Kirjoittaja Aihe: Voimaservot krossi käytössä  (Luettu 3968 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa esa67

  • Jäsen
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« : 22.05.04 - klo: 13.14 »
Mitä servoja suosittelette käytettäväks 1/8 krossiin ja monellako kennolla syötätte niille virtaa 4 vai 5 kennosella.Suojaatteko servoja esim. teipillä ettei ne saa kosteutta vai onko jotain muita hyviä konsteja.Kysyn näitä siksi, koska olen onnistunut särkemään
lyhyen ajan sisällä keil 5001 ja sanwan huippuservon.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #1 : 22.05.04 - klo: 14.08 »
Itselläni on ohjauksessa KoPropon tämä uusin malli (ei voi muistaa numerosarjaa) ja kaasu/jarruservo on vielä hieman auki, että mitä siihen laitetaan.

Mutta itse olen laittanut servon rattaisiin reilusti mustaa rasvaa ja puhdistanut ihan kokonaan. Sitten kun olen laittanut kiinne, niin laitoin kynsilakkaa reunoille ja vielä hieman kiristin kiinne. Lopuksi laitoin kynsilakkaa ruuvienympärille, saumakohtiin, kiinnitysnipukoihin ja paikkoihin mistä pöly voisi mennä sisään.
Kiinnitin ton servon silleen että laitoin servon ja radiolevyn väliin vaahtomuovia niin, ettei servo pääse hakkaamaan alumiiniseen radiolevyyn mistään kohtaa. Kiinnitysnipukoiden ja radiolevyn väliin laitoin vielä samaa vaahtomuovia ja sitten ruuvien ympärille läpinäkyvät kumiset joustavat 0-renkaat. Sitten laitoin vielä ruuvien päälle nippusiteen, niin että se kiertää radiolevyn alta ja tulee ruuvien päältä, jotta ruuvit eivät pääse pyörimään vapaasti.

Eräs tuttuni on kelloseppäkoulutuksen ja teki minulle servoon muovisen rattaan tilalle metallisen, jottei se hajoa. Tosin sitten jos, jokin hajoaa, se on moottori.

Tämä voi kuulostaa aika tyhmältä, mutta ainakin servojen pitäisi säästyä.

Laitan vielä kuvan illemmalla kun saan kokonaan valmiiksi servot.

-M.V
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #2 : 22.05.04 - klo: 14.22 »
Mulla on ohjauksessa Ace R/C S2008MG ja hyvin on toiminut, ainoa vaan että on aika äänekäs. Vääntää jotain 7.8kg 4.8voltilla. Kaasussa mulla on ihan vakioservo Ace R/C S1903MG, ja se riittää kaasuun ihan hyvin.
Mä käytän 5kennoista akkua, 1700mAh.
Servoja en ole mitenkään suojannut!
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #3 : 22.05.04 - klo: 14.22 »
Mulla on tän näköinen touhu

http://www.rc-racing.info/sami_leppala_16.html

Ei mikään kisasetti, mutta pihasudittelussa nuo 3000mAh kennot kestävät. Radiolevyn ja servon väliin laitoin nuo vakiot kumiset palat, kuten kuvasta näkee.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #4 : 22.05.04 - klo: 15.36 »
5 kennoa syöttää Keilin 5003- ja 4001-malleja. En ole suojannut millään tavalla, mitä nyt ne kumilätkät ruuvien alla.
Hyvin on Keilit kestäneet, tosin ei niitä ole runnottukaan, perinteistä radalla ajoa ja sudittelua.
Kertaalleen on servot käyneet täyskylvyssäkin, lähes uutena. Kiitos mustan jään asvaltilla ja ohuen jääpeitteen ojassa  :oops:
Ei muuta kuin servot atomeiksi ja yöksi kuivumaan.
Seuraavana päivänä kasaan ja ajoa.
Tapahtumasta aikaa toista vuotta ja hyvin toimii servot edelleen.
allekiroitus

Poissa esa67

  • Jäsen
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #5 : 22.05.04 - klo: 16.43 »
Kiitoksia kaikille vastanneille, mutta haluaisin vielä tarkennusta seuraavaan asiaan. Miksi käytätte kumitalloja servon nurkissa onko
tarkoitus vaimentaa iskuja vai miksi niitä käytetään.Itse en ole moisia laittanut, koska mielestäni servo ei ole siten niin tukevasti kiinni autossa kuin ilman niitä vai olenko väärässä? samoin siellä joku oli käyttänyt esim.keilin 4001 ja samalla 5 kennosta akkua.On mahdollista,että akun napajännite voi nousta servon nimellisjännitettä (4,8v-6v) suuremmaksi esim. latauksen jälkeen ja onko silloin vaara, että servo palaa vai ilmoittaako servon valmistajat jännitteen keston vielä jotenkin erikseen?

Mika R

  • Vieras
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #6 : 22.05.04 - klo: 16.51 »
Muovideckin kanssa niillä ei ole juuri merkitystä mutta alu- tai hiilikuitudeckin kanssa olennaiset, koska ne estävät staattisen sähkön syntymista joka taasen on omiaan aiheuttamaan radiohäiröitä.

-Mika

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #7 : 22.05.04 - klo: 17.48 »
En tuosta staattisesta sähköstä niinkään tiedä, mutta tärkein tehtävä niillä on suojata servoa tärinältä. Servon ei kuulukkaan olla tiukasti kiinni radiolevyssä, vaan pitää vähän päästä liikkumaan. Eli kumityynyistäkään ei ole mitään hyötyä, jos kiristää ruuvit voimalla. Kumien täytyy päästä "joustamaan".

Poissa esa67

  • Jäsen
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #8 : 22.05.04 - klo: 18.07 »
Jani puhui tuossa, että kumityynyt estävät tärinän servosta. Miksi se tärinä on sitten pahasta onko siellä servon sisällä jotain erityisen herkkää, joka voi mennä rikki vai mihin tämä tärinän eliminoiminen perustuu.Minua vaan ihmetyttää se, että otetaan esim.keil 5003 servo, joka vääntää yli 9kg mitä iloa on noin kovasta väännöstä jos servon runko pitää ankkuroida elastisesti auton runkoon ja sitä kautta heikentää pyörille menevää voimaa.

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #9 : 22.05.04 - klo: 18.31 »
Tuo tärinä mun käsittääkseni "väljentää" rattaita servon sisällä, tai ainakin nopeuttaa kulumista muovisissa hammasrattaissa.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #10 : 22.05.04 - klo: 18.39 »
Tietääkseni servojen elektroniikka on herkkää tärinälle, eikä kestä polttiksen korkeataajuista värinää vaan laukeaa.

En sitten mene vannomaan tuota tietoa, mutta jostain sen olen lukenut.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #11 : 22.05.04 - klo: 18.42 »
Tosiaankin, polttiskoneen tärinä on pahaksi servon sähköosille.

Mika R

  • Vieras
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #12 : 22.05.04 - klo: 18.58 »
Itse en usko tohon vaimennusasiaan niinkään vaan kyse on enemmänkin tosta staattisesta sähköstä... kävi kyllä se vaimennuskin mielessä MUTTA itsellä ei koskaan ollut ongelmia, vaimennettu tai ei.. siis muovodeckin kanssa. Hiilikuitudeckin kanssa käytin tyynyjä, muuten voi ruuvit aika pahasti hangata deckiin joissakin tapauksissa.

Poissa esa67

  • Jäsen
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #13 : 22.05.04 - klo: 19.31 »
Olen tuossa tutkinut näiden kahden polttamani servon(keil 5001 ja sanwan erg-wr)sisuskaluja ja mielestäni niiden pitäisi sietää erittäin hyvin tärinää (esim sanwassa pelkkiä pintaliitos komponentteja).Mutta syy miksi ne sitten paloivat on mielestäni seuraava korjatkaa jos tässä ei ole järkeä.Latasin joka kerta vastarin viisikennosen akun aivan täyteen kun olen sillä ajanut.Ja jos mitataan napajännite tuon latauksen jälkeen luovuttaa akku noin  6,8volttia jännitettä joka on esim keilille maksimi jännite ja näin ollen ollaan hyvin lähellä sitä, että se saa liikaa jännitettä.
Ja molemmat servot aloittivat ensin oireilla, jotka vaikuttivat siltä, että servon oli vaikea löytää keskikohtaa.Molemmat servot olivat kaasussa joten ne joutuivat aika ajoin ennen palamista jarrutettaessa hyvin lujille ja oletettavasti lukkoon jarrutettaessa ne ottivat suuria virtoja.Aion tästä lähin käyttää vain neljäkennosia akkuja ja tuossa testasin keil 5003 ohjauksessa ja huomasin eron  kuitenkin olevan niin pieni tehossa ettei ole syytä polttaa servoja ainakaan liialla jännitteellä.

Mika R

  • Vieras
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #14 : 22.05.04 - klo: 20.30 »
Voi tossa olla perää, porukka sanoo että pitää olla voimaservojen kanssa 5 kennoa mutta itse olen aina ajanut 4:llä patterilla ongelmitta. Eikä ole ollut hidas, kuski ehkä, ja servot ovat pelanneet kuin buicki.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #15 : 22.05.04 - klo: 20.36 »
Mika, hieman epäselvä oli kuvauksesi, mutta:
4x patteri 1.5V = 6V
5x kenno 1,2V = 6V

Lopputulos on siis sama.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #16 : 22.05.04 - klo: 20.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Mika, hieman epäselvä oli kuvauksesi, mutta:
4x patteri 1.5V = 6V
5x kenno 1,2V = 6V

Lopputulos on siis sama.


Ootkos koskaan mitannut 1.2V kennoa ladattuna? :P

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #17 : 22.05.04 - klo: 20.49 »
Niiden muovityynyjen tehtävänä on nimenomaan suojata servoa korkeataajuiselta tärinältä, joka on melkoista polttisautoissa. Samalla ne suojaavat servoa hieman mälleissä. Monesti olen kuullut, että muovityynyjä ei kannata käyttää, koska tuntuma katoaa servosta. Tässä asiassa en ole oikeastaan samaa mieltä, koska se muovityynyhän antaa vain hieman periksi ja senkin se tekee vain ääriasennoissa. Eli suosittelen vakavasti niiden käyttämistä varsinkin polttisautoissa.

Servoja on käytetty melkoisen paljon viidellä kennolla, joten en voi mitenkään uskoa, että vika olisi juuri viiden kennon käyttämisessä. Olisi varmaankin yleisessä tiedossa, jos viittä kennoa ei kannattaisi käyttää. Lisäksi mittaukset kannattaa suorittaa kuormitettuna, koska jännite putoaa melkoisesti tällöin (täytenäkin helposti alle sen 6 V). Onko muuten tullut mieleen, miksi servot yleensä on tarkoitettu juuri 4,8-6,0 V. Eiköhän tämä tarkoita yksinkertaisesti sitä, että servoa on tarkoitettu käytettäväksi 4-5 akkukennolla. Luku on ilmitettu Voltteina, koska jotkut käyttävät pattereit, joissa on suurempi nimellisjännite. Tällöin joku kuitenkin keksisi käyttää 5 alkalipatteria, jolle servoa ei ole enää tarkoitettu. Lisäksi servojen valmistajilla on varmasti hyvinkin tiedossa, että yleensä servoja käytetään viidellä akkukennolla. Tällöin servon komponentit valitaan luonnollisesti siten, että servo kestää todellakin viiden kennon jännitteen. Servoja on kylläkin olemassa myös sellaisia, jotka ovat todellakin tarkoitettu käytettäväksi vain neljällä akkukennolla, mutta nämä on harvassa.

Itselläni on ollut lukuisia servoja vakiosta digitaaliseen huippumalliin asti. Yhtään en ole onnistunut hajottamaan. Ilmeisesti kyseessä on ollut sikamainen tuuri, mutta osansa voi myös olla oikea käyttö. Luonnollisesti olen yrittänyt minimoida vaurioitumisriskit ja valita oikean servon oikeaan paikkaan.

Yllättävän monesti olen kuullut/arvellut, että servo on hajonnut siitä, että servon loppupisteitä ei ole säädetty oikein, jolloin servo yrittää vääntää "betoniseinää" paikoiltaan. Tässä kannattaa olla huolellinen. Myöskin jarrun voi säätää siten, että servo lopettaa vääntämisen ennen oman kykynsä rajaa. Eli aluksi katsoo kuinka lyttyyn jarrun silikooniletku jousi puristuu ja säätää loppupisteen siten, että letku tai jousi ei puristukaan ihan maksimiinsa. Tällä voi olla juuri se merkittävä vaikutus servon iän kasvattamiseen.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #18 : 22.05.04 - klo: 20.50 »
Mittasin 5kennon pakettini, tyhjänä uutena:6.11V Ladattuna: 6.9V
Muutaman ajohetken jälkeen, eli nyt: 6.5V
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa esa67

  • Jäsen
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #19 : 22.05.04 - klo: 21.43 »
Tässä vielä lista Keilin servojen ominaisuuksista:
# Typ Spg. Zeit Kraft Gew. Grösse Kl. Getr. I-max
KE.. PS-2000 4,8-6,0 0,105 3,0 44 40,5x38x20 - K 1,2
KE.. PS-2001 4,8-6,0 0,096 3,0 45 40,5x38x20 2 K 1,2
KE.. PS-4000 4,8-6,0 0,071 6,2 42 40,5x38x20 2 K 1,2
KE.. PS-4001 4,8-6,0 0,072 6,4 49 40,5x38x20 2 M 1,2
KE.. PS-5000 4,8-6,8 0,048 7,1 45 40,5x38x20 2 K 1,5
KE.. PS-5001 4,8-6,8 0,050 7,2 52 40,5x38x20 2 M 1,5
KE.. PS-5003 4,8-6,8 0,083 9,3 52 40,5x38x20 2 M 1,5
Kuten yllä nähdään ilmoitetaan ps4001 tyypistä ylöspäin käyttöjännitteeksi 4,8-6,8v joten näiden lukujen varjossa olisi servon (5001) pitänyt kestää tuo 5 kennonen akku ja onko tätä tulkittava nyt sitten niin että esim.ps-4001 ei 5 kennosta kestä, koska latauksen jälkeen on tuo jopa 6,9voltin napajännite akussa.

Mika R

  • Vieras
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #20 : 22.05.04 - klo: 22.59 »
Asiaa AP! Tolla säätämisellä lienee se suurin merkitys, kumeja tai ei.

Poissa rala.p

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #21 : 23.05.04 - klo: 02.49 »
Huomasin että kyöstin luettelossa kanai kolmoseen oli servot laitettu nippusiteillä kiinni, eli käyttääkö kukaan tuollaista tapaa ja eikö tuo antaisi aika paljon periksi?
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #22 : 23.05.04 - klo: 09.02 »
Itse joskus tärinä- ja pudotustestejä elektroniikalle tehneenä voin sanoa, että kannattaa käyttää kumeja servojen kiinnityksessä. On hyvin vaikea ennustaa miten tärinä aaltoilee komponenteissa/levyissä. Toinen osa voi olla ihan "paikallaan" kun toinen saa erittäin suuria kiihdytysarvoja. Tämän estämisessä nämä viiden pennin kumiosat ovat halpa esto.

Itse opimme juuri hiljattain ohjainservon hajottamistavan. Eli emme puhdistanut, öljynnyt ja tarkastanut servo"saverin" toimintaa. Meni neljästi servon rattaat tai tapit rikki. Nyt teemme jokaisen ajokeikan yhteydessä saverín tarkastuksen.

Mika R

  • Vieras
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #23 : 23.05.04 - klo: 09.42 »
Toi on kyllä mielenkiitoista tietää Tuukka. Eli jäykän deckin kanssa kumipaloja KANNATTAA käyttää.

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #24 : 23.05.04 - klo: 09.50 »
Kyllä minä käytän niitä tyynyjä aina, on radiolevy sitten mikä tahansa. M8 autoissa harvemmin näkyy muita radiolevyjä, kuin hiilikuitu tai metalli.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #25 : 23.05.04 - klo: 10.23 »
Lainaus käyttäjältä: "esa67"
Tässä vielä lista Keilin servojen ominaisuuksista:
# Typ Spg. Zeit Kraft Gew. Grösse Kl. Getr. I-max
KE.. PS-2000 4,8-6,0 0,105 3,0 44 40,5x38x20 - K 1,2
KE.. PS-2001 4,8-6,0 0,096 3,0 45 40,5x38x20 2 K 1,2
KE.. PS-4000 4,8-6,0 0,071 6,2 42 40,5x38x20 2 K 1,2
KE.. PS-4001 4,8-6,0 0,072 6,4 49 40,5x38x20 2 M 1,2
KE.. PS-5000 4,8-6,8 0,048 7,1 45 40,5x38x20 2 K 1,5
KE.. PS-5001 4,8-6,8 0,050 7,2 52 40,5x38x20 2 M 1,5
KE.. PS-5003 4,8-6,8 0,083 9,3 52 40,5x38x20 2 M 1,5
Kuten yllä nähdään ilmoitetaan ps4001 tyypistä ylöspäin käyttöjännitteeksi 4,8-6,8v joten näiden lukujen varjossa olisi servon (5001) pitänyt kestää tuo 5 kennonen akku ja onko tätä tulkittava nyt sitten niin että esim.ps-4001 ei 5 kennosta kestä, koska latauksen jälkeen on tuo jopa 6,9voltin napajännite akussa.


Yhdellä ajokaverillani on ollut polttiksen kaasussa tuo 4001 jo jokusen vuoden ja ei ainakaan vielä ole ottanut nokkiinsa viisikennoisesta  vastarinakusta. Tietenkin jos asiaa epäilee, niin voihan sitä käyttää sitä neljäkennoistakin vastarinakkua.

Mika R

  • Vieras
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #26 : 23.05.04 - klo: 11.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"
Kyllä minä käytän niitä tyynyjä aina, on radiolevy sitten mikä tahansa. M8 autoissa harvemmin näkyy muita radiolevyjä, kuin hiilikuitu tai metalli.


Niinpä, ei siellä muovisia ole...

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #27 : 23.05.04 - klo: 13.12 »
Lainaus käyttäjältä: "rala.p"
Huomasin että kyöstin luettelossa kanai kolmoseen oli servot laitettu nippusiteillä kiinni, eli käyttääkö kukaan tuollaista tapaa ja eikö tuo antaisi aika paljon periksi?


Josella on nippusiteillä servot kiinne. Se antaa hieman enemmän periksi ja ehkä jopa antaa hieman lisää "joustoturvaa".

Itselläni on nyt servot kiinnitetty nippusiteillä, ihan vain kokeillakseni, mutta ei millään 5cnt nippusitellä, sillä ne ihan varmasti venyy ja lopulta paukkuu.

Ostin Biltemasta (kas kas :mrgreen: ) nippusiteitä, niitä kalleimmasta päästä, jotta kestäisi. Nyt olen eilen pitänyt sähkökrossissa kiinne servoa pelkästään yhdellä nippusiteellä, ja ei ole vielä mitään merkkejä murtumisesta eikä venymisestä.

Sen olen myös todennut ja huomannut, että värjätty muovi hajoaa helpommin. Tämän huomasin polttiskrossien takasiivestä. Keltaiset, vihreät, mustat, yms... hajoaa paljon helpommin, kuin valkoiset. Lavangossa 15.5 taisi mennä noin 10 siipeä yhteensä, ja ne kaikki olivat värjättyjä. Yksi valkoinen meni, mutta sekin vain halkesi keskisaumasta, eikä olisi haitannut, mutta vaihdettiin kuitenkin. (sattuu löytymään mun pöydältä. :mrgreen: )

Laitan niitä kuvia mun servoviritelmästä, kun saan kameran takaisin.

-M.V
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa jippii

  • Jäsen
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #28 : 23.05.04 - klo: 18.36 »
Lainaus käyttäjältä: "Tomsson"
5 kennoa syöttää Keilin 5003- ja 4001-malleja. En ole suojannut millään tavalla, mitä nyt ne kumilätkät ruuvien alla.

Kertaalleen on servot käyneet täyskylvyssäkin, lähes uutena. Kiitos mustan jään asvaltilla ja ohuen jääpeitteen ojassa  :oops:
Ei muuta kuin servot atomeiksi ja yöksi kuivumaan.
Seuraavana päivänä kasaan ja ajoa.
Tapahtumasta aikaa toista vuotta ja hyvin toimii servot edelleen.


Noin (pelkät kumityynyt) minäkin olen suojannut ja hyvin on kestänyt.
Viikon :mrgreen:
Tuossa viikonloppuna tuli ajettua jaan niin et etupää uppos veteen.
Kannoin pihaan ja puristin ilmansuodattimesta vedet ja vähän aikaa tulppaa hieman raollaan vetelin ja eiku ajamaan.
Ei varmasti tehnyt mitään hyvää vehkeille, mut kyl ne vielä tänään toimi.
Ohjausservona mul on olikohan se Hitecin 945mg.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Voimaservot krossi käytössä
« Vastaus #29 : 25.05.04 - klo: 21.46 »
En nyt taas muistanut tätä juttua, mutta olikos Futaballa ja Hitecillä samanlaiset hampaat servoissa? Käyvätkö Futaban servovivut siis Hiteciin? Vois ostaa alumiinisen servovivun ohjaukseen.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.