Kirjoittaja Aihe: .21 Offroad-moottorit  (Luettu 83843 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #240 : 14.03.08 - klo: 17.53 »
Kertokaas kumpaan suuntaan kiertokangessa oleva öljyreikä (mikä johtaa alalenkkiin) kuuluu olla? Kaasuttimeen päin vai perälevyä päin?

En muistanut katsoa kun purin koneen :sad:

Sitten kuinka paljon kiertokangen alalenkillä ja kampiakselin tapilla saa keskenään olla välystä?

Ostin uuden kiertokangen kun entinen hajosi (alalenkin messinkiosa mureni ja alalenkki venähti) ja nyt vähän pelottaa että pitääköhän ostaa

uusi kampiakselikin...

Moottori on CMB 21 RS PRO

MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #241 : 14.03.08 - klo: 18.07 »
Kiertokangen reikä kaasuttimeen päin, pidä myös huoli että mäntä tulee oikeinpäin, yleensä se viistetty/leikattu helma tulee myös kaasuttimeen päin.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #242 : 14.03.08 - klo: 18.19 »
Kiitos nopeasta vastauksesta. Juu sen männän kyllä osaan laittaa oikein päin, koska jos sen laittaa väärinpäin niin silloin pakoaukko ei aukeaisi ollenkaan.

Mites tuon lenkin välyksen kanssa? Keskittääkö polttoaine (tai siinä olevat voiteluaineet) kuinka paljon?

Tuo asia pitäisi vielä saada tietää että uskallanko kasata tuolla kampiakselilla vai pitääkö ostaa uusi.

Ei viitsis turhaan hajottaa tuota uutta kiertokankea, kun nämä koneet kuitenkin kiertää niin p*rkuleesti.
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #243 : 14.03.08 - klo: 20.00 »
Mielestäni ei sen aivan "tiukka" tarvitse olla. Kyllä niissä on sellainen pienen pieni silmin nähtä välys ollut ja veivi heiluukin hieman "eestaas" (vaikea kuvailla). Jos kampiakselin tappi on aivan sileä, ei siis mitään silminähtäviä nirhaumia tai naarmuja niin kasaa paketti nippuun ja käymään vaan...   Väljä alalenkki ilmenee käyntihäiriöinä ihan samaan tapaan jos on takalaakeri nähnyt parhaat päivänsä...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #244 : 14.03.08 - klo: 20.11 »
Ok! Kiitos paljon ja Hobao Finlandin kaveri kerkes myös vastaamaan suurinpiirtein samalla lailla joten täytyy lyödä nippuun ja pitää sormet ristissä  :grin:
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Mika R

  • Vieras
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #245 : 14.03.08 - klo: 21.35 »
Kokemukseni mukaan välys on suurin yläkuolossa (mäntä yläasennossa) .. siihen kohtaan kannattaa kiinnittää suurin huomio.. muuten ei mitään lisättävää edellä olevaan, ihan samat ajatukset.

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #246 : 31.03.08 - klo: 22.10 »
Oli ajatuksena lähteä tänä kesänä ajamaan ihan tutustumis ja kokeilumielessä pari kisaa joten selventäkääs nyt jotenkin tyhjentävästi että mitä hyötyä olisi valita esim. 3-porttisen koneen sijaan vaikka 5-porttinen (tai vielä useampiporttinen) kone?

Eroja ilmeisesti on tehoissa, tehoalueissa ja vissiin myös polttoainetaloudessa (tietenkin myös putki ja kytkin osaltaan vaikuttaa)

Oli kuitenkin tarkoitus aloittaa kohtuubudjetilla touhu ja koneita on kaupat täynnä joka hintaluokkaan joten hieman selvennystä asiaan kaipaisin.
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa Ilmari_S

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #247 : 31.03.08 - klo: 22.13 »
Ei nuo portit näissä vehkeissä tietääkseni kerro paljoa mitään..
Huehue

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #248 : 01.04.08 - klo: 09.53 »
Porttien lukumäärä ei ole kuin suuntaa antava tieto moottorin ominaisuuksista, mutta usein se kulkee moottorin hinnan kanssa kimpassa. Useampi reikä on kalliimpi valmistaa, siksi ns. sporttikoneet on vähempi porttisia.

Toinen asia on, että varsinkin luokkaa aloitteleva henkilö on nopeampi vähemmän huipputehoa antavalla moottorilla kuin sillä vimosen päälle kireällä koneella. Tässä luokassa on moottorissa tehoa enemmän kuin sitä pystyy hyödyntämään. Vain muutamassa kohdassa rataa on ehkä hyppy, jossa on tehosta selvää hyötyä, mutta se ei ratkaise juuri mitään. Samoin pääsuoran nopein kaveri ei ole voittaja, vaan se, joka on paniikissa suoran loputtua. Sporttikoneiden tehokäyrä on yleensä lineaarinen eli helppo hallita. "Kisakireiden" koneiden vika voi olla äkillinen tehon lisäys. Sama koskee myös moottorin säätöjä. Sporttikone on helpompi säätää tai ei ole niin kriittinen vääristä säädöistä.

Pakoputkella ja sen mitalla (säädetään usein nykyää pakokäyrän pituudella) on iso vaikutus moneen moottorin ominaisuuteen. Pakoputkisäännöt uudistuivat tänä vuonna. Isois kisois ulkomailla ei saa ajaa kuin 3 alkavilla pillin numeroilla, mutta Suomessa saa ajaa ainakin pari seuraavaa kautta 2 alkavilla pilleillä tai jopa vanhemmilla. Siksi kauppiailta voi saada halvalla ns vanhenevia pillejä tai sitten käytettynä. Pilli ei kahta kautta enempää taida kenelläkään kestää.

Kytkimeen ei kannata sijoittaa vähiä varojaan vaan ihan perus kolmilapainen kytkin toimii loistavasti.

Soittele niille suomimyyjille, jotka käytännössä löytyvät tämän foorumin alalaidasta. Webistä maailmalta muutama euro halvemmalla ei nyt kannata.

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #249 : 01.04.08 - klo: 10.28 »
esim. OS:n v-spec taitaa olla suosituimpia koneita kotimaisissa kisoissa, ja siinä "vain" 3-porttia..

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #250 : 01.04.08 - klo: 13.39 »
esim. OS:n v-spec taitaa olla suosituimpia koneita kotimaisissa kisoissa, ja siinä "vain" 3-porttia..

Totta...
V-Specci on myös yksi tehoiltaan parhaasta päästä oleva moottori.
Alapäässä todella paljon ruutia, yläpäässä potkua ja koko tehoalue myös hyvin lineaarisesti hallussa.

Portit siis ei tosiaan kerro moottorin tehoista käytännössä yhtään mitään.
Huonosti toteutettu 7 porttia voi olla erittäin huono ratkaisu verrattuna 3 porttiin.
Useampi portti=enemmän mahdollisuuksia pienenpienen toleranssin vaikuttaa moottorin toimintaan, eli siis enemmän mahdollisuuksia touhun mennä metsään.

Porttejen määrällä vaikutetaan vain moottorin käyttäytymiseen... ei periaatteessa muuhun.

Älkää siis kukaan valitko moottoria porttejen lukumäärän mukaan, vaan hommatkaa HYVÄ moottori.

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #251 : 01.04.08 - klo: 17.08 »
Kiitos paljon asian valaisusta.

Minulla on jo tuollainen http://www.hobao.fi/fi/main.php?mod=prod&prod_id=190 profiilissakin näkyvä käytettynä ostettu kone missä on kyllä ruutia ehkä omiin taitoihin liikaakin ja on ollut hiukan huoliakin mutta jos en tuolla lähde ajamaan niin pari konetta on tuossa vaihtoehtoina pyörinyt.

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=29194&grpid=5028
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=29196&grpid=5028 Saben koneet kiinnostavat siinäkin mielessä että on todella hyvät kokemukset liikkeen toimitusajoista ja varaosahinnnoittelu sekä saatavuus pitäisi olla kunnossa.

http://www.eaimport.net/product_details.php?p=247
http://www.eaimport.net/product_details.php?p=835 Tästä liikkeestä ja noista koneista ei ole minkäänlaista taustatietoa muutakuin että varaosat ovat erittäin kohtuuhintaisia. Toimitusajoista ja saatavuudesta ei ole kokemusta.

http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=8_9&products_id=18 Tätä konetta ei jostain syystä ole Garagella varastossa
http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=8_9&products_id=368 Tätä ilmeisesti löytyy ja Garagesta on myös hyvät kokemukset aiempien ostoksien tiimoilta mutta nämä koneet ovat myös vaihtoehdoista kalleimmat.

Jos siitä ei ole liikaa vaivaa niin saa antaa mielipiteitä. Jonkun noista ilmeisesti kuitenkin tulen ostamaan.

Tietenkin jos on vielä joitain varteenotettavia "budjettikoneita" niin saa myös suositella mielellään ostopaikan ja hinnan kanssa  :p

MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #252 : 01.04.08 - klo: 21.40 »
Go koneista suosittelisin tuota uutta R-spec konetta. Se on tehokäyrältään lineaarisempi kuin tuo 5 porttinen, joten aloittelevalle helpompi hallita.

EDIT: poistettu epä-asialliset myyntipuheet
« Viimeksi muokattu: 01.04.08 - klo: 22.27 kirjoittanut Poinas2 »
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #253 : 01.04.08 - klo: 21.52 »
Alkuun suosittelisin ehdottomasti tuota uutta R-spec konetta. Se on tehokäyrältään huomattavasti lineaarisempi kuin tuo 5 porttinen, joten aloittelevalle helpompi hallita.

Jos haluaa päästä vielä edullisemmin liikkeelle, niin GO 3port sportti on ihan hyvä vaihtoehto: http://www.eaimport.net/product_details.php?p=246
Sama pata on mm. Hobbytech:n RTR-paketissa ja pata vie kapinetta ihan mukavasti. Tosin täytyy muistaa että tuo on nimenomaan sporttikone, eli kireämmät kisakoneet kyllä pyyhkii ohi.

Pannuja ja osia on varastossa ja jos sattuu että loppuu, niin viikossa saadaan lisää.


Eikös toi kauppiaiden osio ollut tuolla alempana  :wink:
The

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #254 : 01.04.08 - klo: 22.15 »
Eikös toi kauppiaiden osio ollut tuolla alempana  :wink:

Ja pointti oli ? Mielestäni asiallisesti ehdotin mielestäni parempaa vaihtoehtoa, toin esille vielä edullisemman vaihtoehdon sekä kommentoin tuotteiden saatavuutta. Vai meinaatko että täällä saa vaan _tietyt_ kauppiaat kirjoitella muualle kuin omiin osioihinsa ? 
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #255 : 01.04.08 - klo: 22.18 »
Eikös toi kauppiaiden osio ollut tuolla alempana  :wink:

Ja pointti oli ? Mielestäni asiallisesti ehdotin mielestäni parempaa vaihtoehtoa, toin esille vielä edullisemman vaihtoehdon sekä kommentoin tuotteiden saatavuutta. Vai meinaatko että täällä saa vaan _tietyt_ kauppiaat kirjoitella muualle kuin omiin osioihinsa ? 

Ei. Vaan koska siitä on aikaisemminkin tullut sanomista tietyiltä tahoilta jos joku kauppiaista on muualla kuin omalla palstallaan tarjonnut/ehdottanut omissa valikoimissa
olevia tuotteita.
Joten ei pidä ottaa herneitä haistimeen heti!

The

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #256 : 01.04.08 - klo: 22.24 »
Ei. Vaan koska siitä on aikaisemminkin tullut sanomista tietyiltä tahoilta jos joku kauppiaista on muualla kuin omalla palstallaan tarjonnut/ehdottanut omissa valikoimissa
olevia tuotteita.
Joten ei pidä ottaa herneitä haistimeen heti!

OK, olisi varmaan suotavaa moden pistää uusille tulijoille tämän palstan nettiketin maililla, niin ei tulisi tahtomattaan pissittyä näiden allekirjoittaneelle tuntemattomien tahojen aamumuroihin. Mutta täältä tähän, niin pysyy keskustelu aiheessa.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #257 : 01.04.08 - klo: 22.33 »
Paras idea pitkiin aikoihin toi etiketin jako, kun haluaa luoda profiilin ja liittyä
foorumin käyttäjiin niin etiketti lukuun ja hyväksymällä sen saa profiilin!
nyt loppu OT.
The

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #258 : 02.04.08 - klo: 07.57 »
Tuoltahan nuo foorumin säännöt löytyy: http://rc10.fi/index.php?topic=1158.0

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #259 : 02.04.08 - klo: 09.55 »
Ainut vaan että ne löytyy edelleen Vapaa keskustelu osiosta...
Miksi ihmeessä.
Itse kun sääntöjä jokin aika takaperin tarvitsin niin eipä löytynyt paikoista joista se kaiken järjen mukaan pitäisi löytyä, eli suoraan etusivulta.
Eikös tuossa yläpalkissa pitäis olla foorumin säännöt sarake???
Ei ainakaan mun logiikkaan mahdu lähteä hakemaan koko foorumin sääntöjä vapaan keskustelun alueelta...

Poissa Rcede

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #260 : 17.05.08 - klo: 20.56 »
Kiitos paljon asian valaisusta.

Minulla on jo tuollainen http://www.hobao.fi/fi/main.php?mod=prod&prod_id=190 profiilissakin näkyvä käytettynä ostettu kone missä on kyllä ruutia ehkä omiin taitoihin liikaakin ja on ollut hiukan huoliakin mutta jos en tuolla lähde ajamaan niin pari konetta on tuossa vaihtoehtoina pyörinyt.

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=29194&grpid=5028
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=29196&grpid=5028 Saben koneet kiinnostavat siinäkin mielessä että on todella hyvät kokemukset liikkeen toimitusajoista ja varaosahinnnoittelu sekä saatavuus pitäisi olla kunnossa.

http://www.eaimport.net/product_details.php?p=247
http://www.eaimport.net/product_details.php?p=835 Tästä liikkeestä ja noista koneista ei ole minkäänlaista taustatietoa muutakuin että varaosat ovat erittäin kohtuuhintaisia. Toimitusajoista ja saatavuudesta ei ole kokemusta.

http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=8_9&products_id=18 Tätä konetta ei jostain syystä ole Garagella varastossa
http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=8_9&products_id=368 Tätä ilmeisesti löytyy ja Garagesta on myös hyvät kokemukset aiempien ostoksien tiimoilta mutta nämä koneet ovat myös vaihtoehdoista kalleimmat.

Jos siitä ei ole liikaa vaivaa niin saa antaa mielipiteitä. Jonkun noista ilmeisesti kuitenkin tulen ostamaan.

Tietenkin jos on vielä joitain varteenotettavia "budjettikoneita" niin saa myös suositella mielellään ostopaikan ja hinnan kanssa  :p



Noniin jättäkäähän se OT keskustelu ja keskittykää tähän kiitos  :azn:
Niin eli iteki oon ton hintaluokan moottoreita  katsellut ja nyt asia tuli todellakin ajankohtaiseksi kun tuosta Kyoshon vakiokoneen männäntapin lukkorengas irtos ja sai aikaan aikamoiset naarmut männänputkeen ja mäntään.
Eli onko noista STS-moottoreista mihinkään kun ei ole täällä hirveesti huomiota saanut?
Ja onko muita varmatoimisia ja edullisia moottoreita olemassa ?  :huh:
- Kyosho mp777 e.v.o - sts - proline - werks - sanwa 2.4ghz -

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #261 : 18.05.08 - klo: 14.09 »
En tiedä meneekö tämä jo budjetista yli mutta heitetään nyt vaihtoehtona.
http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=1371

Poissa matecci

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #262 : 23.05.08 - klo: 09.48 »
Mulla on se Kyosho Inferno 7.5 sp3 ja siinä se gx21r kone ja käytin 16% soppaa,ongelmia riitti vaikka muille jakaa...tyhjäkäynti ei pelannut ollenkaan,auto kulki huonosti ja käynnistäminen oli usein todella ongelmallista.Vetari hajos about 5-6 kertaa kun sai yleensä yli 30min repiä käyntiin.
Mutta nyt vaihdoin 25% polttoaineeseen,eka vetäsyllä käyntiin,tyhjäkäynti toimii moitteettomasti ja autokin tuntuisi kulkevan paljon kovempaa. Eli voiko tulla ongelmia koneen kanssa kun se 16% oli kuitenkin se jota suositellaan tolle motille? Tulppana on OS no.8,onko syytä vaihtaa muuhun kun on nyt paljon "jytympää" menovettä? Olisin kiitollinen mielipiteistä,aloittelija kun olen :wink:

Mika R

  • Vieras
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #263 : 23.05.08 - klo: 09.50 »
käytä sitä mikä toimii. 16-20 on se mitä on puhuttu 28 koneen kanssa, tuohan on 21?

Poissa matecci

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #264 : 23.05.08 - klo: 10.02 »
Kyllä on 21.Mulla ainakin tuo 25% toimii loistavasti! En kyllä 20% ole kokeillutkkan kun sitä ei ole täällä Kuopiossa heti saatavilla..

Poissa Petri T

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #265 : 23.05.08 - klo: 10.13 »
Eipä tuossa ongelmia tule jos koneen lämmöt ja säädöt ok. Oletkos mitannut koneen käyntilämpöjä? Koneen kestävyyteen en ota kantaa kun ei ole kokemusta Kyoshon koneista.

Poissa matecci

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #266 : 23.05.08 - klo: 10.23 »
Säädöt tuntuisi olevan aika hyvät,pääneula 3-2,5 kierrosta auki ja alaneula vähän alle kaasarinrungon,lähtee hyvin täydellä kaasulla liikkeelle,ei booaa eikä rypellä. Lämpötiloja en tarkemmin ole seurannut kun ei ole mittaria,mutta noin epämääreisesti sanottuna kunnon ajelun jälkeen koneen kansi on polttavan kuuma,ei kärsi sormea pitää siinä kuin korkeintaan sekunnin.

Poissa Petri T

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #267 : 23.05.08 - klo: 10.46 »
Lämpömittarin hankinta voisi olla kohdallaan ja varsinkin jos jossain vaiheessa ostat paremman koneen. Helpottaa moottorin säätämistä. Esim. O.S:lla 120-130 astetta ihanne lämpötila.

Poissa matecci

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #268 : 23.05.08 - klo: 11.04 »
Kyllähän se paremman koneen hankinta jossain vaiheessa tulee,nälkä kasvaa syödessä :wink:
Sitä OS V-Spec:iä olen ajatellut,onkohan miten "vaativa" mylly säädöiltään?

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: .21 Offroad-moottorit
« Vastaus #269 : 23.05.08 - klo: 11.52 »
OS on helppo säätää ja reagoi loogisesti säätöihin. Säädöissä kannattaa aina olla maltillinen. Ja OSsin mukana tuleva manuaali kertoo loput.