Kirjoittaja Aihe: Onko mahdollista?  (Luettu 4712 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa E30

  • Tulokas
    • Profiili
Onko mahdollista?
« : 21.01.12 - klo: 17.38 »
Onko mahdollista tehdä itse bensalla toimiva polttomoottori?
Esim. BMW E30:n moottori (1:4 kokoluokkaa).
Ja mitä työkaluja tarvittaisiin, että pystyis rakentamaan moisen?

Kiitos jo etukäteen. :-)

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Onko mahdollista?
« Vastaus #1 : 21.01.12 - klo: 18.04 »
El motor V-12 más pequeño del mundo.

ohan se mutta veikkaan että koska kysyt asiaa niin ei kantsi edes harkita :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Onko mahdollista?
« Vastaus #2 : 21.01.12 - klo: 19.44 »
ohan se mutta veikkaan että koska kysyt asiaa niin ei kantsi edes harkita :)

Joo, kyllä sellaisen voi tehdä, se, että kenen tietotaito siihen riittää on eri asia. Jos asiasta täällä kysellä pitää, niin ei kannattene vaivautua edes miettimään asiaa sen pidempää..
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa MitsuEvo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Onko mahdollista?
« Vastaus #3 : 21.01.12 - klo: 20.13 »
Tietenki jos on rahaa niin kaikki on mahdollista.

Poissa E30

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Onko mahdollista?
« Vastaus #4 : 22.01.12 - klo: 12.11 »
ohan se mutta veikkaan että koska kysyt asiaa niin ei kantsi edes harkita :)

Joo, kyllä sellaisen voi tehdä, se, että kenen tietotaito siihen riittää on eri asia. Jos asiasta täällä kysellä pitää, niin ei kannattene vaivautua edes miettimään asiaa sen pidempää..
Lähinnä kysyin, juuri kyseisen moottorin rakentamista pienemmässä koossa (1/4).
Kyllä minä tiedä sen, että V8 moottoreita pystyy rakentamaan (ja niitä on rakennettu vaikka kuinka paljon).
Myös V12 (kuten näytit videonkin sellaisesta).

Mutta, en usko että edes V8 moottoriin uppoaa 5,000$ (esim. Conleyn sivuilla V8 moottori maksaa sen verran, ja on 1/4)! Ehkä jossain tonnin kohdalle saattais mennä... Tietenkin riippuu osista, mitä käyttää ja miten käyttää. Saati V12 moottoriin uppoaa 5,000$, vai?

Noniin, eli saisko jotain vastausta työkaluihin? Että minkälaisia "erikoistyökaluja" tarvitaan, yms.
Unohdin tarkentaa sen ensimmäisessä viestissä (pahoittelut siitä).

Kiitos vastauksista kuitenkin! ;)

Poissa Jomppis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Onko mahdollista?
« Vastaus #5 : 22.01.12 - klo: 12.39 »
Noniin, eli saisko jotain vastausta työkaluihin? Että minkälaisia "erikoistyökaluja" tarvitaan, yms.

Sehän nyt on ihan makuasia, mitä kukin pitää erikoistyökaluina... CNC-sorvi ja CNC-jyrsinkone nyt ainakin olis varmasti kiva olla olemassa. Samoin mikrometri, heittokello sun muut konepajan perustyökalut ja mittalaitteet. Ja koska jossain kohtaa tulee kuitenkin työstössä joku moka, niin alumiinihitsaustaito ja -koneet olisi hyvä olla saatavilla.

Onhan tuollaisen moottorin rakentamisessa monenlaista mietittävää.. Miten työstät kanteen kanavat, seetit, ohjurit, laakeripukit jne. Ja mistä materiaaleista minkäkin osan teet. Rakennatko esikuvanmukaisen vesijäähdytyksen -> vesikanavien työstäminen. Rakennatko esikuvanmukaisen märkäsumppuvoitelun vai kuivasumpun? Mistä venttiilit ja niille jouset, keinut, kiertokanget, männät, kampiakseli?

Vastaa itsellesi noihin ongelmiin ensin ja puntaroi sitten mitä tulee kustannuksiksi.. Kyllähän jo lohkon jyrsityttäminen konepajalla tulee maksamaan monta rahaa, jos ei itsellä ole tarvittavia koneita. Olisikohan CNC-jyrsimen työtunti jossain 150€ nurkilla alv0% ja jos tuollaista lohkoa helposti sen 20h tekee niin...  :roll:

Niin ja mikä E30:n moottori oli mielessä? Niitähän on ainakin  M10B16, M10B18, M20B20, M20B23, M20B25, M20B27, S14B23, S14B25, M40B18, M42B18, M20D24  :laugh:

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Onko mahdollista?
« Vastaus #6 : 22.01.12 - klo: 13.40 »
Eikös kaiken maailman moottoreiden rakentelu ole ihan oma harrastuksensa?

Näitä on saatavillakin kaikenlaisia:
http://www.discoverthis.com/visible-v8.html

Mutta tuo ei kai käy oikeasti? Ehkä sillä voisi silti aloittaa touhun - kai siinä oikeanlaiset osat on, että voi opetella, mitä kaikkea sinne sisään menee. Alkoikin itse asiassa hiukan kiinnostaa.  :grin:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa E30

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Onko mahdollista?
« Vastaus #7 : 22.01.12 - klo: 15.40 »
Noniin, eli saisko jotain vastausta työkaluihin? Että minkälaisia "erikoistyökaluja" tarvitaan, yms.

Sehän nyt on ihan makuasia, mitä kukin pitää erikoistyökaluina... CNC-sorvi ja CNC-jyrsinkone nyt ainakin olis varmasti kiva olla olemassa. Samoin mikrometri, heittokello sun muut konepajan perustyökalut ja mittalaitteet. Ja koska jossain kohtaa tulee kuitenkin työstössä joku moka, niin alumiinihitsaustaito ja -koneet olisi hyvä olla saatavilla.

Onhan tuollaisen moottorin rakentamisessa monenlaista mietittävää.. Miten työstät kanteen kanavat, seetit, ohjurit, laakeripukit jne. Ja mistä materiaaleista minkäkin osan teet. Rakennatko esikuvanmukaisen vesijäähdytyksen -> vesikanavien työstäminen. Rakennatko esikuvanmukaisen märkäsumppuvoitelun vai kuivasumpun? Mistä venttiilit ja niille jouset, keinut, kiertokanget, männät, kampiakseli?

Vastaa itsellesi noihin ongelmiin ensin ja puntaroi sitten mitä tulee kustannuksiksi.. Kyllähän jo lohkon jyrsityttäminen konepajalla tulee maksamaan monta rahaa, jos ei itsellä ole tarvittavia koneita. Olisikohan CNC-jyrsimen työtunti jossain 150€ nurkilla alv0% ja jos tuollaista lohkoa helposti sen 20h tekee niin...  :roll:

Niin ja mikä E30:n moottori oli mielessä? Niitähän on ainakin  M10B16, M10B18, M20B20, M20B23, M20B25, M20B27, S14B23, S14B25, M40B18, M42B18, M20D24  :laugh:
Kiitos. :)

Veikkaisin tuota M40B18 mallia. En omista kyseistä auto (tai oikeastaan en omista autoa lainkaan).

Auto, josta otan mallia olisi vuode 1988 BMW 318i (M40) E30.
Linkki: http://bmwfans.info/parts/catalog/E30/2-doors/Europe/318i-M40/LHD/M/1988/browse/
Tuolla sivulla on esimerkiksi moottorin kasaus ohje.

En välitä niinkään, että kuinka pitkään kestää kyhätä moinen. Rahaa voin enintään upottaa yht. 1,500€ (itse moottoriin ja autoon, jonka meinaan myös kyhätä).
En aio ostaa kaikkia tarvikkeita kerralla, tietenkään. Muuten koirat kusee kintuille!  :laugh:

Itse asiassa aion rakentaa kokonaisen 1/4 kokoisen version tästä E30:stä. Saattaa tulla pitkäkin projekti, jos rahat riittää ja intoa (ja taitoa) riittää pitkään.

Ja jouset, männät ja muut semmoiset pienemmät osat taidan ihan tilata kaupasta - saattaa mennä ihan mahdottomaksi jos aion ihan kaiken tehdä itse, eikö?



Eikös porakoneellakin pysty tekemään jotain siihen moottorilohkoon (katso linkistä: Engine > Engine block)?
Ja tuohon taitaa mennä aika paljon ruuveja, laakereita yms.

