Kirjoittaja Aihe: Ratakasi - Sarjasäännöt 2014 ensimmäisen viestin liitteenä (15.5.2014)  (Luettu 120687 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Moikka kaikille!!!

Ratakasi - 2014 keskustelu alkaa sivulta 10.

Tämän viestin liitteenä vuoden 2014 säännöt.

-Antti Ollinmäki-

« Viimeksi muokattu: 27.05.14 - klo: 15.35 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #1 : 30.01.12 - klo: 22.47 »

* * * * * * * * * * * * * * * *

Sivulta 6 eteenpäin löytyy asiaa liittyen kesäkauteen 2013
- Kisaformaatti muuttuu hieman
- Saamme uusia kisaajia C8 eli DIV-1 polttispuolelle, ==> JEEE!!!
- Uudet säännöt tulevat pikapuoliin luettavaksi, muutokset löytyvät jo sivulta 6.

==> Vielä ehtii mukaan, kaikki kiinnostuneet, TERVETULOA!!!!

Sivut 1-5 käsittelevät kautta 2012


* * * * * * * * * * * * * * * *
Kesällä 2012 ajetaan siis TP-10 luokan kanssa samoina kilpailupäivinä erillinen kansallinen "Ratakasi"-luokka, jonka sääntöjen ensimmäinen versio on tämän viestin liitteenä.

Sarja on tarkoitettu 1/8 mittakaavan solukumirenkaisille rata-autoille. Näitähän tunnetusti ovat mm. C-8 ja GT-8 autot.

Divisioona 1:
Nyt on taas mahdollista päästä 10v tauon jälkeen ajamaan C8-autolla Suomessa kilpaa. Uutena juttuna mahdollistettu rakentajille myös sähkömoottorivaihtoehto.

Divisioona 2:
Jos siis GT-8 säännöt ovat olleet liian ahtaat virittäjähenkiselle kaverille niin nyt on mahdollista päästä ajamaan esimerkiksi hihnavetoisella, Centax-vaihteisella, Bysm-korisella puoli kiloa kevennetyllä GT-8 autolla jossa on vaikka Novarossin Flash-PTS-moottori tai sähkömoottori 6S-akulla... Ja kyllä, moottorille saa leikata tarvittavan jäähdytysaukon, ja kyllä, Siipi saa olla korin katon yläpuolella, riittää että se mahtuu auton maksimimittojen sisäpuolelle.

Solukumirengaspakko johtuu SM-luokan eli TP-10 luokan vaatimuksista, koska aikaisempina kesinä, kun kumirenkaisilla autoilla on ajettu samana päivänä, on niiden kumipurusta aiheutunut liikaa ongelmia TP-10 autojen voimansiirrolle.

Järkeviä ehdotuksia sääntöjen hienosäätämisestä kuunnellaan ja asiasta saa keskustella. Neuvoja ja oppeja asiasta kiinnostuneet voivat kysellä mm. allekirjoittaneelta.

- Antti Ollinmäki -

**** **** **** **** **** **** **** *****

"Ratakasi"-sarjaan ilmoittautuneet kuljettajat:

Divisioona 1:
3   - Kalle Lehto       - Mugen MRX-4R   - LRP
8   - Olli Löflund       -  Mugen MRX-4X  -  Novarossi
87 - Antti Ollinmäki  -  Mugen MRX-5    -  Novarossi

Divisioona 2:
2   - Jethro Lehtojärvi - TeamC                   - Alpha?
19 - Jouni Riuttanen   - HongNor DM-1 Spec - Leopard


« Viimeksi muokattu: 15.05.14 - klo: 14.59 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Hintatietoutta - mitä maksaa
« Vastaus #2 : 30.01.12 - klo: 22.47 »
Ohessa vähän hintoja, koska tämä asia kiinnostaa monia, keräsin oheisen suuntaa antavan taulukon.

