Kirjoittaja Aihe: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current  (Luettu 58910 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #120 : 04.09.11 - klo: 12.27 »
Noihan voi vaikka siirtää autosta toiseen, toisin kuin ec-liittimiä :)

Mikä estää siirtämästä EC:tä autosta toiseen?

Millä sen EC5 purkaa, eikö liitin lukitu muovikuoreen kun se sinne tökätään..?

Olen jälleen hämmentynyt kommenteista, jotka on sanottu jo keskustelun alussa. EC:n yksi etu on PURETTAVISSA OLEVA. Voisi varmaan lukea ensin perustelut läpi, ennen niiden kommentointia miksi liitin on huono?

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #121 : 04.09.11 - klo: 12.38 »
Oma alkutaipaleeni EC5-liittimen kanssa oli ongelmallinen. Ensimmäisestä viidestä yrityksestäni juottaa johto liittimeen onnistui vain yksi. Käytössä oli Turnigy lipoakun 5mm johto jota esitinailin hieman liikaa ennen sen yhdistämistä liittimeen. Johtohan on jo ennen tinausta niin paksu että se mahtuu vain juuri ja juuri liittimen sisään. Esitinaus ei tainnut juuri helpottaa tätä asiaa. Käytännössä myös joko johto, liitin tai molemmat taisivat päästä hieman viilentymään jolloin johdon työntäminen liittimen sisään ei vaan onnistunut. Nettivideoissahan käytetään yleensä pienempiä johtoja, joka varmasti helpottaa asiaa. 

Pidin hieman taukoa ja yritin parantaa prosessia. Seuraavalla kerralla kaikki menikin putkeen. Seuraavilla säädöillä olikin jo paljon helpompaa:
- puupalikka, johon porattu kolo liittimelle (yhdelle putkelle) ja toinen kolo muovikuorelle
- juotoskynä asetettuna tukijalustalle, kärki kiinni putkessa sitä jatkuvasti kuumentaen
- putken sisälle aluksi pieni nokare tinaa, kun se on täysin sula voi varsinainen tilaus alkaa
- johdon kuumentaminen erillisellä juotospistoolilla ja maltillinen esitinaus

Tekniikkalajihan tämä taitaa olla ja puutteelilla taidoilla ei tule onnistumisia. 5mm johto on silti mielestäni melko ahdas liittimeen ja näillä taidoilla ja välineillä varustettuna juottaminen vaatii yllättävän paljon aikaa. Käytössäni oleva laitteisto muistuttaa hyvin paljon Clasun settiä.

Ei kokemusta Traxxas-liittimistä, pienempien (<=1mm) johdinten osalta kokemusta muutaman sadan juotoksen verran. Sen verran Traxxasia katselin että ahtausongelmia ei taida siellä esiintyä. Jatkan kuitenkin EC5-liitinten parissa.

Kiitokset kommenteista kokeilun jälkeen. Tässä oli hyvä ja täydellinen raportti :-)

Muutama kommentti on paikallaan:

- Johtosi on selvästi jo todella paksu, kun speksin mukainen maksimi on AWG10. TRX:n speksin maksimi on AWG 12 joka siis on pienempi kun jenkkien määritelmä menee näin päin. Eka vastaa 5,26 mm2 ja jälkimmäinen 3,31 mm2. Lisäksi TRX:n tapauksessa johdin on saatava juotettua keskelle lattaa tai se ei mene kauniisti sisälle koteloon. EC:n kohdalla johto on aina oikeassa kohdassa juottamisen jälkeen.

- Puualustaa käyttävä tekniikkasi oli hyvä. Vika on valitettavasti laitteistossa: tuon juottimen teho ei yksinkertaisesti riitä. Oman kokemukseni mukaan noin paksuilla johdoilla 45 W on siinä ja siinä hyvällä kärjellä, johtuen tehtaan esitinan laadusta. Jos kaikki menee johdon esitinauksessa hyvin, niin sun lisäämä tina sulaa sinne johtimien väliin ja kapilaari-ilmiö imee hieman tinaa ylöspäin. Näin johdon alkuperäinen paksuus ei paljoa muutu.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #122 : 04.09.11 - klo: 14.04 »
Nopea video, siitä miten itse olen juottanut johdon liittimeen.
Täytyy vielä tehdä parempi versio kun jaksaa.7

How to solder EC5 connector

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #123 : 04.09.11 - klo: 15.18 »
Loistava video Isonalle! Osat lämmitettiin kunnolla ja liitin lämpimänä kuoreen.

