Kirjoittaja Aihe: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet  (Luettu 17260 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #30 : 07.12.12 - klo: 15.35 »
Minulle on vähän ajan sisällä parikin lapsen isää/äitiä todennut tästä asiasta nimenomaan sen, että "tuntuu aika isolta summalta maksaa käytetystä rc autosta 300 euroa". Käytetyn tavaran ostaminen tuntemattomalta henkilöltä on myös iso kynnys monelle, ainakin jos tavaran arvo on satoja euroja.

Se on ihan totta, että monelle se käytetty olisi paras vaihtoehto myös taloudellisesti, mutta siitäkin huolimatta uusille rtr paketeile on kysyntää. Tämä on myös yksi syy siihen, että krossaaminen on helpompi aloittelijalle, koska vaihtoehtoja on tarjolla selvästi enemmän.
Flying Calacucco

Poissa RCCRVETTE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #31 : 07.12.12 - klo: 15.46 »
Pitäs olla semmoinen t3r tyylinen alusta, joka olis tehtaalla valmiiks kasattu. Siihen sähköjen laitto ja korin maalaus ja leikkaus menisi noin tunnissa. Jos alkaa päivän tekemään yhtä pakettia, niin siitä ei kyllä pisnestä tule.


Saa olla aika kova että ehtii vetää tunnissa sähköt, leikkaa kopan ja maalaa se vielä  :smiley:
3Racing Sakura D4 Drift car, | HBX Basilisk Rock Crawler | Maverick Strada XB EVO S Brushless | SC DESC410V2

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #32 : 07.12.12 - klo: 15.58 »
Toiset on, toiset ei.  :shocked:

Liukuhihnahommina kun tekee ja kunnon vehkeillä, niin varmaan tunnissa menee per auto kekimäärin.
Flying Calacucco

Poissa Miika.laurila

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #33 : 07.12.12 - klo: 15.59 »
Pitäs olla semmoinen t3r tyylinen alusta, joka olis tehtaalla valmiiks kasattu. Siihen sähköjen laitto ja korin maalaus ja leikkaus menisi noin tunnissa. Jos alkaa päivän tekemään yhtä pakettia, niin siitä ei kyllä pisnestä tule.


Saa olla aika kova että ehtii vetää tunnissa sähköt, leikkaa kopan ja maalaa se vielä  :smiley:


Oulun FTT 2008, tiim lahti kasasi porukalla auton, sähkötti, ja teki kopan stimpylle yhdessä erävälissä. Näin ainakin muistelen  :wink:

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #34 : 07.12.12 - klo: 18.02 »
Menee jo vähän legendan puolelle vaikka aika kova suoritus se aikanaan olikin.  :grin: Ei siinä ollu Tiim Lahtea kuin meikäläinen ja ei se nyt ihan yhdessä erävälissä onnistunut. Sähköt siirrettiin vanhasta autosta ja korikin oli meikäläiseltä lainassa. Olikohan siinä 3 sen aikaista Tamiya kuskia ja Stimpy itse kasaamassa. 2h 20min paketin avaamisesta auto oli radalla, ainoa mikä unohtui säätää kiireessä oli maavarat...
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Miika.laurila

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #35 : 07.12.12 - klo: 18.33 »
Menee jo vähän legendan puolelle vaikka aika kova suoritus se aikanaan olikin.  :grin: Ei siinä ollu Tiim Lahtea kuin meikäläinen ja ei se nyt ihan yhdessä erävälissä onnistunut. Sähköt siirrettiin vanhasta autosta ja korikin oli meikäläiseltä lainassa. Olikohan siinä 3 sen aikaista Tamiya kuskia ja Stimpy itse kasaamassa. 2h 20min paketin avaamisesta auto oli radalla, ainoa mikä unohtui säätää kiireessä oli maavarat...

Joo ei ollut aivan tarkkaa muistikuvaa tuosta  :grin: Kova suoritus kuitenkin ja respectit siitä  :afro:

Poissa Jarpeli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #36 : 07.12.12 - klo: 22.48 »
Omat kokemukseni hieman sivuavat tätä aihetta koska kyseessä M2-10, mutta tuon nyt kuitenkin mielipiteeni ilmi.
Viimme talvena iski yllättäen himo saada "kunnon rc-auto". Hinta rajaksi asetin 300e. No aluksi sekin tuntui paljolta. Mutta hieman foorumeita selailleena maailma valkeni, että eihän tuohon hintaan saa mitään.