                                       C-12          TP-10         M-8           C-8                TSM-10        GT-8
Auto                                200-300     450-500      500           400-600         400-600       450
Servot + säädin                 200-250     160             160          160                250-300       160
Kori                                 15              25              30            20-35             25               30-60
Moottori + 2akkua             200            150-400      120-400    150-500          250             200
Radiot ja ponderi               400            400            400           400                400             400
Yhden päivän renkaat         42              57             50             54                 30               31

Rengassarakkeen selitteet seuraavassa
C-12 ==> Yhdellä kierroksella renkaita ajaa noin 6 lähtöä, treenipäivä 12 lähtöä * 21Eur/kierros
TP-10 ==> Treenipäivä, 3 kierrosta, 19Eur/kierros
M-8 ==> Kierros esim AKA cityblock, supersoft, päivässä sileät, 25Eur/pari
C-8 ==> Treenipäivä, 2kierrosta, 27Eur/kierros
TSM-10 ==> Fintrack sarjarengas, 30Eur / kierros, noin 15lähtöä ja loppu
GT-8 ==> GRP seos A, EuroRC, 31Eur/sarja

-A-
« Viimeksi muokattu: 15.03.12 - klo: 08.32 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #3 : 30.01.12 - klo: 22.48 »
Sarjapisteet:

DIV 1:                                     Kypak1     ATAK   Kypak2    Hyvinkää  Yhteensä   
1      # 3   Kalle Lehto               100          100      xx          xx           200
2      # 8   Olli Löflund                82           90        xx          xx           172
3      # 87  Antti Ollinmäki           90           82        xx          xx           172

DIV 2:                                     Kypak1     ATAK   Kypak2    Hyvinkää  Yhteensä   
1      # 19   Jouni Riuttanen       0             100      xx           xx          100

Kilpailuiden tulokset:

Ratakasi I : Kypak-Kuusankoski 27.5.2012
DIV 1:
1      # 3   Kalle Lehto                     KyPak           
2      # 87  Antti Ollinmäki                 JärvSRK       
3      # 8   Olli Löflund                    JärvSRK         

DIV 2:
-

Ratakasi I : ATAK-Uusikaupunki 15.7.2012
DIV 1:
1      # 3   Kalle Lehto                     KyPak           
2      # 8   Olli Löflund                    JärvSRK         
3      # 87  Antti Ollinmäki                 JärvSRK       

DIV 2:
1      # 19   Jouni Riuttanen                     PKSRCA           

-A-

« Viimeksi muokattu: 16.07.12 - klo: 11.39 kirjoittanut MrOllinmaki »


Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #5 : 03.02.12 - klo: 12.02 »
Akkuasioissa voisi varmaan katsoa hivenen mallia myös M8e-keskustelusta. Miten esim. 2x2s?
Jotenkin pätkähti mieleen, että katuvireeseen saatettu Slash 4x4 voisi olla myös kova kandidaatti kakkosdivarissa.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #6 : 03.02.12 - klo: 18.01 »
Tuohon akkujen määräänhän säännöissä ei oteta kantaa, sanotaan vain että 6 kennoa on maksimi.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #7 : 03.02.12 - klo: 19.03 »
Tuohon akkujen määräänhän säännöissä ei oteta kantaa, sanotaan vain että 6 kennoa on maksimi.

Tiettävästi Suomessa ei ole vielä ollut ainuttakaan sähkökäyttöistä 1/8 mittakaavan ratalaitetta, jolla olisi aidosti ajettu asvalttiradalla hallitusti lujaa niin että myös kierrosajat olisivat selkeästi nopeampia kuin esim GT-8 tai LS-5 autoilla. Tästä syystä kennomäärää ei ole haluttu liikaa rajoittaa, koska parasta yhdistelmää ei ole vielä tiedossa.

Säännöt eivät sinällään määrää/rajoita myöskään sitä aihiota, josta kilpalaite halutaan rakentaa.

Jotkut raamit on kuitenkin valittu ja ne ovat pääpiirteittäin siis olleet seuraavat:
==> Solukumirenkaat (SM-luokan rajoite sivuluokalle, valitettavasti)
==> suunnilleen 1/8 mittakaava
==> Riittävästi voimaa ja nopeutta
==> Rata-auton kori, joka siis peittää pyörät ylhäältä katsottaessa ja auton pitää näyttää rata-autolta

Minkä kokoinen se Slash on? Onko siihen saatavilla rata-auton koreja?

