Kirjoittaja Aihe: Moottorisaha RC-projekti  (Luettu 116057 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #240 : 25.03.11 - klo: 12.57 »
Pitää vissiin tehä ohjaukseen servosafer kokonaan uusiks... ei tunnu tämä hyvältä.
Ja vahvempi servokaan ei olis pahitteeks. tai toinen tuommonen vierelle.

Kyllä se nytki kääntyy jotenkuten mutta joutuu pitämää nii lähellä servonakselia vivun ettei kovin paljo käänny renkaat.
 Ja välillä menee se servosafer vissii sen verra jumiin ettei käänny vaikka ois ilmassa.

Jos toisen servon hankkis nii saattas olla paras vaihtoehto. kiinnitys vaa ehkä vähä jännä nytten...
 
Kokeilen nyt kumminki tehä ton ohjauksen servosaferin jotenki järkevämmäks..
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #241 : 26.03.11 - klo: 15.42 »
Sain sen akun ladattua ja sen oli nii herkkä ohjaus ku voi vaa olla.. Eli sen puolesta ei oo mitää ongelmia.

Tänään olikin muutes ekat kunnon ajot.Videoo ei oo ku kamera oli veljen kanssa keilaamassa.

vahinkojakin tietysti tuli lopussa:
ohjausservon metallirattaassa rupes pienempi ratas pyörimään isomman sisällä.Siis se booritus meni. pikku töyssyn takia. Se on jo korjattu mutta nyt tuli uus jännä juttu seuraavan pikku töyssyn takia :grin:
 
Ja se osottautiki nii jännäs että ei iha heti videoo tulekaan. Eli siis keula hajos.
no ton ois saanu korjattu iha suhkot helpolla mutta jotenki tuli taas semmonen jännä olo että teen vaikeimman kautta. Teen kokonaan uuden keulan :D servot jää ennalleen mutta siitä eteenpäin menee uusiin kokonaan.

Teen keskipalkin neliöputkesta mihin tulee kiinni kaikki. saa ihan helpoiten suoraan. Uudet tukivarret tulee ja uudet jouset iskareilla!!

Tähän ratkasuun päädyin sen takia ku ne tukivarret oli erimittaset nii camperit pielessä täysin. ois voinu tietysti muokatakki mutta tulepaahan hienommat ja tukevammat. ne teen 10 tai 13mm putkesta. Eli enemmän sen ylärungon tyylistä. Sitten jousien vaihtoo nyt tarvii tuskin ees perustella? tulee semmoset pitemmät jotka vähän yli siitä keulasta.

Niin ja nyt on tulossa moottoriin korjaussarja ja varaosia!


« Viimeksi muokattu: 26.03.11 - klo: 19.20 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa J-M Kujala

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #242 : 27.03.11 - klo: 07.56 »
aiemmin jo katsoin että keulan tukivarsien sijoittelu ja kulmat vois olla paremmat...

tukivarret on pikkasen turhan likellä toisiaan.  vois olla esimerkiksi 5 cm päässä toisistaan, sekä kallistettu kuten noissa RC autoissa pukkaa muutenkin oleen. samalla tulee casteria joka parantaa pitoa kääntyessä jonkun verran ja vakavoittaa suoraan ajoa. camberiakin saa karvan verta olla. tai niin että jousittaessa se lisääntyy kokoajan.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #243 : 27.03.11 - klo: 12.55 »
caster oliki iha uus juttu mutta pien googlettaminen selvitti että se on se sama homma miks ostoskärryn rengas kääntyy aina samaansuuntaan?

sitä oon miettiny että jos tekis sen ylätukivarren yhtenäiseks ja sillee että kun kääntää niin renkaat kallistus samalla. jossain autoissa oon nähny semmosen ilmiön niin kääntösäde oli paljo pienenpi ku normissa.
onko semmosesta hyötyä?
uusin samalla tietysti ohjauksen osat kokonaan, että ei tule tommonen ku nykysin että keskellä yks servosaver ja siitä lähtee molemmat ohjaustangot. Tuossa oli ongelmana se että servosaver oli todella korkea ja servon tanko meni ihan ylös. Suurin osa voimasta työnti vain servosaveria vinoon eikä kääntänyt sitä.