Mitä tuolla CNC jyrsimellä muuten tehdään (esimerkiksi)? En ole ennen kuullut siitä...  :huh:
Eikös kaiken maailman moottoreiden rakentelu ole ihan oma harrastuksensa?

Näitä on saatavillakin kaikenlaisia:
http://www.discoverthis.com/visible-v8.html

Mutta tuo ei kai käy oikeasti? Ehkä sillä voisi silti aloittaa touhun - kai siinä oikeanlaiset osat on, että voi opetella, mitä kaikkea sinne sisään menee. Alkoikin itse asiassa hiukan kiinnostaa.  :grin:
Eikös tuo ole semmonen pelkkä rakennettava koriste-moottori? Siis minä en aio rakentaa koristetta - ihan käyttökelpoisen moottorin. ;)  Unohdin senkin mainita ensimmäisessä viestissä...
« Viimeksi muokattu: 22.01.12 - klo: 15.52 kirjoittanut E30 »

Poissa Rahtimies

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Onko mahdollista?
« Vastaus #8 : 22.01.12 - klo: 16.20 »
Kyllähän tuosta muovimallimoottorista saa käsityksen, miten moottori toimii, ja miten se rakennetaan.

Jos halutaa oikeasti tehdä toimiva ja kestävä moottori, ei sitä kyllä porakoneella saa tehtyä.

Koneistuksiin pitää oikeasti olla ammattitaitoa, sopivat vehkeet, ja sopivat materiaalit.

CNC jyrsin, sorvi, yms...

Toinen kysymys on, kuinka autenttinen moottori pitää olla.. yksityiskohdat lisäävät työmäärää aika paljonkin.

Ei ole tekemätön paikka, mutta jos ei tiedä mikä on CNC jyrsin, voi olla aika hankala homma...

Tässä malli...

Matsuura Maxia: V8 Engine Block Machined From Solid
Brat, Avante, Hornet, Grasshopper, Falcon, 808, SCRT10, M-03, Hyper 7 & 8, DEX410R, TT-01, T2

Poissa race

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Onko mahdollista?
« Vastaus #9 : 22.01.12 - klo: 17.29 »
Arvostan sitä että tartutaan härkää sarvista ja tehdään omia projekteja.
Varmasti on mahdollista tehdä 1/4 kone, mutta tuolla budjetilla ja tietämättä mikä on cnc-jyrsin niin paljon vaikeuksia moottorin teossa varmasti on.
Ok, voit tietysti teettää lohkon jossain pajassa, kun toimitat piirustukset.
Jos tarkoituksena on tehdä nimenomaan pieni versio bemarin Koneesta, niin ongelmaksi tulee löytää ne sopivat osat kaupasta. Mistä saat sopivat venttiilit, männät, nokka-akselin, kampiakselin jne? Varmasti saat tuon kokoluokan osat jostain, siis ei esikuvan mukaiset. Se sitten että ne olisivat toimivat tekemässäsi/teettämässäsi lohkossa on jo ihan eri juttu.
Periaatteessa pitäis olla tiedossa kaikki osat ennen kuin lohkon ja kannen voi tehdä.  Random osien yhteensovittamiseen vaadittavien kanavien ja sovitusten teko vaatii jo melkoista moottori-insinöörin kokemusta.
Lisäksi pitää kehitellä sytytys- polttoainejärjestelmät, varmaan tässäkin kohtaa joutuisi luistamaan esikuvanmukaisuudesta.

Luulenpa että tarvittavat työkalut on pieni murhe tuommoisen projektin toteutuksessa.

Nostan hattua jos saat tehtyä toimivan nelitahtimoottorin ja on huikeaa jos se on ison moottorin mukainen ja sen tekeminen onnistuu 1500 hintaan.  :azn:
« Viimeksi muokattu: 22.01.12 - klo: 17.45 kirjoittanut race »

Poissa E30

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Onko mahdollista?
« Vastaus #10 : 23.01.12 - klo: 14.19 »
Kyllähän tuosta muovimallimoottorista saa käsityksen, miten moottori toimii, ja miten se rakennetaan.

Jos halutaa oikeasti tehdä toimiva ja kestävä moottori, ei sitä kyllä porakoneella saa tehtyä.

Koneistuksiin pitää oikeasti olla ammattitaitoa, sopivat vehkeet, ja sopivat materiaalit.

