Liitteenä kilpailukalenteri kaudelle 2012. Alla hieman perusteluita kalenterin kaveriksi.
Yleisiä ajatuksia ensi kauden ohjelmastaKauden 2012 kalenteri on pyritty rakentamaan siten, että se palvelisi kaikkia mahdollisimman hyvin, päällekkäisiä kisoja Suomen kalenterissa ei ole kuin yksi - EPUA:n LS-5 kisat sekä Jyväskylän M-8 kilpailut.
Kesäsarjojen osalta on pyritty saamaan kisat järkevin välein kalenteriin, mutta siten, ettei kausi alkaisi heti toukokuussa. Tämä sallii paremman valmistautumisen kauteen, ja useita luokkia ajavat ehtivät laittaa kalustonsa kuntoon ilman stressiä. Pakottavana tekijänä on tietysti myös hakijoiden lukumäärä sekä toiveet kisojan ajankohdasta. Uskomme kuitenkin tällaisen kalenterimallin palvelevan paremmin, kuin usein totuttu malli, jossa kesäkausi alkaa pari viikkoa talvikauden jälkeen. Nyt kisat saadaan ajettua aikavälillä toukokuun puoliväli - elokuu.
Syksylle 2012 OSPA hakee C-12/TSM- Pohjoismaidenmestaruuskilpailuja Kiiminkiin.
Huomioikaa, että kalenteriin tulee vielä mahdollisia muutoksia EFRA-kokouksen jälkeen, kun PM-EM ja MM kisat sovitellaan kalenteriin. Siksi elokuulle sekä syyskuunalkuun on jätetty pari vapaata viikonloppua kv-kalenterin kanssa pelaamiseen. Muutokset tulevat todennäköisesti heinä-elokuulle. Myös helmi-maaliskuulle voi tulla muutoksia, kunhan selviää sisä EM:n ajankohta, mikäli ne ajetaan, kun on MM-vuosi Euroopassa.
Tarkemmat ohjeistot kullekkin sarjalle tulevat myöhemmin, josta siis erillisessä topicissa myöhemmin lisää.
Lajiryhmä toivoo - ja on enemmän kuin suositus, että JOKAISESTA kilpailun kaudelle 2012 saaneesta seurasta vähintään 1 henkilö osallistuu päätoimitsijakoulutukseen lokakuussa. Aiheesta toisaalla lisää.
Pienoisautoilun lajiryhmä pidättää oikeuden muutoksen tekemiseen kauden 2012 kalenterin suhteen.C-12 SM-sarjaYhdessä luokkayhteyshenkilön kanssa lajiryhmä päätti eriyttää C-12/CS-12 luokan erilliseen SM-sarjaan, jotta radat ja profiilit saadaan rakennettua paremmin luokalle sopivaksi, myös pito muodostuu luokan hengen mukaisesti paremmaksi, kun radalla ei ajeta touringautoilla samana päivänä. Näin myös FTT-sarjan kisoissa saadaan radalle touringluokkaan sopivammat avoimet profiilit. Sarja kattaa 4 osakilpailua, joista kolmen (3) parhaan kisan pisteet lasketaan SM-pisteisiin.
Myös muita pakottavia syitä muutokseen on ollut, kuten kasvavat osallistujamäärät talven FTT-kisoissa, minkä vuoksi kilpailuissa erien määrä kasvoi jo viime talvena siihen rajalle, että joko alkueriä tai treeniä olisi vähennettävä, jotta kaikki "normiformaatin" mukainen mahtuisi kisapäivälle - ja silti päivät olisivat venyneet 13-14h mittaisiksi.
Poikkeuksia kuitenkin on - Oulun FTT - jossa ajetaan tutuksi tulleella formaatilla eli lauantaina C-luokat ja TSS-10, sunnuntaina TSP- ja TSM-10. Profiilia muutetaan tarvittaessa viimekauden malliin sunnuntaiksi. Perusteena "combokisalle" on totuttu selkeästi pienempi osallistujamäärä, joka sallii kaikkien luokkien mahduttamisen samalle viikolle.
FinTrack TourTalven ja kesän kestävä FTT-sarja on 6 kisan mittainen, talvella ja kesällä molemmissa 3 kisaa.
Kaudelle 2013 on tavoitteena saada talvisarjasta ylivuotinen, jolloin kausi alkaisi marras-joulukuussa ja koostuisi 4 talvikauden kisasta ja kolmesta kesäkisasta. Asia on vireillä ja tuohon saadaa päätös syksyn aikana. Tälle kaudelle ylivuotisuus tulisi liian nopeasti, joten kisoja ajetaan kolme. Myöskään hakijoita ei ole ollut enempää siten, että kaikille luokille saataisiin järjestäjä myös kesän kisoihin.
Kauden 2012 kisat ovat talvella aiempia vuosia totutusta väljemmin, joka sallii kerhokilpailujen järjestämisen ja uusien kuskien mukaan värväämisen, sekä tietysti kv-kisoja kiertävät kuljettajat voivat helpommin ajaa Suomen kilpailuja ja jopa koko sarjan.
MaastosarjaSähkökrossiautojen SM-sarja jatkuu perinteisellä formaatilla koostuen neljästä (4) kilpailusta, joista kolmen (3) parhaan pisteet huomioidaan SM-sijoituksia jaettaessa. Sarja alkaa "vasta" kesäkuun puolivälissä Vaasasta, toisena osakilpailuna Joensuu uutena ratana, kolmas osakilpailu on Oulussa - kilpailu pyritään ajamaan yhdistettynä PM-/SM-kilpailuna. Sarjan viimeinen kilpailu ajetaan PKSRCA:n uudella ensi kesäksi valmistuvalla krossiradalla.
M-8Polttiskrossisarja jatkuu perinteisellä formaatilla koostuen neljästä (4) kisasta, joista kolmen (3) parhaan kisan pisteet huomioidaan SM-sijoituksiin. Kausi alkaa Kauhavalta, jatkuu Turussa, josta siirrytään Jyväskylän kautta päätöskisaan PKSRCA:n radalle. Turun kisa on aikataulullisista syistä merkattu sunnuntaille 10.6. koska Laukaan FTT-kisan ajankohta on kunnassa pidettävän tapahtuman vuoksi 9.6. "lukittu" eikä muita vapaita viikonloppuna ole.
Gas Power TourRatapolttissarja koostuu myös perinteisestä 4 kisan sarjasta. Kausi alkaa Kuusankoskelta toukokuussa, jatkuu Uudenkaupungin uusitulla radalla heinäkuussa, josta siirrytään Kouvolaan ja sieltä Hyvinkäälle. On keskusteltu C-8 luokan nostamisesta kansalliseksi luokaksi takaisin, ajopäivänä sama kuin TP-10.
LS-5 + GT-8LS-5 luokan SM-sarja koostuu muiden kesäsarjojen tapaan neljästä (4) kisasta. Kausi alkaa tuplakisalla kesäkuun lopussa EPUA:n kisalla, eli lauantaina ajetaan sarjan ensimmäinen osakilpailu ja heti sunnuntaina toinen kisa.
Sarja jatkuu Gas Power touring yhteydessä Kouvolassa sunnuntaina. Samaan tapaan toimitaan Hyvinkään osakilpailussa elokuun lopulla.
Revisiohistoria:
edit1: lisätietoa FTT- ja C-12 sarjan Oulun osakilpailua koskien.
edit2: FTT-sarjan pistelasku (5/6) poistettu, tarkennetaan myöhemmin.
edit3: lisätty kalenteri 2012, jossa mukana 2012 vuoden alustavasti sovitut WinterJumps-kisat
edit4: versio 2.0 kalenterista lisätty 29.11.2011 klo 19.03
edit5: VERSIO 2.2
edit6: versio 2.3; PKSRCA M-8 kisa aikaisemmin, samoin M-10 kisa siirtyy aiemmaksi, M-8 EM on muutettu EFRA:n toimesta viikolla myöhemmäksi kokouksessa sovitusta, PKSRCA kansallinen LS-5 kisa lisätty kesäkuulle.
EFRA-kalenteri:http://news.efra.ws/fileadmin/news/2011/11/Calendar_2012_v5.pdf