Uusi ois tarkotus tehä mahollisimman matalaks ja tämän tyyliseks:
http://highperformancehobbies.com/images/Servo%20Saver%20Steering%20Complete.jpg

tukivarsien väliä vois tosiaan nostaa. Ja ylärukivarren ei ehkä tarviiis olla V-muotonen vaan pelkkä |.
 lisäs alatukivarretki vois olla   enemmän \| muotosia kun V. eli siis etumainen tanko on lähes suorassa ja taaempi tulee vinosta.

Teen piirustukset uudesta etupäästä. kahtoo mitä pitää muokata.
Ei oo ku ens koulussa semmosta millo vois tehä enää. sitte alkaa työharjottelu. 
Ja lisäks maanantaina ja perjantaina ei oo koulua niin kolmessa päivässä kaikki koneistettavat osat!

BTW. vois opetella kirjottamaa lyhyemmin.


Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa J-M Kujala

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #244 : 27.03.11 - klo: 13.46 »
no tota ite jos lähtisin muokkaan niin alatukivarren etu kiinniketta hiukan ylös ja taaempaa hiukan alas.  ylätukivartta samaan kallistus kulmaan ja ehkä muutaman millin lyhyemmäksi kuin alatukivartta = lisää camberia sisäänjoustossa hitusen.  ja ainakin kolmin nelin kertaistaa tuo etutukivarren etäisyys toisiinsa, niin saat jousituksesta jämäkämmän ja välykset tuntuu vähemmän pyörissä.   jos korin päästä jätät hiukan lähemmäs tukivarsien kiinnityspisteet kuin  ulkopäässä, niin sitten saman pituiset varret.  taas camber lisääntyy hiukan joustossa.  eikä mee body rollissa niin helposti negatiiviseksi.   

etu jätto = casterin ja navan etäisyys maahan lopputulos, niin sitä pitää olla.  nolla on pirun epävakaa.  negatiivinen aivan kamala.

olkalinjan ku sihtaa jonnekin renkaan sisäreunaan niin ollaan varmoilla vesillä...

tossa siis muutama ihan yleiskikka alustaan. pätee niin oikeisiin autoihin kuin RC autoihin.   toki suureet on ihan eri luokissa.   itsellä enemmän kokemusta oikean auton geometriasta... ja muutoksista.


Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #245 : 27.03.11 - klo: 15.49 »
Elä kehkoo aikuinen mies!
sait minut nyt  niii sekasi että minä teen just semmosen mikä hyvältä tuntuu ja näyttää...

Kyllä tuo nuilla vanhoillakin ripustuksilla ihan hyvin rullas ja niissä ei oo mietitty mitään. kuha tulee hienompi ja tukevampi ku ennen.

laitan tukivarret siihe noin 5cm päähän toisistaan, alatukivarsi kahella putkella ja ylätukivarsi vaa yhellä.

Jotenki tuntuu että nyt meni camperit väärin päin? Eli pitääkö olla että kun joustaa alaspäin niin renkaat kallistuu sillon niinku tossa kuvassa toi vasenpuoli. eli ylätukivarsi pitää olla pitempi ku ala... nyt on just väärin.

5cm on tossa kuvassa väliä tukivarsilla.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa Traxxas_Topi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #246 : 27.03.11 - klo: 16.20 »
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

Poissa J-M Kujala

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #247 : 27.03.11 - klo: 16.42 »
ylemmäs kuvas menee just vääristepäin kulmat. eli paljon maavaraa ni renkut pystymmässä , sisään joustossa camber lisääntyen.... tai sit koko matkan suht samassa.   muista kuitenki se pieni etujättö eli casteria jonkun verran.

joo kyllä noilla kulmilla päänsä sekasin saa. varsinki kun rupee huomioimaan ohjausvarsien kulmia etutukivarsiin ja auraus haritus muutoksia jousituksessa  :shocked:
« Viimeksi muokattu: 27.03.11 - klo: 16.45 kirjoittanut J-M Kujala »

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #248 : 27.03.11 - klo: 18.41 »
miten siitä aurauksesta pääsee eroon? 
Tuossa tulee aika reilusti sitä loppuunsa ku joustaa!

Kiitos linkistä, selventi aika paljo.

Nyt saattas onnistua tuo casterikin, eikös sen pystys periaatteessa sillein tekemään että taivuttaa koko keula palkin vinoon? missä on siis tukivarret ja kaikki kiinni? en nyt kumminkaa tee sillee, kuhan kysyin.

eka kuva. Onko caster oikein? sitä on 5 astetta.
Tai siis että toimiiko se nuin että tukivarsi ei oo vinossa vaan pelkästään renkaan akselin runko/kääntöpala.

toinenkuva jossa myös tukivarsien kiinnike olis  ihan suora ja casterin voisi säätää portaattomasti plekkää kääntöpalaa säätämällä? lukitus pulteilla. Olis aika reilut säätövarat tommosessa. toimiiko samalla tavalla?


Ei nuita koneistettavia osia ole niin kauheasti että varmaan ehin tekemään.
 plasmalla pitääki sitte leikellä aika paljo enemmä mutta se on nopeeta ku kotona pystyn ohjelmat tekemää valmiiks.
« Viimeksi muokattu: 27.03.11 - klo: 22.59 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa J-M Kujala

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #249 : 28.03.11 - klo: 01.43 »
caster käytännössä ihan sama millä tehdään... 

jotta jousto harituksista yms pääsee eroon niin kääntövarsien tars olla yhtä pitkät ku alatukivarsien ja samassa kulmassa. 

sitte asiaan vaikuttaa vielä se pyörän navan pidike, ja siellä olevan varren sivuttaisheitto olkalinjaan. ja korkeus heitto alatukivarteen.. ja sisään päin heitto tekee kääntöharituksen eli ackermanin... poistettu tai puolitettu ackerman tekee luisussa ajamista helpommaksi, koska keula vierii eteenpäin helpommin kun auto on poikittain...

parempi ku ei ihan liikaa pähki vaan vähän sinnepäin...  :shocked:


Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #250 : 28.03.11 - klo: 13.51 »
heei jannu! onko pakko aina sekottaa kokonaan...
Sen nyt vielä kysyn että mikä on se olkalinja?


eli siis ohjaus tangon pitää olla yhtä pitkä kun alatukivarsi. ja samassa kulmassa.
No se taitas olla se tärkein homma nytten kato ku jos laitan vähä löysemmän keulan ku ennen nii ei tarviis sitä aurausta tulla kovi paljoo.

no jos nyt kumminki casterin saan aika hyvin kohilleen ja camperinki suurinpiirtein oikeeseen ja ehkä ton aurauksenki estettyä nii pitäs tulla vähä parempi jo ?

Mitä nyt pääsin kokeilemaan nii oli semmonen että heti ku takarengas pyörähti sutia nii auto oli poikittain, eikä saanu korjattua luisua oikee mitenkään. Tietysti takana on ketjut nytte ja edessä ei mitään nii pito aika surkeeta ohjauksella.

Nyt ois oikein tuo camber?
« Viimeksi muokattu: 28.03.11 - klo: 15.50 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa J-M Kujala

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #251 : 28.03.11 - klo: 19.25 »
joo nyt menee suht oikeen noin niinkuim yleensä...


olkalinja on ylä ja sisätukivarren ulkopäiden nivelpisteiden välinen leikkauslinja... vaikuttaa olennaisesti ohjattavuuteen. mitä isompi erotus on leikkauslinjasta renkaan keskikohtaan, sitä enemmän ohjaus "vetelee " joka patista, ja samalla rasittaa servoa enemmän..  yleesä niin ainakin autoissa tuo sihdataan renkaan sisälaitaan... vanhemmissa takavedoissa. uudemmissa renkaan keskikohdan ja sisäreunan väliin ja etuvedoissa hiukan  ulommas viellä...  ei kuitenkaan  keskilinjan ulkopuolelle...

renkaan sisäreuna on varmaan RC vehkeissä suht OK, aineki meiä vehkeis se on jees


