Kirjoittaja Aihe: Short Course Summer Cup 2012 info  (Luettu 67397 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #30 : 12.04.12 - klo: 10.50 »
ProLinen renkaiden uudet versiot oli jonkun tulkinnan mukaan liian leveitä ROAR:in sääntöihin...
http://www.ultimaterc.com/forums/showthread.php?t=126802
En ole seurannut tilannetta. Jotain on varmasti päätetty/ muutettu.

Jos renkaille jotain sääntöjä pitää olla niin mun mielestä rengassäännössä voitaisiin seurata ROAR:in sääntöjä.
Jonkun pitäisi vaan kaivaa ne ja kirjottaa lyhennelmä.

Mitä vähemmillä säännöillä pärjätään sitä parempi. Rengassääntöä ei tarvita kunnes jollain on autossaan erilaiset ja selkeästi paremmat renkaat kuin muilla.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #31 : 12.04.12 - klo: 11.49 »
Lainaus
Renkaat
Vapaa SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Ei kemiallista käsittelyä.
Eikö tuo nykyinen ole ihan kelvollinen sääntö tälle kaudelle? Kaivellaan sitten tämän kesän jälkeen kokemusten perusteella lisää pykäliä jos tarvetta on.
Old fart

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #32 : 12.04.12 - klo: 11.58 »
Kai ROAR:in tavalla, auto lasketaan varovasti pöydälle.
Voi olla että ovat jenkkilässäkin jo muuttaneet sääntöjä, toi on vanhaa infoa.

Yleinen linja kv. kilpailuissa on suorittaa mittaus ns. normaalissa ajoasennossa olevasta autosta. Autoa ei siis lasketa varovasti vaan saatetaan tiputtaa auto muutaman sentin korkeudesta tai hieman napauttaa korin kattoon, jotta jousitus asettuu ajoasentoon. Sen sijaan on väärin ennen mittausta painaa jousitus pohjaan, jota joskus näkee katsastusmiehen tekevän esim. ennen 1/10 touring-auton korkeuden mittausta.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #33 : 12.04.12 - klo: 12.19 »
Kai ROAR:in tavalla, auto lasketaan varovasti pöydälle.
Voi olla että ovat jenkkilässäkin jo muuttaneet sääntöjä, toi on vanhaa infoa.

Yleinen linja kv. kilpailuissa on suorittaa mittaus ns. normaalissa ajoasennossa olevasta autosta. Autoa ei siis lasketa varovasti vaan saatetaan tiputtaa auto muutaman sentin korkeudesta tai hieman napauttaa korin kattoon, jotta jousitus asettuu ajoasentoon. Sen sijaan on väärin ennen mittausta painaa jousitus pohjaan, jota joskus näkee katsastusmiehen tekevän esim. ennen 1/10 touring-auton korkeuden mittausta.
Sähköcrossissa auton pitää mennä mittoihin kaikissa jousituksen asennoissa.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #34 : 12.04.12 - klo: 18.15 »

Akseliväli Min / Max ........................................ 320mm / 335mm

Sähköcrossissa auton pitää mennä mittoihin kaikissa jousituksen asennoissa.

Slässissä akseliväli muuttuu joustoliikkeen mukana enempi kuin toi sallittu vaihteluväli on...  :grin: No tuskin jää ajaminen siitä kiinni mutta vähän tiukan kuuloisia sääntöjä, riippuen toki tulkinnoista.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #35 : 12.04.12 - klo: 18.49 »

Akseliväli Min / Max ........................................ 320mm / 335mm

Sähköcrossissa auton pitää mennä mittoihin kaikissa jousituksen asennoissa.

Slässissä akseliväli muuttuu joustoliikkeen mukana enempi kuin toi sallittu vaihteluväli on...  :grin: No tuskin jää ajaminen siitä kiinni mutta vähän tiukan kuuloisia sääntöjä, riippuen toki tulkinnoista.

Eiköhän tuo akseliväli mitata auton ollessa ajokorkeudessa, jos joku ajaa 5cm maavaralla ja tukivarret sojottaa niin eteen ettei mahu pituuden puolesta mittoihin niin saa mun puolesta ajaa :D Tuolla on tarkotus kuitenkin rajata ettei ole 60cm pitkää sc autoa radalla kohta..

leveys mitataan myös auton ollessa ajokorkeudessa, useimmiten on leveimmillään kun tukivarsi on suorassa, ainakin oman geometrian tuntemuksen mukaan. Toki linkkien pituus vaikuttaa camperiin ja tätä kautta renkaan alalaidasta auton leveyteen. Mutta aika raju muutos pitää olla että auto levenee kasaan painettaessa.  Jos mennään kunhan renkaat mahtuu kopan alle jousitus pohjassa mentaliteelillä saa autosta saa  2cm leveemmän kuin muilla, kun pikkasen lämimttää koppaa ja levittää sitä.

koitetaan pitää järki kädessä sääntöjän määrän suhteen, mutta perus tekniset säännöt on hyvä olla, sen verran näitä ropelihattuja tuntuu olevan sc luokkaa ajamassa  :afro:

edit: auton mittaamista varten sarja "organisaatiolta" tulee mittalaitteet :D
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa KooBee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #36 : 12.04.12 - klo: 19.19 »
leveys mitataan myös auton ollessa ajokorkeudessa, useimmiten on leveimmillään kun tukivarsi on suorassa, ainakin oman geometrian tuntemuksen mukaan. Toki linkkien pituus vaikuttaa camperiin ja tätä kautta renkaan alalaidasta auton leveyteen. Mutta aika raju muutos pitää olla että auto levenee kasaan painettaessa

Helpointa on että on oikeanmittainen boksi johon auton pitää mahtua. Tällöin riittää että auton jousitus painetaan leveimpään kohtaansa ja mitataan siitä.

Poissa KooBee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #37 : 12.04.12 - klo: 19.20 »
Sähköcrossissa auton pitää mennä mittoihin kaikissa jousituksen asennoissa.

Slässissä akseliväli muuttuu joustoliikkeen mukana enempi kuin toi sallittu vaihteluväli on...  :grin: No tuskin jää ajaminen siitä kiinni mutta vähän tiukan kuuloisia sääntöjä, riippuen toki tulkinnoista.

Akseliväliähän ei sähkökrossissa mitata lainkaan, vaan Spif tarkoitti varmasti auton kokonaisleveyden ja -pituuden mittaamista.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #38 : 12.04.12 - klo: 23.17 »
Moi,

Ehkä on hyvä seurata mitä ROAR tekee kun meillä ei ole EFRA tai SM-sääntöjä. Siten pysytään jotenkin
linjassa ja vältytään suurimmilta väännöiltä täällä pienessä maassamme.

Ajan nelkkua, joten en ole tuollaisia renkaita muutenkaan ajatellut käyttäväni.  :grin:

Käsittääkseni tuollaisia on käytetty kun radalla on paljon irtohiekkaa tai kasoittain irtopöyä.
Sitä en kyllä osaa sanoa miten tuo toimii blue groovella, vaikka linkin tekstissä kerrottiin.
Onko joku kokeillut 2wd trukissaan vastaavia?

Skaalamaisuus on hyvä peruste sekä koreille että renkaille. Muutenhan vois vaihtaa M8 renkaisiin.


t. Kai
« Viimeksi muokattu: 12.04.12 - klo: 23.22 kirjoittanut Kay Jay »

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #39 : 13.04.12 - klo: 19.48 »
scaalamaisella isolla kuviolla olevalla renkaalla ei savella oikeen taho päästä mihinkään, ajosta katoaa kyllä ilo aika pian. Jos radatkin olis 1:1 scaalaan sovitettuja niin nehän olis pehmeitä.
Itse kyllä sallisin parhaat renkaat, mitä markkinoilla on. Ajoin viime kesän saviradalla Blitzillä ja sitä pitoa ei ole yhtään liikaa, vaikka olisi juuri parhaat kumit alla. Huonommilla kumeilla ajaminen on sitten aika kamalaa.  :sad:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #40 : 14.04.12 - klo: 08.24 »
scaalamaisella isolla kuviolla olevalla renkaalla ei savella oikeen taho päästä mihinkään, ajosta katoaa kyllä ilo aika pian. Jos radatkin olis 1:1 scaalaan sovitettuja niin nehän olis pehmeitä.
Itse kyllä sallisin parhaat renkaat, mitä markkinoilla on. Ajoin viime kesän saviradalla Blitzillä ja sitä pitoa ei ole yhtään liikaa, vaikka olisi juuri parhaat kumit alla. Huonommilla kumeilla ajaminen on sitten aika kamalaa.  :sad:

Vapaalla SC renkaalla tässä ollaankin menossa, keskustelu on lähinnä tuosta laipallisesta eturenkaasta.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #41 : 14.04.12 - klo: 11.42 »
niin. Eikös ROAR ne kieltänyt...

Siellä radat kyllä pikkaisen eri luokkaa kuin täällä, että miten nuo toimisi edes on vissiin aika kysymysmerkki?

Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #42 : 14.04.12 - klo: 16.43 »
niin. Eikös ROAR ne kieltänyt...

Siellä radat kyllä pikkaisen eri luokkaa kuin täällä, että miten nuo toimisi edes on vissiin aika kysymysmerkki?

Niin, onko tuollaiset urarenkaat takatuupparissa oikeasti paremmat kuin "normaalit renkaat"? Aika monissa stadium truckeissa ja vissiin myös 2wd buggyissa käytetään ainakin ensiasennusrenkaina tuon tyyppisiä.

Kuten Volvospede totesi, tuo skaalamaisuuden puute kyllä pätee myös minipinneihin ja moniin muihinkin renkaisiin. Jos jenkeissä ajettaisiin vastaavilla laatta/betoni -radoilla mitä meillä talvisin, niin veikkaisin että myös Minipinnit olisi ROAR:in toimesta kielletty.
Wacky Stack Racing Team

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #43 : 14.04.12 - klo: 17.01 »
Mutta nyt heräsi sen verran mielenkiinto, että testaan nuo urarenkaat kyllä kesällä. Aikataulusta en sano mitään  :azn:

Ja mitä haittaa siitä olisi, vaikka olisivatkin sallittuja? Jos kerran ovat toimivia. Kunhan silloin saatavuus olisi hyvä.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #44 : 14.04.12 - klo: 17.07 »
... miten nuo toimisi edes on vissiin aika kysymysmerkki?
Ainakin Prolinen Mohawk oli viime kesänä ihan hyvä eturengas. En osaa sanoa oliko se paras, mutta se oli sitä osastoa, joka toimi.

http://prolineracing.com/tires/mohawk-sc-2.2/3.0-xtr-firm-tires/

Ajattelin itsekin kokeilla noita useampiuraisia tänä kesänä, mutta ei kyllä ole riittävää kokemusta antaa mitään tuomiota kokeilun jälkeen.  :roll:
« Viimeksi muokattu: 14.04.12 - klo: 17.15 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #45 : 14.04.12 - klo: 19.19 »
Jos noi ura renkaat on sallitut, niin sitten lähtee heti tilaus. Onhan ne ainakin tuuppikrossissa toimivat. Luulis, että ROAR ne jostain hyvästä syystä kielsi, ja se oikea syy ei varmaan ollut skaalamaaisuus. Eihän noi muutkaan renkaat ole kovin skaalaamaisia, niinkuin tossa ylempänä jo todettiin.


EDIT: Helppoa kuin heinänteko. Tilaus lähti. Kerron miten toimii kun saadaan rinkulat Suomeen.
« Viimeksi muokattu: 14.04.12 - klo: 19.40 kirjoittanut JSJ »
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #46 : 14.04.12 - klo: 19.43 »
Jos noi ura renkaat on sallitut, niin sitten lähtee heti tilaus. Onhan ne ainakin tuuppikrossissa toimivat. Luulis, että ROAR ne jostain hyvästä syystä kielsi, ja se oikea syy ei varmaan ollut skaalamaaisuus. Eihän noi muutkaan renkaat ole kovin skaalaamaisia, niinkuin tossa ylempänä jo todettiin.


EDIT: Helppoa kuin heinänteko. Tilaus lähti. Kerron miten toimii kun saadaan rinkulat Suomeen.

Sattuhan seoskin oikein? 
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #47 : 14.04.12 - klo: 19.59 »
Vaikea sanoa oikeasta seoksesta. Sininen, (Soft) seos tilattu.
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #48 : 24.04.12 - klo: 10.26 »
Oliskos ajokaavioon ajatuksia, vai mennäänkö perinteisellä kaaviolla?
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Stinde

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #49 : 24.04.12 - klo: 11.28 »
Eikös se Nokialla kokeiltu ajokaavio, missä noustiin ja tietty tiputtiin erien välillä olis "jokkistyylliin" sopiva
Eli vaikka alkuerissä sössii, niin on vielä mahdollisuus pirun hyvin ajamalla finaaleissa nousta vaikka A-finaaliin asti.

Ainoa miinuspuoli siinä lienee , että teettää ajanotossa ylimääräistä työtä ajojen välillä.
Mutta "Pirkanmaan poijjaat" varmaan voivat kommentoida tuota osuutta, kun niitä viimeksi näpelöivät.
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

Poissa RikuRassi

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #50 : 24.04.12 - klo: 13.16 »
Se vaatii tarkkaavaisuutta ajanotossa ja softana LapsFree on työläs siihen, Sparcilla ym toimii helpommin. Ajettiin se M8e kisa siihen tyyliin talvella myös. Eli jos softa sallii hiirellä kuskien valikoinnin ja sijoittelun seuraavalle kierrokselle niin toimii kyllä.

JOS tarvii niin voin kyllä olla kisoissa apuna ajanotossa JOS tuolla systeemillä mennään. Se vaan että pitääkö sarjassa kaikki kisat sitten ajaa aina samalla formaatilla? Vaatii kuitenkin lisätyötä ajanotossa  joten intoakin pitää löytyä..

Riku

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #51 : 24.04.12 - klo: 13.56 »
Kyllähän toi nousu/tippumis mahdollisuus olis kiva. Tulis lisää jännitystä.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #52 : 24.04.12 - klo: 17.29 »
Toinen asia mistä voisi olla hyvä sopia on suhtautuminen sään haltijaan. Eli ajetaanko kisat myös sateessa? Jos ei, niin mikä on takaraja mihin mennessä päätös kisan perumisesta tehdään? Miten tää on sovittu maastosarjassa?
Wacky Stack Racing Team

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #53 : 24.04.12 - klo: 21.24 »
Jotenkin perinteinen sähkökaavio tuntuu helpommalta. Nousuissa olisi tietenkin oma jännityksensä...
Erien pituutta voisi mielestäni nostaa seitsemään minuuttiin, niin pari källiä ei pilaisi koko erää.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #54 : 25.04.12 - klo: 09.03 »
painorajaa ja mittoja pitänee pikkasen viilata vielä, ultima sp menee vakiona alipainoseksi jo. Ja eipä ole omakaan monsteri edes 199mm korkeja, joten osalla saattaa tulla sen kanssa ongelmia.

Jätetäänkö korkeusmitta pois kokonaan ja painot 2wd=2000g ja 4wd 2500g.  Korkeusmitta sinäänsä on osaltaan turha. Koppaa ei tiettyä alemmas voi laskea koska rengas alkaa olttamaan koriin vaan kiinni kokoajan.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #55 : 25.04.12 - klo: 09.06 »
Nyt menee säännöt oikeaan suuntaan :smiley:
Korkeusmitta tosiaan on turha.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #56 : 25.04.12 - klo: 09.16 »
mielenkiintoista nähdä miten tollanen 2kg auto leijailee pitkin kilparataa vähän tuulisemmalla kelillä isoista hypyistä..  :grin: Toi korkeusraja tai sen poisto on ihan ok nykyisillä koreilla, mutta se raja lienee keksitty alunperin sitä varten ettei viivalle tulis mitään ihan litteitä urheiluautomaisia "lava tai maastoautoja". Kait siinä jotain aerodynaamista etua vois saavuttaa. Teoriassa.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #57 : 25.04.12 - klo: 09.24 »
Turussa viimekesänä nähtiin hyvin miten leijaefekti toimii. Kaikki tuupit painosta riippumatta kääntyi selälleen yhdessä hypyssä jos siihen tuli liian kovaa. Vastatuulella oli osuutta asiaan mutta painosta ei olisi tässä ollut apua. Ja hyppyrihän oli M8-autoille suunniteltu...

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #58 : 25.04.12 - klo: 11.06 »
mielenkiintoista nähdä miten tollanen 2kg auto leijailee pitkin kilparataa vähän tuulisemmalla kelillä isoista hypyistä..  :grin: Toi korkeusraja tai sen poisto on ihan ok nykyisillä koreilla, mutta se raja lienee keksitty alunperin sitä varten ettei viivalle tulis mitään ihan litteitä urheiluautomaisia "lava tai maastoautoja". Kait siinä jotain aerodynaamista etua vois saavuttaa. Teoriassa.

Koreissa on sitä varten tuuletusaukot, että ilma pääsee läpi :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup 2012 info
« Vastaus #59 : 25.04.12 - klo: 11.16 »
Koreissa on sitä varten tuuletusaukot, että ilma pääsee läpi :)

Ei correissa mitään reikiä ole.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)