Kirjoittaja Aihe: Moottorisaha RC-projekti  (Luettu 116063 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #90 : 01.02.11 - klo: 22.00 »
Nii kyl se varmaan kannattaa, mutta kytke nyt rakentelun ja testailun ajaksi ihan tavallisella tyylillä ja kun alat ajamaan autolla enemmän, niin sitten teet tuon paremman kytkennän.
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #91 : 02.02.11 - klo: 16.31 »
nii. onpahan kaikki johtot servoissa ennallaan jos ei olekkaan riittävän vahvoja.

Huomenna se alkaa taas rakentaminen :D Katotaa jos sais viikonlopun aikana ajokuntoon :D se onkin pitkä viikonloppu taas ku ei oo PE ja MA koulua.

sitte jos toimii hyvin nii ylärungon tekoon. Ja sitte purkuun koko höskä ja maalit pintaan :D

Maaleiks oon ajatellu:
- metallin kiilto vihreellä ylä- ja alarunko kokonaan.
- takahaarukka, etutukivarret ja akselit ehkä valkeiks. 
- Moottorista maalit pois liottimella ja alumiinille jätän.
- Ja magneeton kopan maalaan alumiinin väriseks.

Oisko ideaa ?

Ylärunko yksinkertanen putki runko ihan ohueasta putkesta ja siihen muutamiin kohtiin harjattua tai kiillotettua rosteria kiinni.

Pitää vaa osina viiä kouluu kaikki maalattavat osat ja hiekkapuhaltaa nii tulee hyvä pinta maalille. Ennen sitä tietysti hioda hitsisaumoja. Hiomistahan tossa riittää ku semmosta räkäsaumaa kaikki...

« Viimeksi muokattu: 02.02.11 - klo: 16.52 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #92 : 03.02.11 - klo: 20.44 »
huomenna kiesiä?  :shocked: :afro:

Noi jutut mihin luulin mevevän koko viikonloppu eivät nyt tunnukkaa kovin isoilta :D tänään sain jo kahdessa tunnissa asennettua ketjunkiristimen ja ohjausservon


Jaksaa kääntää renkaita riittävän hyvin vaikka auto maassa... Herkempikin saisi tosin olla mutta uskosin pienen säädön riittävän, tai viimeistään uuden servosaferin... Nykynen liian korkea, taipuu kun servo vääntää.
muutenkin välyksiä ohjauksen rakenteissa sen verran että tuskin tulee kovin suoraan kulkemaan ja ohjauksessa viivettä...
pitää ruveta vaihtelemaan kiinnitykset palloniveliin tai joihinkin muihin päteviin ratkaisuihin, vinkkejä?

Mutta kyllä sillä koeajaa voi.

Huomenna kaasuservo paikoilleen vaijerit ja ehkä uus vastari boxi.... vanha on hieman liian iso.



Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa Jolo

  • RSRCA
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #93 : 03.02.11 - klo: 20.54 »
laita sit videoo :grin:
Awesomatix A700

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #94 : 03.02.11 - klo: 22.03 »
tottakai :D
Mutta vaa jos se toimii ongelmitta :D kuvaan joka tapauksessa tietysti :D jos kunnolla leviää koko laite nii pitäähän se todistaa.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #95 : 04.02.11 - klo: 18.37 »
Enää ois kaasuvaijeri asentamatta :D

Jarruvaijeri on paikoillaan ja uskosin että riittää jarrutus teho, ainut vaan riittääkö pito renkailla jarruttaessa.
Jarrua kun painaa kapulasta niin vetäsee renkaat semmoseen jumiin ettei pyöri putkipiheilläkään :S

Mutta betonillakaa ei tarvii kun kevyesti vetää etupäästä niin lähtee luisumaan takaset. :shocked: onse nyt parempi kun ei mitään tietysti.

Kaikki sähköt on asennettu, johtoihin teippiä paksu kerros ja nippusitellä runkoon. En ruvennu putkia laittamaa ainakaa vielä, ne nyt voi lisätä millon haluaa.

Tänään en koeajoa suorita :D Mutta huomenna jos ei tapahdu mitää liian jännää.

Laittelin vielä kuvia tuotta illemmalla, kuhan on kasassa kokonaan.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #96 : 04.02.11 - klo: 22.37 »
no laitetaa toinen viesti viel... elikkäs otin kuvia aika paljon ja kaikki tärkeimmät mitat.
Laitetaa tänne nyt vaa noi servo kuvat ku ne on oikeestaa ainoot uudet.

ja mitat oli:
Paino 23kg tähän mennessä.
akseli väli on 53cm ja renkaiden ulkolaidoista kertyy pituutta 77cm.
Takana leveys on 40cm ja edessä 46cm.
Maavaraa on rungolla 9cm, mutta rattaan kohdalla vain 5cm.


Sanokaas joku hyvä sivustu minne sais laittaa rajattomasti kuvia ja ne kanssa pysys siellä?
Sais kaikki tosta otetut kuvat samaan paikkaan nii ois hyvä seurata auton vaiheita sieltä.

EDIT:
Kuvablogissa on nytten kaikki kuvat mitä mulla on tosta. Muutama hukku vanhan koneen mukana mutta tässäpä ois linkkiä. Niinkuin näkyy, ei alkuperäiset suunnitelmat ihan vastaa nykyistä.

http://kuvablogi.com/blog/32013/1/
« Viimeksi muokattu: 04.02.11 - klo: 22.54 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #97 : 04.02.11 - klo: 22.54 »
no laitetaa toinen viesti viel... elikkäs otin kuvia aika paljon ja kaikki tärkeimmät mitat.
Laitetaa tänne nyt vaa noi servo kuvat ku ne on oikeestaa ainoot uudet.

ja mitat oli:
Paino 23kg tähän mennessä.
akseli väli on 53cm ja renkaiden ulkolaidoista kertyy pituutta 77cm.
Takana leveys on 40cm ja edessä 46cm.
Maavaraa on rungolla 9cm, mutta rattaan kohdalla vain 5cm.


Sanokaas joku hyvä sivustu minne sais laittaa rajattomasti kuvia ja ne kanssa pysys siellä?
Sais kaikki tosta otetut kuvat samaan paikkaan nii ois hyvä seurata auton vaiheita sieltä.

EDIT:
Kuvablogissa on nytten kaikki kuvat mitä mulla on tosta. Muutama hukku vanhan koneen mukana mutta tässäpä ois linkkiä. Niinkuin näkyy, ei alkuperäiset suunnitelmat ihan vastaa nykyistä.

http://kuvablogi.com/blog/32013/1/
« Viimeksi muokattu: 04.02.11 - klo: 23.03 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa J-M Kujala

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #98 : 04.02.11 - klo: 22.55 »



Sanokaas joku hyvä sivustu minne sais laittaa rajattomasti kuvia ja ne kanssa pysys siellä?
Sais kaikki tosta otetut kuvat samaan paikkaan nii ois hyvä seurata auton vaiheita sieltä.

jos yhtään englanninkieli taittuu ja saa kirjauduttua ja kuvat ladattua, niin http://photobucket.com/   tuolla on säilynyt mun kuvat ainakin vuosikausia  :wink:

saa kansioita ja muita, jaettua kansioita, pelkkiä kuvia yms halun mukaan.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #99 : 04.02.11 - klo: 23.00 »
joo kiitos, lisäsin tonne edelliseen viestiin että löysin hyvältä tuntuvan sivuston. Laitoin sinne jo kuvat:
Linkki olis:

http://kuvablogi.com/blog/32013/1/
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa Kakkutukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #100 : 05.02.11 - klo: 10.03 »



Sanokaas joku hyvä sivustu minne sais laittaa rajattomasti kuvia ja ne kanssa pysys siellä?
Sais kaikki tosta otetut kuvat samaan paikkaan nii ois hyvä seurata auton vaiheita sieltä.

jos yhtään englanninkieli taittuu ja saa kirjauduttua ja kuvat ladattua, niin http://photobucket.com/   tuolla on säilynyt mun kuvat ainakin vuosikausia  :wink:

saa kansioita ja muita, jaettua kansioita, pelkkiä kuvia yms halun mukaan.
Jos aikoo tallentaa kuvia, photobucket on huono valinta, siellä poistellaan ne kuvat tietyn ajan kuluessa :p

Mutta hienosti edennyt, tänään ajoja?
Voimaa ja valtaa.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #101 : 05.02.11 - klo: 16.53 »
Videoo ei tule ihan heti.. nimittäin tapahtu niitä liian jänniä.

Ketjuvedon vaihto hihanvetoon. Toimisko paremmin?
Äske nimittäin kun testasin nii tippu ketjut ja samalla katkesivat  :embarrassed:

Kiilahihna ainakin pysys paikoillaan väkisinkin ja vaikka tippuskin niin ei varmasti hajota mitään.
Hihna pyörät olis siinä 40mm-100mm ensiössä ja saman toisiossa, eli alennusvaihteella silti tekisin.

Samalla tulis vähä pienemmät välit ja vois joskus suunnitella uusia renkaita ilman sen isompia operaatioita.
Eli mahdollisesti uudet renkaat katsotaan miten innostun.

Ja kokonaan uusi moottorikaan ei ole mahdoton.
nykyisessä on tyristori mennyt ja joutuu aina ennen käynnistystä lämmittämän kuumailmapuhaltimella tyristoria... eli magneeton purku joka kerta kun tahtoo ajaa.

Mutta onko kokemuksia hihna vedosta? toimisko paremmin kun ketju.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa magnolia78

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #102 : 05.02.11 - klo: 19.30 »
Edesmenneellä?? rc-foorumilla jo projektiasi seurasin ja mukava nähdä, että on edistynyt hyvin!

Ketjuvedon vaihto hihnavetoon ei välttämättä ongelmaasi ratkaise. Kiilahihnaa ei kannattane jo tehohäviönkään vuoksi tällaiseen autoon ajatella ja hammashihnakin on säädettävänä yhtä tarkka kuin ketju. Ei välttämättä hyppää pois rullilta, mutta kuluu nopeasti jos säädöt pielessä yms.

Omassa autossani ketjuveto toimii hyvin, mutta en toteuttanut kiristystä jousirullalla vaan tekemällä moottorin sekä toisio akselin kiinnityksistä liikutettavat, eli ketjut säädetään akselia ja moottoria liikuttamalla.

Ja taitaapa maailmassa olla muutama miljardi polkupyörää tai mopoa ym. ketjuvetoista pärisijää, jotka toimivat yleensä ihan hyvin.

Eli, tarkista ketjujen linjaus ja mieti saisitko kiristyksen tehtyä säädöllä jousikuormitteisen kiristimen sijaan. (jos ketjut ja rattaat eivät olleet uusia, niin tarkasta myös niiden kunto) Veto saattaa olla niin epätasainen = nykivä varsinkin kierroksia nostaessa, että jousikiristin ei ehdi seurata mukana ja ketju pääsee hyppäämään...

Poissa J-M Kujala

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #103 : 05.02.11 - klo: 21.07 »
jousikuormitteinen ketju on haasteellinen ja ei toimi enää isollla ketjunopeudella, kuin kiinteänä !!  ja silloinkin pitää olla molemmin puoleinen kiristys !! veto ja moottorin hidastus ;)  toinen vaihtoehto on käyttää iskun vaimennusta, mutta se taas maksaa (auton jakohihnan kiristin)

kiinteä kiristinrulla on se budjetti, mut melki suosittelisin ratasta, rulla pompottaa ketjun ulkoprofiilin mukaan...

there is my 2 cent ;)

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #104 : 05.02.11 - klo: 21.20 »
Joo-o
Saattaa tosiaan olla hihna veto liian raskas tuollaiseen...

ketjuveto kait se ois loppujen lopus ainut vaihtoehto, pitää vaan tehdä moottorin ja väliakselin kiinnikkeet uudestaan niin että pystyy liukumaan. Lisäks näkyy eturatas pystyvän liikkuvan hieman niin ajattelin jatkaa sitä akselia ja laittaa tuennan laakerilla sillekkin.