En kuitenkaan masentunut vain ajattelin yrittää.

HK sivut auki ja katselemaan mikä vastaisi edes hieman ns. kunnon sähköjä ja tavarat tilaukseen. Taisi ostokset maksaa noin 100e(akku, nopari, servo ja moottori),  tuohon mukaan ei tullut radia koska silloin niitä ei ollut varastossa.  Laturi(huono) jo olikin lennokki ajoilta varastossa.
Tuohon päälle käytetty ok auto 120e. Ja radio 90e(saa varmasti halvemmalla kiinasta samanlaisen mutta kun oli kiire). Mutta nyt oltiin lähellä 300e ja olin melko tyytyväinen.

Nykyään rahaa kulunut njo monin kerroin tuo 300e, mutta täytyy myöntää mikäli alku setti olisi ollut sen 600e olisi hommat jääny sikseen.


Yhteenvetona.
Halvalla voi aloittaa, mutta voisin melkein sanoa että tässä lajissa tietää mistä maksaa. Enkä myöskää viitsi suositella rtr kittejä kenellekään sillä niiden päivittäminen "kunnollisiksi"maksaa maltaita.

Poissa RCCRVETTE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #37 : 08.12.12 - klo: 00.41 »
Omat kokemukseni hieman sivuavat tätä aihetta koska kyseessä M2-10, mutta tuon nyt kuitenkin mielipiteeni ilmi.
Viimme talvena iski yllättäen himo saada "kunnon rc-auto". Hinta rajaksi asetin 300e. No aluksi sekin tuntui paljolta. Mutta hieman foorumeita selailleena maailma valkeni, että eihän tuohon hintaan saa mitään.

En kuitenkaan masentunut vain ajattelin yrittää.

HK sivut auki ja katselemaan mikä vastaisi edes hieman ns. kunnon sähköjä ja tavarat tilaukseen. Taisi ostokset maksaa noin 100e(akku, nopari, servo ja moottori),  tuohon mukaan ei tullut radia koska silloin niitä ei ollut varastossa.  Laturi(huono) jo olikin lennokki ajoilta varastossa.
Tuohon päälle käytetty ok auto 120e. Ja radio 90e(saa varmasti halvemmalla kiinasta samanlaisen mutta kun oli kiire). Mutta nyt oltiin lähellä 300e ja olin melko tyytyväinen.

Nykyään rahaa kulunut njo monin kerroin tuo 300e, mutta täytyy myöntää mikäli alku setti olisi ollut sen 600e olisi hommat jääny sikseen.


Yhteenvetona.
Halvalla voi aloittaa, mutta voisin melkein sanoa että tässä lajissa tietää mistä maksaa. Enkä myöskää viitsi suositella rtr kittejä kenellekään sillä niiden päivittäminen "kunnollisiksi"maksaa maltaita.


Mistä saa kunnon sähköt 100 euroon?  :roll: Jo pelkästään itse kunnon noparia ei saa alle 100 euron.
3Racing Sakura D4 Drift car, | HBX Basilisk Rock Crawler | Maverick Strada XB EVO S Brushless | SC DESC410V2

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #38 : 08.12.12 - klo: 10.20 »

Mistä saa kunnon sähköt 100 euroon?  :roll: Jo pelkästään itse kunnon noparia ei saa alle 100 euron.

Xerun 60A V2.1 69€

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #39 : 10.12.12 - klo: 11.57 »
Tuommoinenkin on  http://www.rccaraction.com/blog/2012/10/31/serpent-rtr-s411-190mm-touring-car/

Tämä auto oli eilen esillä Tiksin FTT kisoissa virolaisen kauppiaan toimesta. Varmaan ihan toimiva peli, ainakin paljon enemmän kilpa-automaisempi kuin monet kylpyammepohjalle tehdyt autot. Plussaa tietysti vielä se, että autoon käy sisarmallin, eli varsinaisen kilpatouringin osat, joten autoa voi halutessaan päivittää paremmilla osilla. Pakettiin ei tule mukaan akkua, eikä laturia. Jos tällä meinaa FTT sarjaa ajaa, niin moottori ja ilmeisesti myös nopari menee uusiksi. Kun autolla on lähtöjään hintaa 350€, niin ollaan helposti takaisin lähtötilanteessa.

Toki tämä on varmaan hyvä vaihtoehto aloiittelevan tourinkikuskin ekaksi autoksi.

Saakohan tätä kenenkään suomalaisen maahantuojan/kauppiaan hyllystä?
Flying Calacucco

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #40 : 10.12.12 - klo: 12.48 »

Mistä saa kunnon sähköt 100 euroon?  :roll: Jo pelkästään itse kunnon noparia ei saa alle 100 euron.

Xerun 60A V2.1 69€

Tuntus Hobbywingissä olevan vähän epäkelpo jarru tourinkiin. Vai saako siitä viiveen jotenkin pois, samanlaiseksi kuin LRP:ssä vaikka?
Vastaheitolla voittoon.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #41 : 10.12.12 - klo: 13.16 »

Mistä saa kunnon sähköt 100 euroon?  :roll: Jo pelkästään itse kunnon noparia ei saa alle 100 euron.

Xerun 60A V2.1 69€

Tuntus Hobbywingissä olevan vähän epäkelpo jarru tourinkiin. Vai saako siitä viiveen jotenkin pois, samanlaiseksi kuin LRP:ssä vaikka?

Hyvin se Hovi ja Mairue ajoi prostockissa A-fiinaalissa niillä esim viikonloppuna sijat taisivat olla 2 ja 4. Et jos hobbywingissä olis epäkelpo jarru veikkaan ettei kyseiset herrat niillä ajais. Sit taas jos muistat semmoisen herran kuten Marc Rheinhard se tais olla joku MM voittaja joskus, sekin ajoi mallia vanhemalla Hobbywingillä, tosin kyljessä luki Speed Passion.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #42 : 10.12.12 - klo: 15.24 »
Dantom.fi on ainakin ennen edustanut Serpent merkkiä mutta kauppa ei taida olla enää toiminnassa?

...Hobbypeople:lla on pari Serpent nitroautoa myynnissä joten ehkä sitä kautta muitakin malleja saa.
« Viimeksi muokattu: 10.12.12 - klo: 15.34 kirjoittanut jucca »

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #43 : 11.12.12 - klo: 10.49 »
Meidän kerhossa on kiinaradioita pari kertaa kokeiltu ja kukaan ei ole niillä oikein pystynyt ajamaan. Turistiin on pakko ostaa merkkiradio. Mikä tahansa Futaba tai Sanwa ainakin ajaa asian, varmaan monet muutkin.

Autorungossa on vähän vastaavaa vaihtelua: Tamiyan muoviautosta loppui ominaisuudet kuukaudessa, T2'007 alkoi tuntumaan hidasteelta vuoden jälkeen. Kun otin tuon 2011 Xrayn käyttöön, se oli välittömästi paljon parempi ajaa. Kierrosajat ja varsinkin niiden tasaisuus meni heti paljon paremmiksi.

Nollasta 2010 syksyllä aloittaneena sanoisin, että ekana vuonna ei tarvitse huolehtia sähköjen kisalaillisuudesta. Yhden vuoden voi ihan hyvin treenata ennen kuin änkeää itseään FTT kisoihin. Kerhokisoihin käsittääkseni voi mennä jollain suht vastaavilla sähköillä... ainakin täällä on voinut. Opettelee ensin ajamaan sitä rataa ilman jatkuvia kolareita ja sitten onkin jo paljon valmiimpi kisoihin. (Totta kai jokaisessa treenissä otetaan kavereiden kanssa pieni kisa jossain välissä.  :wink:)

Yksi mahdollinen säästökohde on akut: jos on ainakin 6A laturi pärjää stanulla yhdelläkin akulla. Tai ainakin minä ole pärjännyt hyvin yhdellä akulla, kun lataan 10A virralla. Akun pohjassa lukee, että näin saa tehdä ja ei siitä mitään haittaa ole ollut. (Tätä ei saa tehdä virallisissa kisoissa.)

