Päävalikko

Uutiset:

RC10.fi kunnioittaa sivuston perustajan, Heulin (Pauli Helin), muistoa 17.6.2025.

HPI Super Nitro 2.0

Aloittaja Mika R, 16.04.04 - klo: 11.57

Mika R

Tämä on jatkoa jo pitkäksi venyneelle edelliselle SN ja Super Nitro Rally (SNR) topicille

Mika R

Vihdoin ehdin dremelillä senkata ruuvien paikat alustaan 16T kellolle. Lopputulos ei päätä huimaa, mutta eipähän enää raavi asfalttiin kun ride height on laskettu minimiin. Siinä on vähän otettu ylimääräistä jos johtuu vaihtaa kelloa suurempaan/pienempään. Tässä kuvatus:

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/SN1.jpg

Auto oli muuten snadisti likainen sisäänajojen jäljiltä:

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/SN9.jpg
http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/SN6.jpg

Nyt valmiina:
http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/SN2.jpg

SN Rallyyn tuli prolinen renkaat mutta olivat isommat kuin odotin:

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/SN3.jpg
http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/SN4.jpg
http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/SN5.jpg

Täytyy nyt kattoo mitä modauksia pitää tehdä että saa renkaat istumaan kuten korin muotoilu, pidemmät koritolpat, iskareiden kulmien ja paikkojen säätö ja mahdollisesti pienempi kytkinkello.

fiesta6

Hehee... Menikö nuo prolinet niille vanteille ? On aika korkeaprofiiliset  :D Mites mahtuu kori ?
Taas kehissä.. ;)

RcRox

Kuinka matala maavara tuossa on, kun näyttää ottaneen vähän kiinni? No uusien renkaiden myötähän se nousee.
Tamiya Terra Crusher

Toni N

Lainaus käyttäjältä: "RcRox"Kuinka matala maavara tuossa on, kun näyttää ottaneen vähän kiinni? No uusien renkaiden myötähän se nousee.
Maavaraa säädetään tarpeen mukaan, kyseessä on kuitenkin on-road auto, joten maavara täytyy pitää mahdollisimman pienenä.
Pohjasta otettu kuva on SN:n=Super Nitro
Uudet renkaat ovat SNR:n=Super Nitro Rally, eli kardaanivetoinen rally-versio autosta.

Tämä vaan selvennyksenä, Mika varmasti omalta osaltaan avautuu pohjakosketuksista tarkemmin :)

EDIT: juuri huomasin että kuvat on nimetty kaikki SN, mutta kuvien yläpuolella lukee SN Rally...
Tyhjä

Mika R

Heh, joo, jotta homma olis mahdollisimman sekava niin kuvat on tosiaan nimetty kaikki SN, no älkää siitä välittäkö..

Rallyyn (SNR) Prolinen renkaat meni itse asiassa tosi hienosti ja ajettavuus odotettavasti paranee; kuten keken kanssa juteltiin vakiorenkaat on jopa liian pienet ("pureTen alpha"). Vanteissa on sama 2.2" mitoitus. Pientä säätöä ja korin trimmausta, kyllä se siitä. Maavaraa on 3cm ainakin, ehkä enemmänkin. Alusta ei ole kovinkaan kulunut. Uusia renkaita en ole vielä ehtinyt testata, palataan siihen myöhemmin..

Superissa (SN) on maavaraa vain sentti, korkeintaan pari riippuen säädöistä. Itsellä taitaa olla aika vähän, ehkä 0,5cm, siitä skraadut pohjassa kivistä. No niillä ei juuri ole vaikutusta ajamiseen. Nyt kun senkkasin motin kiinnitysruuvit niin pohjaa entistä vähemmän, hyvä. Vakiona tässä halvemmassa alustassa (ei virialusta) ei ole ruuvin senkkauksia valitettavasti kuten virialustassa vakiona. Mutta dremelillähän ne syntyvät helposti kuten jo aiemmin skrivasin.

Tänks,
-Mika

Mika R

Asensin ne Prolinen renkaat, maavara kasvoi mukavasti sentillä ja jousitus parani olennaisesti. Tassut ovat nyt tosi pehmeät, niinkuin MT:ssä tai crossarissa. Huippunopeudenkin pitäs kasvaa kun renkaat on isommat. Pikkasen piti muotoilla lokasuojia mutta ei paljon. Huomenna testiajoa, katsotaan mikä on tulos. Kuvia myöhemmin.

Mika R

Nonnii, tässä niitä kuvia.

Ekaks pari poseerausta uudet kiekot alla:

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SNR/SNR_bodyless.jpg (korilla)
http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SNR/SNR_with_body.jpg (koriton)
http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SNR/SNR_dirt_hawgs_2.jpg (uudet Proline renkaat)

Sitten vähän ajokuvia:

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SNR/SNR_approaching.jpg (tulossa)
http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SNR/SNR_passing.jpg (menossa)
http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SNR/SNR_jumping_slow.jpg (hiljaa että kuvaaja ehtii mukaan)
http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SNR/SNR_auts!.jpg (vähän meni ohi!)
http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SNR/SNR_checking_out.jpg (ajaja itse)

Täytyy sanoa että auto oli todella hyvä ajaa eikä ollut moksiskaan isoistakaan röykyistä ja kivistä. Asiaa auttaa hiilikuituiset shock towerit, ei tarvitse pelätä että ripustukset pettäisivät. Makeeta menoa!

Mika R

Makeeta menoa tänään meilläkin keken kanssa Supereilla, huippuautoja. Ohessa video 7,7M. Vähän tylsältä vaikuttaa tuo "ovaali" videolla mutta ajajilla ei ollut tylsää  8) Kattokaa jos jaksatte downloadata. (Keken Lambo Diablo olis pitänyt saada videolle kanssa, ehkä ens kerralla)

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/racer/SN_7M.avi

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/racer/SN_running.jpg

Toni N

Kyllä oli taas hauskaa olla Supereita ulkoiluttamassa. Pienten radiohässäköiden jälkeen päästiin kunnolla ajelemaan ja vaikka tosiaan ovaalin kiertäminen ei kummoiselta näytäkään, niin on tosi makeeta ajaa.
Riittää kun on jonkinlaista "rataa" ja kaveri, niin takuuvarmaa hauskuutta tiedossa.
Mika tosin sai kiertää kartioiden lisäksi minun Superiani kun oli hieman ajolinjat hakusessa, sekä pikkasen pulmia pidon kanssa, mutta eiköhän se tästä ajan kanssa.
Auto on tosiaan kuin unelma, ja 15FE:ssäkin riittää suorituskykyä vaihteen kanssa yllättävänkin paljon.
Tyhjä

Mika R

Todellakin! Pientä säätöä, mutta upeesti se SN FE:lläkin kulki vaihteen ja MIPin pillin kanssa. Tässä vielä kalustoa keken Lambo mukaanlukien:

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/kalustoa.jpg

Tältä auton pohja näytti illan ajojen jälkeen parkkiksella:


http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/SN_bottom.jpg
http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/SN_bottom2.jpg (salamalla)

Aika siistiä hommaa toi On-road vai mitä ?!  :D

fiesta6

Oot sä saanut auton huonoon kuntoon  :lol:
Mulla kun ei oo naarmuja ollenkaan pohjassa, mulla tosin on enemmän maavaraa  :wink: Sun autos näyttää truckilta noilla Pro-linen renkailla.... Onkos sullakin mika Futaban PHKA:at ?
Uskaltaako noilla radioilla auton päästää miten kauas ? Itelle tulee nuo radiot varmaan huomenna.....
Taas kehissä.. ;)

Mika R

Mulla on ihan perus Hitec FM. Sillä voi laskea pariin sataan metriin ihan hyvin. Eilen hajos kide ja auto meinas lähteä käsistä...!

Joo, kyllä siinä ajaessa SN pohja kiviin voi ottaa, mutta ei naarmut haittaa. Hyvin toi pöly kerääntyy ja aika komeasti pöllyää takasiivestä ajaessa vaikka asfaltti **näyttää** puhtaalta.

Rally, näyttää kuvissa truckilta tosiaan (ilman koppaa), mutta ajaessa kyllä on ihan aito ralliauto  :D Ajettavuus parani noilla renkailla selkeesti.

fiesta6

Joo, auto menee kyllä  :shock: likaiseksi vaikka asfaltti näyttää puhtaalle. Silti pöly nousee ku revittää. Ilmansuodatinkin menee nopeesti ihan "mutaseksi"  Noi radiot kuvassa näytti ihan Futabilta...  :)
Taas kehissä.. ;)

Mika R

Hei, ne onkin varmaan keken radiot tossa kuvassa! Saman verran kantaa kuin Hitecit ainakin.

Toni N

Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"Onkos sullakin mika Futaban PHKA:at ?
Uskaltaako noilla radioilla auton päästää miten kauas ? Itelle tulee nuo radiot varmaan huomenna.....
Taitaa olla mun radiot kuvassa. Hintaansa nähden hyvät radiot, eikä ole kantomatka loppunut kertaakaan kesken ja kauas on autoja päästetty.
Tyhjä

Erkhart

Ite ostin myös Stormin kanssa noi radiot ja hyvin ovat pelanneet. Ei minkäänlaisia häiriöitä tapahtunut.
Hpi nitro rs4 3, Micro


Mika R

Laitoin jarrun linkityksen uusiksi Superiin silleen että koko vastari+servo osaston saa irti irroittamalla kaasun, jarrun ja ohjauksen pallonivelet sekä radiotrayn klipsit. Lähtee kätevästi irti eikä tarvitse pelätä irtonaisia osia. Auton putsaus on nyt todella helppoa ja onnistuu ilman työkaluja.

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/SN_gas_brake3.jpg

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/SN_gas_brake_side.jpg

Mika R

Tuli uusi race pilli Fantom Racingiltä testiin, aika koleen näköinen vai mitä?!

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/fantom_race_pipe.jpg

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/fantom_race_pipe2.jpg

Harmi vaan että joutui vetämään koko vasemman kyljen auki, kun ei aukot sopineet edellisen MIPin pillin kanssa kohilleen eikä siihen voinut jättää useampia aukkoja. No komea pillihän tuo on näytettäväksi :wink:

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/GT_left_side.jpg

http://www.kolumbus.fi/mika.rinne/SN/GT_right_side.jpg

blenheim

Hieno!
Noi lämpökuviot putkessa ovat aika letkeen näköset :)!
Ja aina vaan paranee toi sun koris! Saapahan parempaa jäähdytystä kaikki pillit ja alkukäyrät ton korileikkauksen ansiosta.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Mika R

Eiks ookin!  Made in U.S.A ja varustettu oikein sarjanumerolla, eikä hinta edes paha $46, tosi kestävän oloinen paksua terästä. Painaa jonkin verran enemmän kuin MIP, mutta auto tuntui olevan tasapainossa, saa nähdä sitten radalla.

Korista en tiedä, mutta minkäs teet, lexania ei saa takaisin.. on se ihan OK. Sehän on vaan kori, ja tosiaan jäähdytys on nyt kunnossa :D

Ihmeen hyvä auto tuo SN. Ajoissa ollut tosi vakaa ja tottelee erinomaisesti komentoja. Ottaa kurvit hyvin eikä liukastele vaikka olis likainenkin alusta. Vauhti riittävä ilman vaihteitakin. En ole edes ajatellut laittaa toistaiseksi, koska mitä vähemmän osia sen parempi. Jatkuvasti jotain kuitenkin paukahtaa suomen oloissa, sen verran raffia hommaa vaikka kestävä auto onkin.

Vaikka rasvat ovat kuluneet jo aikaa sitten diffeistä (kumma kyllä rallyssa ei vaikka samaa kamaa sisällä) niin auto pysyy kuin liimattuna tiehen. Millään autolla aikasemmin ei ole ollut näin hyvä ajaa. Asiaa auttavat myös HPIn erinomaiset 23R vyörenkaat. Parasta on HPI varaosien hinta, ne ei maksa paljon mitään.

Tuo Ossin 15CVRX on täyttänyt odotukset ja hieman ylikin. Olin vähän huolissani kun siinä on "vain" 1-1.2 HP. Mutta normaalia .15 kaasaria isommalla varustettuna jaksaa painaa tosi hyvin, tätä isompaakin autoa.  16T kello tuntuu olevan oikein sopiva tuohon.

Vakioiskarit ovat erinomaiset, vaikka ovatkin komposiittia. Takapäätä jäykistää hiilikuituinen Y-brace, olen aika varma että muovinen vakio olisi liian lepsu. Tämä on ainoa hiilikuituosa autossa ja hinta alle $10.

Kustomoitu 125cl tankki antaa mukavan 10-15 minuutin ajoajan.

Lisätään vielä ettei keppivetoa ole tullut ikävä. Hihnat pysyvät aina tiukalla eikä kulumisesta johtuvaa klappia ole odotettavissa kuten keppivetoisissa.

Auto on todella helppo operoida. Hihnojen vaihto, etenkin pisimmän keskihihnan joka on altein kulumiselle, on yksinkertaista. Etudiffi on lähtee irti muutamalla ruuvilla, jolloin irtoaa myös keskihihna. Diffien irroitus rasvojen laittoa varten on siis suoraviivaista ja onnistuu radallakin muutamalla työkalulla. Vakiona tulevat hihnojen jäykistimet (belt tensioners) pitävät hihnat oikeissa säädöissä.

Kuten aiemmin kirjoitin myös auton puhdistaminen on mukavaa  irroitettavan radiolevyn/kotelon ansiosta, jonka irroitus ei vaadi työkaluja ja on nopeaa. Homman voi hoitaa radallakin. Tämän on erinomainen fiitseri HPI autoissa, esim Kyöstissä vastaavat operaatiot olivat todella työläitä jaa vaativat enemmän tai vähemmän auton purkamista osiin.

Mika R

Jos jotakuta kiinnostaa tuo Fantom WORKS pilli niin tässä kommenttia

LainaaFantom pipes are not mass produced with robot welders, but are hand build, one at a time, by a professional pipe builder with over 9 years experience building motorcycle pipes for some of the top factory racers in motocross. He's brings that experience to Fantom to develop high performance pipes for the R/C market.


Mika R

Teräksinen spur gear tuli Gimpy's Racingiltä Rallyyn  :D

Vasen on HPIn vakio muovinen ja oikealla Gimpyn teräksinen:




fiesta6

Tuossa ylempää kun on kaksi melkein samaa kuvaa, ni poista pliis se huonompi  :D
Taas kehissä.. ;)

Mika R

Jep, poistettu edelliset kuvatukset

miksu-

Lainaus käyttäjältä: "Mika"Tuli uusi race pilli Fantom Racingiltä testiin, aika koleen näköinen vai mitä?!

Mistäs hommasit ton pillin ja paljonko kustanti?
HPI Nitro MT2


MarkusH

Eli noin 40€ :?
Muuten saisko tosta madiin teho pillin?