Kirjoittaja Aihe: Iskarin asento  (Luettu 10878 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Iskarin asento
« : 15.05.12 - klo: 12.21 »
Mitähän vaikutusta mahtaapi olla iskarin yläpään sijainnilla jousituksen toimintaan. Meinasin tehdä uudet iskaritornit niin olisi mahdollisuus tehdä lisää kiinnityspisteitä vakion lisäksi. Eli jos iskarin yläpäätä siirretään auton keskilinjaan nähden sisemmäs tai ulommas, niin että iskarin kallistus muuttuu.

Teoriaa, käytännön kokemusta tai vaikka valistunutta arvailua olisi kiva kuulla. Autona siis TRX Slash ja vakiona ei ole kuin yhdet paikat iskarin yläpäälle.

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #1 : 15.05.12 - klo: 13.58 »
Tuolla on jotain tarinaa aiheesta:
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html

Itse olen muugenissa tykännyt että iskarit on kallellaan,itseasiassa taitaa olla niin paljon kun säädöt sallivat.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #2 : 15.05.12 - klo: 14.10 »
Tuolla on jotain tarinaa aiheesta:
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html

Itse olen muugenissa tykännyt että iskarit on kallellaan,itseasiassa taitaa olla niin paljon kun säädöt sallivat.

Kiitti, tuollahan on paljon hyvää infoa! Pitää koittaa rakennella ny pian uudet tolpat ni pääsee testailee.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #3 : 15.05.12 - klo: 16.00 »
Mulla on Speed Passionissa kolme paikkaa takaiskareille ylhäällä tornissa. Niitä kun säätelee, voi vaikuttaa esim siihen ottaako vetari kuinka läheltä tukivartta...
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #4 : 15.05.12 - klo: 17.04 »
Mulla on Speed Passionissa kolme paikkaa takaiskareille ylhäällä tornissa. Niitä kun säätelee, voi vaikuttaa esim siihen ottaako vetari kuinka läheltä tukivartta...

Täh????

Ei iskarin yläpään kiinnitypaikkaa vaihtamalla voi vaikuttaa mitenkään vetarin ja tukivarren etäisyyteen.  :huh:

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #5 : 16.05.12 - klo: 23.15 »
Jees, nyt on asiaa pohdiskeltu ja huomenna vois tekasta nuo tornit. Kattelin 8 krossarien iskarien asentoja ja suht kallellaanhan nuo näyttää olevan ja sitä säätövaraa ei loppujen lopuks hirveästi ole. Mutta eihän se tornin reijittäminenkään kovin työlästä ole, joten tehään nyt reilusti varaa testailla eri asetuksia. Kun eihän ton slässin geometriat välttämättä kovin optimaaliset ole vakiona.  :grin:
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa tuplaesa1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #6 : 17.05.12 - klo: 10.22 »
Paljon sinua viisaammat ihmiset on lässykän tehtaalla optimoineet, tuskinpa sinun modifioimisella siitä kummenee.
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #7 : 17.05.12 - klo: 10.28 »
Kyllä kyseessä oleva slässi saattaa aikalailla kummentuakin.

A) ei ole mikään vakio slässi kyseessä

B) ne paljon viisaammat ihmiset on suunnitellu kyseisen auton ville 5v kuskeille pihasuddaukseen... kyse ei ole optimoinnista.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #8 : 17.05.12 - klo: 11.12 »
Paljon sinua viisaammat ihmiset on lässykän tehtaalla optimoineet, tuskinpa sinun modifioimisella siitä kummenee.

Olipas fiksu kommentti.. kyllä oma lässykkä on aika paljonkin muuttunut modaamisella!

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #9 : 17.05.12 - klo: 11.30 »
Heh, hyvä osoitus että internetistä saatavaa informaatiota pitää osata suodattaa.

Älä Esa huolestu, kyllä ne yhdet ainoat alkuperäiset iskarin paikat kopioidaan tolppiin tarkalleen ja niiden lisäksi tehdään vaan noita huonompia vaihtoehtoja. Kestävyys tässä on yks oleellinen muutos, meinas mennä model expon kisat plörinäks kun taka tolppa katkesi, onneks löytyi auton kontista melkein ehjä käytetty eikä jäänyt kuin yks aika-ajokierros ajamatta.

JQ auton manuaalista löytyi muuten hieno kuva noista alustan palikoista ja näkee millasia vaihtoehtoja niihin kiinnityspisteisiin on suunniteltu.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #10 : 17.05.12 - klo: 13.40 »
Paljon sinua viisaammat ihmiset on lässykän tehtaalla optimoineet, tuskinpa sinun modifioimisella siitä kummenee.

Tuohan menee jo v******n puolelle :grin:
Aika montaa autoa saa varmasti paranneltua,vaikkakin se ei aina onnistu.
Kaikkea kannattaa kokeilla,ei sitä muuten tiedä kuitenkaan..
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #11 : 17.05.12 - klo: 16.22 »
Enpä ole koko harrastus urani aikana nähnyt vielä ensimmäistäkään autoa missä olis iskareiden ja linkkejen paikat optimoitu jokaiselle kuskille, ajoalustalle, rengastukselle jne. kohdalleen.

Mutta saatan toki olla paljon tyhmempi kuin läskin suunnittelijat.

Kisaautojenkin valmistajat taitaa olla aika tyhmiä  :tongue:

Poissa pOINTER

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #12 : 17.05.12 - klo: 16.32 »
Tuolla on jotain tarinaa aiheesta:
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html
Tuolta löytyy myös Setup Guide ja asiaa iskarien asennoista: http://users.telenet.be/elvo/15/1.html
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #13 : 17.05.12 - klo: 18.38 »
Paljon sinua viisaammat ihmiset on lässykän tehtaalla optimoineet, tuskinpa sinun modifioimisella siitä kummenee.

Pakko kommentoida... :evil:
Mä veikkaan että ne tehtaalla lässykän optimoineet ei tienneet p****akaan autojen nykyisestä käytöstä. Ovat ottaneet vaan osia joita on valmiina ja yhdistelleet.
Vuosien varrella olen törmännyt viisaisiin ja vähemmän viisaisiin ihmisiin. Traxxas:illa on ainakin fiksuin kaupallinen osasto, kilpa-autoja sieltä ei ole tullut aikoihin.

Omat tornit odottaisi reikiä ja viimeistelyä. Sateessa  ei vaan viitsi.

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #14 : 17.05.12 - klo: 20.44 »
Ei varmaan kannata tehä ainakaan heikoimmasta alumiinista niitä, voi muuten olla J malliset tornit muutamien kovempien loikkien jälkeen :roll: Kestääköhän duralumiini vai mikä onkaan mitä vaikka hobby people myy?

Paljon sinua viisaammat ihmiset on lässykän tehtaalla optimoineet, tuskinpa sinun modifioimisella siitä kummenee.


Ja nää ''viisaammat'' on optimoineet myös sen että painopiste kannattaa olla nostettuna mahollisimman korkeelle? Vai minkä takia luulet että on tehty runko uuestaan, ei oo ollu mitään vaikutusta vaikka kisamenestykseen ja ajettavuuteen? :wink:
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #15 : 17.05.12 - klo: 21.02 »
Kaikki pikkupojat tietää, että painopiisteen pitää olla korkeella! Muuten se ei keuli kaasusta kunnolla.
- ei se vauhti näytä oikei miltää muuten, ellei keuli ja sudi -
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #16 : 17.05.12 - klo: 22.06 »
Slashin vauhtiin tai ajettavuuteen ei korkea painopiste vaikuta, ainakaan huonontavasti. Viime kesän ja talven aikana nähtiin kuitenkin kuinka vakio Slashilla ajetaan lujempaa kuin useimmat nelkkuSCeet. Auton vahvuudet on vain ymmärrettävä ja osattava käyttää hyväksi. Vauhti kuitenkin tulee sieltä radion takaa ei alumiinihiphoposista.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #17 : 17.05.12 - klo: 22.13 »
Se yksi lässykkä kulki lujaa ihan vaan loistavan kuskin ansiosta. Ja autohan on jo vaihtanut omistajaa... Tuskin löytyy toista joka samanlaisella autolla ajaa yhtä lujaa.

Me muut lässykkäkuskit joudutaan tai pikemminkin saadaan räpeltää näitä omia virityksiä jos vaikka tulisi vähän vauhtia lisää :smiley: Puolet tässä harrastuksessa on mulle ainakin rakentelu... Osat saisi tietenkin valmiina ja autonkin voisi vaihtaa jos nopeutta vaan olisi hakemassa.

Näistä kannattaa ottaa mallia. Anza.


« Viimeksi muokattu: 17.05.12 - klo: 22.18 kirjoittanut jon.lindgren »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #18 : 17.05.12 - klo: 22.15 »
Slashin vauhtiin tai ajettavuuteen ei korkea painopiste vaikuta, ainakaan huonontavasti. Viime kesän ja talven aikana nähtiin kuitenkin kuinka vakio Slashilla ajetaan lujempaa kuin useimmat nelkkuSCeet. Auton vahvuudet on vain ymmärrettävä ja osattava käyttää hyväksi. Vauhti kuitenkin tulee sieltä radion takaa ei alumiinihiphoposista.
Ei nyt aivan noinkaan.

Vai meinaatko että sama kuski ajaisi samoja läppiaikoja pohjalla missä painopiste on laskettu alas???

Kyseinen kaveri tuppas pärjäämään hyvin kyseisellä autolla vain koska ajoi hyvin ja toiset kohelsivat liikaa.
Se mainittu slässi jäi joka kerta taakse kun eräs matalammalla painopisteellä ollut auto sattui osallistumaan samaan kisaan  :wink:
 :tongue:

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #19 : 17.05.12 - klo: 22.20 »
Heh, johan tuplajorman kommentti herättää keskustelua.

No jokatapauksessa nyt on etutorni väkerretty, takatorni hieman hankalampana jätettiin huomiselle. Jos sitä vaikka viisastuisi yön yli nukkuessaan. Materiaalina on 4mm duralumiini hobbypeoplesta, samaa kamaa mistä runko on tehty. Uskon että kestävät, mutta jos hajoaa niin teen vahvemmat.  :grin:

Slässissähän on ylätukivarsien paikat myös näissä iskaritorneissa, joten tein niille myös reilusti kiinnityspisteitä. Ompahan sitten mitä testailla, jos auton optimoiduissa ajo-ominaisuuksissa ilmenee jotain hienosäädettävää.

Pitää huomen ottaa jokunen kuva niin näätte millaset tötteröt niistä tuli!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #20 : 18.05.12 - klo: 03.34 »
Jos nyt mennää takaisin aiheeseen:
Olen ymmärtänyt, että iskareiden asento vaikuttaa auton "niijamiseen" eli joustoon. Mitä enemmän on iskarit pystyssä sitä vähemmän auto joustaa. Alustan fleksaaminen puhuu tässä jo suurta asiaa, jolloin iskarin asento on täysin autokohtainen.
Vinossa joustoa enemmän(huono pito) ja pystyssä jäykempi (koville tasaisille pinnoille)

Poissa skoba

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #21 : 18.05.12 - klo: 04.58 »
Olen samaa mieltä rizardin kaa.Ja mitä enemmän kippaat iskarit nuriin niin sitä löysemmäksi jousi menee
Sc10rs +80m takapiha rata
Poika-revo vxl1/16  tyttö-mini raminator

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #22 : 18.05.12 - klo: 07.23 »
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#jouset

Iskunvaimentajien asento

Eri ylä- ja ala-asennuskohdat iskunvaimentimille autoissa määrittelee alatukivarren vipuvoiman iskunvaimentajaa puristettaessa ja jousituksen progressiivisuuden. Eri asetuksilla vaikutetaan siis siihen, miten iskunvaimentaja reagoi puristuessaan. Kun iskunvaimentajat asetetaan enemmän kallelleen, niistä tulee progressiivisemmat, autosta pehmeämmän tuntuinen (reagoi hitaammin) ja sivuttaispito kasvaa. Jos kaikki iskunvaimentajat laitetaan enemmän kallelleen autosta tulee helpompi ajaa varsinkin nopeissa mutkissa, pitoa tuntuu olevan enemmän, mutta nopeus ei välttämättä lisäänny. Lisäksi tultaessa isoista hypyistä alas progressiivisuus estää todennäköisesti auton rungon pohjaamisen. Pystymmässä olevat iskunvaimentajat puolestaan lisäävät sivuluistoa ja helpottaa auton hallintaa töyssyissä sekä nopeissa suunnan vaihdoksissa. Jos takaiskunvaimentajat ovat enemmän kallellaan kuin etuiskunvaimentajat, niin auto tuntuu agressiiviselta kääntyessä mutkiin, mutta muuten ohjattavuus on vähäisempi ja kääntösäde isompi. Lisäksi takapito on hyvä. Jos takaiskunvaimentajat ovat vähemmän kallellaan kuin etuiskunvaimentajat, niin auto kääntyy helposti ja mutkissa kääntyvyys on parempi. Jos kuitenkin takaiskunvaimentajat ovat liian pystyssä verrattuna etuiskunvaimentimiin, auton perästä tulee arvaamaton ja autosta levoton käännöksissä.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #23 : 18.05.12 - klo: 09.06 »
Slashin vauhtiin tai ajettavuuteen ei korkea painopiste vaikuta, ainakaan huonontavasti. Viime kesän ja talven aikana nähtiin kuitenkin kuinka vakio Slashilla ajetaan lujempaa kuin useimmat nelkkuSCeet. Auton vahvuudet on vain ymmärrettävä ja osattava käyttää hyväksi. Vauhti kuitenkin tulee sieltä radion takaa ei alumiinihiphoposista.
Ei nyt aivan noinkaan.

Vai meinaatko että sama kuski ajaisi samoja läppiaikoja pohjalla missä painopiste on laskettu alas???

Kyseinen kaveri tuppas pärjäämään hyvin kyseisellä autolla vain koska ajoi hyvin ja toiset kohelsivat liikaa.
Se mainittu slässi jäi joka kerta taakse kun eräs matalammalla painopisteellä ollut auto sattui osallistumaan samaan kisaan  :wink:
 :tongue:

Enpä minäkään lähde kiistämään alemman painopisteen etuja. Tässä suomalaisessa SC-luokassa jota vois kuvailla "Open Modified"-luokaksi nämä nopeusvertailut yhden tekijän suhteen on toki hankalia: vapaat renkaat, vapaa moottori jne. . SC Winter Cup 3 -kisassa Nokialla 24.1. oli aikaa tarkkailla SC2-10 kuuman ryhmän menoa kun ei tarvinnut eikä tarvitse jatkossakaan siinä ajaa. Omaan silmään pisti tietenkin Hoken ja Rikun molempien ilmiömäinen ajo. Hoken pinkki kori teki varmasti kierroksella ohitettavalle selväksi kuka on takaa tulossa, Rikun kori ei erottunut yhtä selvästi. Tästä syystä tai muista syistä johtuen Rikulla oli takkua muun liikenteen kanssa huomattavasti enemmän kuin Hokella.

SC Endurance-kisassa 24.3. taas havaittiin, että kun oman Slässin (vakioalustalla) ohjain annettiin Jerzin käteen, kierrosajat nopeutui 10%. Itselläni kun oli Miron omavalmiste-LCG-Slässi näpeissä, se oli samat 10% tai enemmän hitaampi kuin Miron tai Jerzin käsissä. Eli hyvän kuskin käsissä autossa on potentiaalia, LCG ei automaattisesti tuo lisää nopeutta vaan kuskin taito ja mukavuusalue ratkaisee ainakin muualla kuin terävimmässä kärjessä.

Hyvää keskustelua iskarien asennosta, muuten. Ei mulla siihen ole mitään rakentavaa sanottavaa.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #24 : 18.05.12 - klo: 10.49 »
Jollakin mekaniikan suunnitteluohjelmalla saisi piirrettyä käyrät, joka näyttää miten iskarin pituus muuttuu suhteessa tukivarren liikkeeseen. Käsittääkseni tuo on se merkittävin ja lähes ainoa asia, joka tuossa muuttuu.

Jos tukivarsi nousee vaikka 10mm renkaan kohdalta, niin iskari painuu tietyn matkan. Kun iskarin kiinnitystä tukivarressa muutetaan muuttuu liikkeen pituus. Yläkiinnityskohtaa muuttamalla ilmeisesti liikematkan "muotoa" muutetaan eli ensimmäisellä 10mm on eri vaikutus kuin viimeisellä 10mm liikkeellä tukivarren päässä.

Täytyy varmaan latailla joku softa ja tehdä käppyrät kun mun selityksistä ei saa kukaan selvää ;)
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #25 : 18.05.12 - klo: 11.06 »
Siinä muuttuu juu pituus, mutta niin muuttuu myös momentti mikäli iskaria liikutetaan tukivarressa.

Toisinsanoen, mitä lähemmäs rengasta liikutat iskaria tukivarressa, sitä jäykemmäksi sekä jousitus että vaimennus muuttuu.
Progressiivisuus myös vähenee.

Yläkohtaa muuttamalla vaikutus on samantapainen, mutta vaikutus on selvästi vähäisempää, eikä myöskään momentti muutu samalla tavoin kuin tukivarresta liikuttaessa.
Yläkohtaa siirtäessä vaikutetaan enemmänkin progressiivisuuteen kuin momenttiin.

Turha näitä oikeastaan on millään lähteä mittailemaan, kuin ainoastaan huvikseen...
Kun ei tietenkään mikään koneella saatu data kerro tippaakaan siitä mitä tapahtuu auton käytökselle käytännössä.

Iskarin paikan muuttaminen ei ole mitenkään yksiselitteisesti selitettävissä oleva asia.
Siis siten ettäkö siitä voisi mitään selkeää setuppi opasta kirjoittaa.
Voihan sitä toki kertoa liirumlaarumit siitä miten yläpäätä sisäänpäin laittamalla sivuttaispito paranee blaa blaa...
Mutta kun tämäkään ei tietysti ole selkeä asia.
Jos esim peräpito on autossa heikko ja sitä halutaan lisätä iskaria kallistamalla niin voi olla että mennäänkin pahasti väärään suuntaan... Mikäli se peräpidon heikkous onkin johtunut renkaan kulmista.
Tällöin pito saattaakin parantua nostamalla iskaria pystympään.

Ja näitä asioitahan ei taas millään mittalaitteella saada selville... Ne selviävät vain autoa katsomalla ja kokeilemalla.

Iskarin kiinnityspaikkoja kannattaa olla enemmän kuin yksi.
Mutta ei niitä montaa kannata tehdä.
Muutoksen vaikutus selviää jo kohtalaisen pienellä siirrolla, ja taas liioittelemalla tehdään vain homma moninkerroin hankalammaksi.
Yhdet tai korkeintaan kahdet reiät vakiopaikasta sisään ja ulospäin... (lässykässä tuskin ainakaan takana tarvitsee ulospäin)

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #26 : 18.05.12 - klo: 11.09 »
Totta turiset Hoke. Latailen jonkun demo version ja mittailen vaikutuksia ihan huvikseen. Lähinnä mua kiinnostaa onko muutokset prosentteja vai kymmeniä.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #27 : 18.05.12 - klo: 18.17 »
Mulla on Speed Passionissa kolme paikkaa takaiskareille ylhäällä tornissa. Niitä kun säätelee, voi vaikuttaa esim siihen ottaako vetari kuinka läheltä tukivartta...

Täh????

Ei iskarin yläpään kiinnitypaikkaa vaihtamalla voi vaikuttaa mitenkään vetarin ja tukivarren etäisyyteen.  :huh:

Ainakin mun autossa kun noita iskareita vähän säätää, ei ota nuo vetarit kiinni varteen...
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #28 : 18.05.12 - klo: 19.03 »
Iskunvaimentajan asennon muutoksella ei ole mitään tekemistä vetoakselin ja tukivarren suhteen.
Jos sulla jossain asennossa vetoakseli menee lähemmäs tukivartta niin silloin on muuttunut ulosjoustokin.
Näin tapahtuu monesti jos tukivarressa liikutetaan iskaria, eikä säädetä ulosjoustoa niinkuin tietysti pitäisi.
Mikäli yläpäästä iskarin asentoa muuttamalla vaikuttaa myös niin että vetari menee lähemmäs tukivartta, on iskarin kiinnityspisteet suunniteltu päin penaalia.
Parhaimmillaan iskarin ylä paikkaa siirtämällä sisään tai ulospäin, ei muutu ulosjousto tippaakaan.
Ja ulosjouston muuttuminen on ainoa asia mikä voi muuttaa vetarin ja tukivarren läheisyyttä tässä tapauksessa.
Mutta se nyt on täysin eri asia kuin se mitä jousitukselle tapahtuu kun iskarin asentoa muutetaan...
Iskarin asentoa muuttamalla EI säädetä vetarin etäisyyttä tukivarteen, eikä sitä kyllä säädetä itseasiassa millään muullakaan... Siellä se etäisyys muuttuu jousituksen liikkuessa miten lystää, eikä sillä ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #29 : 18.05.12 - klo: 19.59 »
Joo tämmönen tuli etutolpasta! :grin: Niinku joku hahmo jostain 70 luvun piirretystä!


Vähän yrmeemmän näköinen oikeinpäin.


Etupäässä palika kiinni alkuperäisiä vastaavissa kohdissa.

Ja takapää. Iskarit kokeeks kaks reikää sisempänä kuin vakio.


Tollaset prototyypit siis. Pari kehitysideaa tuli jo, mut kokeillaan ensin vähän testiä radalla ennenkuin tehään mitään. Etutolpassa tuli parit reijät liian lähekkäin kun ne pitikin porata 3,5mm eikä 3mm niinkuin suunnittelin tuon reikien etäisyyden. Ja reijäthän vois porata niinku ympyrän kaarelle, niin ulosjouston määrä pysyis vakiona. Ja ehkä takaiskareille ois voinu tehä vielä yhet reijät sisemmäks. No pitää jättää parantamisen varaa!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)