Sitten, kun tuolla ylempänä oli keskustelua auton kokoamisen hinnasta ... varsinkin jos ollaan isä/poika kombona aloittamassa, niin kyllä sen auton ohjeilla kokoaa. Kokoaa sen mitä osaa ja siellä kerhossa loput. Säädöt voi tehdä ohjeitten mukaan ja kerhossa sitten protipsejä paikallisilta kisakuskeilta. Jos sitä autoa ei saada ohjeilla kasaan, niin miten sen huolto sitten myöhemmin onnistuu? Ja jos sen auton kokoamisesta ei (edes se isä) yhtään pidä, niin onkohan harrastus ihan oikea, kun sitä mekkaamista kuitenkin riittää todella paljon.

Sabelta saa muuten uusia turistikoreja noin 12,90€ kappale. Ne ei ole niitä kahta mallia, joita kisoissa näkee, mutta se ei aloittelijalla haittaa. Nythän siellä on muuttoale.

edit: ostoslista.

12,90€ koppa: https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=41736&grpid=5041
69,00€ radio (vastarilla ajaa vaikka missä kisoissa, ratti pitää jossain vaiheessa päivittää): https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=52162&grpid=2903
25,80€ servo: https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=25986&grpid=3203
27,00€ renkaat: http://fi.eurorc.com/product/2507/sweep-racing-qts28--exp-ls--exp-waw-ftt-2013-4
59,00€ akku: http://fi.eurorc.com/product/532/gens-ace-5000mah-50c-74v-lipo
49,00€ ESC: http://fi.eurorc.com/product/481/hobbywing-justock-club-spec-esc-ftt
65,00€ moottori (ei FTT laillinen): http://fi.eurorc.com/product/530/hobbywing-xerun-sensored-175t-blue
79,90€ laturi: http://fi.eurorc.com/product/1266/skyrc-e6680-lipo-charger-6a
150,00€ käytetty auto: http://rc10.fi/index.php?topic=72081.0

Nämä olisi voinut kerätä yhtä hyvin muistakin kaupoista ja voi olla, että jossain voisi vielä säästääkin hintoja selaamalla. Ehkä tuon käytetyn auton mukaan saisi jotain renkaita tai kopan...

30,00€ 3* posti
10,00€ 1* maali koppaan
50,00€ huonot juotoskamat Biltemasta tms. kaupasta

Yhteensä: 661,30€ (listaa muokattu, summa ei täsmää). Onhan se aika paljon rahaa.
« Viimeksi muokattu: 12.12.12 - klo: 21.39 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #44 : 11.12.12 - klo: 21.36 »

Sabelta saa muuten uusia turistikoreja noin 12,90€ kappale. Ne ei ole niitä kahta mallia, joita kisoissa näkee, mutta se ei aloittelijalla haittaa. Nythän siellä on muuttoale.

edit: ostoslista.

12,90€ koppa: https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=41736&grpid=5041
33,70€ virtalähde: https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&grpid=5018
Itse ainakin ohjaan aloittelijat ajamaan mazda6, ltr-c tai spee6:lla. Syy tähän on se että silloin auto käyttyy kuin kisauato ja kaikki säädöt voi kysyä kokeneemmiltä, jos sulla on joku mikä sattuu koppa päällä niin säädöt joutuu etsimään itse.

Mazda6 on tosi hyvä koska se puskee hiukan mutta käyttäytyy muuten samalla tavalla. Sen saatavuus tosin on yleensä huono mikä on haitaksi.

Virtalähdettä ei tarvita, laturihan toimii verkkovirralla.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #45 : 12.12.12 - klo: 16.01 »
Mitens esim. Tamiya TA-06? Koitin tätä teemaa sivuten katsella olisiko jotain fiksua välimallia perusmuovipulkan ja kisa-auton välissä, lähinnä jäi tuo mieleen.

Itsehän ajan Suzukilla ja syön vain kertakäyttöasioista, joten vain uusi auto on kyllin hyvä  :afro:
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #46 : 12.12.12 - klo: 21.36 »
Itse ainakin ohjaan aloittelijat ajamaan mazda6, ltr-c tai spee6:lla. Syy tähän on se että silloin auto käyttyy kuin kisauato ja kaikki säädöt voi kysyä kokeneemmiltä, jos sulla on joku mikä sattuu koppa päällä niin säädöt joutuu etsimään itse.

Jaa'a. En nyt ehkä pitäisi tuota ihan niin hirveän tärkeänä. Ei se auto täysin erilaiseksi muutu, jos käytössä on joku muu noista prolinen kopista. Se eka koppa kuitenkin menee aika vauhdilla tohjoksi. Sitten asia onkin jo erilainen, kun pikkuisen osaa ajaakin voi olla syytä ostaa setuppien mukainen koppa.

Virtalähdettä ei tarvita, laturihan toimii verkkovirralla.

Kiitos - korjasin listaan.

edit: se käytetty autokin oli mennyt, joten tässä olisi toinen samaan hintaan:
http://rc10.fi/index.php?topic=70948.0
« Viimeksi muokattu: 12.12.12 - klo: 21.45 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #47 : 12.12.12 - klo: 23.19 »
Mitens esim. Tamiya TA-06? Koitin tätä teemaa sivuten katsella olisiko jotain fiksua välimallia perusmuovipulkan ja kisa-auton välissä, lähinnä jäi tuo mieleen.

Mistä ajattelit ostaa varaosia? Jääkö mitään kustannussäästöä, kun varaat tarvittavat varaosat itsellesi sen sijaan, että Suomalainen kauppias toimittaa kahdessa päivässä ja viereisellä kaverilla on yleisimmät osat?

TA-06 on kyllä siitä hieno, että kun iskarit saa mataliksi siihen saa niitä todella matalia koreja.  :smiley:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #48 : 13.12.12 - klo: 07.23 »
Näyttää siltä että oli paketti kasattu miten tahansa, maaginen toimintatonni lähestyy joka tapauksessa. Olisiko syytä alkaa miettiä aloittelija/budjettiluokkaa niitä varten jotka haluaa harrastaa mutta ei panostaa suuria summia, ainakaan alussa? Budjettiauton voi sitten myydä pois toiselle aloittelevalle kuskille kun huomaa että laji kiinnostaa, oma nälkä kasvaa ja haluaa kilpailukykyisemmän kaluston?

Jos taas prioriteettinä on heti lähteä FTT kisoihin kilpailukykyisellä kalustolla niin yhtälö menee tässäkin tapauksessa mahdottomaksi.
Kylätason RC-kuski.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #49 : 13.12.12 - klo: 08.22 »
Näyttää siltä että oli paketti kasattu miten tahansa, maaginen toimintatonni lähestyy joka tapauksessa. Olisiko syytä alkaa miettiä aloittelija/budjettiluokkaa niitä varten jotka haluaa harrastaa mutta ei panostaa suuria summia, ainakaan alussa?

Olisi. SupaStoxeilla kai yritetään juuri tuota (http://www.rcm.fi/schumacher-supastox-1-12th-gt12-circuit-car-4-cell-1s-shorty.html). Kesällä toivottavasti sitten nähdään auttoiko tuo luokka tuomaan uusia harrastajia niille paikkakunnille, joissa sitä puuhattiin. Olisi kyllä kiinnostavaa kuulla jo nyt, jos jollain on toiminnasta kokemusta.

Mutta silti RC harrastuksessa on sellainen ongelma, että ratti + sähköt + akku + laturi = aika paljon rahaa. Vaikka millä ajaisi. Ja kerhomallisessa toiminnassa laturin pitää pystyä lataamaan akku tunnissa, joten ei se voi ihan onneton olla.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #50 : 13.12.12 - klo: 08.39 »
Näyttää siltä että oli paketti kasattu miten tahansa, maaginen toimintatonni lähestyy joka tapauksessa. Olisiko syytä alkaa miettiä aloittelija/budjettiluokkaa niitä varten jotka haluaa harrastaa mutta ei panostaa suuria summia, ainakaan alussa? Budjettiauton voi sitten myydä pois toiselle aloittelevalle kuskille kun huomaa että laji kiinnostaa, oma nälkä kasvaa ja haluaa kilpailukykyisemmän kaluston?

Jos taas prioriteettinä on heti lähteä FTT kisoihin kilpailukykyisellä kalustolla niin yhtälö menee tässäkin tapauksessa mahdottomaksi.

Juuri näin.

Auton pitäisi olla mahdollisimman yksinkertainen ja rajoittunut säädöiltään jotta voisi keskittyä ajamiseen. Ruuvaamisen ja ajamisen aikasuhde kallistuu kaikissa "oikeissa" luokissa ruuvaamisen puolelle ja tämä pelottaa pois monet aloittelijat. Jos isä ei halua/ jaksa/ osaa ruuvata niin poika ei pääse ajamaan.

Ja näistä voisi kiinnostua jokunen kokeneempikin kuski jolla ei motivaatio riitä "oikeaan" kisaamiseen.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #51 : 13.12.12 - klo: 10.49 »
Näyttää siltä että oli paketti kasattu miten tahansa, maaginen toimintatonni lähestyy joka tapauksessa. Olisiko syytä alkaa miettiä aloittelija/budjettiluokkaa niitä varten jotka haluaa harrastaa mutta ei panostaa suuria summia, ainakaan alussa? Budjettiauton voi sitten myydä pois toiselle aloittelevalle kuskille kun huomaa että laji kiinnostaa, oma nälkä kasvaa ja haluaa kilpailukykyisemmän kaluston?

Jos taas prioriteettinä on heti lähteä FTT kisoihin kilpailukykyisellä kalustolla niin yhtälö menee tässäkin tapauksessa mahdottomaksi.

Juuri näin.

Auton pitäisi olla mahdollisimman yksinkertainen ja rajoittunut säädöiltään jotta voisi keskittyä ajamiseen. Ruuvaamisen ja ajamisen aikasuhde kallistuu kaikissa "oikeissa" luokissa ruuvaamisen puolelle ja tämä pelottaa pois monet aloittelijat. Jos isä ei halua/ jaksa/ osaa ruuvata niin poika ei pääse ajamaan.

Ja näistä voisi kiinnostua jokunen kokeneempikin kuski jolla ei motivaatio riitä "oikeaan" kisaamiseen.
Juuri noin!

Minkälainen pidotus rumba odottaa aloittelijaa?

Itseänikin kiinnostaa Touring, mutta näyttää niin hankalalta, että tyydyn Correihin.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #52 : 13.12.12 - klo: 10.51 »

Minkälainen pidotus rumba odottaa aloittelijaa?

Itseänikin kiinnostaa Touring, mutta näyttää niin hankalalta, että tyydyn Correihin.

Laitat pidot renkaisiin 10-15mins ennen radalle lähtöö, pyyhit ne pois 5mins ennenkuin menet radalle. Takarenkaita voi pidottaa pidempään kuin eturenkaita. Ei ole vaikeeta. Minipinnien säätö ja viilaus on hankalempaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
« Vastaus #53 : 13.12.12 - klo: 10.59 »
Muokkasin vähän otsikkoa, niin voidaan samaan syssyyn keskustella muistakin touringin aloittamiseen liittyvistä asioista, vaikkapa renkaiden pidotuksesta tai auton säätämisestä.
Flying Calacucco

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
« Vastaus #54 : 13.12.12 - klo: 11.14 »
Helpompaa tuo on kuin krossin aloittaminen minun mielestä. Johtuen siitä ettei ole hyppyreitä. Tietysti itsellä auttoi että on ajanut monenmoisia vehkeitä ja mattorataa kauan sitten.

Näin itse tein:

- Auto huolella kasaan, herkäksi (ei kannata oikoa tässä), setuppi manuaalista
- Pohja suoraksi induktiohellan päällä, camberit kohilleen crossin cambermitalla, aurauksen säätö crossin aurausmitalla
- Droopit suurinpiirtein kohilleen
- Korin leikkaus vasta radalla sopivaan korkeuteen
- Pitoaineen kanssa ei kyllä mielestäni alkuun ole kovin tarkkaa, muutakun läträä 10-20min ennen ajoa ja pyyhkii pois ennen ajoa
- Kääntyvyyden rajoittaminen ja expon lisäys alkuun helpottaa ajoa
- Kulkua voi olla alkuun hyvä rajoittaa EPA:lla, prostockkikin kulkee melko kovaa alkuun
- Esim. Schumacherin ohjekirjassa lukee aika hyvin mitä mikin säätö vaikuttaa, ja näissä vehkeissä ne muutokset oikeasti huomaakin.
Vastaheitolla voittoon.

Poissa MSA

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
« Vastaus #55 : 13.12.12 - klo: 11.28 »
Tällaisilla RTR-paketilla on ajettu kaksi talvea kilpaa LRP Areenalla (RTR-luokka) ja erittäin positiivisia kokemuksia on ollut. Tämä luokka suunniteltiin paikallisten gurujen kanssa (Lasse ja Juha). Harmi vaan, että nyt meillä ei ole kiinteää rataa missä ajaa näillä.

http://www.hobbylinna.com/maverick-strada-electric-touring-p-1495.html
http://www.hobbylinna.com/sprint-sport-24ghz-with-body-p-25631.html

Moottorina oli LRP:n K4 13.5 lankainen ja säätimenä A.I /A.I Pro . Itse ajoin aluksi Maverickilla ja en tehnyt koko talvena oikeastaan mitään muutoksia. HPI Sprint oli vähän "herkempi" ja vaati hieman säätämistä. Jos säädöt sai kohdalleen niin oli ehkä hitusen nopeampi.

Yhteensä hintaa koko paketille kertyi kerhoalennuksien kanssa n. 240-300e.



Hobbylinna | LRP Areena

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
« Vastaus #56 : 13.12.12 - klo: 12.36 »
.. mutta aiheesta ei voitu keskustella täällä forumilla vaikka kiinnostusta olisi ollut vaan Turun omalla forumilla... oli niin salaista  :wink:

itse kävin ajamassa keppivetoisella muovipulkalla viime talvena (nyt drifteri) "GT 200mm"
ja otin puheeksi täälläkin mutta eihän se kelvannut ku ei ollut Xray pälä pälä..

http://rc10.fi/index.php?topic=62844.msg571826#msg571826
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
« Vastaus #57 : 13.12.12 - klo: 12.52 »
.. mutta aiheesta ei voitu keskustella täällä forumilla vaikka kiinnostusta olisi ollut vaan Turun omalla forumilla... oli niin salaista  :wink:

itse kävin ajamassa keppivetoisella muovipulkalla viime talvena (nyt drifteri) "GT 200mm"
ja otin puheeksi täälläkin mutta eihän se kelvannut ku ei ollut Xray pälä pälä..

Laita Mika taas pipoo vähän löysemmälle. :police:

Ja jos sähkötouringin säännöistä olet yhtään perillä, niin 190 mm on max. auton leveys.
« Viimeksi muokattu: 13.12.12 - klo: 13.05 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
« Vastaus #58 : 13.12.12 - klo: 13.09 »
monet RTR myydään kuitenkin 200mm koreilla.

onko se sit 200 tai 190 niin se sit ihan sama. Kyse on kuitenkin vaan korista ja vanteen offsetistä.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RTR Touring paketit
« Vastaus #59 : 13.12.12 - klo: 18.22 »
Mitens esim. Tamiya TA-06? Koitin tätä teemaa sivuten katsella olisiko jotain fiksua välimallia perusmuovipulkan ja kisa-auton välissä, lähinnä jäi tuo mieleen.
Mistä ajattelit ostaa varaosia? Jääkö mitään kustannussäästöä, kun varaat tarvittavat varaosat itsellesi sen sijaan, että Suomalainen kauppias toimittaa kahdessa päivässä ja viereisellä kaverilla on yleisimmät osat?

TA-06 on kyllä siitä hieno, että kun iskarit saa mataliksi siihen saa niitä todella matalia koreja.  :smiley:
Olin henkisesti ajatellut hyväksyä n. viikon ajotauot ja tilailla osat sumuisilta saarilta tms., tamijan osaa saa aina monesta paikasta ulkomailta. Kakkosvaihtoehtona oli ajatus täydestä varaosa-autosta, joka voisi mennä ajoon satunnaisesti perheen kakkoskuskille.

Ja kyllä, tallissa on parikin makaavilla iskareilla olevaa, joten tuokin asia houkuttaa  :azn:
Eikä noihin tallissa oleviinkaan ole ihan lähikaupasta osia juuri saatu.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST