Kirjoittaja Aihe: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn  (Luettu 62494 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #60 : 31.12.12 - klo: 06.12 »
Kaupankäynti pääasiassa perustuu kusettamiseen ja siihen että ihmisillä on tarve ostella tavaroita joita eivät edes tarvi. Eihän tämä tarrajuttu eroa yhtään siitä miten oikeiden autojen valmistajat ilmoittavat kulutuslukemia ja päästöjä. Joku saattaa oikeasti ostaa auton näiden lukujen sokaisemana vaikka ne eivät todellisuutta vastaakkaan.

 Toinen samanlainen kusetus on vaikka ilmalämpöpumput, kuinka sitä ilmaista lämpöä on saatavilla ihan kaikille ja vain muutamalla satasella. Parhaimmillaan näitä käytetään oikeen ekosähköllä joka tuotetaan vedellä vain Teitä varten.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #61 : 31.12.12 - klo: 06.17 »
Erittäin harvoin vaan löytyy laadukkaalta firmalta akkuja jotka olis samaan aikaan markkinoilla, samoja kapasiteetiltaan jne mutta vain C arvo on hieman eri.
Kaksi kertaa olen tällaisen tapauksen päässyt näkemään ja yllätys oli melkoinen kun 5C eroa lähdettiin testaamaan...
Ns. tykimmäksi luvattu akku ei ollutkaan tykimpi.

Minulla ainakin on tuosta päinvastaiset kokemukset. Gens Acen 5000 mAh 50C ja 65C akut ovat muuten samanlaiset, mutta C-arvossa on eroa tuo 15 yksikköä. Virituristilla tuon eron huomaa, jos ei selkeästi ajaessa niin ainakin kellosta.

Se on kyllä totta että eri merkkien akkujen arvoja ei voi vertailla keskenään. Suorituskyvyltään toisiaan hyvin lähellä olevat CRC 6300 mAh 50C 1S ja Reedy 6800 mAh 65C 1S on arvojensa puolesta kuitenkin erilaiset. Se on vain markkinointimiehistä kiinni mitä siihen akkuun lukemaksi laitetaan.

RC-alan pahin "rikollinen" tässä asiassa on kyllä Orion, kukaan tuskin uskoo 90C-akkujen pitävän paikkaansa? Senkin kun tietää että firma lisää toisesta firmasta ostamaansa säätimeen vain omat tarrat ja 10A lisää virrankestoa myyntiesitteeseen niin en yhtään ihmettele vaikka noissa 90C-akuissa olisi useampi C ilmaa. Samantien voisi kysyä miksi ei tasan sata? :grin:
« Viimeksi muokattu: 31.12.12 - klo: 06.20 kirjoittanut Heuli »

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #62 : 31.12.12 - klo: 09.56 »
RC-alan pahin "rikollinen" tässä asiassa on kyllä Orion, kukaan tuskin uskoo 90C-akkujen pitävän paikkaansa? Senkin kun tietää että firma lisää toisesta firmasta ostamaansa säätimeen vain omat tarrat ja 10A lisää virrankestoa myyntiesitteeseen niin en yhtään ihmettele vaikka noissa 90C-akuissa olisi useampi C ilmaa. Samantien voisi kysyä miksi ei tasan sata? :grin:

Sama juttu latausvirtojen kanssa. Jos akussa lukee 5C lataus sen pitäisi se kestää. Orion ei kestänyt. Muutkaan akut eivät varmasti kestä tommoisia latausvirtoja mutta eipä niissä lue tarrassa 5C ...

Poissa Tomy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #63 : 31.12.12 - klo: 10.19 »
Kyllä totuuden vääristelyllä joku raja pitää kaupanteossakin olla.

Voi tietty MaxAmpsilla olla hiukan vaikea palata 30-40C totuudenmukaisiin arvioihin, kun nyt huitelevat 150C lukemissa.
« Viimeksi muokattu: 31.12.12 - klo: 10.23 kirjoittanut Tomy »

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #64 : 31.12.12 - klo: 10.37 »
Onhan tuossa selkeää silmään viilaamista noissa arvoissa, joita printataan akkujen kylkiin. Juttelin  syksyllä SMC:n Dannyn kanssa (luetettava kaveri, jolla on erittäin pitkä historiikki akkujen testaamisessa / käsittelyssä) ja tässäpä pieni lainaus häneltä:

"Hi Matti,

Yes, the battery market is a mess at the moment.
 
We will not get EFRA approval as it's simply too expensive and with most European battery resellers using crazy C rates and higher mAh than the true specs we can't compete with them.  We use the very best Lipo factory and have real specs as far as mAh for C rate we have no choice but to follow the trend of the market.  I refuse to claim 90C , 100C or 150C like others and for now 70C is the max."

Eli tuossa se raja lienee tällä hetkellä, mitä akuista saa irti.

