Kirjoittaja Aihe: FTT-stanukoneiden laatu  (Luettu 32086 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JPT

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #30 : 20.11.12 - klo: 20.06 »
Teräväisen tiimissä viime kauden saldo. Uusi LRP.n kone muistaakseni noin viidenellä akulla parin minuutin kohdalla savut ulos, lämmöt muistaakseni n. 130c. (välitys luokkaa 4.2). Tämä kone takuuseen. Uusi kone antoi puutumisen merkkejä taas muutaman akun jälkeen ja siihen vaihdettiin uusi roottori. Ko. kone jäi varamoottoriksi kun onneksi löytyi yksi uusi ylivuotinen kone kilpakumppanilta. Kone johon roottori vaihdettu kaverille lainaan Kuusaan kesä VTR kisoissa, jossa hän taisi ajaa yhden alkuerän ja finaalit, näiden ajojen jälkeen akselista pyörittäessä ei tunnu vastusta ollenkaan... (kone lensi kaapin perille)
Kun taas vuonna 2010 ostettu kone ajettu yksi kausi FTT talvikisat + treenit ja nyt vuosi VTR kisat + treenit ja rokkaa edelleen. Ja alkuun tietämättömyyttä liian pitkilla välityksillä jolloin lämmöt parikin kertaa reilut 100c.
Juha T

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #31 : 20.11.12 - klo: 21.39 »
Koneongelmia on ollut ainakin: Pesosella, Malisella, Laipiolla, Öhmanilla, Söderholmilla. Erikssonista ja Maikolasta en tiedä.
Tässä tiim Malisen kommentit:

Olen ostanut meidän kahden auton tiimille LRP-Nosram -koneita viime ja sitä edellisellä kaudella yhteensä 7 kpl (5xLRP/2xNosram), joista yksi Nosram on ollut käytetty. Saldo on seuraava:
-Yksi moottori (LRP hankittu puolitoista viikkoa sitten) on vielä kokeilematta
-Ajossa ollut 6kpl moottoreita, joista 1 kpl ollut meille tullessa käytetty
-em. käytettynä ostettu kone on varakoneena, mutta edelleen ehjä ja hyväkuntoinen
-yhden toissa vuonna uutena ostamani moottorin olen myynyt kauden ajettuna edelleen ehjänä eteenpäin
-yksi LRP roottori teki eväät pari erää ajettuna Kiimingin FTT:ssä viime kaudella, roottorin uusimisen jälkeen moottorilla ajettu edelleen ilman ongelmia (ajoin kakkoseksi FTT warmupissa Tikkurilassa tällä koneella)
-yhteen uuteen ja ajamattomaan LRP koneeseen vaihdoin uuden roottorin varmuuden vuoksi ja sillä koneella Lauri ajoi kaikki ulkokisat viime kesänä (tällä koneella Lauri ajoi kolmoseksi Tikkurilassa warmupissa)
-yksi kone sadeautossa ja toimii
-yksi kone käytettynä ja toimivana varakoneena

Summauksena siis kokemuksena kuudesta tähän mennessä käytössä olleesta moottorista yksi rikkoutunut roottori, yksi varmuudeksi vaihdettu roottori ja kaikki kannut ehjiä. Välityksinä kesäkelin pitkä 3.2 - syheröisen sisäradan 4.3 ja siinä välissä on menty pari kautta. Yhtään moottoria ei ole palanut, eikä kisapuristukseen nähden lämpöjen kanssa ole ollut ongelmia. Laurilla kesällä siili+puhallin käytössä, minulla ei. Säätiminä Tekin RS:t ja edellisellä kaudella SP:n GT Pro:t.

Tiedän että ongelmia on ollut, mutta jostain syystä ne eivät jakaudu tasaisesti harrastajille. Näin yksinkertaisessa laitteessa toimintavarmuuden tehtaasta tullessa pitäisi tietysti olla esimerkkitarinoiden maalaamaa kuvaa parempi. Vaikeaksi arvioinnin tekee se, että "user errorit" on käytännössä mahdotonta siivota pois tilastoja rumentamasta. Aloittajaluokan osalta aloittelijoiden virheiden todennäköisyys asennuksessa ja käytössä kuitenkin aina kasvaa. Tosin aika paljon raportoituja ongelmia on ollut varsin kokeneilla harrastajilla. Enemmän meillä Laurin kanssa oli ongelmia CS-moottoreiden kanssa.
« Viimeksi muokattu: 20.11.12 - klo: 21.43 kirjoittanut Bulvaani »
Tiim Lahti

Poissa JyrkiL

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #32 : 20.11.12 - klo: 22.30 »
Kiepautetaan soppaa vielä yhdellä lusikalla, ostimme kuitenkin kerhon nimissä 5 kpl LRP:n stanumoottoreita aika tarkalleen vuosi sitten.

