Polttisluokkiin, etenkin TP-10:iin on tehty sääntömuutoksia kesälle 2004. Muutokset johtuvat EFRA:n sääntömuutoksista. Muutokset hyväksyttiin lajiryhmän kokouksessa allekirjoittaneen esityksen mukaisesti. Sääntömuutokset tullaan julkaisemaan AKK:n jäsenlehdessä mutta päätin laittaa polttisten säännöt myöskin tälle foorumille. Laitan polttissäännöt esille myöskin Riihimäen ja Laukaan sisäkisoissa.
TP-10:n osalta koriin tehtävien reikien max kokoa on kasvatettu ja paino mitataan transponderin kanssa (on kyseessä sitten personalponderi tai järjestäjän jakama malli).
EFRA muutti myös seuraavia sääntöjä joita EI OTETA meillä käyttöön; insboxin käyttö ei ole enää pakollista mutta EFRA -tyyppihyväksytyn äänenvaimentimen käyttäminen on pakollista. EFRA julkaisee kevään aikana korilistan jota meillä ei oteta käyttöön myöhäisen julkaisuajankohdan vuoksi.
M-8:ssa palataan takaisin "vanhaan" painosääntöön, ei siis erillistä painosääntöä personalponderia käyttäville.
3.4. POLTTOMOOTTORIAUTOT 1/10, 1/8
3.4.1. KILPAILULUOKAT
SM-luokat:
TP-10 Touring Saloon kori, mittakaava 1/10
- 4wd, max 2,11 ksm moottorilla
M-8 Offroad maastoautot, mittakaava 1/8
- 4wd (2wd), max 3,5 ksm moottorilla
Teknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevia EFRA:n mitta- ja painosääntöjä, paitsi mikäli erikseen on mainittu poikkeus luokan säännöissä.
3.4.2. KORI
TP-10: Esikuvan mukainen, ratakilpailuissa käytetty (FIA Class 1 ja 2, BTCC, DTC, Sport2000 ja vastaavat, ei lokasuojiltaan levitetty luokka), vähintään 4 paikkainen henkilöauton kori. Korin on oltava yksiosainen tyhjiömuovattu muovikori. Tuulilasia ei saa poistaa mutta sallittu on yksi jäähdytysaukko jonka maksimi halkaisija on 50mm. Etummaiset sivuikkunat ja takaikkunan saa poistaa, tuulilasin ja muitten ikkunoiden pitää olla läpinäkyvät. Koriin saa leikata aukot; polttoainetankin täyttöaukolle (max 50mm), tankkausaukon keskipisteen täytyy olla polttoainetankin korkin keskipisteen kohdalla ylhäältäpäin katsottuna sekä lisäksi tankkausaukon ja tuulilasissa olevan jäähdytysaukon väli saa olla min 5mm, moottorin hehkutulpalle (max 35mm), kaasuttimen neulalle (max 10mm), antenniputkelle (max 10mm) sekä äänenvaimentimen ulostuloputkelle. Korin ulkoisen näyttävyyden säilyttämiseksi aukkojen tulisi olla mahdollisimman pieniä. Koriin pitää jättää takapuskuri (korkeus maasta max 50mm mitattuna 10mm maavaralla) sekä realistisesti maalatut (tai tarra) takavalot. Turvakaaren ja rungon turvapuskuri on oltava korin peitossa. Äänenvaimentimen ulostuloputki saa tulla ulos korin kyljestä.
M-8: Prototyyppi-, C-ryhmä- ja formulakorit kielletty. Korin ei tarvitse peittää pyöriä ja muutkin osat voivat olla osittain näkyvissä. Kuvitteellinen buggy –tyyppinen esikuva riittää eli auto joka voisi olla olemassa.
3.4.3. AUTON MITAT
TP-10: Autoissa saa olla takaspoileri mikäli myöskin esikuvassa on, lisäksi takaspoilerin tulee sijaita alkuperäisessä paikassa. Takaspoilerin sivulevyt saa lisätä mutta niiden pitää olla esikuvan kaltaisia. Esikuvan mukaisen takaspoilerin kaaripituutta saa jatkaa (max 5mm) läpinäkyvällä lisäkkeellä. Takaspoileri, lisäke tai sivulevyt eivät saa ulottua auton kattolinjan yläpuolelle.
- pituus 360 – 460mm (ml. takaspoileri)
- leveys 170 – 200mm (ilman koria)
175 – 205mm (korin kanssa)
- akseliväli 230 – 270mm
- korkeus 120 – 175mm (pl antenni), (mitattuna 10mm maavaralla)
- takaspoilerin
- jänne max 50mm (+ max 5mm gurney strip)
- leveys 125 – 200mm
- sivulevyt 35 x 50mm
- takaylitys max 10mm
- paino min 1700g (tankki tyhjänä / transponderin kanssa)
- renkaan leveys
- eturenkaat max 26mm
- takarenkaat max 30mm
- renkaan halkaisija
- eturenkaat max 75mm
- takarenkaat max 80mm
- vanteen halkaisija 46 – 51mm
M-8
- pituus max 730mm
- leveys max 310mm
- akseliväli 270 – 330mm
- korkeus max 250mm (pl antenni)
- takaspoilerin
- jänne max 77mm
- leveys max 217mm
- maksimikulma 45ast
- paino min 3000g (4wd) (tankki tyhjänä / ilman kier.lask.ponderia)
min 2500g (2wd) (tankki tyhjänä / ilman kier.lask.ponderia)
- renkaan halkaisija 75 – 120mm
3.4.4. MOOTTORI
Hehkutulppa sytytteinen kaksitahtinen polttomoottori
TP-10
- moottorin tuumakoko max .12Cu.In.
- iskutilavuus max 2,11ksm
- iskunpituus ei rajoitettu
- pakoportin korkeus ei rajoitettu
- kampiakselin huuhteluporaus max 7,00mm
- kaasuttimen kurkun halkaisija max 5,50mm (kapeimmasta kohdasta)
Moottorin on täytettävä EFRA –luokitussääntö (tarkemmin EFRA –sääntökirjassa).
M-8
- moottorin tuumakoko max .21Cu.In.
- iskutilavuus max 3,50ksm
3.4.5. ÄÄNENVAIMENNUS
TP-10 –autoissa vaaditaan imuäänenvaimennin (INS-BOX) ja kaksikammioinen pakoäänenvaimennin jossa ulostuloaukon halkaisija max 5,20mm ja ulostuloputken pituus min 10,00mm. Pakokaasujen ulostuloputken on oltava suunnattu vaakatasosta alaspäin. Imuäänenvaimennin ja pakoäänenvaimennin on oltava siten asennettuna ja toimivana että äänen kokonaisvoimakkuus 80dB (A) ei ylity mittauksessa (10m etäisyydeltä / 1m korkeudelta).
M-8 –autoissa on oltava EFRA (tai IFMAR / FEMCA / ROAR) -luokiteltu pakoäänenvaimennin, imuäänenvaimennin (INS-BOX) on suositeltava. EFRA –luokitusmerkintä on oltava merkittynä pysyvällä tavalla pakoäänenvaimentimeen. Äänenvaimentimen ulostuloputkea ei saa lyhentää eikä jatkaa. Pakokaasujen ulostuloputken on oltava suunnattu vaakatasosta alaspäin. Pakoäänenvaimennin on oltava siten asennettuna ja toimivana että äänen kokonaisvoimakkuus 82dB (A) ei ylity mittauksessa (10m etäisyydeltä / 1m korkeudelta).
3.4.6. POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ
TP-10 –autoissa polttoainejärjestelmän (tankki, letkut ja suodattimet) suurin sallittu tilavuus on enintään 75,0 kuutiosenttimetriä. Polttoaine saa sisältää vain metanolia, nitrometaania ja valinnaisia öljyjä. Polttoaineen ominaispaino saa olla enintään 0,87 (mikä vastaa normaaleilla öljyillä nitrometaanipitoisuutta 16%) Nitromax-16 -–ominaispainomittarilla mitattuna.
M-8 –autoissa polttoainejärjestelmän (tankki, letkut ja suodattimet) suurin sallittu tilavuus on enintään 125,0 kuutiosenttimetriä. Polttoaine saa sisältää vain metanolia, nitrometaania ja valinnaisia öljyjä. Polttoaineen ominaispaino saa olla enintään 0,91 (mikä vastaa normaaleilla öljyillä nitrometaanipitoisuutta 25%) Nitromax-25 –ominaispainomittarilla mitattuna.
3.4.7. MUUT RAKENNEMÄÄRÄYKSET
Autoissa on oltava toimivat jarrut ja kytkin joka irroittaa moottorin voimansiirron. Etupuskuri on pakollinen ja sen tulee olla joustavasta materiaalista tehty. Metallista (jäykkää) antennia ei saa käyttää. Elektroniset ajamisen apulaitteet (gyro-ohjaus, aktiivijousitus, luistonesto, tms) on kielletty.
TP-10 –autoissa etupuskuri tulee olla vähintään rungon levyinen eikä saa ulottua korin ulkopuolelle. Pyörän kiinnityspulttien on oltava vanteen sivulinjan sisällä. Renkaiden pitää olla väritykseltään mustat (koko ja nimimerkintöjä lukuunottamatta). Max 2-vaihteinen vaihteisto sallittu.
3.4.8. AJOAJAT JA AJOKAAVIO
Alkuerien pituus on yleensä 5 minuuttia, osafinaalien 10 – 20 minuuttia ja A-finaalin 20 – 45 minuuttia. Kilpailusta ja osallistujamäärästä riippuen sovelletaan TP-10 –luokassa polttomoottori- tai ratasähköautojen ajokaavioita ja M-8 –luokassa EFRA 1/8 –maastoajokaaviota.