Ja tuolta Grepowin suunnalta he ovat ilmoitelleet, että he kyllä printtaavat akkuihin sen tarran, jonka "akkutalo" haluaa. Eli he ilmoittavat valmistajana tilaajille oikeat arvot, mutta eivät ole vastuussa siitä, mitä esim. Orion tai Gens tai muut merkit tarroihin haluavat. Ja kyllähän tuohon pitäisi joku tolkku saada, koska noilla feikkiarvoilla myyntiä kuitenkin tehdään jonkin verran...

Ottamatta kantaa eri merkkeihin, niin pitää muistaa myös n.s puolueettomat akkutestit, joita välillä tehdään. Joskus voi olla niin, että puolueettoman testin voittaja on kuitenkin hieman voidellut testin kirjoittajaa. Tai voi olla niin, että akuista on kaivettu esiin parhaat yksilöt testeillä esiin ja toimitettu testiin. Näinhän on tehty jo vanhoina hyvinä NiMH-aikoinakin...

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #65 : 31.12.12 - klo: 10.41 »
RC-alan pahin "rikollinen" tässä asiassa on kyllä Orion, kukaan tuskin uskoo 90C-akkujen pitävän paikkaansa? Senkin kun tietää että firma lisää toisesta firmasta ostamaansa säätimeen vain omat tarrat ja 10A lisää virrankestoa myyntiesitteeseen niin en yhtään ihmettele vaikka noissa 90C-akuissa olisi useampi C ilmaa. Samantien voisi kysyä miksi ei tasan sata? :grin:
Kyllä se 90C Orionissa on ihan totuudenmukainen, ongelma on vaan se että kyseessä on hetkellinen C luku, mut sitä ei missään mainita. Valveutunut kuluttaja toki tämän ymmärtää, perusharrastaja ei. Eli Orionin 6500mah 90C akulle "vertailuluku" on ~45C

http://www.teamorion.com/carbon-pro-6500mah-90c-7.4v-tubes-plug-en-2.html?sl=EN

Kyse on puhtaasti siitä miten haluat markkinoida tuotettasi ja miten arvioit asiakkaitesi tietotaidon.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #66 : 31.12.12 - klo: 10.52 »
Onhan tuossa selkeää silmään viilaamista noissa arvoissa, joita printataan akkujen kylkiin. Juttelin  syksyllä SMC:n Dannyn kanssa (luetettava kaveri, jolla on erittäin pitkä historiikki akkujen testaamisessa / käsittelyssä) ja tässäpä pieni lainaus häneltä:

"Hi Matti,

Yes, the battery market is a mess at the moment.
 
We will not get EFRA approval as it's simply too expensive and with most European battery resellers using crazy C rates and higher mAh than the true specs we can't compete with them.  We use the very best Lipo factory and have real specs as far as mAh for C rate we have no choice but to follow the trend of the market.  I refuse to claim 90C , 100C or 150C like others and for now 70C is the max."

Eli tuossa se raja lienee tällä hetkellä, mitä akuista saa irti.

Ja tuolta Grepowin suunnalta he ovat ilmoitelleet, että he kyllä printtaavat akkuihin sen tarran, jonka "akkutalo" haluaa. Eli he ilmoittavat valmistajana tilaajille oikeat arvot, mutta eivät ole vastuussa siitä, mitä esim. Orion tai Gens tai muut merkit tarroihin haluavat. Ja kyllähän tuohon pitäisi joku tolkku saada, koska noilla feikkiarvoilla myyntiä kuitenkin tehdään jonkin verran...

Ottamatta kantaa eri merkkeihin, niin pitää muistaa myös n.s puolueettomat akkutestit, joita välillä tehdään. Joskus voi olla niin, että puolueettoman testin voittaja on kuitenkin hieman voidellut testin kirjoittajaa. Tai voi olla niin, että akuista on kaivettu esiin parhaat yksilöt testeillä esiin ja toimitettu testiin. Näinhän on tehty jo vanhoina hyvinä NiMH-aikoinakin...
Ettei kaikkea oteta totuutena korjatan hiukan mitä tuossa on kirjoitettu, muuten tosi hyvää tekstiä ja kertoo markkinoiden sekavuudesta paljon.

EFRA leiman saa 500e:llä ja kahdella yhdellä akulla, tämän lisäksi pitää olla tarpeeksi jakelussa akkuja Euroopassa. 500e ja 2 akkua ei voi olla SMC:n kaltaiselle toimijalle liian iso panostus? Jakelu puoli voi toki olla ongelma jos heillä ei ole jakelijoita Euroopassa riittävästi, siihen en osaa ottaa kantaa koska en tiedä heidän jakelukuvioista mitään. Suomen osaltahan tässä ei ole ongelmaa kun ROAR hyväksyntä kelpaa.

Gens Ace on GrePow:n brändi, kaikki Gens Ace akut on merkattu niiden oikeilla arvoilla mitä akun sisältä löytyy. GrePow ja muut tehtaat toki toimittaa muille brändeille millä tahansa tarroilla, ei kait se ole mitenkään ihmeellistä? Eihän tehdas voi olla vastuussa/sidonnainen siitä miten brändi haluaa markkinoida itseään? Asiakas tekee tilauksen ja tehdas toimittaa.

