Kirjoittaja Aihe: GT-8 Sarja - INFO ja säännöt  (Luettu 50559 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
GT-8 Sarja - INFO ja säännöt
« : 23.02.12 - klo: 09.31 »
Terve,

GT-8 sarja 2012 on paketissa, sarja palaa juurilleen, eli LS-5 luokan yhteyteen. Sääntöjä on viimekaudesta hieman rukattu ja muutokset ovat lajiryhmässä hyväksytty.

Sarjapisteet TÄSTÄ

Lista aiheista
  • Finaalien lämmittelyaikoja on pidennetty kuten myös finaaleja
  • Moottorilistalle on tullut uusia moottoreita (HoBao)
  • Alkueristä saatavia pisteitä on säädetty
  • Rengasvalikoima on hieman laajempi
  • Pieniä tulkinnallisuuksia on viilattu
Säännöt voit ladata tästä!
GT-8 sarja on myös facebookissa -> Tästä!(tiedostokokorajoitus estää liittämästä suoraan viestiin)
Viimekauden sarjaa koskeva viestiketju löytyy tästä, sieltä saattaa löytyä hyödyllistä tietoa.

Lisätietoja voi kysellä minulta, yv:llä tai säännöistä löytyvillä yhteystiedoilla. Rakennetaan taas hieno kausi, viimekaudella sarjavoitto ratkesi kahdella pisteellä! (joka on siis todella vähän)

Tilanne 29.3.2012, lisää saa toki viestiä minulle laittaa, nämä eivät tietenkään sido mihinkään...

Ajaa kaikki kisat (12)
  • Petri Hoffman
  • Henry Kanerva
  • Jethro Lehtojärvi
  • Mika Niiranen
  • Mikko Korhonen
  • Anssi Heikniemi
  • Jaakko Mursula
  • Jarmo Kiiski
  • Riku Forström
  • Pekka Kuronen
  • Juho Hattunen
  • Markus Allonen
Ajaa joitakin kisoja (3)
  • Kari Kauppinen, 2/kaikki
  • Jouni Riuttanen, 1 tai enemmän
  • Jussi Haakana
Ajaa ehkä jonkun kisan (3)
  • Vesa Rousku
  • Tommi Turku
  • Markku Honkanen
Lista koottu FB ryhmän kyselyn ja YV-viestittelyjen perusteella. Lisäksi on joitakin kyselyjä ja viestittelyjä luokkaa harkitsevien osalta.


Henry Kanervalle kiitokset hienosta promootiokuvasta!
« Viimeksi muokattu: 26.03.13 - klo: 17.15 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #1 : 24.02.12 - klo: 00.19 »
   
  • Rengasvalikoima on hieman laajempi

Aloittelevan kuskin kannalta (kaksi kisaa takana) tämä uudistus ei ainakaan näin ensi tuntumalta tunnu hyvältä. Itsellä ei ole tarkempaa tietoa noiden eri renkaiden eroista, mutta nythän on se mahdollisuus että joku rengas on tietynlaisissa olosuhteissa toista parempi ja ollakseen samalla viivalla muiden kanssa pitäisi käytännössä hankkia noita kaikkia... Ja tämähän taas lisää kustannuksia... ja toisaalta pitäisi olla myös aikaa testata noita eri renkaita.

Omasta mielestäni olisi ollut myös hyvä keskustella tämän tyyppisistä sääntömuutoksista etukäteen täällä foorumilla ja kysyä sarjaan osallistuvilta mielipidettä. Muutenkin sarjaan liittyvä keskustelu pitäisi yrittää keskittää tänne foorumille eikä esim. Facebook-ryhmään.

Lähtökohdat kaudelle ovat kuitenkin erinomaiset, kun uusia automerkkejä on tullut saataville. Toivottavasti saadaan myös paljon uusia ajajia niin saadaan säpinää myös C- ja B-finaaleihin ;-)  Itselle jäi viime kauden kahdesta kisasta hyvät fiilikset ja into päälle, joten tarkoitus on ajaa kauden kaikki kisat.

Mielelläni olisin nähnyt yhden osakilpailun myös Tattarisuolla. Ylistaron kisasta vähän kaksijakoiset mielipiteet, mutta oikeastaan parempi kisailla sitten kaksi kisaa putkeen kuin matkustaa sinne yhden kisan ajaksi.


Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #2 : 24.02.12 - klo: 09.18 »
Voisin hieman avata tuota rengas asiaa, se kun tuntuu nyt olevan se päällimmäisin.

Ensinnäkin, osa viime kauden kisailijoista halusi vapauttaa koko rengassäännön, vesikelillähän se on näin. Toisaalta viimekaudella GRP:tä ei ollut mielestäni kovinkaan ylenpalttisesti saatavilla. Rengasuudistus on kuitenkin otettu, sekä ilolla, että vähän arveluttavin mielin vastaan.

Sitten ihan konkreettista infoa renkaista...

GRP on uudistanut seoksiaan lähes joka vuosi, käytännössä se aiemmin sallittu A-seos on ollut eri rengas joka vuosi, ja nyt on ilmeisesti uudistumassa taas. Raisiossa yksi kuljettaja ajoi B-seoksella neljänneksi, vakio K-kaupan RTR moottorilla, miksi ei sitten oteta kaikki seokset käyttöön. GRP:n A-seos renkaan heikko puoli oli sen hidas lämpeäminen viileällä kelillä. Nyt tämä uusi x-seos voisi olla siihen lääke.