Näistä viidestä koneesta yksi kärsi jonkinasteisen sensoririkon ja vaihtui uuteen (tämä uusi saattaa olla noiden rMa:n listaamien kokeiltujen koneiden joukossa), yksi lämpeni omassa ajossa -> vaihdoin vararoottorin -> vararoottorista lähti "lastu" irti ja kone alkoi rykiä kiihdytyksissä -> vielä toinen vararoottori samojen käämien sisälle ja se kesti oman stanukäytön loppuuun ja kone siirtyi uuteen kotiin.

Eli voin sanoa kilpasarjan ulkopuolelta, että jotain häikkää koneiden laadussa on ollut (tämän taisi LRP jossain kohtaa myöntää itsekin, en ole tosin sitä kyseistä virallista tiedoitusta nähnyt).

Nykymoottoreissa lienee suurimpana erona toisiinsa nähden olla tuo "mekaaninen" ennakko, eli paljonko sensorin  asennolla voidaan vaikuttaa koneen toimintaan ?
Tämä tuottaa luonnollisesti ongelman, mikäli palattaisiin "vanhaan hyvään" hiilikoneaikaiseen ja nyt myös CS-12 luokassa vallitsevaan moottorisääntöön, jossa kaikkien valmistajien tietty käämilukuinen kone olisi sallittu (stanussa luonnollisesti 17,5t). Toki ennakon ruuvaaminen nostaa myös koneiden lämpöjä ja silloin niitä koneita myös palaa, mutta siinä kohtaa voidaan puhua käyttäjävirheestä eikä huonosta laadusta. Tämä nostaa erimerkkisiä koneita lähemmäs samaa viivaa, sillä ylivälitetty ja "yliennakoitu" kone kärähtää varmasti

Moottorisääntö toisi uskoakseni LRP/Nosram-koneille hieman kireämmän hinnan nykyisen "pakkomyyntihinnan" tilalle, mutta tuskin silti hirveän paljon korkeamman kuin kilpailijoilla.
Onhan se reilu 70€ isohko raha pakollisesta tuotteesta jo nyt, mutta eipä noi koneet ole ilmaisia myöskään tehdä ja toimittaa tänne Pohjolaan.

Ehkä pitäisi katsoa tämä kausi CS-12 luokkaa ja jos siellä tämä avoin valmistaja, spekattu käämitys-sääntö toimii hyvin, voisi kyseistä sääntöä harkita touring-puolelle. Toki stanukiilassa ennakolla ei voi pelata liikaa akunkestoa ajatellen, ennakon kanssa pelaaminen kun syö koneen hyötysuhdetta -> 8 min erä saattaa ahdistaa ylivälitetyllä ja "yliennakoidulla" koneella.

"No mut sit pitää testata se paras kone niist kaikist jos meinaa pärjää".

Tällä kaudella on jengi ostanut aikaisempien viestien perusteella sen kourallisen koneita. Suomesta et taida löytää kuitenkaan kymmeneltä eri merkiltä 17.5t konetta hyllystä?

LRP/Nosram (Power Racing/Hobbyfactory, testattu aiempina vuosina)
CS (RCM, myöskin ollut ajossa aiemmin, uutta sukupolvea prostock-puolella)
Speed Passion (Racing Factory, myöskin ollut "yksityyppikoneena")
GM ? (lasketaanko samaksi, kuin CS, ainakin joskus kuulin juttua että olisivat samasta tehtaasta...)
Vampire Racing (Racers RC Shop)
Tekin ? (EuroRC)

Eli noista nopeasti kerätyistä merkeistä vain kaksi jäi kokonaan ilman "statusta", mikä on mielestäni aika vähän. Toki myönnän, ettei tässä mainittu merkkien kirjo ole kaikenkattava, mutta ainakin joka kaupasta, joissa itse olen asioinut.
Lisäyksenä sanottakoon, etten ole minkään kaupan mainosmies taikka rahallisesti tuettu millään muotoa autourheilun kautta.