Joku voisi tehdä samanlaisen yhtä isolla johdolla trx:llä pelkällä pöydällä ilman apukäsiä ja postata sen tänne...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa vms

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #124 : 04.09.11 - klo: 16.11 »
Trex-store liitin:



Hobbyking versio aiheesta:



Näistä kahdesta alempi, kartiomallisen lukitusosan sisältävä oli mielestäni helpompi asentaa. Ne taitavat myös olla enemmistössä. Useimmissa videoissa lukitusosan asentaminen tulee esille siinä vaiheessa kun juottamisen jälkeen putkilo työnnetään talttapääruuvarilla muovikuoren sisälle.
Slash 4x4 Monster

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #125 : 04.09.11 - klo: 20.26 »
Noihan voi vaikka siirtää autosta toiseen, toisin kuin ec-liittimiä :)

Mikä estää siirtämästä EC:tä autosta toiseen?

Millä sen EC5 purkaa, eikö liitin lukitu muovikuoreen kun se sinne tökätään..?

Olen jälleen hämmentynyt kommenteista, jotka on sanottu jo keskustelun alussa. EC:n yksi etu on PURETTAVISSA OLEVA. Voisi varmaan lukea ensin perustelut läpi, ennen niiden kommentointia miksi liitin on huono?

Enhän ole missään vaiheessa moittinut liitintä, mielestäni ei vain ole esitetty riittäviä perusteluja sille että vaihtaisin kaikki liittimeni tuommoisiin.. Avaamistakin koitin, en vaan saanut ehjänä EC3 liitintä purettua - lienee omaa kädettömyyttäni osittain ja vastakappaleen puutetta loput..

Millä sen EC5 purkaa, eikö liitin lukitu muovikuoreen kun se sinne tökätään..?

Itse eilen laitoin väärän muovin liittimien päälle.
Laitoin rukarin liittimen päähän, muovin takapää palikan reunaa vasten, pieni napautus kämmenellä rukariin ja liitin napsahti irti.
Ei näkynyt damagea liittimessä eikä muovissa.

Koetin ennen kirjoitustani purkaa EC3 liitintä, joka joskus kiina-akusta leikattu deansin tieltä pois, mutta sitä ei kyllä saanut irtoamaan ainakaan ehjänä..

Käyttäkää siis onnellisina liittimiä joita käytätte, älkää vaan pitäkö niitä mitenkään ylivoimaisen hyvinä verrattuna esim. alan standardiksi muodostuneisiin liittimiin ilman selkeitä faktapohjaisia perusteita.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #126 : 04.09.11 - klo: 21.39 »
Aika kädetöntä toimintaa, jos ei saa edes EC3:sta ehjänä irroitettua :)

Helpoin tapa on laittaa liittimen vastakappale eli urokselle naaras jne. liittimeen ja asettaa liitin vaikka pöydän reunaa vasten ja antaa pieni terävä napaus liittimen vastakappaleelle. Liitin aukeaa ehjänä.

Kuinka paljon virtaa DEANS on speksattu kestämään? Deansin sivuilta sitä ei löytynyt ne on muuten päivittyneet viimeksi about 2003.. 

Huumoria Deansin sivuilta


Kyseessä on "discharger" eli laite, jolla puretaan vaikka akkuja.. Varmasti toimii, mutta onko se paras laite tuohon hommaan :)
« Viimeksi muokattu: 04.09.11 - klo: 21.42 kirjoittanut Bigbear »
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #127 : 04.09.11 - klo: 21.40 »
60A jos oikein muistan.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #128 : 04.09.11 - klo: 21.44 »
60A jos oikein muistan.

Nykyinen kokoonpano ylittää tuon reilusti, joten en edes pystyisi käyttämään kyseistä liitintä. Kuinka monella on yli 60A virrat autoissaan?

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #129 : 04.09.11 - klo: 21.45 »
Aika kädetöntä toimintaa, jos ei saa edes EC3:sta ehjänä irroitettua :)

Helpoin tapa on laittaa liittimen vastakappale eli urokselle naaras jne. liittimeen ja asettaa liitin vaikka pöydän reunaa vasten ja antaa pieni terävä napaus liittimen vastakappaleelle. Liitin aukeaa ehjänä.


No sinäpä se vasta terävä kaveri oletkin, lueppas tuo minun aiempi postaukseni ajatuksella..

Niin, mulla ei ole sitä vastakappaletta laittaa sinne liittimeen ja muut konstit johtivat enempi tai vähempi huonoihin tuloksiin.

Mutta ei, ei kai tässä topicissa ollutkaan kyse siitä olenko minä kädetön vaan siitä onko EC5 maailman paras liitin. Teille ehkä on.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #130 : 04.09.11 - klo: 21.47 »
Bigbear,saahe fluxissahan on vakiona deanssit ja varmasti kulkee jo semonen 100A sieltä liittimen läpi eikä ykskään dean oo sulanu flux omistajilla.ELi se kestää kyllä paljon enemmän.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #131 : 04.09.11 - klo: 21.49 »
Bigbear fluxissahan on vakiona deanssit ja varmasti kulkee jo semonen 100A sieltä liittimen läpi eikä ykskään dean oo sulanu flux omistajilla.ELi se kestää kyllä paljon enemmän.

Sitten speksit on väärät.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #132 : 04.09.11 - klo: 21.52 »
Paljolleko tuo EC5 sitten on speksattu?

Ei ainakaan tuon listauksen mukaan tuommoinen lyhyehkö 5mm putkiliitin kestä sen enempää kuin deans...?

Eiköhän ne kovat anppeerit ole niin hetkellisiä näissä, että mikävaan paitsi tamiyaliitin kestää ne..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #133 : 04.09.11 - klo: 21.54 »
Aika kädetöntä toimintaa, jos ei saa edes EC3:sta ehjänä irroitettua :)

Helpoin tapa on laittaa liittimen vastakappale eli urokselle naaras jne. liittimeen ja asettaa liitin vaikka pöydän reunaa vasten ja antaa pieni terävä napaus liittimen vastakappaleelle. Liitin aukeaa ehjänä.


No sinäpä se vasta terävä kaveri oletkin, lueppas tuo minun aiempi postaukseni ajatuksella..

Niin, mulla ei ole sitä vastakappaletta laittaa sinne liittimeen ja muut konstit johtivat enempi tai vähempi huonoihin tuloksiin.

Mutta ei, ei kai tässä topicissa ollutkaan kyse siitä olenko minä kädetön vaan siitä onko EC5 maailman paras liitin. Teille ehkä on.

Lueppa itse mun viesti uudelleen. Kerroin vain mikä on helpoin tapa tehdä tuo työ. Luultavasti sullakin on joku 3mm kuusiokolo tai vastaava työkalu, joka liittimeen sopii ja napauttamalla homma hoituu. Uros liittimissä toimii ihan sama juttu. EC5:n maailman parhaimmuudesta en tiedä, mutta RC käyttöön se on mainio ja vaivaton valinta kuten EC3:n on.

Deansista voisi sanoa, että aitoa 70luvun tunnelmaa :)

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #134 : 04.09.11 - klo: 22.00 »
Juu, siis kyllä se aukesi mutta enpä uskaltaisi enää luottaa liitinosan pysymiseen muovirungossa, kun "vastakarvaan" sieltä on hakattu kerran ulos.

Eiköhän tämä jo tästä aiheesta riitä, kaivelkaa niitä faktoja pöytään ec:n paremmuudesta esim. virrankeston suhteen tai lopettakaa mainostus.. Deansia jos ei osaa tinata niin on pakko löytää korvaavia konsteja :)

Ja olkoot vaikka 40-luvulta, kun kerran pelaa niin miksi vaihtaa?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #135 : 04.09.11 - klo: 22.00 »
Paljolleko tuo EC5 sitten on speksattu?

Ei ainakaan tuon listauksen mukaan tuommoinen lyhyehkö 5mm putkiliitin kestä sen enempää kuin deans...?

Eiköhän ne kovat anppeerit ole niin hetkellisiä näissä, että mikävaan paitsi tamiyaliitin kestää ne..
EC5 120A Jatkuvaa
EC3 60A Jatkuvaa
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #136 : 04.09.11 - klo: 22.55 »
Juu, siis kyllä se aukesi mutta enpä uskaltaisi enää luottaa liitinosan pysymiseen muovirungossa, kun "vastakarvaan" sieltä on hakattu kerran ulos.

Eiköhän tämä jo tästä aiheesta riitä, kaivelkaa niitä faktoja pöytään ec:n paremmuudesta esim. virrankeston suhteen tai lopettakaa mainostus.. Deansia jos ei osaa tinata niin on pakko löytää korvaavia konsteja :)

Ja olkoot vaikka 40-luvulta, kun kerran pelaa niin miksi vaihtaa?

Eihän sitä sieltä tarvitse hakata ulos, vaan painaa kauniisti. Se lähtee aivan nätisti, eikä mene rikki.
Pakko mennä sen verran taas "väärille urille", että olisi mukava nähdä minkälainen veijari siellä näppäimistön takana oikein naputtelee. Itse en omista EC5-liitintä myyvää kauppaa, mutta halusin kertoa harrastajille paremmasta liittimestä.

Keskustelussa on esitetty ties kuinka monta FAKTAA, tämän paremmuudesta ja veijari itkee niiden puutteesta keskustelussa.

Kyllä: tähän menee paksumpi johdin kuin trx:n.
Kyllä: liittimen jutoksen pinta-ala on suurempi, kuin trx:n
Kyllä: liitin on purettavissa ja käytettävissä uudelleen
Kyllä: valmistaja lupaa suuremman virrankeston

Tuossa on vain pieni osa niistä faktoista, joita täällä on lueteltu. Missään vaiheessa ei ole mainostettu, että "vaihtakaa kaikki näihin liittimiin". Vain fiksu tekee niin, jos kokeilee tuota ja vertaa sitä traxun vastaavaan.

Sulla on todella paha lukihäiriö jos luet tämän keskustelun etkä silti ymmärrä mitä siinä sanotaan.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #137 : 05.09.11 - klo: 01.11 »
Kyllä: Densiin menee vaikka neliömetrin johdin
Kyllä: Deansin juotospinta-ala on suurempi kuin johtojen pinta-ala, eli riittävä
Kyllä: Deans on purettavissa ja käytettävissä uudelleen
Kyllä: Deansiakaan en ole missään autossa sulattanu, enkä moisesta kuullut.

Enkä väitä ettäkö EC olis p*ska, vaan että eihän deansista kannata pois vaihtaa kun ei siinä ole yksinkertasesti yhtään mitään vikaa. :)

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #138 : 05.09.11 - klo: 05.45 »
Haluaisinpa nähdä miten h*vetin helppoa ja hienoa on tota maailman parasta liitintä juottaa sitten kun noissa piuhan päissä roikkuu vaikka 4 kennonen lipo.

Kyllähän yhden johdonpätkän juottaa ihan mitenpäin vaan vaikka katossa olevaan liittimeen.

En ole edelleenkään vakuuttunut.

ps. deans on vieläkin vikaherkin ja ylivoimaisesti huonoin liitin jota olen käyttänyt.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #139 : 05.09.11 - klo: 06.15 »
päivittyneet viimeksi about 2003.. 

Huumoria Deansin sivuilta


Kyseessä on "discharger" eli laite, jolla puretaan vaikka akkuja.. Varmasti toimii, mutta onko se paras laite tuohon hommaan :)
N.10v. Villen silmissä tämä saattaa näyttää huvittavalta, mutta meille se on vain nostalgiaa.
NiCad akkujen aikaan köyhät kuten minä tekivät näitä itse ja rikkaammat ostivat valmiina.
Kyllä: Densiin menee vaikka neliömetrin johdin
Kyllä: Deansin juotospinta-ala on suurempi kuin johtojen pinta-ala, eli riittävä


Näissä "tasa"virroissa johtimen pinta-ala saadaan laskemalla johdon säikeiden kehä yhteen jolloin liittimen kuin liittimen juotospinta-ala jää pieneksi. Puhumattakaan itse liittimen yhdistävistä osista.

