Kirjoittaja Aihe: Yleinen viritys keskustelu.  (Luettu 4627 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« : 01.04.04 - klo: 20.26 »
Eli täällä voi keskustella kaiken laisesta säädöstä sun muusta.

Tarvitsisin apua ku mun auto alko jotenki ihmeellisesti pyöriä tyhjää ku tulin hypysty alas eli se ei ota renkaisiin minkään laista kontaktia eli onko rattaat kenties kuluneet?

EDITOITU

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #1 : 01.04.04 - klo: 20.51 »
Ei sovi. Noparin moottorirajoitus on 20 lankainen ja moottori, jota havittelet on 12 lankainen eli nopari päästää toimintasavut pihalle hetkessä.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #2 : 01.04.04 - klo: 20.54 »
Miten ne nopari ja moottori jutut oikee menee ku luulin et ne menee nii ku siin noparin tiedois luki et kestää max. 20t koneit?
nii se moottori on 12 nii ajattelin et se toimii. No muita ehdotuksia?

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #3 : 01.04.04 - klo: 20.55 »
Niin, sun pitää ostaa tuommoselle noparille yli 20-lankanen kone. Ei alle.
Taas kehissä.. ;)

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #4 : 01.04.04 - klo: 21.05 »
No mistä saa niin pieniä lukuja sietäviä nopareita tai niin suuria lukuja sisältäviä moottoreita?

Poissa ade

  • Jäsen
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #5 : 01.04.04 - klo: 21.09 »
Tuolta mun kotisivuilta näet joitain vinkkejä, ja että mitä minä olen omaan Ultimaani pistänyt: http://www.angelfire.com/trek/atenmesta , tosin sivut vielä pikkaisen kesken...  :|

Poissa Valdemar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #6 : 01.04.04 - klo: 21.23 »
Tälläin nämä moottori ja lanka jutut menevät:

Esim nopari joka kestää 20t siihen ei kannata kytkeä alle 20t konetta eli mottia jonka kyljessä lukee esim 17t

Eli luvut ovat käänteisiä mitä pienempi numeo motissa no sitä "kireämpi" se on, ja sitä kestävemmän noparin tervitset.

Esim. Haluat motin jossa on 17t tarvitset noparin joka kestää yli eli alle 17t esim noparin joka kestää 17-12t. Ylsinkertaista.

Mutta samaan tahtiin kun motissa numero pienenee niin vääntö vähenee, eli tarvitset pienemmän pinjonin. Koska motti joka kiertää 45000 kierrosta minuutissa ei vältämättä väännä kunnolla.

Pinjonin vaihtaminen vaikutta seuraavalla tavalla:
- pienempi = Lisä kiihtyvyyttä, mutta pienentää huippu nopeutta.
- isompi kiihtyy hitaammin huippu nopeus on suurempi.

Kireämpi motti pienempi pinjoni
Laiskempaan mottin isompi pinjoni

Syy miksi pinjonia pitää vaihtaa on siinä että välitys käy liian raskaaksi motille ja motti kuumenee ja voi jopa kärähtää.

Itselläni on ultimassa 20t kestävä nopari ja 21t motti. Välitys on vakio eli en ole pinjonia vaihtanut koska ero vanhaan moottoriin on 7-6t.

Minulta löytyy myös 13t motti jota kokeilin vakiovälityksillä, auto kulki aika hitaasti vaikka motissa oli tehoja enemmän kun alkuperäisessä. Muta välitys oli huono joten motti ei jaksanut vääntää, eli jos haluisin ottaa käyttöön 13t mottini olisi minun hankittava uusi nopari ja pienempiä pinjoneita.

Tässä näin lyhyesti ja karkeasti kerrottuna akun ja renkaiden välisestä maailmasta.  :D
Team crushermania

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #7 : 02.04.04 - klo: 15.12 »
Minkäs lainen motti sulla on valdemar tarkotan nyt merkkiä ja mallia onko hyväkin ja paljon hintaa. Onko sun nopari Duratrax sen tiedot ovat hiukan tommosia.

Ps. Kiitos vastauksista tähän mennessä paljon on ollut apua!  8)

Poissa Valdemar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #8 : 02.04.04 - klo: 15.56 »
Nopeudensädin on joku Eco? Ja motti on Kyoshon Kspiid 21t. Eli ei mikään tykki! Tuolla on kuva http://www.geocities.com/ultima_racing/Bzzzzzz0005.JPG  Osoite pitää kopioida osoiteriville koska muuten se ei toimi.  :?

Motin ostin hätäpäissäni kun oli van pakko saada nopeasti, eli motissa ei ole avattavaa päätyä. Ei ole myöskään Xspiid sarjan stok moottoreissa! (liukulaakeroidut)

Avattava pääty on siitä hyvä että motin voi purkaa osiksi ja kollektorin voi putsata, niistä mustista raidoista joita syntyy ajaessa.  Kollektori on se osa jonka kautta hiilet syöttävät sähköä käämeille.

Eli kun valitset moottoria niin suosittelen sellaista minkä pystyy purkamaan, mutta jos et osaa tai jaksa säätää ennakkoa niin osta tavallinen motti niin ei tarvitse pähkäillä ennakon kanssa.

Joka tapauksessa kannattaa ostaa kunnollinen nopari vaikka ei ostaisikaan heti ensimmäiseksi tehokasta mottia. Nimittäin jos tekee mieli myöhemmin vaihtaa tehokkaampi kone niin ei tarvitse uutta noparia. Muut kokeneemmat voivat sitten suositella hyvää noparia.  :wink:

Edit: Nopari maksoi 60e ja kestää vain 20t moottoria, ultiman vakio motti on 28t. Eli ei millekkään teho motille.  :|
Team crushermania

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #9 : 02.04.04 - klo: 16.16 »
Tästäkin saattaa olla apua!
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=5640
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Valdemar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #10 : 02.04.04 - klo: 16.20 »
http://www.rcpiste.pp.fi/ Tuossa on Rc pisteen koti sivut, sinne menet ja valitset kohdan "Säätimet" Niin löytyy joitakin.

"M´troniks - M.sonik 3 Tempo" On ulkonäöltään saman näköinen ja hinnaltaan kun mun nopari mutta kestää 12t motteja. Ja sitä suositellaan aloitteljoille. Mutta ei ole kokemuksia siitä, jos jollakin on niin kertoo sitten että onko hyvä.  :)
Team crushermania

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #11 : 02.04.04 - klo: 16.27 »
Itse suosittelen ostamaan heti ensiksi kunnon noparin itteni auto oli pitkään todella ali tehoinen ennen kun ostin ton uuden noparin ennen toimi noparina Robben 13t kestävä pakillinen nyt on Tekin G10 ei moottori rajotusta niin johan alko kone kulkee todella paljon kovempaa ja rajummin kun ennen.  

Tossa nykynen nopari http://koti.phnet.fi/lassi/rc-tavaraa/uus_nopari/nopari1.jpg

Tossa entinen josta ei tehoa juuri irronnut http://koti.phnet.fi/lassi/Traxxas_Stampede/Stampede_elektronisella_noparilla.jpg

Sonic tempo on ihan hyvä peli alottelijalle kaverilta meni siitä jarru ja yheltä kasisalilla hajos se mystisesti. Mutta muuten ihan jees peli. Jarrussa ollu vähän outoja ongelmii valilla jarruttaa valilla ei.

Poissa Valdemar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #12 : 02.04.04 - klo: 17.54 »
Öööh miten nopari vaikuttaa moottorin maksimi kierrokseen? Mulla kun laittaa kaasun pohjaan ja kuuntelee kuulee saman äänen kun kytkis motin suoraan akkuun. Olet näköjään vähän lisäillyt akkuja.  :wink:

Edit: Noparista olen samaa mieltä, heti aluksi joku erittäin hyvä ellei täydellinen.  :mrgreen:
Team crushermania

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #13 : 02.04.04 - klo: 19.45 »
Nooh en itekkaan tienny sen tuovan tehoo mutta ennen just suti ja kiihty pirun hiljaa vaikka oli 8.4v ja välitykset niin hiljaset ett auto meni just 25km/h ehkä. ja sitt kun ostin ton rajotuksettoman niin auto meni niin pirusti että vaikka laitoin puolet pidemmät välitykset kun ennen ja varmaan ylikin niin auto sutii vaan eikä toss kulku puoles oo oikein mitään rajaa.

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #14 : 02.04.04 - klo: 20.21 »
Sain uuden kopan ja aloin ny maalaa sitä siitä tulee musta missä metallin siniset liekit katossa konepellissä ja sivuilla. Sitten sain taakse kuulalaakerit paitsi en osaa asentaa niitä ku ei oo hajuakaan mihin ne menee?

Poissa Valdemar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #15 : 02.04.04 - klo: 22.17 »
Speeder:
Irroita takarengas/irroita se osa jonka läpi renkaan tappi menee se missä rengas oli kiinni/katso osan sisään ja totea jotain.  :wink:  Eli ne laakerit on siellä. Mikä auto sulla on Ultima ST vai RB? Ja eikö sulla pitäis olla manuaali?

Lassi:
No tähän en kyllä usko, mutta olisko noparissa joku systeemi joka hakkais virtaa ylöspäin? Niin kuin jotkut laturit tekee. Ellei halvemat sitten jotenkin rajoita virtaa, epätodennäköistä.   :?
Team crushermania

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #16 : 02.04.04 - klo: 22.22 »
No toi Robbe oli aikamoinen mopo ton virran läpiviennis päästää läpi hetkellistä vain 40A ja toi G10 päästää kai jotain 500A paikkeilla. Jatkuvaakin varmaan aika moninkertaisesti robbeen verrattuna. Niin paljon on tehoa tullu. Että kaveritkin luuli ett on eri auto :)

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #17 : 02.04.04 - klo: 22.22 »
Halvempien nopareiden sisäinen resistanssi on suurempi kuin kalliimpien, ainakin yleisesti ottaen. Kovin suurta eroa ei kuitenkaan pitäisi olla.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #18 : 02.04.04 - klo: 22.57 »
Jukka, laitappa tohon sun
Team *keksi jotain nasevaa tähän* Racing
Niin
Team Banjo Racing  :mrgreen:
Ei muuta :D

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #19 : 02.04.04 - klo: 23.01 »
Joo mulla on ST mutta huomasin että ne mun laakerit ovat liian pienet ne ei yletä reunoihin ja hölskyy. (en sitte tiiä kuuluuko ne niin)

Poissa Valdemar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #20 : 03.04.04 - klo: 08.59 »
Harmi kun ei nytten ole mulla digikameraa niin olisin napannut sulle kuvan laakeripesästä. Mutta jos ne laakerit ei sovi sinne niin ota se laakeripesä irti ja mene liikkeeseen palauta vanhat laakerit ja osta uudet tilalle. Kyllä ne varmaan vaihtaa ne...  

Onko Ultima STeessä sitten isommat laakerit? RBeen takalaakerit on ulkomitaltaan 10 ja sisältä 5mm korkeus on noin 4mm

Et kai ostanut samanlaisia laakereita taakse millasii on edessä? Ultima RBeessä ainakin ne on erillaisia, en sitten tiedä STeestä?

Mutta ota laakeri pesä mukaan ja mene liikkeeseen vaihtamaan se sopiviin.  :)
Team crushermania

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #21 : 03.04.04 - klo: 10.52 »
Joo eri kokoset on ultimassa eessä ja takaa. Kaydään vahtamass ne iskän kaa.
Tän jälkee ei enää ikinä osteta turun askartelukeskuksesta mitään siellä on kalliit hinnat ja se myyjä on niin tunari.

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #22 : 03.04.04 - klo: 12.20 »
Tuli muuten mieleen että pystyykö esim. ultimaan(st) pistää slicksit tai ralli renkaat asvaltti menoa varten? Vois olla aika hauskaa jos sais sutii asvaltilla.  :mrgreen:

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #23 : 03.04.04 - klo: 12.50 »
Sain nyt kuvia kori projektistani nettii tässä linkit:
http://www.sunpoint.net/~piisku12/kori%20sivulta.htm
http://www.sunpoint.net/~piisku12/kori%20takaa.htm
http://www.sunpoint.net/~piisku12/koppa%20maalattuna%20sivulta.htm
http://www.sunpoint.net/~piisku12/koppa%20eesta.htm

huom. kuvanlaatu aivan p*askaa koska digi kamerani on sen verran vanha ja halpa. (makso uutena noin 450mk)

EDIT: lisätty pari kuvaa.

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #24 : 03.04.04 - klo: 18.24 »
H*itto mulle kävi huonosti olin ihan loppu suoralla kori näytti
hienolta sitten menin ulos sprayaamaan metallin
sinistä spraytä hetken päästä huomasin
kauhukseni että se syövytti mustaa
maalia ja liekit muuttuivat mössöksi... :cry:

Ps. Olin ensin maalannut mustan ja punaisen (mastoneita)
sitten isän tuomaa metallin sinistä "oikeata" rc koppa sprayta. (Pactra Racing Finish)

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #25 : 03.04.04 - klo: 18.57 »
Kannattaako vanhoihin autoihin ostaa mitään huippumotteja ja nopareita esim. mulla on Hotshot ja oon kattellu parempaa mottia (17T jonka ostan kaverilta) mut mun nopari on ihan surkee, joten se pitäs päivittää 17 lankasta mottia kestämään. Kannattaisko kokonaan ostaa uus auto esim. ultima.

Mitä muuten toi T tarkottaa ton moottorin lankamäärän jälkeen.

Oisko kellään myydä ultimaa??

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #26 : 03.04.04 - klo: 19.10 »
T tarkoittaa kierrosta (turn) eli kuinka monta kertaa käämi menee rautasydämen ympäri.

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #27 : 04.04.04 - klo: 10.20 »
Jos haluat nähdä uuden korini mikä kyllä hiukan epäonnistui mutta silti ihan ok täällä kuvia: http://www.sunpoint.net/~piisku12/

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #28 : 26.04.04 - klo: 18.41 »
UP  :P
Tarvitsisin apua ku mun auto alko jotenki ihmeellisesti pyöriä tyhjää ku tulin hypysty alas eli se ei ota renkaisiin minkään laista kontaktia eli onko rattaat kenties kuluneet?

Poissa ade

  • Jäsen
    • Profiili
Yleinen viritys keskustelu.
« Vastaus #29 : 26.04.04 - klo: 19.00 »
Lainaus käyttäjältä: "Speeder"
UP  :P
Tarvitsisin apua ku mun auto alko jotenki ihmeellisesti pyöriä tyhjää ku tulin hypysty alas eli se ei ota renkaisiin minkään laista kontaktia eli onko rattaat kenties kuluneet?
Sulla saatta olla sama vika kuin mulla yleensä, eli tasauspyörästön niistä ihme rautasista mötiköistä (mikskäs niitä nyt kutsutaankaan?), eli siis ne johon tulee ne vetoakselit, niin niistä taitaa olla ne ruuvit löysällä, eli ne mötikät ei ole kunnolla kiinni niin ne pyörii tyhjää, joten auto ei liiku mihinkään. Toivottavasti älysit tästä mun selityksestä edes jotakin... :oops: Elis siis tämä on on se tasauspyörästö http://www.angelfire.com/trek/atenmesta/tasauspyorasto.html , eli noista rautasista päistä on ne ruuvit löysällä.