Kirjoittaja Aihe: Lahden uusi crossirataprojekti  (Luettu 22496 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #30 : 27.05.11 - klo: 19.10 »
Ja miks ei radasta voisi tulla sen verran kompromissi että saa 1/8 polttiksetkin ajaa. Tämä vetäisi varmasti porukkaa niiltäkin osin. Ja selvähän se nyt on ettei niillä samaan aikaan ajeta vaan erikokoiset vuorollaan.

1. Vehmaalla on polttisrata jo
2. Edelleenkään kompromissi 1:8 ja 1:10 välillä ei käytännössä ole mahdollinen, tai ainakaan millään tavalla järkevä.
3. Kymppikokoisille tehtävän baanan voi myöskin tehdä iha riittävästi pienempään tilaan ja kokoon jolloin rakennusvaiheessakin selviää vähemmällä.

Lahden UA:n porukka ainaki lähtee varmasti talkoisiin ja eiköhän saada ihan isoautopuolen porukoiltakin tukea. Lahden UA:n rahastosta taasen on aika turha mitään odottaa kun ei sielä ihan liikoja ole ja nekin kerätty lähinnä sisäratatoiminnan tukemiseen. Ulkorataprojektia varten en haluaisi niitä uhrata vaan lähetään ihan tyhjältä pohjalta tähän.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa sponge

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #31 : 27.05.11 - klo: 19.15 »
Itse en olisi ratamaksun kannalla, ainoastaan "lahjoitus" perusteella tai "arvonta" perusteella.

Eli voit osallistua arvontaa mistä löydät avaimen radalle vuodeksi tai kun olet tehnyt lahjoituksen ja julkistanut nimesi niin voit saada vastalahjoituksen.
No tässä ei kyllä ole mitään järkeä.

Radan tekijät/talkoilijat ajavat ilmaiseksi, muille ratamaksu. Tarvikkeet rahoitetaan lahua:n ja vääua:n kerho rahastoilla? Tai sitten kerätään kolehtia rakentajien kesken.

Tämä minun mielipiteeni.

Ja miks ei radasta voisi tulla sen verran kompromissi että saa 1/8 polttiksetkin ajaa. Tämä vetäisi varmasti porukkaa niiltäkin osin. Ja selvähän se nyt on ettei niillä samaan aikaan ajeta vaan erikokoiset vuorollaan.

Vehmaan radan muuttamiseen kun ei ole mielenkiintoa kuin allekirjoittajalla.
Toi corneliuksen ehdotus vapaammasta maksusta takuu varmasti kiehtoo alotteijoita.

Ja tuosta kompromissista: Miksi 1/8 kuskien pitäis saada jo toinenkin rata kun kymppisähkö kuskeilla ei ensimmäistäkään?
Itse ainakin toivon että pthim ymmärtää, että tarvitaan kipeimmin sähkörataa. Maahan on hänen :police:.

E: Stilo ehtikin ensin, häntä komppaan.
« Viimeksi muokattu: 27.05.11 - klo: 19.51 kirjoittanut sponge »
Muista turvaväli! 
 Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

Poissa cornelius

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • Lahden UA
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #32 : 27.05.11 - klo: 19.58 »
No tässä ei kyllä ole mitään järkeä.

Radan tekijät/talkoilijat ajavat ilmaiseksi, muille ratamaksu. Tarvikkeet rahoitetaan lahua:n ja vääua:n kerho rahastoilla? Tai sitten kerätään kolehtia rakentajien kesken.

Tämä minun mielipiteeni.

Ja miks ei radasta voisi tulla sen verran kompromissi että saa 1/8 polttiksetkin ajaa. Tämä vetäisi varmasti porukkaa niiltäkin osin. Ja selvähän se nyt on ettei niillä samaan aikaan ajeta vaan erikokoiset vuorollaan.

Vehmaan radan muuttamiseen kun ei ole mielenkiintoa kuin allekirjoittajalla.
Toi corneliuksen ehdotus vapaammasta maksusta takuu varmasti kiehtoo alotteijoita.

Ja tuosta kompromissista: Miksi 1/8 kuskien pitäis saada jo toinenkin rata kun kymppisähkö kuskeilla ei ensimmäistäkään?
Itse ainakin toivon että pthim ymmärtää, että tarvitaan kipeimmin sähkörataa. Maahan on hänen :police:.

Ok,

Selventääkseni vielä sanomisiani en tiedä luinko tai sisäistinkö oikein lukemaani.

En ajatellut tuota vaihtoehtoa kirjoittaessani että maa on yksityisomistuksessa eikä ns vuokramaata. Tällöin toki rata-alueen omistaja voi mielestäni rahastaa harrastajia, mutta jos näin on niin silloin ei tarvita minkään maan urheiluautoilijoiden sotkeutumista asiaan.

Bonusta on myös se jos rata-alueen lähistöllä on asutusta, silloin sieltä onnistuu avaimen nouto/palautus hyvin sekä rata voi olla paremmin tarkkailun alla ilkivaltaa vastaan.

En kyllä ymmärrä yhtään miten joku kahden eri ua:n yhteistyö olisi mahdollista kun tuntuu olevan joissain hankalaa jo ihan omalla porukallakin. Epätodellista.

Tosiaan se on sitten yksityishenkilön asia esittää asiasta oma näkemys ja tulkinta mimmoisen korvauksen tahtoo. Itse kyllä oon valmis maksamaan euroja jos puitteet on kunnossa eikä tarvitse ajaa kuitenkaan kuin 1/3-1/2:osa matkasta muihin kaupunkeihin.
"If in a doubt flat out" - Colin McRae

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #33 : 27.05.11 - klo: 20.18 »
Musta ois järkevintä jos ois 1:8 sähkö/nitrorata, ja 1:10 sähkö/nitro rata. Meinaan mitäs sitten 1:10 nitrokrossaajat tekee (itse olen)?
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa cornelius

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • Lahden UA
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #34 : 27.05.11 - klo: 20.33 »
kymppinitroilijat toki tervetulleita, tosin mielusti sitten eri ajopäivät ettei melua tarvitse kuunnella. Toinen porukka voisi tulla esim nostajiksi vuoropäivinä ellei reipasjalkaisia lapsia/harrastusta tukevia puolisoita ole saatavilla.
"If in a doubt flat out" - Colin McRae

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #35 : 27.05.11 - klo: 21.05 »
Menee aika huvittavaksi tämä. Toisia haittaa koko, toisia melu. Noh.. Kausimaksu lavankoon on onneksi maksettu.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa pthim

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #36 : 27.05.11 - klo: 21.16 »
Tuossa joku mainitsi ratamaksuista ja siitä, että minä omistan maan. Pieni korjaus siihen, eli maan omistaa hyvä tuttavani, joka on antanut sen minulle käyttöön tällaista hanketta varten.

Minä en ainakaan ratamaksua tarvitse, vaikka omalla tavalla edustaisin/hallinnoisin tuota paikkaa, vaikka en nyt sentään ihan omista kyseistä maata.

Parempi vaan, jos LahUan väki haluaa olla projektissa mukana, jolloin mun puolesta ratamaksu saa mennä vaikka heille, jos se vaan edistää mitään.

Tuntuisi siltä, että 1/10 sähköcrossia kaivataan. Itse en osaa kommentoida siihen, että saisiko rataa tehtyä sekä 1/8 että 1/10 skaalan autoille.

Nyt kun aiheesta oikein innostuttiin, niin minulla olisi itseasiassa vielä yksi mahdollinen paikka HYVIN lähellä Lahden keskustaa, nimittäin Ankkurissa/Niemessä. Meidän firma on isoin vuokralainen yhdessä Niemenkadun kiinteistössä ja tällä hetkellä (ja varmasti myös jatkossakin) kiinteistön takaosassa oleva hiekkakenttä on ihan käyttämättömänä.

Tässä Eniron linkki tuohon kiinteistöön:
http://kartat.eniro.fi/m/amNqR

Tuon kun avaa, niin ei kannata pelästyä, että siellähän on vain kiinteistöjä. Kun mittasuhteet alkaa hahmottumaan, voi todeta että tuon kyseisen kiinteistön takana on aika iso hiekka-alue. Tuossa kuvassa näkyy rekka ja joku auto, mutta liikennöintiä tuolla ei ole juuri yhtään. Korkeintaan tieltä tuohon lastauslaiturille, mutta sivussa oikealla (=kiinteistön takana) on paljon tyhjää tilaa. Mä olen hyvin varma, että mä saisin onnistumaan myös radanrakennuksen sinne!

Siellä tuskin nitroilla ajetaan, vaikkakin kaikki tuon alueen rakennukset on asuttamattomia, eli toimistoja/tehdastiloja. Silti nitrolla ajamisesta voisi tuollaisessa paikassa tulla jo sanomista. Herättääkö tällainen vaihtoehto mitään mietteitä? Paljoa tämän lähemmäksi keskustaa tuskin enää edes pääsisi :)

Poissa sponge

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #37 : 27.05.11 - klo: 21.17 »
Menee aika huvittavaksi tämä. Toisia haittaa koko, toisia melu. Noh.. Kausimaksu lavankoon on onneksi maksettu.
Onnittelut että oot maksanu!
Sillä sähköautolla ajaminen on huomattavasti haasteelisempaa ilman että kuulee omaa autoa.(voit laittaa kuulosuojaimet korviin ja testata ite vaikka polttiksella.)
Koko rajottaa siten että kun jo melu häiritsee niin silloin tulee kaupan päälle yliajelevat polttis 8:sit.
KAIKISTA HUVITTAVINTA ON SE, ETTÄ LAVANKOONKIN TEHTIIN MOLEMMILLE LUOKILLE ERI RADAT  :grin:

e Toki sähköautoilijoille toikin kelpaa. Voivat sitten 1/8 kuskit tehä radan sinne mihin hinkua kovasti on.

E2 Toi alue on aivan loistava! Saadaan näkyvyyttä meiden hyvälle harrastukselle. Ainakin ite oon mukana heiluus lapion kaa. Savea vai hiekkaa pohjaksi?
- Kiitos pthim kun valitsit rc-autoilun Lahden seudulla.
« Viimeksi muokattu: 27.05.11 - klo: 21.34 kirjoittanut sponge »
Muista turvaväli! 
 Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

Poissa cornelius

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • Lahden UA
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #38 : 27.05.11 - klo: 22.20 »
Kävin nyt katsomassa tuota aluettakin nopsaan ja kuvaamassa pienen videon.

mitä nyt tulee tuon alueen haittoihin niin semmoiseksi voisi listata tuon polttimolta kantautuvan mallaksen hajun.

Alue vaikutti aidatulta joka on ihan jees juttu.



Video paikasta



"If in a doubt flat out" - Colin McRae

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #39 : 28.05.11 - klo: 00.01 »
Menee aika huvittavaksi tämä. Toisia haittaa koko, toisia melu. Noh.. Kausimaksu lavankoon on onneksi maksettu.
Onnittelut että oot maksanu!
Sillä sähköautolla ajaminen on huomattavasti haasteelisempaa ilman että kuulee omaa autoa.(voit laittaa kuulosuojaimet korviin ja testata ite vaikka polttiksella.)

Tämä on kyllä puhdasta höopöhöpöä.
Jos on vaikea ajaa kun ei omaa autoaan kuule niin sitten tarttee treenata.
Ei tartte monesti sähkökrossarillakaan kisaa ajaessa kuulla pihaustakaan omasta autostaan kun tuppaa olemaan hiljainen...
Saati sitten 64 ratasjaolla oleva turisti... Vielä vähemmän oikeastaan polttista kuulee kun erän aikana radalla pyörii 12 kuskia.
Ei hajuakaan omista äänistä.

Kyllä mäkin olen tuohon törmännyt että yhtäkkiä kun kuuluu mölyä niin ettei omaa autoaan kuule niin tulee hölmö fiilis...
Mutta nyt vuosien aikana on tullut huomattua että aivan se ja sama vaikka oma auto ei pitäisi pienintä pihahdustakaan... Se ei vauhtiin vaikuta tippaakaan.
Mitä enemmän on tullut treenattua, sitä enemmän huomaa miten vähän edes tiedostaa mitä ajaessa tekee.
Sitä vain tuijottaa autoa ja katselee miten se etenee.
Ei edes tiedä tuleeko jossain paikassa jarrutettua kun joku kaveri kyselee millä tavoin ajan missäkin kohdassa.
Paha on vastata oikeastaan mitään, kun ei ajaessa tosiaankaan kiinnitä yhtään huomiota tekemisiin... vielä vähemmän mihinkään auton ääneen.

Polttiskrossin hallikisoissa varsinkaan ei kuule omasta autosta ei sitten niin yhtään mitään.
Korkeintaan suoraan korokkeen alta ajaessa saattaa erottaa oman auton.
Muuten se on täysin kuin ajaisi vaikka korvatulpat päässä sähköautoa... tosin sillä erolla että tuo on kuin ajaisi korvalaput päässä missä kuuluu täysillä puhdasta älämölöä.

En ymmärrä yhtään miksi jotku puhuu puhtaasti omaa napaa tuijottaen siitä miten meteli ärsyttää tai jotain vastaavaa.
Jos toimivaa ratahanketta meinaa pyörittää niin silloin jokin yhtä tai kahta harrastajaa haittaavat asiat ovat puhtaasti toissijaisia asioita.
Ensin kartoitetaan tarve... sen jälkeen mietitään pystyykö sen toteuttamaan...
Sitten tehdään ja sen jälkeen ajetaan.
Mitä laajempaa harrastajakuntaa rata pystyy palvelemaan niin sitä enemmän se ajaa harrastajien asiaa... Sitä enemmän lajin pariin voi saada uusia harrastajia jne.

Täällä on otettu esimerkiksi Salon sähkökrossikisat... No salon rata on polttiksillekin jo vähän ikävän karkea alusta.
Ja tämä johtuu vain talkoovoiman puutteesta.
Itse ajoin viimekesänä lavangon polttisradalla sähkökrossarilla.
Radalla missä polttiksilla ajavat valittelivat radan kunnosta.
Painoin sähköautolla kovempaa kuin moni polttiksella.
Olihan siellä monttua joo, mutta ei sitä irtomoskaa ja paakkua kuten nyt tässä esimerkki salon radassa on.

Ei muutama hassu polttis tee radalle ihmeitä jos vain pintamateriaali on hyvää ja rata saatu hyvin pakattua.
Tästä esimerkiksi Kauhavan polttisrata joka on parin päivän rajun kulutuksen jälkeen edelleen kuin vasta silitetty.

Ja mikäs ihmeen asia siinä huvittaa että lavankoon tehtiin eri radat???
Molemmista tehdään kansainvälisen tason radat ja koko hanke on aika järkyttävän suuri myös rahallisesti.
Puhutaan täysin eri asioista mikäli joku antaa omaa maataan käyttöön radan tekemiselle vs. vauhtikeskus minne tulee F3 rata, mikroautorata, on jo motokrossirata , rallicros rata ja pienoisautoradat...
Ja tosiaan radat tehdään sillä tähtäimellä että näissä on mahdollista järjestää kansainvälisen tasoiset kisat...
Jotenkin niin järkyttävän suuri kontrasti näiden välillä.

Vierestä seuranneena näyttää niinkuin joillain karkais mopo käsistä, vaikka koko homma näytti lähtevän siitä ideasta että on maapläntti minne saatu lupa rakentaa harrasterata.
Nyt pahimmillaan kiukutellaan siitä että rataan on tullut pieni monttu... jonkun auto pitää liian kovaa ääntä omalle korvalle jne.

Kyllä siitä pystyy rakentamaan 1:8 / 1:10 toimivan radan...
Ajetaanhan tampereellakin yhtä ja samaa rataa niin polttis kuin sähköautoillakin.
Sähköt vain kiertävät selvästi pienempää lenkkiä kuin polttikset.

Tuntuu niinkuin suomessa olis totuttu yhtäkkiä liian hyvään...
Heti kun on radassa monttu niin rata on ajokelvoton.
Ei muuta kuin isoon maailmaan ajamaan niin huomaa että ne montut mitkä suomessa ovat olevinaan pahoja, ovat naurettavia ryppyjä siihen nähden mitä monissa maailman isoissa kisoissa rataan ilmaantuu kisan aikana.
300 autoa tahkoaa klo 8-20 kokonaisen viikon... ja taukoamatta.
Eikä rataa todellakaan korjata välissä.

Nyt kiukuttais mikäli pari polttista kävis sillointällöin radalla...
Jos ei EHKÄ hieman isompi radan kuluminen kiukuta niin sitten kiukuttaa ääni...
Ja jos ei vielä sekään kiukuta niin sitten kaverin käyttämä hajuste tai kenties korin väri.

Ottakaa ensin selvää onko tarvetta 1:8 autoille sopivalle radalle... Näyttäis olevan.
Sitten ihmettelette olisiko polttisten aiheuttamasta metelistä haittaa lähimpinä asuville.
Jos ei ole haittaa ja polttiskuskeja on innoissaan lapiot kädessä niin siitä sitten rataa tekemään.

On se kumma että myyrin sisäradalla pystyi ajamaan sähkökasit, 10 krossarit, SC jne... vaikka ne kasikrossarit pitivät niin karmeaa ääntä... SC:t kolis pitkin seiniä ja takatuupit oli vaan niin hitaita... Ja voi hitsi... saatto radalla olla parhaimmillaan samaan aikaan 15 kuskia täysin tasoon katsomatta ja kalustoa jopa 6 erilaista samaan aikaan.

Mutta Lahdessa ei missään nimessä mahdu pari polttiskuskia ajamaan kun hitsivieköön just MUA häiritsee se ääni, tai on kuultava oman auton ääni... (ei parane paljon kisoihin sitten mennä kun selostaja jo peittää isoimman osan autojen äänistä)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #40 : 28.05.11 - klo: 00.09 »
Eikä siinä mitään, mutta kun asiat haittaavat joitain kuskeja yksilötasolla ennenkuin koko rataa on edes sen ihmeemmin suunniteltu.
pthim on kuitenkin pitkälti se henkilö joka näistä asioista päättää... ja ylipäätään päättää minkä tasoinen koko radasta tulee.
Hänen ystävän aluehan nyt on kyseessä.
Hän sen kuitenkin päättää tuleeko siitä vaikkapa ovaali missä ajetaan vain hybridi autoilla alustan ollessa leca soraa.

Poissa cornelius

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • Lahden UA
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #41 : 28.05.11 - klo: 00.21 »
Kai kaiken tuon kirjoittamisen keskellä jota en edes hirveän ajatuksella jaksa edes lukea huomasit että lahdessa/vesivehmaan lentokentän kupeessa on jo olemassa oleva rata.

 Sen radan tapahtumiahan tämäkin ketju alunperin on käsitellyt. En vaan ymmärrä miksi jotkut tahtoisivat rakentaa kokonaan uuden 1:8 autoille tarkoitetun polttisradan, tuo rata joka on olemassa on toukokuussa kuiva, ajokunnossa, siellä on salaojitusta paljon. Iso ajajakoroke sekä ruohomattoa paljon.

Väittäisin että tuota rataa on käyttänyt viimeisien vuosien aikana maksimissaan 10 ihmistä, eikä kaikki edes aktiivisesti.



Mielipiteitä saa ja toki pitääkin esittää, vaikka en hymynaamoja jokaiselle riville pistä niin osa teksteistä voi olla kieli poskessa kirjoitettua, vai onkohan vain murto-osa kieli keskellä suuta kirjoitettua..
"If in a doubt flat out" - Colin McRae

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #42 : 28.05.11 - klo: 00.37 »
Tämä on kyllä puhdasta höopöhöpöä.
Jos on vaikea ajaa kun ei omaa autoaan kuule niin sitten tarttee treenata.
Ei tartte monesti sähkökrossarillakaan kisaa ajaessa kuulla pihaustakaan omasta autostaan kun tuppaa olemaan hiljainen...
Saati sitten 64 ratasjaolla oleva turisti... Vielä vähemmän oikeastaan polttista kuulee kun erän aikana radalla pyörii 12 kuskia.
Ei hajuakaan omista äänistä.
 

No kai nyt polttiskrossikuski onkin tottunut meteliin. Kyllä määkin voin ajaa vaikka onkin pärinää, kunhan vaan kommentoin kun kyseltiin, että vaikuttaako

En ymmärrä yhtään miksi jotku puhuu puhtaasti omaa napaa tuijottaen siitä miten meteli ärsyttää tai jotain vastaavaa.
Jos toimivaa ratahanketta meinaa pyörittää niin silloin jokin yhtä tai kahta harrastajaa haittaavat asiat ovat puhtaasti toissijaisia asioita.
Ensin kartoitetaan tarve... sen jälkeen mietitään pystyykö sen toteuttamaan...
No kun alueella on jo _pelkästään_ polttiksille suunnattu rata jonka toteutuksesta aikanaan käytännössä poistettiin mahdollisuudet sähköautoja varten. Nyt pari vuotta toteutuksen jälkeen onkin todettu, ettei ne valitut pintamateriaalit olekkaan hyvät kisoja varten treenaamiseen. Sähköautoille ei ole lähistöllä minkäännäköistä ajopaikkaa. Kyseisellä 1:8 radallakin tuntuu olevan käyttäjiä vain muutama.

Itse ajoin viimekesänä lavangon polttisradalla sähkökrossarilla.
Radalla missä polttiksilla ajavat valittelivat radan kunnosta.
Painoin sähköautolla kovempaa kuin moni polttiksella.
Olihan siellä monttua joo, mutta ei sitä irtomoskaa ja paakkua kuten nyt tässä esimerkki salon radassa on.
Suurin ongelma noissa 1:8 radoissa on sähköautolle ihan liian korkeat nopeudet jolloin ne röykyt heittää puolet kevyempää ja pienempää autoa ihan erilailla. Salossakaan ei se irtotavara mikään ongelma ollut, vaan se että nopealla ja reikäisellä _suorallakin_ a-finaali kuskit kaatoivat useaan kertaan. Se että radalla voi ajaa ja se että sielä on mitään käytännön järkeä treenata on kaksi ihan eri asiaa.

Ja mikäs ihmeen asia siinä huvittaa että lavankoon tehtiin eri radat???
Molemmista tehdään kansainvälisen tason radat ja koko hanke on aika järkyttävän suuri myös rahallisesti.
Puhutaan täysin eri asioista mikäli joku antaa omaa maataan käyttöön radan tekemiselle vs. vauhtikeskus minne tulee F3 rata, mikroautorata, on jo motokrossirata , rallicros rata ja pienoisautoradat...
Ja tosiaan radat tehdään sillä tähtäimellä että näissä on mahdollista järjestää kansainvälisen tasoiset kisat...
Jotenkin niin järkyttävän suuri kontrasti näiden välillä.
Jos on mahdollisuus tehdä rata palvelemaan  pelkästään 1:10 kokoluokan autoille, niin miksi siitä pitää väkisin tehdä 1:8 autoille ajomahdollisuus, kun niille kuitenkin on ihan täysin oma ratapaikkansa jossa on luvatkin kunnossa.  1:8 ratoja on suomessa muutenkin vähintään tuplaten 1:10 ratoihin nähden.

Vierestä seuranneena näyttää niinkuin joillain karkais mopo käsistä, vaikka koko homma näytti lähtevän siitä ideasta että on maapläntti minne saatu lupa rakentaa harrasterata.
Nyt pahimmillaan kiukutellaan siitä että rataan on tullut pieni monttu... jonkun auto pitää liian kovaa ääntä omalle korvalle jne.
Käsittääkseni tässä  haluttiin selvittää että minkälaiselle radalle olisi pääasiallisesti tilausta?

Kyllä siitä pystyy rakentamaan 1:8 / 1:10 toimivan radan...
Ajetaanhan tampereellakin yhtä ja samaa rataa niin polttis kuin sähköautoillakin.
Sähköt vain kiertävät selvästi pienempää lenkkiä kuin polttikset.
Eihän sielä Tampereellakaan tunnu kaikki haluavan käydä treenaamassa koska rata ei millään tavalla vastaa perinteistä 1:10 krossiautoille tarkoitettua rataa. Jyväskylässäkin rata on vieläkin lyhennyksen jälkeenkin todella erilainen kuin mitä pitäisi olla sähköradan pitäisi olla maailman mittakaavassa. Ainakin jos haluaa treenata tosissaa 1:10 autolla ja jopa ajattelee käyvänsä ulkomailla ajamassa. Kyllähän sielä ajaa ja treenaa kun ei muutakaan ole.

Tuntuu niinkuin suomessa olis totuttu yhtäkkiä liian hyvään...
Heti kun on radassa monttu niin rata on ajokelvoton.
Ei muuta kuin isoon maailmaan ajamaan niin huomaa että ne montut mitkä suomessa ovat olevinaan pahoja, ovat naurettavia ryppyjä siihen nähden mitä monissa maailman isoissa kisoissa rataan ilmaantuu kisan aikana.
300 autoa tahkoaa klo 8-20 kokonaisen viikon... ja taukoamatta.
Eikä rataa todellakaan korjata välissä.
Jos se on iha sama missä kunnossa se rata on, niin eikö sillon voi vaikka tehä paikalliselle hiekkaparkkiselle radan jossa pörrää ympyrää? Ainakaan sähköautoilla, jotka tykkää hajota suhteellisen pienistäkin osumista, ei kiinnosta rikkoa autoa TREENATESSA kun jatkuva hakkaus rikkoo voimansiirtoa ja röykyistä lähteneet volttisarjat katkovat tukivarsia.


Nyt kiukuttais mikäli pari polttista kävis sillointällöin radalla...
Jos ei EHKÄ hieman isompi radan kuluminen kiukuta niin sitten kiukuttaa ääni...
Ja jos ei vielä sekään kiukuta niin sitten kaverin käyttämä hajuste tai kenties korin väri.

Ottakaa ensin selvää onko tarvetta 1:8 autoille sopivalle radalle... Näyttäis olevan.
Sitten ihmettelette olisiko polttisten aiheuttamasta metelistä haittaa lähimpinä asuville.
Jos ei ole haittaa ja polttiskuskeja on innoissaan lapiot kädessä niin siitä sitten rataa tekemään.
Edelleen niille on se ihan oma paikkansa joka on tehty harrastajien omien toiveiden mukaiseksi. Sieläpäin tuntuu enemmän olevan haitaksi ne muut harrastajat.

On se kumma että myyrin sisäradalla pystyi ajamaan sähkökasit, 10 krossarit, SC jne... vaikka ne kasikrossarit pitivät niin karmeaa ääntä... SC:t kolis pitkin seiniä ja takatuupit oli vaan niin hitaita... Ja voi hitsi... saatto radalla olla parhaimmillaan samaan aikaan 15 kuskia täysin tasoon katsomatta ja kalustoa jopa 6 erilaista samaan aikaan.

Mutta Lahdessa ei missään nimessä mahdu pari polttiskuskia ajamaan kun hitsivieköön just MUA häiritsee se ääni, tai on kuultava oman auton ääni... (ei parane paljon kisoihin sitten mennä kun selostaja jo peittää isoimman osan autojen äänistä)

Tähän loppuun ei voi todeta kuin hohhoijaa ja mieti vähän että oliko sulla nyt ihan jotain todellista syytä edes kirjoittaa koko aiheeseen?
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #43 : 28.05.11 - klo: 00.44 »
Eikä siinä mitään, mutta kun asiat haittaavat joitain kuskeja yksilötasolla ennenkuin koko rataa on edes sen ihmeemmin suunniteltu.
pthim on kuitenkin pitkälti se henkilö joka näistä asioista päättää... ja ylipäätään päättää minkä tasoinen koko radasta tulee.
Hänen ystävän aluehan nyt on kyseessä.
Hän sen kuitenkin päättää tuleeko siitä vaikkapa ovaali missä ajetaan vain hybridi autoilla alustan ollessa leca soraa.

No me sentään asutaan lähempänä kuin 100km päässä paikasta, toisin kuin teikäläinen! Jos nyt keskittyisit ihan rauhassa siihen lavangon projetkiin, sieläkin on viel sähköradasta vissiin paljon tekemättä vaikka talvella olikin PELKÄSTÄÄN sähkökrossikuskeja sisäradalla ajamassa.(tietty se sisätila saatto rajaa polttikset pois :tongue:)

Tuntuisi siltä, että 1/10 sähköcrossia kaivataan. Itse en osaa kommentoida siihen, että saisiko rataa tehtyä sekä 1/8 että 1/10 skaalan autoille.

Ja eikös tässä pääasiallinen jehu itse juuri totea että 1:10 radalle tuntuisi olevan kovin tarve.
« Viimeksi muokattu: 28.05.11 - klo: 00.51 kirjoittanut Stilo »
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #44 : 28.05.11 - klo: 00.47 »
Joku mode vois tän rataväännön katkasta johonki ihan omaan aiheeseen ja poistaa tuosta hoken viestistä asti loput, ihan turhaa jauhamista.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #45 : 30.05.11 - klo: 09.17 »
Hoken kanssa ehdottomasti samaa mieltä siitä, että tässä ei kait olla mitään MM rataa rakentamassa joten vois kait harkita jotain kompromissia jotta radalle pääsisi 1:8 ja 1:10.

Ja kyllä ihmettelen jos harrastajilta ei sen vertaa löydy suvaitsevuutta toista alanharrastajaa kohtaan, että polttomoottorin melu on ongelma. Itse harrastin pitkäään polttiksia nyt ollu ehkä 5sähköautoa. Enkä itse ainakaan koe ongelmaksi polttomoottorin ääntä. Son eriasia mitä seudun asukkaat on mieltä, sen mukaanhan se pitää kuitenkin mennä, ettei ajot lopu ennen aikojaan.
Kyosho Inferno MP9e

Poissa cornelius

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • Lahden UA
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #46 : 30.05.11 - klo: 09.41 »
kertokaapa, jos rata jo sijaitsee 16km päässä lahdesta niin eikö sinne ajo 1:8 auton kanssa ole helpompaa kuin tuhlata ajoaikaa talkoissa ja tyytyä kompromissiin 1:10 puristien kanssa riideltyään turhista jutuista. Rakensinko turhaa hiki valuen tuota 1:8 rataa?

 Mikä siinä ei kelpaa? Mun puolestani sinne saa tehdä muutoksia jos on jossain mätää.

Itse näin kärkkäästi kirjoitan koska en todellakaan osallistu mihinkään kompromissi rakennelmaan joka jäisi sitten vaille käyttöä.

Pk seudultakin saa sitten talkoisiin tulla jos on tarve kommentoida asioita.

Aurinkoista päivänjatkoa, täällä sataa vettä.
"If in a doubt flat out" - Colin McRae

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #47 : 30.05.11 - klo: 10.22 »
Miten mun kommentointi mitenkään siihen liittyy että talkoisiin pitäis tulla.

Mun kommentointi liitty täysin tuohon porukan kiukutteluun kuinka joku ärsyttää jne.
Eli kiukuttelua lähinnä puhtaasti omasta navasta, näkemättä kenties kokonaisuutta.

Ja kun nimenomaan kyse ei ole mistään MM... ei EM... eikä edes SM tasoisen radan rakentamisesta.

Lähinnä puhtaasti harrastajien käyttöön tehdystä radasta, mihin paikan tarjoaa harrastajan hyvä ystävä.

JOS radasta olisi tarkoitus tehdä sen tasoinen että siellä järkättäis jopa SM kisat niin sitten homma olis täysin eri... Sillon toki radasta olisi hyvä tehdä puhtaasti jollekin luokalle osoitettu.

Mut hei comoon... meinataanko sinne hommata hyvää savea... liipata se vimpanpäälle kuntoon... iso katettu koroke, varikkoalue, sähkö ja vesipiste jne.


Stilo...
Se nykyinen turffi, asvaltti, mikälie polttisrata on polttiskrossia treenaavalle kuskille aika turha rata vakavaan treenaamiseen... Jos sitä verrataan siihen että sähkökrossarilla treenais radalla mihin on ilmestynyt paikoittain monttuja parin polttiksen aiheuttamana... Sähkökrossarilla hommasta saa kymmenkertaisesti enemmän irti ajaen hieman röykkyisellä savibaanalla, kuin polttiksella alustaa millä ei kisoja ajella.
Turffilla tai asvaltilla toimiva setuppi polttikseen... ei toimi alkuunkaan savella... ja toisinpäin.
Hieman röykkyisen savibaanan setuppi sähkökrossarissa, toimii myös sileällä siedettävästi.
Ja saispahan sillä ehkä hieman röykkyisellä savibaanalla sitten treeniä niitä kisoja ajatellen missä ajettais esim Salossa tai saman kuntoisella radalla. Eli paljon enemmän hyötyä.

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #48 : 30.05.11 - klo: 13.48 »
Jos se olisi tehty 1:10 autolle niin kai sielä silti voisi 1:8 ajaa? Kun on molemmista luokista autot...
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #49 : 30.05.11 - klo: 14.11 »
Niin ei kai siinä ole mitään järkeä että rajataan se vain 1:8 autoille tai 1:10? Kait sitä voi osallistua millä autolla vaan, polttiksiin en ota kantaa. Koska niinkun jo sanoin niin siinä on varmaan paikalliset asukkaat kuunneltava ensin läpi.
Jotkut tuntuu pitävän polttista enempi rataa rikkovana, mutta kyllä esim. 6S akuilla oleva vorza taitaa tehdä paljon pahempaa radalle? Monsteri taas painavampi mutta leveempi rengas ei kaiva niin herkästi syviä uria.
Nää ei ole niin yksiselitteisiä asioita.
Itse olen sitä mieltä että rata ois hyvä olla sellanen että ois auki kaikille ajoneuvoluokille ja koille.



Tuosta vesivehmaan radan kelpaamattomuudesta.
Radassa ei varmasti ole mitään vikaa, käsittääkseni on loistava.

MUTTA

Monet nuoremmat autottomat ei pääse sinne esim. Lahdesta kovinkaan helposti. Kaikkien vanhemmat ei välttämättä viitsi tai kerkeä lähteä pariksi kolmeksi tunniksi istumaan radan reunaan. Sitten on vielä maksu jutut, ei nuorilla koulussa olevilla ole välttämättä rahaa. Verkkopankki tunnuksista puhumattakaan.
Kyosho Inferno MP9e

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #50 : 30.05.11 - klo: 14.42 »
Niin... ei sillä ole mitään väliä kulumiseen mikä siellä on voimanlähteenä.
Auton koko, teho ja ne renkaat siinä ratkaisee.
Eli jos nyt Vorza otetaan esimerkiks niin tottakai se kuluttaa rataa aivan siinä missä polttiskrossarikin... Onhan se lähinnä vain polttiskrossarista tehty sähköversio.

Se jo olemassaoleva rata ei ole loistava kilpaa ajavalle polttiskuskille.
Lähestulkoon täysin turha koska ajoalusta on täysin eri verrattuna kilparatoihin.

Mutta sillä ei tämän suunnitellun radan kanssa tosiaan ole muuta tekemistä kuin lähinnä tuo kun sitä otetaan puheeksi että onhan polttiskuskeille jo hyvä rata, mutta sähkökuskeille tarttis saada rata mikä on pinnaltaan kuin vauvan poski ja ajaessa pitäis kuulla oman sähköauton ääni... tai jokin toisen aiheuttama ääni häiritsee jotain harrastajaa yksilötasolla.
Ei sielläpäin nyt kuitenkaan niin paljon harrastajia ole ettäkö mitään "haittaa" voisi vielä ruveta todelliseksi haitaksi kutsumaan...
Pari polttiskrossikuskia välillä pärräämässä...
Eikä ole mikään ongelma tällöin sopia niiden muutaman kuskin kesken että jaetaan vähän ajovuoroja.

Hämmästelen vain että tosiaan kun kyse on puhtaasti harrastepohjalta tehtävästä radasta niin nämä kuvaillut "ongelmat" ovat suuremmat kuin myyrissä talvella vaikka joka ilta paikalla oli vähintään 30 eri luokkien kuskia samaan aikaan... meteli hallissa kova... vierustoverin pierut hais erilaiselle kuin omat ja joillain oli korikin sitten niin mahottoman ruma.
Kaikki mahtu ajamaan ja "seurustelemaan" muiden harrastajien kanssa.

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #51 : 30.05.11 - klo: 15.43 »
Nyt kun aiheesta oikein innostuttiin, niin minulla olisi itseasiassa vielä yksi mahdollinen paikka HYVIN lähellä Lahden keskustaa, nimittäin Ankkurissa/Niemessä. Meidän firma on isoin vuokralainen yhdessä Niemenkadun kiinteistössä ja tällä hetkellä (ja varmasti myös jatkossakin) kiinteistön takaosassa oleva hiekkakenttä on ihan käyttämättömänä.

Tässä Eniron linkki tuohon kiinteistöön:
http://kartat.eniro.fi/m/amNqR

Tuon kun avaa, niin ei kannata pelästyä, että siellähän on vain kiinteistöjä. Kun mittasuhteet alkaa hahmottumaan, voi todeta että tuon kyseisen kiinteistön takana on aika iso hiekka-alue. Tuossa kuvassa näkyy rekka ja joku auto, mutta liikennöintiä tuolla ei ole juuri yhtään. Korkeintaan tieltä tuohon lastauslaiturille, mutta sivussa oikealla (=kiinteistön takana) on paljon tyhjää tilaa. Mä olen hyvin varma, että mä saisin onnistumaan myös radanrakennuksen sinne!

Siellä tuskin nitroilla ajetaan, vaikkakin kaikki tuon alueen rakennukset on asuttamattomia, eli toimistoja/tehdastiloja. Silti nitrolla ajamisesta voisi tuollaisessa paikassa tulla jo sanomista. Herättääkö tällainen vaihtoehto mitään mietteitä? Paljoa tämän lähemmäksi keskustaa tuskin enää edes pääsisi :)

Tämä vaihtoehto kannattaa heti ottaa selvityksen alle! Sähkökrossirata kaupunkialueella olisi lajin alueellisen kehittämisen kannalta erinomainen veto. Voisitko selvittää kiinteistön omistajalta halukkuuden lähteä tarkastelemaan asiaa yhteistyössä LahUA:n kanssa? Jos valo on vähänkin vihreään vivahtavaa, otetaan porukkapalaveri kasaan.
Tiim Lahti

Poissa sponge

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #52 : 01.06.11 - klo: 20.10 »
Onko mitään neuvotteluja vielä ollut vai onko tilanne edelleen sama?
Muista turvaväli! 
 Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #53 : 02.06.11 - klo: 21.11 »
Peltosavea ei kannata ottaa,sinisavea kylläkin.

Ei vaan juuri päinvastoin keltainen peltosavi on ainut oikea! Sinisavi murenee kuivuttuaan, eikä ime oikeastaan yhtään vettä!

Kun/jos alatte jotain rataa rakentamaan varautukaan vähintään 100 kuorman savitarpeeseen! Lavankoon meni 200 kuormaa ja 50 on tulossa lisää. Myöskään sen muotoileminen ei ole ihan pikkujuttu, joten varautukaan kustannuksiin, jos ei ole ilmaisia koneita ja radan rakentamisesta jotain ymmärtäviä kuskeja. Muotilu vie aikaa ainakin 100h ja viimeistely vähintää toisen mokoman.  Profiili kannattaa myös teetättää jollakin, joka osaa.

Savi saadaan joustavaksi ja pölyämättömäksi suolalla. Meillä sitä meni n. 4000-5000kg aluksi a 500€/t

On turha höpöttää ettei tule kustannuksia! Miettikää rahoitus kuntoon ensin.

Melu on myös todellinen ongelma, toivottavasti ympäristöluvat on kunnossa tuolla "kaverin käyttöön antamalla maalla" Ikävä homma, jos ensin tehdään suurella vaivalla rata, ja sitten yksi valittava naapuri torppaa koko homman.

t: Remppa
Lavangon projektipäällikkö

Kerron mielelläni kokemuksia radanrakentamisesta, jos jotain kiinnostaa. p. 040 5040909
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa jounihi

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #54 : 03.06.11 - klo: 08.55 »
No pitääpä minunkin nyt kirjoittaa kun olen ollut mukana tässä vesivehmaan ratahankkeessa aika paljon.
Faktat:
- Sähkömiehiltä kysyttiin minkälaista rataa/oikaisuja haluatte, kerran taisi joku käydä paikalla katsomassa ja häipyä samoin tein. Pidimme pitkään varauksia oikaisuille ym mutta talkoissa kun ei näkynyt ketään, emme katsoneet tarpeelliseksi tehdä muutoksia.
- Radan pinta valittiin sen helppohoitoisuuden, pitemmän ajokauden, erillaisuuden takia. Totta on että setupit siellä ei auta muilla radoilla, mutta miksi radat pitää olla samanlaisia? Paremmin opitaan säätämään autoa kun ajetaan erilaisilla pinnoilla.
- Talkoissa kävi alkuun jopa 25 ukkoa, rata kun saatiin valmiiksi siellä on käynyt n.5ukkoa
- Tämä on normaali lahtelainen efekti, aina naristaan kun ei ole, sitten kun saadaan jotain niin ei käytetä kun siinä on jotain vikaa.
- Vesivehmaan rataa saa tottakai muuttaa jotka sitä käyttävät ja asioista sovitaan porukalla, ei ole mieltä rakentaa täysin uutta kun valmis on jo olemassa.
- Vesivehmaallekin mahtuisi sähkörata !
- Miksi emme rakenna 1/5 krossi rataa, näitä kuskeja on varmasti enemmän kuin sähkiksiä :wink:
- Itsekin aion tulla taas piakkoin ajamaan kun sain talon jo muuttokuntoon.
- Hienoa on tietenkin jos saatte sähköradan rakennettua keskustan tuntumaan.

Poissa cornelius

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • Lahden UA
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #55 : 03.06.11 - klo: 11.35 »
Sähkökrossaajia on, ainakin pihasuttaajia.

Tänään aamulla kävin kärkkäisellä, rc autoilun mekassa (sensorijohtoa etsin). Siellä huomasin pari isä+poika yhdistelmää joista toinen omisti kyosho kobran ja oli etsiskelemässä sille sopivaa kuljetuspakkia.. ;) Lisäksi yksi uusi "tänään ajamaan" tyyppi poikansa kanssa ja yhteen lazeriin haeskeltiin sopivimpia virtaliittimiä tamiya liitinten tilalle.

Kysyntää siis on, kaksi kolmesta kyseli että missä LAHDESSA voi ajaa, toinen sanoi kyllä tietävänsä vesivehmaan ja kysyi voiko/saako siellä ajaa sähkökrossarilla.

Ehdottaisin että kärkkäiselle esim voisi pistää jonkun sortin lappua jossa tiedotettaisiin että nyt olisi porukka hakemassa paikkaa moiselle. Näin nämä uteliaat jotka eivät ole ehkä saaneet lapioista käsiinsä känsiä vielä eivät luikertelisi paikalta pois vaan tulisivat täyttä tarmoa puhkuen isojen kasojen kimppuun.

Olisiko ehdotuksia ajankohdalle ja paikalle missä kokoonnuttaisiin kasvotusten.
"If in a doubt flat out" - Colin McRae

Poissa sponge

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #56 : 03.06.11 - klo: 13.43 »
Joo toi kuulostaa hyvältä! :smiley:
Mulla tuli mieleen ettei sitä savea siinä radassa niin hirmusesti pidä olla. Kuljetusmatkatkaan ei oo pitkiä sinne.
Jos me ollaan liian  nopeita tätä hanketta käynnisteltäessä voi tulla virheitä, mutta sopivan nopealla vauhdilla intokin pysyy yllä kun jotain tapahtuukin jollain aikavälillä.
Olisko tuolla paikanpäällä parasta kokoontua,se on lähellä keskustaa, sekä voi heti nähdä radan mittasuhteet.

Sähköt tonne varmaan saa kunhan maksetaan Devnetille jotain pientä kuukausikorvausta?
« Viimeksi muokattu: 04.06.11 - klo: 09.34 kirjoittanut sponge »
Muista turvaväli! 
 Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #57 : 04.06.11 - klo: 09.40 »
Totta on että setupit siellä ei auta muilla radoilla, mutta miksi radat pitää olla samanlaisia? Paremmin opitaan säätämään autoa kun ajetaan erilaisilla pinnoilla.

Mitä hyödyttää oppia säätämään autoa alustalle millä ei ajeta yksiäkään kisoja?
Mitä hyödyttää treenata alustalla joka ei vastaa yhtään kisaratojen alustaa???
Sama kun treenais sähköturistia savibaanalla... joo... oppii säätämään auton savelle ja ajamaan savella... Ainut vaan kun kisat ajetaan sitten täysin erilaisella alustalla.

Kisoihin mennessä setuppi ja kuski hukassa, tai sitten pitää reissata paljon savibaanoilla.

Poissa pylvis

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #58 : 04.06.11 - klo: 10.37 »
Totta on että setupit siellä ei auta muilla radoilla, mutta miksi radat pitää olla samanlaisia? Paremmin opitaan säätämään autoa kun ajetaan erilaisilla pinnoilla.

Mitä hyödyttää oppia säätämään autoa alustalle millä ei ajeta yksiäkään kisoja?
Mitä hyödyttää treenata alustalla joka ei vastaa yhtään kisaratojen alustaa???


Mistät tiedät ettei vesivehmaalla-ajeta yhtään kisää ?
ollaan ilmotetty että haluttaisiin pitää finnish open kisot , mutta on ollu melko hiljasta ,
ja kisakalenteria ei ole päivitetty aikoihin.

Poissa cornelius

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • Lahden UA
Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« Vastaus #59 : 04.06.11 - klo: 12.14 »
Totta on että setupit siellä ei auta muilla radoilla, mutta miksi radat pitää olla samanlaisia? Paremmin opitaan säätämään autoa kun ajetaan erilaisilla pinnoilla.

Mitä hyödyttää oppia säätämään autoa alustalle millä ei ajeta yksiäkään kisoja?
Mitä hyödyttää treenata alustalla joka ei vastaa yhtään kisaratojen alustaa???
Sama kun treenais sähköturistia savibaanalla... joo... oppii säätämään auton savelle ja ajamaan savella... Ainut vaan kun kisat ajetaan sitten täysin erilaisella alustalla.

Kisoihin mennessä setuppi ja kuski hukassa, tai sitten pitää reissata paljon savibaanoilla.

 Saahan niitä vääriäkin mielipiteitä olla!

No mutta! Eikös suomessa valiteta että on ihan liian vähän ratoja missä ajaa, nyt sieltä pk seudulta vaan lapionvarteen ja tekemään rataa uusiksi + huoltamaan tarpeen vaatiessa, näin saadaan kisoihinkin uusia harrastajia. Me olemme niin rassukoita ja huonoja noin muutenkin ihmisinä kun emme ymmärrä miten tehdä asiat oikein®​ On ihailtavaa että meistä pidetään huoli, muuten ajautuisimme pahaan jamaan emmekä enää voisi jatkaa varmasti elämää.

 Onneksi nyt on tullut selväksi ettei kannata rataa edes muuttaa vaan matkustaa jonnekin muualle esim lavankoon ajamaan missä on standardit täyttävä krossirata. Isot pojat internetissä on puhuneet että se on täydellinen.

Ehdottaisin seuraavaa, tehtäisiin kyseisestä radasta vaikkapa kopioita ympäri suomen, näin ei olisi enää ongelmia setuppien hakemisessa ja treenaamisessa.

-----------


Sitten asiaan ja sisältöön, koska me nähtäisiin rataprojektin suhteen? Omien ideoiden tuojat on myös tervetulleita niitä toteuttamaan, näppäinten painelu kun ei nosta hikeä otsalla, ellei näitä nyt ihan tosissaan painele tuska rinnassaan..

ps rempalle kiitos asiallisesta lähestymistavasta asiaa.
« Viimeksi muokattu: 04.06.11 - klo: 12.18 kirjoittanut cornelius »
"If in a doubt flat out" - Colin McRae