Hitto vie muuten mallinnat noita komeasti !! hitto ku itekkin osais, ni jäis monet papru jutut poikes ja kokeilumallit  :huh:


Poissa Pököeemi

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #252 : 28.03.11 - klo: 19.49 »
Lainaus
olkalinja on ylä ja sisätukivarren ulkopäiden nivelpisteiden välinen leikkauslinja

Mutta nythän oli kyse tämän tyyppisestä ohjauksesta, eli olkalinja on noiden korvakkojen nuodostama linja, eikä tukivarsien ulkopäiden välinen linja kuten esimerkiksi tässä. Englanniksi tuo on king pin axis ja sen kun laitat googleen, niin saat paljon selventäviä kuvia asiasta.


XB2  -  XB4  -  VD-12
         osparc

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #253 : 28.03.11 - klo: 20.11 »
no huh huh.
No nyt ois ohjausta myöten kaikki piirrettyä. Sanokaas oisko tämä pätevän olonen?


Kulmanivelet kääntyilee tossa mite tahtoo mutta se on vaa näköhaitta.

Tossa nyt ei auras kovi paljoo muutu niinku näkyy ja alimmassa toi camber toimis nyt periaatteessa oikein?
Ylätukivarsi tulee säädettävä niin saa sillä säädettä camberin.
Casterin pystyy säätämään nuilla ihme paloilla tuola akselin lähellä.


Toi ois mahollinen rakentaa ja piirustuksetki kaikkia osia varten on valmiina.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa J-M Kujala

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #254 : 28.03.11 - klo: 23.03 »
Lainaus
olkalinja on ylä ja sisätukivarren ulkopäiden nivelpisteiden välinen leikkauslinja

Mutta nythän oli kyse tämän tyyppisestä ohjauksesta, eli olkalinja on noiden korvakkojen nuodostama linja, eikä tukivarsien ulkopäiden välinen linja kuten esimerkiksi tässä. Englanniksi tuo on king pin axis ja sen kun laitat googleen, niin saat paljon selventäviä kuvia asiasta.


niimpäs onkin, en huomioinut tuota lisäkapulaa äkkiä vilastuna  :angel:

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #255 : 29.03.11 - klo: 17.51 »
no en vieläkää tajunnu ihan täysin mutta sanokaas onko se tuossa mihinkään päin oikein nytten ?

Sain tehtyä ripustukseen kaikki osat ja toisen puolen tukivarret hitsailtua kasaanki.

Semmonen virhe vaa tuli että keskipalkki on mitotettu 50mm*20mm neliputkesta tehtäväks ja eihän se oo mikää standarni koko!
Kumminkaa sitä ei voi muuttaa kun sitten tulee ohjauksen tangot väärän mittasiks nii helpompi on särmärillä tehä kaks kourua ja hitsata yhteen.

Huomenna hitsailee toisenpuolen ja sitten sorvailee ohjauksen osat. Sitten se oiski aika pitkälle valmis :D
« Viimeksi muokattu: 29.03.11 - klo: 17.55 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa Pököeemi

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #256 : 29.03.11 - klo: 19.38 »
Ainakin minun silmään näyttää hyvältä.  Ja jos haluat tehdä siitä säädettävän, niin ylätukivarren sisäpäälle voisi olla pystysuunnassa pari vaihtoehtoista kiiinnitysreikää. Tosin nyt taitaa olla jo myöhäistä, kun on jo osat tehty.

Ohjauslinkistö näyttää myös pätevältä. Sinähän saat tuolla virityksellä säädettyä ohjauksen ackermannin voimakkuutta muuttamalla ohjauksen linkkien pituuksia. Eli tässä tapauksessa ackerman lisääntyy lyhentämällä kaikkia kolmea poikittaista ohjauslinkkiä.

Hienoin DIY-autoprojekti sitten Baja X-Tremen!
XB2  -  XB4  -  VD-12
         osparc

Poissa Kakkutukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #257 : 30.03.11 - klo: 08.36 »
Ainakin minun silmään näyttää hyvältä.  Ja jos haluat tehdä siitä säädettävän, niin ylätukivarren sisäpäälle voisi olla pystysuunnassa pari vaihtoehtoista kiiinnitysreikää. Tosin nyt taitaa olla jo myöhäistä, kun on jo osat tehty.

Ohjauslinkistö näyttää myös pätevältä. Sinähän saat tuolla virityksellä säädettyä ohjauksen ackermannin voimakkuutta muuttamalla ohjauksen linkkien pituuksia. Eli tässä tapauksessa ackerman lisääntyy lyhentämällä kaikkia kolmea poikittaista ohjauslinkkiä.

Hienoin DIY-autoprojekti sitten Baja X-Tremen!
DIY-autoprojekti, jostain syystä repesin :D

Muttajoo, lähiaikoina pitäis olla valmish, ei näyttäis olevan oikeen mitään jäljellä :p
Voimaa ja valtaa.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #258 : 30.03.11 - klo: 16.00 »
Do it yourself :D

Kiirettä pitää kyl valmiiks saaha, ihan nuo keulan osatki.
Tänään hitsasin kiinni kaikki korvakkeet siihen keskipalkkiin ja tukivarret täysin valmiiks, taino ylätukivarteen pitää vielä kierreholkki laittaa että saa säädön toimimaan oikein. Kaikki koneet käytössä koko päivän nii päässy sorvaamaan mitenkää.

Hyvän tuntunen ja näkönenki on nytte se viritys, selvästi tukevampi kun edellinen.
Pitää vielä vaan ylätukivarresta vetää taaksepäin vinoon tuki. Nyt kun ne vain yksiosainen nii pientä välystä jää.
Sen laittaa pieneen pänniin nii välykset lähtee hyvin. Kulmanivelillä toteutan joka kohan nii hyvä tulloo.

Niitä etujousia vois ruveta ajattelemaan iha tosissaan... Mulla ois kaks peräkärryn kuomun iskareita mut ne o jotai 1.5m pitkiä. Mietin että eikös ne periaatteessa pysty lyhentämää iha rälläkällä ja hitsaa sitten tulpan päähän?
Aika jäykät tuntu olevan mutta jos ne on öljy toimiset nii helposti saa herkistettyä. Ei ne jousella ainakaa oo :D
     Sitten mulla ois yks maastopyörän runko josta otin takajousenki nii jos ottas etujouset. Ne oli aika herkän tuntuset loppunsa ku yhtä vaa kokeilee. P

Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa Micco

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #259 : 30.03.11 - klo: 16.45 »
Olisko ne kärryn pumput, kaasujouset tai nestekaasujouset. Jos niin sit ei voi katkoa (tulee aineet ulos), auton iskariakin lähes mahdoton hitsata umpeen kun on öljyä sisällä. Ja hitsatessa se tietty kiehuu ja ja puskee ulos. Mutta tuollaisesta kaasujousesta vois jotenkin koittaa tehda iskarin/jousen. Eli avaa perästä sitten kun sieltä on tullut litkut ulos niin muokkaa mäntää tarvittaessa (reiittää) ja laittaa sopivan jäykkyisen jousen sisään ja mieleiset öljyt, mutta tulppa pitäis varmaan saada tehtyä kierteillä, kun muuten kiehuu öljyt taas jos hitsaa.
Koskaan en ole kyseistä hommaa tehnyt mut tuli mieleen et vois olla kokeilemisen arvoinen asia.
SCX10 LandCruiser40, 1/5 FS Buggy, HSP"Drifting", Douglas SBD-6 lentsikka, AX10TCS projekti, Kyosho LandMax2, Pari 1/4rallycross projektia, Toyota RockCrawler III, Axial BWD whiplash foffi, Robbe vene

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #260 : 30.03.11 - klo: 17.01 »
Olisko ne kärryn pumput, kaasujouset tai nestekaasujouset. Jos niin sit ei voi katkoa (tulee aineet ulos), auton iskariakin lähes mahdoton hitsata umpeen kun on öljyä sisällä. Ja hitsatessa se tietty kiehuu ja ja puskee ulos. Mutta tuollaisesta kaasujousesta vois jotenkin koittaa tehda iskarin/jousen. Eli avaa perästä sitten kun sieltä on tullut litkut ulos niin muokkaa mäntää tarvittaessa (reiittää) ja laittaa sopivan jäykkyisen jousen sisään ja mieleiset öljyt, mutta tulppa pitäis varmaan saada tehtyä kierteillä, kun muuten kiehuu öljyt taas jos hitsaa.
Koskaan en ole kyseistä hommaa tehnyt mut tuli mieleen et vois olla kokeilemisen arvoinen asia.

Do it yourself :D
 Mulla ois kaks peräkärryn kuomun iskareita mut ne o jotai 1.5m pitkiä. Mietin että eikös ne periaatteessa pysty lyhentämää iha rälläkällä ja hitsaa sitten tulpan päähän?
Aika jäykät tuntu olevan mutta jos ne on öljy toimiset nii helposti saa herkistettyä. Ei ne jousella ainakaa oo :D
     Sitten mulla ois yks maastopyörän runko josta otin takajousenki nii jos ottas etujouset. Ne oli aika herkän tuntuset loppunsa ku yhtä vaa kokeilee. P

Älkää hyvän tähden menkö kaasujousia tai öljyiskareita rälläkällä tai sahalla availemaan.
Saati sitten hitsaamaan. NE RÄJÄHTÄÄ

Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Poissa Micco

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #261 : 30.03.11 - klo: 17.14 »
Senpä takia tulppa kierteillä ettei tarvii hitsuutellaja aiheuttaa suljettuun tilaan lämmön aihettamaa painetta.
Itse olen noita töissä "tyhjennellyt" kun on modifioitu muuhun käyttöön, mutta jääköön nyt sit konstit (ei ole saha eikä rälläkkä)sanomatta niin ei kukaan ryhdy samaan hommaan ja telo itseään, vaikka ei mulla ainakaan ole käyny vielä vahinkoa, vaikka aina onkin kaikessa huonoa tuuria.
SCX10 LandCruiser40, 1/5 FS Buggy, HSP"Drifting", Douglas SBD-6 lentsikka, AX10TCS projekti, Kyosho LandMax2, Pari 1/4rallycross projektia, Toyota RockCrawler III, Axial BWD whiplash foffi, Robbe vene

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #262 : 30.03.11 - klo: 19.30 »
Joo huomasin että se on kaasuiskari  :grin: rälläköin poikki nii pikkunen suhahus kävi :D hyvi oli rento iskari sen jälkeen. En ruvennu siitä tekemää mitään.

Otin sen polkupyörän etujousituksen ja purin sen kokonaan osiin.
 Jouset oli kumminki liian jäykät niin en sitten ruvennu niistäkää tekemään tähän mitään.
Tein niistä kumminkin n.25cm pitkät ku mökillä tarvii mönkkä rojektiin etu jousituksen :D Tuosta sai hyvät siihen tarkotukseen :D Mutta edelleen on auki että mistä tähän autoon sais hyvän jousituksen!!

Pitää tonkia varastoja vielä mutta jos ei löydy nii laitan väliaikasesti vanhat takasi. Vaihtaa paremmat ku löytyy.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #263 : 31.03.11 - klo: 12.51 »
kujala tietää mistä puhuu :wink:

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #264 : 31.03.11 - klo: 13.41 »
:D Nyt on kaikki osat tehty valmiiks! Vähä vielä hitsailua mutta noita ei voi ilman renkaita tehä nii ne jää koti hommiks. Mutta siis kumminkin olihan siinä osia iha tarpeeks kolmelle päivällä. Joka päivänä vielä 4h yliaikaa koululla :S
jaa-a mistytähän ne jouset ja iskarit nyt sitte löytäs tähän.
Laittelen illasta kuvaa.



Voejjee!!!
JÄTIN SITTEN YLÄTUKIVARRET KOULUUN!
Joutuu vissii tekemää jonku patentin jos kukaa kaveri ei tuo.

Noo nyt on keula kasattu :D  Pitäs purkaa nytte auto kokonaan ja hioda maalit pois keulasta nii pääsit hitsaamaan uuden kiinni. Sinänsä aika helppo vaihettava.
Ainut vaan edelleen ne jouset että mistä sais... Lisäks on vähä ahtaanpuoleinen tuo keula nytten että mistähän ne mahtus pujottelemaan.  Ja varmaan en pystykkää taaksepäin ylätukivarsista vetämään tukea kun ohjauksen tangot just edessä. katsellaan.
« Viimeksi muokattu: 01.04.11 - klo: 16.31 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #265 : 01.04.11 - klo: 20.07 »
Jousi ongelma ratkaistu :D hirveesti purkamista ja vielä enemmä kasausta nii eilisistä häkkyröistä tuli ihan toimivan oloset jouset.

Öljyt ei sisällä pysy mutta ei ole tarkoituskaan.
Sisällä on kumipötkö joka on hieman väljä putkeen Ei ollu sopivaa  :azn:
 laitan paksua vaseliiniä yläreiästä sisään niin se tiivistää loputkin. Yläpuoli on ilmatiivis niin sitten toimii ihan oikein.
Valuuhan se vaseliiniki joskus pois mutta nopee lisätä tarvittaessa.

 Iskarin sisällä on pienempi jousi joka vaimentaa toiseen suuntaan mennessä. Ulkojousi ei ole lukittu mitenkään niiin se ei pysty joustamaan alaspäin mennessä.

Iskareitten kiinnitys kohta tulee olemaan ylätukviarren etupuolelle ja sinne casteri systeemin runkoon. Ei nämä ehkä liian jäykät ole. Vanhat satulan jouset oli jäykemmät
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa sampo1770

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #266 : 01.04.11 - klo: 20.39 »
pelkkiä peukkuja  :laugh: todella hieno projekti!!! mielenkiinnolla seuraillaan  :grin:

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #267 : 01.04.11 - klo: 21.09 »
Kyllä komppaan, aivan mahtavaa! Nyt kun saat tuon keulan toimimaan, niin siuta alkaa kenkuttamaan tuo takapää jolloin rakennat sen myös kohta uusiksi. :-)

Eihän jousen tarvitse olla mitenkään lukittu, niin että myös vetosuunnassa voisi toimia!
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #268 : 01.04.11 - klo: 23.25 »
 siis pitäähän sen olla, jos haluaa että se joustaa toiseenkin suuntaan, eikä vaa tipaha alas.
Tietysti iskari yleensä estää liikkumasta alaspäin mutta näissä on semmonen n.15mm liike toiseen suuntaan.
 Suurin hyöty tässä tapauksessa on se että vähentää iskarin taipumista kuormittomana.
(Männänvarren reikä on vähä väljä ja vaan levyyn tehty niin pääsee taipumaan hieman jos mäntä tulisi ihan alas asti ) 
tuosta ei sitten kylillä huuvella!

Mikäs siinä takapäässä on vikana? minähän tein sen jo uusiks ja minusta tuo nyt on todella hyvä :D
Ainut tietysti että ois voinu heiluriakseliston tehä mutta en taia jaksaa enää.
Haluan jo ajamaan!!!

pienehkö suunnittelu virhe tuli ehkä. Se keula on vähä päälle 60cm levee ku ajattelin että saa olla vähä leveempi ku takapää jota muistelin että ois 55cm. No se takapää olikin vaa 50cm levee!
 Nyt on sitten keula 5cm puolelleen leveemmällä ku takapää. Periaatteessa siitä ei oo ku hyötyä mutta ulkonäkö kärsii hieman ;(. En nyt kumminkaan lähe sitä enää muokkaamaan :D
« Viimeksi muokattu: 02.04.11 - klo: 17.59 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa J-M Kujala

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorisaha RC-projekti
« Vastaus #269 : 02.04.11 - klo: 18.09 »
reilusti leveämmän keulan on tapana rauhoittaa menoa, jos verrataan suhteessa takapään leveyteen.  ja lisätä vetopitoo mutkissa. toki on ehkä aikalailla paljonkin tuota leveys eroa  :shocked:  oikeissa autoissa ero voipi olla tyyliin 2-20 cm yleensä.  eli puhuttasko luokkaa 3-10%  vakiona erot pukkaa oleen 1-5 cm luokkaa