Edit: EFRA osuus korjattu. Tässä vielä linkki dokumenttiin:
http://news.efra.ws/fileadmin/documents/2012/11/EFRA_Battery_Homologation_2013.pdf
« Viimeksi muokattu: 31.12.12 - klo: 11.02 kirjoittanut goos »
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #67 : 31.12.12 - klo: 12.10 »
Ajattelin pitää pääni kiinni tällä kertaa. Jotenkin on kuitenkin niin loistava vääntö, että pakko hämmentää vähän lisää.

C-arvohan on vaan kerroin, joka kertoo jonkin kapasiteetin lyhimmän purkautumis- ja/tai varautumis ajan jotenkin mitattuna. Tunti / C-arvo = purkuaika (eli 6000C = 1 sekunti , 60C = 1 minuutti ja 1C = 1 tunti), tai miten päin sitä haluaakaan pyörittää.

C-arvo ei siis suoranaisesti ota mitään kantaa, sen enempää kapasiteettiin, tehoon, jännitteeseen kuin virtaankaan. 60C akun saa tyhjäksi minuutissa ja 30C akulla menee kaksi minuuttia tyhjäksi ja piste (mikä on kenenkin mielestä tyhjä, on sitten ihan eri juttu)

C-arvon kanssa pyörittelyyn aina kyllä sotketaan kapasiteetteja ja virtoja, joilla toki on välilisiä riippuvuuksia.

Se lasketaanko / mitataanko C-arvo purkamalla lähes oikosulussa täydestä varauksesta nollaan, jännitteen putoamisesta maksimista nimellisjännitteeseen tai nollaan, matemaattisesti sisäisestä vastuksesta, maksimaalisesta mitatusta purkuvirrasta, vai miten, vaikuttaa paljon siihen millainen C-arvo saadaan. Kaikki nämä ovat kuitenkin oikeita tuloksia, kun ei ole yksiselitteisesti sovittu miten C-arvo akusta mitataan/lasketaan.

Oikea tapa C-arvon mittaukseen olisi lienee purkaa täydestä max. viralla, kunnes virta selvästi romahtaa (hyvin lähelle 0V napa jännitteeseen), mutta kun on lipolle vähän huono mittaustapa tuo  :undecided: 

||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa fsp

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #68 : 31.12.12 - klo: 12.25 »
Näinhän on tehty jo vanhoina hyvinä NiMH-aikoinakin...
Siis tarkoitit varmaan NiCad?  :police:

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #69 : 31.12.12 - klo: 12.31 »
Senkin kun tietää että firma lisää toisesta firmasta ostamaansa säätimeen vain omat tarrat ja 10A lisää virrankestoa myyntiesitteeseen niin en yhtään ihmettele vaikka noissa 90C-akuissa olisi useampi C ilmaa. Samantien voisi kysyä miksi ei tasan sata? :grin:
Tämäkö on totuus?
Kyllä siellä eri fettejä on säätimessä sisällä eri määrä verrattuna ainakin valmistavan tehtaan omiin tuotoksiin ja eri kuoriinkin on pakattu koko laite.
Liikaa Kyoshoja

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #70 : 31.12.12 - klo: 12.49 »
Senkin kun tietää että firma lisää toisesta firmasta ostamaansa säätimeen vain omat tarrat ja 10A lisää virrankestoa myyntiesitteeseen niin en yhtään ihmettele vaikka noissa 90C-akuissa olisi useampi C ilmaa. Samantien voisi kysyä miksi ei tasan sata? :grin:
Tämäkö on totuus?
Kyllä siellä eri fettejä on säätimessä sisällä eri määrä verrattuna ainakin valmistavan tehtaan omiin tuotoksiin ja eri kuoriinkin on pakattu koko laite.
Ei varsinaisesti liity tähän threadiin, mutta Orionilla on monta eri Hobbywingin säädintä, osa on suoria rebrändyksiä osa on Orionille tehtyjä erikoisversioita(esim R10 on yksi näistä, se on risteytys Hobbywingin V3 ja v2.1 säädintä), eli kumpaakin löytyy. Kyosho.de on siis Hobbywingin Saksan jakelija joten heidän suhde on varsin intiimi.

Ja kun kerran hämmentetään niin Hobbywing kuorien näköisiä säätimiä on n+1 maailmalla. Osa on kopioita, osa on aitoja ja osa jotain siltä väliltä. Eli vaikka kuori näyttäisi samalta se ei tarkoita että sisällä olisi samat kamat niinku Juho huomautti.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #71 : 31.12.12 - klo: 12.56 »
RC-alan pahin "rikollinen" tässä asiassa on kyllä Orion, kukaan tuskin uskoo 90C-akkujen pitävän paikkaansa? Senkin kun tietää että firma lisää toisesta firmasta ostamaansa säätimeen vain omat tarrat ja 10A lisää virrankestoa myyntiesitteeseen niin en yhtään ihmettele vaikka noissa 90C-akuissa olisi useampi C ilmaa. Samantien voisi kysyä miksi ei tasan sata? :grin:



Aijaa...