CNC jyrsin, sorvi, yms...

Toinen kysymys on, kuinka autenttinen moottori pitää olla.. yksityiskohdat lisäävät työmäärää aika paljonkin.

Ei ole tekemätön paikka, mutta jos ei tiedä mikä on CNC jyrsin, voi olla aika hankala homma...
Ei sen pidä olla kovin yksityiskohtainen... Pääasia on että toimii. ;)

Laitoin Google hakuun CNC jyrsimen, ja nyt tiedän mikä se on.

Ja tiedän että moottoria ei pysty mitenkään tekemään porakoneella - tarkoitin vain tiettyjä asioita (esim. sylintereille koloset).







Arvostan sitä että tartutaan härkää sarvista ja tehdään omia projekteja.
Varmasti on mahdollista tehdä 1/4 kone, mutta tuolla budjetilla ja tietämättä mikä on cnc-jyrsin niin paljon vaikeuksia moottorin teossa varmasti on.
Ok, voit tietysti teettää lohkon jossain pajassa, kun toimitat piirustukset.
Jos tarkoituksena on tehdä nimenomaan pieni versio bemarin Koneesta, niin ongelmaksi tulee löytää ne sopivat osat kaupasta. Mistä saat sopivat venttiilit, männät, nokka-akselin, kampiakselin jne? Varmasti saat tuon kokoluokan osat jostain, siis ei esikuvan mukaiset. Se sitten että ne olisivat toimivat tekemässäsi/teettämässäsi lohkossa on jo ihan eri juttu.
Periaatteessa pitäis olla tiedossa kaikki osat ennen kuin lohkon ja kannen voi tehdä.  Random osien yhteensovittamiseen vaadittavien kanavien ja sovitusten teko vaatii jo melkoista moottori-insinöörin kokemusta.
Lisäksi pitää kehitellä sytytys- polttoainejärjestelmät, varmaan tässäkin kohtaa joutuisi luistamaan esikuvanmukaisuudesta.

Luulenpa että tarvittavat työkalut on pieni murhe tuommoisen projektin toteutuksessa.

Nostan hattua jos saat tehtyä toimivan nelitahtimoottorin ja on huikeaa jos se on ison moottorin mukainen ja sen tekeminen onnistuu 1500 hintaan.  :azn:
Joo, kiitos.

Joskus ajattelin 1/10 kokoista ... Mutta tajusin lähes heti, että siitä ei tulis mitään! Kun ei ole ammattitaitoa tai mitään semmosta, niin ei siitä mitään tulis.. Ja tuo V12 moottori video, niin eikös se ole joku 1/8 tai 1/10??
Näyttää aika pieneltä...

Ja polttoainejärjestelmissä kyllä luistaisin ja samoin sytytysjärjestelmässä! Eihän sitä edes kannata harkita yrittää tehdä täydellisen samanlaista ku 1:1 kokoinen.

Tuosta budjetista. En ihan tiedä, että onko 1,500€ edes lähelläkään tarpeeks, sitä vaadittua summaa, joka menee semmoseen rakennelmaan! Mutta mistään ei voi olla varma aina...

Ihan totta puhut työkaluista. Eli saattaa siinäkin tulla ongelmia vähän kaikissa asioissa.. Budjetti esimerkiksi!
Mutta ainahan voi luistaa sen verran, että voi tehdä helpomman (ja halvemman) kautta.
Ja ei mulla ole insinöörikoulutusta eikä mitään - en ole edes täysikäinen (siinäkin kohtaa tulee ongelmia, mutta jos tietää tarpeeksi autoista ja moottoreista, ei sitten ongelma ole niin suuri kuin voi kuvitella.
Ainahan voi käyttää ohjeita hyväkseen.)

Pitää vielä mietiskellä tätä "projekti-ideaa" - en aio hätäillä ollenkaan, ettei tule pahoja ongelmia. Esim. rahat loppuu kesken.
Voin tehdä tätä vaikka 5 vuotta, jos vain riittää into!

Eikä tässä ole mikään kiire aloittaa edes, tietenkään... Sillä eihän tämä mikään semmonen tilaus ole jollekkin - ihan vaan "kokeilu-harrastus". :)  Tai miksi sitä nyt voiskaan kutsua.