.01.11 - klo: 22.07 »
Syksyllä tuli ostettua Kelly-merkkiset (halppis-)talvirenkaat. Myyjä puheli, että GoodYeqarin valmistetta, ainoastaan vanhentunut pintakuvio. Noh jälkikäteen kun tarkemmin muistelin, niin joskus aikanaan edellisessä autossa oli GoodYearin UltraGrip 400:set ja aivan identtinen kuvio. On muuten hintaansa nähden yllättävän laadukkaan oloiset. Ovat siis uudet renkaat, eivätkä uusiot. Näitä ennen oli Master-uusiot. Nokian Hakkapeliitta4-kuviolla, mutta perinteisemmällä pyöreäkärkisellä nastalla, aidoissa Hakkapeliitta4:sissahan taitaa olla neliökärkinen nasta (5:sessa neliön muotoinen koko nasta). Ihan muuten ok. renkaat, mutta hieman turhan kovaa kumiseosta. Näitä ennen oli muistaakseni Aurora-merkkiset. Surkeat, vetävästä päästä lähti nastoja enemmän kuin laki sallii ekana talvena. Tyyppivika, Lapin Kumin (myi myös samoja renkaita) ukko sen myönsi, mutta ei renkaat myyneen liikkeen myyjä... Katsoa, josko taas seuraavalla kerralla hommaisi Kellyt alle, kun tarvii talvirenkaita uusia... Joskus sitten parin, kolmen vuoden päästä....

Kesäkumeina nyt pyöriny niin monenlaista, viimeksi muuten noi ed, mainutut Auroran talvinakit (revin vaan loputki nastat hel...n), että en niihin oikeen osaa ottaa kantaa...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #546 : 10.01.11 - klo: 06.44 »
"Rekkamiehiä ne insinöörienkin vaimot haluaa"
Johtuu varmaan siitä tämä sanonta, kun rekkamies osaa käytännössä hommat,
ja insinööri jankkaa vain teoriaa, eikä pääse käytännön tasolle ollenkaan.  :roll:

Ja jottei ihan offia olisi.

Suomi on muuten ainoa maa Euroopassa, missä nastarenkaat on sallittu raskaassa kalustossa.
Tämä johtuu nastojen tekemästä tuhosta tiestölle.

Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #547 : 10.01.11 - klo: 08.58 »
Ja jottei ihan offia olisi.

Suomi on muuten ainoa maa Euroopassa, missä nastarenkaat on sallittu raskaassa kalustossa.
Tämä johtuu nastojen tekemästä tuhosta tiestölle.
Ja ihan offia on.

Siis miksi Suomessa on nastarenkaat sallittu raskaassa  kalustossa?  :shocked: :roll: :grin:

Taisit tarkoittaa, että muualla Euroopassa nastat on kielletty niiden aiheuttamasta suuresta tuhosta tiestölle...
Old fart

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #548 : 10.01.11 - klo: 09.07 »
Joo, kitkoja vaan kaikille alle  :grin:
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #549 : 10.01.11 - klo: 10.16 »
Ja jottei ihan offia olisi.

Suomi on muuten ainoa maa Euroopassa, missä nastarenkaat on sallittu raskaassa kalustossa.
Tämä johtuu nastojen tekemästä tuhosta tiestölle.
Ja ihan offia on.

Siis miksi Suomessa on nastarenkaat sallittu raskaassa  kalustossa?  :shocked: :roll: :grin:

Taisit tarkoittaa, että muualla Euroopassa nastat on kielletty niiden aiheuttamasta suuresta tuhosta tiestölle...


Juuri noin sen tarkoitinkin, eli ymmärsit lukemasi. ;)
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #550 : 28.01.11 - klo: 19.56 »
Tuli silloin aikasemmin syksyllä spekuloitua avk:lla seisovista autoista valtaosan olevan nastallisia.
No tänään käytiin tyttöystävän kanssa rämpimässä pirkkalan avk:oon jokaisen auton renkaat läpi ja vanha mutu tuntuma osottautui todeksi kitkoilla varustettuja autoja löytyi 12 ja 2 kitkoilla varustettua maastoautoa. Nastallisia autoja ei jaksettu edes laskea mutta nettisivut näytti että pirkkalan pisteessä olisi 173 autoa myynnissä ja varmaan semmonen savotta noita autoja oli katteltavanakin. Vajaassa kymmenessä autossa oli kesä fillarit ja viitisen autoa oli niin syvällä hangessa ettei jaksettu kahlata.
Eli jos tota pihaa on uskominen ni kitkoilla kannattaa ajaa ei joudu auto avk:oon pihaan  :wink:

Palataan keväällä lumien sulattua aiheeseen tehdään loppu talven osalta tilasto mutta näin alku talven osalta ei nastan kannattajien kannalta hyvältä näytä.

Alku kuusta kävin omat goodyearin kitkat ostamassa ja on ihan älyttömän hyvät renkaat sillon rengas myyjä puhu että kitkoja myydään jo enemmän kun nastoja tiedä sitten paljon prosenteissa noita kitkoja suomen autoissa on alla osais sitä kautta vähän suhteuttaa tota määrää tuolla avk:koolla.

Poissa k0rppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #551 : 28.01.11 - klo: 20.05 »
olisit nyt samalla kurkkinu renkaiden iän ja tiedot kuskista. taitanee niitä nastakumillisia autoja olla vielä melko paljon liikenteessä vrt. kitkalliset. sattuko myyjä samalla kertomaan miltä ajalta se tuota huomioo on tehny?

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #552 : 28.01.11 - klo: 20.26 »
olisit nyt samalla kurkkinu renkaiden iän ja tiedot kuskista. taitanee niitä nastakumillisia autoja olla vielä melko paljon liikenteessä vrt. kitkalliset. sattuko myyjä samalla kertomaan miltä ajalta se tuota huomioo on tehny?

myyjä puhu tän talven myynnistä kun oli tullu tilattua nastaa mut kaikki haluskin kitkaa liekö gooyearia myyvänä liikkeenä rengas testi voitto syynä suureen kitkojen myyntii voipi olla

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #553 : 10.02.11 - klo: 18.48 »
super swamper TSL bokker,siinä rengas.

eli jos metsässä ajo kiinnostaa niin suosittelen hankkimaan tommoiset.
Kesämies!

Poissa k0rppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #554 : 11.02.11 - klo: 02.20 »
olisit nyt samalla kurkkinu renkaiden iän ja tiedot kuskista. taitanee niitä nastakumillisia autoja olla vielä melko paljon liikenteessä vrt. kitkalliset. sattuko myyjä samalla kertomaan miltä ajalta se tuota huomioo on tehny?

myyjä puhu tän talven myynnistä kun oli tullu tilattua nastaa mut kaikki haluskin kitkaa liekö gooyearia myyvänä liikkeenä rengas testi voitto syynä suureen kitkojen myyntii voipi olla

satuitkos kattomaan mitä siellä lunaripeleissä oli leimoja renkaiden osalta?

huomioon ottaen ei ne kaikki tajua edes liikennesääntöjä niin ei sitä kaikkee voi renkaiden piikkiin laittaa.

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #555 : 11.02.11 - klo: 16.31 »
super swamper TSL bokker,siinä rengas.

eli jos metsässä ajo kiinnostaa niin suosittelen hankkimaan tommoiset.

meilläpäin sedät sanoo että siinä ei ole sivuttaispitoa
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #556 : 11.02.11 - klo: 16.35 »
olisit nyt samalla kurkkinu renkaiden iän ja tiedot kuskista. taitanee niitä nastakumillisia autoja olla vielä melko paljon liikenteessä vrt. kitkalliset. sattuko myyjä samalla kertomaan miltä ajalta se tuota huomioo on tehny?

myyjä puhu tän talven myynnistä kun oli tullu tilattua nastaa mut kaikki haluskin kitkaa liekö gooyearia myyvänä liikkeenä rengas testi voitto syynä suureen kitkojen myyntii voipi olla

satuitkos kattomaan mitä siellä lunaripeleissä oli leimoja renkaiden osalta?

huomioon ottaen ei ne kaikki tajua edes liikennesääntöjä niin ei sitä kaikkee voi renkaiden piikkiin laittaa.

Tai sit ne kitkailijat ovat vetäneet vessansa niin pitkälle puskaan ettei ole löytynyt.

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #557 : 13.02.11 - klo: 08.49 »
super swamper TSL bokker,siinä rengas.

eli jos metsässä ajo kiinnostaa niin suosittelen hankkimaan tommoiset.

meilläpäin sedät sanoo että siinä ei ole sivuttaispitoa

liekkö sedillä niitä alla :shocked:

kuitenki itse MT tyylin renkaista vaihdoin bökkyröihin,ei ole kaduttanut vaikka tiellä ovatkin aika karmeet ajaa mutta sehan on sivuseikka.
Kesämies!

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #558 : 15.02.11 - klo: 20.23 »
Pikku testiä ja vertailua 'jääradalta'.
Näytää olevan uusi Continentalin Contice Contact, Briliant nastalla ylivoimainen jää, jäälumi, lumi alustalla.
Tämä siis verrattuna muihin nastallisiin koska siellä ei kitkoilla ole mitään virkaa...ainakaan jos kelloa vastaan ajaa.
Nämä siis Radalle.com jääratapäiviltä ja siellä ajettavista Katuauto sprint kisoista.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #559 : 17.02.11 - klo: 07.55 »
Pikku testiä ja vertailua 'jääradalta'.
Näytää olevan uusi Continentalin Contice Contact, Briliant nastalla ylivoimainen jää, jäälumi, lumi alustalla.
Tämä siis verrattuna muihin nastallisiin koska siellä ei kitkoilla ole mitään virkaa...ainakaan jos kelloa vastaan ajaa.
Nämä siis Radalle.com jääratapäiviltä ja siellä ajettavista Katuauto sprint kisoista.

Hahaa, hyvä mainos!

Itse luotan edelleenkin Hakkapeliittaan, viitonen alla enkä vaihtais mihinkään.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #560 : 17.02.11 - klo: 08.52 »
Itse luotan edelleenkin Hakkapeliittaan, viitonen alla enkä vaihtais mihinkään.

Mulle kelpais ainakin huomattavasti hiljaisemmat versiot  :tongue:
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #561 : 17.02.11 - klo: 08.59 »
Pikku testiä ja vertailua 'jääradalta'.
Näytää olevan uusi Continentalin Contice Contact, Briliant nastalla ylivoimainen jää, jäälumi, lumi alustalla.
Tämä siis verrattuna muihin nastallisiin koska siellä ei kitkoilla ole mitään virkaa...ainakaan jos kelloa vastaan ajaa.
Nämä siis Radalle.com jääratapäiviltä ja siellä ajettavista Katuauto sprint kisoista.

Siis mitä ihmettä... Eikö kitkat ole sittenkään yhtä pitävät kuin nastalliset sisaruksensa???

Kyllähän täällä on monta sivullista väitetty kitkoja vähintään yhtä hyviksi.

Laittaisivat sprintti kuskit kitkat alle niin pysyisivät vielä paremmin ladulla. Senhän todistaa AVK käynnitkin.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #562 : 17.02.11 - klo: 10.25 »
Rata-ajosta on paha mennä sanomaan. Oliko siellä kukaan ajamassa kitkoilla, vai onko ennakkoluulot jo sellaiset, että kukaan ei edes yritä?

Ite ajoin syksystä vuoden vaihteeseen nastarenkain (Uudet Contit). Nyt vuodenvaihteen jälkeen auto vaihtui uuteen samanlaiseen kuin edellinenkin ja sain alle kitkat (myös Contit). Eli voisin sanoa, että varsin hyvät vertailukohdat nasta vs. kitka - samanlaiset autot, saman tyyppistä ajoa ja saman kokoiset renkaat.

Autojen luonne on aivan erilainen riipuen renkaista. Kitkoilla autosta tuli kuin luokkaa isompi auto. Kitkat tuovat tietynlaisen pintapehmeyden jousitukseen ja ovat myös hitaammissa nopeuksissa selkeästi hiljaisemmat. Nopeuden kasvaessa yli ~70 km/h renkaiden meluero tasottuu, tai sanotaan että kitkoista alkaa kuulumaan ääntä. Nastoissa on kuitenkin rasittava jurnutus läsnä koko ajan.

Oma käsitykseni, että nastat olisi jämäkämmät renkaat kumoutui kyllä täysin. Oman kokemuksen perusteella Contin kitka on jopa jämäkämpi ja täsmällisempi ajettava maantienopeuksissa kuin Contin nasta. Puhtaalla asvalttipinnalla nastat on tuntumaltaan huonommat, sopivissa oloissa tuntuu, että pitoakin on huonommin.

Lumisissa oloissa en uskalla väittää kumpi olisi pitävämpi tai parempi, huomattavaa eroa ei normiajeluissa renkaiden välillä huomaa. Ainut missä voisin väittää eroa huomaavan on märkä jää. Ei sillä, että nastoillakaan märällä jäällä juhlisi, mutta ainakin tuntuu, että paremmin pitäisi. Sen sijaan jos vaikka asvaltin päällä on ohuen ohut kerros jäätä, tai vaikka kuuraa niin nastarengas ei pidä sen paremmin kuin kitkakaan.

Varmastikin kun mennään apsoluuttisiin olosuhteisiin vertailemaan renkaita sekuntikello ja mittanauha kädessä eroja syntyy. Mutta varmasti kaikki noi erot kumoutuvat monella muulla tekijällä ennen kuin voi sanoa, että juuri nastalla olisi jostain selvinnyt kun kitkalla ei...

Kyllä näiden kokemusten perusteella edelleen valitsen autooni kitkat jos vain mahdollista.
Old fart

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #563 : 17.02.11 - klo: 10.41 »
Alla olevat kitkat tulee vaihtumaan uusiin rinkuloihin viimeistään ensi talveksi. Eukko sillä ajaa päivittäin ja häneltä tuli käsky että seuraavaksi alle laitetaan kunnon renkaat missä on isot nastat, siihen sitten loppui kitkoilla ajaminen :wink:

Palaillaan asiaan kun saadaan piikkiä alle, sitten sen näkee kumpi pelittää paremmin mirkun ajossa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #564 : 17.02.11 - klo: 11.25 »
Rata-ajosta on paha mennä sanomaan. Oliko siellä kukaan ajamassa kitkoilla, vai onko ennakkoluulot jo sellaiset, että kukaan ei edes yritä?

Ei tuolla edetä millään ennakkoluuloilla.
Aina kun on kilpailutoiminnasta kyse niin testataan kaikki ja hyvin ennakkoluulottomasti.
Vai miten luulet että edes RC autoilussa nopeimmilta kuskeilta löytyy alta ne parhaat renkaat...


Kuten jo niin monta sivua takaperin on todettu.
Nastarengas pitää paremmin kuin kitka monessa olosuhteessa.
Toki olosuhteita missä erot ovat joko minimaaliset tai eroja ei ole, on vielä enemmän.
Mutta lasketaan se sitten millä tahansa keskiarvolla jne jne jne niin on todistettu testi testin jälkeen ja käytännöt käytäntöjen jälkeen että hyvä nastarengas ei häviä saman tasoiselle kitkarenkaalle pito ominaisuuksiissaan kuin korkeintaan testissä tai kahdessa... ja silloinkin kyseessä on juuri kitkalle paremmin sopiva olosuhde ja erot ovat kuitenkin pieniä.

Kun mennään sinne extriimimpään päähän, eli yleensä jäälle niin nastarengas menee ominaisuuksissaan edelle.

Perus olosuhteissa nimenomaan on lähestulkoon se ja sama onko alla nasta- vai kitkarengas.
Mutta voi että kun ei ne äksidentti tilanteet valitse sitä olosuhdetta, vaan siitä päättää mother nature

Tänäkin talvena on jo nähty kelejä missä pluikastellaan niin maan mahdottomasti.
Näissä keleissä olen tänäkin talvena ollut erittäin tyytyväinen siihen että itseltä on alta löytynyt rengas millä selvitin tilanteen nätisti... nastat jäätä vasten rouheaa raapimis ääntä pitäen.
Olisiko kitka selvittänyt kyseisessä tilanteessa homman yhtälailla, eli ilman ongelmia, vai olisinko liukunut kolmion takaa tulevan auton eteen ja saanut halvatun urpon ovestani sisään... En tiedä... EHKÄ... ehkä ei.
Mutta siitä en myöskään halua ottaa selvää, vaan kuten ennenkin todettua.
Ajan itse sellaisella renkaalla millä saan auton pysähtymään (edes hidastumaan)  mahdollisimman nopeasti oli keli ja tilanne mikä tahansa.

Jokainen saa ajaa kitkalla ihan niin paljon kun huvittaa... mutta jälleen toistaakseni itseäni jo varmaan toista kymmenettä kertaa...
On uskomatonta miten kitkarengasta jaksetaan puolustella selittämällä että se on yhtä hyvä kuin nastarengas... Kun mikään fakta ei tätä kuitenkaan millään tavoin tue.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #565 : 17.02.11 - klo: 11.31 »
Palaillaan asiaan kun saadaan piikkiä alle, sitten sen näkee kumpi pelittää paremmin mirkun ajossa.

Mikäli mirkku ei ole aikaisemmin vetänyt jarrutusta pitkäksi tai jäänyt missään liukkaalla jumiin niin molemmathan pelittää yhtälailla.
Mutta eikö ole rauhoittavampaa tiedostaa että koska mitä ilmeisemmin mirkun autonkäsittelytaidot eivät vastaa rallikuskia, vaan yleensä varsinkin mirkuilla on ainoa ratkaisu rutata jarrupoljin pohjaan... täys hartialukko jne...
että vaikka keli vähän jäisempi onkin niin ehkä mirkku selvittää tilanteen jopa turvallisemmin kuin niillä kitkaimilla.

Mikäli tuuri liikenteessä jatkuu vähintään yhtä hyvänä kuin tähänkinasti niin lopputuloshan on sama... Eli molemmilla pärjäs yhtä hyvin.

Mutta eihän se vieläkään poista sitä wöörstkeis skenaariota mikä voi osua kelle tahansa ja milloin tahansa... vaikka kuinka ennakois.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #566 : 17.02.11 - klo: 11.40 »
Mutta eihän se vieläkään poista sitä wöörstkeis skenaariota mikä voi osua kelle tahansa ja milloin tahansa... vaikka kuinka ennakois.

Jos noin pitkälle alkaa filosofoimaan niin silloin on parempi hankkia Munamiehen kuoret ja pysytellä valkoisen pallon sisällä turvassa päivät pitkät :wink:

Elämä on opettanut tähän asti että toki turvallisuudesta pidetään huolta ja riskit eliminoidaan, siitä huolimatta onnettomuuksia sattuu vaikka miten huolehditaan turvallisuudesta. Aivan samalla tavalla voi mirkulle sattua vakava liikenneonnettomuus vaikka olisi nastat alla, ne ei poissulje fysiikan lakeja vaikka olisi miten isot nastat alla. Pääasia on että kuljettaja kokee renkaat turvallisiksi joten siitä syystä laitetaan nastaa alle, pärjää niillä paremmin tai huonommin.
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #567 : 17.02.11 - klo: 11.54 »
No nimenomaaaaaaan....

Mutta.... miten mä nyt tän selitän...

Okei... ennakoiminen.
Myös pitävimmän mahdollisen rinkulan alle laittaminen on ennakointia.
Niillä saatetaan selvitä tilanteesta missä toisella ei selviäisi.

Ja se toinen ennakointi mitä yleensä ennakoinnilla suureksi osaksi tarkoitetaan...
Tilannenopeus.
Pienemmällä tilannenopeudella saattaa selvitä tilanteesta missä hitusen korkeammalla nopeudella ei oli selviytynyt.

Yhdistetään nämä molemmat ennakoimiset keskenään... (kitkailijana on varmasti hallittu tuo tilannenopeuden hallitseminen ihan kivasti)

Eli tällä paletillahan vältetään ne pahimmat tapaukset siis vielä paremmin.

Kuskille ei kannata tulla sellaista luottoa renkaaseen että tunnetaan oma olo turvallisemmaksi kuin ennen.
Sehän juuri tarkoittaa sitä että ei enää ennakoidakaan yhtä hyvin kuin ennen...
Jolloin taas koko paletti tasaantuu tai jopa menee pahemmaksi, koska tulee se turvallinen fiilis.

Ehkä olis jopa paras että kaikki ihmiset saatais ajattelemaan että oli alla sitten kitka tai nasta niin pito on edelleen huono...
Mutta ei ainakaan niin että pito on yhtä HYVÄ molemmilla renkailla.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #568 : 17.02.11 - klo: 12.24 »
Saatko sää HOKE paljonkin rahallista korvausta nastarenkaiden mainostamisesta?
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #569 : 17.02.11 - klo: 12.29 »
Toissa viikonloppuna Saabclubin talvipäivillä tahkolla jäällä pidetyn kiihdytyskilpailun voittajat:

4wd -> Aero X ainoana nelikkona
Pikki -> og900 piikeillä
vakio -> kitkarenkailla oleva og9-3 automaatti ;)

Kyllä siellä jäällä kitkoillakin pärjää :)

Eilen muuten päräytin audin terveeseen valoissa. hetken (muutaman sekunnin) mietin mitä jos nastat? -> nääh, ei olis pelastanut pusulta. Vähän v*tuttaa mutta oma moka.

Ja ei tullut edes kaahaitua, valoista lähdettiin kiltisti letkassa kun vaihtuivat, edessä ollut audi kiihdytteli normaalisti kun vaihtui pitkälle oranssille valot, oli ensin menossa ja mä mukana mutta päättikin vetää viimetingassa jarrut pohjaan ja jäädä oransseilla... Nainen ratissa... 40 alue espoon lähiössä... Urainen tienpinta jossa urassa periaatteessa asfaltti näkyvissä mutta kivassa pintajäässä... Vahingot vähäiset mutta sen verran just että uutta puskuria/ maalausta kuitenkin... Pellit suorassa.
Kerta se on ensimmäinenkin ja elämä on...  :evil:
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009