LRP akussa lukee 100 mutta tottakai Orionin 90 on suurta huijausta.
Ja tuo säädin asia...
Erittäin mielenkiintoinen väite.
Jo pelkkiä kuvia katsomalla pystyy näkemään että kyseinen säädin ei ole identtinen HW V3 säätimen kanssa.
Sitäkö ei ole koskaan tajuttu että HW tekee monia säätimiä eri firmojen erilaisten toiveiden mukaan????
Orion ei itse valmista tuotteitaan. (kuten ei suurin osa rc merkeistä monia muitakaan tavaroita)
Se tilaa säätimet tehtaalta sellaisena kuin ne on.
Tehdas myy myös omalla brändillä säätimiä.
Mutta EI samoja.
Orion ei huijaa säätimen spekseissä pisaraakaan enempää kuin itse tehdas.
Mikäli Orionin säädin ei ole sellainen kuin spekseissä luvataan niin silloin vika on tehtaassa, koska säätimet on tilattu sellaisena kuin paketin päällä speksit näyttää.
Speedpassion säätimissä sama juttu.

Se että joku tehdas tekee tuotteen, ei tarkoita automaattisesti sitä että heidän omalla merkillä myyty tuote olisi identtinen.

Hmmm.... moniko akkumerkki tekee itse akkunsa????
Hah... Mutta sormella osoitetaan yhtä merkkiä.
FAIL!!!

Kuten goossikin yllä sanoi... On se orionin C arvo totuudenmukainen...
Aivan kuten lukemat muissakin akuissa.
Pitää vaan ymmärtää mitä nämä lukemat tarkoittaa.

Mutta sehän on jo nähty ettei tuota C arvoa ymmärretä alkuunkaan vaan sit tuijotetaan ja pidetään ilmeisesti tehon määritteenä.


Jon Lindgren.

Lupaako Orion että kyseisellä latausvirralla ladattu akku pysyy suorituskyvyltään samanlaisena yhtä pitkään kuin 1C virralla ladattaessa?
Ei lupaa.
Kyseinen luku on ainoastaan arvo minkä akku kestää hyppäämättä silmille.
Tapaus johon nyt viittaat ei ollut hyppinyt silmille.
Kyseisessä tapauksessa kaveri latasi akun jatkuvasti 5C virroilla... hyvä jos mitään jäähdytystaukoa koskaan ja useiden syklien jälkeen kun akusta alkoi paras puhti katoamaan ja kapasiteetti pienenemään niin nyt monen mielestä tehdas on kusettanut jne.
Tutkikaa ties miten monen firman takuuehtoja niin huomaatte ettei tällainen yleensä ole takuuseen menevä asia.
Vielä eniten ihmetyttää että kyseinen kaveri ostaessaan tuota tuotetta kertoi tekevänsä niin että lataa sitä maksimilla ja katsoo miten akku kestää...
Jos ei kestä niin voivoi...
No kesti aikansa.
Tämän jälkeen tuote haluttiinkin takuukäsittelyyn vaikka nimenomaan alunperin oli todettu ostaessa että käytetään piruuttaan limitillä ja jos ei se siitä tykkää yhtä hyvää kuin suositusarvoissa latailusta niin voivoi... testimielessä.
Noh... Tosiaan takuukäsittelyyn... Ilmoitti heti että kokeillaan nyt mitä ne siitä sanoo... Jos ei mee takuuseen niin eihän sille voi mitään... hän ymmärtää täysin.
Eipä mennyt...
Ja siihen loppui sitten myös ymmärrys.

Kyseisissä akuissa ilmoitetaan nimenomaan maksimi latausvirta.
Niissä ilmoitetaan myös suositus.
Tottakai tuote kärsii aina jos sitä käytetään jatkuvasti maksimissa.

Vilkaiskaapas jokainen vaikka huviksenne mitä teidän henkilöautoissa lukee maksimi kierrosluvuksi...
Siitä sitten tulittamaan jatkuvalla polkemisella kierrokset maksimissa.
Katsotaan kauanko kestää.

Todella ihmeellistä että varmaan jokainen tajuaa että se ei ole pitkäikäinen kokeilu...
Mutta kun RC vehkeistä on kyse niin tuntuu että aivot nakataan narikkaan.
"jos siinä lukee maksimi niin pitäähän sen sitten kestää... vaikka vuoden yhtämittaista..."

RcVosu

  • Vieras
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #72 : 31.12.12 - klo: 13.04 »
Gens Ace on GrePow:n brändi, kaikki Gens Ace akut on merkattu niiden oikeilla arvoilla mitä akun sisältä löytyy. GrePow ja muut tehtaat toki toimittaa muille brändeille millä tahansa tarroilla, ei kait se ole mitenkään ihmeellistä? Eihän tehdas voi olla vastuussa/sidonnainen siitä miten brändi haluaa markkinoida itseään? Asiakas tekee tilauksen ja tehdas toimittaa.

Eli ts.
Jatkossa kannattaa ostaa vain kiina akkuja sillä niin monta vertailua olen suorittanut keskenään että voi hyvin todeta kiina akkujen lappujen olevan todellisia numeroita.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #73 : 31.12.12 - klo: 13.10 »
Eli ts.
Jatkossa kannattaa ostaa vain kiina akkuja sillä niin monta vertailua olen suorittanut keskenään että voi hyvin todeta kiina akkujen lappujen olevan todellisia numeroita.
Ei sitä voi tollein yleistää, kylllä tuolta löytyy n+1 kiina brändiä joiden akkujen laatu ei oo lähelläkään sitä mitä lapuissa lukee.

Viimeksi testatut akut pullistuivat 4 akullisen jälkeen silleen että kuoret räjähtivät auki :) eivät kestäneet normaalia käyttöä 1/10 autolla.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #74 : 31.12.12 - klo: 13.13 »
Senkin kun tietää että firma lisää toisesta firmasta ostamaansa säätimeen vain omat tarrat ja 10A lisää virrankestoa myyntiesitteeseen niin en yhtään ihmettele vaikka noissa 90C-akuissa olisi useampi C ilmaa. Samantien voisi kysyä miksi ei tasan sata? :grin:
Tämäkö on totuus?
Kyllä siellä eri fettejä on säätimessä sisällä eri määrä verrattuna ainakin valmistavan tehtaan omiin tuotoksiin ja eri kuoriinkin on pakattu koko laite.

-Juho-: Katsoppa esim. tämä: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-nopeudensaatimet-ja-tarvikkeet-nopeudensaatimet/team-orion-vortex-r8-1-8-brushless-esc-2-4s-sensorless-0765104 ja vertaa sitä tähän: http://fi.eurorc.com/product/1607/hobbywing-xerun-sct-pro-esc-blue

Tämä on sitä markkinointia kun "valmistaja" muuttelee arvoja myyntiesitteisiin. Korjaa toki jos olen väärässä eli jos kyseessä on erilaiset säätimet sisuskaluiltaan?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #75 : 31.12.12 - klo: 13.13 »
Kuka oikeasti uskoo siihen, että 6500mAh/90C akusta voidaan ottaa edes hetkellisesti yli 500A virta ja akku pysyy vielä käyttökelpoisena?

Jos nyt kuvitellaan, että moottori haukkaa kiihdytyksessä vaikkapa 50A, niin vastavuoroisesti muuten samanlainen, mutta 9C akku pitäisi olla teoriassa riittävä.

Miksi ihmeessä sitten kaikilla kisakuskeilla on käytössään akkuja, joiden C-arvot huitelee lähempänä sataa?

Noihin esitettyihin arvoihin uskoo ken haluaa. Minä en. Ainakaan ennenkuin on oikeasti luotettavaa ja puolueetonta testidataa pöydässä. Siihen ei auta edes inttäminen.
Flying Calacucco

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #76 : 31.12.12 - klo: 13.14 »
Onko maapallolla RC-käyttöön tulevia LiPO-kennoja valmistava tehdas jossain Kiinan ulkopuolella? Ihan oikeasti - tietääkö joku tehtaan jossain muualla?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #77 : 31.12.12 - klo: 13.18 »
Jon Lindgren.

Lupaako Orion että kyseisellä latausvirralla ladattu akku pysyy suorituskyvyltään samanlaisena yhtä pitkään kuin 1C virralla ladattaessa?
Ei lupaa.
Kyseinen luku on ainoastaan arvo minkä akku kestää hyppäämättä silmille.
Tapaus johon nyt viittaat ei ollut hyppinyt silmille.
Kyseisessä tapauksessa kaveri latasi akun jatkuvasti 5C virroilla... hyvä jos mitään jäähdytystaukoa koskaan ja useiden syklien jälkeen kun akusta alkoi paras puhti katoamaan ja kapasiteetti pienenemään niin nyt monen mielestä tehdas on kusettanut jne.
Tutkikaa ties miten monen firman takuuehtoja niin huomaatte ettei tällainen yleensä ole takuuseen menevä asia.
Vielä eniten ihmetyttää että kyseinen kaveri ostaessaan tuota tuotetta kertoi tekevänsä niin että lataa sitä maksimilla ja katsoo miten akku kestää...
Jos ei kestä niin voivoi...
No kesti aikansa.
Tämän jälkeen tuote haluttiinkin takuukäsittelyyn vaikka nimenomaan alunperin oli todettu ostaessa että käytetään piruuttaan limitillä ja jos ei se siitä tykkää yhtä hyvää kuin suositusarvoissa latailusta niin voivoi... testimielessä.
Noh... Tosiaan takuukäsittelyyn... Ilmoitti heti että kokeillaan nyt mitä ne siitä sanoo... Jos ei mee takuuseen niin eihän sille voi mitään... hän ymmärtää täysin.
Eipä mennyt...
Ja siihen loppui sitten myös ymmärrys.

Kyseisissä akuissa ilmoitetaan nimenomaan maksimi latausvirta.
Niissä ilmoitetaan myös suositus.
Tottakai tuote kärsii aina jos sitä käytetään jatkuvasti maksimissa.

Vilkaiskaapas jokainen vaikka huviksenne mitä teidän henkilöautoissa lukee maksimi kierrosluvuksi...
Siitä sitten tulittamaan jatkuvalla polkemisella kierrokset maksimissa.
Katsotaan kauanko kestää.

Todella ihmeellistä että varmaan jokainen tajuaa että se ei ole pitkäikäinen kokeilu...
Mutta kun RC vehkeistä on kyse niin tuntuu että aivot nakataan narikkaan.
"jos siinä lukee maksimi niin pitäähän sen sitten kestää... vaikka vuoden yhtämittaista..."

Orion ei lupaa mitään. Luku on vaan printattu akkuun kuten purkuarvokin. Kumpaankaan EI VOI LUOTTAA edes ns. laatuakkujen ollessa kyseesä, itse on tiedettävä mitä tekee.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #78 : 31.12.12 - klo: 13.25 »
Tämä on sitä markkinointia kun "valmistaja" muuttelee arvoja myyntiesitteisiin. Korjaa toki jos olen väärässä eli jos kyseessä on erilaiset säätimet sisuskaluiltaan?

Sellaisena ne on tehtaalta tilattu.
Aivan sama asia on ollut aina myös speedpassion säätimien kanssa.
Tilaavat säätimet tietynlaisina.

Tehtaan oma brändi on sitten omanlaisensa.

Ja vielä kun muistetaan aina että kumpi on ollut ensin... Esim orionin säädin vai sp v3...
Aivan kuten speedpassion säätimienkin kanssa oli niin ensin oli speedpassion ja jälkeenpäin tuli tehtaan omalla merkillä vastaava markkinoille.
Mutta pienellä erolla.
Moni ero mitä näkee jo silmällä, on eri paikassa olevat johdot.
Suorakaiteen muotoisessa säätimessä mahdoton vain kääntää piirilevy eri asentoon jotta johdot tulee eri sivulta ulos.

Pitäiskö sit melkein ruveta syyttelemään tehdasta kun pari merkkiä tilaa säätimensä heiltä... Laittaa tarrat sen mukaan mitä säätimen pitäisi olla, mutta sitten ajan päästä kun tehtaan oma merkki tulee myyntiin 10A pienemmällä arvolla niin onko tehdas pissannut linssiin näitä muita merkkejä???

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #79 : 31.12.12 - klo: 13.34 »
Sellaisena ne on tehtaalta tilattu.
Aivan sama asia on ollut aina myös speedpassion säätimien kanssa.
Tilaavat säätimet tietynlaisina.

Tehtaan oma brändi on sitten omanlaisensa.

Oletko itse tilannut säätimet tehtaalta kun tiedät noin hyvin miten ne on tilattu?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #80 : 31.12.12 - klo: 13.34 »
HOKE: Katsoppa tarkemmin, tuo ei ole V3 säädin vaan corrisäädin. Lähinnä kysymys siitä että tietyt valmistajat pyöristävät lukuja ylöspäin ja jotkin toiset ilmoittavat ne totuudenmukaisena. Orionia vastaan minulla ei ole mitään, olen ko. merkillä ajanut vuosia ja Oscar Jansenilta on saanut aina kisoissa hyvää palvelua kun sillä vielä ajoin.

Mutta akkuihin ja niiden C-arvoihin palatakseni kysymys missä on 100C kisalaillisia akkuja tarjolla? LRP:ltä joku sanoi löytyvän mutta mistä? EFRA-listalla nVision, Hacker ja Orionin akut ovat ainoita joissa on 90C arvo, muiden valmistajien akut ovat 75C tai alle.


Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #82 : 31.12.12 - klo: 14.38 »
50C/100C, noin se pitääkin ilmoittaa että ensin jatkuva ja sitten hetkellinen. Orionin kannattaisi tehdä kuten muutkin valmistajat niin ei leimautuisi kusettajaksi. Kannattaa muuten korjata nuo tuotetiedot Hobbyfactoryn sivuille Orionin akkujen osalle, niiden virranantokyky 90C kun on vain hetkellinen.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #83 : 31.12.12 - klo: 15.53 »
Mitä korjattavaa siinä on kun ei siellä näytä lukevan että se olis jatkuvakaan?
Mjoo... ehkä se olis ystävällistä mainita kummasta puhutaan, mutta itsellä ei ainakaan hetkeäkään ole tullut mieleen että joku luulis tuon 90C arvon olevan verrattavissa jonkun toisen merkin 25C jatkuvaan...
Noh... tämä keskustelu tosin on tuonut sen ilmi että noita lukemia kuitenkin tuijotetaan jne.
Itse siis en ole koskaan kuvitellutkaan että jos LRP akussa lukee 50C (jatkuva) että orionin ilmoittama 90C tarkoittais akun olevan lähes tuplat tehokkaampi...
Johan tuo 90C on niin järkyttävän kokoinen lukema että pakkohan sen on olla hetkellinen.
Mut joo... Kaikki eivät näin ajattele, eikä välttämättä ole tietoa ja kokemusta vielä asioista että osaisi näitä numeroita katsella...
Tosin... Parin eri Huippumerkin parhaan akun arvojen tuijottaminen on minun mielestäni turhaa.
Itse olen aina tehnyt hankintapäätöksen kyselemällä parhaimman pään kuskeilta mielipiteet ja kysellyt josko voisi näitä mitkä ovat omalla hankintalistalla, kokeilla.
Aina olen saanut kokeilla... Okei... olen senverran onnellisessa asemassa että kuulun suomen suurimpaan kerhoon, joten radalla näkee jokaisen akun mitä voi itselle harkita... Kaikkiallahan ei tietysti näin ole.