Noissa sweep:n renkaissa on käytännössä kaksi seosta ja kaksi "kuviota", kovempaa seosta ei mielestäni edes tarvita (50deg), ja sliksi ei ole ominainen pölyiselle radalle. Sweepin 45deg vastasi pidoltaa aika lähelle GRP:n A:ta. Kuitenkin on loogista, että koko mallisto on sallittu kuten GRP:n kohdallakin.

Nyt on myös vaihtoehto laittaa omat haluamansa vanteet, joillekkin se design on ollut ahdiste. Tosin enpä usko, että kukaan haluaa riskeerata omaa kisaansa itseliimaamilla renkailla, on niin työlästäkin (Inserttiä ei saa vaihtaa!).

Testeissä myös ilmeni, että GRP:n ajo-ominaisuudet olivat erilaiset verrattuna Sweeppiin. Sweepin ajotuntuma on lähempänä sähköturistia, kun taas GRP lähempänä foam-rengasta. ts. Sweepin pito murtui hieman yllättävämmin, kun taas GRP:n pito on hieman liukuvampi.

Itse käytin kisoissa renkaita kaksi kierrosta. Nyt valintani todennäköisesti on edelleen GRP ja niistä finaaleihin a-seos ja x:llä sitten mahdollisesti alkuerät, kovempia seoksia tuskin tarvitsee. En aio kuitekaan tehdä tästä itselleni mitenkään monimutkaista. Toki ihan toimenkuvan puitteissa tulee näitä renkaita testattua ja kerron kyllä mielelläni niiden tuloksista. Varmin valinta on kuitenkin edelleen se GRP:n A-seos (extrasoft), tuo X-seos on kuitenkin ihan uusi rengas ja sen kestävyydestä pitkässä juoksussa ei ole kenelläkään kokemuksia.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #3 : 24.02.12 - klo: 12.05 »
Varmin valinta on kuitenkin edelleen se GRP:n A-seos (extrasoft).

Tässä on oikeastaan juuri se syy, miksi olisin itse henkilökohtaisesti toivonut pysyteltävän yhdessä rengastyypissä. Eli toisin sanottuna, pitää kisaaminen mahdollisimman helppona, rengasvalinnat mukaanlukien, kun kuitenkin on tiedossa se rengas joka toimii ja kestää.

Tämä lienee ikuisuuskysymys, eikä siihen varmaankaan ole/tule yhtä yksiselitteistä vastausta. Kuitenkin GT-8 luokan perushenki alunperin oli "laatikosta radalle" ja mitä enemmän erilaisia vaihtoehtoja ja testattavaa kuskeille tulee, sitä kauemmaksi alkuperäisestä ideasta mennään, siksi en koe muutosta positiivisena. Uskon kuitenkin, että rengasvalinnat ei kisoja ratkaise, vaan sijoitukset saavutetaan edelleen ajamalla.

Omasta mielestäni olisi ollut myös hyvä keskustella tämän tyyppisistä sääntömuutoksista etukäteen täällä foorumilla ja kysyä sarjaan osallistuvilta mielipidettä. Muutenkin sarjaan liittyvä keskustelu pitäisi yrittää keskittää tänne foorumille eikä esim. Facebook-ryhmään.

Olen samaa mieltä, että muutoksista olisi hyvä käydä ainakin keskustelua. Tosin "parlamentaarinen päätöksenteko" kun tuskin kuitenkaan onnistuu, on jonkun oltava se, joka osaa ja uskaltaa päätöksiä tehdä. Minulle ei ole merkitystä sillä keskustellaanko täällä vai FB:ssä, kunhan tieto on jossain kesitetysti ja kaikkien sitä tarvitsevien saatavilla.

Tässä rengasasiassa on nyt vaan se ikävä jälkimaku, että joku on saattanut ostaa toistakymmentä kierrosta renkaita edellisen kauden säännön perusteella, ottamatta huomioon sitä, että vaihtoehtojakin voisi olla. :cry:

BTW: tuo sääntöihin menevä linkki ei ainakaan minun koneilla aukea?
« Viimeksi muokattu: 24.02.12 - klo: 12.13 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #4 : 24.02.12 - klo: 12.34 »
Rengassäännössä samaa mieltä pekan kanssa myös. Olisin mielummin nähnyt pelkän yksityyppirenkaan yhä. Mielestäni niitä kumeja saatiin aina tarpeeksi, tässäkin auttaisi, jos joku maahantuoja ottaisi vain aktiivisen roolin. No itse tuskin ehdin ajaa ensi kaudella mutta ehkä joku muu ajaa autollani?

Mulla aukesi kyllä eilen säännöt...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #5 : 24.02.12 - klo: 13.37 »
"Laatikosta radalle" minusta silti toteutunut aiemmallakaan säännöllä. Ainakin mitä omien härveleiden RTR-renkaita tuli kokeiltua, oli GRP selvästi parempi ajaa radalla.

Itse tietysti kun kisaan niistä jumbosijoista, niin arvostan kyllä tuota Sweepin blingbling-vannemahdollisuutta (all show - no go)  :grin:
Kokonaisuutena suunta on parempaan päin, ei niitä vaihtoehtoja silti vielä liikaa ole. GRP:t oli jo tilattuna täälläkin, eli maltilliset risut lähinnä tiedotuksesta, muuten hyvä. Kauden aikana toki sitten näkee, helpottaako laajempi rengasvalikoima saatavuutta vai käykö niin, että kumpikin on "eijoole", koska jo ilmeisesti valmiiksi pieni kysyntä pirstaloituu.

Oli miten oli, sadekelin rengas on itselleni vielä täysin auki. Ja (IMO) moottorilistan laajennus näyttää myös hyvältä, vaikka ehkä se jotakuta hirvittää se valintojen vaikeus.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #6 : 24.02.12 - klo: 16.48 »
Ulkonäkösyistä Sweep hyvä valinta luokkaan! Tässä luokassa pitäisi olla kyse myös näyttävyydestä, koska korit antavat siihen mahdollisuuden (ei ns. EFRA koreja) vaikka toki rumia koreja taitaa markkinoilla olla enemmän kuin niitä hyvännäköisiä ainakin lyhyelle akselivälille, 360mm on kuitenkin parantanut tilannetta ja siksi myös Sweep on hyvä juttu!

Sen sijaan GRP jättäminen rinnalle on kyseenalaista. Miksei sitten ajettaisi pelkästään Sweepillä? Viime kauden GRP renkaat on kuitenkin jo ajettu pois useimmilla (itsellä vielä jokunen kierros uusia jäljellä). Näin kaksi hyvää asiaa samassa paketissa: Hyvännäköinen 1-tyyppirengas. Tämä siis sillä jos Sweepin saatavuus voidaan nostaa riittävälle tasolle (ja miksi ei voitaisi?)

Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Riku.F

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #7 : 24.02.12 - klo: 17.14 »
Tulipa itsekkin tilattua läjä viimekauden kisakumeja.. no kai ne kaikki tulee käytettyä. Ellei sitte se sweepin rengas tai joku muu seos osoittaudu paljon nopeammaksi. Joka minun tuurilla todennäköisesti tapahtuu.  En kyllä ymmärrä miksi hyväksi todettu piti muuttaa. No mutta budjettia kasvattamalla tämäkin ehkä jo osin hoituu hoituu. Mistä ihmiset meinaavat hankkia noita eri vaihtoehtoja. olisi todella mukavaa kuulla. Niin ja en huomannut säännöissä olevan mainintaa pito-aineista.
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #8 : 24.02.12 - klo: 19.25 »
Mun mielestä ulkonäkö on se viimeinen asia mitä pitää tuijottaa kun valitaan renkaita. Yksityyppirengas toimi erittäin hyvin jo 3 kautta joten sinäänsä sitä oli turha mielestäni muuttaa. Varsinkin kun sitä saa vielä. Eikä siitä sweepistä voi tehdä nyt ainakaan yksityyppirengasta kun porukat on tilannu jo kasan GRP:tä.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #9 : 24.02.12 - klo: 20.22 »
Ulkonäkösyistä Sweep hyvä valinta luokkaan!

Sen sijaan GRP jättäminen rinnalle on kyseenalaista. Miksei sitten ajettaisi pelkästään Sweepillä?

Tässä on taas loistava esimerkki siitä, että kommentilla ei ole mitään muuta päämäärää, kuin laittaa hiekkaa rattaisiin ja sotkea pakkaa.

Vaikka vaihtoehtoja ei vieläkään montaa ole, se kuitenkin johtaa siihen, että ne renkaat pitää testata ja todeta itselle soveltuvaksi (nopeammaksi) tai sitten ei. Tässähän nyt syntyy selvä etulyöntiasema niille, jotka ovat "salassa" renkaita päässeet testaamaan. Jos Sweepin kumi todetaan nopeammaksi, tarkoittaa se aika monen kilpailijan kohdalla ylimääräistä 200-300 euron sijoitusta toisiin renkaisiin, jos GRP renkaat on jo kerennyt tilata. Ei näin.

Todettakoon nyt vielä selvyyden vuoksi, että minä voin ihan hyvin ajaa myös Sweepin renkaalla jos/kun se on toimiva rengas. Asia olisi vaan ollut syytä tuoda tietoisuuteen/keskusteltavaksi jo syksyn puolella, jotta myös muilla olisi ollut mahdollisuus valmistautua asiaan. Ihan yhtä lailla Sweep olisi voinut olla sarjan yks'tyyppirengas jos näin olisi päätetty. Toisaalta GRP:n hyllyttämiselle ei edelleenkään ole mitään perusteita.
« Viimeksi muokattu: 24.02.12 - klo: 20.25 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa Maxpaine

