Kirjoittaja Aihe: UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!  (Luettu 2775 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arska82

  • Fullspeed RC
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« : 15.01.04 - klo: 22.26 »
Vuoden 2004 säännöt olivat näköjään AKK:n sivuilla.

http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Pienois.htm
Why don't we see what is going on? There are not so many years to be wasted until the damage is done and the beauty is gone.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #1 : 20.01.04 - klo: 16.19 »
Pakkaspäivän lämpimiksi pari huomiota.

Riihimäellä maaliskuussa järjestettävissä PM-kisoissa ( http://www.kolumbus.fi/timo.levanen/ ) näyttäisi kilpailijoilla riittävän kolme radiotaajuutta. Ehkä se vain on niin, kolmella taajuudella per kisaaja selvitään paremmin isommissa kisoissa kuin neljällä pienemmissä kisoissa  :wink:
Vai edellytetäänkö samanaikaisesti ajettavilta TJ-luokkalaisilta neljää taajuutta ja PM/TS-10-kisaan osallistuvilla riittää kolme?


Lainaus edellisen kirjoituksen linkistä löytyvästä AKK:n pienoisautoilusäännöistä:
"Jäsenten- ja kerhojenvälisiä harjoituskilpailuja voidaan järjestää edellyttäen, että niistä ei aiheudu häiriötä kalenterikilpailuille. Harjoituskilpailusta on tehtävä kirjallinen ilmoitus AKK:lle viimeistään 7 vrk ennen aiottua harjoituskilpailupäivää. Tuomaristoa ja valvojaa ei vaadita, mutta kilpailun johtaja vaaditaan. Harjoituskilpailuista ei saa julkaista mainoksia eikä tuloksia."
Potaskaa. AKK:lla ei ole oikeutta rajoittaa tässä maassa järjestettäviä pienoisautoilukilpailuja eikä niiden mainostamista tai tulosten julkaisua. Sääntö on peräisin ajalta, jolloin presidentit olivat Kekkosia, ja ihmetystä herättää ainoastaan se, että miten moinen teksti saa olla mukana vuoden 2004 sääntökirjassa ja jopa nettisivuilla?

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #2 : 20.01.04 - klo: 16.37 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
......

Lainaus edellisen kirjoituksen linkistä löytyvästä AKK:n pienoisautoilusäännöistä:
"Jäsenten- ja kerhojenvälisiä harjoituskilpailuja voidaan järjestää edellyttäen, että niistä ei aiheudu häiriötä kalenterikilpailuille. Harjoituskilpailusta on tehtävä kirjallinen ilmoitus AKK:lle viimeistään 7 vrk ennen aiottua harjoituskilpailupäivää. Tuomaristoa ja valvojaa ei vaadita, mutta kilpailun johtaja vaaditaan. Harjoituskilpailuista ei saa julkaista mainoksia eikä tuloksia."

Potaskaa. AKK:lla ei ole oikeutta rajoittaa tässä maassa järjestettäviä pienoisautoilukilpailuja eikä niiden mainostamista tai tulosten julkaisua. Sääntö on peräisin ajalta, jolloin presidentit olivat Kekkosia, ja ihmetystä herättää ainoastaan se, että miten moinen teksti saa olla mukana vuoden 2004 sääntökirjassa ja jopa nettisivuilla?


;-) Muistaakseni Kekkonen ei ollut pressa silloin kun ko. sääntö on tehty.... syytä tuohon en tiedä. Mutta pikainen vilkaisu kaikkien muiden lajien sääntöihin osoitti, että tuo tulee poistumaan meidän PA säännöistä tänä vuonna.


....
odotan vain, että joku lukisi myös "pilkun tarkasti" kilpailuviraston päätöksen Suomessa ajettavista autokilpailuista (mukaan lukien myös PA) ja myös kilpailuviraston tulkinnan ko. asiasta... se voisi tuoda hieman uusia asioita mietittäväksi... en kuitenkaan kerro mitä, vaan odotan että muut "hiffaisivat" jotain...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #3 : 20.01.04 - klo: 19.25 »
Kärsiikö kysyä, miksi PM-kilpailuun pyydetään kolmea taajuutta, kun maassa voimaan tulleet säännöt edellyttävät neljää?

Ja minkälainen rangaistus odottaa kilpailun järjestäjää, joka ei noudata pyhiä sääntöjä?   :mrgreen:


Lainaus toisesta topicista:
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

2. Entäpä uusi kidetaajuussääntö: jos erälistoista tai kilpailusta vastuussa oleva henkilö hyväksyy mukaan kilpailijan, jolla ei ole käytössään vaadittua neljää kidetaajuutta, kumpaa rangaistaan, vai rangaistaanko kumpaakaan?

Nämä kysymykset ihan vain siksi, että asiat ja pelin henki olisivat mahdollisimman selvät jo etukäteen.


2. Kyllä tuo menee ilman muuta järjestäjän piikkiin, jos sellaisen ilmoittautumisen hyväksyy. Valvoja varmaankin paikan päällä tilanteen korjaa, kun on tuomariston ensimmäinen kokous ja tarvittavat asiapaperit tarkistetaan. Tilanteen niin vaatiessa voidaan ko. kilpailijaa vaatia paikan päällä ilmoittamaan puuttuvat taajuudet jos niitä ei löydy, "voidaan" (2.1) kilpailijan osanotto estää ko. kilpailuun. Nuhteet ja puumerkintä tulee joka tapauksessa valvojan raporttiin puutteellisten ilmoittautumisten hyväksymisestä, järjestäjän piikkiin.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #4 : 20.01.04 - klo: 20.30 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Kärsiikö kysyä, miksi PM-kilpailuun pyydetään kolmea taajuutta, kun maassa voimaan tulleet säännöt edellyttävät neljää?

Ja minkälainen rangaistus odottaa kilpailun järjestäjää, joka ei noudata pyhiä sääntöjä?   :mrgreen:


[/quote]

Itselleni ihan uusi asia... kukaan ei ole tehnyt minkäänlaista päätöstä tuon asian suhteen, että PM ajettaisiin jotenkin toisilla säännöillä, kuin muut kisat... joten odottelen itsekin infoa tuohon...

Homman nimihän on joka tapauksessa, niin että ko. kilpailut pidetään voimassa olevien sääntöjen mukaan. Joten jos mitään poikkeusta tms. ei tehdä niin tuossa kilpailussa käytetään neljää taajuutta.

Netissä on olemassa kilpailukutsu asiasta, mutta mitään kilpailulupahakemusta ko. kilpailusta ei ole vielä tehty ja siinähän tuo viimeistään tulee esille...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #5 : 20.01.04 - klo: 20.38 »
OK.
Kisasta näkyy jo olevan info rczone:ssa:
http://www.rczone.net/modules.php?name=News&file=article&sid=465

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #6 : 24.01.04 - klo: 14.20 »
Nyt on näköjään korjattu tiedot tuonne kutsuun/kotisivuille.

Poissa mara

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #7 : 28.01.04 - klo: 21.43 »
Kaippa tänne saa laitaa kysymyksiäkin. :roll:
Onko määrätty akkujen määrä kisa päivän
aikana niin kuin renkaiden määrä, jos on niin
montako akkusarjaa saa käyttäää kisapäivän aikana?
Welcome to the Jungle!

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #8 : 28.01.04 - klo: 21.50 »
Akkuja saat niin monta kuin lompakko antaa myöten. Renkaista en ole 100% varma, mutta sellasien käsityksen sain Kuusankoskella, että 2 kierrosta/per kisa.  Viisaammaat varmistakoon.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #9 : 28.01.04 - klo: 22.22 »
Topicin nimi on:  UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Pienois.htm
Akut kohta    3.5.5. AJOAKUT

TS-10 ja Tj-10 luokissa vain kumirenkaat (ei solukumi) on sallittu. Touring luokissa sallitaan enintään 2 sarjaa (8kpl) kuivankelin renkaita per ajaja/kilpailu, renkaiden lainaaminen ajajien kesken on kilpailun aikana kielletty.
Sallitut renkaat ovat kuivalla kelillä: Take-Off CS-27.

Omaaloitteellisuutta mara
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #10 : 28.01.04 - klo: 22.30 »
Samaa koskee mua renkaiden suhteen tai sit optikolle menoa kun moista ole huomannut...  :cry:
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #11 : 28.01.04 - klo: 22.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Samaa koskee mua renkaiden suhteen tai sit optikolle menoa kun moista ole huomannut...  :cry:

Olikos Kuusankoskella katsastusta ollenkaan?  :lol:
Vai joko sääkin oot siinä ryhmässä, joka voi heittää auton varikolta suoraan radalle?  :wink:  (=henk.koht.ponderi)

Edit. Kysymyksessä oli näköjään paha virhe! Pahoittelen  :oops:  !
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
........ juniorin autolle riitti vain radalle heitto suoraan varikolta, ja radalta suoraan katsastukseen.

Eli katsastus on heiton ja ajon jälkeen!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #12 : 28.01.04 - klo: 22.51 »
Vielä en pysty heittää autoa suoraan radalle :) En tiedä kuinka tarkaan renkaita syynättiin merkkauksen jälkeen.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #13 : 29.01.04 - klo: 12.54 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
En tiedä kuinka tarkaan renkaita syynättiin merkkauksen jälkeen.

Renkaiden tarkastukset kuten muukin katsastustoiminta vaihtelee paljon kisojen välillä. Joskus samat asiat tsekataan useita kertoja kisan aikana, joskus vain yhden kerran ja sen jälkeen pistokokeilla, joskus ei lainkaan.

Samoin katsastuksen ajankohta, ennen erää vai sen jälkeen vai sekä että - myös tässä käytäntö vaihtelee. Kisaajan ei siis pidä luulla, että yhdessä kisassa nähty malli toistuu seuraavissakin.

Kisaajan vinkkelistä paras katsastustoiminto on sellainen, jossa on yksi perusteellisempi tarkastus kisan alussa, ja sen jälkeen vain oleellisten asioiden nopea tsekkaus, josta auton paino tietenkin ensimmäisenä esimerkkinä. Plus pistokoeotoksia silloin tällöin.
Hyvä katsastus ei myöskään fiilaa pilkkuja, eikä sotke kisa-aikataulua.

Kuusankoskella oli mielestäni hyvä esimerkki asiallisesta katsastustoiminnasta.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #14 : 29.01.04 - klo: 13.13 »
Niin, yleisääntöhän on,että auto on oltava ajon jälkeen katsastuskuntoinen. Ajaja itse on vastuussa siitä,että auto täyttää katsastusvaatimukset (esim ettei lisäpainot ole pudonneet radan varteen)
Käytännösä auton katsastuskuntoisuutta ei tiedä, ellei sitä ole tarkistettu ennen ajoa.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #15 : 29.01.04 - klo: 16.24 »
Sen verran vähän on noita kisoja takana, että kysyn:

1- Oliko Kuusankoskella sama renkaiden merkkaussysteemi, kuin esim. Hyvinkään SM-kisoissa viime kesänä?
Meillä taitaa olla vieläkin, joissain harjoitusrenkaissa ne teipit tallella!

2- Onko joitain (suuria ?) kisoja, joissa autoon tulee painotarra, ilman lisäpainoja. Sitten lisäpainoista lasketaan meneekö yli ?
Varmaan punnitus lisäksi !?

Kysymys johtuu siitä, ostin yhden auton käytettynä, ja siinä oli tuollainen tarra, jossa luki 1465 g.
Autossa oli kiinni lisäpainoja  40g.

Oli meinaan vaikea saada se tarra irti. En sitä muuten olisikaan irroittanut, mutta meidän sähkö- ym. osilla se ei olisi pitänyt paikkaansa.

Olis saattanut "herättää epäilyjä", kun autossa ei ole yhtään lisäpainoa, ja lukee tuollainen alipainomäärä!

3- Kakkoskohtaan liittyen, sääntöjen mukaan alustaa ei saa vaihtaa kilpailun aikana. (hätäisesti lukien ko. kohtaa en säännöistä löytänyt, mutta muistelin näin olevan)
Miten se kontrolloidaan, liittyykö em. tarra samalla siihen?

EDIT: EN HALUNNUT VesaK.n TURUN KISAN VIESTIN KATOAVAN, JOTEN JATKAN TÄHÄN !
Aivan oikein, niin minäkin muistelen nyt, että ilman pätevää syytä ei alustaa saa vaihtaa.
Pätevä syy taisi olla esim. kolarissa haljennut alusta tmv. !
Tarrahan voi tietenkin olla jonkun yksittäisen kilpailun, tai siinä olleen käytännön jäljiltä!
No enää sitä ei ole ollut aikoihin!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
UUDET SÄÄNNÖT TULLEET!
« Vastaus #16 : 29.01.04 - klo: 20.41 »
1. Kuusankoskella oli sama systeemi kuin Hyvinkään kisoissa: tarrat ja kynsilakkasinetit.

2. Painotarrakäytännöstä en tiedä. Tuntuisi hoopolta, että autolle annetaan "pysyvä" painoarvo, kun erilaisten osien vaihtaminen muuttaa painoa.

3. Meidän kohdallemme on sattunut 2-3 kisaa, jossa alusta on merkattu. Muistelen sellaista sanontaa säännöissä, että alustan vaihto ilman lupaa ei ole sallittua. Tämä olisi fiksu muotoilu, sillä onhan mahdollista, että runko vaurioituu kisan mälleissä.