Kirjoittaja Aihe: Uusi polttikseen hurahtanut  (Luettu 15779 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Serbetli

  • Jäsen
    • Profiili
Uusi polttikseen hurahtanut
« : 30.08.12 - klo: 23.34 »
Teveeksi kaikille foorumin viisasteleville lapsenmielisille.

Toteutin pitkäikäisen haaveen ja ostin polttikseksi LRP S8 Rebelin. Autosta löytyi jokunen artikkeli netistä, eikä sitä paljoa haukuttu, hintakaan ei ollut mahdoton.

Kävin auton pääpiirteissään lävitse ja laitoin kaikkiin alustan niveliin tulitikulla olemattoman tipan wd40:a. En ole varma, oliko se nokkela temppu. Kerääkö nivelet vain enemmän likaa, jos niissä on öljyä?

Pakoputken pään jatkoksi laitoin muutaman sentin töpön silikoniletkua, joka osoittautui fiksuksi ideaksi, koska pakoputkesta lentää älyttömästi tavaraa. Pohjalevyn reikien peittäminen höyrynsulkumuoviteipillä oli myös hyvä valinta, koska korin alle näyttää kertyvän ilmankin ylimääräisiä reikiä kerpeleesti tavaraa. Tästä viisastuneena ajattelin lisätä korin reunoihin lisää kiinnitystappeja, edes yhden per puoli. Ilman sellaisia kori istuu autoon kuin lippalakki oravalle.

Ohjausservon varren vaihdoin alumiiniseen, koska sitä eräässä artikkelissa suositeltiin. Pidän vaihtamista pikkasen lapsellisena ja turhana, mutta haitaksi se ei varmasti ole.

Vaihdoin polttoaine- ja paineletkun pidempiin pur -letkuihin, joka ei paineletkun tapauksessa ollut oikea materiaali, koska pakoputkeen menevä letku näyttää jo lähes entiseltä. Pitkiä letkuja suositeltiin jari-pekan rc-sivuilla, joita täytyy kehua 99%:sen asialliseksi tietopläjäykseksi.

Leluun tekee nyt mieli jäykempiä vietereitä sekä eteen, että taakse. Rebeliin ei suoraan vaihtoehtoisia vietereitä kaupata, mutta muihin LRP s8 -malleihin kyllä. Sopivatko ne myös hinnat alkaen -mallin keppeihin? Mistä niitä tai muita sopivia vietereitä kannattaa hankkia?

Tarinoita ja kysymyksiä jäi vielä monta esittämättä, mutta ei niitä kaikkia kerralla jaksa kukaan lukea. Jatketaan toisella kerralla.

Kerrotaan vielä se, että huomasin kyllä "Aloittelijan polttiskysymykset" -topicin.

Poissa Fleku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #1 : 31.08.12 - klo: 05.47 »
Tervetuloa vaan harrastuksen pariin.Itsellä pari tuota samaa autoa,ja vähän niistä kokemusta.Hieman budjetti vehkeitähän nämä ovat,eli osia pitää päivittää parempiin jos mahdollista.Jousien jäykkyyttä voi säätää myös niillä välipalikoilla,mutta voisi myös harkita koko iskarien uusintaa.
Baja 5sc

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #2 : 31.08.12 - klo: 07.17 »
Niillä jousien välipaloilla säädetään ajokotkeutta  ei jousen jäykkyttä. Jousen jäykkyyttä säädetään muuttamalla langan paksuutta kierrosten määrällä ym eli vaihtamalla jousi.

Niin ja tervetuloa vaan joukkoon
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #3 : 31.08.12 - klo: 08.42 »
Nitro härveleissä vain ja ainoastaan silikoniletkua.

Pakoputken päähän ei kannata laittaa mitään jatkopätkää, koska se vaikuttaa koneen toimintaan muuttamalla putken vastapainepulssia.

Jos sieltä tulee paljon tavaraa niin silloin kone on rikkaalla, ja kuten olettaakin saattaa niin konehan on vielä sisäänajossa, eli kuuluukin olla rikkaalla.

Kun sisäänajo on suoritettu ja kone säädetty niin se putkesta tuleva palamattoman nesteen määrä tietysti vähenee selvästi.

Ohjausservon varren vaihtaminen alumiiniseksi ei ole lapsellista ja turhaa, koska alkuperäiset muoviset ei yksinkertaisesti kestä tällaisessa autossa, eli se on jokatapauksessa edessä jossain vaiheessa.

Niveliä ei kannata öljytä, koska nimenomaan kerää enemmän pölyä ja kohde menee vain pahemmin tukkoon ja myös kuluu enemmän.

WD40 käytetään auton putsaamiseen, ruiskuttamalla auto märäksi ja puhaltamalla paineilmalla öljy pois.
Tosin silloinkin jää monesti vähän turhan paljon joloin käy jälleen samaa.

Poissa Serbetli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #4 : 31.08.12 - klo: 09.50 »
mutta voisi myös harkita koko iskarien uusintaa.
Turhanpäiden ei silti viitsisi iskareita vaihtaa. Alumiinisylinteri ei automaattisesti iskaria paremmaksi tee. käsittääkseni parempienkaan mallien iskareissa ei saa vaimennusta kätevästi säädettyä, vaan se perustuu edelleen öljyn viskositeettiin tai männän vaihtoon.


Niillä jousien välipaloilla säädetään ajokotkeutta  ei jousen jäykkyttä.
Jousen esijännitykseen välipaloilla saadaan vaikutettua, joka sitten helposti vaikuttaa myös ajokorkeuteen.

Kaipaisin vietereihin isompaa jousivakiota.

Pakoputken päähän ei kannata laittaa mitään jatkopätkää, koska se vaikuttaa koneen toimintaan muuttamalla putken vastapainepulssia.
En huomannut moottorin käytöksessä mitään eroa, eli suuresta erosta ei ainakaan puhuta. Auton suttaaminen väheni niin paljon, että olisin pienen vedon vähenemisen hyväksynytkin.

Auton polttoaineen kulutus onkin ihan mahdoton. Pari tunnin ajeluissa mehua kului ~7dl, eli 8e/h. Moni touhu on sitä hauskempaa, mitä enemmän saa polttoainetta kulumaan, mutta tuo menee jo överiksi, kun ei edes itse pääse kyytiin.

Tarvii seuraavalla ajelukerralla lähteä säätämään laihemmalle.

Poissa Janne79

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #5 : 31.08.12 - klo: 09.56 »
Hieno trolli.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #6 : 31.08.12 - klo: 10.21 »
Pakoputken päähän ei kannata laittaa mitään jatkopätkää, koska se vaikuttaa koneen toimintaan muuttamalla putken vastapainepulssia.
En huomannut moottorin käytöksessä mitään eroa, eli suuresta erosta ei ainakaan puhuta. Auton suttaaminen väheni niin paljon, että olisin pienen vedon vähenemisen hyväksynytkin.

Auton polttoaineen kulutus onkin ihan mahdoton. Pari tunnin ajeluissa mehua kului ~7dl, eli 8e/h. Moni touhu on sitä hauskempaa, mitä enemmän saa polttoainetta kulumaan, mutta tuo menee jo överiksi, kun ei edes itse pääse kyytiin.

Tarvii seuraavalla ajelukerralla lähteä säätämään laihemmalle.

Mutta eroa näköjään kuitenkin huomasit... Tästä erosta et siis välitä, mutta kuitenkin loppuun välität polttoaineen kulutuksesta.
No se moottorin toiminta peilaa suoraan myös tuohon polttoaineen kulutukseen.
Varsinkin kaksitahtimoottorissa homma menee monesti niin että jos pakopitkistoa ruvetaan jollain taivoin muokkaamaan niin tehot vähenee ja polttoaineen kulutus kasvaa.
Tuo ulostulon pidentäminen muuttaa pulssin taajuutta ja siis vaikuttaa moottorin toimintaan negatiivisesti.

Jos on koskaan autohifiä tai ylipäätään äänentoistoa harrastanut ja ymmärtää mitään refleksikotelon toiminnasta niin tietää että refleksiputken pituuden muuttaminen ei välttämättä muuta hirveesti äänessä hommia välttämättä kovin kummoisesti huonoon suuntaan, mutta tehonkestossa ja tasaisessa vasteessa tapahtuu pahimmillaan raju notkahdus...
Eli verrattavissa polttomoottoriin, tehonkestoa voisi verrata hyötysuhteeseen... siis juuri tehoon ja polttoaineen kulutukseen, ja tasaista taajuusvastetta vois verrata polttomoottorin hyvään toimintaan... Eli toimii hyvin sekä tyhjäkäynnillä, pienelä kaasulla, puolella kaasulla... isommalla kaasulla ja kaasu pohjassa jne.
Jos näitä sotkee niin toiminta huononee aina jostain kohdasta...
Varsinkin jos ei tosissaan tiedetä mitä ollaan tekemässä ja haetaan parannusta asioihin.... Tässä selvästikään ei olla asioista täysin perillä, ei tiedetä mitä tapahtuu ja miksi... Eli en suosittele tekemään noita virittelyitä, koska nuo vain huonontaa toimintaa joka sit tosiaan näkyy joko isompana polttoaineen kulutuksena tai koneen huonompana toimintana... tai molemmat.

Joka tietysti vaikuttaa suoraan harrastuksen mielekkyyteen.

Poissa lassii

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #7 : 31.08.12 - klo: 10.36 »
Joo, polttoaineenkulutukseen vaikuttaa ihan samat asiat kun isoissakin autoissa. Jos pumppaat jatkuvasti nii tottakai energiaa menee kiihdyttämiseen.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Poissa Serbetli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #8 : 31.08.12 - klo: 11.05 »
Hieno trolli.
Sellainen ei ole tarkoitus olla, mutta yritän suhtautua asioihin varauksella. Radio-ohjattavissa suhtautuminen vielä hankaloituu, kun suuri osa faktoina kirjoitetuista asioista perustuu tunteisiin tai luuloihin faktojen sijaan. Tällaista silti esiintyy muidenkin harrastusten parissa. Radio-ohjattavissa tilanne on ehkä keskivertoa pahempi ja suuntaus voidaan huomata jopa valmistajan tekemässä materiaalissa asiakkaan aliarvioimisena. Joissakin leluun markkinoitavissa optio-osissa on vedätyksen meininki. Optiojarrut, joiden mainostetaan perustuvan oikeiden autojen jarruihin, saa nousemaan karvat pystyyn. :shocked: Eikö olisi pirusti parempi, että jarru olisi rc:ssä mahdollisimman hyvä, eikä olisi saman näköinen kuin henkilöauton valurautakimpale?

Luin jonkin verran foorumia, eikä tarkoitus ollut osallistua kirjoittamalla. Ajattelin monia viestejä lukiessa "Ei s*****a". Kuitenkin harrastajilla oleva tieto ja kokemus sai mielen niin pehmeäksi, että päätin rekisteröityä. Harrastuksesta saa enemmän irti, jos ei yritä mennä terve edellä puuhun, vaan hyödyntää muiden kokemusta.

Jos on koskaan autohifiä tai ylipäätään äänentoistoa harrastanut ja ymmärtää mitään refleksikotelon toiminnasta niin tietää että refleksiputken pituuden muuttaminen ei välttämättä muuta hirveesti äänessä hommia välttämättä kovin kummoisesti huonoon suuntaan, mutta tehonkestossa ja tasaisessa vasteessa tapahtuu pahimmillaan raju notkahdus...
Eli verrattavissa polttomoottoriin, tehonkestoa voisi verrata hyötysuhteeseen... siis juuri tehoon ja polttoaineen kulutukseen, ja tasaista taajuusvastetta vois verrata polttomoottorin hyvään toimintaan... Eli toimii hyvin sekä tyhjäkäynnillä, pienelä kaasulla, puolella kaasulla... isommalla kaasulla ja kaasu pohjassa jne.
Jos näitä sotkee niin toiminta huononee aina jostain kohdasta...
Varsinkin jos ei tosissaan tiedetä mitä ollaan tekemässä ja haetaan parannusta asioihin.... Tässä selvästikään ei olla asioista täysin perillä, ei tiedetä mitä tapahtuu ja miksi... Eli en suosittele tekemään noita virittelyitä, koska nuo vain huonontaa toimintaa joka sit tosiaan näkyy joko isompana polttoaineen kulutuksena tai koneen huonompana toimintana... tai molemmat.

Joka tietysti vaikuttaa suoraan harrastuksen mielekkyyteen.
Voi olla, että kaiutinkotelon ja 2t -pakoputken mitoituksesta löytyy yhteisiä piirteitä, mutta kuulostaa melko kaukaa haetulta. Refleksiputkella on jokin viritystaajuus, jonka valinnassa suunnittelija huomioi tilanteesta riippuen useita asioita. Jos kyseessä on auton suppariviritys, ei suunnittelijan tarvitse huomioida tai ymmärtää juuri mitään, vaan voi vaan tyytyä siihen viritystaajuuteen, joka kivalta tuntuu tai on kaverilta kuullut.