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #10 : 24.02.12 - klo: 20.38 »
Jo on taas saatu iso poru pienestä asiasta aikaan. En kyllä itse usko noissa olevan niin suurta eroa , kuin jotkut täällä selkeesti (jo grp tilanneet) otsa hiessä pelkää. Eiköhän kuitenkin ole ihan myös muitakin tekijöitä ton auton nopeaan eteenpäin liikuttamiseen. Ainut mikä tulee itsellä mieleen, niin on noi uudet kuljettajat, siis jos niitä nyt on tulossa, näille kyseisille hemmoille se suurin päänvaiva taitaa tosta olla. Ihan hieno idea Jethrolta noiden renkaiden testaus ja jos siitä vielä löytyy jotain konkreettista puolesta/vastaan, niin auttaa se ainakin näitä mahd. uusia tulokkaita. Ja onhan tossa kaikilla muillakin moiseen vielä reilusti aikaa.
Kaiken kokoista menopeliä

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #11 : 24.02.12 - klo: 20.44 »
Jo on taas saatu iso poru pienestä asiasta aikaan. En kyllä itse usko noissa olevan niin suurta eroa , kuin jotkut täällä selkeesti (jo grp tilanneet) otsa hiessä pelkää.

Jos haluaa voitosta ajaa, kyse ei ole enää luulemisesta, vaan asiat pitää tietää. Renkaat on auton toimintaan vaikuttavista asioista selvästi suurin (kuljettaja poislukien). Erot on varmaan pieniä, mutta pienelläkin asialla saadaan pitkässä finaalissa aikaan iso vaikutus. Kyse tässä on kuitenkin enemmän siitä onko tehty päätös tasapuolinen kaikille ja toisaalta viekö se sarjaa oikeaan suuntaan. Mielipiteitä on puolesta ja vastaan. Kyse ei ole pelosta, eikä kauhusta, vaan keskustelusta.
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #12 : 24.02.12 - klo: 20.54 »
Ulkonäkösyistä Sweep hyvä valinta luokkaan!

Sen sijaan GRP jättäminen rinnalle on kyseenalaista. Miksei sitten ajettaisi pelkästään Sweepillä?

Tässä on taas loistava esimerkki siitä, että kommentilla ei ole mitään muuta päämäärää, kuin laittaa hiekkaa rattaisiin ja sotkea pakkaa.

Vaikka vaihtoehtoja ei vieläkään montaa ole, se kuitenkin johtaa siihen, että ne renkaat pitää testata ja todeta itselle soveltuvaksi (nopeammaksi) tai sitten ei. Tässähän nyt syntyy selvä etulyöntiasema niille, jotka ovat "salassa" renkaita päässeet testaamaan. Jos Sweepin kumi todetaan nopeammaksi, tarkoittaa se aika monen kilpailijan kohdalla ylimääräistä 200-300 euron sijoitusta toisiin renkaisiin, jos GRP renkaat on jo kerennyt tilata. Ei näin.

Todettakoon nyt vielä selvyyden vuoksi, että minä voin ihan hyvin ajaa myös Sweepin renkaalla jos/kun se on toimiva rengas. Asia olisi vaan ollut syytä tuoda tietoisuuteen/keskusteltavaksi jo syksyn puolella, jotta myös muilla olisi ollut mahdollisuus valmistautua asiaan. Ihan yhtä lailla Sweep olisi voinut olla sarjan yks'tyyppirengas jos näin olisi päätetty. Toisaalta GRP:n hyllyttämiselle ei edelleenkään ole mitään perusteita.

Ja silti viitsit heittää tuollaista sontaa hiekan laittamisesta rattaisiin.
1-tyyppi on 1-tyyppi. Perusteet lienevät kaikille selvät? Myös itsellesi  :wink:
Äijällä taitaa olla GRP:tä hyllyt täynnä koska pidit asiaa varmana  :grin: Voi harmi.
No onneksi säännöt sallivat ne kannaltasi edelleen. Joten ei huolta.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Maxpaine

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #13 : 24.02.12 - klo: 20.55 »
No tosta että viekö sarjaa oikeaan suuntaan, niin ja näin, enpä tiedä viekö sekään, että nyt kun säännöissä lukee rengas vapaa sadekelillä, niin kysymys kuuluu viekö se että eräät nimeltä mainitsemattomat (en osoita ketään sormella) sotkee selkeesti asfalttikisaksi tarkoitettua sarjaa ns. crossirenkailla. En halua provosoida, kysyn vaan.
Kaiken kokoista menopeliä

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #14 : 24.02.12 - klo: 21.45 »
Ehdottaisiin että Ylistaron kisaan osallistuvat ajaisivat "herrasmiessopimuksella" GRP:n A renkaalla. Jäisi sitten vähän enemmän aikaa saada kokemuksia noista muista renkaista.

Rengasvalintahan on myös selkeästi radasta riippuvainen. Ylistaron radastahan ei saada kokemuksia vasta kuin kisoissa.

Ihmettelen kyllä vielä enemmän tätä rengashärdelliä, kun ei edes viime kauden voittajalla ollut tietoa asiasta.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #15 : 24.02.12 - klo: 22.38 »
Lyhyestä virsi kaunis...

Kuusankoskella viime vuoden toukokuussa puhuin ensimmäistä kertaa Sweepin renkaista. Silloin jaossa oli jopa maahatuojalta ilmaisia testirenkaita. Niiden testien valossa ei kyseistä rengasta otettu kesken kauden messiin, vaikka testeissä juuri eroa oltu saatu aikaiseksi. Tähän nojaten sweep ei pitänyt olla yllätys.