Ja se testitieto kyllä välittyy varmasti kuskeilta toiselle ja sitä kautta IHAN kaikille sitä tietoa haluaville. Muistan itsekin, kuinka juuri ennen kisamatkalle lähtöä haettiin Itellasta (silloinen Posti) uusia hiilistanukoneita "koska niiden piti olla parempia kuin mitä nyt pakista löytyi". No, en ole voittanut ainoatakaan nuortenmestaruutta, tai edes osakilpailua, joten tuo marginaalinen hyöty jäi saavuttamatta, olettaen siis että se hyöty oli olemassa.


Moottorisääntöä on tälle kaudelle myöhäistä muuttaa touring-luokkiin, mutta itse odotan mielenkiinnolla kuulumisia CS-12-luokan kuljettajilta ja samoin mielipiteitä avoimesta koneesta spekatuilla käämeillä.

Myönnän myös, että kilpailu-urallani alkaa näkyä "takana loistava tulevaisuus", enkä ole aktiivisesti kisannut muutamaan vuoteen, mutta tuon oman näkemykseni mukaan, oli se viisas taikka ei.

Jyrki Lehto
AE/Destiny/TLR

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #33 : 21.11.12 - klo: 05.12 »
Nykyisessä tilanteessa jos konetta ei kerran voida vaihtaa alan olla itsekin taipuvainen vapaaseen 17.5 moottoriin ainakin poikkeuksella täksi kaudeksi. Ensi kauden moottorisääntöä miettissä täytyisi ottaa ainakin muutama yhtä vahva vaihtoehto, koska ei voida olla tälläisessä tilanteessa että koneita joutuu vaihtamaan viikottain.

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #34 : 21.11.12 - klo: 05.17 »

LRP/Nosram (Power Racing/Hobbyfactory, testattu aiempina vuosina)
CS (RCM, myöskin ollut ajossa aiemmin, uutta sukupolvea prostock-puolella)
Speed Passion (Racing Factory, myöskin ollut "yksityyppikoneena")
GM ? (lasketaanko samaksi, kuin CS, ainakin joskus kuulin juttua että olisivat samasta tehtaasta...)
Vampire Racing (Racers RC Shop)
Tekin ? (EuroRC)


Myös Hobbywingilla on kone.

Äkkiseltään selasin jenkkejä jossa käytetään vapaata konetta:

http://www.rctech.net/forum/radio-electronics/576917-best-17-5-motor-blinky-period.html
http://www.ultimaterc.com/forums/showthread.php?t=159226
http://www.socal-rc.com/forum/showthread.php?t=17137

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #35 : 21.11.12 - klo: 05.26 »
Semmoinen muuten tuli mieleen, että nyt kun näitä moottoreita on boostattu ilmeisesti ainakin 3 erilaisella roottorilla niin FTT-säännöthän sanovat seuraavaa:

Moottorien muokkaaminen laakerien vaihtoa lukuunottamatta kielletty, Roottorin saa vaihtaa täysin alkuperäisen kaltaiseen

--

Nythän roottori ei ole täysin alkuperäisen kaltainen jos kerran valtaosalla on erilaisia roottoreita, eli onko tästä säännöstä luovuttu? Vanhoissa koneissa roottori oli täysin eri värinenkin ja ilmeisesti eri tyyppisiä vaihtoroottoreitakin tuntuu olevan vino pino eri maahantuojilla. Ainakin Nosramissa tulee 2 eri roottoria mukana. Periaatteessahan tuon roottorin vaihtaminen siihen toiseen joka ei pala (mutta palaa sittenkin) on sääntöjen vastaista.

Eli voisiko tehdas käytännössä toimittaa "Matched"-roottoreita haluamilleen kuskeille? Ei mielestäni ihan stanuluokan hengen mukainen, jos kone kerta on "lukittu".

Kysymys siis kuuluu jos joku päättää esimerkiksi ensimmäisen eräkierroksen jälkeen FTT:ssä tehdä protestin erilaisista roottoreista niin aletaanko koneita availemaan ja vertailla roottoreita? Vai onko tässä joku "sovellettu" sääntö mistä en itse ole ainakaan tietoinen.

