Kirjoittaja Aihe: Vuoden 2004 säännöistä  (Luettu 9094 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa topemu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #30 : 31.12.03 - klo: 09.25 »
Moi,

olen samoilla linjoilla Unen kanssa. Aloittelevana harrastajana mielenkiintoni kilpailu- ja järjestötoimintaan on romahtanut tämän keskustelun seurauksena. Vaikka eihän tällainen henkilökemiaan liittyvä kinastelu ole mitenkään harvinaista eräissä järjestöissä / instansseissa.

Itse olin osallisena yhdessä ristiriidassa isompien autojen puolella ja silloin AKK:n toiminta vaikutti luokattoman hitaalta eikä kukaan ottanut asiaan millään tavalla kantaa. Alun sanaharkan jälkeen, kun otimme asiallisemman linjan, alkoi asiat sujua. Vaikka loppujen lopuksi ratkaisu ei ollut meille suotuisa, niin saimmepa edes ratkaisun asiaan. Asiallisen linjan takia olemme myöhemmin saaneet erittäin hyvää "palvelua" AKK:n puolelta.

Mielestäni Tonyn esille tuoma toiminta sääntöjen muutosehdotuksista on varsin hyvä. Tuskin yhden henkilön mielipiteen perusteella lähdetään sääntöjä muuttamaan, mutta kerhoista tai alueilta tulleet ehdotukset saavat varmasti helpommin vastakaikua.

Rattoisat loppuvuoden keskustelut kaikille forumin lukijoille ja jatketaan ensi vuonna.
>--> Chaos is order understood only a few <--<

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #31 : 31.12.03 - klo: 10.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Ko. henkilön käyttäytymisestä yli kymmenen vuoden ajalta ko. valvopäivillä voisin paljonkin kertoa, mutta jätän sen tekemätä, koska ne ei tänne kuulu... Mutta kuuluu kylläkin siihen kategoriaan, miksei tietyn merkin "äänet" osaa keskustella asioista rakentavasti ? Vaan melkein  aina lähdetään haukkumalinjalle ? Kumma juttu muuten... kaikki negatiivinen ja hakkumatyyppinen palaute tulee aina yhden merkin edustajien "suusta", pl. "?hlö".... Olisiko ko. merkin edustajilla itsetutkiskelun paikka.... Sillä muut osaavat kysyä asioita suoraan, jopa allekirjoittaneelta ja ovat monet asiat hyväksyneet....

No olipas tekstiä lajiryhmän puheenjohtajalta!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #32 : 31.12.03 - klo: 10.27 »
Nämä väännöt eivät todellakaan ole olleet mainosta kilpailutoiminnalle. Olen omalta osaltani pahoillani siitä.

Haluan vähän kirkastaa sitä, miten perustelen yksittäisten sääntöasioiden käsittelyä täällä foorumissa.

- päivän trendi on sääntöjen tulkinnan ja rangaistuslinjan kiristäminen. Sen vastapainoksi toin topicin avauskirjoituksessa esiin ajastaan jäljessä olevia tai tulkinnanvaraisia sääntökohtia, ajatuksella, että myös sääntöjen pitäisi olla kunnossa, jos niiden tarkkaa noudattamista edellytetään.
Olin ja olen sitä mieltä, että tässä tilanteessa (=sääntöjen ja rangaistusten kiristämislinja) asiat voidaan, ja ne on jopa syytäkin käsitellä julkisesti. Ennen kaikkea toivoin aiheesta keskustelua.

- eräiden sääntökohtien esilletuominen oli myös tarkoitettu informaatioksi. Esimerkiksi luulen, että kaikki TJ-luokan kisaajat eivät ole vieläkään tietoisia, että heidän kilpailussaan eräpituus muuttuu ensi vuonna 4 minuutista 5 minuuttiin. Tällä on merkitystä ainakin heidän akkujen valintaansa ajatellen.

- oli myös tarkoitettu infoksi ja muistutukseksi, että kansainvälisiin koitoksiin haluavien on ilmoittauduttava jo tammikuussa. Joka sellaista ensi kertaa suunnittelee, ei välttämättä tiedä tätä, vaan olettaa alkavan vuoden kisamenestyksenkin vaikuttavan valintoihin.

- foorumi on nykyisin varsin hiljainen todellisista aiheista. Itse olen yrittänyt silloin tällöin heittää jotakin, jolla tänne saataisiin eloa ja kirjoituksia. Sääntökeskustelunkin piti olla sellainen, ja olikin, mutta keskustelu vain harhautui vikasuuntaan  :wink:



Kaiken kaikkiaan kannatan käytäntöä, että lajin tai sääntöjen kehittämiseen liittyvät ajatukset voivat tulla esiin myös täällä foorumilla, vaikka raakileinakin. Siksi, että keskustelu jalostaa niitä paremmiksi - tai sitten osoittaa, että ne eivät olekaan hyviä. Ne ovat täällä testissä.

Kirjoituksen loppuun lisäsin tiedon sen lähettämisestä myös sähköpostina Tumpille siksi, että lajiryhmän taholta näitä keskusteluita ei jostakin periaatteellisesta syytä noteerata. Halusin kuitenkin saada lajiryhmän alusta lähtien mukaan keskusteluun,  koska se on sääntölinjan kiristämisen takana ja vastaa sääntöjen asianmukaisuudesta.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
jäätä hattuun...
« Vastaus #33 : 31.12.03 - klo: 11.00 »
jos nyt kuitenkin lähdettäisiin myönteisessä hengessä ajamaan näitä asioita. kuten uni ja muut totesivat, tämä kinastelu vie pohjan pois asialliselta lajin sääntöjen rakentelulta ja karkottaa pois tuoreet ja innokkaat harrastajat.

tietenkin kaikki odottavat liiton edustajilta asiallista ja rakentavaa kommentointia kirjoittajien mielipiteitä kohtaan, mutta myös myönteishenkistä kyselyä harrastajilta. eli ei tyyliin; "minkä ihmeen takia", "surkeasti ajastaan jälkeen jäänyt sääntö" tai "mikähän viisaus tähän on sisältyvinään". voisiko muoto olla esim. "miksi tällainen sääntö" ja oma mielipide asiallisesti peesiin? jos siis ei alunperinkään halua kärjistää liikaa ja haastaa ihan oikeasti verbaalista riitaa edes asioiden välille...

VesaK ja muut, tarkoituksena on tosiaan yrittää kääntää keskustelu hedelmälliseen suuntaan. jos jokin sääntö askarruttaa, niin voisihan sen kysyä asiallisesti ilman omaa, ivalliseksi tulkittavaa taustakaikua.  VesaK, tiedän sinulla olevan paljon intoa viedä lajia eteenpäin ja auttaa aloittelijoita, olet sitä myös ansiokkaasti tehnyt. voisiko siis tämän "pahan" energian suunnata oikeaan suuntaan?

moderaattorin ominaisuudessa voisit kerhokohtaisten sääntö- ym. keskustelujen jälkeen kerätä ehdotuksia tänne foorumiin (esim. oma topicci), asiallisesti johtaa keskustelua eteenpäin (kärjistämättä =)) ja tehdä varteenotettavat muutosehdotukset lajiyhmälle virallista reittiä pitkin saatujen aikataulujen mukaisesti. sitä ei kannata kenenkään käsittää pokkuroinniksi, vaan oikeaksi ja viralliseksi tavaksi viedä asiaa eteenpäin, vaikuttaa. koska kinaamalla on jo tässäkin foorumissa hukattu monta metriä palstatilaa ja poltettu monen pelipaidasta hihojen suut.

eteenpäin siis, sanoi mummo kinoksessa. hermostumatta...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #34 : 31.12.03 - klo: 12.32 »
Kiitos hyvistä ja rakentavista näkemyksistä Matti.
Omiin juttuihini on yhä enenevässä määrin tullut mukaan latausta, jota siinä ei aina tarvitsisi olla. Se ei ole tullut yht'äkkiä, vaan on seurausta kasvavasta turhautumisesta, siitä, että asiat ja niiden hoito ehkä voisivat olla toisenlaisella tolalla.

Mutta olet oikeassa, ivalla ei voiteta mitään. Yritän mielellänikin vaihtaa sävelkorkeutta  :wink:  

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Uuden Vuoden aaton kunniaksi piratisoin muutaman hienon aforismin tyttären saamasta joululahjakirjasta. Niissä ei ole mitään ivaviestiä Tumpille, ei lajiryhmälle, eikä kenellekään muullekaan! Olkoon vaikka sitten itselleni.
Ne vain ovat niin hyviä.


Tapahtuipa mitä tahansa, aina on joku, joka tiesi niin käyvän.
- Tuntematon -

Aina tulee olemaan eskimoita, jotka kertovat kongolaisille, miten selvitä hengissä.
- Stanislav Jerzy Lee -

Hän halusi olla tärkeä, mutta oli vain törkeä.
- Tuntematon -

Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
- Tuntematon -

Se, joka on järkevä, antaa periksi.
Tähän perustuu tyhmyyden maailmanherruus.
- Marie Ebner-Eschenbach -

Ihminen, joka on liian vanha oppimaan,
on todennäköisesti aina ollut liian vanha oppimaan.
- Minnie Haskins -

Me kuulemme ja ymmärrämme vain sellaisia asioita,
jotka jo puoliksi tunnemme.
- H.D. Thoreau-

En ole koskaan tavannut yhtään ihmistä,
jolta ei voisi jotakin oppia.
- Alfred de Vigny -

Haluan porukkaani innostavia tyyppejä.
Sellaisia, jotka tietävät asioita, joita minä en tiedä.
- Erlend Loe -

Jos ihminen tekee vain sen, mihin hänet velvoitetaan,
hän on orja. Jos hän tekee enemmän, hän on vapaa.
- A.W. Robertson-

Kaikkein huonoin tapa ideoiden saamiseksi on
tietoisesti jahdata niitä.
- Samuel Butler -

Ei ole häpeä, ettei tiedä. Häpeä on, ettei kysy.
- Sananlasku Lähi-idästä -

Vaikean kysymyksen esittäminen on helppoa.
- W.H. Auden -

On ihmisiä, jotka tietävät vastauksen,
vaikka eivät ole vielä kuulleet edes kysymystä.
- Tuntematon -

Yhdessä ainoassa kysymyksessä voi olla enemmän
kuivaa ruutia kuin tuhannessa vastauksessa.
- Jostein Gaarder -

Täytyy tietää jotakin voidakseen salata tietämättömyytensä.
- Marie Ebner-Eschenbach -

Kyky ajatella tänään toisin erottaa viisaan omapäisestä.
- John Steinbeck -

Tyhmät ja kuolleet eivät koskaan muuta mielipidettään.
- James Russell Lowell -

Ei ole mitään hävettävää siinä, että myöntää olleensa väärässä.
Siinähän tulee vain sanoneeksi, että on tänään viisaampi kuin edellisenä päivänä.
- Jonathan Swift -

Koska sinulle on annettu kaksi korvaa ja yksi suu,
niin sinun sietäisi myös käyttää niitä samassa suhteessa.
- Salon Gahlin -

Puhu oikeista asioista väärään aikaan -
panet kaulasi mestauspölkylle.
- Helena Anhava -

Nuoruudessa sitä erehtyy luulemaan, että äly korvaa
kokemuksen. Vanhuudessa taas erehtyy kuvittelemaan, että
kokemus korvaa älyn.
- Lyman Bryson -

Kukaan meistä ei ole erehtymätön - eivät edes meistä nuorimmat.
- W.H. Thompson -

Minä en ole tarpeeksi nuori, että tietäisin kaiken.
- Sir James Matthew Barrie -

Ei aina tarvitse olla typerys, vaikka on joskus ollutkin.
- Denis Diderot -

Ainoastaan mitättömyydet säästyvät kritiikiltä.
- Fredrik Wislöff -

Se oli arvostelu, ja se on aina niin viisas - jälkeenpäin.
- H.C. Andersen -

Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään:
niihin jotka kulkevat edellä saaden jotakin aikaan,
ja niihin jotka kulkevat jäljessä ja arvostelevat.
- Seneca -

Ei ole surkeampaa näkyä kuin nuori pessimisti -
paitsi vanha optimisti.
- Mark Twain -

Minkä takia kaikki ne jutut, jotka pystyvät muuttamaan koko elämän, on aina jossakin s*****an tulevaisuudessa?
- Terry McMillan -

Mä tiedän kyllä yhden kirjailijan, mutta nimi ei tule nyt mieleen...
- Jonna, Nylon Beat -

Ei savua ilman paahtoleipää.
- Tuntematon -

 :wink:

Hyvää Uutta Vuotta !

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #35 : 01.01.04 - klo: 01.37 »
Huomasin juuri, kun tutkin tota akkusääntöä, niin kennoni ovat laittomat!

Katsoin listaa tarkemmin ja ne todellakin ovat laittomat. Kennot ovat Yokomon sukissa ja keilin tarralla varustettuja, värit ovat samat mutta päinvastoin.

Kennot tilattiin saksasta, en tiedä mistä sieltä, kun sain joululahjaks.

Meni näköjään ~350€ "roskiin" nyt harmittaa ihan oikeesti tosissaan, jos näillä ei voi ajaa, niin sitten ajetaan 2 laillisella akulla, tai sitten ajetaan 6v. vanhoilla sanyon 1700mah 4kennon akuilla, sitä tuskin haluatte?!?!?

K.Koskelle mennään ja jos sieltä joku lätkäsee 6kk kilpailukiellon ja lisenssin jäähylle, niin silloin minua ei todellakaan tulla näkemään touringin puitteissa, vaan lähinnä M8 puolella.

Pieni lainaus Irc:in puolelta;

Lainaus
<04|Jani> ainoot mitä tarkistetaan, on paino, leveys ja joskus leima pillissä
<04Matsguru> siel ei varmaan olla mitään samanlaisii pilkunviilaajii ku töyringissä?
<04UniCue> no, polttiskrossissa taitaa olla rennompi meno kuin tourigissä
<04|Jani> plus renkaiden väri, pari heppua tällä kannulla voi kertoa siitä lisää ;D


Toinen;

Lainaus
<04Heuli> |Jani: Äläs nyt, touring on mukavaa. Autosta tarkistetaan paino, korin korkeus, korin leveys, siiven leveys, siivensivulevyjen pituus ja korkeus, siipikaaren pituus, moottori, akut, renkaat ja runko ja jos joku on hieman väärin niin tulee puolen vuoden kilpailukielto :P
<04UniCue> ehhehehee
<04|Jani> just niin :)


Noh, onhan tossa polttiskrossissakin noita sääntöjä, mutta hei halooo?!?!???

Tämä pienoisautoilu alkaa oikeasti karkaamaan käsistä, ellei asialle oikeasti aiota tehdä mitään. Tämä on oikeasti typerää jauhaa p*skaa jostain olemattomista säännöistä, jotka eivät sinällänsä paljoa vaikuta mihinkään.

Jos minulla olisi "laiton" kori ja voittasin sillä joka kierros 0.1 sekunttia, se tekisi 30 kierroksen kohdalla 3 sekunttia, vaan entäpä jos kaadat auton tms...? aikaa menee vähintään 3 sekunttia. "Voittamasi" aika on kurottu kiinne, menetät ajorytmin, ja tulee lisää "damaa".

Ymmärrän nämä sääntöpelleilyt TS-10 kärjen sisällä, siis puhutaan 3-5 Kuskista, jotka eivät tee virheitä erän aikana, siinä vaikuttaa juuri tuo 3 sekunttia.

Mutta miksi TJ-10 luokassa pitää olla tämmöistä sääntöpelleilyä?

Ennen kun isäni ajoi rallia F-ryhmässä (15v. sitten) tarkistettiin että kone on 1600cc ja autossa on 4 pyörää, ei muuta.

Lopettelen tähän tällä kertaa, tämä ei ollut missään mielessä loukkaus AKK:ta kohtaan tai lajiryhmää kohtaan, he tekevät viimeiset ratkaisut sääntöjen kohdalta, mutta miksi he tekvät tämmöisiä "typeriä" sääntöjä?

Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

-M.V
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa arska82

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #36 : 01.01.04 - klo: 02.48 »
Joopa joo.

Mielestäni tämä sääntöpelleily on tosiaan karannut jo käsistä.
Ensinnäkin otetaan esimerkiksi luokka TP-10:
-2WD autoilla ja .15 kokoisella motilla ei ajeta enää tänä vuonna. (kun sain tietää tämän niin vaihdoin suosiolla kiinnostukseni M-8 luokkaan). Eipäs ole niin paljon pykäliä. 8)

-Luokkia sais olla huomattavasti enemmän. Esim. täysin vakiot autot puuttuvat. semmoinen sarja jossa olis pelkästään RTR mallit liikkeellä olis varmaan kova sana?! Ois varmaan kohtalaisen halpa kun vertaa nykyiseen TP-10:n. Sais lisää harrastajia.

-Takaspoileri ei saa ylittää kattolinjaa!!! Miks oikeissa touringeissa saa?! Eikö auton pidäkään olla esikuvansa kaltainen???!!!

Kun katselin tuota AKK:n sääntöviidakkoa niin voin kyllä myöntää että kiinnostus koko tourinkiin lopahti totaalisesti.

Eli enemmän luokkia ja turha viilaaminen pois!  :twisted:  :twisted:
Luokkia vois ajaa myös ns. Saloon-kilpailuina jossa ajavat esim 2WD-autot ja tavalliset RTR-autot. Tämä ei tosin oikein onnistu sähköluokissa tilan vähyyden vuoksi.

TÄMÄHÄN ON PIENOISAUTOILUA!!
Why don't we see what is going on? There are not so many years to be wasted until the damage is done and the beauty is gone.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #37 : 01.01.04 - klo: 12.57 »
Nyt kun eksyttiin jälleen aiheesta, kysyn että mistä saisi nämä vuoden 2004 säännöt ja mistä saan EFRA:n sääntökirjan? En viittisi maksaa 30e siitä kirjasta, kun luulisi, että säännöt ovat _ilmaiseksi_ saatavilla ja helposti.

Tässä on nyt jo pari iltaa jahkailtu, että mitenkä kesän moottoreita saakaan viilata ja AKK:n sivuilla (jotka ei ees toimi oikeella domainilla) lukee loistavasti:

"Moottorin on täytettävä EFRA luokitussääntö (tarkemmin EFRA säännöstössä)"

EDIT: tämä liittyy siis polttiksiin, sähköturisteihinhan joku jo jonkun lipukkeen forumillekin postasi..
---

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #38 : 01.01.04 - klo: 13.17 »
jarkkom: Katso EFRA:n kotisivuilta jos löytyisi infoa polttiksista -> http://www.efra.se/ Kannattaa kysellä myös luokkayhdyshenkilöltä jos tuolta sivuilta ei löydy, itse en tiedä noista polttispuolen EFRA-säännöistä oikein mitään  :?

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #39 : 01.01.04 - klo: 13.19 »
Heuli, kiitos, että oletat minun olevan täysin uusavuton  :mrgreen:
---

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #40 : 01.01.04 - klo: 13.19 »
Hyviä Uusia Vuosia!

Kyllähän säännöt pitää olla, ongelma kaiketi on siinä, miten niitä toimeenpannaan, milläkin "tasolla"!

Ei varmaan ole mitään epäselvää siinä, jos SM statuksen ( TS 10 ) omaavassa sarjassa, mitataan millintarkasti vaikka takasiipi tai, mikä tahansa muu sääntöjen edellyttämä kohta.
On kuitenkin aivan eri asia, jos aloitteleville pääasiassa tarkoitetussa sarjassa, aloittelijoille ainoaksi muistikuvaksi jää, jo ennen ensimmäistäkään kilpailua:
"Jos nyt töppään, saan xx suuruisen kilpailukiellon!"

Älkää nyt "vanhat parrat", jotka ajatte stanukoneilla, loukkaantuko tuosta "aloittelijoille pääasiassa" sanamuodosta!
Sillä kyllähän te olette, esim. ylinopeussakonkin saatuanne, kohtuullisen kirosanojen käytön-, ja harkinta-ajan jälkeen, osanneet suhteuttaa asian siihen, mitä se oikeasti on!

Viime maanantaiaamuun asti, allekirjoittaneellakin oli oma käsitys, meidän suurista panostuksista lajiin. Eikä ne tuntuneet lainkaan turhilta!
No, ne tehtiin kahdessa päivässä "turhiksi"!

Meidän panostuksemme on vielä, siitäkin syystä mittavammat, koska olen joutunut "sijoittamaan", paljoon sellaiseen pääomaa, mihin normaalisti ei tarvitsisi sijoittaa!  
Invalidi kun olen !

No, sehän ei kenellekään ole, täällä foorumilla jäänyt epäselväksi, "korvienvälin osalta"! Tulihan se korkeimmalta mahdolliselta taholta "diagnosoiduksi"!

Kahdessa päivässä olen tullut "informoiduksi" niin runsain mitoin, niin monista asioista, että ihan lyhyellä ajalla sitä ei "sulata"!

(noin 40 viestiä, lukuisia puheluita, oikeasta "totuudesta". )

Johtopäätös: Yhtään sanaa allekirjoittaneen ei olisi pitänyt tänne kirjoittaa! Olisi pitänyt vain sulautua massaan!
 
Selvyyden vuoksi, minulle täysin tuntemattomilta henkilöiltä, ei siis tietojeni mukaan keltään "osapuolelta".
Tai jos oli, niin sitten "informaatiossa" oli vielä puutteita!

Pyynnöt kirjoittamisen jatkamisesta, auttavat kestämään!
Ehkä jotkut kaipaavat viihdyttäjää, monet aidosti, sitä mielipiteenilmaisijaa!
 
Harkitsen tarkkaan jatkon......

Yhtäkään sääntöä ei varmaankaan olisi tarvinnut muuttaa muuksi, kunhan "painotus" ankaruudessa, olisi ollut SM-luokan suuntaan!

Kilpailun järjestäjilläkin, olisi ollut mahdollisuus käyttää suhteutettua rangaistuslinjaa, nyt hekin ovat "samassa veneessä"!
TS:n osalta, heilläkään ei ole mitään joustettavaa, sääntöjen osalta!
Eikä TJ:n osaltakaan, kun kiistattomasti näkee, kyseessä olevan "harkitun filungin"!

Tervehtymään päinhän tässä kaiketi ollaan, kun meillä on niiden viiden "väärän merkkisen" auton lisäksi, kaksi erimerkin autoa.
Jätän nyt kuitenkin merkin mainitsematta, koska tämä ei ole merkkisota!

Eikä nytkään, ole tarkoitus "leuhkia" automäärällä.
Määrän suuruus vain johtuu mm. siitä, että olen jo mainitsemani  invalidi, ja kuljettajia on riittäväst! ( tai ainakin oli )
Eli, en pysty niin nopeasti, muuttamaan samaa autoa eri tarkoituksiin sopivaksi!

Voin kyllä vannoa, mikä auto kilpailuissa on otettu käyttöön, sillä myös koko kilpailu on ajettu.
Tämä vain varmuudeksi niille, jotka saattoivat epäillä, että olisimme sääntöjä rikkoneet, edes kerhokisoissakaan!

Kun vuosi 2005 alkaa ("kyllä 2005"), kaikki on varmasti paremmin, sillä Hyvää Tahtoa Kuitenkin, Tuntuu Kaikilta Löytyvän!
Ja aikaa kyllä on, siihen kesäkuuhunkin asti, vielä!
Nyt ei tarvitse, kuin "hyödyntää" se oikein!

Hyvää ja Menestyksellistä jatkoa RC-autopiireissä mukanaoleville, niin kilpailijoille, kuin toimihenkilöillekin, eli KAIKILLE !

-TTK-

PS. Lopetan tämän kaistan tuhlaamisen, ja totean:

Kaikki ylös, ulos ja lenkille! Niin itsekin teen!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #41 : 01.01.04 - klo: 13.21 »
jarkkom: Sorry, uusavuttomuus on vaan huolestuttavasti kasvava luonnonvara niin koko Suomessa kuin täällä foorumissakin  :wink:

Poissa client

  • Jäsen
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #42 : 01.01.04 - klo: 17.37 »
kunnon vuodatusta täällä  :mrgreen:

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #43 : 01.01.04 - klo: 18.05 »
Kun kerrottiin että täksi vuodeksi saadaan ts:ään SM-sarja sitä pidettiin hyvänä muutoksena kerta SM:ään verrattuna. Nyt kun on uusia sääntöjä lukenut ja tämänkin foorumin keskusteluja seurannut olen alkanut miettiä, onko sarja SM tälläisen menon arvoista.

Kisajärjestäjiltä ja kilpailijoilta kaivataan nyt entistä enemmän sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. Kisojen ilmapiiri ei uusilla säännöillä muutu vaikka ne miten kyttäysmeininkiä suosisivat. Tiukkaa valvomista ja kovia rangaistuksia ei olla ennen tarvittu ja harrastajista on kiinni tarvitaanko niitä nytkään.
Rc-autoilun Suomenmestaruussarja on lajia tuntemattomalle yhtä vakavasti otettava asia kuin suopotkupallon MM-kisat. Suofutaajista vain näkyy että he eivät ota lajiaan turhan vakavasti.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #44 : 01.01.04 - klo: 18.57 »
Sääntökirjaan ekaa kertaa lukiessani, huomasin;

....päläpäläpäl....

kohta 3.6.8
Ajajakorokkeen korkeus 1.5m >3.0m
.
.
.
....

Eli nyt siis kaikki 20cm "ajajakorokkeet" roskiin ja uusia parempia väsäämään.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #45 : 01.01.04 - klo: 20.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"

Ajajakorokkeen korkeus 1.5m >3.0m
.


 :lol:  

Hyvä havainto Matias, olisipa kiva nähdä se "kumara" minkä tämä sääntö aiheuttaisi rajatorpan kalliosuojassa .. :wink:
THR

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #46 : 02.01.04 - klo: 10.51 »
Jospa Rajatorpassa kaivatte korokkeen kohdalle 1.5 -- 3.0 metrin kuopan, ja laitatte siihen sitten sääntöjenmääräämän korkuisen ajajakorokkeen!

Sitten vain anomaan SM-kisoja vuodelle 2005 !  :roll:

Myönnetään, oli vähän epätoivoinen kevennysyritys ! :oops:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #47 : 02.01.04 - klo: 13.11 »
Eikös nuo "määräykset" olleet suosituksia? Kesäradoille vaaditaan kuitenkin katos ajajakorokkeelle kaikkiin SM-osakilpailuihin. Mahtaako löytyä?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Kilpailukiellot
« Vastaus #48 : 02.01.04 - klo: 13.54 »
Mistä kohtaa löytyy tietoja noista pidemmistä rangaistuksista yms. kilpailukielloista? Selatessani sääntökirjaa ja SM/NM-sarjan sääntöjä en löytänyt mitään tietoa tuollaisista asioista.

Autoista tarkistetaan kilpailuissa katsastuspäälliköstä riippuen paino, korkeus, leveys, siipijänne, siiven sivulevyjen koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät, ankkurin käämikierrokset sekä akkukennojen laillisuus. FinTrack Tour 2004 säännöissä lukee seuraavaa: "Mikäli kilpailijan auto on erän sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä/finaali tulos hylätä ko. kilpailijalta" eli täysin sama sääntö kuin ennenkin. Mikä on tuo VesaK:n mainitsema kilpailujärjestäjän rangaistusluettelo? Siitä ei ilmeisesti ilmene mistä rikkomuksista kilpailijat voivat saada tuon 6 kk kilpailukiellon?

Eli suomeksi sanottuna väärästä korista ei voi menettää kuin ajetun erän tuloksen?

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #49 : 02.01.04 - klo: 17.04 »
Lainaus

3.3.1. Viestintäviraston määräykset, radiolaitteet
Onpa yksinkertainen asia pystytty muotoilemaan vaikeasti. Jos 8-vuotias junnu ja hänen muurari-isänsä (joille molemmille nostan hattua!) eivät tähän pykälään mennessä ole tuskastuneet sääntöihin, niin tässä on sitten vastassa todellinen temppurata.

Rauhoitukseksi kaikille junnuille: jos radio on ostettu suomalaisesta kaupasta, on se varmuudella vaatimukset täyttävä.


Entäs sitten jos radiosta on tuo CE merkki kulunut pois mistä saa uuden vai onko tuo radio hyväksytty jos kaverilla on samanlainen radio kyseessä on Hitec Lynx AM 27 radio
Xray

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #50 : 02.01.04 - klo: 18.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Palaute joka tuli vielä kenties yli 50vee"?" henkilöltä.... jos sellaisen henkilön poistaminen tilaisuudesta on huono juttu, niin ei voi mitään. .


Mitäs vikaa yli 50 vuotiaissa on?  Eikö ongelma liittynyt enemmän persoonaan kuin ikään?? RC-harrastuksen vetäjinä ja runkona toimii useita yli 50v henkilöitä.

-----------------------------------------------------------


Mitä tulee tähän foorumiin ,olen tullut hieman pessimistiseksi, voidaanko lajin kehitystä täällä viedä eteenpäin?

Niinkuin aiemmin on mainittu, asiat puuroutuvat, tulee runsaasti väärinkäsityksiä (niinkuin tuo alkuosakin ilmeisesti on), asiat rönsyilevät eikä  näitä juttuja enää viitsi edes lukea.

Jonkun olisi tehtävä ainakin yhteenveto, mitä kustakin asiasta on oltu mieltä. Esitäytetty kyselylomake johon voi lisätä omat kommentit sähköisesti olisi varmaan paras tapa saada mielipiteitä esille.
 Ongelmana lienee, miten saadaan painoarvo akselille kokemus-alottelija?
Meniköhän muinainen rengaskysely pieleen siksi, että kommentteja antoivat nekin, joilla ei ollut mitään kokemusta asiasta?



Ja  vielä VesaK:lle:
Luin vasta nyt jälkeenpäin nuo "mietelauseet". Ei voi kuin ihailla, kuinka muutamalla sanalla voidaan ilmaista isoja ja oikeaan osuvia asioita!!

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #51 : 02.01.04 - klo: 18.24 »
Lainaus käyttäjältä: "Juhana"


Entäs sitten jos radiosta on tuo CE merkki kulunut pois mistä saa uuden vai onko tuo radio hyväksytty jos kaverilla on samanlainen radio kyseessä on Hitec Lynx AM 27 radio

Jos epäilee,ettei radio mene katsastuksesta läpi, aina voi tilata uuden tarran.
Tietoa asiasta löytyy  kohteesta:
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=2158&postdays=0&postorder=asc&highlight=tarra&start=0

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #52 : 02.01.04 - klo: 18.40 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
    30.12.2003 13:20

Voiko vai esim. väärästä korista saada kuuden kuukauden kilpailukiellon? Mielestäni oman tuloksen hylkääminen ko kilpailusta riittää, 6 kk vasta sitten jos alkaa huijaamaan laittomalla moottorilla TS:ssä tms.


Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
    02.01.2004   13:54

Eli suomeksi sanottuna väärästä korista ei voi menettää kuin ajetun erän tuloksen?


Jos tämä linja voidaan tulkita viralliseksi, ei aloittelijoilla pitäisi olla mitään pelättävää kisoihin mennessään!

Tämä teksti olisi saanut näkyä tällä palstalla heti alkuun.
Onneksi vuodenvaihtuminen "pehmensi" sitä lisää!

Sääntökirjaa en ole päässyt lukemaan, koska ei ole vielä saapunut.
Maksettu on joulukuun alussa lisenssit.

Se on joskus, niin pienestä kii, sano hyttynen kun..... :shock:

Edit:  Muistakaa silti mennä kisoihin, laillisen korin kanssa, sillä vain siten saatte kisasta kaiken hyödyn, ja ennenkaikkea, TULOKSEN !

Lisenssit / sääntökirja onkin pikkuhiljaa kulkeutumassa seuramme ura-autopuolen kautta, paikallisesta rc-kaupasta haettavaksi.
Tässähän tarjotaan jännitystä jo ennen varsinaisia kisoja!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #53 : 02.01.04 - klo: 21.25 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
"
1.6. Kilpailun järjestäminen
"Harjoituskilpailuista ei saa julkaista mainoksia eikä tuloksia."
Mikähän viisaus tähän on sisältyvinään? AKK:n monopolin suojaustako? Teenkö väärin julkistaessani kisakutsut ja kisojen tulokset A8-kisoista?

--> Tuota asiaa kannattaisi kysyä suoraan AKK:lta, osaavat siihen vastata paremmin, koska se tulee suoraan sieltä.


Mutta eikös Tumppi ole AKK:n jäsen, jonka luultavasti kaikki tietää, niin eikös Tumppi vois itse kysyä tuota tältä "AKK:lta"? ja sitten välittää tiedon eteempäin? ei vois olla vaikeaa. Itsekkään en ymmärä miksei muka saisi harjoituskisojen tulokseia/mainoksia /kutsuja julkasta
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vuoden 2004 säännöistä
« Vastaus #54 : 02.01.04 - klo: 23.07 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Ja  vielä VesaK:lle:
Luin vasta nyt jälkeenpäin nuo "mietelauseet". Ei voi kuin ihailla, kuinka muutamalla sanalla voidaan ilmaista isoja ja oikeaan osuvia asioita!!

Katsos, PJEP on jälleen mukana! Miltäs harrastetilanteenne nykyisin näyttää?