-A-
« Viimeksi muokattu: 03.02.12 - klo: 23.35 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa anzi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #8 : 03.02.12 - klo: 19.25 »
Taitaa tuo Slash ja GT8 olla kooltaan aika lähellä toisiaan
ja olettaisin että käyttävät gt8 koreja

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #9 : 03.02.12 - klo: 19.32 »
Tuon kuvan perusteellahan tuo mahtuisi hyvinkin samoihin mittoihin. Tutustukaa aiheeseen ja ilmoitelkaa miten ilmoitetut mitat nykyisessä säännössä toimivat??

Ohessa pieni pätkä 6S-auton suorituskyvystä. (Vielä kun kuski vähän keskittyisi ajamiseen..)

Lehner Motoren Technik - 1940/7 LK

-A-

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #10 : 03.02.12 - klo: 19.37 »
No  tossa alkaa olla jo vähän otetta . Tosiaan kun kuski olisi vielä hommassa mukana...

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #11 : 04.02.12 - klo: 13.33 »
324mm taitaa olla akseliväli ja leveys luokkaa 300mm, eli hyvin mahtuu Slash 4x4 ja muut corrit. GT8 Lite -säie oli aiemmin tästä. http://rc10.fi/index.php?topic=60054

Myös Traxxas XO-1 näyttäisi mahtuvan. RTR-vehkeistä Hobao One-Sevenin tankki on 250ml, joten se ei mene enää sääntöihin.

Säännöissä sähkiksille lukee tosiaan "akku" (yksikössä), joten jos tuplat tai triplat on ok, niin pitäisi varmaan olla mainittuna monikossakin. (nusnus). Oma DM1 oli 6s:illä ainakin omille käsille liian äksy, 4s vähän lussu, joten kahtoo jos sais jostain 5s...
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #12 : 04.02.12 - klo: 15.44 »
Akku saa tosiaan olla "osista"-kasattu, eli kaikki kombinaatiot käy. Kennojen tulee kuitenkin olla keskenään samanlaiset, jotta ne purkaantuvat nätisti samaa vauhtia.

eli ainakin seuraavat käy:
6*1S (ja tietysti myös siis 5*1S, 4*1S, 3*1S, 2*1S, 1*1S)
3*2S (ja tietysti myös siis 2*2S, 1*2S)
2*3S (ja tietysti myös siis 1*3S)
1*6S (ja tietysti myös siis 1*5S, 1*4S, 1*3S, 1*2S, 1*1S)

Tarkennan akkujen määritelmää seuraavaan sääntöversioon

-A-

ps. jos on kysymyksiä mielessä myös divisioona 1 autoista / moottoreista / renkaista, yms, niin kertokaa...
« Viimeksi muokattu: 05.02.12 - klo: 09.13 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #13 : 07.02.12 - klo: 17.49 »
Divisioona 1:een sopiva auto käytettynä myynnissä tuolla:
==> Käsittääkseni vain sähköt puuttuu tuosta kokonaisuudesta (ja hinta ei ole paha)
http://www.future-rc.fi/product_details.php?p=65751

Samanlainen auto siis kuin tämä 2011 B-EM kisojen voittaja:


-A-

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #14 : 09.02.12 - klo: 14.52 »
Ajatuksena hieno juttu! Esim. Motonicalta löytyy hienoja malleja molempiin luokkiin.

Sen sijaan RG autoista en ole aivan varma koska solukumirenkaat ovat jotain OFNAn tms. renkaita eivätkä oikeita C8 renkaita, koska hex on eri eikö vain (RGssä krossarien 17mm hex). Kumirengas miellyttäisi itseäni enemmän mm. helppouden takia, vaikka olihan tuolla toki näennäinen perustelu asiaan.

Seuraan kuitenkin mielenkiinnolla luokan kehittymistä. Kalustoakaan ei juuri nyt itseltä löydy koska RG lähti tannoin jenkkilään (Floridaan) testeihin Ipanemalle.

Noi Motonican autot ovat super hienoja tähän luokkaan, etenkin noi harjattomat.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #15 : 09.02.12 - klo: 15.40 »
Sen sijaan RG autoista en ole aivan varma koska solukumirenkaat ovat jotain OFNAn tms. renkaita eivätkä oikeita C8 renkaita, koska hex on eri eikö vain (RGssä krossarien 17mm hex). Kumirengas miellyttäisi itseäni enemmän mm. helppouden takia, vaikka olihan tuolla toki näennäinen perustelu asiaan.

Kumirenkaalla pääsee ajamaan GT-kisoissa, miksi siis keksiä rengas uudelleen? Kumirengas C8 autossa LOL!

BTW: C8 autossa ei ole hexejä ollenkaan...  ...niin ja foam on foamia oli se mille tahansa vanteelle kääräisty.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #16 : 09.02.12 - klo: 19.19 »
Sen sijaan RG autoista en ole aivan varma koska solukumirenkaat ovat jotain OFNAn tms. renkaita eivätkä oikeita C8 renkaita, koska hex on eri eikö vain (RGssä krossarien 17mm hex). Kumirengas miellyttäisi itseäni enemmän mm. helppouden takia, vaikka olihan tuolla toki näennäinen perustelu asiaan.

Kumirenkaalla pääsee ajamaan GT-kisoissa, miksi siis keksiä rengas uudelleen? Kumirengas C8 autossa LOL!

BTW: C8 autossa ei ole hexejä ollenkaan...  ...niin ja foam on foamia oli se mille tahansa vanteelle kääräisty.

Kuten jo aiemmin todettu, rajoite solukumeihin tulee TP-10 luokan suunnasta.

Ilman sitä ei kumirenkailla ajaminen olisi mikään ongelma. GT-8 ja suunniteltu divisioona 2 ovat keskenään hyvinkin eriluonteiset luokat, joita kuitenkin voi halutessaan harrastaa molempia samalla autolla.

Divisioona 2 tarjoaa siis halukkaille lisää mahdollisuuksia ulkoiluttaa kalustoa.

-A-
 

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #18 : 09.02.12 - klo: 21.31 »
Jeppe, ei C8 autossa vaan Div 2 kisalaillisessa RG autossa jossa on C8 auton tekniikka sillä erotuksella että siinä on diffit (edessä ja takana) ja leveämmät hihnat.
Kannattais hieman tutkia asioita jos ei tiedä LOLleroiden sijaan  :wink:

Joo ymmärsin Antti tuon TP10 suunnalta tulevan rajoituksen, no offense ok
Tosiaan hyvä mahis lisätä ulkoilutusmahiksia ja seuraan tätä mielenkiinnolla  :cool:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #19 : 09.02.12 - klo: 22.20 »
Jeppe, ei C8 autossa vaan Div 2 kisalaillisessa RG autossa jossa on C8 auton tekniikka sillä erotuksella että siinä on diffit (edessä ja takana) ja leveämmät hihnat.

Eli kun autossa on hihna, niin se on C8:n tekniikkaa? Montakos vaihdetta on RG:ssä? Entä C8:ssa? Onko mun nitroturistissa C8:n "tekniikka"?

Toki ymmärrän vinetyksesi kun ei taaskaan ole luokkaa joka sulle sopii, eli "C8" kumipyörillä, over and out...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #20 : 09.02.12 - klo: 23.24 »
Tiedä nyt mistään vinetyksestä.. onhan tässä maassa monta luokkaa jotka sopii.
Kunhan jaoin ajatuksia. Parempi kait pitää turpa kiinni ?

Tuossa uusi BMT 011 joka edelleen pohjautuu niiden vanhaan C8 autoon (foameilla siis silloin)
http://www.rcbazar.net/modules.php?name=News&file=article&sid=1292
Tohon saa vaihteen optiona.

