Niinkun tuolla edellä todettu niin kaksi laturia on helpompi/turvallisempi ratkaisu jos ladataan mahd. nopeasti kahta akkua samaan aikaan.
Turvallisempi kyllä, mutta nopeudessa ei ole mitään eroa. Pienoinen ero saattaa muodostua jos käyttää halpislaturia, joka ei osaa/ tajua balansoida kennokohtaisia eroja jo latauksen alkuvaiheessa, vaan odottaa siihen että ensimmäinen kenno saavuttaa 4,2V jolloin koko latausvirtaa on rajoitettava balansointipuolen purkuvirran tienoille ettei yksi kenno ylilataudu. Fiksut laturit (mm. iCharger ja moni muu) osaavat balansoida jo ensimetreiltä lähtien. iChargerissa tuota balansointitapaa voi vaihtaa monesta eri vaihtoehdosta.
Isoin ongelma on jos kaks akkua on täysin eri jännitteillä niin lopussa kestävä hidas tasaaminen kestää ikuisuuden jos toisen akun kapasiteetista puuttuu vieläpä vaikka 30% tms ja toinen on 2% vaille täynnä.
Jos molemmat akut ovat samanlaiset, ja ne ovat ajossakin olleet sarjaankytkettyinä, niin niissä ei pitäisi olla juurikaan eroa. Tilanne ei eroa mitenkään 2S akusta... Eihän kukaan niitäkään lataa kahdella laturilla 1S kerrallaan, vaan akkupaketin molemmat kennot ladataan sarjassa.
2x2S tapauksessa tuo Hount:n kanta kuulostaisi loogiselta, mutta tuo on muutamaan kertaan todistettu että kipinöintiä ei tapahdu vaikka kytkee melkein tyhjän ja täyden akun rinnakkain. Toki se kytkentä kannattaa jättää tekemättä jos ei oo perehtynyt asiaan todella hyvin. Sarjassa lataus on siis normaali tilanteessa AINOA oikea vaihtoehto, kunhan toin vaan esille että rinnakin pystytään lataamaan jos tilanne sen vaatii ja perehtyy asiaan riittävästi, toki omalla vastuullahan noita adapteri hässäköitä aina käytetään.
Jos kytket täyden ja tyhjän akun rinnakkain, niin kipinöinti on pienin huolista. Mikä on maksimivirta millä akku voi ottaa virtaa vastaan? Tällä virralla se tyhjempi akku tulee ladatuksi. Täydemmän akun virranantokyky on aina suurempi ja täydempi akku saattaa selvitä tuosta operaatiosta ehjänä.
Väärin kytkemällä saa kyllä balanseriportin kärähtämään, mutta ei ole kummoistakaan avaruustiedettä kytkeä johtoja oikein. Ihmettelen vaan kuinka tästä nostetaan hirveä haloo tässä treadissa, kun ei ole milloinkaan tullut mieleen edes että harrastuskäytössä tarvitsisi kahta laturia.
[sarkasmi]Jos tämän tosiaan halusi viedä riittävän pitkälle, niin 6S akun voisi ladata kenno kerrallaan kuudella laturilla. Ja 1/10 krossareissa 2S saddlepackit nyt ainakin kannattaisi ladata kahdella laturilla. Säästäähän siinä ainakin kaksi minuuttia per akku.[/sarkasmi]
- Hount