Ei porakoneella "sorvaaminen" ihan huuhaa-juttu ole. Jos sen tekee hyvin, jälki on parempi kuin kollektorisorvilla. Olen kokeillut, ja käyttäisin sitä, ellei sorvia olisi.
Suunnilleen näin se meni:
1. Suojalasit silmille!
2. Kiinnitä ankkuri akselistaan porakoneen istukkaan. Tässä on varottava, ettei vahingoita ankkuriakselin laakeripintoja. Kokeile, pyöriikö ankkuri ehdottoman keskeisesti. Ellei pyöri, ei kannata jatkaa.
3. Porakone kiinni jalustaan tai varovasti esim. ruuvipenkkiin. Hätätilanteessa vakaakätinen kaveri pitää porakonetta käsissään.
4. Leikkaa hienosta hiomapaperista (ei alle 200-karkeus) liuska, joka on noin 4-6cm pitkä ja vähän kapeampi kuin kollektorin leveys.
5. Laita porakone pyörimään rauhallisella nopeudella, "osakaasulla".
6. Ota hiomapaperiliuska molempien käsien peukalon ja etusormen väliin ja pidä sitä kevyesti pingotettuna.
7. Aseta suoraksi pingotettu hiomapaperiliuska kevyesti pyörivää kollektoria vasten - ehdottomasti suorassa! Kevyen kosketuksen jälkeen vedä hiomapaperi irti kollektorista ja tarkastele tulosta.
8. Toista, kunnes kollektorin pinta on puhdas ja kiiltävä.
Jos teit "sorvauksen" hyvin, hämmästyt lopputuloksesta.
9. Ota suojalasit päästäsi.
10. Puhdista puutikulla (esim. hammastikku) kollektroliuskojen kolme pientä rakoa. Sinne ei saa jäädä kuparipölyä.
11. Laita tipat öljyä ankkurin akseleiden laakeripintoihin ja kokoa ja asenna moottori.
12. Hanaa.