Kirjoittaja Aihe: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn  (Luettu 62495 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #180 : 25.01.13 - klo: 11.05 »
Juu ja jos tuon luet, niin puhutaan eri asioista.
En ymmärrä mita tarkoitat, ripplecurrent johtuu vaiheista.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #181 : 25.01.13 - klo: 11.17 »
Vahvasti asiantuntevaa kommentointia on mielenkiintoista lukea.

Joko on otsikkoon liittyen johtopäätöksiä olemassa?

Paras johtopäätös on se, että toiset akut antavat enemmän virtaa kuin toiset :)

Asiaan. Omilla neljällä akulla testattuna parhaan tuloksen on antanut akku, jossa on ollut pienin sisäinen jännite (akut about saman kokoisia)

Mitä suurempi TODELLINEN C arvo on suhteessa akun kokoon ,niin parempi suorituskyky ainakin staattisessa kuormassa.

Alunperin tämä keskustelu lähti kahdelle linjalle.
C arvon vaikutukseen ja voiko arvoon luottaa.

Väitän, ettei minkään valmistajan C arvoon voi 100% luottaa. Joissakin testeissä Gens Ace on päässyt ilmoittamiinsa C arvoihin ainakin laskennallisesti. Ps. Tämä ei ollut maksettu mainos.

Laskennallisesti mun Turnigyn C arvo on 13 kun akun kyljessä lukee 65....
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa msuomal

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #182 : 25.01.13 - klo: 13.07 »
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jokos joku on puhunut sähkömoottorien toiminnan pohjautumisesta KV arvoon eli kierroksiin per voltti? Tämähän on koko homman perusta ja suoraan verrannollinen siihen auton kiihtyvyyteen / huippunopeuteen. Autojen maailmassa tästä ei puhuta juurikaan vaan moottorit luokitellaan näihin 7.5T ja 10.5T jne, mutta esim. koptereissa laskeskellaan lapojen kierrosnopeutta ja pelataan välityksillä sekä moottorien KV arvoilla (ettei ylitettäisi maksimi lapakierroksia). Käsittääkseni taas moottorin T arvo ei ole suoraan verrannollinen KV arvoon, koska siihen vaikuttaa muutkin rakenteelliset tekijät.

Auton vauhti laskee akun "loppumista" kohti, koska akun jännite tippuu sen purkautuessa. Ei siis siksi, että akku ei enää antaisi tarpeeksi "virtaa". Lipon nimellisjännite on se mainittu 3,7V ja täyteen ladattuna se on 4,2V, jolloin kaksi akkua (2S) sarjassa on täytenä 8,4V. Jos moottorin KV arvo on vaikka 2000 (kierrosta per voltti), teoreettisesti täydellä akulla ilman kuormaa kone kiertää: 8,4*2000 = 16800 rpm ja akun tyhjennyttyä 7,6 volttiin maksimi voi olla enää 7,6*2000 = 15200 rpm.

Tämä kiinnostava akun C sitten vaikuttaa taas siihen kuinka paljon akun jännite tippuu kuormituksen alla. Kahdesta saman kapasiteetin akusta suuremman C luvun (se todellinen) omaava akku luovuttaa virtaa "helpommin" kuormitettaessa ja näin ollen sen jännite laskee vähemmän, joka johtaa suoraan suurempaan kierroslukuun moottorissa. Akun jännite kyykkää täytenäkin, kun liipasin painetaan pohjaan, mutta "paremmalla" akulla vähemmän. Voisi siis oikeastaan sanoa, että topicin aloittaja on oikeassa ja akun C arvo (se todellinen) vaikuttaa auton huippunopeuteen ja kiihtyvyyteen :).

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #183 : 25.01.13 - klo: 14.03 »
kaikissa auto mottoreissa on ennakkoa joten kv ei kerro kierroksia. vapaissa luokissa saadaan teho käyrää muutettua ennakoilla todella paljon

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #184 : 25.01.13 - klo: 14.21 »
kaikissa auto mottoreissa on ennakkoa joten kv ei kerro kierroksia. vapaissa luokissa saadaan teho käyrää muutettua ennakoilla todella paljon
Kaikissa harjattomissa moottoreissa on ennakkoa, muuten ne ei toimi :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa msuomal

