Enään en jaksaisi kommentoida kaikenmaailman spekulointeihin, mutta nyt on pakko, kun alkaa taas virrata vahvaa mutuilua asian tiimoilta.
Lähtökohdat:
GT-kausi 2011 alkoi ilman näköpiiriä kilpailuista. Lajiryhmä ilmoitti, että GT:t sopisivat hyvin TP-10 autojen kanssa.
Kisoja järjestäviltä kerhoilta alkoi tulla viestiä, että melua on GT-meniöissä kovasti, voisiko asialle tehdä jotain.
Lääkkeet tähän on luettavissa säännöistä, se miten se vaikuttaa korvakuulolta on toinen juttu (subjektiivinen), mutta ainakin voidaan osoittaa, että asialle on tehty jotakin.
Tässä kohtaa ilmeni, että kisoja voisi jopa olla ja vielä AKK-suojeluksen alla. Nyt täytyy huomata, että kisat eivät enää ole LS-5 luokan yhteydessä.
---
Minusta on hienoa, että sääntöjä on luettu ja niihin on reagoitu.
Se mikä minusta ei ole hienoa, on se, että _vaihteeksi_ taas tietyt tahot nostavat negatiivista käyrää aiheesta, sääli. Onhan nämä uudet vaatimukset jollekkin ihmeellisyyksiä, niin näitä ne on lukuisissa SM, EFRA GP, EM ja MM yms. kisoissa ympäri pallon. Toki tämä luokkahan ei ole mitään noista mutta painoarvo olikin sanassa ihmellisyys. Negatiivisuus lähti liikkeelle siitä, että ensin maalailtiin luokalle laihaa tulevaisuutta, mikä varmasti on osaltansa totta, mutta tuskin se tulevaisuus negatiivisuudella paranee. Taisi siellä olla vertailua johonkin muuhunkin luokkaan... ...vai oliko se luokka vielä?
Sitten arvioitiin luokan aloittelijaystävällisyyttä, mittaamalla pelkästään luokan aloittamiseen liittyviä kustannuksia. Jos oikein tarkkoja ollaan niin 2011 säännöillä suoraan kaupan RTR-autolla kisaaminen onnistuu sellaisenaan, 2010 säännöillä ei.
Mikä muu AKK:n alainen luokka on sellainen jossa voi suoraan marssia kisapaikalle kaupasta ostetulla autolla (Toki lisenssi pitää olla)? Miten jokin voisi olla aloittelijaystävällisempi? Ilmainen auto?
Toki onhan niitä luokkia mutta ei AKK:n alaisena, tosin niitäkin taitaa olla tuon Mini-luokka, toki jos haluaa Minillä pärjätä on syytä autoon laittaa satasella tai parilla lisäsatsauksia, kuten lipo-akku.
Kaikissa muissa RC-kilpaluokissa pitää tehdä joitakin lisähankintoja jotta pääsee ajamaan kilpaa (renkaat, moottori, pakoputket, akut ja ties mitkä).
Nyt tähän kohtaan viisastelevat tahot voisi vastata, että ei sillä kaupan RTR:llä pärjää, on panostettava.
Totta on tämäkin, mutta se joka haluaa tulla kokeilemaan kilpailemista voi sen tehdä myös ilman panostuksia, tuskin se suoraan RTR-kalustolla kilpailemaan tuleva on mitalisijoituksia hakemassa, ja se ketä on, on varmasti valmis heittämään autoonsa sen mitä se vaatii. Tällöin se kuskikin on varmasti eri tasolla kuin se joka on "kaupan-rtr":llä tulossa...
Hmm... Ainiin onhan se RB One buggy sellainen auto jolla voi suoraan marssia M8-kisapaikalle, samoin eväin kuin GT-kasi kisoihin (Lisenssi). Mutta kun, sitä RB Onea kun ei saa suomen kaupan hyllyltä (ainakaan vielä, kertokaa jos saa), tosin näppärästi se tulee ulkomailtakin, ja onhan se jo monesti tahojen toimesta todettu "kisakelvottomaksi"...
Arviot INS-box:n päätä nostattavista kustannuksista ja spekultointi siitä, että sen takia leikistä luovuttaisiin on mielestäni apsurdia. Noin 20eur "panostus" suodatinrunkoon joka soveltuu huomattavasti paremmin ratakäyttöön ei voi olla este, ja jos on, niin niitä lienee sitten muitakin. Vaikka ajaisi yhden kauden niin se ei kisaa kohden ole kuin yhden hehkutulpan verran/kisa.
Pakoputki; missä AKK:n alaisessa nitro-luokassa saa ajaa ns. villillä pakoputkella? (Tai oikeastaan EFRA-sääntöjen ulkopuolella olevalla putkella). LS-5 luokassa on db-raja. Toki eihän se efra-leima siinä putkessa anna täysiä takuita siitä, että melutaso laskee, se antaa takeen siitä, että se on ainakin jossakin tilanteessa kontrolloitu ja mitattu, kuka muistaa Hobaon krossi-efra-pillit.
Mielestäni jos jollakin on ajatuksissa satsata ja ostaa se parempi listalla oleva moottori RTR-moottorin tilalle, lienee myös erityisen järkevää hankkia ko. koneeseen sellainen pilli jonka valmistaja on siihen suunnitellut ja ajatellut. Listan kisakoneista käsittääkseni kaikkiin on saatavilla valmistajan oma pilli jossa on se hiivatin efra-teksti. Käytettynä näitä efra-pillejä saa parhaimmillaan parilla kympillä, kannattaa laittaa ostoilmoitus.
Jos jollakulla on ajatuksia luokan tulevaisuutta ajatellen niin kertokoon sen, sen sijaan että nostaa asiat negatiivisessa sävyssä. (Miksi ne eivät voineet olla ennallaan?, kts. kohta "Lähtökohdat")
---
Mitä kisapäiväaikatauluhin tulee niin TP-10 luokkayhteyshenkilön kanssa ollaan saatu ihan kelvollinen konsensus, toki päivän pituus on hyvin pitkälle kiinni kisaajien määrästä. Ainut suurempi huoli sieltä suunnalta oli GT-8 autojen ulosajoista aiheutuvien roskien kulkeutuminen TP-10 autojen kiusaksi radalle, näitä ratoja joissa tämä tilanne on selkeä, on vähemmistössä. Toki kaikkihan yrittää siellä ajoradalla pysyä ;).
Ratojen suhteen sanoisin, että meillä on kaksi haastetta ja kaksi tuttua, nyt on mahdollisuus kokea taas jotain uutta GT-8 auton ratissa...
---
Lopuksi voisin toivottaa kaikille mukavaa GT-8 kautta vuodelle 2011. Jos mieleesi jäi jokin GT-asia askarruttamaan niin laita yv:tä, koitetaan yhdessä etsiä vastauksia.
PS: Moottorilistalta on jäänyt yksi moottori pois, lisätään kun keretään...