Kirjoittaja Aihe: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.  (Luettu 21291 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #60 : 24.04.12 - klo: 22.42 »
Jäykemmät vakaajat.

HF:n hyllyssä näin paksuja vakaajia.

Astroturffilla ajoin muistaakseni 2.8 vakaajat edessä ja takana.
Iskareita ja jousia ei kummoisesti kannata jäykentää krossi setupista.
Ainoastaan siirtää iskarit tukivarren päässä ulos ja tosiaan rajoittaa hieman ulosjoustoja.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #61 : 25.04.12 - klo: 12.27 »
Kaverin kanssa kans ajettu aika paljon asfaltilla noilla M8:lla ja tarkotus siellä varmaan jatkaa entistä enemmän tänä kesänä. Laitteina siis suurinpiirtein nämä, kummatkin autot tätä nykyä Hyper 8.5 versiota, mutta tuossa oli asfaltti pätkä, niin aattelin sen linkitellä: http://youtu.be/j7jq57Vb9Pg Renkaina asfaltilla yleensä käytössä nuo alun esittelyssä ja videolla Hyper7 alla olevat. Joskus toki ajellaan vanhoja buggy renkaita loppuun, mutta niille tuskin säätöjä koskaan saa erityisen kohdilleen :)

Nyt siis kiinnostaisi tietää olisko porukalla vinkkejä iskarien/tukivarsien yms säädöissä miten autot saisi kääntymään selkeesti paremmin "vetopäällä". Autot ovat 100% keskeltä lukossa mikä tietysti asiaa vaikeuttaa, mutta silti hakusessa olisi vinkkejä millä autoja saisi paremmin kääntymään veto päällä, tällä hetkellä noilla asfaltti renkailla pitää käytännössä nostaa kaasu aivan kokonaan pois niin pystyy kääntymään. Suoralla laitteet kyllä todella vakaita mikä varmasti osa syy että kurvi ei oikein autoa kiinnosta :D

Mietin että olisko caster / camper väännöillä isoa merkitystä asiaan liittyen vai pitääkö katsoa jotain aivan toisia asioita.

Lyhyesti käytynä autoja läpi:
- Renkaat edellä mainitut GRP tires
- keskilukko 100% lukko, takana ja edessä erittäin ohuet öljyt, veikkauksena jotain 1000-4000? Yksi ongelma on ettei 6s meinaa öljyt pysyä noissa diffeissä sisällä. Vai pysyiskö sitten jotkut 50000-100000 öljyt :S Mutta huonontaako vaan sellaset kiisselit jo ajoa entisestään, jos tätä kurvihommaa miettii?
- Iskarit uloimmissa rei'issään tukivarsisas. Iskari tornissa aikalailla kaikista ylimmässä ja uloimmassa reiässä myös, eli kummatkin iskarit niin "pystyssä" kun pystyy.
- Ulosjoustua jonkun verran rajoitettu. Jousina jäykimmät Hyper jouset johtuen siitä että jaksaa kantaa tuon 6s akun ok. Öljyinä 45wt.
- Mmmm olisko sitten vielä jotain mikä auttaisi asian selvityksessä.. Tässä kuvasas ehkä näkyy paremmin noi iskarien paikat, jos jää tosta mun selityksestä epäselväksi :) Kuva

Todella isot kiitokset etukäteen sille/niille ketkä pystyvät antamaan neuvoja asian suhteen :)
« Viimeksi muokattu: 25.04.12 - klo: 13.42 kirjoittanut Lassi »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #62 : 25.04.12 - klo: 13.32 »
Caster kulmia pienemmäksi ja etudiffi paaaaaljon jäykemmäksi, esim. 500k-1000k-sinitarra. Takapään jousituksen jäykentäminen voisi auttaa asiaa myös.
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #63 : 25.04.12 - klo: 13.47 »
ja ulos ja sisäänjoustoa pitää rajoittaa jäykennyksen lisäksi. muuten keikkuu ku vankkuri westernissä
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #64 : 25.04.12 - klo: 13.52 »
Mmm 1000k öljyä en ees löytänyt Suomesta nopeella katsomisella, mut 500k sentään löytyy muutamasta paikkaa :) Onkos takadiffin öljyllä hirveetä merkitystä jos tuota kääntyvyyttä vaan ajatellaan? vai pitäiskö siellä olla suht samaa kamaa kun edessäkin? 500k?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #65 : 25.04.12 - klo: 13.54 »
Ainakin RF:stä saa 1000k öljyä. Takadiffi saa olla selvästi löysempi, jotta pysyy perä tiessä. Öpaut 2k-3k voi olla ihan ok.
Flying Calacucco

Poissa lassii

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #66 : 25.04.12 - klo: 14.26 »
Ainakin RF:stä saa 1000k öljyä. Takadiffi saa olla selvästi löysempi, jotta pysyy perä tiessä. Öpaut 2k-3k voi olla ihan ok.

Jonkun ohjeen myös luin, että kannattaa käyttää ainakin aluks saman valmistajan öljyjä niin pystyy tekeen vertailua myöhemmin mihin suuntaan auto lähtee käyttäytyyn.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #67 : 25.04.12 - klo: 14.55 »
Juuh sikäli kattelin just että tätä tuntuis olevan Suomessa tarjolla muutamallakin myyjällä ja kohtuu edullista mitään kisaa näillä kun ei kuitenkaan ajeta eli se viimeisin race viilaus ei oo öljyssä tarpeellinen :)

http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-oljyt-kemikaalit-ja-maalit-diffioljyt/ultimate-racing-diffioljy-500000-ur0899-5
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/ULTIMATE-RACING-UR-Diffioljyt/UR0899-5-Diffioljy-500000-103206

Täytyy vaan kattoa löytyskö sitä 1M öljyä esim. tuoltakin valmistajalta tai muulta edullisemmin ja että löytyisi sitten muitakin öljyjä mitä voisi testailla. Täytynee tilata sitten vaan 100k ja 500k öljyjä esim. RF:ltä jos ei ilkeä tota 1000k ostaa, kun melkosen pieni purkki suhteellisen arvokkaana :S

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #68 : 25.04.12 - klo: 16.45 »
Osta vaan sitä 500k siihen etudiffiin asfalttia varten ja takadiffissä pitäis toimia sama kuin savellakin.
Aiemmin kirjotit siitä camber/caster säädöstä niin camber taitaa olla aika lähelle nollaa rajotettu katurenkailla tai muuten ei pitoa löydy. Camber gainia voi laittaa eli kun joustaa sisään niin renkaiden yläreuna lähenee toisiaan, saattaa lisätä pitoa kääntyessä kun auto kallistuu.
Casteria tosiaan pienemmäksi mikäli semmoisia casterblockeja löytyy hyperiin, joissakin autoissa toimii kun laittaa väärinpäin eli vasen casteripala oikealle niin saa casterin vielä pienemmäksi kuin kickup, en tiedä kyllä toimiiko sitten enää kovin hyvin.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #69 : 26.04.12 - klo: 10.18 »
Suutarilasta löytyy monelaisia öljyjä, voi myös tilata netin kautta

http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.SIL100000&BildLopNr=01
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #70 : 26.04.12 - klo: 13.41 »
Nopealla etsimisellä en löytänyt mistään kalliimpaa silikoniöljyä. Onko Mika löytänyt ?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #71 : 26.04.12 - klo: 14.22 »
Täytyy vaan kattoa löytyskö sitä 1M öljyä esim. tuoltakin valmistajalta tai muulta edullisemmin ja että löytyisi sitten muitakin öljyjä mitä voisi testailla. Täytynee tilata sitten vaan 100k ja 500k öljyjä esim. RF:ltä jos ei ilkeä tota 1000k ostaa, kun melkosen pieni purkki suhteellisen arvokkaana :S

Laita etudiffiin sellainen noin sormenpään kokoinen möykky sinitarraa ja siihen päälle muutama tippa (ihan mitä tahansa) silikoniöljyä, joka tekee sinitarramassasta sellaista hyytelöä. Tulee halpa ja hyvä etudiffi. Haittapuoli on se, että rattaiden putsaaminen on tuon jälkeen jokseenkin mahdotonta, eli tämä on ns. kertakäyttödiffi.
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #72 : 26.04.12 - klo: 14.49 »
Nopealla etsimisellä en löytänyt mistään kalliimpaa silikoniöljyä. Onko Mika löytänyt ?

"Nenäliinatkin ovat halpoja silloin kun niitä ei ole"
-tankki täyteen

no aivan sama. tuolta löytyy jos muualta ei.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa _mese123_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #73 : 26.04.12 - klo: 15.09 »
Suutarilasta löytyy monelaisia öljyjä, voi myös tilata netin kautta

http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.SIL100000&BildLopNr=01

Vähän ot.
Laitoin tohon keskidiffiautoon (IGT) 50000-50000-30000 tota öljyä. Onkohan lähelläkään
totuutta. Ei pääse kokeilemaan, puuttuu vielä vähäsen osia.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #74 : 26.04.12 - klo: 15.12 »
Muuten hyvä mutta takadiffi pitäs olla 3K eikä 30K ...
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #75 : 26.04.12 - klo: 15.13 »
Vähän ot mutta tämä on täysin toistoa topikille http://rc10.fi/index.php?topic=58138.0

No antaa mennä vaan.. siellä on kyllä näihin vastattu moneen kertaan...
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #76 : 26.04.12 - klo: 15.21 »
Nopealla etsimisellä en löytänyt mistään kalliimpaa silikoniöljyä. Onko Mika löytänyt ?
Onhan näitä...
Sori, oli pakko.
Liikaa Kyoshoja

Poissa lassii

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #77 : 26.04.12 - klo: 15.29 »
Oma ehdotus olis hommata asfaltille sopiva auto. Krossari on suunniteltu toisille alustoille. Myyntipalstalla on myynnis ihan sopivia pelejä sopuhintaan. Voi hyvinkin tulla kalliimmaks tällänen konversio kun käytetty asfalttiauto.

Kun uuden sähköautonki saa vähän päälle satasella....
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #78 : 26.04.12 - klo: 17.47 »
öö jäykät diffiöljyt, eri iskariöljyt ja jotai rajoittaan ulosjoustoa pitäs kyl selvitä alle 30e. muoviset casterpalat ehkä 5-20e. ei tuo kovinkaan kallista ole säätää krossaria asfaltille.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #79 : 26.04.12 - klo: 17.51 »
Itsellä ainakin ehdoton että pystyy ajaan niin hiekalla, nurmikolla, savella ja asfaltillakin, jos ostaa tollasen katukäyttöön tehdyn auton niin sitä ei vaan yksinkertasesti voi ajaa missään muualla kun tasasella asfaltilla tai vastaavalla. Sikäli krossari mielestäni loistava saa käyttäytymään ihan hyvin asfaltti ajossa ja silti sitä voi paiskoja menemään eri renkailla melkein alustalla kun alustalla.

Kiitoksia monista vinkeistä. Nyt on tulossa 100k  ja 500k öljyjä katotaan miten ne pelaa kun saa lotrattua sitä tonne etudiffiin. Pitää yrittää tota casteriakin hakea pois pän eli renkaita enemmän suoraan auton runkoon verrattuna? Onkos sama virsi etu ja taka päällä? Camperit pitää tosiaan tiputtaa mahdollisimman lähelle nollaa. Jäykempää jousta en oo ikävä kyllä Hobaon iskareihin löytäny kun harmaa. Noihin hyper 9bigboreihin siis, sais luultavasti olla nykyistäkin jäykemmät jopa sorallakin joskus, ei meinaa nuo etupään jouset jaksa kannatella nokkaa kunnolla ryhdissään :S

Näillä varmaan pääsee jo mukavasti alkuun katsotaan minkälainen tulos on :)

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #80 : 26.04.12 - klo: 18.43 »
öö jäykät diffiöljyt, eri iskariöljyt ja jotai rajoittaan ulosjoustoa pitäs kyl selvitä alle 30e. muoviset casterpalat ehkä 5-20e. ei tuo kovinkaan kallista ole säätää krossaria asfaltille.

pelkkä ulosjousto ei sitten riitä, huomaat kyllä.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa ampperi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #81 : 26.04.12 - klo: 21.41 »
...Pitää yrittää tota casteriakin hakea pois pän eli renkaita enemmän suoraan auton runkoon verrattuna?...

Caster ei ole sama kuin Toe eli haritus. Tuolta voi ladata Hudyn setup -vihkosen ja sivulta 18 löytyy casterista.
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #82 : 26.04.12 - klo: 22.59 »

Casteria voi siis säätää vain vaihtamalla Casterpaloja tai säätämällä kickuppia tukivarsien pidikkeistä(ei taida kovin monessa autossa edes voida tätä tehdä)
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #83 : 27.04.12 - klo: 07.21 »
Tosiaan kiitokset linkistä selventää paljon :) Saa ehkä puhuttuakin oikeilla nimillä yms: ) Haritusta pystyy tosiaan säätämään noilla pienillä paloilla jokaisesta tukivarresta.

Tälläset taitaa olla ainoat säätöpalat mitä löytyy sitten tuohon nokalle, tulevat siis C-palojen mukana en tiedä sitten säätävätkö nuo juuri Casteria vai jotain muuta :) http://erichobby.com/product_info.php/manufacturers_id/6/products_id/359

edit: On ne ainakin mainospuheitten perusteella casteri "paloja". *Ofna Racing "New caster blocks. Choose from 18, 20, or 22, bottom block of C-hub changes caster." Hirveen tarkkoja säätöä ei pysty tekemään mut näemmä 18, 20 ja 22astetta on valittavissa.
« Viimeksi muokattu: 27.04.12 - klo: 08.23 kirjoittanut Lassi »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #84 : 27.04.12 - klo: 08.42 »
Nopealla etsimisellä en löytänyt mistään kalliimpaa silikoniöljyä. Onko Mika löytänyt ?
Onhan näitä...
Sori, oli pakko.

Ja päälle hirveä googletus kummassa on enemmän tavaraa :P

Hyvin pikaisella vilkaisulla en nähnyt kummastakaan mainittavan määrää, mutta itsellä on ollut molempia ja muistini mukaan Xray pullo on isompi.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #85 : 27.04.12 - klo: 08.46 »
Tosiaan kiitokset linkistä selventää paljon :) Saa ehkä puhuttuakin oikeilla nimillä yms: ) Haritusta pystyy tosiaan säätämään noilla pienillä paloilla jokaisesta tukivarresta.

Tälläset taitaa olla ainoat säätöpalat mitä löytyy sitten tuohon nokalle, tulevat siis C-palojen mukana en tiedä sitten säätävätkö nuo juuri Casteria vai jotain muuta :) http://erichobby.com/product_info.php/manufacturers_id/6/products_id/359

edit: On ne ainakin mainospuheitten perusteella casteri "paloja". *Ofna Racing "New caster blocks. Choose from 18, 20, or 22, bottom block of C-hub changes caster." Hirveen tarkkoja säätöä ei pysty tekemään mut näemmä 18, 20 ja 22astetta on valittavissa.

Kyseiset palikat juuri casterin säätöön, eli 18 palalla saat minimi casterin.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #86 : 27.04.12 - klo: 09.10 »
Nopealla etsimisellä en löytänyt mistään kalliimpaa silikoniöljyä. Onko Mika löytänyt ?
Onhan näitä...
Sori, oli pakko.

Ja päälle hirveä googletus kummassa on enemmän tavaraa :P

Hyvin pikaisella vilkaisulla en nähnyt kummastakaan mainittavan määrää, mutta itsellä on ollut molempia ja muistini mukaan Xray pullo on isompi.

Toi ihan ekana täällä linkattu taitaa edelleen olla kalleinta, ainestakin saa näemmä vaan 30ml: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/Spec-R-Muut/SPR031-100M-Silicone-Differential-Oil-1000000-30ml-109422

Juuh pitää laittaa nuo 18palaset kiinni ja koittaa vaikuttaako, eiköhän tässä vielä jotain saada aikaseksi, jos oikein aletaan hifisteleen niin vois tehdä jonkun keilaradan tohon asfaltille ja ajettas tolla kaverin autolla ja sitten tekis tohon omaan noi diffi yms asetukset ensiksi ja katottas mitkä on erot kumpikin vois sitten testailla ristiin laitteita niin parhaiten huomais eron.