Saanko siis vaihtaa koneeseen minkä tahansa roottorin? :D

Vai pitäisikö maahantuojien toimittaa kaikille tasan samanlainen roottori joka vaihdetaan jokaiseen koneeseen ennen ensimmäistä alkueräkierrosta? Nämä saisi vaikka ilmoittautumisen yhteydessä järjestäjien toimesta joten minkäänlainen "matchaaminen" ei tule edes kysymykseen.
« Viimeksi muokattu: 21.11.12 - klo: 05.38 kirjoittanut JuhaS14 »

Poissa JyrkiL

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #36 : 21.11.12 - klo: 07.30 »
Lainaus
Nythän roottori ei ole täysin alkuperäisen kaltainen jos kerran valtaosalla on erilaisia roottoreita, eli onko tästä säännöstä luovuttu?


http://www.lrp.cc/en/products/electric-motors/accessories/produkt/x12-stockspec-sintered-rotor/details/

http://www.lrp.cc/en/products/electric-motors/accessories/produkt/ersatzrotor-stockspec-123mm-sintered/details/

Niin, "vararoottoreitahan" on kahta laatua ainakin valmistajan kotisivuilla...
Mutta lienee niin, että tuo standard-roottori on nimenomaan se vakioroottori, "alkuperäistä vastaava" sääntöjenmukainen.

Mutta se pitää paikkansa, että pelkkään mustanväriseen akseliin ei voi 100% katsastuksessa luottaa, muistaakseni LRP/Nosram-koneisiin myytävä 1-cell roottori oli kans mustalla akselilla varustettu...

Jyrki Lehto
ATAK/UA
AE/Destiny/TLR

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #37 : 21.11.12 - klo: 08.52 »
Vaikeaksi arvioinnin tekee se, että "user errorit" on käytännössä mahdotonta siivota pois tilastoja rumentamasta.


Maksimivälityksen määrääminen poistaisi 90% näistä user erroreista.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #38 : 21.11.12 - klo: 09.13 »

Myös Hobbywingilla on kone.

Tulihan se sieltä  :laugh:

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #39 : 21.11.12 - klo: 09.45 »
Rauhoitetaanpa tilannetta nyt sen verran, että mitään konevaihdoksia ei sääntöihin olla tällä kaudella tekemässä. Kuten tilanteesta on käynyt ilmi, useilla on ollut koneiden kanssa ongelmia, pääasiassa kuitenkin viimekauden erästä jossa tunnustettiinkin olleen ongelmia.

Keskustelemme lajiryhmän ja maahantuojien kesken - keskustelimme jo eilenkin - ja ilmoitamme mahdollisimman pian millaiseen ratkaisuun päädymme kunhan selviää myös tehtaan kanta. Väärinkäytösten vuoksi on vaikea sanoa mikä on todellinen valmistusvika ja mikä ei. Mutta selvää on että jokin ongelma on koneissa ollut ainakin viime kaudella isossa erässä ja selvitetään mitä sen kanssa voidaan tehdä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #40 : 21.11.12 - klo: 10.02 »
Rauhoitetaanpa tilannetta nyt sen verran, että mitään konevaihdoksia ei sääntöihin olla tällä kaudella tekemässä. Kuten tilanteesta on käynyt ilmi, useilla on ollut koneiden kanssa ongelmia, pääasiassa kuitenkin viimekauden erästä jossa tunnustettiinkin olleen ongelmia.

Keskustelemme lajiryhmän ja maahantuojien kesken - keskustelimme jo eilenkin - ja ilmoitamme mahdollisimman pian millaiseen ratkaisuun päädymme kunhan selviää myös tehtaan kanta. Väärinkäytösten vuoksi on vaikea sanoa mikä on todellinen valmistusvika ja mikä ei. Mutta selvää on että jokin ongelma on koneissa ollut ainakin viime kaudella isossa erässä ja selvitetään mitä sen kanssa voidaan tehdä.

Jos vihjaillaan väärinkäytöksistä ja aikaisemmassa viestissä puhuttiin "user erroreista", niin olisi varmaan maahantuojan ja ehkä lajiryhmän moottoriosaajien paikallaan opastaa tähän ALOITTELIJALUOKKAAN tulijoita vaikkapa täällä foorumilla  sellaiseen moottorin käyttötapaan, että nämä selvästi monien kohdalle osuneet hajoamiset EIVÄT VIE INTOA jatkamiseen.

