Kirjoittaja Aihe: .21 Offroad-moottorit  (Luettu 83849 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pjp

  • EPUArc
    • Profiili
    • Petrin sivut
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #210 : 01.09.07 - klo: 00.27 »
Miten h*lvetissä saatte laitettua noi kytkinjouset & palat?  :huh:
Laitoin yhden ja sekin oli kovan työn takana.
Onko jotain hyvää neuvoa mikä helpottaisi hommaa?  :smiley:
Siihen on olemassa ihan oma työkalunsa (http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=17&products_id=73). Tolla voi myös poistaa kytkinpalat ilman kiroilua. Yksinkertainen, mutta todella kätevä vehje.
Ite käytän noin 10 cm pituista taltta ruuvaria jolla saa jousen ujutettua sinne koloon.
Muutama vuosi sitten kun ekan kerran hajos palat niin piti vähän jännittää kun ei ollut kertaakaan tullut kajottua kytkimeen. Kun sen näki kaverin kerran tekevän ja sitten kokeili ite niin huomas kuinka helppoa se on. Ei tartte kalliita apu välineitä
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Poissa JaNppa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #211 : 01.09.07 - klo: 22.23 »
Eli suomeksi luisti ottaa kiinni radioboksiin?
Sama ongelma omassa Hyperissä: luistia voi laittaa hieman vinoon, tai parempi ratkaisu leikata pala pois radioboksin kannesta (olettaen että käytät muovista..).

Juuri tuo oli ongelma.  :wink:
Kiitos neuvosta silti vaikka sen jo kerkesin eilen illalla jo pähkäilemään.  :grin:
HoBao Hyper 8 Pro / Futaba / Infinity
"Lahjattomat treenaa ja köyhät liimaa tarroja"

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #212 : 03.09.07 - klo: 08.24 »
Tuota en ole nähnyt koskaan ongelmana.

Mikäli haluaa sen viimeisen millin kaasusta saada irti niin kääntää luistin päätä pari astetta.
Sillä viimeisellä millillä ei ole mitään merkitystä moottorin toiminnan kanssa.
Katsokaa vaikka kurkusta sisään... Kurkku on jo täysin auki ennenkuin luisti edes osuu vastariboksin kanteen.

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #213 : 03.09.07 - klo: 10.23 »
Tuota en ole nähnyt koskaan ongelmana.

Mikäli vastasit tuohon luistin törmäämiseen radiopoksiin niin samaa mieltä oli Heinosten mafia, kunnes näkivät asian omin silmin. Olisikohan niin että moottorit tai luistit eroavat sen verran mitoiltaan että eräillä koneilla tulee ahdasta (itsellä STS, ja se uusi/suurempi vastaripoksi). Omassa tapauksessa luistin vääntämisellä ei voinnut väistää boksia (jos ei ihan linkkuun laittanut)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #214 : 03.09.07 - klo: 11.03 »
Juuri tähän vastasin.

Jeps...
Unohtu laittaa tuohon loppuun lisäys että tottakai saattaa olla joitain moottoreita joiden kaasari eroaa sen verran että kurkku ei aukeakkaan kokonaisuudessaan.
Mutta toisaalta... Haittaako tuokaan kauheasti...
Ei täyttä kaasua = pienempi polttoaineen kulutus ja mahdollisesti paremmat läppiajat johtuen moottorin rauhallisemmasta käytöksestä...

Tosin erot ovat varmasti niin pieniä tässäkin tapauksessa että en usko olevan huomattavaa eroa tehoissa...
Vaikka onhan sekin tietysti mahdollista.  :smiley:

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #215 : 02.10.07 - klo: 21.18 »
Ehkä hieman OT mutta kun ketuttaa niin..
Yritin huoltaa tuossa hieman kolmea loppuun ajettua konettani, kun ei parempiakaan hyllystä tällä hetkellä löydy ja turkuun pitäisi mennä ajamaan romurallia. Sylinteriputken olen ottanut ulos yleensä seuraavalla tavalla:
1. Nippuside pakoreiästä sisään
2. Vauhtipyörästä kierros ja voila!

Tällä kertaa vauhtipyörää ei ollut käytössä, kun molemmat fiksun kokoiset vauhtipyörät olivat muissa tehtävissä, joten laiskana jätkänä päätin vääntää akselia käyttämällä akselin päässä olevaa ruuvia (eli kytkinkelloa pitävää ruuvia). Perus 12mm ruuvi hieman hermostutti, melkein meni palasiksi hexipää, mites sen olisi sitten saannut ulos jos pyöristyy pää..?  :shocked:
Dodii, onneksi tyhjässä päässä syntyi hieno idea! Juuri pari päivää sitten sain elämäni ensimmäiset TITAANIRUUVIT. Ei muuta kuin paketista ulos, ruuvi kiinni akselin päähän ja vääntöä niin pirusti. Tuntemattomasta syystä sylinteriputki aivan pirun jumissa, naps, ai tuliko jo sylinteri ulos - no ei, mikä hiton naps - no ei kai mikään, väännetään lisää.. Tai sitten ei väännetä mitään, vaan heitetään kampiakselilla naapurin mopopoikia..



Akselin sisältä titaaniruuvin onkiminen taitaa olla aika hiljaista.
Tässä kontribuutioni moottorien ylläpitämisen ylvääseen maailmaan, ikävä kyllä vaan varoittavana esimerkkinä miten laiskuudesta sakoitetaan..


Poissa sykero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #216 : 02.10.07 - klo: 21.29 »
voi voi. titaani ruuvi tommoses paikas :D titaaniruuvitha o muutenki alttiita napsumaan. harkiten saa käyttää autossakin.

Mut kyl toi tuolt lähtee: kaasukolvil kuumaks vaan ja sit jollai sopival värkil pyörittelee.
Se on myös mahollist porata sieltä pois. Tai pieni reijän alku keskelle ja sit sopiva kellosepän ruuvari siihe ja kuumaks ja veivaust.

Jos et ite saa, macgyver kyl jeesaa mut hinta on kova.

« Viimeksi muokattu: 02.10.07 - klo: 21.40 kirjoittanut sykero »

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #217 : 02.10.07 - klo: 22.48 »
Tuohan ei ole kovaa siellä kiinni, koska kanta on murtunut. Dremelöi hyvällä, tarkoitan oikeasti hyvällä, ohuella terällä ura ruuvin päähän ja kierrät ruuvarilla pois. Ainoa murhe voi tulla siitä, että titaani kovenee työstettäessä.

Jos ei muuten onnistu, niin hio kampuran päästä sen verran pois, että pääset pihdeillä irrottamaan. Sitten jatkopala kampuraan, niin taas toimii. Jatkopaloja on varmaan kaikilla moottorikauppiailla.

Muuten, titaaniruuvi ei ole vahvempi, vaan samalla vahvuudella kevyempi!
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa Dustbin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/dustbin/kuvat/
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #218 : 03.10.07 - klo: 11.12 »
Toinen mitä kannattaa ainakin kokeilla on porakoneella porata väärään suuntaan ruuvia jollain 2,5mm poranterällä.. Tuo kun ei kovin tiukassa ole niin voisi lähteä.
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #219 : 08.10.07 - klo: 00.26 »
Ehkä hieman OT mutta kun ketuttaa niin..

Etkai oikeasti ajatellut tuon ruuvin kestävän? Tuhoontuomittu yritys heti alkuunsa.

Itselläni kävi vähän samanlainen hassunhauska tapaus... eh, sorvin ääreen ja "tein" työkalut sylinteriputken irroitukseen. Ei vaan ollut mäntä eikä edes kiertokanki paikalla. Mutta olipahan putki niin tiukassa kiinni, ettei olisi minkäänlaiset nippusiteet kestäneet ja kovemmat materiaalit olisi nakertanut lovea putkeen/ mäntään.

O.S. V-Spec koneissa tuo sylinteriputki on toisinaan niin tiukassa että meinaa keinot loppua tyystin kesken. Vaikka laittaisi nippusiteen lukkopään männän ja sylinteriputken väliin, niin se antaa periksi ennemmin, kuin sylinteriputki nousee ylös lohkosta.

 - Hount

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #220 : 08.10.07 - klo: 06.59 »
Kuinkahan olette kannen ruuvit kiristelleet että olette putken saaneet jumiin.
Ihan sormipelillä on tullut putki irroteltua tähän mennessä... Ja nimenomaan O.S. moottoreissa.
Muissa olen joutunut käyttämään nippusidettä, mutta ei oikeastaan koskaan mitään sen järeämpää.

Poissa Ilmari_S

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #221 : 08.10.07 - klo: 15.27 »
Mulla tulee hyvin ulos, mutta ei meinaa mennä takasin. Samoin takalaakeri oli melkoosen piukassa. :D Niko tietää keinon. :D:D
Huehue

Mika R

  • Vieras
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #222 : 08.10.07 - klo: 15.29 »
Vinkki: pakkausnauhaa tai kangasta väliin jos nippuside ei kestä. Niillä lähtee helposti.

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #223 : 08.10.07 - klo: 20.45 »
Meikäläisen patenttitapa on nykyään Himoton siipi (tai osa siitä, kestää!)  :p

Mika R

  • Vieras
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #224 : 08.10.07 - klo: 21.13 »
aikamoinen väline sulla Kaius..  :laugh:
pakkausnauha (nylon) ja kangas on ystävällisiä moottorille, niistä ei jää jälkiä

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #225 : 04.11.07 - klo: 15.15 »
Kuinkahan olette kannen ruuvit kiristelleet että olette putken saaneet jumiin.
Ihan sormipelillä on tullut putki irroteltua tähän mennessä... Ja nimenomaan O.S. moottoreissa.
Muissa olen joutunut käyttämään nippusidettä, mutta ei oikeastaan koskaan mitään sen järeämpää.

Noissa hieman vanhemmissa V-Spec:eissä (vm. -2005) oli melkoisen työn takana saada putki irti. Ihan uuden koneenkin kun avasi, niin oli aika huolella putki lohkossa kiinni. Tietenkin näissä on yksilöeroja, mutta itselleni sattuneet 2kpl olivat yhtälailla piukkoja.

 - Hount
« Viimeksi muokattu: 04.11.07 - klo: 15.21 kirjoittanut Hount »

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #226 : 08.12.07 - klo: 19.33 »
ruuvi kiinni akselin päähän ja vääntöä niin pirusti. Tuntemattomasta syystä sylinteriputki aivan pirun jumissa, naps, ai tuliko jo sylinteri ulos - no ei, mikä hiton naps - no ei kai mikään, väännetään lisää.. Tai sitten ei väännetä mitään, vaan heitetään kampiakselilla naapurin mopopoikia..


Akselin sisältä titaaniruuvin onkiminen taitaa olla aika hiljaista.
Tässä kontribuutioni moottorien ylläpitämisen ylvääseen maailmaan, ikävä kyllä vaan varoittavana esimerkkinä miten laiskuudesta sakoitetaan..



Jos et saanut ruuvia pois niin pistä kampura poikki. Kierteet siihen pitää toki jättää. Sen jälken voit kasata paketin käyttämällä lennokkimoottorien akselille tarkoitettua sovitepalaa. Siinä on kytkimen mutteri ja akselin jatko samassa. Aikanaan niitä löyty ainakin kyosholta. Nimimerkillä kokemusta on.  :grin:

Asiasta kolmanteen. Mitkä on viimeisimmät kokemukset tästä Hobaon Hyper 21 8 Port pannusta?

http://www.hobao.fi/fi/main.php?mod=prod&prod_id=7

Lähteekö, kulkeeko ja kestääkö? Onko kukaan kokeillu sekkarin kanssa saada eroa tälle ja tuplasti hintavammille pannuille?

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #227 : 11.12.07 - klo: 09.48 »
Moorria kasatessa tulisi aina laittaa öljyä vähän joka väliin. Silloin pyttykin lähtee seuraavalla kerralla kiltisti irti.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa P.M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #228 : 08.01.08 - klo: 17.04 »
Saattaa olla ot mutta:

Saisiko käyrän ja moottorin välistä tiivistettä tehtyä itse.
Tulis öljytkin pihalle eikä patterikoteloon.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #229 : 08.01.08 - klo: 17.40 »
No jos ne maksaa MAX euron kappale, niin kannattaako alkaa sepittämään ?
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #230 : 08.01.08 - klo: 18.06 »
Jos pakoaukko on suora kuten Piccossa ja CMB:ssä, voi tiivisteen tehdä silikoniletkusta, jota saa ostaa vaikka Etolasta. Valettua tiivistettä, joka nykyisin on yleistynyt on vaikea korvata itse.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa P.M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #231 : 08.01.08 - klo: 19.08 »
No jos ne maksaa MAX euron kappale, niin kannattaako alkaa sepittämään ?
Ja kestävät n.gallonan.Eikä jaksaisi aina ajon jälkeen pelleilemään sen jousen kanssa.

Niko:Mulla on sellasta sabestä ostettua letkua käyrän ja pillin yhdistämiseen.
Se oli melko jäykkää mutta pystyi tekemään.Itellä oli vähän erilaiset tiivisteet mielessä :shock:

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #232 : 08.01.08 - klo: 20.46 »
Onko 13 ja 14 millin kampiakseleissa muuta eroa, kuin tuo milli?
Onko jompikumpi teoriassa parempi? Käytännössä tuntuu olevan ihan sama kumpi myllyssä on.

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #233 : 02.03.08 - klo: 19.19 »
Pikku moottorivauriota pukkas. CMB RS Pro kone otti vähän itseensä kun jostain syystä vastarinakun pistoke ilmeisesti tärähti ja yhteys katkesi.

Kaasu jäi tietenkin täysille ja ohjausta ei ollenkaan. Kone kirkui täysillä aikansa, poltti tulpan ja sen jälkeen ei suostunut pyörimään kunnolla.

Syyksi selvisi venähtänyt kiertokangen alalenkki ja alalenkistä oli se messinkiholkki murentunut palasina irti.

Sylinteriputkessa ja männässä on todella pienehköt naarmut joten niitä saattaa vielä pystyä hyödyntämään mutta kiertokanki on ainakin pakko uusia.
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #234 : 12.03.08 - klo: 15.44 »
Kevät lähestyy uhkaavasti ja ajokausi sen myötä. Viime kesä ja syksy meni opetellessa kantapään kautta lajia ja nyt pitäisi aloittaa uusi kausi uusin kujein.

Auto alkaa olemaan kasassa, pientä kevennys urakkaa vielä edessä mutta muuten iskussa.

Niinpä nyt kyselenkin minkälaista huoltoa suosittelette moottorille? Laakerit varmasti olisi hyvä uusia? Minkä kokoiset ja mitä laakereita koneissa on ja kannattaa käyttää? Kytkin on uudehko (ajettu pari tankkia) joten sille ei tarvitse tehdä mitään.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #235 : 12.03.08 - klo: 15.53 »
Päättelin että kyse on .21 kokoluokan kilpakoneesta: Etulaakeriksi SKF 607 2RSH/C3 (koko 7x19x6), takalaakeri on monesti moottorikohtainen joten se kannattaa hankkia alkuperäisvaraosana. Usein takalaakeri on kooltaan 14mm/25,6mm kuten esim: O.S. V-Spec, Picco, Mega ja taitaa Sirioissa ja sen sukulaisissa joten naapurivalmistajan laakerikin voi käydä.
« Viimeksi muokattu: 12.03.08 - klo: 15.56 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #236 : 12.03.08 - klo: 16.30 »
Oikeassa olit, 21. kokoluokan kilpakone kyseessä, merkiltään Ninja. Onko tuo mainitsemasi laakeri keraaminen?

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #237 : 12.03.08 - klo: 16.33 »
Ei, SKF:n "tavallinen" laakeri sieltä paremmasta päästä...  Jos keramiikkaa haluaa hinnoilla joissa on joku roti niin jenkkikauppa www.bocabearing.com on oivallinen paikka. Sieltä esim: Ninja MR21 B01 sopivat hybridit -> http://www.bocabearings.com/main1.aspx?p=product&id=3502&n=*ENK-148C-MX, Ajattelin että täyskeraamisia et tarkoittanut...   ...kulut on muistaakseni noin 10USD luokkaa ja tulee ihan kirjepostissa kotio jos ALV osuus jää alle 10EUR
« Viimeksi muokattu: 12.03.08 - klo: 16.41 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #238 : 12.03.08 - klo: 16.43 »
Tyhmän on oltava erityisen varovainen ettei tee tyhmyyksiä  :wink:

Onko tämä siis se oikea laakeri: http://www.jp-nitroracing.com/product_info.php?cPath=31_34&products_id=166

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #239 : 12.03.08 - klo: 16.48 »
Koko on ainakin oikea mutta ei välttämättä juuri antamaani tyyppiä mutta valmistaja on sama, yhtä kaikki varmasti hyvä laakeri moottorin nokalle...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |