Kyllä hienosti menivät nämä kerhokisat ilman tuomareitakin. Hyvänen aika, eihän sitä nyt tuomareita kerhokisoissa tarvita! Kyllä kuskien tulee kerhokisoissa osata käyttytyä oikein ilman tuomareitakin.
Tuomareiden tehtäviä kerhokisoissa kuuluu hoitaa vanhempien kilpailijoiden ja huoltajien, kun valitettavasti valmentajia ei pikkuautoilussa juurikaan tunneta. Nyt kun Jannen kanssa olemme ajaneet Tj-luokassa turneeta olemme huomanneet ajotavan kokoajan ketittyneen ja siisteytyneen radalla. Hyvä niin. Viimeisissä finaaleissa tilaa annettiin jo kohtalaisesti, mutta tilanteita aiheutti varmasti jo kuskien väsymyskin.
Tj-finaalissa ajolavalla keskusteltiin kiivaasti ajonaikana. Sitä ei Yippo/muut arvostelijat varmaan tiennytkään. Nopeammat kilpailijat kyllä antoivat kuulua itsestään ja sen jälkeen tilaa tuli kuskin taitojen/tuurin mukaan. Minulle jäi sellainen tunne, että tokassa finaalissa homma toimi parhaiten. Kun tilaa annettiin kuului myös:”kiitos”.
Muuten Tj-finaalit olivat olivat juuri sitä, mitä tälläinen pieni huolimattomuus rataa tehdessä tuo tullessaan. Äänekoskella on loistavat puitteet toteuttaa pienoisautoilua millä tasolla tahansa, mutta vielä ei radan tekemisessä/tilan hyödyntämisessä ole saavutettu ihan sitä tasoa mikä asiaan kuuluu.
Asiat ovat pieniä visuaalisia seikkoja ja toki rata on kaikille sama, sitä on turha kiistää. Mutta kun pienoisautoilussa juuri se visuaalinen seikka on sattuneesta syystä tärkeä, koska ”yhdellä” katseella seurataan samaan aikaan omaa autoa, rataa ja muiden autoja.
Kun usein olen moittinut huolimattomuudesta rataa tehdessä, kerronpa seuraavaksi minkä puolesta puhun:
1. Yksi henkilö vastaa radan tekemisestä.
- Valittu henkilö/ryhmä pitää huolta, että alla olevista ohjeista pidetään kiinni
2. Ajoradan reuna erotetaan maksimoidulla kontrastilla matoista ja lattiasta.
- Teippauksen väri tulee valita siten, että se erottuu matoista maksimaalisen hyvin ja on mielellään saman värinen kuin mollat. Sävyjen tulisi kuitenkin olla mielellään neutraaleja ja radan tulisi näyttää ajolavalta katsottaessa rauhalliselta. Oikea väri radanraunan teippeihin voisi olla esim. tummansävyinen oranssi.
3. Ajoradan reunaa merkitsevä teippi on aina samalla minimi etäisyydellä reunaesteistä ja lattiasta.
- Tällä estetään autoja ”syövien” mollien syntyminen. Tälläinen radan merkintä mahdollistaa ajamisen rataa maksimaalisesti hyväksikäyttämisen, niin ohitettaessa kuin tilaa annettaessa.
4. Teipataan teippiä säästämättä
- Totuus on se, että teippi pitää vain kerran kiinnitettynä.
Annoimme tästä Jannen kanssa asiasta paikanpäällä suoraakin palautetta. Ja miksikö, no siksi, että ainakin itse tunsin, että Äänekoskella oltiin valmiit kehittämään toimintaa.
Kuulun myös itse siihen sarjaan, joka arvostelevat negatiivisesti rataprofiilia kilparadaksi, koska radassa oli liikaan paikkoja joissa nopeuden muutokset olivat suuria. Tämä liika hitaiden paikkojen viljely aiheuttaa tahattomia peräänajoja. Radan täytyi olla hidas, koska ajoimme Jannen kanssa samalla välityksellä kuin Kiimingissä, vaikka rata-ala oli täällä kaksi kertaa suurempi.
Janne ja varsinkin Sebastian hienoa ajoa!
Tulemme seuraavallakin kerralla ajamaan/kisaamaan ja otamme teippilaatikon mukaan.