En yritä haukkua tässä mitään liitintä, mutta järjen käyttö sallittu. Jos omaat noparin jossa max. 60A niin onko järkeä käyttää suurempaa johtoa kuin 14awg?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #140 : 05.09.11 - klo: 07.03 »
Paljolleko tuo EC5 sitten on speksattu?

Ei ainakaan tuon listauksen mukaan tuommoinen lyhyehkö 5mm putkiliitin kestä sen enempää kuin deans...?

Eiköhän ne kovat anppeerit ole niin hetkellisiä näissä, että mikävaan paitsi tamiyaliitin kestää ne..
EC5 120A Jatkuvaa
EC3 60A Jatkuvaa

Ohhoh, onpa melkoiset speksit. Varmasti on oltava hyvä liitin siis!

Kummaa on vaan se, että tuon edellämainitun listauksen kovin 3mm liitin kestää 30A jatkuvaa ja 5mm:kin "vain" 80A.

Tosin, olen antanut itseni ymmärtää että nuo olisi ihan testattuja lukemia...

Ja mamyllyn, täällä päässä istuu partainen ja leppoisa setä, joka on harrastanut RC-laitteita noin. vuodesta 1986, välillä taukoakin pitäen.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #141 : 05.09.11 - klo: 08.26 »
Haluaisinpa nähdä miten h*vetin helppoa ja hienoa on tota maailman parasta liitintä juottaa sitten kun noissa piuhan päissä roikkuu vaikka 4 kennonen lipo.

Kyllähän yhden johdonpätkän juottaa ihan mitenpäin vaan vaikka katossa olevaan liittimeen.

En ole edelleenkään vakuuttunut.

ps. deans on vieläkin vikaherkin ja ylivoimaisesti huonoin liitin jota olen käyttänyt.

onneksi johdot taipuvat, joten vaikka johdon päässä olisi tiiliskivi, niin juottaminen menee ihan samalla tavalla kuin tuossa mun videossa. Voin kuvailla lisää, kun 4s akut saapuvat.

Tottahan se on, että kaikilla liittimillä saa sähkön kulkemaan, mutta ecx liittimet on vain helppoja juottaa ja käyttää.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #142 : 05.09.11 - klo: 08.30 »
Oma alkutaipaleeni EC5-liittimen kanssa oli ongelmallinen. Ensimmäisestä viidestä yrityksestäni juottaa johto liittimeen onnistui vain yksi. Käytössä oli Turnigy lipoakun 5mm johto jota esitinailin hieman liikaa ennen sen yhdistämistä liittimeen. Johtohan on jo ennen tinausta niin paksu että se mahtuu vain juuri ja juuri liittimen sisään. Esitinaus ei tainnut juuri helpottaa tätä asiaa. Käytännössä myös joko johto, liitin tai molemmat taisivat päästä hieman viilentymään jolloin johdon työntäminen liittimen sisään ei vaan onnistunut. Nettivideoissahan käytetään yleensä pienempiä johtoja, joka varmasti helpottaa asiaa. 

Pidin hieman taukoa ja yritin parantaa prosessia. Seuraavalla kerralla kaikki menikin putkeen. Seuraavilla säädöillä olikin jo paljon helpompaa:
- puupalikka, johon porattu kolo liittimelle (yhdelle putkelle) ja toinen kolo muovikuorelle
- juotoskynä asetettuna tukijalustalle, kärki kiinni putkessa sitä jatkuvasti kuumentaen
- putken sisälle aluksi pieni nokare tinaa, kun se on täysin sula voi varsinainen tilaus alkaa
- johdon kuumentaminen erillisellä juotospistoolilla ja maltillinen esitinaus

Tekniikkalajihan tämä taitaa olla ja puutteelilla taidoilla ei tule onnistumisia. 5mm johto on silti mielestäni melko ahdas liittimeen ja näillä taidoilla ja välineillä varustettuna juottaminen vaatii yllättävän paljon aikaa. Käytössäni oleva laitteisto muistuttaa hyvin paljon Clasun settiä.

Ei kokemusta Traxxas-liittimistä, pienempien (<=1mm) johdinten osalta kokemusta muutaman sadan juotoksen verran. Sen verran Traxxasia katselin että ahtausongelmia ei taida siellä esiintyä. Jatkan kuitenkin EC5-liitinten parissa.

Suurin syy löytyy kalustosta.

30w juotoskynä... eikä tuo pistoolikaan nyt mikään kovin hyvä ole, vaikka ajaa asiansa sentään paremmin kuin kynä jonka voi hylätä samantien.

Kunnollinen juotosasema ja hyvä tina niin juotos tapahtu todella nopeasti ilman tuskailuja.

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #143 : 05.09.11 - klo: 10.09 »
Haluaisinpa nähdä miten h*vetin helppoa ja hienoa on tota maailman parasta liitintä juottaa sitten kun noissa piuhan päissä roikkuu vaikka 4 kennonen lipo.

Kyllähän yhden johdonpätkän juottaa ihan mitenpäin vaan vaikka katossa olevaan liittimeen.

En ole edelleenkään vakuuttunut.

ps. deans on vieläkin vikaherkin ja ylivoimaisesti huonoin liitin jota olen käyttänyt.

Miksi mielestäsi nelikennoisen lipon juottaminen olisi vaikeampaa, kuin kuvan johdon? Kunhan kolvissa on tarpeeksi tehoa, niin tina sulaa nätisti ja johto menee liittimeen aivan samalla tavalla.

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #144 : 05.09.11 - klo: 10.15 »
Kyllä: Densiin menee vaikka neliömetrin johdin
Kyllä: Deansin juotospinta-ala on suurempi kuin johtojen pinta-ala, eli riittävä
Kyllä: Deans on purettavissa ja käytettävissä uudelleen
Kyllä: Deansiakaan en ole missään autossa sulattanu, enkä moisesta kuullut.

Enkä väitä ettäkö EC olis p*ska, vaan että eihän deansista kannata pois vaihtaa kun ei siinä ole yksinkertasesti yhtään mitään vikaa. :)

1) Miten uskot saavasi Deansiin neliömetrin kokoisen johtimen? "Pinnien" väli on aika kapea, joten tuo ei taida onnistua.

2) Jos et tunne sen verran sähkötekniikkaa ettet ymmärrä hienosäikeisten johtimien toimintaa liitoksessa, ei varmaan kannata paljon liitinasioita miettiä.

3) Edelleen voit juottaa kunnolla tuollaisen paksun johtimen kiinni Deansiin kunnolla ja se varmasti sulaa. Toiseksi, eihän sen speksit edes anna periksi isoille virroille eikä sitä ole aikanaan tällaiseen käyttöön suunniteltu.

4) En ole nähnyt käytössä Deansin sulanneen, mutta kuumentuneen reilusti kyllä. Silloin liitintä voidaan kutsua vastukseksi.

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #145 : 05.09.11 - klo: 10.26 »


Eihän sitä sieltä tarvitse hakata ulos, vaan painaa kauniisti. Se lähtee aivan nätisti, eikä mene rikki.
Pakko mennä sen verran taas "väärille urille", että olisi mukava nähdä minkälainen veijari siellä näppäimistön takana oikein naputtelee. Itse en omista EC5-liitintä myyvää kauppaa, mutta halusin kertoa harrastajille paremmasta liittimestä.

Keskustelussa on esitetty ties kuinka monta FAKTAA, tämän paremmuudesta ja veijari itkee niiden puutteesta keskustelussa.

Kyllä: tähän menee paksumpi johdin kuin trx:n.
Kyllä: liittimen jutoksen pinta-ala on suurempi, kuin trx:n
Kyllä: liitin on purettavissa ja käytettävissä uudelleen
Kyllä: valmistaja lupaa suuremman virrankeston

Monellako on vielä tullu vastaan johdin joka ei mahdu trx:ään?
Ootko jollain todennu pinta-alan vaikuttavan suuresti suorituskykyyn verrattuna trx?
Myös deans/trx on purettavissa ja käytettävissä uudelleen
Ei oo tainnu deans/trx liittimetkään sulaa vielä kellään

Mutta, asiasta kolmanteen niin tuli kokeiltua yhtä ec5:sta tuossa viikonloppuna. Enpä vieläkään keksi syitä vaihtaa yli kymmeneen paikkaan tuota liitintä trx:n tilalle.