Ei Orion ole ainoa joka ilmoittaa asian tuollatavoin.
Näkeehän noita variaatioita kun joku ilmoittaa ainoastaan jatkuvan, toinen burstin ja joku molemmat.

Se säädin esimerkki oli mun osalta joo eri säätimestä... Mutta kenties ymmärrettiin pointti.
Ei ulkonäkö voi sanoa sitä että kyseessä on komponenteiltaan täysin sama laite.
Vai miten ihmeessä näistä Hw, Orion, SP säätimistä on olemassa sekä pro että "sport" versiot vaikka ne näyttävät samoilta???
Onko nekin vain huijausta ja pro säädin onkin oikeasti sama kuin se edullisempi sportti versio?
Virrankestoissa tuplat eroa.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #84 : 31.12.12 - klo: 16.10 »
Itse olen aina tehnyt hankintapäätöksen kyselemällä parhaimman pään kuskeilta mielipiteet ja kysellyt josko voisi näitä mitkä ovat omalla hankintalistalla, kokeilla.
Aina olen saanut kokeilla... Okei... olen senverran onnellisessa asemassa että kuulun suomen suurimpaan kerhoon, joten radalla näkee jokaisen akun mitä voi itselle harkita... Kaikkiallahan ei tietysti näin ole.
Älä nyt oikeesti yritä vaittää moista :) Eiköhän ne sunkin hankinnat loogisesti tule siitä kaupasta minkä tiskin takana istut ihan niinkuin kaikilla muilla jotka ovat sekaantuneita jonkin kaupan toimintaan?

Itse ainakin preferoin EuroRC:n tuotteita koska niistä saan parhaan alennuksen. Muiden tuotteista sit vähän heikomman.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #85 : 31.12.12 - klo: 16.23 »
Anteeksi... tarkoitus oli kirjoittaa että tein valintani ennen noin niinkuin yllä kuvasin.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #86 : 31.12.12 - klo: 16.38 »
Kolmisen talvea sitten tuli ajettua aika paljon patterikasilla sisäradalla jonka pinta oli turffia, autossa laadukkaat sähköt, 2x2s lipot ja radalla ajanotto. Aika usein tuli ajettua akut kerralla latauskuntoon -> pitkä veto, jotain 15 minuuttia kerrallaan. Mulla oli silloin käytössä halpamerkin 30c/4000 akut ja ne toimi patterikasissa mainiosti, muutamat kyseenalaisti akkujen C arvojen riittävyyden ja sanoi että vauhtia on paljon paremmin kun laitat siihen kunnon akut.

Tuumasta toimeen, patterikasi on aika rankka akuille kun ajetaan kovalla pidolla ja syheröllä radalla joten se oli hyvä testipenkki. Sain lainaksi brändi akut jotka oli 3x kalliimmat ja 45C arvolla, amppeereita en muista mutta niitäkin oli enemmän mitä mun eBay akuissa. Akut kiinni ja radalle, täyttä tykistystä niin kauan kunnes selkeä kierrosaikojen putoaminen lopetti ajamiset. Ajoaika taisi olla muutaman minuutin pitempi, kierroajat ja average oli täysin samaa luokkaa mitä pienemmällä kapasiteetilla ja C arvolla olevilla ROAR hyväksytyillä kiinan akuilla.

Sen jälkeen en ole niinkään vakavasti tuijotellut C arvoa, mutta enhän mä olekkaan koskaan ollut vakavasti otettava kisakuski :grin:
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #87 : 31.12.12 - klo: 17.20 »
Pääsääntösesti jos haluaa hankkia itselle huippuakut, ilman että pääsee niitä erikseen testaamaan niin helpoin tapa on katsella millä kärkiporukka ajaa.

Jos katsotaan esim turistin A finaalista porukan kalusto läpi niin mielestäni tämä kuvaa aika hyvin sen mitkä akut on niitä "parhaita" mitä rahalla saa.
Siellä on useampi merkki...
Sen jälkeen voi ruveta tekemään päätöksiä sen mukaan miten akun merkki kiertyy omassa kielessä... Mihin oma rahallinen panos osuu parhaiten jne.
Ja jos haluaa sen kalleimman ja isoimmilla lukemilla olevan akun niin sitten ostaa sen.
Jos haluaa sen keskikalliin jne akun niin ostaa sen.
Jos haluaa edullisimman akun millä kärkiporukka ajaa niin sitten ostaa sen.

Suurin osa harrastajista ei kuitenkaan pääse hyödyntämään niitä akkujen eroja.
Varsinkin kun puhutaan luokasta missä on vapaa moottori ja noparin säädöt.
Säätimestä kun voi säätää lisää löylyä jos siltä tuntuu.
Moni ajaa kuitenkin liian kovilla tehoilla.
Stockiluokissa on niin hyvin rajoitettu homma että autot menee kuitenkin hyvin samaa vauhtia ja eniten pystyy vaikuttamaan auton kiihtyvyyteen ja huippunopeuteen akulla.
Näissä akkujen merkitys on yllättäen jopa suurempi... siis mikäli haluaa että suoranopeus ja kiihtyvyys on sama kuin kärkijätkällä.
Mutta siltikään akkua ei voi valita puhtaasti sen mukaan mitä etiketissä lukee.
Ja tosiaan... Jos katselee esim prostockin suoranopeuksia niin näkee että kärkijätkät menee lähes tarkalleen samaa vauhtia... Kolmen kärjellä saattaa silti jokaisella olla eri akku.
Akkuja joiden etiketeistä saattaa löytää selkeitä eroja C arvossa.
Silti vauhti on yllättäen sama.
Stockiluokissa tietysti akkua kuormitetaan erilailla kuin viriluokissa, joten tuon maksimi tehon kestoissa ilmanmuuta voi olla selkeämpiä eroja hiitin aikana...
Stockissakin ne erot siellä ovat... joskin ei niin selvästi havaittavissa kuin viriluokissa...

Moni on täällä testaillut akkuja ihan stanussakin ja huomannut että joillain auto vaan yksinkertasesti kulkee suoralla kovempaa... hommaavat sitten sellaisia. Toiset toljottaa suoraan lukemia etiketeistä ja hommaavat sen mukaan ja ihmettelevät sitten miksi oma laite ei menekään suoralla sen kovempaa kuin kaverin jolla lukemat on pienemmät.

Mutta totuus on se että suurimmassa osassa kisaluokista ei kisaa voiteta akun etiketillä.
Jossain kisassa joku voittaa jollain akulla... Porukka kattelee että toihan on paras kun tolla voitetaan.
Seuraavassa kisassa voitto meneekin toiselle merkille... Takki kääntyy... Tai sitten on kääntymättä.

Hauskaa seurailla tätä koko hommaa näiden merkkejen ja arvojen "paremmuus taisteluista"
Kuskin merkitys tuppaa usein unohtumaan.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #88 : 01.01.13 - klo: 07.31 »
Ennen tätä keskustelua olen ollut siinä uskossa että kaikki valmistajat ilmoittavat aina joko jatkuvan ja hetkellisen C-arvon tai vain jatkuvan C-arvon. EFRA-lista olisi paljon parempi jos sinne hyväksytään vain akkuja joissa on ilmoitettu JATKUVA ja HETKELLINEN C-arvo tai pelkkä JATKUVA C-arvo, mainosmiesten HETKELLISEN C-arvon mukana markkinoivia akkuja ei enää hyväksyttäisi listalle. Nykyisestä listasta kun saa sen käsityksen että toiset akut on "tuplasti parempia" joten moni menee halpaan ja joutuukin maksamaan enemmän kun ne ovat n. 50% muita merkkejä kalliimpia. Ajattelin ottaa asian esille Oulun EM-kisoissa Efran Paul Worsleyn kanssa ja tehdään sitten mahdollisesti virallinen esitys EFRA:lle tästä muutoksesta.

Oman kokemuksen perusteella ainakin uskallan sanoa että Gens Acen, GM:n, LRP/Nosramin, Reedyn ja SMC:n akuissa tuntuvat C-arvot olevan ainakin sinnepäin ja niitä pystyy jollain tasolla vertailemaan keskenään. Koheltajan kommenteista ymmärrän että kyseiset merkkiakut olivat juuri Orionit? Se on vaan tyhmää maksaa liikaa  :wink:

"Huonoja" akkuja voi kompensoida pykälää tehokkaammalla koneella, mutta siinä tulee se ikävä puoli että auto muuttuu erän aikana. Alussa auto ampuu mutkasta todella tehokkaasti, mutta loppuhiitistä kun akut puutuvat niin pitää muuttaa omaa ajotyyliä ja ajolinjoja. Paljon helpompi ajaa puhdas ja tasainen erä kun akussa on riittävästi potkua ja voi ajaa hieman miedommalla moottorilla koko erän samanlaisella kaasutuntumalla.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #89 : 01.01.13 - klo: 09.03 »
Ei ollut Orion vaan toinen tunnettu ja isolla rahalla pyörivä brändituote.
Kylätason RC-kuski.