Sen huomasi, että tämä "2011" versio oli parempi kuin vuotta aikaisemmat rinkulat.

Rupesin miettimään, että pitisikö rengassääntö olla muotoa "GRP M01 Rally".

Tammikuussa kirjoitin GT-viestiketjuun ylläolevasti. FB:ssa säännöistä keskusteltiin enemmänkin, kuten krossirenkaiden kieltämisestä, mikä on kyllä mielestäni täysin perusteltua.

Sitten ihmettelen sitä, että renkaita on jo hommattu. Kauden avauskisaan on 4 kuukautta ja ulkona metri lunta! Ilmeisesti pelko renkaiden saatavuudesta on otettu vakavasti. En voi kuitenkaan arvata, että helmikuussa joku on hommannut renkaita vuoden 2011 sääntöjen perusteella. (Toki ne ovat sääntöjen mukaisia renkaita)

Koska olen selvästi epäonnistunut tehtävässäni kaudelle 2012, niin jätän näillä puheilla koko homman. Se ketä luokkayhteyshenkilön tehtävä voisi kiinnostaa voi laittaa minulle yv-viestiä niin laitan säännöistä "lähdekoodin" tulemaan, saa sitten muokattua mieleisekseen. Aikaa helmikuun loppuun.

Kiitos ja anteeksi...

PS: Minulle on ihan sama vaikka ajettaisiin soikeilla sorexeilla...
PPS: Kyllä, rivien välissä ei ole mitään tekstiä, niin, ja olen nauttinut tänään palkokasveja, en kuitenkaan nenän kautta...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa eurorc.com

  • Veteraani
    • Profiili
    • EuroRC
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #16 : 24.02.12 - klo: 22.53 »
Kauppiaan roolissa vastaan tähän juttuun koska monelle tuntuu epäselvältä miksi GRP:n rengas on huono valinta sarjalle pitkällä tähtäimellä ja miksi monta rengasta on huono juttu. Loppuun kerron myös mikä olisi hyvä tilanne.

GRP:n kate ja hintapolitiikka ei palvele Suomalaista yritystä. Euroopassa on hinnat painettu niin ales että Suomessa ei voi myydä renkaita siten että kauppiaalle jäisi jotain käteen vaivasta. Kyse on siis palvelutuotteesta jonka pitäisi tuottaa katetta muiden tuotteiden kautta.

Tämmöinen tuote on ihan ok kaupassa jos harrastajilla ei ole muuta vaihtoehtoa, silloin voidaan tuoda kohtalainen määrä renkaita maahan ja olla varmoja, että ne menee kauden aikana kaupaksi vaikka ei ole halvin vaihtoehto. Joku tarvii aina pienemmän määrän renkaita tai on kiire. Jos rengasvaihtoehtoja on enemmän, renkaita ei voida juuri tuoda koska riski, että jäävät hyllyyn on liian iso.

Euroopassa rengas maksaa noin 15e pari halvimmillaan, Suomessa renkaasta joutuu pyytämään 18e, että kattaa kulut. Joten moni harrastaja tilaa varmasti omat renkaat ulkomailta mikä on ihan ymmärettävää. En yleensä halua puhua suoria lukuja forumeilla, mutta uskon että tässä tapauksessa on hyvä että harrastajat ymmärtävät tilanteen.

Nyt tilanne, että vaihtoehtoja on enemmän tekee sen että EuroRC tulee ottamaan vähemmän renkaita varastoon kesäksi. Haluamme toki palvella asiakkaita, mutta tämä pitää tehdä maltillisilla riskeillä.

Lopputulos GRP:lle pitkässä juoksussa Suomessa: Kallis rengas(ainakin verattuna keski eurooppaan) ja huono saatavuus. Tätä vielä huonontaa valikoiman pirstaloituminen muilla seoksilla ja tuotteilla.

Hyvä tilanne kauppiaan sekä harrastajan näkökulmasta olisi seuraava:

Oletus, että renkaaksi valitaan rengas joka on riittävän kestävä ja hyvä ajaa sekä muutenkin tukee harrastamista. Tämän jälkeen renkaan pitäisi olla rahapoliittisesti hyvässä valmiudessa. Tätä yleensä tukee _yksi_ mahaantuoja kyseiselle renkaalle. Silloin löytyy aina yksi taho joka on vastuussa siitä että renkaita on saatavilla maassa. (jos maahantuojia on monta tai rengasmerkkeja monta, päästään tilanteeseen missä jaettuvastuu ei kenekään vastuu).

Tärkeää on myös se että rengas on Suomessa hinnaltaan kilpailukykyinen ja jos sen hintarakenne vielä tukee jälleenmyyntiä niin sitä saa myös muista kaupoista kuin yhdestä. Kun tämä puoli on kunnossa harrastajat ostavat luonnostaan tuotteet Suomesta ja raha kanavoituu yhden maahantuojan läpi. Tätä voidaan vielä tehostaa sillä, että kilpailumaksuun kuuluu aina kierros renkaita. Tämä tuottaa positiivisen kierteen missä lopputulos on seuraava:

Maahantuoja voi luottaa, että kuluttajat ostavat tuotteita ja jälleenmyyjät ottavat niitä hyllyyn. Voidaan tehdä reiluja tilauksia keväällä jolloin saadaan pienet extra volyymi alennukset. (jotka siirtyvät kuluttajalle pitkällä juoksulla, kuluttajahan maksaa kauppiaan kaikki kulut)

Kuluttajilla on taas renkaita aina saatavilla järkeävän hintaan eikä tarvitse etsiä ulkomailta jos löytyis tuotteita hyllyssa ja järkihintaan.

Lopputulos: Renkaita on hyvin saatavilla ja niiden hinnat ovat maltillisia

Näin pienessä luokassa joka on pienessä maassa on tärkeää lajin kasvun kannalta että tuotteita on saatavilla järkevään hintaan ja sääntöjen pitäisi tätä tukea. Toivoisin että harrastajat nyt ymmärtäisivät paremmin miten rengas puoli toimii ja ymmärtäisivät mikä on hyvä juttu ja mikä on huono.

Axel Toivonen
EuroRC:n omistaja

PS. Jos olet tehnyt tilauksen GRP:n renkaista meidän kautta voit pienentää(tai suurentaa tilausta vielä), itse tilaus lähtee tehtaalle myöhemmin.
HobbyWing | Xray| Gens Ace | Pro-Line | Corally | Hudy | Yokomo | FTX | HPI
EuroRc.com - Facebook

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #17 : 24.02.12 - klo: 22.58 »

Sitten ihmettelen sitä, että renkaita on jo hommattu. Kauden avauskisaan on 4 kuukautta ja ulkona metri lunta! Ilmeisesti pelko renkaiden saatavuudesta on otettu vakavasti. En voi kuitenkaan arvata, että helmikuussa joku on hommannut renkaita vuoden 2011 sääntöjen perusteella. (Toki ne ovat sääntöjen mukaisia renkaita)
Tätä minäkin vähän hämmästelen, varsinkaan kun viime vuonna "saatavuusongelmat" eivät olleet mitenkään tehdaslähtöisiä, vaan maahantuojien ansiota.
Uusi rengassääntö on mainio, mistä kukaan voi edes tietää kuinka pehmeän grp:llä ovat päättäneet tän vuotisesta a-seoksesta tehdä??? Voihan olla että ainoa jolla pystyy fiksusti finaaleja ajamaan, onkin b-seos, tai uusi x. Ja sweep tuo valinnanvapautta, ovat ainakin jenkkilässä kovasti tykänneet.
Ensimmäinen kisakin ajetaan juhannuksen jälkeen, eiköhän täällä jaella kokemuksia "vaihtoehtoisista" renkaista ennen ekoja kisoja, minä ainakin kokeilen.

Henkilökohtaisesti olen ollut alusta asti vapaan renkaan, pl. krossirenkaat kannalla, suunta on nyt oikea. Samat jampat siellä kärjessä menee oli renkaat mitkä tahansa, eikä aloittelijoiden kisoissa menestyminen kaadu pykälää kovempaan tai pehmeämpään renkaaseen, kuin ns. pro-kavereilla, jotka saa sitten hieroa sitä lähtöruutua finaaleihin sillä supernopealla renkaalla.

Finaalit on pitkiä...
Mä äänestän Jeppeä jatkamaan hyvää työtä.
Liikaa Kyoshoja

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #18 : 24.02.12 - klo: 23.03 »
Mä äänestän Jeppeä jatkamaan hyvää työtä.

Samoin minä.

Poissa Riku.F

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #19 : 24.02.12 - klo: 23.05 »
+1
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #20 : 24.02.12 - klo: 23.18 »
Itse kannatan myös Jeppeä jatkamaan hommassa koska mielestäni hän on suoriutunut tehtävästä vähintäänkin mallikkaasti. Nyt porua aiheuttanut rengas-sääntöön oma näkemykseni on että grp:n rengas oli/on mielestäni erittäin hyvä ja tasalaatuinen rengas. Itse pääsin viime kesänä testaamaan sweepin renkaita Jotka sain Jepeltä testattavaksi. Itse en huomannut  pidossa kovinkaan isoa eroa, mutta kulutus kestävyys oli grp:n hyväksi aika iso. Sweepissä on kulutuspinta melko pieni uutena ja en tiedä miten rengas toimii enää slicksinä. Ei voi kun ihmetellä jos porukka tilaa renkaat ulkomailta säästääkseen 6e kierrokselta (15e vs 18e pari). Näinkin pienellä katteella myytävä tuote niin ymmärrä täysin miksi renkaan saatavuudessa on ollut joskus ongelmia koska maahantuojat eivät voi ostaa renkaita varastoon koska renkaat voi jäädä käsiin. Kehoitan kaikkia tukemaan kotimaisia maahantuojia aina kun mahdolista. Itsekin tilailen aika paljon tavaraa ulkomailta mutta aina kun on mahdollista ja tavara on saatavana kun sitä haetaan niin tuen kotimaisia maahantuojia. Tämä on kuitenkin kaikkien eduksi ja se luo edellytykset rc-liikkeille toimia Suomessa.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #21 : 24.02.12 - klo: 23.26 »
Joo ihan kiva, niin minäkin, mutta onko tolla mitään tekemistä 1-tyyppirenkaan kanssa? No ei varmaan kauheesti. Sweep yksistään riittäisi siihen jos halutaan hyvännäköinen vanne/rengas ja muuten sitten vaikka GRP.

BTW onhan meillä muitakin maahantuojia, esim. JP-nitroracing toi taannoin ison läjän Ipanemaa varastoon jota siellä on vieläkin koska sillä ei ole voinut ajaa kisoja. Nyt rinnalla on lisäksi mielenkiintoinen leveä takarengas joka helpottaa harrastamista edelleen paremman takapidon omaavana. Kukaan ei näitä kuitenkaan kysellyt tietääkseni..saanti voisi olla jopa hyvä ja hinnat maltillisia näiden suhteen.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #22 : 24.02.12 - klo: 23.38 »
Joo ihan kiva, niin minäkin, mutta onko tolla mitään tekemistä 1-tyyppirenkaan kanssa? No ei varmaan kauheesti. Sweep yksistään riittäisi siihen jos halutaan hyvännäköinen vanne/rengas ja muuten sitten vaikka GRP.

BTW onhan meillä muitakin maahantuojia, esim. JP-nitroracing toi taannoin ison läjän Ipanemaa varastoon jota siellä on vieläkin koska sillä ei ole voinut ajaa kisoja. Nyt rinnalla on lisäksi mielenkiintoinen leveä takarengas joka helpottaa harrastamista edelleen paremman takapidon omaavana. Kukaan ei näitä kuitenkaan kysellyt tietääkseni..saanti voisi olla jopa hyvä ja hinnat maltillisia näiden suhteen.

Sulle vanteen ulkonäkö on se ykkös asia, mutta uskoisin että suurimmalle osalle gt-8 kuskeista ne renkaan ominaisuudet ovat tärkeämmät kuin ulkonäkö. Viime kesänä en tykittänyt 30min putkeen sweep:n renkailla joten renkaan toimivuus koko puolituntisen on mulle ainakin arvoitus. Grp:stä tiedän että 1 kierros renkaita kestää koko kisapäivän. Jp-nitrotacing:in toimintatavat ovat vähintäänkin nihkeät. Tavaraa saa miten sattuu millon sattuu jos edes sittenkään, joten tämän liikkeen varaan en kyllä laskisi kovinkaan paljon.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa racersrcshop

  • Veteraani
    • Profiili
    • RacersRCshop
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #23 : 24.02.12 - klo: 23.54 »
Itsekin kyselin GRP.ltä joskus renkaita, ja totesin ettei ole mitään järkeä niitä myydä niillä hinnoilla verrattuna Euroopan hintoihin.  Lisäksi niitä myytiin jo täällä pilkkahintaan niin en lähtenyt siihen leikkiin.

Lisäksi aiempi Sweep GT renkaiden hinta perustui lähinnä siihen, että GRP:t olivat niin halpoja ja halusin ihmiset kokeilemaan tuotetta. Joudun korottamaan hinnat oikealle tasolleen. n. 20-22€ pari, koska nollakatteella ei ole mitään järkeä myydä tavaraa loputtomiin. Miksi sitten edes myydä? kaupalla on kuitenkin kuluja ja paljon joutuu työtunteja tekemään. Sehän on ihan selvä, että eivät kauppiaat ole olleet kiinnostuneita GRP:n pitämisestä hyllyssä. Paljon työtä, eikä mitään rahallista hyötyä jos niitä joutuu ilmaiseksi myymään. Toki on kiva palvella harrastajia, mutta liikeyrityksen tarkoitus on kuitenkin tehdä voittoa ja omilla työtunneillakin on kai jokin hinta jos itseään yhtään arvostaa. Tuota renkaiden hintaa voisi toki tiputtaa jos menekki olisi varma kuten GRP:llä

Sweepejä ei oikein mistään ole tullut vastaan pilkkahintaan, ja periaatteenani on ollut pitää hinnat Euroopan tasolla ja jos ei pysty pitämään niin sitten ei kannata myydä.

Sweepejä testattiin viime vuonna vain yhdellä(jos oikein muistan) seoksella, ja slicksiä ei testattu ollenkaan. Jos nyt maahantuojan tukemana sitten hoidettaisiin nämä testit loppuun ja sillävälin porukka voi ajaa GRP:nsä pois. Eiköhän testituloksia saada ennen kauden alkua. Tilaan ensimmäiset renkaat piakkoin.

Sen verran pitää vielä sanoa, että tuli itsellekkin aika yllätyksenä tämä rengasasia. Ei olla siitä Jeppen kanssa keskusteltu varmaan viime kesän jälkeen. Mutta otan tämän vakavasti ja koitan parhaani palvella kilpailijoita. Onhan minullakin jo GT8 auto, jospa sillä jokusen kisan ehtisi ajaa  :azn:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #24 : 24.02.12 - klo: 23.56 »
Henkilökohtaisesti mulla ei ole ensimmäistäkään grp rengasta hyllyssä ja tehtyjä tilauksiakin voi vielä muuttaa, joten mika voi pitää siitä turpansa kiinni.

Mulle kysymys on siitä, että mitä tällä muutoksella saavutetaan ja onko se kokonaisuus huomioon ottaen hyvä vai huono asia. GRP rengas on palvellut sarjaa hyvin kolme vuotta, miksi asiaa pitää sotkea ja tehdä hankalammaksi? Jos kyse on renkaan saatavuudesta ja hinnoittelupolitiikasta, axelin viestissä oli paljon eväitä, jolla tilanne saataisiin korjattua. Myös ilman että rinnalle otetaan muita rengastyyppejä sotkemaan kuviota. Jos uusi rengas(sääntö) ei tuo parannusta itse ajettavuteen tai renkaiden saatavuuteen tai niistä aiheutuviin kustannuksiin, niin missä on pointti? Blingbling vanteissako.

Jeppe on tehnyt hyvää työtä ja minäkin kannatan jäntä jatkamaan. Minun mielestä tässä asiassa sattu lapsus kommunikoinnin suhteen ja siitä tuleva kritiikki pitää osata ottaa vastaan. Kun luin nuo fb- jutut läpi, ei missään viitattu siihen että kuivan kelin rengas tulisi muuttumaan. Sadekelin renkaasta oli kyllä puhetta ja sen     keskustelun ymmärrän hyvin.

Niinkuin totesin tuolla aiemmin, kyllä tämä sääntö mulle käy, vaikka olenkin selvästi yksityyppirenkaan kannalla. Tässä grp rengas on jo paikkansa ansainnut. Ipanemaan tai jp nitroracingin varaan en laske tämän keskustelun osalta yhtään mitään, valitettavasti.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #25 : 25.02.12 - klo: 00.38 »
No tosta että viekö sarjaa oikeaan suuntaan, niin ja näin, enpä tiedä viekö sekään, että nyt kun säännöissä lukee rengas vapaa sadekelillä, niin kysymys kuuluu viekö se että eräät nimeltä mainitsemattomat (en osoita ketään sormella) sotkee selkeesti asfalttikisaksi tarkoitettua sarjaa ns. crossirenkailla. En halua provosoida, kysyn vaan.

Tää oli niin hupaisa kommentti että kirvoittu minutkin vastaamaan tähän topikkiin...

Kunhan nyt naureskelultani pystyn...

Köh, noniin...
Jos rengas on vapaa niin silloin rengas on vapaa.
Se ei ole silloin mitään sotkemista jos pistät alle rengasta joka on saman kokoluokan rengas... eri kuviolla ja eri seoksella.

"en osoita ketään sormella, mutta osoitanpa kuitenkin sääntöjen mukaan toimivaa ja vieläpä aivan turhaan"


Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #26 : 25.02.12 - klo: 00.48 »
.... Aloittelijan mielipide sadekelin renkaaseen: Yksityyppirengas, joka testattu soveltuvaksi ilman erikoisvirittelyitä esim. koriin. Olisi taas yksi asia vähemmän mietittävää...

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #27 : 25.02.12 - klo: 10.31 »
Tässä uusi kori vaihtoehto ensi kesäksi. Otan niitä tänne meille halukkaille, hintaa en vielä osaa sanoa.
Tästä tulee myös 360 malli.

Jos luokkayhteyshenkilö tai joku muu luottohenkilö haluaa testata myös Ipanemat leveillä takarenkailla, niitä multa löytyy täällä muutama kierros ja lisää saa kyllä halukkaille niitäkin. Laittaa vaan YV:tä.
Vaikka ensi vuotta ajatellen. Parempi takapito helpottaa ajamista, hyvä asia etenkin aloittelijoille kun auto on helpompi ajaa. Kovuuksia löytyy useita. Myös sadekelin radialit.
« Viimeksi muokattu: 25.02.12 - klo: 10.37 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #28 : 25.02.12 - klo: 10.33 »
Renkaan saatavuudesta:
Toimitin suuren määrän viime kesänä 2011 renkaita ko luokkaan. Ongelma oli kauppiaan näkökulmasta se, että renkaat haluttiin juuri kisaviikolla. Renkaan menekki muuna aikana oli olematon. Tilasin renkaat juuri ennen kisaa, ilman etukäteistilauksia ja tietoa onko menekkiä.
Huhuja liikkui, että rengasta ei ole maassa ja meillä oli kuitenkin hyllyssä lähes koko kesän. 3 km radalta (Tattarisuo) tai nettikaupassa.
Renkaan varastointia hankaloittaa (tänä vuonna) ennestään se, että ko luokkaan on toinenkin vaihtoehto.
Niillä hinnoilla mennään, millä kauppa käy.
Rengastan autot tänäkin vuonna. Seoksella A.

Aake
Power Racing Oy
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: GT-8 Sarja 2012 - INFO ja säännöt
« Vastaus #29 : 25.02.12 - klo: 11.13 »
Jos luokkayhteyshenkilö tai joku muu luottohenkilö haluaa testata myös Ipanemat leveillä takarenkailla, niitä multa löytyy täällä muutama kierros ja lisää saa kyllä halukkaille niitäkin. Laittaa vaan YV:tä.
Vaikka ensi vuotta ajatellen.
Ihan turha tarjota jotain renkaita testiin jossei ole maahantuojaa merkille...
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook