Kirjoittaja Aihe: Sähkömoottorin tehon laskeminen..  (Luettu 5331 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkömoottorin tehon laskeminen..
« : 04.07.13 - klo: 17.37 »
Kertokaas , miten lasketaan sähkömoottorin teho tietyllä lipomäärällä...eli esim. 6 s lipo 40c  / 2200 kv (moottori)...mitä muuta tietoa tarvitaan..tietysti välitys, jos halutaan teho pyöristä..?
En löytänyt suoraa kaavaa mistään.

Poissa MitsuEvo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähkömoottorin tehon laskeminen..
« Vastaus #1 : 04.07.13 - klo: 18.22 »
Sähkötehohan lasketaan kaavalla P=UI eli jännite kertaa virta. Jos moottori vaikka ottaa 100A, ja ajellaan täydellä 3S lipolla, teho on 100x12.6V= 1260W.
« Viimeksi muokattu: 04.07.13 - klo: 18.25 kirjoittanut MitsuEvo »

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Sähkömoottorin tehon laskeminen..
« Vastaus #2 : 04.07.13 - klo: 18.31 »
Välityksellähän ei ole merkitystä pyörätehoon, ainoastaan pyörien vääntömomenttiin. Pyöräteho on moottoriteho*voimansiirron hyötysuhde (=100%-häviö%). Pyöräteho voidaan laskea myös  pyörän vääntömomentti*pyörimisnopeus (rad/s).
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähkömoottorin tehon laskeminen..
« Vastaus #3 : 05.07.13 - klo: 13.20 »
Sitten kun tämä ottoteho akulta on suunnilleen aletaan hakea hyötysuhdetta kohilleen. Ideana saada mahdollisimman paljon tuosta maximista mitä sähkölaitteisto voi läpästä, pyörimiseksi renkaaseen ilman huolia.

Huolia voi olla vaikka se, että koneen vääntö ei riitä optimikierrosten saamiseen , ja kone kuluttaa virtaa enemmän kuin koe tai nopari tai kumpikaan kestää, tuon kiihdytyksen aikana.

Kaikki se teho mitä et saa ulos pyörimisenä, päätyy lämmöksi ja sille pitää saada poistumistie.
Jos ajat koneeseen 1000 wattia voimaa ja 60% hyötysuhteeseen pääsevä vanha hiilimoottori jättää sulle 400 wattisen kiukaan jäähdytettäväksi, ni puhallinta/siiliä/ tms ratkaisua tarvitaan. Muuten hiilet tai käämit palaa tai magneetit kuoleentuu magnetismistaan. Kestomagneetit ei pärjää yli sadan asteen lämmöissä, ja hyötysuhde laskee vaikka nollaan kuumenemisen myötä. Silloin sulla ei enää ole moottoria vaan 1000 watin kiuas..

Kalliiden moottorien valmistajat usein jo myynti-ilmossaan kertovat jonkun muunkintiedon koneen käytettävyydestä, kuin suurin teho. Kierroslukualue, KV-luku, käämintä, jopa optimikierrosluku ja saatu hyötysuhde sillä. Halvempia verrataan lähes samanlaisiin joista tiedot on, ja arvaillaan laatukerrointa.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2