2t-putken mitoituksen epäilen olevan refleksiputken mitoitusta hankalampaa. Alkuperäisen muoviputken suunnittelussa ensisijainen tavoite on ollut, että millään kierrosnopeudella ei saada pakoputken ansiosta kovin hyvää täytöstä palotilaan, jotta olisi yksinkertaista suunnitella ja myydä viritysputkia moottorin kaveriksi. Tähän perustuen väitän, että jos alkuperäistä putkea lähtisi muokkaamaan, olisi varsin todennäköistä, että siitä tulisi alkuperäistä parempi ainakin jollakin kierrosnopeudella. Itse voisin siis yhtä todennäköisesti odottaa pakoputken paranevan tai huononevan loppupillin pidentämisellä. Onhan 2t -koneen loppupilli isommissa bensamoottoreissa yleensä huomattavan pitkä, eli kummemmin asioihin perehtymättä olisi helppo luulla pillin pidentämisen tekevän pakoputkesta alkuperäistä paremman.

Poissa Serbetli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #9 : 31.08.12 - klo: 11.12 »

Kuvan alla mainitaan:
Hard-coated 18mm threaded big-bore shocks with machined and Teflon-coated bodies

Ilmeisesti siis sylinterin päällä on 18mm kierre esijännityksen säätöön.


Kuvan alla mainitaan:
19.5mm big bore shocks...

Mistähän nyt puhutaan? Voisiko ylemmän vieterit sopia alempaan?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #10 : 31.08.12 - klo: 11.20 »
Siinä onkin se että kuka kirjoittaa...
Todella paljon joo porukka tuo mielipiteitään esille faktoina, ilman pienintäkään ymmärrystä tai kokemusta asiasta.
En ole aloittelija varsinkaan polttisautojen suhteen, enkä yleensä kirjoita mitään tällaisia asioita mielipiteen pohjalta.
Jos tuon esiin mielipiteen, ilmoitan myös asian olevan vain mielipide... mutta käytännön faktoista kun höpistään niin mielipiteet on turhia joten en niitä myös ihmeemmin lataile.

Tuo pillin vertaus refleksiputkeen ei ole kaukaa haettu.
Nimenomaan viritystaajuushan se muuttuu tuossa pakoputkessakin jos menet sitä putken pään pituutta muuttamaan.
Jos taas koko pakoputki on muuten rakennettu eritavalla niin tottakai loppupätkä voi olla täysin erimittainen...
Mutta kun on jokin valmiiksi tehty 2T konen pakoputkisto niin jos menet ulostulon pituutta muuttamaan niin tottakai sen pillin ominaisuudet muuttuu... ja nimenomaan sama efekti kuin refleksiputkessa... viritystaajuus muuttuu.
Silloin koneen vastapaine muuttuu myös ja tosiaan jos vastapaineen pulssi ei käyttäydy oikealla tavalla kierrosten, eli taajuuden muuttuessa niin tällöin koneelle menee joko liikaa tai liian vähän vastapainetta joillain kierrosalueilla ja homma on sekaisin... Polttoainetta kuluu turhaan kun vastapaine ei pidä seosta sisällä jne.

Aivan kuten käy refleksikotelossakin... Elementin vastapaine saattaa yhtäkkiä karata alta ja elementin liikerata kasvaa rajusti koska sitä ei jarruteta... ja taas jos vastapainetta tuleekin liikaa jollain taajuudella niin tällä taajuudella ei päästä toivottuun äänenpaineeseen (tehoon) sitten niin millään vaikka kuinka pusketaan vastarista lisää soppaa...
Kulutetaan vain enemmän ja jopa rasitetaan elementtiä (konetta) turhaan... Hyötysuhde persiillään

Poissa JyrkiL

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #11 : 31.08.12 - klo: 11.56 »
Kuvan alla mainitaan:
Hard-coated 18mm threaded big-bore shocks with machined and Teflon-coated bodies

Ilmeisesti siis sylinterin päällä on 18mm kierre esijännityksen säätöön.

Kuvan alla mainitaan:
19.5mm big bore shocks...

Mistähän nyt puhutaan? Voisiko ylemmän vieterit sopia alempaan?

Useimmin iskareista puhuttaessa tuo millimäärä kertoo männän halkaisijan, eli kuinka isossa tuubissa öljyä liikkuu.

Varmaankin Hobbylinnaan tai Power Racingiin yhteyttä ottamalla saat kuulla, mitkä jouset autoon sopii ja kaikenlisäksi kyseisistä putiikeista ne sinulle varmasti myydään, kunhan jaksat odottaa jousien saapumista, mikäli hyllystä ei löydy.

Jyrki Lehto
AE/Destiny/TLR

Poissa Serbetli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #12 : 31.08.12 - klo: 12.05 »
Useimmin iskareista puhuttaessa tuo millimäärä kertoo männän halkaisijan, eli kuinka isossa tuubissa öljyä liikkuu.

Varmaankin Hobbylinnaan tai Power Racingiin yhteyttä ottamalla saat kuulla, mitkä jouset autoon sopii ja kaikenlisäksi kyseisistä putiikeista ne sinulle varmasti myydään, kunhan jaksat odottaa jousien saapumista, mikäli hyllystä ei löydy.

Jyrki Lehto
Niin tarvii kai tehdä, jos ei asia muuten ratkea.

Tuo pillin vertaus refleksiputkeen ei ole kaukaa haettu.
Nimenomaan viritystaajuushan se muuttuu tuossa pakoputkessakin jos menet sitä putken pään pituutta muuttamaan.
Jos taas koko pakoputki on muuten rakennettu eritavalla niin tottakai loppupätkä voi olla täysin erimittainen...
Mutta kun on jokin valmiiksi tehty 2T konen pakoputkisto niin jos menet ulostulon pituutta muuttamaan niin tottakai sen pillin ominaisuudet muuttuu... ja nimenomaan sama efekti kuin refleksiputkessa... viritystaajuus muuttuu.
Silloin koneen vastapaine muuttuu myös ja tosiaan jos vastapaineen pulssi ei käyttäydy oikealla tavalla kierrosten, eli taajuuden muuttuessa niin tällöin koneelle menee joko liikaa tai liian vähän vastapainetta joillain kierrosalueilla ja homma on sekaisin... Polttoainetta kuluu turhaan kun vastapaine ei pidä seosta sisällä jne.

Aivan kuten käy refleksikotelossakin... Elementin vastapaine saattaa yhtäkkiä karata alta ja elementin liikerata kasvaa rajusti koska sitä ei jarruteta... ja taas jos vastapainetta tuleekin liikaa jollain taajuudella niin tällä taajuudella ei päästä toivottuun äänenpaineeseen (tehoon) sitten niin millään vaikka kuinka pusketaan vastarista lisää soppaa...
Kulutetaan vain enemmän ja jopa rasitetaan elementtiä (konetta) turhaan... Hyötysuhde persiillään
Tekisi mieli jatkaa, mutta annan olla koska, et ole vielä sisäistänyt edes aiempaa.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #13 : 31.08.12 - klo: 12.12 »
allekirjoituksissa ei saa käyttää kuvia  :wink:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #14 : 31.08.12 - klo: 12.29 »
Tuo pillin vertaus refleksiputkeen ei ole kaukaa haettu.
Nimenomaan viritystaajuushan se muuttuu tuossa pakoputkessakin jos menet sitä putken pään pituutta muuttamaan.
Jos taas koko pakoputki on muuten rakennettu eritavalla niin tottakai loppupätkä voi olla täysin erimittainen...
Mutta kun on jokin valmiiksi tehty 2T konen pakoputkisto niin jos menet ulostulon pituutta muuttamaan niin tottakai sen pillin ominaisuudet muuttuu... ja nimenomaan sama efekti kuin refleksiputkessa... viritystaajuus muuttuu.
Silloin koneen vastapaine muuttuu myös ja tosiaan jos vastapaineen pulssi ei käyttäydy oikealla tavalla kierrosten, eli taajuuden muuttuessa niin tällöin koneelle menee joko liikaa tai liian vähän vastapainetta joillain kierrosalueilla ja homma on sekaisin... Polttoainetta kuluu turhaan kun vastapaine ei pidä seosta sisällä jne.

Aivan kuten käy refleksikotelossakin... Elementin vastapaine saattaa yhtäkkiä karata alta ja elementin liikerata kasvaa rajusti koska sitä ei jarruteta... ja taas jos vastapainetta tuleekin liikaa jollain taajuudella niin tällä taajuudella ei päästä toivottuun äänenpaineeseen (tehoon) sitten niin millään vaikka kuinka pusketaan vastarista lisää soppaa...
Kulutetaan vain enemmän ja jopa rasitetaan elementtiä (konetta) turhaan... Hyötysuhde persiillään
Tekisi mieli jatkaa, mutta annan olla koska, et ole vielä sisäistänyt edes aiempaa.

No en hirveesti sisäistänyt aiempaa viestiäsi joo, koska kiireessä luin, eikä sillä ole merkitystäkään siihen mikä käytännössä on faktaa näiden nitromoottoreiden kanssa.

Jos pistät putken ulkopäähän letkun niin et paranna tällä toimintaa, vaan ainoastaan huononnat.

Ei mielipide

Huomaatko muuten että mainitsitkin aikaisemmin juuri asian että täällä höpistään paljon mielipiteistä jne.
No asioita tutkimalla saattaa myös käydä ilmi että minä en polttomoottoriautojen kanssa höpise mielipiteistä, ja mulla saattaa olla tietämystä tästä lajista kohtalaisen paljon  :wink:

Mä voin neuvoa aloittelijoita mikäli halutaan... voin myös väitellä omaksi huvikseni vaikka mistä vaikka se turhaa onkin.

Saa toki valita kumman haluaa.
Faktan, vai väittelyn  :smiley:

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #15 : 31.08.12 - klo: 12.43 »
Kannattaa perehtyä hieman 2t koneen vitirtämiseen ja nimenomaan kampiakseli ajoitetun moottorin toimintaan ja toimintaperiaatteisiin nimenomaan äärimmäisen korkeaviritteisissä moottoreissa ennenkuin alkaa väittämään omaa mutua factana  kirjastosta löytyy hyvää materiaalia asiasta suomeksikin useamman kirjan verran  pakoputken toiminnadta sen verran niinkuin hoke tuossa mainitsi on hyvin lähellä refleksiputkea jolla saadaan muutettua moottorin vääntö ja teho aluetta eri kierroksilla tuon putken toimintaan vaikuttaa alkukäyrän pituus muoto halkaisia putken profiili diffuusorin pituus muoto  diffuusorissa ulostulon paikka diffuusorissa sen halkaisia pituus jopa muoto vaikuttaa tässäkin vaikka pinta ala olisi sama. Ja tällä kaikella vaikutetaan paine pulssien suuntaan nopeuteen ym ja täräkautta moottorin teholliseen kierroslukuun tehoalueen leveyteen moottorin täyttöasteeseen hyötysuhteeseen ym ja jos moottori on ajoiyettu toimimaan optimaalisesti esim 28000-38000 rpm ja putki onkin vireessä 15000-25000rpm on aika selvää ettei teho  moottorin käytös eli ajettavuus ja taloudellisuus ole optimaalisesti.  eli putkea ei kannata kauheasti alkaa itse säätämään ellei todella tiedä mitä tekee.  ja 2t moottorin putken mitoittaminen on aikalailla tietoa ja kokemusta ja tutkimista vaativaa....
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Serbetli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #16 : 31.08.12 - klo: 13.50 »
En nyt ihan käsitä, yritättekö vakuutta toisenne vai jonkun muun. Eikö tällä palstalla ole lainkaan tapana lukea viestejä, joita kommentoi? Ymmärtämistä ei voi vaatia, mutta useasti sen puutteen itse havaitsee, jolloin samalla käsittää, että ehkä asia ei lisää vääntämällä oikene.

Referoin ja väännän rautalangasta alle, mitä kirjoitin:

Lainaus käyttäjältä: Serbetli
2t-putken mitoituksen epäilen olevan refleksiputken mitoitusta hankalampaa. Alkuperäisen muoviputken suunnittelussa ensisijainen tavoite on ollut, että millään kierrosnopeudella ei saada pakoputken ansiosta kovin hyvää täytöstä palotilaan, jotta olisi yksinkertaista suunnitella ja myydä viritysputkia moottorin kaveriksi. Tähän perustuen väitän, että jos alkuperäistä putkea lähtisi muokkaamaan, olisi varsin todennäköistä, että siitä tulisi alkuperäistä parempi ainakin jollakin kierrosnopeudella. Itse voisin siis yhtä todennäköisesti odottaa pakoputken paranevan tai huononevan loppupillin pidentämisellä. Onhan 2t -koneen loppupilli isommissa bensamoottoreissa yleensä huomattavan pitkä, eli kummemmin asioihin perehtymättä olisi helppo luulla pillin pidentämisen tekevän pakoputkesta alkuperäistä paremman.

-Autosupparin refleksiputken mitoitus on helppoa. Keksitään itse kiva resonanssitaajuus tai kuunnellaan parhaat vinkit essonbaarista. Mitoitetaan refleksiputki sen mukaan.

-2t -moottorin putken mitoitus on hankalaa ja on aina tehoalueen suhteen kompromissi.

-Auton alkuperäistä muovista putkea ei ole edes yritetty mitoittaa hyväksi, koska se antaa mahdollisuuden myydä viritysputkia.

-Alkuperäistä putkea voisi parantaa, jos niin haluaisi. En silti kuvittele, että se olisi kannattavaa.

-En epäile, että alkuperäinen putki olisi parantunut loppupillin pidentämisellä.

-En epäile, etteikö se olisi voinut siitä huonontua.

-Juurikin mitoituksen monimutkaisuuden sekä alkuperäisen putken suunnittelun tavoitteiden takia ei voi suoraan sanoa, että loppupillin pidentäminen huonontaa suorituskykyä.
« Viimeksi muokattu: 31.08.12 - klo: 14.22 kirjoittanut Serbetli »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #17 : 31.08.12 - klo: 14.04 »
Hah... No juuri näin...
Jos luet ja ymmärrät niin huomaat että ei me tässä toisiamme yritetty vakuutella.

Kummalliseks tää ny meni.

Tuolla ylempänä veikkaat pillin paranevan sitä ja tätä blaa blaa...
Sanoit myös että refleksiputkeen vertaaminen oli kaukaa haettua jne.

Pakko se on kyllä myöntää että eihän tässä ota enää selkoa mitä ihmettä ajat takaa ja mitä tarkoitat kun mennään sinnetänne ja spekuloit mielipiteillä jne.

Mutta kuten sanoin.
Voin kertoa faktoja.
Voin myös vääntää itseni huviksi jos haluat.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #18 : 31.08.12 - klo: 14.10 »
Taitaa olka parempi taas olla neuvomatta kun joka neuvosta pitää alkaa vääntämään ettei asiat näin ole.
No aivan sama mulle miksi kysytään neuvoja kun kuitenkin ne neuvot tyrmätään heti. Kokeilkaa itse jos ei voi uskoa...
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #19 : 31.08.12 - klo: 14.40 »
Italialaiset ja myöhemmin japsit ovat virittäneet näitä mikromoottoreita jo 20 - 30 vuotta ellei enemmän.
Eiköhän siellä ole jo tehty aivan helvetisti näiden eteen niin että käytännössä maksimoidaan teho kulutukseen ja helppokäyttöisyyten nähden sopivassa suhteessa.
Teorian ja miksei käytännönkin pohdiskelu on kivaa mutta tuskin sieltä mitään uutta ja mullistavaa löytyy näiden pumppujen osalta ihan heti...
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Serbetli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #20 : 02.09.12 - klo: 20.24 »
Lelun jarruja sai petrattua alkuperäisestä huomattavasti, kun epäkeskoja kääntäviä varsia sääsi pidemmiksi. Ylimääräistä hyödyntämätöntä pituutta oli muutama millimetriä. Lisäksi takajarrua käyttävän vetotangon sai käännettyä servon vivussa lähemmäksi servon akselia, joka sekin hiukan lisäsi momenttia takajarrun epäkeskoon. Sama temppu ei valitettavasti onnistu etujarrun vetotangolle Ei jarrut vieläkään nahkoineen ota asfaltilla, mutta nopeammin pysähtyy jo. Mielenkiintoista olisi kokeilla hihnasprayta jarrupaloihin. Mitä materiaalia palojen kitkapinta on?

Alkukäyrän alussa oli sisäkaarteessa selvä porras kauluksen ja varsinaisen käyrän välissä. Sen vingutin pois. Paisuntakammion alussa oli erillinen teflon-muovinen holkki putken sisällä, jonka otin pois. Ei mene jakeluun ylimääräinen porras ennen paisuntakammiota. Voimaa tuli selvästi lisää, mutta paha sanoa, mistä tempusta se eniten johtui, kun lisäksi säädin seosta laihemmalle.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #21 : 02.09.12 - klo: 20.55 »
Canada

Poissa Garrett

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #23 : 02.09.12 - klo: 21.43 »
Eiiih kyllä se tehonlisäys johtuu kuun asennosta tässätapauksessa...

Ei vaan jos tehdään muutoksia niin kannattaa yehdä yksi muutos kerralla ja siyyen testata muuten on mahdotonta tietää mikä vaikutti positiivisesti ja mikä negatiivisesti. Etenkin ilman  vahvaa kokemusta asiasta. Ja edelleen se teho ei ole se tärkein noputeen vaikuttava tekiä.  putki ym miäuutoksilla saatat saada huipputehoa lisää mutta saatat menettää moottorista ajettavuuden ja sitäkautta ajamisesta tulee vaikeaa ja kello ei tykkää vaikka itsestä tuntuu että nyt mennään kovaa. Ensin pitäis kiinnittää huomiota että ajaa tasaisia kierrosaikoja ja pitää auton renkailla. Sitten vasta nopeuteen ja tehoon.   

Hyvä neuvoa asiaa johon syyllistyy myös itse eli liikaan tehoon. Ja auto ei pysy pystyssä kun ei.maltti riitä...
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #24 : 02.09.12 - klo: 22.18 »
Väärin.

Ainoa oikea vastaus on Canada

Poissa Serbetli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #25 : 02.09.12 - klo: 22.56 »
Ensin pitäis kiinnittää huomiota että ajaa tasaisia kierrosaikoja ja pitää auton renkailla. Sitten vasta nopeuteen ja tehoon.   
Varmasti totta. Tuossa kun naapureita kiusaa tai ajaa taloa ympäri, ei todellisella nopeudella kauheasti ole väliä. Kuten yleensä, hienointa olisi, että voimaa olisi niin paljon, että ei ikinä uskaltaisi avata kaasua kokonaan. Toisaalta radio-ohjattavaa ajessa ei pelkotiloja saa aikaiseksi kuin itseä päin ajamalla, eli sen puolesta älytön teho menisi hukkaan.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #26 : 02.09.12 - klo: 23.42 »
No jos taas oikeasti tehoja kaipaat niin ei muuta kun joku os 28 truggy kone yai alphan vastaava kiinni ja kunnollinen tehdas putki joka on suunniteltu ko moottoriin niin väitän että pelkotilat alkaa kasvamaan  kun auto ei pysy enää nipussa. Toki jokainen tyylillään mutta rohkenen väittää että itse tuota konetta virittelemällä saat ainoastaan pilattua moottorisi. Mutta älä sitten valita ettei kukaan varoittanut tai neuvonut....
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa lassii

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #27 : 03.09.12 - klo: 07.55 »
Aiheen alottajasta sais joku F1-talli hyvän insinöörin kyllä.

Sillon jos ajat vaan pihaa edes takas niin kyllä se auto lapasessa pysyy, mene radalle ajaan ja kokeileen miten sitten menee.
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Poissa Serbetli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #28 : 03.09.12 - klo: 08.18 »
Toki jokainen tyylillään mutta rohkenen väittää että itse tuota konetta virittelemällä saat ainoastaan pilattua moottorisi. Mutta älä sitten valita ettei kukaan varoittanut tai neuvonut....
Ei ole tarkoitus virittää. On sen verran edullisesti saatavilla isompi kone, että ei viitsi pientä kiusata:
http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=55_56_89&products_id=5712

Sillon jos ajat vaan pihaa edes takas niin kyllä se auto lapasessa pysyy, mene radalle ajaan ja kokeileen miten sitten menee.
Pidän foorumin juttujen perusteella harrastajia sen verran lapsellisina viisastelijoina, että ei kauheasti tee mieli tunkeutua heidän pesäpaikkoihinsa  :grin:
« Viimeksi muokattu: 03.09.12 - klo: 08.22 kirjoittanut Serbetli »

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Uusi polttikseen hurahtanut
« Vastaus #29 : 03.09.12 - klo: 08.35 »
Noh jokaisella on mielipiteensä ja se heille suotakoon. Kummasti vaan tulee ajoon hauskuutta kun ob tietty määritelty rata jossa ajaa  ja hauskuus lisääntyy moninkertaiseksi kun on muutama muukin ajamassa. Ja foorumin jutuista ei kannata tehdä johtopäätöksiä  iä radalla tutustumassa porukkaan sieltä saat parhaiten vinkit. Täällä aika moni kina ob tehty vähintään puoliksi kieli piskessa.... Ja pieni oiruilu kuuluu asiaan. Eli ÄLÄ OTA SITÄ VAKAVASTI
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP