Kiitos järjestelyihin osallistuneille, hienot kisat!
Tämä on taas näitä ensikertalaisen kokemuksia. Olen ajanut nelkulla nyt noin kolme kuukautta. Sitä ennen ajoin kolme vuotta sitten yhden talvikauden tuupilla enkä edes harkinnut kilpailua. Ennen tätä WJ kisaa olin osallistunut yksiin kerhokisoihin Jyväskylässä. Kilpaileminen oli kokonaisuutena hauskaa, mutta näin aloittelijan näkökulmasta katsottuna se reilu meininki ja "herrasmiessäännöt" unohtuivat kisan kesken melko nopeasti. Useille on varmasti vaikea seurata erän tilannetta ja keskittyä omaan ajoon yhtäaikaa, mutta en ymmärrä esimerkiksi miksi qualification lapeillä ei päästäisi nopeampaa edelle. Jouduin kahdessa alkuerässä jarruttelemaan pitkään jopa kierroksella ohitettavien perässä. Minulle ainakin nopeammasta kuskista edellä on vain hyötyä, koska omaan ajoon tulee siinä imussa uutta tempoa. Hitaampien seasta on vaikea ponnistaa sinne A-finaaliin, jos ei saa tietä. Ehkä tästä olisi pitänyt muistutella kuskeja enemmän pitkin päivää, jokaisen olisi hyvä ajaa sitä omaa ajoa eikä yrittää kilpailla "kuski kuskia vastaan" alkuerissä. Nyt tuli laskettavat sijoitukset 10 ja 9, joilla pääsi B-finaalin kolmanteen lähtöruutuun.
Finaaleissa taas tulisi käsittääkseni ajaa entistä varmemman päälle, ettei se oma ajaminen vaikuta muiden tulokseen, mutta eri finaaleja seuratessa näyttikin siltä, että romurallivaihetta pistettiin silmään alkueriä enemmän. Omat ohitukset pitäisi katsoa tarkkaan ja jos joku sattuukin pääsemään itsestä ohi, niin sen verran pitäisi olla itseluottamusta omaan suoritukseen, ettei sitten heti seuraavassa mutkassa yritä sisäkurvista mahdotonta linjaa edelle ja aiheuta kolaria. Minäkin sorruin huonoihin ohitusyritykiin alkuerissä tilanpuutteessa, pakko myöntää. Jonkun alkuerän jälkeen kuulin toisen kuskin turhautunutta avautumista kolarista, en ole varma olinko juuri siinä osallisena, mutta mielellään olisin keskustellut siitä mikä meni pieleen. Olisi molemmat oppinut varmasti jotain. Tuli sitä paljon muitakin virheitä tehtyä. Hyvä sijoitus suorituksella, jossa on kiilannut nopeamman edestään, ei pitäisi olla niin himoittava.
Päivä piti sisällään myös positiivisia suorituksia, "tiukkaa vääntöä" heittoja ja muutaman kunnioitettavan kohtauksen, jossa ohituskolarin aiheuttaja jäi odottamaan kaatuneen auton noston jälkeen asti, että lähti ajamaan takaisin omalle paikalleen (no, meneehän siinä ne 3-5 muuta edelle, mutta ajatus on oikea). A-finaalin kuskeista näki selvästi, että kaikilla oli erän tilanne hallussa ja tilaa annettiin kierroksella ohittaville nätisti. Päivä oli pitkä, mutta ehkä muutkin finaalit olisi pitänyt ajaa kolmekertaisina, ettei olisi ollut niin iso tarve onnistua.
Rupesin nyt miettimään, että josko sitä kuitenkin lähtisi sitten Model Expoon ajamaan. Siellä Ö-finaaliin. Nyt ajoin numerolla 77, valkoisella kopalla varustettua XB4:sta. Loppusijoitus oli 14.