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #146 : 05.09.11 - klo: 10.42 »


Eihän sitä sieltä tarvitse hakata ulos, vaan painaa kauniisti. Se lähtee aivan nätisti, eikä mene rikki.
Pakko mennä sen verran taas "väärille urille", että olisi mukava nähdä minkälainen veijari siellä näppäimistön takana oikein naputtelee. Itse en omista EC5-liitintä myyvää kauppaa, mutta halusin kertoa harrastajille paremmasta liittimestä.

Keskustelussa on esitetty ties kuinka monta FAKTAA, tämän paremmuudesta ja veijari itkee niiden puutteesta keskustelussa.

Kyllä: tähän menee paksumpi johdin kuin trx:n.
Kyllä: liittimen jutoksen pinta-ala on suurempi, kuin trx:n
Kyllä: liitin on purettavissa ja käytettävissä uudelleen
Kyllä: valmistaja lupaa suuremman virrankeston

Monellako on vielä tullu vastaan johdin joka ei mahdu trx:ään?
Ootko jollain todennu pinta-alan vaikuttavan suuresti suorituskykyyn verrattuna trx?
Myös deans/trx on purettavissa ja käytettävissä uudelleen
Ei oo tainnu deans/trx liittimetkään sulaa vielä kellään

Mutta, asiasta kolmanteen niin tuli kokeiltua yhtä ec5:sta tuossa viikonloppuna. Enpä vieläkään keksi syitä vaihtaa yli kymmeneen paikkaan tuota liitintä trx:n tilalle.

Lue ensin aiemmat kommentit: isoissa akuissa on luonollisesti paksut johdot. Traxulle AWG12 on speksien maksimi ja senkin saa kolvata jo aika tarkasti keskelle lattaa.
Pinta-ala: voi käyttää järkeä ja miettiä, onko pienempi vai suurempi pinta-ala parempi asia? Meneekö vettä enemmän pienen putken vai ison läpi jos sinne virtaa vettä merestä?
Edelleen Deans sulaa, eikä ole tehty näille virroille. Trx:n "kynnet" hajoavat helposti purettaessa.
Deans kuumenee isoilla virroilla. Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa?

Jos et keksi miksi vaihtaa tuotetta parempaan, niin asia on sillä selvä. Toinen ajaa Audilla ja toinen Ladalla. Tämä on aivan samanlainen case, toinen vain haluaa parempaa ja toiselle riittää vähempikin.

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #147 : 05.09.11 - klo: 10.51 »


Lue ensin aiemmat kommentit: isoissa akuissa on luonollisesti paksut johdot. Traxulle AWG12 on speksien maksimi ja senkin saa kolvata jo aika tarkasti keskelle lattaa.
Pinta-ala: voi käyttää järkeä ja miettiä, onko pienempi vai suurempi pinta-ala parempi asia? Meneekö vettä enemmän pienen putken vai ison läpi jos sinne virtaa vettä merestä?
Edelleen Deans sulaa, eikä ole tehty näille virroille. Trx:n "kynnet" hajoavat helposti purettaessa.
Deans kuumenee isoilla virroilla. Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa?

Jos et keksi miksi vaihtaa tuotetta parempaan, niin asia on sillä selvä. Toinen ajaa Audilla ja toinen Ladalla. Tämä on aivan samanlainen case, toinen vain haluaa parempaa ja toiselle riittää vähempikin.
Kyllä nuo johdot tulee yleensä muutenkin laitettua ihan keskelle laattaa :)...
Tottakai siitä teoreettisesti menee enemmän virtaa läpi mitä isompi pinta-ala ymmärrän sen kyllä kun S3 paperit on, mutta oletko ihan käytännön tasolla sen todennu että esim. joku traxxaksen stampede (tai muu vastaava) kiihtyy/kulkee paremmin EC5:llä kuin TRX:n omalla liittimellä? Tuota lienee kohtuu vaikea edes millään kokeilla, pitäis olla täysin samat olosuhteet, kaikissa kennoissa koko mittauksen ajan samat jännitteet, samat lämpötilat jne. Mitään järkyttävän suurta eroa ei yksinkertaisesti voi saavuttaa vaihtamalla trx:n EC5:en.
Eli siinä mielessä Audi/Lada vertaus on aikalailla pielessä koska sen eron kyllä huomaa ihan käytännössä. Oma stampede velineonin motilla kulki ainakin ihan yhtälailla molemmilla liittimillä. Ja jos liitos ei oo tarpeeksi pitävä niin sehän lämpiää samantien, trx ei oo lämmenny kertaakaan yhtään mihinkään.
Viikko sitten tuli siitä hyvä esimerkki kun jouduin ajamaan pedeä vanhalla MHZ radioilla ja matka päätty ojan pohjalle suoraan veteen, no tuon vanhan radion vastarihan on luonnollisesti veden pitävä joka tarkottaa sitä että kaasu oli pohjassa yli puoliminuuttia  kunnes sain sen ylös sieltä ja akun irti.

Liitin oli edelleen normaalin tuntunen(ja ei, liitin ei osunu veteen eli ei jäähdyttäny sitä).

Poissa Falconi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #148 : 05.09.11 - klo: 16.55 »
Itse olen koptereissa käyttänyt deansseja, xt60 ja ec5 liittimiä. Deanssit vaihdoin melkein heti pois kun alkuperäisiä ei saanut ja kopiot olivat niin tiukasti kiinni toisissaan ja liittimestä oli huono ottaa kiinni pois kytkettäessä.

Vaihdoin xt60 joka oli abaut yhtä helppo juottaa ku deanssi, mutta parempi kytkeä ja irroittaa ja ennen kaikkea niitä saa halvalla hobbykingistä.

Sitten uuden kopterihankinnan jälkeen hommasin ec5 kun akkujen johdot olivat jo niin paksuja, etteivät xt60 mahtunut. Kyllä tykästyin täysin ec5:iin, helppo juottaa (mun mielestä helpoin mitä kaksi edellä mainittua liitintä), isot niin saa hyvin kiinni kytkettäessä ja irroittaessa. Ainut miinus on, että maksavat jonkin verran enemmän.

Autoissa olen edelleen käyttänyt xt60 sen takia kun niitä minulla on jonkin verran niin en viitsinyt uusia ostaa. Lisäksi autojen akkujen johdot eivät ole niin paksuja, että viitsisin ec5 "tuhlata" niihin. Jos ei olisi ollut noita xt60 itsellä valmiiksi niin todennäköisesti olisin laittanut autoihin ec3 liittimet.

Nämä siis minun mielipiteitä ja kokemuksia. Eli tiedän nyt näitten kokeilujen perusteella varmasti mikä noista mainituista liittimistä _minun_ mielestä on paras. Ajattelin vaan jakaa tämän kirjoituksen. Veikkaan, että ilman oikosulkuja mikään mainitsemani liitin ei sula käsiin tai hirveätä häviötä synny.
TAMIYA TT-01 -budget drifter?-
TorchE

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #149 : 05.09.11 - klo: 19.55 »
Ottakaahan huomioon kun katsotte noita eri putkiliittimien virrankestoja, että liikkeellä on kahta erilaista putkiliittimen urospuolta. Toisessa urospuolen tappi koostuu halki leikatusta kiinteästä putkesta ja kosketuspinta-ala naaraskappaleeseen on suuri.

Halpismalli puolestaan on tuollainen kuin tässäkin treadissa moneen kertaan postattu Hobbycityn EC5 -liitin. Urosliittimen "jousi" muodostuu kiinteän tapin ympärille prässätystä pienestä useasta luiskasta muodostuvasta osasta joka ei painu välttämättä riittävästi kasaan jolloin eri liittimen puolikkaat yhdistävä pinta-ala muodostuu pelkästään tuosta jousiosan uloimmista osista.

Ostin kerran käytetyt akut täältä forumilta minkä mukana tuli 4mm bullet -> deans adapterit ja edellinen akkujen omistaja oli ajellut ko. akuille 2x2S 1/8 autolla ja noiden putkiliittimien jouset olivat sulaneet poikki koska olivat olleet kosketuksissa akun naaraspuoleen vain pieneltä alalta.

Hyvä: http://www.trex-store.com/images/kuvat/71255.jpg
Huonompi: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/EC5(1).jpg


 - Hount
« Viimeksi muokattu: 05.09.11 - klo: 20.03 kirjoittanut Hount »