Kirjoittaja Aihe: Vuoden 2004 säännöistä  (Luettu 9092 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« : 30.12.03 - klo: 00.43 »
Muutamia irtohavaintoja sääntökirjan annista, sivuilta 281-295.

1.2 Osallistuminen kilpailuihin
"Osallistuminen maakohtaisen kiintiön puitteissa järjestettäviin kv arvokilpailuihin haetaan luokan yhteyshenkilön välityksellä lajiryhmältä tammikuussa."

Tarkoittaako, että Suomen edustajat valitaan ainoastaan edellisen vuoden (vuosien) tulosten perusteella? Eikä esim. nyt alkava SM-sarja vaikuta mitenkään kesän 2004 valintoihin? Edustajamme 2004 kisoissa ovat siis selvillä jo helmikuun 2004 alussa, kun asianomaiset instanssit ovat ehtineet kokoontua?

1.6. Kilpailun järjestäminen
"Harjoituskilpailuista ei saa julkaista mainoksia eikä tuloksia."

Mikähän viisaus tähän on sisältyvinään? AKK:n monopolin suojaustako? Teenkö väärin julkistaessani kisakutsut ja kisojen tulokset A8-kisoista?

3.3.1. Viestintäviraston määräykset, radiolaitteet
Onpa yksinkertainen asia pystytty muotoilemaan vaikeasti. Jos 8-vuotias junnu ja hänen muurari-isänsä (joille molemmille nostan hattua!) eivät tähän pykälään mennessä ole tuskastuneet sääntöihin, niin tässä on sitten vastassa todellinen temppurata.

Rauhoitukseksi kaikille junnuille: jos radio on ostettu suomalaisesta kaupasta, on se varmuudella vaatimukset täyttävä.

3.5.7. Ajoajat, lataustauot
"Tj-10, S2-10, S4-10: alkuerien ja finaalien enimmäispituus on 5 minuuttia."

Tämä merkittävä muutos on tullut todella matalalla profiililla! Vaikka kyseessä onkin virheelliseksi osoittautuneen säännön palauttamisesta entiselleen, pitäisi tekijöissä löytyä miestä kunnolliseen tiedottamiseen asiasta. On ihan jees, että tehdyt virheet korjataan, ei sitä tarvitse hävetä.

"Lataustauon pituus: Erien välisen lataustauon pituus on vähintään 30 minuuttia."
Surkeasti ajastaan jälkeen jäänyt sääntö. Tiedoksi sääntöjen tekijöille, että nykyisillä akuilla latausajat ovat jopa luokkaa 40-50 minuuttia. Miten "erien välinen lataustauko" muuten lasketaan, onko se oman erän päättymisen ja alkamisen välinen aika, vai huomioidaanko siinä edes nostovuoro?

3.6.1. Eräharjoittelu
"Harjoituserän ajoajan on oltava pitempi kuin varsinaisen kilpailuerän."

Tämä lienee myös matalan profiilin sääntö, sillä en muista nähneeni tai kuulleeni asiasta minkäänlaista infoa. Miten pitkiä eräharhoitukset siis tulevat olemaan - ja miksi?

3.6.4. Ajaminen kilpailussa
"Lähdössä tai erän kestäessä pysähtyneen tai rikkoutuneen auton saa hakea, käynnistää ja asettaa uudestaan kilpailuun ainoastaan ratavarikolta. Kesken jäänyttä kierrosta ei lasketa."

Jälleen uusi käytäntö? On ollut tavallista, että esim. nostaja on oikaissut lyttyyn painuneen korin tai työntänyt ulosmuljahtaneen akun takaisin paikalleen, ja asettanut auton takaisin radalle. Nyt hänen on siis vietävä auto varikolle ja laskettava se vasta siellä alas? Ja se kierros vähennetään tuloksesta? Niinkö?

3.6.7. Märät erät
Nähdäkseni näihin sääntöihin ei ole tullut mitään uudistuksia. Kuitenkin, kesän 2003 SM/NM-sadekisafarssin jälkeen asiasta oli puhetta melko voimakkain äänenpainoin ja useaan kertaan. Ja muistaakseni lajiryhmän taholta luvattiin sääntöihin asianmukaisia korjauksia.
Tässä sitä siis ollaan.


Nämä kommentit ja kysymykset olivat joiltakin osin tietenkin hiusten halkomista. Mutta mikäli olen oikein tulkinnut sääntöjen laatijoiden viestit, niin siihen suuntaan ollaan nyt menossa.
Mielestäni erittäin valitettava kehityssuunta, sillä omana lajin harrastamisen aikanani en ole nähnyt, "yläkerran" omia tumpulointeja lukuunottamatta, minkäänlaisia merkkejä, jotka edellyttäisivät linjan kiristämistä.

Kaiken kaikkiaan jäi sellainen fiilis sääntökirjaa lukiessa, että ainakaan näiden sääntöjen takana olevalla porukalla ei pitäisi olla kanttia edellyttää kilpailijoilta erehtymättömyyttä, eikä uhata heitä eikä kisajärjestäjiä rangaistuksilla merkityksettömien sääntöpoikkeamisten sattuessa.


Edit: Jotta asia etenisi heti oikeaan suuntaan, lähetän jälleen kopion kirjoituksesta Tumpille, vastauspyynnöin.

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #1 : 30.12.03 - klo: 10.14 »
Tietääkö kukaan onko EPIC GP3300 sallittuja. Niissähän on erinlainen kutistesukka kuin noissa efran hyväksytyissä joten itse luulin et ne eivät ole sallittuja. Mut sitten kuulin et jos kutiste sukan alta löytyy samat kenno tyyppi merkinnät kuin näissä hyväksytyissä kennoissa niin sitten ne olisivatkin sallittuja. Voiko joku vahvistaa asian?

Poissa KyPak

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Re: Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #2 : 30.12.03 - klo: 11.36 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
"Lataustauon pituus: Erien välisen lataustauon pituus on vähintään 30 minuuttia."
Tuo lataustauon minimipituus on käytössä mm. Touring Rally -finaaleissa, missä se on toiminut ihan hyvin. Ja on ihan hyvä, että säännöt mahdollistavat sen. Kaikki säännöt eivät ole pelkästään tourinkia varten. Ja tästä maasta ei varmaan löydy niin pihalla olevia kilpailun järjestäjiä, että alle tunnin lataustaukoa turistikisoihin yrittäisivät edes ehdottaa.

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
3.6.4. Ajaminen kilpailussa
"Lähdössä tai erän kestäessä pysähtyneen tai rikkoutuneen auton saa hakea, käynnistää ja asettaa uudestaan kilpailuun ainoastaan ratavarikolta. Kesken jäänyttä kierrosta ei lasketa."

Tuo rikkoutuneen auton korjaaminen ainoastaan ratavarikolla on ollut olemassa lähes "ikuisesti". Tärkeä sääntö on polttispuolella, ettei autoja aleta käynnistelemään keskellä rataa. Ja muistan, että tuohon on sähkökisoissakin puututtu monesti. Korin takaisin "plommauttamista" ei olla laskettu rikkoutuneen auton korjaamiseksi. Ja kai tuossakin on taustalla turvallisuustekijät, ettei mekaanikot rassaa autoja vaarallisessa paikassa radalla.

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #3 : 30.12.03 - klo: 11.42 »
Vastaan itse omaan kysymykseeni. Sain kuulla että noi EPIC akut eivät olisi vielä sallittuja vaan tulisivat EFRA 2004 sääntöihin mukaan ja vaik kennot ovat täysin samoja kuin trinityn niin ihan ymmärrettävää ja hyvä homma et niitä ei heti oteta mukaan kisatouhuihin.

Useampi stanu kuski on minulta kysellyt et saako neli magneetisella stanulla ajaa suomen sarjassa? Osaako tähän kukaan vastailla, jenkeissä ilmeisesti ei saa ajaa mut englannin sarjassa saa jos en ole väärin ymmärtänyt.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #4 : 30.12.03 - klo: 11.42 »
" --> " Tumpin vastaukset


Muutamia irtohavaintoja sääntökirjan annista, sivuilta 281-295.


Kannattaa muistaa sitten myös TJ/TS kilpailujen ohjeisto/säännöstö
--> kohta 2. Ajettavat luokat, ja  kappale kaksi ( Tämä sarja.... )


Ja kaiken näiden lisäksi myös PA:ta koskee sääntökirjan ns. yleinen osa, heti sen paksun sääntökirjan alussa...

1.2 Osallistuminen kilpailuihin
"Osallistuminen maakohtaisen kiintiön puitteissa järjestettäviin kv arvokilpailuihin haetaan luokan yhteyshenkilön välityksellä lajiryhmältä tammikuussa."
Tarkoittaako, että Suomen edustajat valitaan ainoastaan edellisen vuoden (vuosien) tulosten perusteella? Eikä esim. nyt alkava SM-sarja vaikuta mitenkään kesän 2004 valintoihin? Edustajamme 2004 kisoissa ovat siis selvillä jo helmikuun 2004 alussa, kun asianomaiset instanssit ovat ehtineet kokoontua?

--> Joo, eli vuoden 2002 ja 2003 perusteella tehdään valinnat. Ko. nimet pitää olla EFRAlla muistaakseni joskus huhtikuussa "?" Joten sen mukaan lähdemme itsekin matkaan paikkoja täytettäessä...



1.6. Kilpailun järjestäminen
"Harjoituskilpailuista ei saa julkaista mainoksia eikä tuloksia."
Mikähän viisaus tähän on sisältyvinään? AKK:n monopolin suojaustako? Teenkö väärin julkistaessani kisakutsut ja kisojen tulokset A8-kisoista?

--> Tuota asiaa kannattaisi kysyä suoraan AKK:lta, osaavat siihen vastata paremmin, koska se tulee suoraan sieltä.



3.3.1. Viestintäviraston määräykset, radiolaitteet
Onpa yksinkertainen asia pystytty muotoilemaan vaikeasti. Jos 8-vuotias junnu ja hänen muurari-isänsä (joille molemmille nostan hattua!) eivät tähän pykälään mennessä ole tuskastuneet sääntöihin, niin tässä on sitten vastassa todellinen temppurata.

Rauhoitukseksi kaikille junnuille: jos radio on ostettu suomalaisesta kaupasta, on se varmuudella vaatimukset täyttävä.

--> Tuo koko sääntöpykälä uusittiin tälle vuodelle, sen vuoksi, että viime vuotisen pykälässä oli ilmeisesti "tulkintaerimielisyyksiä". Tälle vuodelle koko. sääntöpykälä on ko. instanssin "muotoilema", ei siis lajiryhmän.



3.5.7. Ajoajat, lataustauot
"Tj-10, S2-10, S4-10: alkuerien ja finaalien enimmäispituus on 5 minuuttia."
Tämä merkittävä muutos on tullut todella matalalla profiililla! Vaikka kyseessä onkin virheelliseksi osoittautuneen säännön palauttamisesta entiselleen, pitäisi tekijöissä löytyä miestä kunnolliseen tiedottamiseen asiasta. On ihan jees, että tehdyt virheet korjataan, ei sitä tarvitse hävetä.

--> Tuo asia on varmaan tiedotteissa ollut "?" Yleensäkin kaikki sääntömuutokset on kyllä kerrottu AKK:n tiedotteissa, ne menevät sinne automaattisesti, joten uskoisin, että tuo on siellä ollut. ... ainakin RC-maailman forumilla se on jossain esillä ollut, senhän joku olisi olisi sieltä voinut kaivaa omaksi topiciksi, jos olsii niin asian halunnut, et sitten itse sitä ole tehnyt ?



"Lataustauon pituus: Erien välisen lataustauon pituus on vähintään 30 minuuttia."
Surkeasti ajastaan jälkeen jäänyt sääntö. Tiedoksi sääntöjen tekijöille, että nykyisillä akuilla latausajat ovat jopa luokkaa 40-50 minuuttia. Miten "erien välinen lataustauko" muuten lasketaan, onko se oman erän päättymisen ja alkamisen välinen aika, vai huomioidaanko siinä edes nostovuoro?

--> Olen itsekin aina ihmetellyt tuota asiaa, kun kilpailuformaatteja on tehty, mutta eipä siihen jostain syystä kukaan ole puuttunut ? Mikä sitten lie syynä, siihen en osaa mitään sanoa... liekö EFRA perua "?"



3.6.1. Eräharjoittelu
"Harjoituserän ajoajan on oltava pitempi kuin varsinaisen kilpailuerän."
Tämä lienee myös matalan profiilin sääntö, sillä en muista nähneeni tai kuulleeni asiasta minkäänlaista infoa. Miten pitkiä eräharhoitukset siis tulevat olemaan - ja miksi?

--> Tuo sääntö ei ole miksikään muuttunut vuodesta 2003.... joten ei mitään uutta..



3.6.4. Ajaminen kilpailussa
"Lähdössä tai erän kestäessä pysähtyneen tai rikkoutuneen auton saa hakea, käynnistää ja asettaa uudestaan kilpailuun ainoastaan ratavarikolta. Kesken jäänyttä kierrosta ei lasketa."
Jälleen uusi käytäntö? On ollut tavallista, että esim. nostaja on oikaissut lyttyyn painuneen korin tai työntänyt ulosmuljahtaneen akun takaisin paikalleen, ja asettanut auton takaisin radalle. Nyt hänen on siis vietävä auto varikolle ja laskettava se vasta siellä alas? Ja se kierros vähennetään tuloksesta? Niinkö?

--> Tuo sääntö ei ole miksikään muuttunut vuodesta 2003.... joten ei mitään uutta..



3.6.7. Märät erät
Nähdäkseni näihin sääntöihin ei ole tullut mitään uudistuksia. Kuitenkin, kesän 2003 SM/NM-sadekisafarssin jälkeen asiasta oli puhetta melko voimakkain äänenpainoin ja useaan kertaan. Ja muistaakseni lajiryhmän taholta luvattiin sääntöihin asianmukaisia korjauksia.
Tässä sitä siis ollaan.

--> Tuo sääntöpykälä on niin selvä kuin se ikinä voi olla. Jostain syystä sen noudattaminen on kuitenkin kiinni yhden henkilön mielipiteestä, vaikka se mielipide siihen ei saisi vaikuttaa. Kukaan ei osannut tätä pykälää selvemmäksi enää sorvata, vaikkakin siitä keskusteltiin paljon ja eri vaihtoehtoja mietittiin.... Se että kilpailupaikalla, alettaisiin tekemään ns. huutoäänestyksiä ko. asiasta on kuitenkin pois suljettu vaihtoehto. Ja vuonna 2004 kaikki kilpailut ovat joka tapauksessa yksipäiväisiä, joten ko. ongelmaa ei pitäisi tulla, pl. PM-kisat, joiden kisaformaatissa ko. asiat ovat jo kunnossa. Hirveä meteli tuli tästäkin kisasta, mutta jostain syystä kukaan ei esittänyt mitään sääntömuutoksia siihen, millä tavalla pitäisi tulkita ko. erät ?


--> Asioita ollaan kyllä valmiita kritisoimaan ja tekijöitä haukkumaan, mutta itsellä ei ole minkäänlaista selkärankaa tehdä mitään mahdollisia parannusehdotuksia ko. asioille, selkärankaa löytyy ainoastaan kritisoimaan ja haukkumaan, edes selvään rakentavaan keskusteluun ei pystytä. Tämä koettiin myös tämän vuoden (2003) valvojapäivillä, kun eräällä henkilö hieman karkasi sanat suusta ja tavoitteena oli nimen omaan rakentava keskustelu vuoden 2003 PA-rata-SM kisoista, edes siihen ei pystytty. Sen jälkeen kun olin "pakotettu" poistamaan ko. henkilön ko. tilaisuudesta, niin asiasta käytiin rakentavat keskustelut ja moni asia selvisi.




Nämä kommentit ja kysymykset olivat joiltakin osin tietenkin hiusten halkomista. Mutta mikäli olen oikein tulkinnut sääntöjen laatijoiden viestit, niin siihen suuntaan ollaan nyt menossa.
Mielestäni erittäin valitettava kehityssuunta, sillä omana lajin harrastamisen aikanani en ole nähnyt, "yläkerran" omia tumpulointeja lukuunottamatta, minkäänlaisia merkkejä, jotka edellyttäisivät linjan kiristämistä.

Kaiken kaikkiaan jäi sellainen fiilis sääntökirjaa lukiessa, että ainakaan näiden sääntöjen takana olevalla porukalla ei pitäisi olla kanttia edellyttää kilpailijoilta erehtymättömyyttä, eikä uhata heitä eikä kisajärjestäjiä rangaistuksilla merkityksettömien sääntöpoikkeamisten sattuessa.

--> Jos lajiryhmä yrittää omilla toimillaan korostaa sääntöjen merkitystä kaikille kilpailujen järjestäjille ja kilpailijoille, niin on varsin ikävää, että jonkun mielestä sääntöjen noudattamatta jättämisestä ei tulisi rankaista. Kuten jossain edellä jo totesin, niin aivan sama ajetaanko TJ vai TS luokkaa, niin molemmissa luokissa panostukset ovat varsin kovaa luokkaa ja tuhansia kilometrejä ajetaan kilpailuihin, joten kyllä asiat pitää olla selvillä miten toimitaan missäkin tilanteessa. Jos tykkää ajaa ns. "pellolla", niin järjestää sitten omia "kerhokisoja" yms. sellaisia ja ajaa niitä kuten haluaa ja hamuaa niihin kilpailijoita ja ajaa vielä vaikkapa täysin omilla säännöillä, se kun on täysin mahdollista PA:ssa... Kannattaa tutustua kilpailuviraston päätökseen viime keväältä ja kilpailuvirastolta tulleeseen tulkintaan, siinä ei ole mitään epäselvää. Kuka tahansa voi tarvittaessa perustaa Suomeen vaikkapa oman RC -liiton... siitä vain työstämään omaa puulaakia ja hakemaan EFRA jäsenyyttä, niin saa sellaiset säännöt kuin itse haluaa ja varmaan ei tartte lisenssejä eikä mitään... ;-)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #5 : 30.12.03 - klo: 12.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

1. Asioita ollaan kyllä valmiita kritisoimaan ja tekijöitä haukkumaan, mutta itsellä ei ole minkäänlaista selkärankaa tehdä mitään mahdollisia parannusehdotuksia ko. asioille, selkärankaa löytyy ainoastaan kritisoimaan ja haukkumaan, edes selvään rakentavaan keskusteluun ei pystytä.

2. Tämä koettiin myös tämän vuoden (2003) valvojapäivillä, kun eräällä henkilö hieman karkasi sanat suusta ja tavoitteena oli nimen omaan rakentava keskustelu vuoden 2003 PA-rata-SM kisoista, edes siihen ei pystytty. Sen jälkeen kun olin "pakotettu" poistamaan ko. henkilön ko. tilaisuudesta, niin asiasta käytiin rakentavat keskustelut ja moni asia selvisi.

3. Jos lajiryhmä yrittää omilla toimillaan korostaa sääntöjen merkitystä kaikille kilpailujen järjestäjille ja kilpailijoille, niin on varsin ikävää, että jonkun mielestä sääntöjen noudattamatta jättämisestä ei tulisi rankaista.


Kiitos vastauksista, niistä asiallisista.

1. Vaikka olen usein piikkinä lajiryhmän lihassa, niin melko rankan tuomion jälleen sait aikaiseksi.
Kuten joskus ennenkin, käännät asiat täysin ylösalaisin, mustan valkoiseksi ja valkoisen mustaksi. Voisin ennustaa sinulle kohtalaista uraa politiikassa  :wink:
Erityisesti potuttaa toistuva väitteesi, että parannusehdotuksia ei ole. Jos tarkoitat virallista, AKK:ssa noudatettavan pokkuroinnin toteuttamista, niin ei todellakaan ole ollut, ja tuskin tuleekaan.

Täällä keskustelussa sen sijaan, ensinnäkin, ajatuksia sääntöjen korjaamiseksi on, ja tulee olemaan. Toiseksi, jonkin epäkohdan osoittamisen tarkoitus on pysähdyttää lukija pohtimaan ko. asiaa ja synnyttää siitä keskustelua. Kaikesta ei tarvitse heti valmista vastausta ollakaan. Useilla elämän aloilla asiat kehittyvät paremmin yhteistyöllä ja keskustelulla, kuin mahtikäskyillä.


2. Otit itse esiin tuon merkillisen tapauksen. Tiedoksi sivullisille, että itse en ole tuo mainittu kokouksesta ulos ajettu henkilö, mutta toisen käden tietona tapaus on minulle tuttu. Näin olen asiasta kuullut:
Eräs lajimme arvostetuimpiin asiantuntijoihin ja ansioituneimpiin kehittäjiin lukeutuva henkilö kutsuttiin AKK:n toimesta varta vasten johonkin AKK:n järjestämään tilaisuuteen, jossa lienee ollut määrä keskustella lajin kehittämisestä. Koska hänen esittämänsä aiheet ja näkemykset eivät miellyttäneet lajiryhmän johtoa, tämä henkilö, kutsuvieras siis, poistettiin kokouksesta kesken kaiken.

Törkeämpää esiintymistä tilaisuuden johdon taholta en ole nähnyt enkä kuullut millään elämän alalla. Tapauksella ei pitäisi olla mitään aihetta kehuskella, päinvastoin. Itse olisin vastaavassa tilanteessa jo vetänyt johtopäätökset kyvystäni vetää kehityskeskustelua. Ja peiliinkin voisi olla terveellistä katsoa: onko sinulla kanttia syyttää muita asiattomasta keskustelutavasta?

Tämän kerroin siksi, että otit itse aiheen esiin, ehkä vähän harhaanjohtavalla tavalla. On itse asiassa hyvä, että laajemminkin tiedetään, millä menetelmillä lajiamme tällä hetkellä johdetaan.


3. En ole sitä mieltä, että sääntöjen rikkomisesta ei pitäisi rankaista. Olen yrittänyt sanoa, että ei pitäisi olla mitään perusteltua syytä kiristää rangaistuslinjaa nykyisestä, varsinkaan TJ-luokan junnujen kohdalla. Samaan tulokseen pääsemiseksi on olemassa toinenkin tie: positiivinen informaatio, koulutus, opastus, palaute. Sen ohella asiallinen ja harkittu rangaistuslinja.

Olen sattumalta nähnyt kilpailujärjestäjille lähetetyn ohjeen tulevaa kisasarjaa varten, jonka keskeisenä sisältönä oli lista tuomioista, jotka taisivat kaikki olla "kilpailukielto x kuukautta". Ja ellei sitä toteuteta, kilpailun toimitsijoita uhattiin rangaista vastaavasti.
Ei sellaisessa linjassa ole mitään järkeä.

Toin topicin aloituksessa esiin joitakin muinaismuistosääntöjä, joita kuka tahansa voi halutessaan väärinkäyttää. Minun puolestani ne saavat olla niin kuin ovat, mutta odottaisin sääntöjen laatijoilta tarkempaa ja loogisempaa toimintaa myös omalla sarallaan, jos kerran TJ-junnuiltakin sitä edellytetään.

Valta merkitsee myös vastuuta, se on tainnut päästä unohtumaan?

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #6 : 30.12.03 - klo: 12.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Jani S"
Vastaan itse omaan kysymykseeni. Sain kuulla että noi EPIC akut eivät olisi vielä sallittuja vaan tulisivat EFRA 2004 sääntöihin mukaan ja vaik kennot ovat täysin samoja kuin trinityn niin ihan ymmärrettävää ja hyvä homma et niitä ei heti oteta mukaan kisatouhuihin.

Useampi stanu kuski on minulta kysellyt et saako neli magneetisella stanulla ajaa suomen sarjassa? Osaako tähän kukaan vastailla, jenkeissä ilmeisesti ei saa ajaa mut englannin sarjassa saa jos en ole väärin ymmärtänyt.


Muistaakseni ROAR ei hyväksynyt 4-magneettista, joten sillä ei saa siis ajaa Suomessakaan.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #7 : 30.12.03 - klo: 13.20 »
Jos lajia halutaan kehittää eteenpäin niin esim. Riihimäen SM/NM-osakilpailussa voisi järjestää jälleen kyselyn kaikille kilpailijoille (sääntömuutokset kaudelle 2005 pitää tehdä jo alkukesästä (?) joten tuo olisi hyvä ajankohta ja kilpailijoita yhdistettyyn SM/NM+PM kisaan luulisi olevan tulossa paljon). Vaasassa vuoden 2001 TS-10 SM-kisoissa oli viimeksi suuri kysely ja monet muutokset kaudelle 2002 perustuivat juuri tuon kyselyn pohjalle.

Ja mitä tulee tuohon AKK:n kokousjuttuun niin itse olen kuullut asian kuten Tumppi kertoi, en suinkaan VesaK:n version mukaisesti. Mutta koska en ollut siellä niin parempi jättää kommentoimatta sen enempää.

Voiko vai esim. väärästä korista saada kuuden kuukauden kilpailukiellon? Mielestäni oman tuloksen hylkääminen ko kilpailusta riittää, 6 kk vasta sitten jos alkaa huijaamaan laittomalla moottorilla TS:ssä tms.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #8 : 30.12.03 - klo: 13.30 »
Eiköhän tässä ole aika puhaltaa peli poikki ja rauhoittua.

Kannatan Heulin ideaa: Tehdään kattava suuntaa antava kysely esim. Riihimäen PM kisoissa ensi vuoden sääntömuutoksista ja ideoista.
Totuus kuitenkin on, että kaikkia päätöksiä ei voi suoraan alistaa rivi harrastajien päätettäviksi, johtuen eri kokemustasoista.

Olisikohan vielä parempi odottaa myöhempään ajankohtaan jotta esim. rengas asioita voisi sulattaa enemmän? Sähköpostilla vastattava kysely joka olisi täällä netissä ja mihin ei voisi kommentoida.

Mutta otetaan rauhallisesti, mielestäni suunta on oikea!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #9 : 30.12.03 - klo: 13.35 »
CAi: Kesäkisoissa on yleensä vähemmän porukkaa ja muistaakseni Tumppi sanoi että kauden 2005 sääntömuutoksia käsitellään jo joskus toukokuussa AKK:n kokouksessa! Eiköhän Riihimäen kisaan mentäessä ole tarpeeksi kokemuksia CS27 renkaista matolla, ulkona ne kyllä pelaa jos on vaan plusasteita tarpeeksi  :wink:

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #10 : 30.12.03 - klo: 14.20 »
Miten olisi jos käytettäisiin hyväksi tätä RC Maailmaa siten, että perustettaisiin topic, jossa käsitellään tulevia sääntöjä ja ehdotetaan parannuksia/selvennyksiä sääntöihin.

Tarkoitan tällä kertaa sellaista keskustelua, johon kirjoitetaan vain muutos/selvennys/uudistusehdotuksia ja kommentoidaan niitä. Olemassa olevia sääntöjä ei mielestäni enää tarvitse arvostella.

RC Maailma on hyvä tiedonkeruuväline/työkalu sääntöjä työstettäessä, jos sitä vain osataan käyttää oikein. RC Maailma tavoittaa hyvin lajin harrastajat.

Varsinaiset päätöset uusista säännöistä tulee olla sitten AKK:n sivuilla/tiedotteissa. RC Maailmassa on niitä mielestäni turha kuuluttaa, muuta kuin siltä osin, että tiedetään uuden informaation olemassaolo jossain muualla.

AKK:n sivuilta tulisi myös selvitä meneillään olevat sääntömuutosehdotukset.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #11 : 30.12.03 - klo: 14.22 »
Heuli: Totta puhut asialla on kiire.

Renkaiden kannalta jo nyt on ennalta selvää, että ne toimiii jokseenkin hyvin Kuusankosken ja Riihimäen pitävillä matoilla ja nimenomaan kisatilanteessa, sen odottamisesta ei ole mitään iloa.

Mutta pää-asian eli miten ne toimii treeneissä, missä ajamassa on yleensä 5- max.15 kuskia Tampereella, Turussa + muissa pienemmissä paikoissa. Sen tiedämme jo nyt. Ei toimi. eli sen takia ei tosiaan tarvi kyselyä siirtää.

Muut asiat ehtii pohtia Riihimäkeen mennessä.

Hoj: täällä asiat helposti puuroutuu....
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #12 : 30.12.03 - klo: 14.24 »
Teppo: Kiitti vastauksesta. Näin mäkin muistelin että se ei ole ROAR hyväksytty ja sanotaanko suoraan et oikein hyvä niin.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #13 : 30.12.03 - klo: 14.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
(sääntömuutokset kaudelle 2005 pitää tehdä jo alkukesästä (?)


Itse itseäni lainaten:

Lainaus
Lisään vielä sen verran, että kuten varmasti kaikki lisenssin omaavat harrastaja ovat AKK:n jäsenlehti 6/2003 lukeneet, tulee kautta 2005 koskevat sääntömuutosehdotukset olla jätettyinä lajiryhmälle 25.6.2004 mennessä.


Eli kyselyn ehtisi tehdä talvikauden päätöksessä Laukaassa ainakin aikataulujen puolesta. Toinen varteenotettava vaihtoehto olisi sähköpostikysely samaan tapaan kuin reilu vuosi sitten. Foorumissa keskustelua en pidä hyvänä vaihtoehtona siinä mielessä, että olisi hyvä, että kaikki ehdotukset tulee ehdottajien omalla nimellä, eikä nimimerkkien takaa. Kaikella kunnioituksella kaikkia kisaajia kohtaa on kokeneemman kilpailijan mielipide joissain asioissa "arvokkaampi" kuin vasta-alkajan.

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #14 : 30.12.03 - klo: 15.22 »
Sähköpostikyselyyn tms. vastaamisen mahdollisuus tulee suoda kaikille. RC Maailma on kaikille avoin kanava ja se sopii siksi mainiosti yhdeksi paikaksi missä asiasta tiedotetaan.

Se että jos joku on pikkuautoratoja kiertänyt 10 vuotta ei välttämättä tee hänestä yhtään parempaa sääntöparannusten ehdottajaa. Jos muutosehdotus on hyvä, ei ole väliä kuka sen tekee: huoltaja, katsoja, kilpailija, nimim. tai joku muu henkilö.

Käsittääkseni on lajiryhmän tehtävä valita toteutettavaksi sopivat muutokset tai vaikka hylätä kaikki. He voivat sitten parhaan käsityksensä mukaan hyödyntää vanhempien kilpailijoiden mielipidettä.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #15 : 30.12.03 - klo: 15.43 »
Lainaus käyttäjältä: "hoj"
Sähköpostikyselyyn tms. vastaamisen mahdollisuus tulee suoda kaikille. RC Maailma on kaikille avoin kanava ja se sopii siksi mainiosti yhdeksi paikaksi missä asiasta tiedotetaan.

Se että jos olet pikkuautoratoja kiertänyt 10 vuotta ei välttämättä tee kenestäkään yhtään parempaa sääntöparannusten ehdottajaa. Jos muutosehdotus on hyvä, ei ole väliä kuka sen tekee: huoltaja, katsoja, kilpailija, nimim. tai joku muu henkilö.

Käsittääkseni on lajiryhmän tehtävä valita toteutettavaksi sopivat muutokset tai vaikka hylätä kaikki. He voivat sitten parhaan käsityksensä mukaan hyödyntää vanhempien kilpailijoiden mielipidettä.


Juuri näin!

En itsekään kannata mitään juupas/eipäs foorumia, mutta:

Mahdollisimman monen, eritason mielipide on tarpeen, jo yksistään sääntöjen "ylöskirjaamismuodonkin" takia !
-----------------------------------------------------------------------------------
Lainaus
CAi kirjoitti:
Totuus kuitenkin on, että kaikkia päätöksiä ei voi suoraan alistaa rivi harrastajien päätettäviksi, johtuen eri kokemustasoista.
------------------------------
Edit:  CAi:n ja oman mielipiteeni välillä ei ristiriitaa. Päättäminen ja mielipiteen ilmaisu, ovat kaksi eri asiaa !
-----------------------------------------------------------------------------------

Täällä näkee nytkin sen, miten erilailla uudet ja kokeneemmat harrastajat asiat kokevat !

Jossain kirjoitin aiemmin siitä, että olisi hyvä tietää ennakkoon, mitä aiotaan päättää.
Jäisi ne päätöksen jälkeiset taistelut vähemmälle.
Tietenkin se edellyttää myös meiltä, täällä kirjoittavilta vastuuta kommentoinneissa.

= Harkintaa, ettei heti "ammuta alas kaikkea mikä liikkuu!"
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #16 : 30.12.03 - klo: 15.55 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"


2. Tämä koettiin myös tämän vuoden (2003) valvojapäivillä, kun eräällä henkilö hieman karkasi sanat suusta ja tavoitteena oli nimen omaan rakentava keskustelu vuoden 2003 PA-rata-SM kisoista, edes siihen ei pystytty. Sen jälkeen kun olin "pakotettu" poistamaan ko. henkilön ko. tilaisuudesta, niin asiasta käytiin rakentavat keskustelut ja moni asia selvisi.

 


....

2. Otit itse esiin tuon merkillisen tapauksen. Tiedoksi sivullisille, että itse en ole tuo mainittu kokouksesta ulos ajettu henkilö, mutta toisen käden tietona tapaus on minulle tuttu. Näin olen asiasta kuullut:
Eräs lajimme arvostetuimpiin asiantuntijoihin ja ansioituneimpiin kehittäjiin lukeutuva henkilö kutsuttiin AKK:n toimesta varta vasten johonkin AKK:n järjestämään tilaisuuteen, jossa lienee ollut määrä keskustella lajin kehittämisestä. Koska hänen esittämänsä aiheet ja näkemykset eivät miellyttäneet lajiryhmän johtoa, tämä henkilö, kutsuvieras siis, poistettiin kokouksesta kesken kaiken.

Törkeämpää esiintymistä tilaisuuden johdon taholta en ole nähnyt enkä kuullut millään elämän alalla. Tapauksella ei pitäisi olla mitään aihetta kehuskella, päinvastoin. Itse olisin vastaavassa tilanteessa jo vetänyt johtopäätökset kyvystäni vetää kehityskeskustelua. Ja peiliinkin voisi olla terveellistä katsoa: onko sinulla kanttia syyttää muita asiattomasta keskustelutavasta?

Tämän kerroin siksi, että otit itse aiheen esiin, ehkä vähän harhaanjohtavalla tavalla. On itse asiassa hyvä, että laajemminkin tiedetään, millä menetelmillä lajiamme tällä hetkellä johdetaan.

....


VesaK:n on turha moista asiaa tänne kommentoida ja asioita kertoa, koska selvästikään hänelle ei ole kerrottu koko totuutta asiasta....

Olen itse ollut 11,5 vuotta toisen asteen koulumaailmassa päätoimisena ja sivutoimisen opettajana. Siis ammattikoulumaailmassa, missä on paljon ns. "päivähoitopotilaita", enkä koskaan siellä ole saanut niin törkeää ja vihamielistä palautetta mitä sain ko. "asiantuntijalta" valvojapäivillä, palautetta jolla ei ollut enää mitään tekemistä koko asian kanssa. Palaute joka tuli vielä kenties yli 50vee"?" henkilöltä.... jos sellaisen henkilön poistaminen tilaisuudesta on huono juttu, niin ei voi mitään. Ko. henkilön käyttäytymisestä yli kymmenen vuoden ajalta ko. valvopäivillä voisin paljonkin kertoa, mutta jätän sen tekemätä, koska ne ei tänne kuulu... Mutta kuuluu kylläkin siihen kategoriaan, miksei tietyn merkin "äänet" osaa keskustella asioista rakentavasti ? Vaan melkein  aina lähdetään haukkumalinjalle ? Kumma juttu muuten... kaikki negatiivinen ja hakkumatyyppinen palaute tulee aina yhden merkin edustajien "suusta", pl. "?hlö".... Olisiko ko. merkin edustajilla itsetutkiskelun paikka.... Sillä muut osaavat kysyä asioita suoraan, jopa allekirjoittaneelta ja ovat monet asiat hyväksyneet....

Joka tapauksessa ko. henkilö on itse todennut tehneensä virheen ja on pyytänyt tekoaan anteeksi, joten omalta osaltani asiat hänen kanssaan on kunnossa ! Toisten esiintymistä jossain tilaisuudessa on turha haukkua törkeäksi silloin kun itse ei ole ollut paikalla ! .... Heulillakin oli ihan toisenlainen näkemys asiasta...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #17 : 30.12.03 - klo: 16.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

VesaK:n on turha moista asiaa tänne kommentoida ja asioita kertoa, koska selvästikään hänelle ei ole kerrottu koko totuutta asiasta....

Olen itse ollut 11,5 vuotta toisen asteen koulumaailmassa päätoimisena ja sivutoimisen opettajana. Siis ammattikoulumaailmassa, missä on paljon ns. "päivähoitopotilaita", enkä koskaan siellä ole saanut niin törkeää ja vihamielistä palautetta mitä sain ko. "asiantuntijalta" valvojapäivillä, palautetta jolla ei ollut enää mitään tekemistä koko asian kanssa. Palaute joka tuli vielä kenties yli 50vee"?" henkilöltä.... jos sellaisen henkilön poistaminen tilaisuudesta on huono juttu, niin ei voi mitään. Ko. henkilön käyttäytymisestä yli kymmenen vuoden ajalta ko. valvopäivillä voisin paljonkin kertoa, mutta jätän sen tekemätä, koska ne ei tänne kuulu... Mutta kuuluu kylläkin siihen kategoriaan, miksei tietyn merkin "äänet" osaa keskustella asioista rakentavasti ? Vaan melkein  aina lähdetään haukkumalinjalle ? Kumma juttu muuten... kaikki negatiivinen ja hakkumatyyppinen palaute tulee aina yhden merkin edustajien "suusta", pl. "?hlö".... Olisiko ko. merkin edustajilla itsetutkiskelun paikka.... Sillä muut osaavat kysyä asioita suoraan, jopa allekirjoittaneelta ja ovat monet asiat hyväksyneet....

Joka tapauksessa ko. henkilö on itse todennut tehneensä virheen ja on pyytänyt tekoaan anteeksi, joten omalta osaltani asiat hänen kanssaan on kunnossa ! Toisten esiintymistä jossain tilaisuudessa on turha haukkua törkeäksi silloin kun itse ei ole ollut paikalla ! .... Heulillakin oli ihan toisenlainen näkemys asiasta...


Kommentoin, koska otit itse asian esiin, tavalla, joka oli kaikkea muuta kuin korrekti.

Kuten itse kerrot, asia on sovittu ja poissa päiväjärjestyksestä, mutta kuitenkin solvaat henkilöä raa'asti ja julkisesti. Itse osaan vetää moisesta käytöksestä johtopäätökset, ja kehoitan muitakin tekemään niin.

Mitä tulee tuohon lapselliseen "merkkisolvaukseen", niin edes sinun en olisi kuvitellut sortuvan moiseen. Vahvistaa käsityksiäni solvaajasta.

Tiedoksi muuten, että itse en ole vaihtanut sanaakaan välikohtauksestanne tuon toisen osapuolen kanssa. Oman käsitykseni perustan muiden paikalla olleiden kertomaan, sekä omaan elämänkokemukseeni siitä, mikä on tilaisuuden vetäjän vastuu, myös hankalissa ristiriitatilanteissa.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #18 : 30.12.03 - klo: 17.16 »
Nämä jo perinteeksi muodostuneet yhteenotot VesaK-Tumppi -rintamalla ovat kyllä huonointa mahdollista mainosta RC-autoilla kilpailemiselle. RC-autoileva kansa ei menettäisi mitään jos hoitaisitte nämä asiat yksityisesti.

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #19 : 30.12.03 - klo: 17.18 »
On jo pikkuhiljaa alkanut puistattamaan AKK:n vetämä linja pikkuautoilussa.. Mihin ihmeeseen perustuvat mm. kilpailukiellot ja sääntöjen kiristäminen vuosi vuodelta?
Halutaanko tosiaan ajaa ne loputkin nuoret ja uudet tulokkaat pois kilparadoilta??
Tämä laji on kuitenkin PIENOISautoilua, eikä mitään rallia/formulaa. Tiukan linjan noudattaminen edellämainituissa isojen autojen luokissa on täysin ymmärrettävää, siellä sentään puhutaan jopa ihmishengista, jos sääntöjä rikotaan holtittomasti.
Enpä ole vielä kuullut, että olis pikkuautolla ketään hengiltä saatu? On tietysti hienoa, että intoa lajin kehittämiseen löytyy ja halutaan luokasta todellinen kilpailuluokka, mutta onko unohdettu lajin perusidea johonkin? Tässä lajissa kun on AINA ajettu kilpaa ja viimevuosiin asti jopa hyvässä hengessä, ilman kilpailukieltoja ja rajuja rangaistuksia.
En oikein osaa nähdä lajin tulevaisuutta ruusuisena, jos pilkkua nysvätään tulevaisuudessa samalla tahdilla kuin nykyinen suunta viitoittaa.. Lajin enemmistö kuitenkin on reilusti alle 18v nuoria/lapsia, jotka varmasti ovat tosissaan kisaamassa, mutta joilta ei voi, eikä pidäkään odottaa täydellistä sääntötuntemusta, lajissahan kuitenkin suurin osa kilpailee ensimmäistä kertaa millään laitteella.
Itse sentään jo uskallan itseni laskea vanhempaan polveen, joka haikaillen muistelee, kun ei varikolla tultu itkemään vääränvärisistä renkaista tai annettu stoppareita selvistä vahinko-osumista radalla. Toivottavasti voin kymmenen vuoden päästä muistella huvittuneena  RC-autoilun "hulluja vuosia" jolloin lajista yritettiin viedä sen koko henki pois ja siirtää touhu kokonaan "aikuisten" huviksi.
EuroRC / TEK

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #20 : 30.12.03 - klo: 17.43 »
Yhden kyllä täysin Niko sanoihin tästä pikkuautoilusta ollaan entistä enempi tekemässä ammattimaista lajia. Tiedän useitakin kavereita jotka eivät lähde Kuusankoskelle kisoihin koska eivät ole saaneet viimeisen päälle uusia huippu super hyper akkuja. Tällä menolla vuosi budjetit kasvaa semmoisiksi että ei tätä pysty harrastamaan kuin semmoiset jotka saa kamat team kautta tai paljon ylimääräistä rahaa. Todella vaikeaa nykyään saada junnujakaan harrastukseen mukaan koska heillekin on iskostunut kovasti semmoinen käsitystä et jos ei parhaita koneita eikä akkuja niin turha edes yrittää.

Toivoisin AKK ja meiltä kaikilta myös huippukuskeilta et SM/NM sarjasta tehtäisiin enempi harrastaja pohjainen sarja jossa tietysti virin A-finaali porukka vetää ihan omaa vauhtia mut lähinnä tarkoitan et säänöt eivät tähtäisi täysin EM/MM kisoihin vaan siihen et lajia olisi mukava harrastaa ja kuskeja riitäisi ( myös uudet uskaltaisivat mukaan kisoihin ).

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #21 : 30.12.03 - klo: 17.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Nämä jo perinteeksi muodostuneet yhteenotot VesaK-Tumppi -rintamalla ovat kyllä huonointa mahdollista mainosta RC-autoilla kilpailemiselle. RC-autoileva kansa ei menettäisi mitään jos hoitaisitte nämä asiat yksityisesti.


Elähän nyt Cale, kyllä tää aina reality-sarjat voittaa ;)

Vakavasti puhuen, hyvä, että Cale jälleen kommentoi järjen äänellä.
Omakohtainen forumin luku on viimeaikoina jäänyt todella vähiin, koska julkista kaistaa ja palstatilaa on tuhlattu aivan turhaan.
Täysin sama mieltä Calen kanssa.
-Pekka

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #22 : 30.12.03 - klo: 18.16 »
Ehkä kommentoin asiaan mihin minun ei pitäisi sanoa mitään, mutta koska lasken itseni tuohon kategoriaan "uudet kuskit jotka tulevat toivottavasti kilpailemaan tulevaisuudessa", niin näen että ehkä minulla on jotain hyödyllistä sanottavaa.

Asialla on kaksi puolta tässäkin asiassa. On tietysti hyvä että joku jaksaa asioihin puuttua, kuten VesaK tässä selvästikin tekee. Hakee tarkennuksia ja mahdollisestikin asioita jotka taustalla ovat vaikuttaneet sääntöjen / päätösten syntymiseen. Toisaalta kuitenkin säännöt on sääntöjä ja niistä "mussuttaminen" tässä vaiheessa kun kausi on jo alkamassa, on mielestäni turhaa. Varsinkin kun viestit ovat suhteellisen hyökkääviä ja agressiivisia.

Olen samaa mieltä Mr Calen kanssa siitä, että tämänkaltaiset keskustelut kyllä voitaisiin hoitaa jossain muualla kuin foorumissa. Varsinkin kun tuntuu että tässä kaikki esitetyt kysymykset olivat suoraan kohdistettu yhdelle ainoalle henkilölle, jolle myöskin meni sähköposti aiheesta, niin väkisinkin tuntuu siltä että tässä haetaan ihmistä julkisesti vastaamaan kysymyksiin. Nämä samat kysymykset ja niistä syntynyt sananvaihto olisi ihan yhtä hyvin voitu hoitaa kahdenkesken ja mikäli jotain sellaista, joka muidenkin tulee tietää olisi tästä syntynyt, kuten esim. tarkennus jonkun tietyn säännön käytöstä, niin siitä olisi voitu informoida täällä foorumissa. Tämä tietysti pätee niin hyvässä kuin pahassa, eli siis jos tässä tapauksessa vaikka vastausta ei olisi Tumpilta kuulunut, niin silloin VesaK olisi ihan hyvin voinut mielestäni ilmaista sen täällä kertomalla että on näitä ja näitä asioita kysellyt, mutta vastausta ei ole kuulunut.

Muissa vastaavissa piireissä, joissa siis on foorumi yhtenä kommunikoinnin apuvälineenä myöskin, olen tottunut tapaan missä asiat ensiksi puidaan kahdenkesken ja sitten _jos_ tuntuu siltä että asia on sen arvoinen ja se kannattanee tuoda muidenkin tietoiteen, niin siitä on kirjoitettu foorumiin.

Mutta kuten yllä sanoinkin niin olen vasta aloitteleva kuski ja näin ollen en tähän itse varsinaiseen asiaan halua kommentoida mitään. Kuitenkin viitatakseni vielä Mr Calen kommenttiin, niin olen 100% varma siitä että nämä "kinastelut" julkisesti eivät tuo mitään muuta kuin huonoa mainetta ja vähentävät kiinnostusta kilpailua kohtaan. En itse edes kuulu tuohon mainittuun "alle 18v" ikäryhmään, vaan olen ihan aikuinen ihminen ja silti tämänkaltaisten keskustelujen lukeminen vähentää minun kiinnostustani osallista mihinkään yhtään vakavampaa kilpailuun, koska näiden viestien kautta muodostuva kuva on lähinnä negatiivinen koko touhusta.

Kaupallisessakin maailmassa yritysten sisäiset ongelmat laskevat niiden pörssikurssia kun ne vuotavat julkisuuteen ja tässä on ihan sama efekti, mutta osakkeenomistajien sijasta kyse on kilpailijoista, harrastajista ja muista yhteisön jäsenistä. Tämän takia yleensä yritykset pitävätkin tämän kaltaiset tiedot ominaan vaikka sisällä kuohuisi ja paukkuisi. Suosittelen että täällä alettaisiin enemmän noudattamaan samaa politiikkaa.

Kuitenkin tästä kaikesta huolimatta olen sitä mieltä että VesaK:n viestistä on myöskin poikinut paljon hyvää. Esimerkiksi tämä aloite alkaa keskustelemaan kauden 2005 säännöistä hyvissä ajoin. Koska 2004 kauden sääntöihin ei mitä suurimalla todennäköisyydellä tule enää mitään muutoksia, niin mielestäni keskustelu ainakin muutosten osalta voitaisiin siirtää kokonaan 2005 kauden sääntöihin.

Sääntömuutoksista sen verran, että jos ehdoituksia halutaan oikeasti kerätä laajemmalta ryhmältä kuin tältä usein niistä keskustelevalta "sisäpiiriltä", niin sen tulee olla helppoa ja vaivatonta. Sähköposti on tietysti yksi tapa, mutta jos joku lähettää viestin missä pyytää tyyliin "lähetä sääntömuutosehdotuksesi osoitteeseen xx@xx.fi", niin on varmaa että jotka ehdoituksia haluaisivat tehdä, niin heistä kaikki eivät tule sitä tekemään. Jos ymmärsin oikein, niin nämä ehdoitukset tulee lähettää AKK:lle, joten siis mitä ilmeisimmin niissä tulee olemaan jonkinmoinen filtteröinti, johtuen siitä että jos ehdoituksia on vaikka 100, niin tuskin jokaista tullaan käsittelemään erikseen.

EDIT: Taisin postittaa liiian aikaisin kun jäi tekstiä puuttumaan. Lisään tähän alle vielä hieman.

Mielestäni parempi tapa tässä olisi kerätä muutokset ensin täällä yhteisön sisällä ja katsoa ne läpi porukalla sekä vaikka äänestää niistä yhteisön sisällä. Sen jälkeen ehdoituksiin jotka ovat eniten kannatusta keränneet iskettäisiin "leima" koko kilpailijakunnalta ja lähetettäisiin ne eteenpäin AKK:lle yhtenäisesti, jotta he tietäisivät näiden muutosten tulevan koko yhteisöltä yksittäisten ihmisten sijaan. Uskon että tällä tapaa meneteltäessä AKK:n antaisi paljon enemmän painoa näille ehdoituksille, kun he tietäisivät että niiden takana seisoo koko lajin kilpailijakunta.

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #23 : 30.12.03 - klo: 19.46 »
Copter + muut: Sääntömuutosehdotuksia kannattaa miettiä kerhoissa (tai alueittain) ja kerhon (alueen) edustaja sitten lähettää sääntömuutosehdotukset luokkayhteyshenkilölle (esim sähkötouringissa 2004 Kalle Lehto, "Mr Cale"). Muut luokkayhteyshenkilöt löytyvät AKK:n sivuilta tai sääntökirjasta. Luokkayhteyshenkilö sitten laittaa muutosehdotukset omalla mielipiteellään höystettynä lajiryhmälle joka sitten käsittelee ehdotukset.
Oheinen malli saattaa tuntua byrokraattiselta mutta on käytännössä varsin toimiva (jos sitä vaan käytettäisiin). Oheinen (oikea) malli tarkentaa / muokkaa  sääntömuutosehdotuksia järkevimmiksi jolloin täällä palstoilla pyörivät ideat on jalostettu asialliseen muotoon.

Tsemppiä kaikille vuodelle 2004.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #24 : 30.12.03 - klo: 19.57 »
Lainaus käyttäjältä: "-Tony-"
Sääntömuutosehdotuksia kannattaa miettiä kerhoissa (tai alueittain) ja kerhon (alueen) edustaja sitten lähettää sääntömuutosehdotukset luokkayhteyshenkilölle (esim sähkötouringissa 2004 Kalle Lehto, "Mr Cale"). Muut luokkayhteyshenkilöt löytyvät AKK:n sivuilta tai sääntökirjasta. Luokkayhteyshenkilö sitten laittaa muutosehdotukset omalla mielipiteellään höystettynä lajiryhmälle joka sitten käsittelee ehdotukset.
Oheinen malli saattaa tuntua byrokraattiselta mutta on käytännössä varsin toimiva (jos sitä vaan käytettäisiin). Oheinen (oikea) malli tarkentaa / muokkaa  sääntömuutosehdotuksia järkevimmiksi jolloin täällä palstoilla pyörivät ideat on jalostettu asialliseen muotoon.

Tsemppiä kaikille vuodelle 2004.


Saisko tän tekstin tohon ylös pysyvästi!
Sellaisen pienen i-kirjaimen perään?!?!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #25 : 30.12.03 - klo: 20.04 »
Tony erittäin hyvin sanottu, tätä kyl kannatana. Eikä sitä et jokainen yksittäin kuski huutelee tänne forumille omia ideoitaan sil me ei saada kuin tappeluita aikaiseksi. Muutenkin hyvä jos ideoita pohdittaisiin kerhon sisäisesti ennen kuin niitä päästelee ulos pohdittavaksi.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #26 : 30.12.03 - klo: 21.08 »
Niin kauan kuin VesaK tällä forumilla harrastaa alentavaa tyyliä lajiryhmän haukkumiseen, niin niin kauan saatte myös katsella omia "ylialentavia" vastauksiani herra VesaK:lle....

Ja tiedän, että totuuksien kertominen ääneen saattaa tuottaa tuskallisia hetkiä joillekin... tunnen kuitenkin tiettyjen henkilöiden tavat yli kymmenen vuoden ajalta...

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #27 : 30.12.03 - klo: 21.49 »
Tonyn suosittelema malli kuullostaa mielestäni ihan toimivalta. Aikaisempi käsitykseni oli se, että kukin kilpailulisenssin omaava lähettää ehdoituksensa itse suoraan, joten siis sen takia tuon oman ehdotukseni tuohon loppuun vielä kirjoitin. Käytännössä tässä on sama malli kyseessä mutta hieman pienemmässä kaavassa, eli siis sääntömuutosehdoitukset tulevat kerhoilta taikka alueilta eivätkä koko yhteisöltä, kuten itse tuossa aikaisemmassa mallissa kaavailin.

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Niin kauan kuin VesaK tällä forumilla harrastaa alentavaa tyyliä lajiryhmän haukkumiseen, niin niin kauan saatte myös katsella omia "ylialentavia" vastauksiani herra VesaK:lle....

Ja tiedän, että totuuksien kertominen ääneen saattaa tuottaa tuskallisia hetkiä joillekin... tunnen kuitenkin tiettyjen henkilöiden tavat yli kymmenen vuoden ajalta...

Kuten aikaisemmin sanoin, niin ihan varmasti tämä julkinen nahistelu vähentää _uusien_ kuskien kiinnostusta kilpailemiseen. Varmasti tämä jollain tasolla myöskin aiheuttaa tuskallisia hetkiä joillekin vanhoille kuskeille, mutta en usko näiden keskustelujen vaikuttavan heidän kiinnostukseensa kilpailla läheskään niin paljoa kuin mitä se uusiin kuljettajiin mahdollisesti vaikuttaa. En myöskään usko että AKK:n edustajat (luokkayhteyshenkilöt taikka lajiryhmä) saavat näistä nahisteluista mitään irti, joten en kyllä suoraan sanottuna näe kuinka tämän kaltainen toimintamalli voi ajaa lajin etuja millään tavalla.

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #28 : 30.12.03 - klo: 21.59 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Niin kauan kuin VesaK tällä forumilla harrastaa alentavaa tyyliä lajiryhmän haukkumiseen, niin niin kauan saatte myös katsella omia "ylialentavia" vastauksiani herra VesaK:lle....

Ja tiedän, että totuuksien kertominen ääneen saattaa tuottaa tuskallisia hetkiä joillekin... tunnen kuitenkin tiettyjen henkilöiden tavat yli kymmenen vuoden ajalta...



enpä tunne Vesan tai sinunkaan tapojasi vuosien ajalta, mutta kyllä moinen nahistelu on turhauttavaa jopa lukea.. Näin foorumia lukeneena, en ole itse kokenut Vesan tapaa kritisoida lajiryhmän toimia "haukkumisena". Jos Lajiryhmä ei kestä kritisointia, ei ole oikeat kaverit remmissä lainkaan..

-Niko-
EuroRC / TEK

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #29 : 31.12.03 - klo: 00.22 »
Hei,

Itse olen aloitteleva rc-harrastaja. Mietin pitkään kommentoinko tätä riitapukarien keskustelua mitenkään, mutta lopulta päätin näin tehdä. Sivullisen kommentti on joskus ihan virkistävää.

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Niin kauan kuin VesaK tällä forumilla harrastaa alentavaa tyyliä lajiryhmän haukkumiseen, niin niin kauan saatte myös katsella omia "ylialentavia" vastauksiani herra VesaK:lle....

Ja tiedän, että totuuksien kertominen ääneen saattaa tuottaa tuskallisia hetkiä joillekin... tunnen kuitenkin tiettyjen henkilöiden tavat yli kymmenen vuoden ajalta...


Tässä on yksi suuri virhe näin uuden aloittelijan kannalta, lähinnä juuri siksi että tämä keskustelu/väittely käydään julkisesti.

Siis kyllä, SINÄ tunnet riitapukarit kymmenien vuosien takaa. Entä sitten?

Se että esiinnyt täällä lajiryhmän edustajana, vaatii sinulta tiettyä käyttäytymistä mitä esimerkiksi riviharrastajalta - vaikkapa VesaK - ei vaadita. (vaikkakin voisi kokeneemmalta kyllä toivoa)

Miksikö? No, siksi, että esimerkiksi minulle jokaikinen riitapukari täällä on aivan uusi naama ja vaikka sinä tai te tunnette toisenne ja osaatte asiat laittaa perspektiiviin, niin esimerkiksi MINÄ EN OSAA. Eikä osaa muuten yksikään tälle boardille eksyvä uusi juniori jota kiinnostaisi lähteä ajamaan muutama kisa ensi vuonna. Ei teitä tunneta uusien harrastajien parissa. Eikä pitäisi tarvitakkaan.

Itselläni on ollut voimassaoleva AKK:n alainen kilpailijalisenssi vuodesta 1990 alkaen. On vain ollut parissa eri lajissa, olkoonkin hiukan isommissa autoluokissa, ja tähän liittyen jatkaisin että toivoisin AKK:n edustajan kommentoidessa keskusteluja vedoten siihen että on jonkun AKK:n instanssin edustaja, voitaisiin pitää taso sellaisena että kyseistä auktoriteettia voisi edelleen kunnioittaa näin "junioriharrastajan" silmissä.

Näin se on ollut isommissakin luokissa.

ps. Jos taas kommentoi asioita ihan yksityisenä ihmisenä, se tulisi myös tehdä viestissä selväksi.


<disclaimer>ketään vastaan ei tässä henkilökohtaisesti ole tarkoitus hyökätä, mikäli jotain kysyttävää tai tarkennettavaa tulee toivon että otetaan suoraan yhteys allekirjoittaneeseen mieluiten puhelimitse. ylläpidolla lienee tarvittavat tiedot, ja YV tavoittaa.</disclaimer>

näinköhän tässä saa vihamiehiä uudessa harrastuksessa?
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit