Erehdyin hankkimaan omani jo jokunen vuosi sitten. Harvalla autolla saa pienellä hinnalla niin paljon huvia kuin Mini-T:llä, puhumattakaan takavedon pienemmästä huollontarpeesta. En tiedä kuinka monta saataa akullista olen autolla ajanut, mutta kovin vähällä huollolla olen selvinnyt. Auto oli uutena pro-malli, eli valmiiksi mukana olivat MIP:n teräksiset cvd vetarit ja Losin öljyiskarit. Molemmat viritysosat ovat olleet autossa alusta asti, eikä vetareihin ole tarvinnut edes niveliä vaihtaa. MIP:n kuuladiffin olen purkanut ja kasannut uusilla sisuskaluilla tasan kerran. Alkuperäisistä titaanivanteista on katkennut yksi. Pohjalevyjä katkennut yksi. Siinä kaikki "murheet" n. 3 vuoden kovan ajon jälkeen.
Itse olen ajellut enimmäkseen
7800kv eZRun motilla, 35A eZrun säätimellä ja 2S lipolla. Muutaman akullisen on käytössä ollut myös
8900kv 20x30mm motti, mutta en nyt tähän hätään löytänyt muuta linkkiä kyseiseen moottoriin kuin eBayn myynti-ilmoituksen jossa kaupataan motti+esc komboa. Vauhtia tuolla kyllä riitti, eikä lämpöongelmia juurikaan ollut. Jotain isoa hiekkakenttää tuollaisella motilla kiertelee mukavasti ja varmasti hiekkamontulle sopisi myös.
Nyt kun keväällä rupesin etsimään auton kyytiin mahtuvaa 1450mAh 2S tai vastaavaa lipoa, kävi ilmi ettei Hobbyking enää myykään samanlaisia akkuja joita olen ennen autossa käyttänyt. Koska en halunnut tinkiä ajoajasta enkä tehoista, päätin kokeilla seuraavanlaista yhdistelmää: 5200kv eZRun motti ja
1300mAh 3S lipo. Tuosta kun alkaa laskeskelemaan, päätyy ennen pitkää tulokseen, että teoriassa 5200kv motti 3S lipolla vastaa kierrosnopeudeltaan 7800kv mottia 2S lipolla.
Käytännössä tehoa on molemmilla yhdistelmillä käytössä aivan tarpeeksi. Ajoaikaa tuli 3-kennoisen lipon myötä reilusti lisää, koska 1300mAh 3S lipossa on energiaa vastaava määrä kuin 1950mAh 2S lipossa, eikä tässä tapauksessa moottorin ottama teho muuttunut merkittävästi, joten koko lisäenergia näkyy pidempänä ajoaikana.
Tämä yhtälö ei tietenkään päde ihan tällaisenaan jos autossa on jo ennestään tehokas motti ja pelkkä akku vaihdetaan 3-kennoiseksi. Silloin motin ottama teho kasvaa suuremman jännitteen myötä, eikä akun suurempi energiamäärä vaikuta niin paljon ajoaikaan.
Viitsitkö
apophis ystävällisesti mitata tuon desert-mallin pohjalevystä sen akkutilan mittoja? Mini-T:ssä ja Mini-B:ssä akku pitää laittaa autoon poikittan, kun pituussuunnassa akulle ei ole tilaa kuin jotain 50mm paikkeilla. Poikittain tilaa on n. 72mm. Tuossa näyttää ainakin kuvan perusteella olevan aika pitkä tila akulle?
Millaisilla välityksillä olet ajellut jos noilla moteilla on lämmöt korkealla? Mini-T:ssä on muistaakseni 14/57, Mini-T prossa 14/60 ja Mini-B:ssä 17/57 välitykset vakiona. Tuo viimeksimainittu varmasti kuumentaa moottorin jos renkaissa on vähänkään pitoa.