Nitroturisti (TP10) on kyllä keskimäärin jokseenkin taas erinäköinen vekotin, toki paljon samaakin. Niitähän kyllä ajetaan sekä foameilla että kumirenkailla, ei tässä maassa, mutta esim. UK:ssa ja Etelä-Amerikassa paljonkin (esim. Peru). mm. Kyoshon RRR kumirengas versiossa erona vastaavaan foam versioon aikoinaan olikin juuri vain se että autossa oli onewayn sijaan diffi edessä vakiona kumirenkaiden lisäksi.

Kuten sanoin Div 2 luokkaan löytyy erittäin hienoja autoja oikeilla foameilla esim. Motonicalta
« Viimeksi muokattu: 09.02.12 - klo: 23.34 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #21 : 12.02.12 - klo: 22.05 »
Tuote-esittelyssä Div1 koreja:

Xceed Zytech:

==> Oma suosikkini
==> Mahtava kokonaispito, hyvä kääntyvyys joka paikassa, ketterä tiukoissakin paikoissa
==> hintaluokka 20-35Eur

Protoform P909V2:

==> Tämän hetken hitti
==> Aina varma valinta, kuin AMR-kori mattoautoissa
==> Hintaluokka 25-40Eur

Blitz Lola R09:

==> Kun tarvitset extreme-kääntyvyyttä
==> Osaavissa käsissä todella nopea, maailmanmestari 2009
==> Ei aloittelijoille
==> Hintaluokka 20-30Eur

Yleisesti koreista voisi sanoa että niitä kuluu samaa tahtia kuin TP-10 tai TSM-10 luokassakin. Siististi ajava kaveri pärjää koko kesän parilla korilla. Kun uskoo mitä sanotaan ja valitsee hyväksi tiedetyn korin, ei erilaisiakaan koreja tarvitse, jos ei itse välttämättä halua kokeilla kaikkea mahdollista.

-A-

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #22 : 16.02.12 - klo: 08.33 »
Ilmittautumislistaa päivitetty.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #23 : 18.02.12 - klo: 10.34 »
Järkeviä moottorivaihtoehtoja lähinnä Div1 autoihin (ja miksei myös Div2) löytyy mm:

Harrastajalle edullinen vaihtoehto:
Novarossi N21-5T-Basic

==> Keskieuroopassa ajavat tällä moottorilla 1/8 HobbyCuppia ja ovat onnistuneet puristamaan hinnan sen mukaiseksi. (KVG)
==> Testasimme näitä viime kesänä ja totesimme että ovat ihan käyttökelpoisia, kierrosajat vain noin 0.3sec hitaampia kuin 500+Eur moottoreilla.
==> Löytyy myös suomalaisen maahantuojan hyllystä

Harrastajalle edullinen vaihtoehto:
Boss 03B21ON On/Road

==> Poistunut moottorimalli, euroopasta löytyy hyviä poistotarjouksia näistä
==> Samaa tuotantosarjaa kuin Suomessakin tunnetut Ninja ja GRP-moottorit
==> Juuri tällä mallilla emme ole Suomessa ajaneet, mutta GRP-llä ja Ninjalla kylläkin. Molemmat ovat olleet toimivia ja suorituskykyisiä pelejä.

Tämän kanssa voi jo lähteä vaikka Eurooppaan ajelemaan vailla häpeän tunnetta:
Novarossi Kangaroo (.21SYDWC)

==> Replica MM2001 moottorista, edelleen kova sana kansallisella tasolla joka puolella maailmaa
==> Hitusen maltillisempi viritysaste kuin 500+ moottoreissa, mutta materiaalit ja laatu samaa kuin niissä
==> Hintaluokassa 300+Eur
==> Kysy saatavuutta paikalliselta maahantuojalta

Varmasti yleisin ja suosituin 1/8 kilpamoottori vakavalle kilpaharrastajalle:
Novarossi 35PLUS21

==> Tällaisilla ajoimme Raikkaan kanssa viime kesän B-EM kisat, tehojen puolesta emme jääneet Finaalivauhdista tippaakaan
==> Molempien kaikki moottorit tulivat myös ehjinä takaisin kotiin, koneongelmia ja -rikkoja reissun aikana tasan nolla!!
==> Hintaluokassa 400+-Eur (nykyään myynnissä myös teräslaakereilla, (versio: 35PLUS21 - A) joka pudottaa hintaa tuntuvasti)
==> Kysy saatavuutta paikalliselta maahantuojalta


Tämän hetken eniten puhuttu moottori maailmalla:
PICCO Torque .21

==> Väitetään että näissä on polttoainetalous kohdallaan. (nopeudesta tinkimättä)
==> Hintaluokassa 300+Eur

Vielä yksi nopea laatumoottori Italiasta:
REDS M7T On/Road *tuned*

==> Hintaluokassa 400Eur
==> Kysy saatavuutta paikalliselta maahantuojalta (Future-RC)

Yleisesti moottoreista ja niiden kanssa pelaamisesta voisi sanoa että tehontarve ja kestävyys ovat aivan vertailukelpoiset TP-10 luokan kanssa. Yhden kesän leikittyäni naruveto-RTR-GT8 moottoreilla voin väittää että niihin verrattuna DIV-1 moottorikulut ovat kilpakäytössä huomattavasti pienemmät.

Järkevällä asenteella harrastehenkinen kaveri ajelee yhden kesän ajot helposti yhdellä-kahdella moottorilla, kuten kaikissa muissakin luokissa.

-A-
 
« Viimeksi muokattu: 20.02.12 - klo: 13.46 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012 - Moottoritietoa lisätty
« Vastaus #24 : 20.02.12 - klo: 20.44 »
Joulukuussa pidetty vuotuinen Kyosho Grand Prix kilpailu, Siinä katseltavaa kaikille Kyosho-faneille.

Kärjessä vauhtia ylläpitää Japanin oma poika Takaaki Shimo Evolvan uusimmalla prototyypillä.

2011-12-18_京商グランプリ ハチイチ_001

Rata on muuten 2013-vuoden tuleva MM-rata. Jos tuonne haluaa mukaan, pitää varmaan vähitellen laittaa anomuksia sisään.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #25 : 24.02.12 - klo: 00.48 »
Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Omasta mielestäni olisi vielä parempi, jos Divisioona 2 korvattaisiin nykyisellä GT-8 -luokalla ja näin syntyvä Ratakasi -luokka (eli käytännössä C-8 ja GT-8) ajettaisiin omina kisaviikonloppuina erillään TP-10 ja LS-5 luokista. Samalla voitaisiin unohtaa nuo sähköautot, niille riittää mielestäni FTT-sarja.

Tämä tietysti edellyttää että molempiin luokkiin (divisiooniin) saadaan tarpeeksi kuskeja, mutta jollain aikavälillä voisin kuvitella itse ajavani myös C-8 -luokkaa.

Nykyiseen Ratakasi -sarjaan ei näytä löytyvän kuskeja ja varsinaisten finaalien puuttuminen on minusta myös suuri puute.


Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #26 : 24.02.12 - klo: 11.26 »
Eiköhän pidetä nuo patteriautot ja 2-divari hengissä. Itselläni on kaapissa hihna-RG (ei käy GT-8 sarjaan) ja GT-8e (ei käy GT-8 sarjaan eikä FTT sarjaan) ja molempiin on tarkoitus hommata Div-2 kisalailliset rinkulat alle.

Muuten olen sitä mieltä, että olisi hieno nähdä ratakasi ja GT-8 samoina aikoina, mutta näen asian myös niin, että onpahan GT-8 autolla enemmän kisamahdollisuuksia kun voi pelkät renkaat vaihtamalla tulla mukaan Div-2 kapinoihin.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa OL

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #27 : 24.02.12 - klo: 12.23 »
Lähtökahdiltaan on kyse siitä, että TP-10 kisan aikatauluun sopii joku lisäluokka jota ajetaan solukumirenkailla.
C-8 nitro/C-8 sähkö sopii tähän mainiosti. Lisäksi mahdollisuus ulkoilutta GT-8 autoa tai esim. hihna RG:tä, kuten MCJones on yllä hyvin oivaltanut.

Ensimmäiseen kisaan on vielä kolmisen kuukautta jäljellä, joten odotellaan rauhassa niitä osallistujia.
Tuskin tästä mitään superhittiä tulee, mutta C-8 autoja on kuitenkin muutamia siellä täälla, pari myynnissäkin, lisäksi liikkeellä on huhuja jopa kahdesta sähkö C-8:sta.....

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #28 : 26.02.12 - klo: 12.45 »
Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Omasta mielestäni olisi vielä parempi, jos Divisioona 2 korvattaisiin nykyisellä GT-8 -luokalla ja näin syntyvä Ratakasi -luokka (eli käytännössä C-8 ja GT-8) ajettaisiin omina kisaviikonloppuina erillään TP-10 ja LS-5 luokista. Samalla voitaisiin unohtaa nuo sähköautot, niille riittää mielestäni FTT-sarja.

Tämä tietysti edellyttää että molempiin luokkiin (divisiooniin) saadaan tarpeeksi kuskeja, mutta jollain aikavälillä voisin kuvitella itse ajavani myös C-8 -luokkaa.

Nykyiseen Ratakasi -sarjaan ei näytä löytyvän kuskeja ja varsinaisten finaalien puuttuminen on minusta myös suuri puute.

Kommentteja tähän:

==> koko homma on siis julkaistu 26päivää sitten. Tähän hetkeen mennessä topikkia on käyty lukemassa yli 2700 kertaa, joka tarkoittaa sitä että orastavaa uteliaisuutta asialle on ilmassa. Annetaan ihmisille aikaa sulatella asiaa ennenkuin tehdään hätäisiä johtopäätöksiä.

==> Lähtöasetelmat ovat siis ne että TP-10 kilpailuun mahtuu mukaan pieni, noin 2 erällisen verran kokoinen lisäluokka, vaatimuksena solukumeilla ajettava luokka ja C8-autojen lisäksi haluttiin laajentaa mahdollisuuksia myös muille suunnilleen samankokoisille autoille.

==> Kun kaikki on uutta, on järkevää lähteä pienestä liikkeelle ja saada kuljettajia ja autoja ilmestymään paikanpäälle, maksimimäärä lyhyitä eriä antaa mahdollisuuksia hieroa, korjata ja säätää kalustoa ja päästä mahdollisimman monta kertaa päivän aikana kokeilemaan uudestaan. Ensimmäisen kesän tavoite ja tarkoitus on tuoda tämä juttu näkyviin ja saada kokemuksia. Jos ja kun porukkaa tulee lisää, tullaan formaattia todennäköisesti muuttamaan seuraavaksi kesäksi johonkin suuntaan.

==> Kourallisella eritasoisia autoja ja kuljettajia en vielä näe mielekkyyttä pitkien finaalien ajamiseen. Niiden aika on sitten kun osallistujia on 20+. Solukumiautoilla ajettavat finaalit ovat tietyssä mielessä hyvinkin paljon haastavampia teknisesti kuin esim M8 tai GT-8 autoilla ajettavat finaalit, joissa rengastaktiikkaa ei juurikaan tarvitse miettiä. Ne joilla on kokemusta TP-10 autojen finaaleista tietävät tämän. Haluamme antaa muille yhden kesän aikaa harjoitella näiden kanssa pelaamista.

==> Realistinen toive tämän kesän osallistujamäärästä on luokkaa 5-15autoa joka toteutunee hyvinkin. (ensimmäiseen kisaan on aikaa vielä 2,5kk)

==> Ja viimeisenä tärkein!! Emme halua millään tavalla lähteä sekoittamaan pakkaa hyvin toimivasta GT-8 sarjasta. Sen eteen ovat puuhamiehet tehneet jo monta vuotta töitä ja sarja on saatu toimivaksi osaksi Suomen rata-autokulttuuria, aaltoja sille!!

-A-
« Viimeksi muokattu: 26.02.12 - klo: 12.52 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tässä olis yksi uusi tulokas EP luokkaan

Kiitos 20 vuodesta!