Vois uudet rattaat ja ketjut hankkia kentsolta, 5/8" vois olla sopiva, sama ketjujako kuin polkupyörä, mutta se olis leveämpi.

http://www.kentso.fi/prebeo/showparentgroups.php?menu=1&groupID=133&group=14&level=2&parentGroup=133&parentLevel=3

Ei olis kovin pahat hinnat ja sais välit tiputettua välit 1:5 tai 1:6 lukemiin, sillon olis ne 260mm ilmakumi renkaatkin mahdolliset.

Nykyiset rattaat on vanhat polkupyörän rattaat, ketjut on uudet. rattaat hitsattu väliakseliin niin oli vähän kieroks vetäny... Ja nykyisen lattarauta laakeri teline oli liian löysä, taipu hieman jos tuli nykäisy.

Se toinen moottori oli partner 420, mutta vähän turhan pieni saha tuohon autoon ja kytkin oli ihan loppu niin en sitten ruvennut sitä laittamaa... pitää uus tyristori metästää tähän moottoriin.

Menee budjetit rikki kyllä pahemman kerran mutta en tosiaan jätä rahan takia kesken enää.
« Viimeksi muokattu: 05.02.11 - klo: 21.23 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #105 : 05.02.11 - klo: 21.22 »
nyt on oikee asenne

periksi ei anneta  :police: :police:
pöö

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #106 : 05.02.11 - klo: 21.25 »
Ei anneta ei ! Jos on rahaa tungettu pitkälle toista sataa euroo nii lopeta ketjujen katkeemiseen ! sillo ois menny kaikki turhaan.

uudet renkaat olis jotai 40€ yhteensä, ketjut ja rattaat tulee jotai 50€ vähintään.

Se tyristori saattaa vaa olla kallis paukku jos ei saa käytettynä.. oon kuullu semmosista 150€ hinnoistakin.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #107 : 05.02.11 - klo: 21.51 »
Joo katoin noi rattaat äsken eli nostan välitykset 1/6 lukemiin.

 5/8" ketjujaolla rattaat ois pakko olla ihan mahollisimman pienet, muuten menee kauhee isoks halkasijat.

Eli pienempi 8hampainen olisi halkaisiltaan n.51mm ja siitä kolme kertaa suurempi 24hampaine olisi n.131mm.
Se alkaa olemaan liian iso halkaisija nykyisille renkailla mutta toi 1:6 välitys sopisi  260mm renkaille aika hyvin, jos vaihdan niihin.

Tietysti aina pitäisi pyrkiä käyttämään mahdollisimman isoja ja moni hampaisia rattaita niin olisiko 1/2" ketjujako parempi ?

Sillon pienempään rattaaseen saisi hampaita 10 ja isommassa olisi 30 hammasta jonka halkasija olisi n..130mm.

Tietysti olisi vielä 3/8" ketjujako mutta sen on jo ehkä liiankin pieni? Tai en tiiä, saattaahan se olla että pieni ketju taipuisi paremmin. Kestävyys nuissa kaikissa kumminki isompi kuin polkupyörässä.

Sanokaas kuulkaa viisaampina että mitä minä teen ton romun kanssa?
« Viimeksi muokattu: 05.02.11 - klo: 21.56 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #108 : 05.02.11 - klo: 22.12 »
rahaa tungettu pitkälle toista sataa euroo 

vaan toista sataa ettei toista tonnia

tee niinkuin itse parhaaksi näet
pöö

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #109 : 05.02.11 - klo: 22.17 »
Niin no joo ei se kovin paljon se toista sataa työssäkäyville oo :D minä oon opiskelija ja ainoot tulot on kesätöistä.

Mutta jos on jotain kokemusta nuista rattaista ja ketjuista niin sanokaa ihmeessä.

Onko paremi pienellä ketjujaolla jolloin se ketju taipus paremmin ja ei ehkä nykis niin paljon.
Vai niin iso kuin mahdollista jolloin se on vähän leveämpi ja myöskin kestävämpi.


Mutta se nyt tietysti että mahdollisimman isot rattaat ja  mahollisimman paljo hampaita.

Niin ja ketjunkiristimiäkö ei kannata laittaa? vaan pelkästään väliakselia tai moottoria siirtämällä ketjujen kireyden säätö ?
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #110 : 05.02.11 - klo: 22.21 »
miekin oon opiskelija mutta tulipahan tuokin nyt sitten sanottua  :afro:

pöö

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #111 : 05.02.11 - klo: 22.23 »
Mites olis ketjun kiristys vähän niin ku monivaihteisessa polkupyörässä? Usko kyllä, että polkupyörän ketjukin riittää. Kesäsin tulee temppuiltua pyörällä ja on ne ketjut hyvin kestäny pitkälti yli 80Kg vedon. Enkä usko, että tollasessa moottorissa niin paljoa ole vääntöä. Ei ainakaan ketjut maksaa paljoa jos pyörän ketjuista teet.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #112 : 05.02.11 - klo: 22.42 »
No sehän on nytten polkupyörän rattailla ja ketjulla.

Kyllähän se polkupyörän ketju kestää tasasta vetoo varmaa satoja kiloja, mutta kun kovassa repäisyssä tulee helposti paljon enemmän. Lisäks polkupyörän ketjut tuskin kokevat yli 5k kierroksia. joka taas on sahalle aika vähän.
     Tänään viimeksi noi ketjut katkesivat tuossa autossa, vaikka olivat ihan uudet.
sen takia kun tippuvat takarattaalta ->kiilautu johonki koloon ja repäs poikki.
Sais ne toimimaa kyllä, mutta jos sattuu tippuumaan niin ei ole kaunista katottavaa.
Ja sama on niille kentson rattaille ja ketjuille, mutta se ei oo se syy miks vaihtasin niihin.

Se vähä mitä pystyin ajamaan nii kerto ihan tarpeeks nykyisistä renkaista, alle 2cm lumessa liikkunut enää mihinkään...
       Eli jos laittasin uudet isommat renkaat, pitäs välejä nostaa aika paljon. sopiva siinä 1:6.
Se tarkottaa isompia rattaita ja polkupyörän rattaissa pienin on jotain 12. Seuraava pitäs olla siis 36. Se taas tarkottaa että se ratas olis komeat 190mm halkasija, jäis 3.5 senttiä väliä maan ja rattaan väliin.

Ja se taas alkaa pakottamaan käyttämään nuita kentson rattaita joista löytys jo 8-hampainen. Silti aika ison puoleinen niin palataan siihen alkuperäseen kysymykseen.

Onko pieni ketjujako vai mahdollisimman suuri parempi näille kierroksilla?

Edit: käytin googlea! eli siis lueskelin vähän ja sattu silmään sellainen että moottorisahan teräketjun jako on aika usein 3/8" eli siis mahollisimman pieni. Jos sitä kerran on käytetään teräketjussa niin minäkin käytän sitten tässä omassa laitteessa!
Huomenissa toivottavasti tilaukseen ketjut ja rattaat ja motonetistä uudet 260mm ilmakumirenkaat alle.
Kuhan paketit saapuvat niin sorvaamaan uudet taka-akseli ja etuakselit. Moottorille jyrsin telineen jossa on liu'ut ja säätö ruuveilla, sama väliakselilla ja kunnolliset laakeri telineet samalla.
« Viimeksi muokattu: 05.02.11 - klo: 23.13 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa J-M Kujala

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #113 : 06.02.11 - klo: 19.57 »
Jos aikoo tallentaa kuvia, photobucket on huono valinta, siellä poistellaan ne kuvat tietyn ajan kuluessa :p


kyllä ne mulla on pysyneet ku rekisteröitynyt käyttäjä ja kansioihin ne ladannut.

reilusti yli 5 vuotta ovat pysyneet.

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #114 : 06.02.11 - klo: 21.14 »
Moro,

Se voi olla vaan ihan hyvä että ketju katkeaa kun pomppaa rattaalta. Pistä vaan sitä 3/8 ketjua. Tuo auto on kuitenkin aika kevyt, ja renkaat pienet. Ei sinne mitään kovia vetoja tule...jos ketju pysyy oikeassa paikassa.

Tärkeämpää varmaan olis että se ketju tosiaan pysyy rattailla. Itse laittaisin varmaan jotkut muoviohjurit sivuttaissuunnassa joka rattaaseen "tulopuolelle".
Voihan sen ohjurin tehdä vaikka siten, että 2 muovikiekkoa on kiinni siinä sahan akselissa pyörimässä rattaan molemmin puolin. Kiekkojen reunoihin sorvaa vielä vähän hakua...

Näistä voi saada jotain ideaa:
http://www.motokeidas.com/shop/product_catalog.php?c=50


     -p-

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #115 : 06.02.11 - klo: 22.40 »
saattas olla hyväkin muutes muovista tehä iha kunnon kehät siihen reunoille :D Ei ainakaa pitäs päästä ketju kovin kauas rattaalta.

Niin kyllähän tuommosessa vedon puolesta kestää mikä tahansa, ainut se että kun ketjunkiristimiä ei vissiin kannatakkaa olla enäää nuille kierroksille nii se 3/8" ketju saattas nykiä vähä vähemmä ku iso jakonen ketju.

Ne vanhat rattaat oli hieman kierot kun ne oli hitsattu kiinni väliakseliin. Ja hitsihän vääntää aina.  Mutta ihmetten hieman kun oli se olevinaan linjattu todella tarkasti... Joku päässy vissii heilumaa :D

Mut joka tapauksessa nytte teen moottorille tukevan levyn jossa on reilut säädöt ja ruuveille se moottorin liikuttaminen niin saa helposti ketjunkireyden oikeaksi. ja sama väliakselille. n.20mm säätövara pitäs riittää kevyesti.  :smiley:
Tänään purin vanhat kiinnikkeet pois rungosta. aika paljo lisää työtä mutta nyt pitäs tulla ihan kunnollista.

Rattaiks tulee 13-41 ja väliakselile samat eli yhteensä 1:6-1:7 välitykset. Siis renkaat vaihtuu niihin 260mm ilmakumeihin.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #116 : 07.02.11 - klo: 09.46 »
täytyy tähän väliin änkeä tämmöinen kysymys että kuinka monta minuuttia kesti ne villarin ketjut ennen kun ne hyppäsi pois paikaltaan ja katkesi?
pöö

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #117 : 07.02.11 - klo: 11.04 »
no korkeintaa minuutti, 20 metriä ajoin, se jäi lumeen kiinni. piti mennä tönäsemää irti ja samalla sitte irtos.
liian löysät pidikkeet nii taipuvat varmaa samalla ku tönäs... Sitä lunta oli komeet 2cm siinä :D aikamoinen maastoauto?

tietysti ku renkaasta tuli tönästyä nii tuli rasitusta samalla.

Mut siis joka tapauksessa tiiän että niitte lähtö johtu kokonaa minusta ja siitä että en vaa linjattu tarpeeks hyvin ja tehny tarpeeks tukevaks telineitä.

Kyllä ne sais toimimaa siinä mutta ajatteli nytte samalla vauhdilla parantaa tota autoo paremmilla renkailla ja sillo o pakko vaihtaa rattaat ja ketjut.


Siis nykynen rengas valintahan johtuu pelkästää siitä että alussa oli se kardaani siitä rälläkän kulmavaihteesta tehtynä, niin sillo ei pystyny välityksii vaikuttamaa vaa piti ottaa sopivat renkaat.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #118 : 07.02.11 - klo: 15.25 »
Kun sulla on toi vehje väliakselilla varustettu niin mitäs jos laittasit mikroauton ketjua? Mikrojen rattaissa tosin on melkoisen huimia välityssuhteita mutta kun rattaat on alsaa niin niitä on helppo koneistaa. Tosin jos sulla ei ole koneistusmahdollisuutta ja sitäkin enemmän intoa niin osta tota ketjua ja tee haluamastasi ratasvälityksestä paperimalli ja piirrä se nykyisen rattaan päälle ja sitten vaan rälläkällä ja Dremelillä viilaamaan tarkalla kädellä. Kuulostaa hullulta mutta näissä itsetehdyissä vempeleissä ei sormi saa mennä suuhun, jos jotain osaa ei löydy edes kehittelemiskelpoisena aihiona niin sitten se pitää tehä ite.

Nimimerkillä kokemusta on  :grin:
Just joo.

Poissa Buttenmeister

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • tiimimme sivut
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #119 : 07.02.11 - klo: 19.59 »
Eipä olisi JariV voinut asiaa paremmin ilmaista!!  :grin: :grin: