" --> " Tumpin vastaukset
Muutamia irtohavaintoja sääntökirjan annista, sivuilta 281-295.
Kannattaa muistaa sitten myös TJ/TS kilpailujen ohjeisto/säännöstö
--> kohta 2. Ajettavat luokat, ja kappale kaksi ( Tämä sarja.... )
Ja kaiken näiden lisäksi myös PA:ta koskee sääntökirjan ns. yleinen osa, heti sen paksun sääntökirjan alussa...
1.2 Osallistuminen kilpailuihin
"Osallistuminen maakohtaisen kiintiön puitteissa järjestettäviin kv arvokilpailuihin haetaan luokan yhteyshenkilön välityksellä lajiryhmältä tammikuussa."
Tarkoittaako, että Suomen edustajat valitaan ainoastaan edellisen vuoden (vuosien) tulosten perusteella? Eikä esim. nyt alkava SM-sarja vaikuta mitenkään kesän 2004 valintoihin? Edustajamme 2004 kisoissa ovat siis selvillä jo helmikuun 2004 alussa, kun asianomaiset instanssit ovat ehtineet kokoontua?
--> Joo, eli vuoden 2002 ja 2003 perusteella tehdään valinnat. Ko. nimet pitää olla EFRAlla muistaakseni joskus huhtikuussa "?" Joten sen mukaan lähdemme itsekin matkaan paikkoja täytettäessä...
1.6. Kilpailun järjestäminen
"Harjoituskilpailuista ei saa julkaista mainoksia eikä tuloksia."
Mikähän viisaus tähän on sisältyvinään? AKK:n monopolin suojaustako? Teenkö väärin julkistaessani kisakutsut ja kisojen tulokset A8-kisoista?
--> Tuota asiaa kannattaisi kysyä suoraan AKK:lta, osaavat siihen vastata paremmin, koska se tulee suoraan sieltä.
3.3.1. Viestintäviraston määräykset, radiolaitteet
Onpa yksinkertainen asia pystytty muotoilemaan vaikeasti. Jos 8-vuotias junnu ja hänen muurari-isänsä (joille molemmille nostan hattua!) eivät tähän pykälään mennessä ole tuskastuneet sääntöihin, niin tässä on sitten vastassa todellinen temppurata.
Rauhoitukseksi kaikille junnuille: jos radio on ostettu suomalaisesta kaupasta, on se varmuudella vaatimukset täyttävä.
--> Tuo koko sääntöpykälä uusittiin tälle vuodelle, sen vuoksi, että viime vuotisen pykälässä oli ilmeisesti "tulkintaerimielisyyksiä". Tälle vuodelle koko. sääntöpykälä on ko. instanssin "muotoilema", ei siis lajiryhmän.
3.5.7. Ajoajat, lataustauot
"Tj-10, S2-10, S4-10: alkuerien ja finaalien enimmäispituus on 5 minuuttia."
Tämä merkittävä muutos on tullut todella matalalla profiililla! Vaikka kyseessä onkin virheelliseksi osoittautuneen säännön palauttamisesta entiselleen, pitäisi tekijöissä löytyä miestä kunnolliseen tiedottamiseen asiasta. On ihan jees, että tehdyt virheet korjataan, ei sitä tarvitse hävetä.
--> Tuo asia on varmaan tiedotteissa ollut "?" Yleensäkin kaikki sääntömuutokset on kyllä kerrottu AKK:n tiedotteissa, ne menevät sinne automaattisesti, joten uskoisin, että tuo on siellä ollut. ... ainakin RC-maailman forumilla se on jossain esillä ollut, senhän joku olisi olisi sieltä voinut kaivaa omaksi topiciksi, jos olsii niin asian halunnut, et sitten itse sitä ole tehnyt ?
"Lataustauon pituus: Erien välisen lataustauon pituus on vähintään 30 minuuttia."
Surkeasti ajastaan jälkeen jäänyt sääntö. Tiedoksi sääntöjen tekijöille, että nykyisillä akuilla latausajat ovat jopa luokkaa 40-50 minuuttia. Miten "erien välinen lataustauko" muuten lasketaan, onko se oman erän päättymisen ja alkamisen välinen aika, vai huomioidaanko siinä edes nostovuoro?
--> Olen itsekin aina ihmetellyt tuota asiaa, kun kilpailuformaatteja on tehty, mutta eipä siihen jostain syystä kukaan ole puuttunut ? Mikä sitten lie syynä, siihen en osaa mitään sanoa... liekö EFRA perua "?"
3.6.1. Eräharjoittelu
"Harjoituserän ajoajan on oltava pitempi kuin varsinaisen kilpailuerän."
Tämä lienee myös matalan profiilin sääntö, sillä en muista nähneeni tai kuulleeni asiasta minkäänlaista infoa. Miten pitkiä eräharhoitukset siis tulevat olemaan - ja miksi?
--> Tuo sääntö ei ole miksikään muuttunut vuodesta 2003.... joten ei mitään uutta..
3.6.4. Ajaminen kilpailussa
"Lähdössä tai erän kestäessä pysähtyneen tai rikkoutuneen auton saa hakea, käynnistää ja asettaa uudestaan kilpailuun ainoastaan ratavarikolta. Kesken jäänyttä kierrosta ei lasketa."
Jälleen uusi käytäntö? On ollut tavallista, että esim. nostaja on oikaissut lyttyyn painuneen korin tai työntänyt ulosmuljahtaneen akun takaisin paikalleen, ja asettanut auton takaisin radalle. Nyt hänen on siis vietävä auto varikolle ja laskettava se vasta siellä alas? Ja se kierros vähennetään tuloksesta? Niinkö?
--> Tuo sääntö ei ole miksikään muuttunut vuodesta 2003.... joten ei mitään uutta..
3.6.7. Märät erät
Nähdäkseni näihin sääntöihin ei ole tullut mitään uudistuksia. Kuitenkin, kesän 2003 SM/NM-sadekisafarssin jälkeen asiasta oli puhetta melko voimakkain äänenpainoin ja useaan kertaan. Ja muistaakseni lajiryhmän taholta luvattiin sääntöihin asianmukaisia korjauksia.
Tässä sitä siis ollaan.
--> Tuo sääntöpykälä on niin selvä kuin se ikinä voi olla. Jostain syystä sen noudattaminen on kuitenkin kiinni yhden henkilön mielipiteestä, vaikka se mielipide siihen ei saisi vaikuttaa. Kukaan ei osannut tätä pykälää selvemmäksi enää sorvata, vaikkakin siitä keskusteltiin paljon ja eri vaihtoehtoja mietittiin.... Se että kilpailupaikalla, alettaisiin tekemään ns. huutoäänestyksiä ko. asiasta on kuitenkin pois suljettu vaihtoehto. Ja vuonna 2004 kaikki kilpailut ovat joka tapauksessa yksipäiväisiä, joten ko. ongelmaa ei pitäisi tulla, pl. PM-kisat, joiden kisaformaatissa ko. asiat ovat jo kunnossa. Hirveä meteli tuli tästäkin kisasta, mutta jostain syystä kukaan ei esittänyt mitään sääntömuutoksia siihen, millä tavalla pitäisi tulkita ko. erät ?
--> Asioita ollaan kyllä valmiita kritisoimaan ja tekijöitä haukkumaan, mutta itsellä ei ole minkäänlaista selkärankaa tehdä mitään mahdollisia parannusehdotuksia ko. asioille, selkärankaa löytyy ainoastaan kritisoimaan ja haukkumaan, edes selvään rakentavaan keskusteluun ei pystytä. Tämä koettiin myös tämän vuoden (2003) valvojapäivillä, kun eräällä henkilö hieman karkasi sanat suusta ja tavoitteena oli nimen omaan rakentava keskustelu vuoden 2003 PA-rata-SM kisoista, edes siihen ei pystytty. Sen jälkeen kun olin "pakotettu" poistamaan ko. henkilön ko. tilaisuudesta, niin asiasta käytiin rakentavat keskustelut ja moni asia selvisi.
Nämä kommentit ja kysymykset olivat joiltakin osin tietenkin hiusten halkomista. Mutta mikäli olen oikein tulkinnut sääntöjen laatijoiden viestit, niin siihen suuntaan ollaan nyt menossa.
Mielestäni erittäin valitettava kehityssuunta, sillä omana lajin harrastamisen aikanani en ole nähnyt, "yläkerran" omia tumpulointeja lukuunottamatta, minkäänlaisia merkkejä, jotka edellyttäisivät linjan kiristämistä.
Kaiken kaikkiaan jäi sellainen fiilis sääntökirjaa lukiessa, että ainakaan näiden sääntöjen takana olevalla porukalla ei pitäisi olla kanttia edellyttää kilpailijoilta erehtymättömyyttä, eikä uhata heitä eikä kisajärjestäjiä rangaistuksilla merkityksettömien sääntöpoikkeamisten sattuessa.
--> Jos lajiryhmä yrittää omilla toimillaan korostaa sääntöjen merkitystä kaikille kilpailujen järjestäjille ja kilpailijoille, niin on varsin ikävää, että jonkun mielestä sääntöjen noudattamatta jättämisestä ei tulisi rankaista. Kuten jossain edellä jo totesin, niin aivan sama ajetaanko TJ vai TS luokkaa, niin molemmissa luokissa panostukset ovat varsin kovaa luokkaa ja tuhansia kilometrejä ajetaan kilpailuihin, joten kyllä asiat pitää olla selvillä miten toimitaan missäkin tilanteessa. Jos tykkää ajaa ns. "pellolla", niin järjestää sitten omia "kerhokisoja" yms. sellaisia ja ajaa niitä kuten haluaa ja hamuaa niihin kilpailijoita ja ajaa vielä vaikkapa täysin omilla säännöillä, se kun on täysin mahdollista PA:ssa... Kannattaa tutustua kilpailuviraston päätökseen viime keväältä ja kilpailuvirastolta tulleeseen tulkintaan, siinä ei ole mitään epäselvää. Kuka tahansa voi tarvittaessa perustaa Suomeen vaikkapa oman RC -liiton... siitä vain työstämään omaa puulaakia ja hakemaan EFRA jäsenyyttä, niin saa sellaiset säännöt kuin itse haluaa ja varmaan ei tartte lisenssejä eikä mitään... ;-)