Jos NiMh akkupakettia ladataan pakettina, eikä jokaista kennoa erikseen, niin veikkaan, että paketissa olevat kennot ovat ajan ja/tai käytön myötä ns. epätasapainossa. Tarkoittaa sitä, että kennojen luonnollisen itsepurkautumisen tai muuten vaan kennokohtaisten erojen seurauksena kennojen jännitteet ennen latausta ovat erilaiset. Kun sitten koko pakettia ladataan niin kauan, että laturi katkaisee latauksen, on jokin kenno jo yliladatussa tilassa.
Tästä syystä NiMh-kennot olisi hyvä käyttää tasaavassa purkulaitteessa ennen uutta latausta.
Jos paketin malli tai käytettävissä oleva kalusto ei sitä mahdollista, niin sitten kannattaa asettaa laturissa latauksen katkaisun asetus herkälle eli delta-säätö alhaiseksi tai lämpöanturin katkaisulämpö esim. 40 asteelle. Sen ylilatautuvan kennon lämpö on paketin kennoista korkein latauksen jälkeen.
Edit:
tuossahan sitä lisätietoa tulikin. Kysymyksessä on siis pakettina ladattava ja sen mallinen akku, että kennokohtainen jännitteen seuranta tai tasaaminen on erittäin hankalaa. Muistelen markkinoilla olleen yhden purkulaitteen, jolla pystyi kennokohtaisesti purkamaan tuon tyyppisen paketin kennot.
Laturi ei kuvan perusteella sisällä lämpökatkaisun mahdollisuutta.
=> edessä lienee uusien akkujen hankinta eikä kehittyneempi laturikaan olisi huono idea. Laturissa tulisi olla kunnolla toimiva delta-katkaisu tai lämpökatkaisu.