Päävalikko

Uutiset:

RC10.fi kunnioittaa sivuston perustajan, Heulin (Pauli Helin), muistoa 17.6.2025.

Näytönohjain ongelma

Aloittaja Otsomaani, 05.12.03 - klo: 17.27

Otsomaani

Aina kun pelaa esim Counter Strikeä, Day of Defeattia tai Wolfenstein ET:tä, niin noin 1-2 tunnin sisällä peli töksähtää viideksi sekunniksi ja sen jälkeen jatkuu, mutta näyttö menee aivan sekavaksi. Kaverini sanoi että hänellä on ollut sama ongelma, ja että se johtui hajonneesta tuulettimesta.
Mulla toimii tuuletin, mutta näyttis silti lämpenee aika reippaasti.
Koneella on näyttiksen uusimmat ajurit.
Näyttis on Nvidia GeForce FX 5600.

Joku Pr0 H4x0r varmaan osaisi auttaa?  :wink:

blenheim

No, ei välttämättä Pro /-/4><0R, mutta lähellä kuitenkin.

Mainitsemasi ongelma johtuu siitä, että se lämpenee. Kaverisi on oikeassa. Pitkien pelisessioiden aikana tuo FX5600 lämpenee kohtalaisesti ja tuppaa jopa kaatuilemaan.
Kellotatko esim. PowerStripillä tai muulla ohjelmalla sitä kun lähdet pelaamaan? Lataa PowerStrip vaikka MBNetistä ja kokeile alikellottaa se näyttiksen prossu, jos vaikka sitten toimisi kunnolla.

Toinen vaihtoehto on laittaa lisää jäähdytystä. Yhden 12cm tuulettimen pitäisi riittää poistamaan lämpö näyttiksen siililtä. :D
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Otsomaani

Kiitos.
Vois tota alikellotusta kokeilla ja vois hankkia paremman jäähdytyksen sillä nykyinen  jäähdytys on niin anuksesta että heikompia hirvittäis ja vahvemmatkin vapisisivat... :wink:

blenheim

:D uskon. Kaverilla on samanlainen. Siihen on modattu vesijäähy ja hieman rankempi kellotus! Pyörii vähän raskaammakki pelit!

Otsomaani

Nyt on kaks kertaa isompi ropelli kiinni, katotaan ylikuumeneeko enää  :wink: .

Otsomaani

No vieläki se puolentoista tunnin pelaamisen jälkeen kaatu niinku ennen vaikka on huomattavasti viileempi ku ennen, ehkä sit pitää hankkii kunnon HC jäähdytys zydeemit :wink: .

blenheim

Sitten on vika jossain muualla kuin laitteistossa. Se voi myös olla ohjelmallinen vika... NVidian ajurit eivät taida oikein funkata.

Mulla on joskus ollut samantyylisiä ongelmia tän TI4400:n kanssa. Ajurit kun päivitin niin johan alko skulaamaan. Soitin just äsken kaverille ja se neuvo hakemaan uusimmat ajurit jos ei jo ole. Ja se DirectX kannattaa myös päivitellä jos ei ole jo.

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"No vieläki se puolentoista tunnin pelaamisen jälkeen kaatu niinku ennen vaikka on huomattavasti viileempi ku ennen, ehkä sit pitää hankkii kunnon HC jäähdytys zydeemit :wink: .

Kyllä se vieläkin lämpenee, mutta hitaammin vaan...
Ajurit on päivitetty jne.
Pitää ens viikol käydä hankkimas siihen ihan kunnon jäähdytys, Zalman siili (se iso :mrgreen: ) tuulettimen kanssa, hyvä vahtoehto?

tollanen: http://www.zalman.co.kr/english/product/ZM80C-HP.htm

Matias V

Itselläni ei ole ollust ko. näyttistä. Minun näyttikseni ATI Radeon 9200, kuumeni paljon ja oireili samoin, en tiennyt missä vika oli, vein kortin huoltoon ja siellä sanottiin että jos osatn uuden ne hyvittävät kortin hinnan pois uudesta, ostin sitten ATI Radeon 9800Pro+ näyttiksen, jossa ei ole ollut yhtään ongelmia. Kyllä pyörii pelit kuin pelit, helposti ja vaivatta.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

nici

Matias--> Juu, markkinoiden kalleimmalla kortilla on syytäkin toimia kaikkien pelien.. Kannattaa muutenkin kiinnittää huomiota koneen ilmankiertoon, toimii paremmin ja kestää kauemmin kun on viileä. mulla on zalmanin hervoton siili prosessorin päällä ja 92mm tuuletin sille, ja 2x80mm tuulettimet takana ja sivussa. tulossa on kaksi eteen ja kaksi taakse noiden kahden tilalle, hiljasempaa mallia(12db)

Otsomaani

Nici, eiks toi mee jo liioitteluksi :wink: .

nici

Ei tuo vielä mitään, sitten kun on vesijäähdytetty prosessori, näytönohjain, kovalevy, cd/dvd asemat ja emolevy niin sit on jo liioittelua. Tosin kaikki on suhteellista  :wink:

Juhana

Oon kuullu et nuo nVIDIAn GF FX sarjan näyttikset ottavat muita enemmän lämpöö. (nici: markkinoiden paras kortti on kyllä nVIDIA GF FX 5900 pro 256mb mut kyllä tolla hintaakin on 640€. :mrgreen:  mut 9800pro on hinta-laatu suhteeltaan parempi.)
Xray

nici

No on kyllä 9800Pro 256mb versiossa siinäkin vielä hinta-laatu suhde aika kehno.. Semmoset about 500€ maksaa. GF FX 5900 pro 256mb on aika samoissa hinnoissa, www.mbnet.fi/hintaseuranta  Ittellä on Radeon 9500Pro ja esimerkiksi HALO toimii vallan mainiosti :) Ja mun mielestä lämpö on huono asia, lämpö=lisää jäähdytystä=lisää meteliä/rahaa. Mielipiteitä.. mites se meni.. Mielipiteistä ei voi kiistellä mutta niistä syntyy aina parhaat riidat  :lol:

blenheim

Ati Radeon 9800xt on kiistatta paras (lausu: Tehokkain) näytönohjain markkinoilla. Ja kaupan päälle Half-Life 2 jos/kun ilmestyy.

Tosin se vaatii jo kovat jäähyt, koska ydin on kellotettu rankasti.

Otsomaani

Nyt Zalmanin siili kiinni tuulettimen kera, ja toimii hyvin. :wink:
Thx 4 help!  :wink:  (counter-strikea nyt vaan kaks kertaa kovemmin :wink: )

Toni N

Lainaus käyttäjältä: "Miksutin90"APUA! tarvin kipeesti neuvoja!

Mulla on G-force MX 420 TI ja ilmeni yks  ihme juttu.yht äkkii ku sammutin koneen ja käynnistin uudestaa nii tuli 800 x 600  ja iha ihq värit: PERÄTI 4 KAPPALETTA!

en saanut tätä vikaa pois,sitä liukua 800x600 - ? ei voi liikuttaa.sitten värejä ei ole enempää kuin 4,eikä niitä ole enempää....voisko joku ihminen joka tietää neivot tähän avittaa minua ja laittaa mulle Yksityisviestiä miten tämän saa korjattua...

kiitos.

Katso onko ohjain päässyt liikahtamaan slotissaan ja kun olet tarkistanut että on kunnolla paikallaan niin päivitä näytönohjaimen ajurit.
Noita nyt kannattaa ainakin aluksi kokeilla.
Tyhjä