Oma ongelmansa on sekin, jos moottorin magneettien "teho" tai magneettisuuden taso laskee NORMIKÄYTÖSSÄ liiallisen moottorin lämpiämisen vuoksi ilman että hajoaminen on selkeästi havaittavissa. Hiilettömien moottorien tullessa pienoisautoihin oli omat ongelmansa ja niistä päästiin yli.  Olisikohan nyt se tilanne, että valmistajat hakevat stock-luokkiin lisää tehoa ja pyrkivät nostamaan oman moottorinsa kilpailukyvyn muiden ohi keinoilla, jotka vaikuttavat voimakkaastikin moottorin kestävyyteen ja luotettavuuteen. Tai voihan kyseessä olla vain huono eräkin, jolloin vastuuntuntoinen takuumenettely nousee tärkeään asemaan.

Omaa kokemusta tuon moottorin käytöstä ei ole, mutta minua alkaa aina huolestuttaa, kun nousee esiin aloittelevien kuskien harrastamiseen MAHDOLLISESTI negatiivisesti vaikuttavia ilmiöitä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #41 : 21.11.12 - klo: 10.22 »
Painotan nyt edelleen aiemmin tänne kirjoittamaani tekstiä, eli jos ongelma todella olisi ollut koko viime kevään, niin siitä olisi edellisenkin luokkayhteyshenkilön tiedossa ollut selkä suuri ongelma. Ongelma ei poistu sillä että siitä ei puhuta, mutta jos asiasta ei ole ollut keskustelua edellisten 10kk aikana ja kisoihin on reilu 2 viikkoa, on hieman erikoista sekin.

Jokatapauksessa ei ole hyvä juttu että alottelijaluokassa koneita paukkuu. Sen kuitenkin voin sanoa että koneen kuin koneen saa kyllä rikki jos sen vain haluaa saada.

Kyllä se asia tulee selväksi yhdellä tai kahdella postauksella, asiaa ei tarvitse ruveta lietsomaan yhden tai kahden toimesta, muuten se asia itsessään hukkuu kaiken muun sekaan.

 Ja olisi selvitelty jo keväällä jos olisi asiasta selkeästi tehty selvityspyyntö, jos varikolla mumistaan ja ei siitä toimiteta tietoa lajiryhmään niin se on sitten ihan eri asia.

Kallen kanssa eilen asiasta keskustelin ja viime kauden alussa oli jotain ongelmia mutta ei niistä sen koommin kuulunut ennen kuin nyt.

Asiaa selvitellään.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #42 : 21.11.12 - klo: 10.46 »
Painotan nyt edelleen aiemmin tänne kirjoittamaani tekstiä, eli jos ongelma todella olisi ollut koko viime kevään, niin siitä olisi edellisenkin luokkayhteyshenkilön tiedossa ollut selkä suuri ongelma. Ongelma ei poistu sillä että siitä ei puhuta, mutta jos asiasta ei ole ollut keskustelua edellisten 10kk aikana ja kisoihin on reilu 2 viikkoa, on hieman erikoista sekin.
Olen kyllä tuonut asian monestikkin esille viime keväänä, kesällä ja viimeisenä kun valinta tehtiin ilman kilpailutusta.

Olet myös Vesa itsekkin ollut tietoinen asiasta kesällä kun keskustelimme asiasta.
« Viimeksi muokattu: 21.11.12 - klo: 11.21 kirjoittanut goos »
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #43 : 21.11.12 - klo: 10.52 »
Painotan nyt edelleen aiemmin tänne kirjoittamaani tekstiä, eli jos ongelma todella olisi ollut koko viime kevään, niin siitä olisi edellisenkin luokkayhteyshenkilön tiedossa ollut selkä suuri ongelma. Ongelma ei poistu sillä että siitä ei puhuta, mutta jos asiasta ei ole ollut keskustelua edellisten 10kk aikana ja kisoihin on reilu 2 viikkoa, on hieman erikoista sekin.
Olen kyllä tuonut asian monestikkin esille viime keväänä, kesällä ja viimeisenä kun valinta tehtiin ilman kilpailutusta.

Olet myös Vesa tsekkin ollut tietoinen asiasta kesällä kun keskustelimme asiasta.

Kyllä tästä on mun mielestä tiedetty ihan laajasti että niitä koneita on paukkunut.

Mua nyt kiinnostaa tuo, että mitä kisoissa tapahtuu jos mä teen protestin heti ensimmäisen alkuerän jälkeen että osalla jengillä on laittomat roottorit? :D Ja mikä niistä roottoreista on se "virallinen roottori" vai luovutaanko koko roottorisäännöstä ja sinne saa tosiaan tunkea minkä vaan roottorin? Koska jos näin on, niin mä tilaan huomenna 200 roottoria ja alan testaa että millä sen laitteen saa liikkuu ja kestää.

Pystyykö joku nyt validoimaan että mitkä ovat nämä 1-tyyppilailliset roottorit: Miltä ne näyttävät ja minkä värisiä ne ovat, että tiedän koneissani sellaiset olevat.
« Viimeksi muokattu: 21.11.12 - klo: 11.19 kirjoittanut JuhaS14 »

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #44 : 21.11.12 - klo: 10.56 »

Myös Hobbywingilla on kone.

Tulihan se sieltä  :laugh:

Mulle on oikeastaan ihan sama millä koneella ajetaan kunhan ei tartte joka päivä vaihtaa konetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #45 : 21.11.12 - klo: 11.41 »
Vaikeaksi arvioinnin tekee se, että "user errorit" on käytännössä mahdotonta siivota pois tilastoja rumentamasta.


Maksimivälityksen määrääminen poistaisi 90% näistä user erroreista.

Mikäs se sitten olisi jos BB on käyttänyt VTR luokassa kyseistä moottoria ja havainnut siellä saman ongelman vaikka välitys on 5.0

Mikään 4 ja 5 väliltä ei siis ilmeisesti vaikuttaisi asiaan tippaakaan... eli mikäs sen välityksen sitten pitäisi olla?

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #46 : 21.11.12 - klo: 11.45 »
Vaikeaksi arvioinnin tekee se, että "user errorit" on käytännössä mahdotonta siivota pois tilastoja rumentamasta.


Maksimivälityksen määrääminen poistaisi 90% näistä user erroreista.

Mikäs se sitten olisi jos BB on käyttänyt VTR luokassa kyseistä moottoria ja havainnut siellä saman ongelman vaikka välitys on 5.0

Mikään 4 ja 5 väliltä ei siis ilmeisesti vaikuttaisi asiaan tippaakaan... eli mikäs sen välityksen sitten pitäisi olla?
Ehkä se ei oo user error jos välitys on yli 4? :) Ideahan oli määritellä semmoinen välitys minkä moottori kestää helposti ja hyvin vaikka vähän rääkkiä tulisinkin, esim 15mins radalla.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #47 : 21.11.12 - klo: 11.45 »
Painotan nyt edelleen aiemmin tänne kirjoittamaani tekstiä, eli jos ongelma todella olisi ollut koko viime kevään, niin siitä olisi edellisenkin luokkayhteyshenkilön tiedossa ollut selkä suuri ongelma. Ongelma ei poistu sillä että siitä ei puhuta, mutta jos asiasta ei ole ollut keskustelua edellisten 10kk aikana ja kisoihin on reilu 2 viikkoa, on hieman erikoista sekin.
Olen kyllä tuonut asian monestikkin esille viime keväänä, kesällä ja viimeisenä kun valinta tehtiin ilman kilpailutusta.

Olet myös Vesa itsekkin ollut tietoinen asiasta kesällä kun keskustelimme asiasta.

Olin tietoinen kyllä, mutta kuten käsittääkseni muukin lajiryhmä sekä luokkayhteyshenkilö, olen elänyt tiedossa joka oli, että asia korjaantui, aivan kuten maahantuoja asiasta informoi, ja koska jatkovalituksia ei ole tullut korviini ennen tätä keskustelua sittten viime talven, oletus on ollut että ongelmaa ei enää ole, koska

a, asiasta ei ole valitettu viime talven jälkeen
b, maahantuojalla on ollut tieto> informoinut, että asia on korjattu
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #48 : 21.11.12 - klo: 11.51 »
Olin tietoinen kyllä, mutta kuten käsittääkseni muukin lajiryhmä sekä luokkayhteyshenkilö, olen elänyt tiedossa joka oli, että asia korjaantui, aivan kuten maahantuoja asiasta informoi, ja koska jatkovalituksia ei ole tullut korviini ennen tätä keskustelua sittten viime talven, oletus on ollut että ongelmaa ei enää ole, koska

a, asiasta ei ole valitettu viime talven jälkeen
b, maahantuojalla on ollut tieto> informoinut, että asia on korjattu
Jos nyt on isompi ongelma(eikä vain yksittäis kappaleet) niin lopputulos on se että valittiin moottori jolla oli ongelmia edellisellä kaudella, viat eivät korjantuneet ja nyt sit ihmetellään millä säännöillä ajetaan sekä mitkä roottorit ovat sallittuja.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #49 : 21.11.12 - klo: 11.53 »
Mikäs se sitten olisi jos BB on käyttänyt VTR luokassa kyseistä moottoria ja havainnut siellä saman ongelman vaikka välitys on 5.0. Mikään 4 ja 5 väliltä ei siis ilmeisesti vaikuttaisi asiaan tippaakaan... eli mikäs sen välityksen sitten pitäisi olla?

Ehkä se ei oo user error jos välitys on yli 4? :) Ideahan oli määritellä semmoinen välitys minkä moottori kestää helposti ja hyvin vaikka vähän rääkkiä tulisinkin, esim 15mins radalla.

Nyt te käännätte asian ihan päälaelleen. En sanonut, että 90% palaneista koneista olisi ehkäistävissä maksimivälityksillä, vaan että näistä käyttäjän virheistä (jotka ymmärrykseni mukaan on pääasiassa liian pitkiä välityksiä) saadaan iso osa pois sillä, että määrätään maksimivälitys.

Esim. ETS:n prostockissa on toimittu näin jo pitkään ja homma toimii aivan loistavasti, ei palaneita koneita tai nopareita. Miks meillä pitää hakata päätä seinään jos ratkaisuja on jo olemassa.

Sanomalla tämän, en väitä että se ratkaisee (kokonaisuudessaan) tämän topikin itse aihetta, koska tiedän itsekin, että kyseessä oli ns. susikappaleita, jonka myös tehdas on tunnustanut.

Koneita palaa jokatapauksessa jos välityksillä leikitään, oli se kone mikä tahansa. Jos maksimivälityksen kautta saadaan lähes 100% toimintavarmuus, niin tällaiset laatupoikkeamat ovat paljon helpommin havaittavissa, kun niitä tulee.
Flying Calacucco

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #50 : 21.11.12 - klo: 11.54 »
Nyt maahantuojat ottaa pari konetta kauniisin kätösiin ja käy ajamassa testiä.... Jos koneet toimii Fine jos ei sit on edelleen ISO ONGELMA ! :grin: ei tää nyt ton vaikeampaa voi olla. Nyt on vaan jo kiirettä ekat kisat kolkuttelee ovella...
« Viimeksi muokattu: 21.11.12 - klo: 11.58 kirjoittanut hmort »
-Henry Mort

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #51 : 21.11.12 - klo: 12.12 »
Mulla on Aakelta ja Artsilta tänä syksynä ostettuja "uusia" koneita kuten sanoin, joissa ihan sama esiintyi. Nosramiin vaihdettiin vielä mukana tullut sääntöjen mukaan "laiton" roottori ja ei auttanut....

Joko siis mulle on myyty molemmissa tapauksissa "vanhaa erää" tai ongelma on edelleen.

Myöskään näillä takuu-roottoreilla (jotka muuten taitaa olla laittomia FTT-sääntöjen mukaan) ongelma ei ole ratkennut (kuten jengi monesti todennut tässä topicissa).

-> Ongelma on siis edelleen olemassa ja ainakin minulle se on hyvin todellinen.

A) Millä välityksellä tulisi ajaa että kone kestää edes 10-minuutin hiitin?
B) Millä roottorilla tulisi ajaa jotta kone on laillinen

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #52 : 21.11.12 - klo: 12.14 »
Erän pituus on 5min, jos koneet hajoaa kun ajetaan 10min vetoja, on ihan eri ongelmasta kyse.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #53 : 21.11.12 - klo: 12.16 »
Erän pituus on 5min, jos koneet hajoaa kun ajetaan 10min vetoja, on ihan eri ongelmasta kyse.

Joo ja yleensä erän alussa pyöritellään 1-2 minuuttia. Eli sen koneenko pitää kestää just 7 minuuttia ei edes kovin kovalla välityksellä ennen kuin se hajoaa?

Halusinkin nyt tietää, että mikä välitys pitää olla, että vedetään varman päälle. Vanhoissa LRP-koneissa ongelmia kun ei ollut 4 välityksellä edes 10-minuuttia ajaessa.

Mä edelleen väitän, että näitä koneita ei ole polttamalla poltettu vaan vika on laadussa. Lohjan kisoissa mun autosta alkoi tulemaan treeneissä 2 minuutin jälkeen semmoinen mahtava haju jonka varmaan kaikki haistoi. Kone siis kiehahti vaan yhtäkkiä.

Odotan edelleen kysymyksiini vastauksia....

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #54 : 21.11.12 - klo: 12.25 »
Jos maksimivälityksen kautta saadaan lähes 100% toimintavarmuus, niin tällaiset laatupoikkeamat ovat paljon helpommin havaittavissa, kun niitä tulee.

Jos... No saako???

Ilmeisesti ei kun 5.0 välityksellä ei ole ollut toimintavarmuutta.

Kuka sen tietää mikä välitys pitää olla että se toimintavarmuus saadaan ja voidaan todeta että jos kone on hajonnut oikeaa välitystä käyttäessä, on vika 100% valmistajassa???????

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #55 : 21.11.12 - klo: 12.31 »
Kuka sen tietää mikä välitys pitää olla että se toimintavarmuus saadaan ja voidaan todeta että jos kone on hajonnut oikeaa välitystä käyttäessä, on vika 100% valmistajassa???????

Onko tämä nyt niin vaikeaa ymmärtää vai tarkoituksellako taas vänkäät.

Jos nyt oletetaan, että koneet toimii normaalisti (niinkuin ne toimi näidenkin koneiden osalta alkuun) + että olisi määrätty sellainen välitys, että voitaisiin olla varmoja, että sen takia koneet ei mene rikki, niin nyt voitaisiin olla lähestulkoon satavarmoja siitä, että KAIKKI koneviat on laatupuutteita. Tätähän tässä halutaan selvittää?

Nyt voidaan spekuloida vaikka maailman tappiin sillä, montako konetta on poltettu ylipitkillä välityksillä.

Edelleenkään en väitä, että kaikki hajonneet koneet olisi ylipitkien välitysten syytä, mutta varmaan jokunen on. Jos ei muualta, niin varmaan moottorivalmistaja osaa antaa sen maksimivälityksen ja sille toimintatakuun.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #56 : 21.11.12 - klo: 12.38 »
Miks tää menee niin tähän???

Esitin kysymyksen, en vänkäystä.

Eli mikä se välitys on mikä poistaa käyttäjävirheet???

Ihan puhdas vilpitön kysymys eikä pilkkuakaan vänkäystä.
Jos ei osaa vastata niin sitten ei vastaa ainakaan tuollaisella hyökkäyksellä.

Enkä ota enempää kantaa asiaan kun ei osata keskustella.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #57 : 21.11.12 - klo: 12.53 »
Kuinka moni muu kuin Juha on polttanut tämänvuoden koneita :wink:
Onko kaikilla nyt selvä se tosiasia että tää juttu mistä nyt puhutaan on viimekauden koneista.

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #58 : 21.11.12 - klo: 12.56 »
Enkä ota enempää kantaa asiaan kun ei osata keskustella.

Lue, mitä kirjoitetaan ja yritä ymmärtää mitä siinä sanotaan, silloin syntyy keskustelua.

Minä, eikä kukaan mukaan tällä foorumilla osaa sanoa sitä, mikä on oikea välitys, mutta moottorin valmistaja sen varmasti osaa sanoa. Kun näin toimitaan, niin se "user error" on poistettu. Ei pitäs olla kovin hankalaa ymmärtää.
Flying Calacucco

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #59 : 21.11.12 - klo: 13.36 »
Kuinka moni muu kuin Juha on polttanut tämänvuoden koneita :wink:
Onko kaikilla nyt selvä se tosiasia että tää juttu mistä nyt puhutaan on viimekauden koneista.

Jerzi

Siis monihan on tässä maininnut (Hilpi, Laipio, yms), että koneita joiden roottorit on vaihdettu  (lue "pomminvarmaroottori") on poltettu. Vai onko näissä vaihtoroottoreissa jotain eroa "pomminvarmoihin koneisiin" jota mä en ole ainakaan saannut enkä tiedä mistä saa.

Mun käsittääkseni roottoreille tehtiin jotain viime kauden katastrofialun jälkeen ja ne ei ole kuitenkaan kestäneet ne vaihtoroottoritkaan. Joten onko tänä vuonna tullut joku mystinen versio 567xyz roottori joka oikeasti kestää ja onko nämä roottorivaihdetut koneet laillisia? Mielestäni ei ole jos sääntöjä luetaan. Moni ajoi siis viime kaudella laittomilla koneilla.
« Viimeksi muokattu: 21.11.12 - klo: 13.40 kirjoittanut JuhaS14 »