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #185 : 25.01.13 - klo: 15.03 »
kaikissa auto mottoreissa on ennakkoa joten kv ei kerro kierroksia. vapaissa luokissa saadaan teho käyrää muutettua ennakoilla todella paljon
Kaikissa harjattomissa moottoreissa on ennakkoa, muuten ne ei toimi :)
Jep, ennakkoa muuttamalla saadaan ikäänkuin huononnettua moottorin hyötysuhdetta optimaalisesta, jolloin KV arvo ei ole sama kuin optimaalisella ennakolla (kierrokset vs virran kulutus) vaan muuttuu eri KV arvoksi, mutta tuo ei yksinkertaistettuun teoriaan vaikuta, koska ennakon säädöstä riippumatta sillä samalla noparilla kaasu pohjassa se tietty moottori kiertää jotain tiettyä 8,4V:llä ja vähemmän 7,6V:llä. KV:n vaikutus on lineaarinen eli jokainen lisätty voltti (tai sen osa) kasvattaa kierroksia samassa suhteessa. Ennakon säätäminen lisää moottorin virrankulutusta ja näin olleen akkulta vaaditaan entistä enemmän, että jännite ei kyykkäisi. Jännitteeseen se maksimikierrosluku lopulta kuitenkin perustuu.

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #186 : 02.02.13 - klo: 23.02 »
Nyt pitää osallistua tähän keskusteluun. Olette kyllä jaksaneet tehdä hienoa työtä noilla eri mittauksilla.

Olen osatanut nyt 3 kertaa akkuja Hobbykingistä. Joka kerta olen ostanut 4 kpl samanlaisia akkuja. Ensin 5000 mAh Turnigyjä (20 - 30 c purkuvirralla) sitten 5600 mAh Nanotec (50 - 100 c purkuvirralla) ja viimeksi 6000 mAh Nanotecj (65 - 130 c purkuvirralla).
Sitten olen ajanut noita akkuja samalla autolla samoissa olosuhteissa. Heti uudesta asti olen huomannut, että toiset akut lämpenee enemmän kuin toiset. Ensin ajattelin, että ongelma on akun heikkous. Nyt kuitenkin olen huomannut, että toiset noista 5600 mAh nanotech akuista on edelleen parempia kuin toiset noista 6000 mAh akuista.

Tässä kun on puhuttu tuosta akun sisäisestä vastuksesta niin mittaukset ja käytäntö mielestäni korreloivat aika hyvin. Eli se akku mikä lämpenee enemmän ei anna yhtä hyvää tehoa verrattuna akkuun joka ei lämpene. Eli jos akku ei huomattavasti lämpene ajossa niin se ei ole pullonkaula tehon tuotossa. Akun lämpötila alle 30 astetta ajon jälkeen. Jos akku on reilusti yli 30 astetta ajon jälkeen niin sen huomaa myös tehontuotossa(sisäinen vastus suuri ja akku lämpenee P=U*I). Akut jotka lämpenevät huomattavasti myös pullistuvat selvästi enemmän kuin muut.

Vosiko olla niin, että mittaamalla akun lämpötilan ajon jälkeen voisi päätellä onko akku tarpeeksi hyvä kyseiseen tarkoitukseen? Aivan sama mitä on merkitty akun spekseihin. Ainakin noissa Turnigyn (Nanotec) akuissa hajonta on melkoinen. Paras 5000 mAh akku on yhtä hyvä kuin keskiverto 6000 mAh akku!


Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #187 : 03.02.13 - klo: 10.01 »
Otappa tuosta selvää,kun porukka vääntää monta sivua siitä,miten se oikeasti menee  :shocked:
Siksi varmistan vielä.

Siis akun sopivuuden (motille/noparille) voi laskea näin,jos akku on 5000mah 50c :

5000 x 50 = 250A

Omassa noparissani jatkuva : 150A ja hetkellinen 750A eli tarkoittaako tuo sitä,että akun antama virta ei saa ylittää noparin hetkellistä,mutta ei alittaakaan tuota jatkuvaa?


Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #188 : 03.02.13 - klo: 10.38 »
Omassa noparissani jatkuva : 150A ja hetkellinen 750A eli tarkoittaako tuo sitä,että akun antama virta ei saa ylittää noparin hetkellistä,mutta ei alittaakaan tuota jatkuvaa?

Ei. Akun pitää antaa niin paljon virtaa kuin moottori haluaa. Noparin pitää kestää se virta, jonka moottori haluaa.

Eli akun c arvo ei voi olla liian suuri. Tuollainen 5000mAh 50C akku kestää minkä tahansa 2S akuille tarkoitetun moottorin.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #189 : 03.02.13 - klo: 11.09 »
Omassa noparissani jatkuva : 150A ja hetkellinen 750A eli tarkoittaako tuo sitä,että akun antama virta ei saa ylittää noparin hetkellistä,mutta ei alittaakaan tuota jatkuvaa?

Ei. Akun pitää antaa niin paljon virtaa kuin moottori haluaa. Noparin pitää kestää se virta, jonka moottori haluaa.

Siis akun pitää antaa vähintään se virta, jonka moottori haluaa. Mielluummin kuitenki toki kannattaa valita akku, joka kykenee antamaan reilusti enemmän virtaa. Jokainen päättäkööt itse, mikä on reilusti. Kannattaa vaan muistaa, että niissä lukemissa tahtoo olla vähän enemmän tai vähemmän ilmaa, riippuen mm. akkumerkistä.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #190 : 03.02.13 - klo: 11.44 »
Mielenkiinnosta kysyn:
Mikä on Nimh tai NiCad akun ka. c-arvo?
10?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #191 : 03.02.13 - klo: 12.46 »
Joku insinööriretale on tehny nimh ja nicd akuista insinöörityön, ihan hyvää asiaa.

https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/6501/lt.pdf?sequence=1
Flying Calacucco

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #192 : 03.02.13 - klo: 14.46 »
Joku insinööriretale on tehny nimh ja nicd akuista insinöörityön, ihan hyvää asiaa.

https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/6501/lt.pdf?sequence=1

Melkoisen kevyt inssityö ainakin mun mielestä. Tosin en itse sellaista ole tehnyt, joten ei pitäisi arvostella.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #193 : 03.02.13 - klo: 22.11 »
Toihan on laaja ammattikorkean työksi.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #194 : 03.02.13 - klo: 23.20 »
Kyllähän tuossa paljon oli asiaa, mutta epäilemättä aihetta olisi voinut käsitellä laajemminkin. Toisaalta taas esimerkiksi käytettävissä oleva aika voi rajoittaa...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #195 : 04.02.13 - klo: 07.36 »
Diplomityö liittyjen litium pohjaisten akkujen ikääntymiseen ja suorituskykyyn:
http://dspace.cc.tut.fi/dpub/bitstream/handle/123456789/21241/Alhonsalo.pdf?sequence=1

Hieman suppea toki tuokin.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #196 : 10.02.13 - klo: 17.00 »
Uudella MyLapsin dekooderilla saa akun jännitteen mukaan tuloksiin. Olin tänään ajelemassa TSP-10 turistilla. Akut oli:
- Gens Ace 5000mAh 50C yli vuoden vanha, ainakin 50 sykliä ladattu 10A virralla melkein joka kerta.
- Gens Ace 5000mAh 65C ihan uusi, kaksi latauskertaa ennen tätä päivää, ladattu aina 5A.

Tänään latasin akut aina 5A täyteen samalla tavalla.

Tulokset:
http://practice2.mylaps.com/practice/detailed?trainingid=1426607&key=1222937656#.URez9stu6io.email

(Jos tuo ei aukea muilla kuin minulla, niin laittakaa privaa ja koitan kaivaa ne tulokset. Tuo uusi harjoitussofta ei julkista niitä tuloksia niin kuin vanha.)

Itse en ainakaan pysty erottelemaan, akkuja toisistaan tuon perusteella. En kierrosaikojen, enkä akun jännitteen suhteen. :shocked:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #197 : 10.02.13 - klo: 17.26 »
Uudella MyLapsin dekooderilla saa akun jännitteen mukaan tuloksiin. Olin tänään ajelemassa TSP-10 turistilla. Akut oli:
- Gens Ace 5000mAh 50C yli vuoden vanha, ainakin 50 sykliä ladattu 10A virralla melkein joka kerta.
- Gens Ace 5000mAh 65C ihan uusi, kaksi latauskertaa ennen tätä päivää, ladattu aina 5A.
Kuinkakohan tarkka tuokin on kun ilmoittaa yhden desimaalin ja mittaa jännitteen BEC:n ja vastarin läpi.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #198 : 10.02.13 - klo: 18.31 »
Kuinkakohan tarkka tuokin on kun ilmoittaa yhden desimaalin ja mittaa jännitteen BEC:n ja vastarin läpi.
Minulla on nyt ponderi suoraan akussa kiinni. Vastarin kautta se näytti aina samaa jännitettä, mutta nyt siinä näkyy selvästi akun jännitteen hidas lasku.

Eli ei minulla ole mitään syytä epäillä, ettei se olisi tarkka. Ainakin arvot tuntuvat järkeviltä. Pitää seuraavalla ajokerralla vetää yksi akku vanhalla 25C romuakulla ja katsoa onko tuloksissa sitten eroa.
« Viimeksi muokattu: 10.02.13 - klo: 18.47 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi