Kirjoittaja Aihe: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.  (Luettu 21290 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jani_1987

  • Tulokas
    • Profiili
M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« : 22.04.11 - klo: 16.43 »
Hei, minulla on M8 krossari (HPI Trophy 3.5) ja siihen slicksi renkaat.
Kysyisin nyt minkälaisia alustan säätöjä olette käyttäny asfaltilla?

Esim. maavara? rollbaari eteen/taakse? auraus/haritus edessä takana? Camber kulmat?
Jousia mnulta ei löydy erillaisia, mutta kannataisiko ostaa?

Ja käytän sen vouksi krossaria koska sitä voi käyttää monipuolisesti eri alustoilla,
Tietenkin rata auto olis paras asfaltille :)

Poissa Elvis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #1 : 22.04.11 - klo: 18.30 »
Samaan odottelen innolla vastausta. Nyt olen käytännön pakosta, eli huvikseni, joutunut ajamaan krossarilla GT:tä ja havainnot osoittavat ajamisen vaativan rankkaa säätöä.

Millaiset diffiöljyt sinulla on? Minulla on 7.5 Infernossa 7-10-3. Diffit ovat vielä toistaiseksi kaksipyöräistä RTR-mallia ja siksi öljyt ovat aika jäykät. Siinä missä karkeahkolla soralla ja kiinteällä pellolla setuppi on toiminut hienosti (tosin eipä ole vielä muuta kokeiltukaan), niin asfaltilla autosta tulee aliohjaava. Eturenkaat kuluvat lähes silmissä ja mutkasta ei käytännössä voi "lähteä" vaan on kiltisti rullattava lähes vapaalla kohti seuraavaa suoraa ennen kuin antaa hanaa.

Jouset pitää varmaan vaihtaa alkuperäisiä reilusti jäykemmiksi, samoin iskarit tietenkin. Pehmeät RTR-jouset nostavat maavaraa jos niitä alkaa kiristämään ja ovat silloinkin ihan liian pehmeät. Auto niiailee herkästi, eli on ärsyttävän levoton. Samasta syystä, ehkä, tuo puskeminen ja eturenkaiden kuluminenkin johtuu tai kertaantuu, eli kun auto niiailee niin eturenkaiden veto kevenee ja sitten jarrutuksissa takapää kevenee ja irtoaa helposti. Soralla sillä ei kai niin suurta väliä ole, kun pito pettää nopeammin ja tasoittaa menoa. Oma havainto on ollut antaa painopisteen olla niin alhaalla kuin mahdollista ja koittaa mielummin elää niiden pehmeiden jousten kanssa.

Takana on aurausta sen mitä Infernossa vakiona on ja tuntuu, että takapää toimiikin paremmin kuin etupää. Edessä on hyvin niukasti haritusta ja seuraavaksi pitää kokeilla siihenkin aurausta.

Ongelmat tuossa varmaan kertaantuvat, eli ylipehmeä alusta ja jäykät diffit tekevät ajotaktikaaksi "syöksähtelyä" ja siksi mitään tarkkoja säätöjä on varmaan turha tehdä. Eli camberia en ole sen kummemmin miettinyt.

Tuossa vähän mietteitä. Haen kahvia ja mietin lisää.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #2 : 22.04.11 - klo: 19.19 »
Jäykimmät mahdolliset jouset.
Ulosjouston rajoitus niin ettei kaadu enää.
Keskelle 2-3X jäykemmät öljyt mitä saviradalle. (10k - 30k ainakin)

Ja lineaarisia jousiahan ei voi "kiristää" (jäykistää). Palikoilla tai laipiota kiertämällä voi siirtää jousen yläpäätä ja vaikuttaa jousen esijännityksen kautta maavaraan. Jousen jäykkyys pysyy vakiona.

 - Hount

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #3 : 22.04.11 - klo: 19.52 »
Eteen 80-100k öljyt, keskidiffi jäykäksi(lukkoon) ja takana saa olla ne mitkä sorallakin on käytössä ( 1-3k)
Jäykät jouset esim GT autosta, niin sillä pääsee jo alkuun. Tosin ei siitä GT:n veroista saa tekemälläkään, mutta näillä pääsee pitkälle jos haluaa välttämättä asfaltilla ajella krossarilla...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Elvis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #4 : 22.04.11 - klo: 19.54 »
No nyt tuli asiaa.

Iskarit menevät varmaan vaihtoon samalla kun jousetkin jäykistyvät?

Miten tuohon puskemiseen voi vaikuttaa, vai onko se alusta-asia?

Edit: Lisään vielä, että mieluiten sitä tietty ajelee ja hyppelee tien ulkopuolella, mutta nyt kun päivystelee niin ajan saa kätevästi kulumaan ajamalla kerettiläisesti työpaikan parkkiksella.
« Viimeksi muokattu: 22.04.11 - klo: 19.57 kirjoittanut Elvis »

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #5 : 22.04.11 - klo: 20.36 »
Ei tarvi iskareita vaihtaa välttämättä tuossa 7.5:sessa. Ne GT:n jouset pitäis mennä niihin orkkis iskareihin.
Todennäköisesti se keskidiffin lukitseminen vähentää sitä puskemista, kun kaikki veto ei enää mene pelkästään eteen :grin:
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #6 : 23.04.11 - klo: 09.38 »
Gt autoon etittiin säätöjä niin tässä hieman osviittaa...

etupää:
-etuiskareihin 1500 diffiöljy, 1.4mm reikiä x 2 ja hong nor valkoinen tai keltainen GT auton jousi
-kickupit niin pieniksi kuin saa ts. nollaan
-casterit jonnekin 10-15 astetta
-diffiin 150 000 öljy
-kokonais auraus eteen n.3 astetta (haritus)
-camber 2-2,5 astetta
-maavara 8mm

Keskidiffi 100 000 öljy

Takapää:
-takaiskareihin 1000 diffiöljy, 1,4mm reikiä x 2 ja hong nor valkoinen GT auton jousi
-antisquad lähelle nollaa tai jopa negatiiviseksi
-diffiin 50 000 öljy
-kokonais auraus 8astetta (auraus)
-camber 4-6 astetta
-maavara 9mm

Tässä on toimiva ja helppo ajettava setuppi. Setuppi on hyvin samankaltainen kuin viime vuoden GT8 sarja voittajaautossa. Toki ei aivan sama ja jotain tukivarsien dremelöintiäkin usein joutuu tekemään että varsia saa siirreltyä suuntaa jos toiseenkin.
Racers Group Finland Team

Poissa Jani_1987

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #7 : 23.04.11 - klo: 16.53 »
Millaiset diffiöljyt sinulla on?.

Minulla on 5k edessä, 7k keskellä ja 3k takana. En omista edes muita öljyjä joten nuo saa kelvata :D
Diffissä on yhteensä 6 ratasta. siis päätyrattaat ja 4 muuta.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #8 : 23.04.11 - klo: 19.25 »
Millaiset diffiöljyt sinulla on?.

Minulla on 5k edessä, 7k keskellä ja 3k takana. En omista edes muita öljyjä joten nuo saa kelvata :D
Diffissä on yhteensä 6 ratasta. siis päätyrattaat ja 4 muuta.

Jos ei ees halua säätää autoo niin miksi silloin ees kyselemään mitään setuppeja stana!!
Racers Group Finland Team

Poissa Elvis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #9 : 23.04.11 - klo: 19.44 »
MINÄ juuri etsin ebaysta jousia, ei mennyt hukkaan asiantuntemuksesi. Täytyy niitä hommata peltohommiinkin, mutta samalla pitää nuo GT-jousetkin testata. Varmaan jatkossakin joutuu haaskaamaan krossaria asfaltilla, niin teen tästä pienen haasteen itselleni.

Tai sitten hankin sen GT-auton, vaikka piti jotain ihan muuta.




Tässä harrastuksessa tuntuu ajaminen jäävän ihan sivuseikaksi. Ensin luulin, että suurin osa ajasta menee auton ropaamiseen ja vähän jää ajamiselle aikaa, mikä on ok. Mutta kyllä se suurin osa ajasta menee tavaroiden ostamiseen.

Poissa Elvis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #10 : 23.04.11 - klo: 20.04 »
Nyt vielä yksi tyhmä kysymys.

Tarkoittaako anti-squat käytännössä tukivarsien kulmien suhdetta auton pituusakseliin? Eli lisäämällä kulmaa, jousituksen kulma suuntautuu taaksepäin pyöränakselin tangentista, ts. renkaan takapuolelle (jousitus pehmenee ja nopeutuu) ja vähentämällä kulma suuntautuu eteenpäin (jousitus jäykistyy)? Oliko sinne päinkään? Näin ainakin käsitin kun opiskelin asiaa tuolta intterwebistä.

http://www.rc-truckncar-tuning.com/Anti-Squat.html

Poissa Jani_1987

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #11 : 23.04.11 - klo: 21.46 »
Millaiset diffiöljyt sinulla on?.

Minulla on 5k edessä, 7k keskellä ja 3k takana. En omista edes muita öljyjä joten nuo saa kelvata :D
Diffissä on yhteensä 6 ratasta. siis päätyrattaat ja 4 muuta.

Jos ei ees halua säätää autoo niin miksi silloin ees kyselemään mitään setuppeja stana!!

Kyllähän autosta löytyy paljo muutakin säädettävää :) Onko nuo diffiöljyt tosi tärkeitä jotta auto käyttäytyisi hyvin? Pitäis sitten varmaan hankkia erillaisia öljyjä :)

Kiitos aiemmasta vastauksen monista säätövinkeistä :)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #12 : 24.04.11 - klo: 00.26 »
Se kaikkein tärkein säätö mitä krossariin tarvitsee tehdä, jäi kokonaan pois.

Eli ulosjoustoa säädetään reilusti pois.
Toisinsanoen... kun maavara on säädetty noin senttiin niin auto ei saisi nousta kovinkaan kummoisesti ylös ennen renkaan irtoamista maasta.
Nostat siis esim perää siihen asti että renkaat vielä pysyvät maassa, mutta ulosjousto loppuu... Säädät ulosjouston apaut tuplaan maavarasta.
Toisinsanoen jos sulla on maavara sentin niin nostettuasi perää juuri siihen asti kun renkaat vielä pysyvät maassa, pitäisi rungon olla noin 2 senttiä irti maasta.
Keulassa vähemmän.

Krossareissa myös iskari alatukivarressa uloimpaan reikään.

Ja ne diffit jäykiksi.
Varsinkin keskidiffi vaikka jopa lukkoon.

Antisquat on autossa takana.
Eli takatukivarren kallistuskulma.
Mitä isompi kulma, sitä vähemmän perä pääsee painumaan alas kiihdyttäessä.
Toisinsanoen jousitus jäykistyy veto päällä... painoa ei pääse siirtymään yhtäpaljon takapyörille kuin pienellä kulmalla, eli yleensä auto kääntyy tällöin paremmin kaasu päällä, koska keula ei kevene niin paljoa.

Edessä on kickup.
Vaikuttaa taas erilailla kuin perässä...
Jätettäköön tarkempi selitys tälläkertaa.
« Viimeksi muokattu: 24.04.11 - klo: 00.31 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #13 : 24.04.11 - klo: 01.30 »
Totta Hoke turiset... Ulosjoustohan se on tuiki tärkeä kaiken muun lisäksi.
Racers Group Finland Team

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #14 : 24.04.11 - klo: 14.27 »
Se kaikkein tärkein säätö mitä krossariin tarvitsee tehdä, jäi kokonaan pois.

Eli ulosjoustoa säädetään reilusti pois.

Siellähän se oli jo kolmannessa viestissä.

 - Hount

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #15 : 24.04.11 - klo: 15.20 »
Viittasin Juskan laajempaan setuppi viestiin, josta se puuttui.

Ja selitin myös tarkemmin että kuinka paljon sitä olisi hyvä rajoittaa että ollaan edes alueella.


Viilaillaanko nyt pilkkua että oliko joku aikaisemmin pikaisesti mainittu, vai keskitytäänkö neuvomiseen?

Poissa Pekka_h

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #16 : 24.04.11 - klo: 15.51 »
Viittasin Juskan laajempaan setuppi viestiin, josta se puuttui.

Ja selitin myös tarkemmin että kuinka paljon sitä olisi hyvä rajoittaa että ollaan edes alueella.


Viilaillaanko nyt pilkkua että oliko joku aikaisemmin pikaisesti mainittu, vai keskitytäänkö neuvomiseen?

Mikä on paras tapa rajoittaa ulosjoustoa? Jtn bensaletkua iskarin sisään vai?

-Pekka
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #17 : 24.04.11 - klo: 15.52 »
Se on sisäänjousto.
Ulosjoustoa säädetään hex ruuveilla tukivarresta eli sen määrää kuinka plajon tukivarsi pääsee laskeutumaan kun nostat autoa pöydältä.
Jos kierrät ruuvit maksimiin ulosjoustoa ei ole enempää kuin maavara eli kun nostat autoa niin renkaat nousevat tällöin välittömästi pöydästä irti --> ulosjoustoa ei ole yhtään
Maavaraa säätäessä kandee kattoo aina tuo ulosjousto uudelleen
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Pekka_h

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #18 : 24.04.11 - klo: 15.59 »
Se on sisäänjousto.
Ulosjoustoa säädetään hex ruuveilla tukivarresta eli sen määrää kuinka plajon tukivarsi pääsee laskeutumaan kun nostat autoa pöydältä.
Jos kierrät ruuvit maksimiin ulosjoustoa ei ole enempää kuin maavara eli kun nostat autoa niin renkaat nousevat tällöin välittömästi pöydästä irti --> ulosjoustoa ei ole yhtään
Maavaraa säätäessä kandee kattoo aina tuo ulosjousto uudelleen

Jos laitan pätkän letkua iskarin varteen iskarin sisäpuolelle eli missä öljyt lepää niin eikö ulosjousto vähäne? sisään jousto pysyy samana? On nääs liian korkea asfaltille noi mp7.5 iskarit/jouset vaikka työtäis mihin reikään vaan noi iskarit.

Pekka
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #19 : 24.04.11 - klo: 16.00 »
kyllähän tuo vähenee.
pöö

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #20 : 24.04.11 - klo: 16.03 »
ai sisäpuolelle, juu kyllä. Mutta yleensä ulosjousto rajoitetaan niistä tukivarren säätäruuveista.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Pekka_h

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #21 : 24.04.11 - klo: 16.07 »
Eli paras vaihtoehto olis ostaa iskarit/jouset igt:stä? Vai?
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #22 : 24.04.11 - klo: 16.22 »
Paras tapa on kun vaan säädät tukivarressa olevasta ulosjouston rajoitusruuvista.
Siellä tukivarren sisäpäässä on ruuvi joka tulee tukivarresta läpi ja osuu pohjalevyssä oleviin korvakkeisiin.

Poissa Pekka_h

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #23 : 24.04.11 - klo: 16.41 »
Paras tapa on kun vaan säädät tukivarressa olevasta ulosjouston rajoitusruuvista.
Siellä tukivarren sisäpäässä on ruuvi joka tulee tukivarresta läpi ja osuu pohjalevyssä oleviin korvakkeisiin.

Kiitos tiedosta. Täytyypi koittaa. Onko tollanen ruuvi myös mp7.5:ssa tukivarren sisäpäässä mistä voi oikeen säätää??? Se on sit vissiin lähettävä tallille kohta askartelemaan.

-Pekka

*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #24 : 24.04.11 - klo: 17.25 »
On.

Siitä ruuvista mä just runoilin tuossa edellä.

Lainaus
Ulosjoustoa säädetään hex ruuveilla tukivarresta eli sen määrää kuinka paljon tukivarsi pääsee laskeutumaan kun nostat autoa pöydältä.
Jos kierrät ruuvit maksimiin ulosjoustoa ei ole enempää kuin maavara eli kun nostat autoa niin renkaat nousevat tällöin välittömästi pöydästä irti --> ulosjoustoa ei ole yhtään
Maavaraa säätäessä kandee kattoo aina tuo ulosjousto uudelleen
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #25 : 24.04.11 - klo: 19.23 »
Paras tapa on kun vaan säädät tukivarressa olevasta ulosjouston rajoitusruuvista.
Siellä tukivarren sisäpäässä on ruuvi joka tulee tukivarresta läpi ja osuu pohjalevyssä oleviin korvakkeisiin.

Kiitos tiedosta. Täytyypi koittaa. Onko tollanen ruuvi myös mp7.5:ssa tukivarren sisäpäässä mistä voi oikeen säätää??? Se on sit vissiin lähettävä tallille kohta askartelemaan.

-Pekka

Kaikissa ei taida olla niitä hexruuveja vakiona paikallaan..? (Kyosho 7.5 sport ?) näin muistelen ? mutta kaikissa tukivarsissa on kyllä valmiit reiät ko. säätöruuveille joten ne lisäämällä saa ulosjouston säädettyä.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa Pekka_h

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #26 : 24.04.11 - klo: 22.34 »
No perskeles  :grin: . Löytyihän sieltä noi ruuvinpaikat. Empä ole moisia edes huomannut vaikka olen purkanut koko auton pariin kertaan. Kiitoksia kaikille. Tää homma ratkes sit näin helpolla.

-Pekka
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

Poissa Elvis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #27 : 26.04.11 - klo: 10.01 »
Juu ei ole Sportissa säätöruuveja paikoillaan, mutta äkkiäkös sellaiset sinne pulttaa. Onko niissä vakiopulteissa ihan normaalit pultinpäät, vai onko niissä joku kumi tms. suojana? No laitan silti tipan epoksia kun sen saa ruuvaamalla sitten poiskin. Alumiini ei varmaan tykkää kauhean hyvää pitemmän päälle hiiliraudan kosketuksesta.

Pekka_h:n idea "progressiivisesta" iskarista silikoniletkulla viritettynä jää hautumaan. Sitä on ihan pakko kokeilla kunhan joku päivä tulee purettua iskari.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #28 : 26.04.11 - klo: 10.09 »
ihan normaali pultti (pää) siellä vaan on (niinku kaikissa)
ei se pohjalevy siitä paljon kulu, snadisti


Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Pekka_h

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #29 : 26.04.11 - klo: 11.15 »
No nyt tähän ajamiseen tuli meininkiä. Toi alustan korkeus näköjään ratkaisee tosi paljon. Vaikuttaako kallistuksen vakaajat kääntyvyyteen kuinka paljon? Mulla on diffeissä 50000-50000-50000 ja tuntuis tarviivan aina vähän kaasua et kääntyy. Eli aika drifti meininkiä  :grin: . Kaverilla thunder tigerin ralli vehe jossa kiinteä keskidiffi ja vaan rasvat diffeissä. Thunder tiger näyttäis kääntyvän paremmin/rauhallisemmin? Ei siinäkään vakaajia ole ja renkaatkin kääntyy saman verran. Jos jäykistän etudiffin öljyjä vielä niin eikö se käänny huonommin ilman kaasua?
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *